EditBoard: display message on wrong input.
[gnushogi.git] / gnushogi / rawdsp.c
1 /*
2  * FILE: rawdsp.c
3  *
4  * ----------------------------------------------------------------------
5  * Copyright (c) 1993, 1994, 1995 Matthias Mutz
6  * Copyright (c) 1999 Michael Vanier and the Free Software Foundation
7  * Copyright (c) 2008, 2013, 2014 Yann Dirson and the Free Software Foundation
8  *
9  * GNU SHOGI is based on GNU CHESS
10  *
11  * Copyright (c) 1988, 1989, 1990 John Stanback
12  * Copyright (c) 1992 Free Software Foundation
13  *
14  * This file is part of GNU SHOGI.
15  *
16  * GNU Shogi is free software; you can redistribute it and/or modify it
17  * under the terms of the GNU General Public License as published by the
18  * Free Software Foundation; either version 3 of the License,
19  * or (at your option) any later version.
20  *
21  * GNU Shogi is distributed in the hope that it will be useful, but WITHOUT
22  * ANY WARRANTY; without even the implied warranty of MERCHANTABILITY or
23  * FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE.  See the GNU General Public License
24  * for more details.
25  *
26  * You should have received a copy of the GNU General Public License along
27  * with GNU Shogi; see the file COPYING. If not, see
28  * <http://www.gnu.org/licenses/>.
29  * ----------------------------------------------------------------------
30  *
31  */
32
33 #include <ctype.h>
34 #include <signal.h>
35 #include <stdarg.h>
36 #include <sys/param.h>
37 #include <sys/types.h>
38 #include <sys/file.h>
39 #ifndef WIN32
40 #include <poll.h>
41 #include <unistd.h>
42 #endif
43
44 #include "gnushogi.h"
45 #include "rawdsp.h"
46
47 unsigned short MV[MAXDEPTH];
48 int MSCORE;
49
50 int mycnt1, mycnt2;
51 char *DRAW;
52 extern char *InPtr;
53 extern short pscore[];
54
55
56 /****************************************
57  * Trivial output functions.
58  ****************************************/
59
60 void
61 Raw_ClearScreen(void)
62 {
63     if (!barebones && !XSHOGI)
64         printf("\n");
65 }
66
67
68 void
69 Raw_ShowPrompt(void)
70 {
71     if (!barebones && !XSHOGI)
72     {
73         fputs("\nYour move is? ", stdout);
74     }
75 }
76
77
78 void
79 Raw_ShowCurrentMove(short pnt, short f, short t)
80 {
81 }
82
83
84 void
85 Raw_ShowDepth(char ch)
86 {
87     if (!barebones && !XSHOGI)
88     {
89         printf("Depth= %d%c ", Sdepth, ch);
90         printf("\n");
91     }
92 }
93
94
95 void
96 Raw_ShowGameType(void)
97 {
98     if (flag.post)
99         printf("%c vs. %c\n", GameType[black], GameType[white]);
100 }
101
102
103 void
104 Raw_ShowLine(unsigned short *bstline)
105 {
106     int i;
107
108     for (i = 1; bstline[i] > 0; i++)
109     {
110         if ((i > 1) && (i % 8 == 1))
111             printf("\n                          ");
112
113         algbr((short)(bstline[i] >> 8), (short)(bstline[i] & 0xFF), false);
114         printf("%5s ", mvstr[0]);
115     }
116
117     printf("\n");
118 }
119
120
121 void
122 Raw_ShowMessage(char *s)
123 {
124     if (!XSHOGI)
125         printf("%s\n", s);
126 }
127
128
129 void
130 Raw_AlwaysShowMessage(const char *format, va_list ap)
131 {
132     vprintf(format, ap);
133     printf("\n");
134 }
135
136
137 void
138 Raw_Printf(const char *format, va_list ap)
139 {
140     vprintf(format, ap);
141 }
142
143
144 void
145 Raw_doRequestInputString(const char* fmt, char* buffer)
146 {
147     scanf(fmt, buffer);
148 }
149
150
151 int
152 Raw_GetString(char* sx)
153 {
154     int eof = 0;
155     sx[0] = '\0';
156
157     while(!eof && !sx[0])
158         eof = (fgets(sx, 80, stdin) == NULL);
159     return eof;
160 }
161
162
163 void
164 Raw_ShowNodeCnt(long NodeCnt)
165 {
166     printf("Nodes = %ld Nodes/sec = %ld\n",
167            NodeCnt, (((et) ? ((NodeCnt * 100) / et) : 0)));
168 }
169
170
171 void
172 Raw_ShowPatternCount(short side, short n)
173 {
174     if (flag.post)
