b0e40840d8ed9e426d7406ba5433cd138a1dc9db
[gnushogi.git] / gnushogi / rawdsp.c
1 /*
2  * FILE: rawdsp.c
3  *
4  * ----------------------------------------------------------------------
5  * Copyright (c) 1993, 1994, 1995 Matthias Mutz
6  * Copyright (c) 1999 Michael Vanier and the Free Software Foundation
7  * Copyright (c) 2008, 2013, 2014 Yann Dirson and the Free Software Foundation
8  *
9  * GNU SHOGI is based on GNU CHESS
10  *
11  * Copyright (c) 1988, 1989, 1990 John Stanback
12  * Copyright (c) 1992 Free Software Foundation
13  *
14  * This file is part of GNU SHOGI.
15  *
16  * GNU Shogi is free software; you can redistribute it and/or modify it
17  * under the terms of the GNU General Public License as published by the
18  * Free Software Foundation; either version 3 of the License,
19  * or (at your option) any later version.
20  *
21  * GNU Shogi is distributed in the hope that it will be useful, but WITHOUT
22  * ANY WARRANTY; without even the implied warranty of MERCHANTABILITY or
23  * FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE.  See the GNU General Public License
24  * for more details.
25  *
26  * You should have received a copy of the GNU General Public License along
27  * with GNU Shogi; see the file COPYING. If not, see
28  * <http://www.gnu.org/licenses/>.
29  * ----------------------------------------------------------------------
30  *
31  */
32
33 #include <ctype.h>
34 #include <signal.h>
35 #include <stdarg.h>
36 #include <sys/param.h>
37 #include <sys/types.h>
38 #include <sys/file.h>
39 #ifndef WIN32
40 #include <poll.h>
41 #include <unistd.h>
42 #endif
43
44 #include "gnushogi.h"
45 #include "rawdsp.h"
46
47 unsigned short MV[MAXDEPTH];
48 int MSCORE;
49
50 int mycnt1, mycnt2;
51 char *DRAW;
52 extern char *InPtr;
53 extern short pscore[];
54
55
56 /****************************************
57  * Trivial output functions.
58  ****************************************/
59
60 void
61 Raw_ClearScreen(void)
62 {
63     if (!barebones && !XSHOGI)
64         printf("\n");
65 }
66
67
68 void
69 Raw_ShowPrompt(void)
70 {
71     if (!barebones && !XSHOGI)
72     {
73         fputs("\nYour move is? ", stdout);
74     }
75 }
76
77
78 void
79 Raw_ShowCurrentMove(short pnt, short f, short t)
80 {
81 }
82
83
84 void
85 Raw_ShowDepth(char ch)
86 {
87     if (!barebones && !XSHOGI)
88     {
89         printf("Depth= %d%c ", Sdepth, ch);
90         printf("\n");
91     }
92 }
93
94
95 void
96 Raw_ShowGameType(void)
97 {
98     if (flag.post)
99         printf("%c vs. %c\n", GameType[black], GameType[white]);
100 }
101
102
103 void
104 Raw_ShowLine(unsigned short *bstline)
105 {
106     int i;
107
108     for (i = 1; bstline[i] > 0; i++)
109     {
110         if ((i > 1) && (i % 8 == 1))
111             printf("\n                          ");
112
113         algbr((short)(bstline[i] >> 8), (short)(bstline[i] & 0xFF), false);
114         printf("%5s ", mvstr[0]);
115     }
116
117     printf("\n");
118 }
119
120
121 void
122 Raw_ShowMessage(char *s)
123 {
124     if (!XSHOGI)
125         printf("%s\n", s);
126 }
127
128
129 void
130 Raw_AlwaysShowMessage(const char *format, va_list ap)
131 {
132     vprintf(format, ap);
133     printf("\n");
134 }
135
136
137 void
138 Raw_Printf(const char *format, va_list ap)
139 {
140     vprintf(format, ap);
141 }
142
143
144 void
145 Raw_doRequestInputString(const char* fmt, char* buffer)
146 {
147     scanf(fmt, buffer);
148 }
149
150
151 int
152 Raw_GetString(char* sx)
153 {
154     int eof = 0;
155     sx[0] = '\0';
156
157     while(!eof && !sx[0])
158         eof = (fgets(sx, 80, stdin) == NULL);
159     return eof;
160 }
161
162
163 void
164 Raw_ShowNodeCnt(long NodeCnt)
165 {
166     printf("Nodes = %ld Nodes/sec = %ld\n",
167            NodeCnt, (((et) ? ((NodeCnt * 100) / et) : 0)));
168 }
169
170
171 void
172 Raw_ShowPatternCount(short side, short n)
