Deal with simple compiler warnings: dead code, unused parameters, etc.
[gnushogi.git] / gnushogi / rawdsp.c
1 /*
2  * FILE: rawdsp.c
3  *
4  * ----------------------------------------------------------------------
5  * Copyright (c) 1993, 1994, 1995 Matthias Mutz
6  * Copyright (c) 1999 Michael Vanier and the Free Software Foundation
7  *
8  * GNU SHOGI is based on GNU CHESS
9  *
10  * Copyright (c) 1988, 1989, 1990 John Stanback
11  * Copyright (c) 1992 Free Software Foundation
12  *
13  * This file is part of GNU SHOGI.
14  *
15  * GNU Shogi is free software; you can redistribute it and/or modify it
16  * under the terms of the GNU General Public License as published by the
17  * Free Software Foundation; either version 3 of the License,
18  * or (at your option) any later version.
19  *
20  * GNU Shogi is distributed in the hope that it will be useful, but WITHOUT
21  * ANY WARRANTY; without even the implied warranty of MERCHANTABILITY or
22  * FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE.  See the GNU General Public License
23  * for more details.
24  *
25  * You should have received a copy of the GNU General Public License along
26  * with GNU Shogi; see the file COPYING. If not, see
27  * <http://www.gnu.org/licenses/>.
28  * ----------------------------------------------------------------------
29  *
30  */
31
32 #include <ctype.h>
33 #include <signal.h>
34 #include <stdarg.h>
35 #include <stdio.h>
36 #include <sys/param.h>
37 #include <sys/types.h>
38 #include <sys/file.h>
39 #ifndef WIN32
40 #include <poll.h>
41 #include <unistd.h>
42 #endif
43
44 #include "gnushogi.h"
45
46 unsigned short MV[MAXDEPTH];
47 int MSCORE;
48
49 int mycnt1, mycnt2;
50 char *DRAW;
51 extern char *InPtr;
52 extern short pscore[];
53
54 /****************************************
55  * forward declarations
56  ****************************************/
57
58 void Raw_UpdateDisplay(short f, short t, short redraw, short isspec);
59
60 /****************************************
61  * Trivial output functions.
62  ****************************************/
63
64 void
65 Raw_ClearScreen(void)
66 {
67     if (!barebones && !XSHOGI)
68         printf("\n");
69 }
70
71
72 void
73 Raw_ShowPrompt(void)
74 {
75     if (!barebones && !XSHOGI)
76     {
77         fputs("\nYour move is? ", stdout);
78     }
79 }
80
81
82 void
83 Raw_ShowCurrentMove(short pnt, short f, short t)
84 {
85 }
86
87
88 void
89 Raw_ShowDepth(char ch)
90 {
91     if (!barebones && !XSHOGI)
92     {
93         printf("Depth= %d%c ", Sdepth, ch);
94         printf("\n");
95     }
96 }
97
98
99 void
100 Raw_ShowGameType(void)
101 {
102     if (flag.post)
103         printf("%c vs. %c\n", GameType[black], GameType[white]);
104 }
105
106
107 void
108 Raw_ShowLine(unsigned short *bstline)
109 {
110     int i;
111
112     for (i = 1; bstline[i] > 0; i++)
113     {
114         if ((i > 1) && (i % 8 == 1))
115             printf("\n                          ");
116
117         algbr((short)(bstline[i] >> 8), (short)(bstline[i] & 0xFF), false);
118         printf("%5s ", mvstr[0]);
119     }
120
121     printf("\n");
122 }
123
124
125 void
126 Raw_ShowMessage(char *s)
127 {
128     if (!XSHOGI)
129         printf("%s\n", s);
130 }
131
132
133 void
134 Raw_AlwaysShowMessage(const char *format, ...)
135 {
136     va_list ap;
137     va_start(ap, format);
138     vprintf(format, ap);
139     printf("\n");
140     va_end(ap);