175         printf("%s matches %d pattern(s)\n", ColorStr[side], n);
176 }
177
178
179 void
180 Raw_ShowResponseTime(void)
181 {
182 }
183
184
185 void
186 Raw_ShowResults(short score, unsigned short *bstline, char ch)
187 {
188     if (flag.post  && !XSHOGI)
189     {
190         ElapsedTime(2);
191         printf("%2d%c %6d %4ld %8ld  ",
192                Sdepth, ch, score, et / 100, NodeCnt);
193         Raw_ShowLine(bstline);
194     }
195 }
196
197
198 void
199 Raw_ShowSidetoMove(void)
200 {
201 }
202
203
204 void
205 Raw_ShowStage(void)
206 {
207     printf("stage = %d\n", stage);
208     printf("balance[black] = %d balance[white] = %d\n",
209            balance[black], balance[white]);
210 }
211
212 /****************************************
213  * End of trivial output routines.
214  ****************************************/
215
216 void
217 Raw_Initialize(void)
218 {
219     mycnt1 = mycnt2 = 0;
220
221     if (XSHOGI)
222     {
223 #ifdef WIN32
224         /* needed because of inconsistency between MSVC run-time system and gcc includes */
225         setbuf(stdout, NULL);
226 #else
227 #ifdef HAVE_SETVBUF
228         setvbuf(stdout, NULL, _IOLBF, BUFSIZ);
229 #else
230 #  ifdef HAVE_SETLINEBUF
231         setlinebuf(stdout);
232 #  else
233 #    error "Need setvbuf() or setlinebuf() to compile gnushogi!"
234 #  endif
235 #endif
236 #endif
237         printf("GNU Shogi %s\n", PACKAGE_VERSION);
238     }
239
240     if (hard_time_limit)
241     {
242         if (!TCflag && (MaxResponseTime == 0))
243             MaxResponseTime = 15L * 100L;
244     }
245 }
246
247
248 void
249 Raw_ExitShogi(void)
250 {
251     /* CHECKME: what purpose does this next statement serve? */
252     signal(SIGTERM, SIG_IGN);
253
254     if (!nolist)
255         ListGame();
256
257     exit(0);
258 }
259
260
261 void
262 Raw_Die(int sig)
263 {
264     char s[80];
265
266     Raw_ShowMessage("Abort? ");
267     scanf("%s", s);
268
269     if (strcmp(s, "yes") == 0)
270         Raw_ExitShogi();
271 }
272
273
274 void
275 Raw_TerminateSearch(int sig)
276 {
277 #ifdef INTERRUPT_TEST
278     ElapsedTime(INIT_INTERRUPT_MODE);
279 #endif
280
281     if (!flag.timeout)
282         flag.back = true; /* previous: flag.timeout = true; */
283
284     flag.bothsides = false;
285 }
286
287
288 void
289 Raw_help(void)
290 {
291     Raw_ClearScreen();
292     printf("GNU Shogi %s command summary\n", PACKAGE_VERSION);
293     printf("----------------------------------"
294            "------------------------------\n");
295     fputs ("7g7f      move from 7g to 7f      quit      Exit Shogi\n", stdout);
296     printf("S6h       move silver to 6h       beep      turn %s\n", (flag.beep) ? "OFF" : "ON");
297     printf("2d2c+     move to 2c and promote  material  turn %s\n", (flag.material) ? "OFF" : "ON");
298     printf("P*5e      drop pawn to 5e         easy      turn %s\n", (flag.easy) ? "OFF" : "ON");
299     printf("tsume     toggle tsume mode       hash      turn %s\n", (flag.hash) ? "OFF" : "ON");
300     fputs ("bd        redraw board            reverse   board display\n", stdout);
301     printf("list      game to shogi.lst       book      turn %s used %d of %d\n", (Book) ? "OFF" : "ON", bookcount, booksize);
302     fputs ("undo      undo last ply           remove    take back a move\n", stdout);
303     fputs ("edit      edit board              force     toggle manual move mode\n", stdout);
304     fputs ("switch    sides with computer     both      computer match\n", stdout);
305     fputs ("black     computer plays black    white     computer plays white\n", stdout);
306     fputs ("depth     set search depth        clock     set time control\n", stdout);
307     fputs ("post      principle variation     hint      suggest a move\n", stdout);
308     fputs ("save      game to file            get       game from file\n", stdout);