173 {
174     if (flag.post)
175         printf("%s matches %d pattern(s)\n", ColorStr[side], n);
176 }
177
178
179 void
180 Raw_ShowResponseTime(void)
181 {
182 }
183
184
185 void
186 Raw_ShowResults(short score, unsigned short *bstline, char ch)
187 {
188     if (flag.post  && !XSHOGI)
189     {
190         ElapsedTime(2);
191         printf("%2d%c %6d %4ld %8ld  ",
192                Sdepth, ch, score, et / 100, NodeCnt);
193         Raw_ShowLine(bstline);
194     }
195 }
196
197
198 void
199 Raw_ShowSidetoMove(void)
200 {
201 }
202
203
204 void
205 Raw_ShowStage(void)
206 {
207     printf("stage = %d\n", stage);
208     printf("balance[black] = %d balance[white] = %d\n",
209            balance[black], balance[white]);
210 }
211
212 /****************************************
213  * End of trivial output routines.
214  ****************************************/
215
216 void
217 Raw_Initialize(void)
218 {
219     mycnt1 = mycnt2 = 0;
220
221     if (XSHOGI)
222     {
223 #ifdef WIN32
224         /* needed because of inconsistency between MSVC run-time system and gcc includes */
225         setbuf(stdout, NULL);
226 #else
227 #ifdef HAVE_SETVBUF
228         setvbuf(stdout, NULL, _IOLBF, BUFSIZ);
229 #else
230 #  ifdef HAVE_SETLINEBUF
231         setlinebuf(stdout);
232 #  else
233 #    error "Need setvbuf() or setlinebuf() to compile gnushogi!"
234 #  endif
235 #endif
236 #endif
237         printf("GNU Shogi %s\n", PACKAGE_VERSION);
238     }
239
240     if (hard_time_limit)
241     {
242         if (!TCflag && (MaxResponseTime == 0))
243             MaxResponseTime = 15L * 100L;
244     }
245 }
246
247
248 void
249 Raw_ExitShogi(void)
250 {
251     /* CHECKME: what purpose does this next statement serve? */
252     signal(SIGTERM, SIG_IGN);
253
254     if (!nolist)
255         ListGame();
256
257     exit(0);
258 }
259
260
261 void
262 Raw_Die(int sig)
263 {
264     char s[80];
265
266     Raw_ShowMessage("Abort? ");
267     scanf("%s", s);
268
269     if (strcmp(s, "yes") == 0)
270         Raw_ExitShogi();
271 }
272
273
274 void
275 Raw_TerminateSearch(int sig)
276 {
277 #ifdef INTERRUPT_TEST
278     ElapsedTime(INIT_INTERRUPT_MODE);
279 #endif
280
281     if (!flag.timeout)
282         flag.back = true; /* previous: flag.timeout = true; */
283
284     flag.bothsides = false;
285 }
286
287
288 void
289 Raw_help(void)
290 {
291     Raw_ClearScreen();
292     printf("GNU Shogi %s command summary\n", PACKAGE_VERSION);
293     printf("----------------------------------"
294            "------------------------------\n");
295     fputs ("7g7f      move from 7g to 7f      quit      Exit Shogi\n", stdout);
296     printf("S6h       move silver to 6h       beep      turn %s\n", (flag.beep) ? "OFF" : "ON");
297     printf("2d2c+     move to 2c and promote  material  turn %s\n", (flag.material) ? "OFF" : "ON");
298     printf("P*5e      drop pawn to 5e         easy      turn %s\n", (flag.easy) ? "OFF" : "ON");
299     printf("tsume     toggle tsume mode       hash      turn %s\n", (flag.hash) ? "OFF" : "ON");
300     fputs ("bd        redraw board            reverse   board display\n", stdout);
301     printf("list      game to shogi.lst       book      turn %s used %d of %d\n", (Book) ? "OFF" : "ON", bookcount, booksize);
302     fputs ("undo      undo last ply           remove    take back a move\n", stdout);
303     fputs ("edit      edit board              force     toggle manual move mode\n", stdout);
304     fputs ("switch    sides with computer     both      computer match\n", stdout);
305     fputs ("black     computer plays black    white     computer plays white\n", stdout);
306     fputs ("depth     set search depth        clock     set time control\n", stdout);
307     fputs ("post      principle variation     hint      suggest a move\n", stdout);