141 }
142
143
144 void
145 Raw_Printf(const char *format, ...)
146 {
147     va_list ap;
148     va_start(ap, format);
149     vprintf(format, ap);
150     va_end(ap);
151 }
152
153
154 void
155 Raw_doRequestInputString(const char* fmt, char* buffer)
156 {
157     scanf(fmt, buffer);
158 }
159
160
161 int
162 Raw_GetString(char* sx)
163 {
164     int eof = 0;
165     sx[0] = '\0';
166
167     while(!eof && !sx[0])
168         eof = (fgets(sx, 80, stdin) == NULL);
169     return eof;
170 }
171
172
173 void
174 Raw_ShowNodeCnt(long NodeCnt)
175 {
176     printf("Nodes = %ld Nodes/sec = %ld\n",
177            NodeCnt, (((et) ? ((NodeCnt * 100) / et) : 0)));
178 }
179
180
181 void
182 Raw_ShowPatternCount(short side, short n)
183 {
184     if (flag.post)
185         printf("%s matches %d pattern(s)\n", ColorStr[side], n);
186 }
187
188
189 void
190 Raw_ShowResponseTime(void)
191 {
192 }
193
194
195 void
196 Raw_ShowResults(short score, unsigned short *bstline, char ch)
197 {
198     if (flag.post  && !XSHOGI)
199     {
200         ElapsedTime(2);
201         printf("%2d%c %6d %4ld %8ld  ",
202                Sdepth, ch, score, et / 100, NodeCnt);
203         Raw_ShowLine(bstline);
204     }
205 }
206
207
208 void
209 Raw_ShowSidetoMove(void)
210 {
211 }
212
213
214 void
215 Raw_ShowStage(void)
216 {
217     printf("stage = %d\n", stage);
218     printf("balance[black] = %d balance[white] = %d\n",
219            balance[black], balance[white]);
220 }
221
222 /****************************************
223  * End of trivial output routines.
224  ****************************************/
225
226 void
227 Raw_Initialize(void)
228 {
229     mycnt1 = mycnt2 = 0;
230
231     if (XSHOGI)
232     {
233 #ifdef WIN32
234         /* needed because of inconsistency between MSVC run-time system and gcc includes */
235         setbuf(stdout, NULL);
236 #else
237 #ifdef HAVE_SETLINEBUF
238         setlinebuf(stdout);
239 #else
240 #  ifdef HAVE_SETVBUF
241         setvbuf(stdout, NULL, _IOLBF, BUFSIZ);
242 #  else
243 #    error "Need setlinebuf() or setvbuf() to compile gnushogi!"
244 #  endif
245 #endif
246 #endif
247         printf("GNU Shogi %s\n", PACKAGE_VERSION);
248     }
249
250     if (hard_time_limit)
251     {
252         if (!TCflag && (MaxResponseTime == 0))
253             MaxResponseTime = 15L * 100L;
254     }
255 }
256
257
258 void
259 Raw_ExitShogi(void)
260 {
261     /* CHECKME: what purpose does this next statement serve? */
262     signal(SIGTERM, SIG_IGN);
263
264     if (!nolist)
265         ListGame();
266
267     exit(0);
268 }
269
270
271 void
272 Raw_Die(int sig)
273 {
274     char s[80];
275
276     Raw_ShowMessage("Abort? ");
277     scanf("%s", s);
278
279     if (strcmp(s, "yes") == 0)
280         Raw_ExitShogi();
281 }
282
283
284 void
285 Raw_TerminateSearch(int sig)
286 {
287 #ifdef INTERRUPT_TEST
288     ElapsedTime(INIT_INTERRUPT_MODE);
289 #endif
290
291     if (!flag.timeout)
292         flag.back = true; /* previous: flag.timeout = true; */