309     printf("xsave     pos. to xshogi file     xget"
310            "      pos. from xshogi file\n");
311     fputs("random    randomize play          new       start new game\n", stdout);
312     printf("--------------------------------"
313            "--------------------------------\n");
314     printf("Computer: %-12s Opponent:            %s\n",
315            ColorStr[computer], ColorStr[opponent]);
316     printf("Depth:    %-12d Response time:       %d sec\n",
317            MaxSearchDepth, MaxResponseTime/100);
318     printf("Random:   %-12s Easy mode:           %s\n",
319            (dither) ? "ON" : "OFF", (flag.easy) ? "ON" : "OFF");
320     printf("Beep:     %-12s Transposition file:  %s\n",
321            (flag.beep) ? "ON" : "OFF", (flag.hash) ? "ON" : "OFF");
322     printf("Tsume:    %-12s Force:               %s\n",
323            (flag.tsume) ? "ON" : "OFF", (flag.force) ? "ON" : "OFF");
324     printf("Time Control %s %d moves %d sec %d add %d depth\n",
325            (TCflag) ? "ON" : "OFF",
326            TimeControl.moves[black], TimeControl.clock[black] / 100,
327            TCadd/100, MaxSearchDepth);
328 }
329
330
331 /*
332  * Set up a board position. Pieces are entered by typing the piece followed
333  * by the location. For example, Nf3 will place a knight on square f3.
334  */
335 void
336 Raw_EditBoard(void)
337 {
338     short a, r, c, sq, i, found;
339     char s[80];
340
341     flag.regularstart = true;
342     Book = BOOKFAIL;
343     Raw_ClearScreen();
344     Raw_UpdateDisplay(0, 0, 1, 0);
345     fputs(".   Exit to main\n", stdout);
346     fputs("#   Clear board\n", stdout);
347     fputs("c   Change sides\n", stdout);
348     fputs("enter piece & location: \n", stdout);
349
350     a = black;
351
352     while(1)
353     {
354         scanf("%s", s);
355         found = 0;
356
357         if (s[0] == '.')
358             break;
359
360         if (s[0] == '#')
361         {
362             for (sq = 0; sq < NO_SQUARES; sq++)
363             {
364                 board[sq] = no_piece;
365                 color[sq] = neutral;
366             }
367
368             ClearCaptured();
369             continue;
370         }
371
372         if (s[0] == 'c') {
373             a = otherside[a];
374             continue;
375         }
376
377         if (s[1] == '*')
378         {
379             for (i = pawn; i <= king; i++)
380             {
381                 if ((s[0] == pxx[i]) || (s[0] == qxx[i]))
382                 {
383                     Captured[a][i]++;
384                     found = 1;
385                     break;
386                 }
387             }
388             if (!found)
389                 printf("# Invalid piece type '%c'\n", s[0]);
390             continue;
391         }
392
393         c = COL_NUM(s[1]);
394         r = ROW_NUM(s[2]);
395
396         if ((c < 0) || (c >= NO_COLS) || (r < 0) || (r >= NO_ROWS)) {
397             printf("# Out-of-board position '%c%c'\n", s[1], s[2]);
398             continue;
399         }
400
401         sq = locn(r, c);
402
403         for (i = no_piece; i <= king; i++)
404         {
405             if ((s[0] == pxx[i]) || (s[0] == qxx[i]))
406             {
407                 color[sq] = a;
408                 if (s[3] == '+')
409                     board[sq] = promoted[i];
410                 else
411                     board[sq] = i;
412
413                 found = 1;
414                 break;
415             }
416         }
417
418         if (!found)
419             printf("# Invalid piece type '%c'\n", s[0]);
420     }
421
422     for (sq = 0; sq < NO_SQUARES; sq++)
423         Mvboard[sq] = ((board[sq] != Stboard[sq]) ? 10 : 0);
424
425     GameCnt = 0;
426     Game50 = 1;
427     ZeroRPT();
428     Sdepth = 0;
429     InitializeStats();
430     Raw_ClearScreen();
431     Raw_UpdateDisplay(0, 0, 1, 0);
432 }
433
434
435 /*
436  * Set up a board position.