308     fputs ("save      game to file            get       game from file\n", stdout);
309     printf("xsave     pos. to xshogi file     xget"
310            "      pos. from xshogi file\n");
311     fputs("random    randomize play          new       start new game\n", stdout);
312     printf("--------------------------------"
313            "--------------------------------\n");
314     printf("Computer: %-12s Opponent:            %s\n",
315            ColorStr[computer], ColorStr[opponent]);
316     printf("Depth:    %-12d Response time:       %d sec\n",
317            MaxSearchDepth, MaxResponseTime/100);
318     printf("Random:   %-12s Easy mode:           %s\n",
319            (dither) ? "ON" : "OFF", (flag.easy) ? "ON" : "OFF");
320     printf("Beep:     %-12s Transposition file:  %s\n",
321            (flag.beep) ? "ON" : "OFF", (flag.hash) ? "ON" : "OFF");
322     printf("Tsume:    %-12s Force:               %s\n",
323            (flag.tsume) ? "ON" : "OFF", (flag.force) ? "ON" : "OFF");
324     printf("Time Control %s %d moves %d sec %d add %d depth\n",
325            (TCflag) ? "ON" : "OFF",
326            TimeControl.moves[black], TimeControl.clock[black] / 100,
327            TCadd/100, MaxSearchDepth);
328 }
329
330
331 /*
332  * Set up a board position. Pieces are entered by typing the piece followed
333  * by the location. For example, Nf3 will place a knight on square f3.
334  */
335 void
336 Raw_EditBoard(void)
337 {
338     short a, r, c, sq, i, found;
339     char s[80];
340
341     flag.regularstart = true;
342     Book = BOOKFAIL;
343     Raw_ClearScreen();
344     Raw_UpdateDisplay(0, 0, 1, 0);
345     fputs(".   Exit to main\n", stdout);
346     fputs("#   Clear board\n", stdout);
347     fputs("c   Change sides\n", stdout);
348     fputs("enter piece & location: \n", stdout);
349
350     a = black;
351
352     do
353     {
354         scanf("%s", s);
355         found = 0;
356
357         if (s[0] == '#')
358         {
359             for (sq = 0; sq < NO_SQUARES; sq++)
360             {
361                 board[sq] = no_piece;
362                 color[sq] = neutral;
363             }
364
365             ClearCaptured();
366         }
367
368         if (s[0] == 'c')
369             a = otherside[a];
370
371         if (s[1] == '*')
372         {
373             for (i = pawn; i <= king; i++)
374             {
375                 if ((s[0] == pxx[i]) || (s[0] == qxx[i]))
376                 {
377                     Captured[a][i]++;
378                     found = 1;
379                     break;
380                 }
381             }
382
383             c = -1;
384             r = -1;
385         }
386         else
387         {
388             c = COL_NAME(s[1]);
389             r = ROW_NAME(s[2]);
390         }
391
392         if ((c >= 0) && (c < NO_COLS) && (r >= 0) && (r < NO_ROWS))
393         {
394             sq = locn(r, c);
395             color[sq] = a;
396             board[sq] = no_piece;
397
398             for (i = no_piece; i <= king; i++)
399             {
400                 if ((s[0] == pxx[i]) || (s[0] == qxx[i]))
401                 {
402                     if (s[3] == '+')
403                         board[sq] = promoted[i];
404                     else
405                         board[sq] = i;
406
407                     found = 1;
408                     break;
409                 }
410             }
411
412             if (found == 0)
413                 color[sq] = neutral;
414         }
415     }
416     while (s[0] != '.');
417
418     for (sq = 0; sq < NO_SQUARES; sq++)
419         Mvboard[sq] = ((board[sq] != Stboard[sq]) ? 10 : 0);
420
421     GameCnt = 0;
422     Game50 = 1;
423     ZeroRPT();
424     Sdepth = 0;
425     InitializeStats();
426     Raw_ClearScreen();
427     Raw_UpdateDisplay(0, 0, 1, 0);
428 }
429
430
431 /*
432  * Set up a board position.