293
294     flag.bothsides = false;
295 }
296
297
298 void
299 Raw_help(void)
300 {
301     Raw_ClearScreen();
302     printf("GNU Shogi %s command summary\n", PACKAGE_VERSION);
303     printf("----------------------------------"
304            "------------------------------\n");
305     fputs ("7g7f      move from 7g to 7f      quit      Exit Shogi\n", stdout);
306     printf("S6h       move silver to 6h       beep      turn %s\n", (flag.beep) ? "OFF" : "ON");
307     printf("2d2c+     move to 2c and promote  material  turn %s\n", (flag.material) ? "OFF" : "ON");
308     printf("P*5e      drop pawn to 5e         easy      turn %s\n", (flag.easy) ? "OFF" : "ON");
309     printf("tsume     toggle tsume mode       hash      turn %s\n", (flag.hash) ? "OFF" : "ON");
310     fputs ("bd        redraw board            reverse   board display\n", stdout);
311     printf("list      game to shogi.lst       book      turn %s used %d of %d\n", (Book) ? "OFF" : "ON", bookcount, booksize);
312     fputs ("undo      undo last ply           remove    take back a move\n", stdout);
313     fputs ("edit      edit board              force     toggle manual move mode\n", stdout);
314     fputs ("switch    sides with computer     both      computer match\n", stdout);
315     fputs ("black     computer plays black    white     computer plays white\n", stdout);
316     fputs ("depth     set search depth        clock     set time control\n", stdout);
317     fputs ("post      principle variation     hint      suggest a move\n", stdout);
318     fputs ("save      game to file            get       game from file\n", stdout);
319     printf("xsave     pos. to xshogi file     xget"
320            "      pos. from xshogi file\n");
321     fputs("random    randomize play          new       start new game\n", stdout);
322     printf("--------------------------------"
323            "--------------------------------\n");
324     printf("Computer: %-12s Opponent:            %s\n",
325            ColorStr[computer], ColorStr[opponent]);
326     printf("Depth:    %-12d Response time:       %ld sec\n",
327            MaxSearchDepth, MaxResponseTime/100);
328     printf("Random:   %-12s Easy mode:           %s\n",
329            (dither) ? "ON" : "OFF", (flag.easy) ? "ON" : "OFF");
330     printf("Beep:     %-12s Transposition file:  %s\n",
331            (flag.beep) ? "ON" : "OFF", (flag.hash) ? "ON" : "OFF");
332     printf("Tsume:    %-12s Force:               %s\n",
333            (flag.tsume) ? "ON" : "OFF", (flag.force) ? "ON" : "OFF");
334     printf("Time Control %s %d moves %ld sec %d add %d depth\n",
335            (TCflag) ? "ON" : "OFF",
336            TimeControl.moves[black], TimeControl.clock[black] / 100,
337            TCadd/100, MaxSearchDepth);
338 }
339
340
341 /*
342  * Set up a board position. Pieces are entered by typing the piece followed
343  * by the location. For example, Nf3 will place a knight on square f3.