437  * Nine lines of nine characters are used to setup the board. 9a-1a is the
438  * first line. White pieces are  represented  by  uppercase characters.
439  */
440 void
441 Raw_SetupBoard(void)
442 {
443     short r, c, sq, i;
444     char ch;
445     char s[80];
446
447     NewGame();
448
449     fgets(s, 80, stdin);            /* skip "setup" command */
450
451     for (r = NO_ROWS - 1; r >= 0; r--)
452     {
453         fgets(s, 80, stdin);
454
455         for (c = 0; c <= (NO_COLS - 1); c++)
456         {
457             ch = s[c];
458             sq = locn(r, c);
459             color[sq] = neutral;
460             board[sq] = no_piece;
461
462             for (i = no_piece; i <= king; i++)
463             {
464                 if (ch == pxx[i])
465                 {
466                     color[sq] = white;
467                     board[sq] = i;
468                     break;
469                 }
470                 else if (ch == qxx[i])
471                 {
472                     color[sq] = black;
473                     board[sq] = i;
474                     break;
475                 }
476             }
477         }
478     }
479
480     for (sq = 0; sq < NO_SQUARES; sq++)
481         Mvboard[sq] = ((board[sq] != Stboard[sq]) ? 10 : 0);
482
483     InitializeStats();
484     Raw_ClearScreen();
485     Raw_UpdateDisplay(0, 0, 1, 0);
486     fputs("Setup successful\n", stdout);
487 }
488
489
490 void
491 Raw_SearchStartStuff(short side)
492 {
493     if (flag.post)
494     {
495         printf("\nMove# %d    Target = %ld    Clock: %ld\n",
496                GameCnt/2 + 1,
497                ResponseTime, TimeControl.clock[side]);
498     }
499 }
500
501
502 void
503 Raw_OutputMove(void)
504 {
505     if (flag.illegal)
506     {
507         printf("Illegal position.\n");
508         return;
509     }
510
511     if (mvstr[0][0] == '\0')
512         goto nomove;
513
514     if (XSHOGI)
515     {
516         /* add remaining time in milliseconds to xshogi */
517         printf("%d. ... %s %ld\n", ++mycnt1, mvstr[0],
518                (TimeControl.clock[player] - et) * 10);
519     }
520     else
521     {
522         printf("%d. ... %s\n", ++mycnt1, mvstr[0]);
523     }
524
525  nomove:
526     if ((root->flags & draw) || (root->score == -(SCORE_LIMIT + 999))
527         || (root->score == (SCORE_LIMIT + 998)))
528         goto summary;
529
530     if (flag.post)
531     {
532         short h, l, t;
533
534         h = TREE;
535         l = 0;
536         t = TREE >> 1;
537
538         while (l != t)
539         {
540             if (Tree[t].f || Tree[t].t)
541                 l = t;
542             else
543                 h = t;
544
545             t = (l + h) >> 1;
546         }
547
548         printf("Gen %ld Node %ld Tree %d Eval %ld Rate %ld EC %d/%d RS hi %ld lo %ld \n", GenCnt, NodeCnt, t, EvalNodes,
549                (et > 100) ? (NodeCnt / (et / 100)) : 0,
550                EADD, EGET, reminus, replus);
551
552         printf("Hin/Hout/Tcol/Coll/Fin/Fout = %ld/%ld/%ld/%ld/%ld/%ld\n",
553                HashAdd, HashCnt, THashCol, HashCol, FHashCnt, FHashAdd);
554     }
555
556     Raw_UpdateDisplay(root->f, root->t, 0, root->flags);
557
558     if (!XSHOGI)
559     {
560         printf("My move is: %5s\n", mvstr[0]);
561
562         if (flag.beep)
563             printf("%c", 7);
564     }
565
566  summary:
567     if (root->flags & draw)
568     {
569         fputs("Drawn game!\n", stdout);