433  * Nine lines of nine characters are used to setup the board. 9a-1a is the
434  * first line. White pieces are  represented  by  uppercase characters.
435  */
436 void
437 Raw_SetupBoard(void)
438 {
439     short r, c, sq, i;
440     char ch;
441     char s[80];
442
443     NewGame();
444
445     fgets(s, 80, stdin);            /* skip "setup" command */
446
447     for (r = NO_ROWS - 1; r >= 0; r--)
448     {
449         fgets(s, 80, stdin);
450
451         for (c = 0; c <= (NO_COLS - 1); c++)
452         {
453             ch = s[c];
454             sq = locn(r, c);
455             color[sq] = neutral;
456             board[sq] = no_piece;
457
458             for (i = no_piece; i <= king; i++)
459             {
460                 if (ch == pxx[i])
461                 {
462                     color[sq] = white;
463                     board[sq] = i;
464                     break;
465                 }
466                 else if (ch == qxx[i])
467                 {
468                     color[sq] = black;
469                     board[sq] = i;
470                     break;
471                 }
472             }
473         }
474     }
475
476     for (sq = 0; sq < NO_SQUARES; sq++)
477         Mvboard[sq] = ((board[sq] != Stboard[sq]) ? 10 : 0);
478
479     InitializeStats();
480     Raw_ClearScreen();
481     Raw_UpdateDisplay(0, 0, 1, 0);
482     fputs("Setup successful\n", stdout);
483 }
484
485
486 void
487 Raw_SearchStartStuff(short side)
488 {
489     if (flag.post)
490     {
491         printf("\nMove# %d    Target = %ld    Clock: %ld\n",
492                GameCnt/2 + 1,
493                ResponseTime, TimeControl.clock[side]);
494     }
495 }
496
497
498 void
499 Raw_OutputMove(void)
500 {
501     if (flag.illegal)
502     {
503         printf("Illegal position.\n");
504         return;
505     }
506
507     if (mvstr[0][0] == '\0')
508         goto nomove;
509
510     if (XSHOGI)
511     {
512         /* add remaining time in milliseconds to xshogi */
513         printf("%d. ... %s %ld\n", ++mycnt1, mvstr[0],
514                (TimeControl.clock[player] - et) * 10);
515     }
516     else
517     {
518         printf("%d. ... %s\n", ++mycnt1, mvstr[0]);
519     }
520
521  nomove:
522     if ((root->flags & draw) || (root->score == -(SCORE_LIMIT + 999))
523         || (root->score == (SCORE_LIMIT + 998)))
524         goto summary;
525
526     if (flag.post)
527     {
528         short h, l, t;
529
530         h = TREE;
531         l = 0;
532         t = TREE >> 1;
533
534         while (l != t)
535         {
536             if (Tree[t].f || Tree[t].t)
537                 l = t;
538             else
539                 h = t;
540
541             t = (l + h) >> 1;
542         }
543
544         printf("Gen %ld Node %ld Tree %d Eval %ld Rate %ld EC %d/%d RS hi %ld lo %ld \n", GenCnt, NodeCnt, t, EvalNodes,
545                (et > 100) ? (NodeCnt / (et / 100)) : 0,
546                EADD, EGET, reminus, replus);
547
548         printf("Hin/Hout/Tcol/Coll/Fin/Fout = %ld/%ld/%ld/%ld/%ld/%ld\n",
549                HashAdd, HashCnt, THashCol, HashCol, FHashCnt, FHashAdd);
550     }
551
552     Raw_UpdateDisplay(root->f, root->t, 0, root->flags);
553
554     if (!XSHOGI)
555     {
556         printf("My move is: %5s\n", mvstr[0]);
557
558         if (flag.beep)
559             printf("%c", 7);
560     }
561
562  summary:
563     if (root->flags & draw)
564     {
565         fputs("Drawn game!\n", stdout);