344  */
345 void
346 Raw_EditBoard(void)
347 {
348     short a, r, c, sq, i, found;
349     char s[80];
350
351     flag.regularstart = true;
352     Book = BOOKFAIL;
353     Raw_ClearScreen();
354     Raw_UpdateDisplay(0, 0, 1, 0);
355     fputs(".   Exit to main\n", stdout);
356     fputs("#   Clear board\n", stdout);
357     fputs("c   Change sides\n", stdout);
358     fputs("enter piece & location: \n", stdout);
359
360     a = black;
361
362     do
363     {
364         scanf("%s", s);
365         found = 0;
366
367         if (s[0] == '#')
368         {
369             for (sq = 0; sq < NO_SQUARES; sq++)
370             {
371                 board[sq] = no_piece;
372                 color[sq] = neutral;
373             }
374
375             ClearCaptured();
376         }
377
378         if (s[0] == 'c')
379             a = otherside[a];
380
381         if (s[1] == '*')
382         {
383             for (i = pawn; i <= king; i++)
384             {
385                 if ((s[0] == pxx[i]) || (s[0] == qxx[i]))
386                 {
387                     Captured[a][i]++;
388                     found = 1;
389                     break;
390                 }
391             }
392
393             c = -1;
394             r = -1;
395         }
396         else
397         {
398             c = COL_NAME(s[1]);
399             r = ROW_NAME(s[2]);
400         }
401
402         if ((c >= 0) && (c < NO_COLS) && (r >= 0) && (r < NO_ROWS))
403         {
404             sq = locn(r, c);
405             color[sq] = a;
406             board[sq] = no_piece;
407
408             for (i = no_piece; i <= king; i++)
409             {
410                 if ((s[0] == pxx[i]) || (s[0] == qxx[i]))
411                 {
412                     if (s[3] == '+')
413                         board[sq] = promoted[i];
414                     else
415                         board[sq] = i;
416
417                     found = 1;
418                     break;
419                 }
420             }
421
422             if (found == 0)
423                 color[sq] = neutral;
424         }
425     }
426     while (s[0] != '.');
427
428     for (sq = 0; sq < NO_SQUARES; sq++)
429         Mvboard[sq] = ((board[sq] != Stboard[sq]) ? 10 : 0);
430
431     GameCnt = 0;
432     Game50 = 1;
433     ZeroRPT();
434     Sdepth = 0;
435     InitializeStats();
436     Raw_ClearScreen();
437     Raw_UpdateDisplay(0, 0, 1, 0);
438 }
439
440
441 /*
442  * Set up a board position.
443  * Nine lines of nine characters are used to setup the board. 9a-1a is the
444  * first line. White pieces are  represented  by  uppercase characters.
445  */
446 void
447 Raw_SetupBoard(void)
448 {
449     short r, c, sq, i;
450     char ch;
451     char s[80];
452
453     NewGame();
454
455     fgets(s, 80, stdin);            /* skip "setup" command */
456
457     for (r = NO_ROWS - 1; r >= 0; r--)
458     {
459         fgets(s, 80, stdin);
460
461         for (c = 0; c <= (NO_COLS - 1); c++)
462         {
463             ch = s[c];
464             sq = locn(r, c);
465             color[sq] = neutral;
466             board[sq] = no_piece;
467
468             for (i = no_piece; i <= king; i++)
469             {
470                 if (ch == pxx[i])
471                 {
472                     color[sq] = white;
473                     board[sq] = i;
474                     break;
475                 }
476                 else if (ch == qxx[i])
477                 {
478                     color[sq] = black;
479                     board[sq] = i;
480                     break;
481                 }
482             }
483         }
484     }
485
486     for (sq = 0; sq < NO_SQUARES; sq++)