570     }
571     else if (root->score == -(SCORE_LIMIT + 999))
572     {
573         printf("%s mates!\n", ColorStr[opponent]);
574     }
575     else if (root->score == (SCORE_LIMIT + 998))
576     {
577         printf("%s mates!\n", ColorStr[computer]);
578     }
579 #ifdef VERYBUGGY
580     else if (!barebones && (root->score < -SCORE_LIMIT))
581     {
582         printf("%s has a forced mate in %d moves!\n",
583                ColorStr[opponent], SCORE_LIMIT + 999 + root->score - 1);
584     }
585     else if (!barebones && (root->score > SCORE_LIMIT))
586     {
587         printf("%s has a forced mate in %d moves!\n",
588                ColorStr[computer], SCORE_LIMIT + 998 - root->score - 1);
589     }
590 #endif /* VERYBUGGY */
591 }
592
593
594 void
595 Raw_UpdateClocks(void)
596 {
597 }
598
599
600 void
601 Raw_UpdateDisplay(short f, short t, short redraw, short isspec)
602 {
603
604     short r, c, l, m;
605
606     if (redraw && !XSHOGI)
607     {
608         printf("\n");
609         r = (short)(TimeControl.clock[black] / 6000);
610         c = (short)((TimeControl.clock[black] % 6000) / 100);
611         l = (short)(TimeControl.clock[white] / 6000);
612         m = (short)((TimeControl.clock[white] % 6000) / 100);
613         printf("Black %d:%02d  White %d:%02d\n", r, c, l, m);
614         printf("\n");
615
616         for (r = (NO_ROWS - 1); r >= 0; r--)
617         {
618             for (c = 0; c <= (NO_COLS - 1); c++)
619             {
620                 char pc;
621                 l = ((flag.reverse)
622                      ? locn((NO_ROWS - 1) - r, (NO_COLS - 1) - c)
623                      : locn(r, c));
624                 pc = (is_promoted[board[l]] ? '+' : ' ');
625
626                 if (color[l] == neutral)
627                     printf(" -");
628                 else if (color[l] == black)
629                     printf("%c%c", pc, qxx[board[l]]);
630                 else
631                     printf("%c%c", pc, pxx[board[l]]);
632             }
633
634             printf("\n");
635         }
636
637         printf("\n");
638         {
639             short side;
640
641             for (side = black; side <= white; side++)
642             {
643                 short piece, c;
644                 printf((side == black)?"black ":"white ");
645
646                 for (piece = pawn; piece <= king; piece++)
647                 {
648                     if ((c = Captured[side][piece]))
649                         printf("%i%c ", c, pxx[piece]);
650                 }
651
652                 printf("\n");
653             }
654         }
655     }
656 }
657
658
659 void
660 Raw_ChangeAlphaWindow(void)
661 {
662     printf("WAwindow: ");
663     scanf("%hd", &WAwindow);
664     printf("BAwindow: ");
665     scanf("%hd", &BAwindow);
666 }
667
668
669 void
670 Raw_ChangeBetaWindow(void)
671 {
672     printf("WBwindow: ");
673     scanf("%hd", &WBwindow);
674     printf("BBwindow: ");
675     scanf("%hd", &BBwindow);
676 }
677
678
679 void
680 Raw_GiveHint(void)
681 {
682     if (hint)
683     {
684         algbr((short) (hint >> 8), (short) (hint & 0xFF), false);
685         printf("Hint: %s\n", mvstr[0]);
686     }
687     else
688         fputs("I have no idea.\n", stdout);
689 }
690
691
692 void
693 Raw_SelectLevel(char *sx)
694 {
695
696     char T[NO_SQUARES + 1], *p, *q;
697
698     if ((p = strstr(sx, "level")) != NULL)
699         p += strlen("level");