566     }
567     else if (root->score == -(SCORE_LIMIT + 999))
568     {
569         printf("%s mates!\n", ColorStr[opponent]);
570     }
571     else if (root->score == (SCORE_LIMIT + 998))
572     {
573         printf("%s mates!\n", ColorStr[computer]);
574     }
575 #ifdef VERYBUGGY
576     else if (!barebones && (root->score < -SCORE_LIMIT))
577     {
578         printf("%s has a forced mate in %d moves!\n",
579                ColorStr[opponent], SCORE_LIMIT + 999 + root->score - 1);
580     }
581     else if (!barebones && (root->score > SCORE_LIMIT))
582     {
583         printf("%s has a forced mate in %d moves!\n",
584                ColorStr[computer], SCORE_LIMIT + 998 - root->score - 1);
585     }
586 #endif /* VERYBUGGY */
587 }
588
589
590 void
591 Raw_UpdateClocks(void)
592 {
593 }
594
595
596 void
597 Raw_UpdateDisplay(short f, short t, short redraw, short isspec)
598 {
599
600     short r, c, l, m;
601
602     if (redraw && !XSHOGI)
603     {
604         printf("\n");
605         r = (short)(TimeControl.clock[black] / 6000);
606         c = (short)((TimeControl.clock[black] % 6000) / 100);
607         l = (short)(TimeControl.clock[white] / 6000);
608         m = (short)((TimeControl.clock[white] % 6000) / 100);
609         printf("Black %d:%02d  White %d:%02d\n", r, c, l, m);
610         printf("\n");
611
612         for (r = (NO_ROWS - 1); r >= 0; r--)
613         {
614             for (c = 0; c <= (NO_COLS - 1); c++)
615             {
616                 char pc;
617                 l = ((flag.reverse)
618                      ? locn((NO_ROWS - 1) - r, (NO_COLS - 1) - c)
619                      : locn(r, c));
620                 pc = (is_promoted[board[l]] ? '+' : ' ');
621
622                 if (color[l] == neutral)
623                     printf(" -");
624                 else if (color[l] == black)
625                     printf("%c%c", pc, qxx[board[l]]);
626                 else
627                     printf("%c%c", pc, pxx[board[l]]);
628             }
629
630             printf("\n");
631         }
632
633         printf("\n");
634         {
635             short side;
636
637             for (side = black; side <= white; side++)
638             {
639                 short piece, c;
640                 printf((side == black)?"black ":"white ");
641
642                 for (piece = pawn; piece <= king; piece++)
643                 {
644                     if ((c = Captured[side][piece]))
645                         printf("%i%c ", c, pxx[piece]);
646                 }
647
648                 printf("\n");
649             }
650         }
651     }
652 }
653
654
655 void
656 Raw_ChangeAlphaWindow(void)
657 {
658     printf("WAwindow: ");
659     scanf("%hd", &WAwindow);
660     printf("BAwindow: ");
661     scanf("%hd", &BAwindow);
662 }
663
664
665 void
666 Raw_ChangeBetaWindow(void)
667 {
668     printf("WBwindow: ");
669     scanf("%hd", &WBwindow);
670     printf("BBwindow: ");
671     scanf("%hd", &BBwindow);
672 }
673
674
675 void
676 Raw_GiveHint(void)
677 {
678     if (hint)
679     {
680         algbr((short) (hint >> 8), (short) (hint & 0xFF), false);
681         printf("Hint: %s\n", mvstr[0]);
682     }
683     else
684         fputs("I have no idea.\n", stdout);
685 }
686
687
688 void
689 Raw_SelectLevel(char *sx)
690 {
691
692     char T[NO_SQUARES + 1], *p, *q;
693
694     if ((p = strstr(sx, "level")) != NULL)
695         p += strlen("level");