487         Mvboard[sq] = ((board[sq] != Stboard[sq]) ? 10 : 0);
488
489     InitializeStats();
490     Raw_ClearScreen();
491     Raw_UpdateDisplay(0, 0, 1, 0);
492     fputs("Setup successful\n", stdout);
493 }
494
495
496 void
497 Raw_SearchStartStuff(short side)
498 {
499     if (flag.post)
500     {
501         printf("\nMove# %d    Target = %ld    Clock: %ld\n",
502                GameCnt/2 + 1,
503                ResponseTime, TimeControl.clock[side]);
504     }
505 }
506
507
508 void
509 Raw_OutputMove(void)
510 {
511     if (flag.illegal)
512     {
513         printf("Illegal position.\n");
514         return;
515     }
516
517     if (mvstr[0][0] == '\0')
518         goto nomove;
519
520     if (XSHOGI)
521     {
522         /* add remaining time in milliseconds to xshogi */
523         printf("%d. ... %s %ld\n", ++mycnt1, mvstr[0],
524                (TimeControl.clock[player] - et) * 10);
525     }
526     else
527     {
528         printf("%d. ... %s\n", ++mycnt1, mvstr[0]);
529     }
530
531  nomove:
532     if ((root->flags & draw) || (root->score == -(SCORE_LIMIT + 999))
533         || (root->score == (SCORE_LIMIT + 998)))
534         goto summary;
535
536     if (flag.post)
537     {
538         short h, l, t;
539
540         h = TREE;
541         l = 0;
542         t = TREE >> 1;
543
544         while (l != t)
545         {
546             if (Tree[t].f || Tree[t].t)
547                 l = t;
548             else
549                 h = t;
550
551             t = (l + h) >> 1;
552         }
553
554         printf("Gen %ld Node %ld Tree %d Eval %ld Rate %ld EC %d/%d RS hi %ld lo %ld \n", GenCnt, NodeCnt, t, EvalNodes,
555                (et > 100) ? (NodeCnt / (et / 100)) : 0,
556                EADD, EGET, reminus, replus);
557
558         printf("Hin/Hout/Tcol/Coll/Fin/Fout = %ld/%ld/%ld/%ld/%ld/%ld\n",
559                HashAdd, HashCnt, THashCol, HashCol, FHashCnt, FHashAdd);
560     }
561
562     Raw_UpdateDisplay(root->f, root->t, 0, root->flags);
563
564     if (!XSHOGI)
565     {
566         printf("My move is: %5s\n", mvstr[0]);
567
568         if (flag.beep)
569             printf("%c", 7);
570     }
571
572  summary:
573     if (root->flags & draw)
574     {
575         fputs("Drawn game!\n", stdout);
576     }
577     else if (root->score == -(SCORE_LIMIT + 999))
578     {
579         printf("%s mates!\n", ColorStr[opponent]);
580     }
581     else if (root->score == (SCORE_LIMIT + 998))
582     {
583         printf("%s mates!\n", ColorStr[computer]);
584     }
585 #ifdef VERYBUGGY
586     else if (!barebones && (root->score < -SCORE_LIMIT))
587     {
588         printf("%s has a forced mate in %d moves!\n",
589                ColorStr[opponent], SCORE_LIMIT + 999 + root->score - 1);
590     }
591     else if (!barebones && (root->score > SCORE_LIMIT))
592     {
593         printf("%s has a forced mate in %d moves!\n",
594                ColorStr[computer], SCORE_LIMIT + 998 - root->score - 1);
595     }
596 #endif /* VERYBUGGY */
597 }
598
599
600 void
601 Raw_UpdateClocks(void)
602 {
603 }
604
605
606 void
607 Raw_UpdateDisplay(short f, short t, short redraw, short isspec)
608 {
609
610     short r, c, l, m;
611
612     if (redraw && !XSHOGI)
613     {
614         printf("\n");
615         r = (short)(TimeControl.clock[black] / 6000);
616         c = (short)((TimeControl.clock[black] % 6000) / 100);
617         l = (short)(TimeControl.clock[white] / 6000);
618         m = (short)((TimeControl.clock[white] % 6000) / 100);
619         printf("Black %d:%02d  White %d:%02d\n", r, c, l, m);
620         printf("\n");
621
622         for (r = (NO_ROWS - 1); r >= 0; r--)