700     else if ((p = strstr(sx, "clock")) != NULL)
701         p += strlen("clock");
702
703     strcat(sx, "XX");
704     q = T;
705     *q = '\0';
706
707     for (; *p != 'X'; *q++ = *p++);
708
709     *q = '\0';
710
711     /* line empty ask for input */
712     if (!T[0])
713     {
714         fputs("Enter #moves #minutes: ", stdout);
715         fgets(T, NO_SQUARES + 1, stdin);
716         strcat(T, "XX");
717     }
718
719     /* skip blackspace */
720     for (p = T; *p == ' '; p++) ;
721
722     /* could be moves or a fischer clock */
723     if (*p == 'f')
724     {
725         /* its a fischer clock game */
726         p++;
727         TCminutes = (short)strtol(p, &q, 10);
728         TCadd = (short)strtol(q, NULL, 10) *100;
729         TCseconds = 0;
730         TCmoves = 50;
731     }
732     else
733     {
734         /* regular game */
735         TCadd = 0;
736         TCmoves = (short)strtol(p, &q, 10);
737         TCminutes = (short)strtol(q, &q, 10);
738
739         if (*q == ':')
740             TCseconds = (short)strtol(q + 1, (char **) NULL, 10);
741         else
742             TCseconds = 0;
743
744 #ifdef OPERATORTIME
745         fputs("Operator time (hundredths) = ", stdout);
746         scanf("%hd", &OperatorTime);
747 #endif
748
749         if (TCmoves == 0)
750         {
751             TCflag = false;
752             MaxResponseTime = TCminutes*60L * 100L + TCseconds * 100L;
753             TCminutes = TCseconds = 0;
754         }
755         else
756         {
757             TCflag = true;
758             MaxResponseTime = 0;
759         }
760     }
761
762     TimeControl.clock[black] = TimeControl.clock[white] = 0;
763     SetTimeControl();
764
765     if (XSHOGI)
766     {
767         printf("Clocks: %ld %ld\n",
768                TimeControl.clock[black] * 10,
769                TimeControl.clock[white] * 10);
770     }
771 }
772
773
774 void
775 Raw_ChangeSearchDepth(void)
776 {
777     printf("depth = ");
778     scanf("%hd", &MaxSearchDepth);
779     TCflag = !(MaxSearchDepth > 0);
780 }
781
782
783 void
784 Raw_ChangeHashDepth(void)
785 {
786     printf("hashdepth = ");
787     scanf("%hd", &HashDepth);
788     printf("MoveLimit = ");
789     scanf("%hd", &HashMoveLimit);
790 }
791
792
793 void
794 Raw_SetContempt(void)
795 {
796     printf("contempt = ");
797     scanf("%hd", &contempt);
798 }
799
800
801 void
802 Raw_ChangeXwindow(void)
803 {
804     printf("xwndw = ");
805     scanf("%hd", &xwndw);
806 }
807
808
809 /*
810  * Raw_ShowPostnValue(short sq)
811  * must have called ExaminePosition() first
812  */
813 void
814 Raw_ShowPostnValue(short sq)
815 {
816     short score;
817     score = ScorePosition(color[sq]);
818
819     if (color[sq] != neutral)
820     {
821 #if defined SAVE_SVALUE
822         printf("???%c ", (color[sq] == white)?'b':'w');
823 #else
824         printf("%3d%c ", svalue[sq], (color[sq] == white)?'b':'w');
825 #endif
826     }
827     else
828     {
829         printf(" *   ");
830     }
831 }
832
833
834 void
835 Raw_DoDebug(void)
836 {
837     short c, p, sq, tp, tc, tsq, score, j, k;
838     char s[40];
839
840     ExaminePosition(opponent);
841     Raw_ShowMessage("Enter piece: ");
842     scanf("%s", s);
843     c = neutral;
844
845     if ((s[0] == 'b') || (s[0] == 'B'))
846         c = black;
847
848     if ((s[0] == 'w') || (s[0] == 'W'))
849         c = white;
850
851     for (p = king; p > no_piece; p--)
852     {