696     else if ((p = strstr(sx, "clock")) != NULL)
697         p += strlen("clock");
698
699     strcat(sx, "XX");
700     q = T;
701     *q = '\0';
702
703     for (; *p != 'X'; *q++ = *p++);
704
705     *q = '\0';
706
707     /* line empty ask for input */
708     if (!T[0])
709     {
710         fputs("Enter #moves #minutes: ", stdout);
711         fgets(T, NO_SQUARES + 1, stdin);
712         strcat(T, "XX");
713     }
714
715     /* skip blackspace */
716     for (p = T; *p == ' '; p++) ;
717
718     /* could be moves or a fischer clock */
719     if (*p == 'f')
720     {
721         /* its a fischer clock game */
722         p++;
723         TCminutes = (short)strtol(p, &q, 10);
724         TCadd = (short)strtol(q, NULL, 10) *100;
725         TCseconds = 0;
726         TCmoves = 50;
727     }
728     else
729     {
730         /* regular game */
731         TCadd = 0;
732         TCmoves = (short)strtol(p, &q, 10);
733         TCminutes = (short)strtol(q, &q, 10);
734
735         if (*q == ':')
736             TCseconds = (short)strtol(q + 1, (char **) NULL, 10);
737         else
738             TCseconds = 0;
739
740 #ifdef OPERATORTIME
741         fputs("Operator time (hundredths) = ", stdout);
742         scanf("%hd", &OperatorTime);
743 #endif
744
745         if (TCmoves == 0)
746         {
747             TCflag = false;
748             MaxResponseTime = TCminutes*60L * 100L + TCseconds * 100L;
749             TCminutes = TCseconds = 0;
750         }
751         else
752         {
753             TCflag = true;
754             MaxResponseTime = 0;
755         }
756     }
757
758     TimeControl.clock[black] = TimeControl.clock[white] = 0;
759     SetTimeControl();
760
761     if (XSHOGI)
762     {
763         printf("Clocks: %ld %ld\n",
764                TimeControl.clock[black] * 10,
765                TimeControl.clock[white] * 10);
766     }
767 }
768
769
770 void
771 Raw_ChangeSearchDepth(void)
772 {
773     printf("depth = ");
774     scanf("%hd", &MaxSearchDepth);
775     TCflag = !(MaxSearchDepth > 0);
776 }
777
778
779 void
780 Raw_ChangeHashDepth(void)
781 {
782     printf("hashdepth = ");
783     scanf("%hd", &HashDepth);
784     printf("MoveLimit = ");
785     scanf("%hd", &HashMoveLimit);
786 }
787
788
789 void
790 Raw_SetContempt(void)
791 {
792     printf("contempt = ");
793     scanf("%hd", &contempt);
794 }
795
796
797 void
798 Raw_ChangeXwindow(void)
799 {
800     printf("xwndw = ");
801     scanf("%hd", &xwndw);
802 }
803
804
805 /*
806  * Raw_ShowPostnValue(short sq)
807  * must have called ExaminePosition() first
808  */
809 void
810 Raw_ShowPostnValue(short sq)
811 {
812     short score;
813     score = ScorePosition(color[sq]);
814
815     if (color[sq] != neutral)
816     {
817 #if defined SAVE_SVALUE
818         printf("???%c ", (color[sq] == white)?'b':'w');
819 #else
820         printf("%3d%c ", svalue[sq], (color[sq] == white)?'b':'w');
821 #endif
822     }
823     else
824     {
825         printf(" *   ");
826     }
827 }
828
829
830 void
831 Raw_DoDebug(void)
832 {
833     short c, p, sq, tp, tc, tsq, score, j, k;
834     char s[40];
835
836     ExaminePosition(opponent);
837     Raw_ShowMessage("Enter piece: ");
838     scanf("%s", s);
839     c = neutral;
840
841     if ((s[0] == 'b') || (s[0] == 'B'))
842         c = black;
843
844     if ((s[0] == 'w') || (s[0] == 'W'))
845         c = white;
846
847     for (p = king; p > no_piece; p--)
848     {