623         {
624             for (c = 0; c <= (NO_COLS - 1); c++)
625             {
626                 char pc;
627                 l = ((flag.reverse)
628                      ? locn((NO_ROWS - 1) - r, (NO_COLS - 1) - c)
629                      : locn(r, c));
630                 pc = (is_promoted[board[l]] ? '+' : ' ');
631
632                 if (color[l] == neutral)
633                     printf(" -");
634                 else if (color[l] == black)
635                     printf("%c%c", pc, qxx[board[l]]);
636                 else
637                     printf("%c%c", pc, pxx[board[l]]);
638             }
639
640             printf("\n");
641         }
642
643         printf("\n");
644         {
645             short side;
646
647             for (side = black; side <= white; side++)
648             {
649                 short piece, c;
650                 printf((side == black)?"black ":"white ");
651
652                 for (piece = pawn; piece <= king; piece++)
653                 {
654                     if ((c = Captured[side][piece]))
655                         printf("%i%c ", c, pxx[piece]);
656                 }
657
658                 printf("\n");
659             }
660         }
661     }
662 }
663
664
665 void
666 Raw_ChangeAlphaWindow(void)
667 {
668     printf("WAwindow: ");
669     scanf("%hd", &WAwindow);
670     printf("BAwindow: ");
671     scanf("%hd", &BAwindow);
672 }
673
674
675 void
676 Raw_ChangeBetaWindow(void)
677 {
678     printf("WBwindow: ");
679     scanf("%hd", &WBwindow);
680     printf("BBwindow: ");
681     scanf("%hd", &BBwindow);
682 }
683
684
685 void
686 Raw_GiveHint(void)
687 {
688     if (hint)
689     {
690         algbr((short) (hint >> 8), (short) (hint & 0xFF), false);
691         printf("Hint: %s\n", mvstr[0]);
692     }
693     else
694         fputs("I have no idea.\n", stdout);
695 }
696
697
698 void
699 Raw_SelectLevel(char *sx)
700 {
701
702     char T[NO_SQUARES + 1], *p, *q;
703
704     if ((p = strstr(sx, "level")) != NULL)
705         p += strlen("level");
706     else if ((p = strstr(sx, "clock")) != NULL)
707         p += strlen("clock");
708
709     strcat(sx, "XX");
710     q = T;
711     *q = '\0';
712
713     for (; *p != 'X'; *q++ = *p++);
714
715     *q = '\0';
716
717     /* line empty ask for input */
718     if (!T[0])
719     {
720         fputs("Enter #moves #minutes: ", stdout);
721         fgets(T, NO_SQUARES + 1, stdin);
722         strcat(T, "XX");
723     }
724
725     /* skip blackspace */
726     for (p = T; *p == ' '; p++) ;
727
728     /* could be moves or a fischer clock */
729     if (*p == 'f')
730     {
731         /* its a fischer clock game */
732         p++;
733         TCminutes = (short)strtol(p, &q, 10);
734         TCadd = (short)strtol(q, NULL, 10) *100;
735         TCseconds = 0;
736         TCmoves = 50;
737     }
738     else
739     {
740         /* regular game */
741         TCadd = 0;
742         TCmoves = (short)strtol(p, &q, 10);
743         TCminutes = (short)strtol(q, &q, 10);
744
745         if (*q == ':')
746             TCseconds = (short)strtol(q + 1, (char **) NULL, 10);
747         else
748             TCseconds = 0;
749
750 #ifdef OPERATORTIME
751         fputs("Operator time (hundredths) = ", stdout);
752         scanf("%hd", &OperatorTime);
753 #endif
754
755         if (TCmoves == 0)
756         {
757             TCflag = false;
758             MaxResponseTime = TCminutes*60L * 100L + TCseconds * 100L;
759             TCminutes = TCseconds = 0;
760         }
761         else
762         {
763             TCflag = true;
764             MaxResponseTime = 0;
765         }
766     }
767