853         if ((s[1] == pxx[p]) || (s[1] == qxx[p]))
854             break;
855     }
856
857     if (p > no_piece)
858     {
859         for (j = (NO_ROWS - 1); j >= 0; j--)
860         {
861             for (k = 0; k < (NO_COLS); k++)
862             {
863                 sq = j*(NO_COLS) + k;
864                 tp = board[sq];
865                 tc = color[sq];
866                 board[sq] = p;
867                 color[sq] = c;
868                 tsq = PieceList[c][1];
869                 PieceList[c][1] = sq;
870                 Raw_ShowPostnValue(sq);
871                 PieceList[c][1] = tsq;
872                 board[sq] = tp;
873                 color[sq] = tc;
874             }
875
876             printf("\n");
877         }
878     }
879
880     score = ScorePosition(opponent);
881
882     for (j = (NO_ROWS - 1); j >= 0; j--)
883     {
884         for (k = 0; k < (NO_COLS); k++)
885         {
886             sq = j*(NO_COLS) + k;
887
888             if (color[sq] != neutral)
889             {
890 #if defined SAVE_SVALUE
891                 printf("%?????%c ", (color[sq] == white)?'b':'w');
892 #else
893                 printf("%5d%c ", svalue[sq], (color[sq] == white)?'b':'w');
894 #endif
895             }
896             else
897             {
898                 printf("    *  ");
899             }
900         }
901
902         printf("\n");
903     }
904
905     printf("stage = %d\n", stage);
906     printf("S%d m%d ps%d gt%c m%d ps%d gt%c", score,
907            mtl[computer], pscore[computer], GameType[computer],
908            mtl[opponent], pscore[opponent], GameType[opponent]);
909 }
910
911
912 void
913 Raw_DoTable(short table[NO_SQUARES])
914 {
915     short  sq, j, k;
916     ExaminePosition(opponent);
917
918     for (j = (NO_ROWS - 1); j >= 0; j--)
919     {
920         for (k = 0; k < NO_COLS; k++)
921         {
922             sq = j*(NO_ROWS) + k;
923             printf("%3d ", table[sq]);
924         }
925
926         printf("\n");
927     }
928 }
929
930
931 void
932 Raw_ShowPostnValues(void)
933 {
934     short sq, score, j, k;
935     ExaminePosition(opponent);
936
937     for (j = (NO_ROWS - 1); j >= 0; j--)
938     {
939         for (k = 0; k < NO_COLS; k++)
940         {
941             sq = j * NO_COLS + k;
942             Raw_ShowPostnValue(sq);
943         }
944
945         printf("\n");
946     }
947
948     score = ScorePosition(opponent);
949     printf("S%d m%d ps%d gt%c m%d ps%d gt%c", score,
950            mtl[computer], pscore[computer], GameType[computer],
951            mtl[opponent], pscore[opponent], GameType[opponent]);
952     printf("\nhung black %d hung white %d\n", hung[black], hung[white]);
953 }
954
955
956 void
957 Raw_PollForInput(void)
958 {
959 #ifdef WIN32
960     DWORD cnt;
961     if (!PeekNamedPipe(GetStdHandle(STD_INPUT_HANDLE), NULL, 0, NULL, &cnt, NULL))
962         cnt = 1;
963 #else
964     static struct pollfd pollfds[1] = { /* [0] = */ { /* .fd = */ STDIN_FILENO,
965                                                       /* .events = */ POLLIN } };
966     int cnt = poll(pollfds, sizeof(pollfds)/sizeof(pollfds[0]), 0);
967     if (cnt < 0) {
968         perror("polling standard input");
969         ExitShogi();
970     }
971 #endif
972     if (cnt) { /* if anything to read, or error occured */
973         if (!flag.timeout)
974             flag.back = true; /* previous: flag.timeout = true; */
975         flag.bothsides = false;
976     }
977 }