849         if ((s[1] == pxx[p]) || (s[1] == qxx[p]))
850             break;
851     }
852
853     if (p > no_piece)
854     {
855         for (j = (NO_ROWS - 1); j >= 0; j--)
856         {
857             for (k = 0; k < (NO_COLS); k++)
858             {
859                 sq = j*(NO_COLS) + k;
860                 tp = board[sq];
861                 tc = color[sq];
862                 board[sq] = p;
863                 color[sq] = c;
864                 tsq = PieceList[c][1];
865                 PieceList[c][1] = sq;
866                 Raw_ShowPostnValue(sq);
867                 PieceList[c][1] = tsq;
868                 board[sq] = tp;
869                 color[sq] = tc;
870             }
871
872             printf("\n");
873         }
874     }
875
876     score = ScorePosition(opponent);
877
878     for (j = (NO_ROWS - 1); j >= 0; j--)
879     {
880         for (k = 0; k < (NO_COLS); k++)
881         {
882             sq = j*(NO_COLS) + k;
883
884             if (color[sq] != neutral)
885             {
886 #if defined SAVE_SVALUE
887                 printf("%?????%c ", (color[sq] == white)?'b':'w');
888 #else
889                 printf("%5d%c ", svalue[sq], (color[sq] == white)?'b':'w');
890 #endif
891             }
892             else
893             {
894                 printf("    *  ");
895             }
896         }
897
898         printf("\n");
899     }
900
901     printf("stage = %d\n", stage);
902     printf("S%d m%d ps%d gt%c m%d ps%d gt%c", score,
903            mtl[computer], pscore[computer], GameType[computer],
904            mtl[opponent], pscore[opponent], GameType[opponent]);
905 }
906
907
908 void
909 Raw_DoTable(short table[NO_SQUARES])
910 {
911     short  sq, j, k;
912     ExaminePosition(opponent);
913
914     for (j = (NO_ROWS - 1); j >= 0; j--)
915     {
916         for (k = 0; k < NO_COLS; k++)
917         {
918             sq = j*(NO_ROWS) + k;
919             printf("%3d ", table[sq]);
920         }
921
922         printf("\n");
923     }
924 }
925
926
927 void
928 Raw_ShowPostnValues(void)
929 {
930     short sq, score, j, k;
931     ExaminePosition(opponent);
932
933     for (j = (NO_ROWS - 1); j >= 0; j--)
934     {
935         for (k = 0; k < NO_COLS; k++)
936         {
937             sq = j * NO_COLS + k;
938             Raw_ShowPostnValue(sq);
939         }
940
941         printf("\n");
942     }
943
944     score = ScorePosition(opponent);
945     printf("S%d m%d ps%d gt%c m%d ps%d gt%c", score,
946            mtl[computer], pscore[computer], GameType[computer],
947            mtl[opponent], pscore[opponent], GameType[opponent]);
948     printf("\nhung black %d hung white %d\n", hung[black], hung[white]);
949 }
950
951
952 void
953 Raw_PollForInput(void)
954 {
955 #ifdef WIN32
956     DWORD cnt;
957     if (!PeekNamedPipe(GetStdHandle(STD_INPUT_HANDLE), NULL, 0, NULL, &cnt, NULL))
958         cnt = 1;
959 #else
960     static struct pollfd pollfds[1] = { /* [0] = */ { /* .fd = */ STDIN_FILENO,
961                                                       /* .events = */ POLLIN } };
962     int cnt = poll(pollfds, sizeof(pollfds)/sizeof(pollfds[0]), 0);
963     if (cnt < 0) {
964         perror("polling standard input");
965         ExitShogi();
966     }
967 #endif
968     if (cnt) { /* if anything to read, or error occured */
969         if (!flag.timeout)
970             flag.back = true; /* previous: flag.timeout = true; */
971         flag.bothsides = false;
972     }
973 }