768     TimeControl.clock[black] = TimeControl.clock[white] = 0;
769     SetTimeControl();
770
771     if (XSHOGI)
772     {
773         printf("Clocks: %ld %ld\n",
774                TimeControl.clock[black] * 10,
775                TimeControl.clock[white] * 10);
776     }
777 }
778
779
780 void
781 Raw_ChangeSearchDepth(void)
782 {
783     printf("depth = ");
784     scanf("%hd", &MaxSearchDepth);
785     TCflag = !(MaxSearchDepth > 0);
786 }
787
788
789 void
790 Raw_ChangeHashDepth(void)
791 {
792     printf("hashdepth = ");
793     scanf("%hd", &HashDepth);
794     printf("MoveLimit = ");
795     scanf("%hd", &HashMoveLimit);
796 }
797
798
799 void
800 Raw_SetContempt(void)
801 {
802     printf("contempt = ");
803     scanf("%hd", &contempt);
804 }
805
806
807 void
808 Raw_ChangeXwindow(void)
809 {
810     printf("xwndw = ");
811     scanf("%hd", &xwndw);
812 }
813
814
815 /*
816  * Raw_ShowPostnValue(short sq)
817  * must have called ExaminePosition() first
818  */
819 void
820 Raw_ShowPostnValue(short sq)
821 {
822     (void) ScorePosition(color[sq]);
823
824     if (color[sq] != neutral)
825     {
826 #if defined SAVE_SVALUE
827         printf("???%c ", (color[sq] == white)?'b':'w');
828 #else
829         printf("%3d%c ", svalue[sq], (color[sq] == white)?'b':'w');
830 #endif
831     }
832     else
833     {
834         printf(" *   ");
835     }
836 }
837
838
839 void
840 Raw_DoDebug(void)
841 {
842     short c, p, sq, tp, tc, tsq, score, j, k;
843     char s[40];
844
845     ExaminePosition(opponent);
846     Raw_ShowMessage("Enter piece: ");
847     scanf("%s", s);
848     c = neutral;
849
850     if ((s[0] == 'b') || (s[0] == 'B'))
851         c = black;
852
853     if ((s[0] == 'w') || (s[0] == 'W'))
854         c = white;
855
856     for (p = king; p > no_piece; p--)
857     {
858         if ((s[1] == pxx[p]) || (s[1] == qxx[p]))
859             break;
860     }
861
862     if (p > no_piece)
863     {
864         for (j = (NO_ROWS - 1); j >= 0; j--)
865         {
866             for (k = 0; k < (NO_COLS); k++)
867             {
868                 sq = j*(NO_COLS) + k;
869                 tp = board[sq];
870                 tc = color[sq];
871                 board[sq] = p;
872                 color[sq] = c;
873                 tsq = PieceList[c][1];
874                 PieceList[c][1] = sq;
875                 Raw_ShowPostnValue(sq);
876                 PieceList[c][1] = tsq;
877                 board[sq] = tp;
878                 color[sq] = tc;
879             }
880
881             printf("\n");
882         }
883     }
884
885     score = ScorePosition(opponent);
886
887     for (j = (NO_ROWS - 1); j >= 0; j--)
888     {
889         for (k = 0; k < (NO_COLS); k++)
890         {
891             sq = j*(NO_COLS) + k;
892
893             if (color[sq] != neutral)
894             {
895 #if defined SAVE_SVALUE
896                 printf("%?????%c ", (color[sq] == white)?'b':'w');
897 #else
898                 printf("%5d%c ", svalue[sq], (color[sq] == white)?'b':'w');
899 #endif
900             }
901             else
902             {
903                 printf("    *  ");
904             }
905         }
906
907         printf("\n");
908     }
909
910     printf("stage = %d\n", stage);
911     printf("S%d m%d ps%d gt%c m%d ps%d gt%c", score,
912            mtl[computer], pscore[computer], GameType[computer],
913            mtl[opponent], pscore[opponent], GameType[opponent]);
914 }
915
916
917 void
918 Raw_DoTable(short table[NO_SQUARES])
919 {
920     short  sq, j, k;
921     ExaminePosition(opponent);
922
923     for (j = (NO_ROWS - 1); j >= 0; j--)
924     {
925         for (k = 0; k < NO_COLS; k++)
926         {
927             sq = j*(NO_ROWS) + k;
928             printf("%3d ", table[sq]);
929         }
930
931         printf("\n");
932     }
933 }
934
935
936 void
937 Raw_ShowPostnValues(void)
938 {
939     short sq, score, j, k;
940     ExaminePosition(opponent);
941
942     for (j = (NO_ROWS - 1); j >= 0; j--)
943     {
944         for (k = 0; k < NO_COLS; k++)
945         {
946             sq = j * NO_COLS + k;
947             Raw_ShowPostnValue(sq);
948         }
949
950         printf("\n");
951     }
952
953     score = ScorePosition(opponent);
954     printf("S%d m%d ps%d gt%c m%d ps%d gt%c", score,
955            mtl[computer], pscore[computer], GameType[computer],
956            mtl[opponent], pscore[opponent], GameType[opponent]);
957     printf("\nhung black %d hung white %d\n", hung[black], hung[white]);
958 }
959
960
961 void
962 Raw_PollForInput(void)
963 {
964 #ifdef WIN32
965     DWORD cnt;
966     if (!PeekNamedPipe(GetStdHandle(STD_INPUT_HANDLE), NULL, 0, NULL, &cnt, NULL))
967         cnt = 1;
968 #else
969     static struct pollfd pollfds[1] = { [0] = { .fd = STDIN_FILENO,
970                                                 .events = POLLIN } };
971     int cnt = poll(pollfds, sizeof(pollfds)/sizeof(pollfds[0]), 0);
972     if (cnt < 0) {
973         perror("polling standard input");
974         Raw_ExitShogi();
975     }
976 #endif
977     if (cnt) { /* if anything to read, or error occured */
978         if (!flag.timeout)
979             flag.back = true; /* previous: flag.timeout = true; */
980         flag.bothsides = false;
981     }
982 }
983
984 struct display raw_display =
985 {
986     .ChangeAlphaWindow    = Raw_ChangeAlphaWindow,
987     .ChangeBetaWindow     = Raw_ChangeBetaWindow,
988     .ChangeHashDepth      = Raw_ChangeHashDepth,
989     .ChangeSearchDepth    = Raw_ChangeSearchDepth,
990     .ChangeXwindow        = Raw_ChangeXwindow,
991     .ClearScreen          = Raw_ClearScreen,
992     .DoDebug              = Raw_DoDebug,
993     .DoTable              = Raw_DoTable,
994     .EditBoard            = Raw_EditBoard,
995     .ExitShogi            = Raw_ExitShogi,
996     .GiveHint             = Raw_GiveHint,
997     .Initialize           = Raw_Initialize,
998     .ShowNodeCnt          = Raw_ShowNodeCnt,
999     .OutputMove           = Raw_OutputMove,
1000     .PollForInput         = Raw_PollForInput,
1001     .SetContempt          = Raw_SetContempt,
1002     .SearchStartStuff     = Raw_SearchStartStuff,
1003     .SelectLevel          = Raw_SelectLevel,
1004     .ShowCurrentMove      = Raw_ShowCurrentMove,
1005     .ShowDepth            = Raw_ShowDepth,
1006     .ShowGameType         = Raw_ShowGameType,
1007     .ShowLine             = Raw_ShowLine,
1008     .ShowMessage          = Raw_ShowMessage,
1009     .AlwaysShowMessage    = Raw_AlwaysShowMessage,
1010     .Printf               = Raw_Printf,
1011     .doRequestInputString = Raw_doRequestInputString,
1012     .GetString            = Raw_GetString,
1013     .SetupBoard           = Raw_SetupBoard,
1014     .ShowPatternCount     = Raw_ShowPatternCount,
1015     .ShowPostnValue       = Raw_ShowPostnValue,
1016     .ShowPostnValues      = Raw_ShowPostnValues,
1017     .ShowPrompt           = Raw_ShowPrompt,
1018     .ShowResponseTime     = Raw_ShowResponseTime,
1019     .ShowResults          = Raw_ShowResults,
1020     .ShowSidetoMove       = Raw_ShowSidetoMove,
1021     .ShowStage            = Raw_ShowStage,
1022     .TerminateSearch      = Raw_TerminateSearch,
1023     .UpdateClocks         = Raw_UpdateClocks,
1024     .UpdateDisplay        = Raw_UpdateDisplay,
1025     .help                 = Raw_help,
1026 };