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[uci2wb.git] / README.txt
1                          UCI2WB relelease notes\r
2 \r
3 UCI2WB is an adapter for running USI (Shogi) engines under WinBoard.\r
4 Install USI2WB in WinBoard as if it was the engine, with one or two arguments\r
5 on its command line, to indicate the name of the real engine executable,\r
6 and (optionally) its working directory. \r
7 \r
8 E.g. when you have placed USI2WB.exe in a sub-folder 'Adapters' inside the WinBoard folder,\r
9 you could include the following line in winboard.ini amongst the firstChessPrograms:\r
10 \r
11 "UCI2WB -s USI_ENGINE.exe ENGINE_FOLDER" /fd="./Adapters" /variant=shogi\r
12 \r
13 UCI2WB was developed with gcc under Cygwin. It can also be used as a (dumb) UCI2WB adapter. \r
14 "Dumb" here means that the adapter does not know anything about the game state, \r
15 and just passes on the moves and position FENs as it receives them from engine or GUI. \r
16 As this can be done without any knowledge of the game rules, or even of the board size, \r
17 such a dumb adapter can in principle be used for any variant. To use it for UCI protocol\r
18 (both the Chess or Xiangqi dialects), use it without the -s flag (or with a -c flag).\r
19   As of version 2.0 UCI2WB also supports the UCCI protocol for Xiangqi, for which it was\r
20 made slightly less dumb: in UCCI mode it keeps track of the board position on a (Xiangqi)\r
21 board, so it can recognize capture moves, and send only the moves after it (with an\r
22 appropriate FEN to start them from).\r
23   The general syntax of the UCI2WB command is:\r
24 \r
25 UCI2WB [debug] [-var VARIANTLIST] [-s|-c|-x] ENGINE.exe [ENGINEFOLDER]\r
26 \r
27 Presence of the 'debug' argument causes UCI2WB to report everything it receives from the engine,\r
28 as well as the 'position' and 'go' commands sent to it, as debug output (prefixed with '#')\r
29 to the GUI. This has the same effect as switching the option 'UCI2WB debug output' on,\r
30 except that it forces the option to be on from the very beginning, so that the engine\r
31 startup will also be reported.\r
32   The '-var' option overrules the list of variants UCI2WB says it supports with the given list,\r
33 like 'feature variants="VARIANTLIST"'.\r
34 \r
35 \r
36 This package includes the source code. To compile on Windows under Cygwin, use the commands\r
37 \r
38 windres --use-temp-file -O coff UCI2WB.rc -o rosetta.o\r
39 gcc -O2 -s -mno-cygwin UCI2WB.c rosetta.o -o UCI2WB.exe\r
40 \r
41 To compile under Linux, use\r
42 \r
43 gcc -O2 -s UCI2WB.c -lpthread -o UCI2WB\r
44 \r
45 Have fun,\r
46 H.G.Muller\r
47 \r
48 \r
49 \r
50 \r
51 Change log:\r
52 \r
53 8/12/2018 4.0\r
54 Complete redesign of the internal logic, to make interruption of thinking\r
55 actually work. The engine thread is made responsible for parsing the GUI\r
56 commands that require the engine to be idle. These commands are passed to\r
57 it from the GUI thread through an internal command queue. The engine thread\r
58 can peek in this queue when a search terminates and it enters the idle or\r
59 pondering state. It only goes reading the ponder output after all queued\r
60 commands are processed. This way the GUI thread is sensitive to input all\r
61 the time, and can instantly handle all commands by either processing those\r
62 that can be done during search, and queueing the others. In the latter case\r
63 it can abort an ongoing search to divert the attention of the engine thread\r
64 back to the command queue.\r
65  Other changes are:\r
66 Added option to force the engine to ponder if force mode (for OTB tournaments).\r
67 Produce a compliant error message for unknown commands.\r
68 Fix time increment in ponder-on games (which was subtracted rather than added).\r
69 Set UCCI newgame option after initial isready handshake rather than before it.\r
70 Suppress spurious sending of 'uxinewgame' in UCCI mode.\r
71 Suppress 'setup' command in the standard variants 'suicide' and 'losers'.\r
72 Add support for robbobases and Scorpio bitbases as EGT flavors.\r
73 Support extended UCI info-string-variant command that can set board size.\r
74 Assume engines with UCI_Chess960 option but no UCI_Variants play only Chess and\r
75 Chess960, and not xiangqi or shogi.\r
76 \r
77 24/12/2016 3.0\r
78 Implement UCI_AnalyseMode option\r
79 Support egtpath command for Nalimov, Gaviota and Syzygy\r
80 Allow ?, quit, force and result commands to terminate thinking\r
81 Stop search during setoption commands, or buffer those until engine is done thinking\r
82 Explicitly report when engine dies, through GUI popup (tellusererror)\r
83 Make sure reporting of mated-in-0 score causes resign, even without PV\r
84 Fix eclipsing of -var option with engines that have UCI_Chess960 option\r
85 Fix empty default of string options\r
86 \r
87 8/11/2016 2.3\r
88 Implement handling of 'UCI_Variant' option for variant announcement and selection\r
89 Pass 'info string variant' line as 'setup' command to allow engine-defined variants\r
90 Set 'UCI_Opponent' option in accordance with CECP 'name' and 'computer' commands\r
91 Fix option setting during analysis (MultiPV!)\r
92 \r
93 22/11/2016 2.2\r
94 Use USI gameover command to relay game result\r
95 Handle USI win claims\r
96 Correct wtime/btime for byoyomi\r
97 \r
98 7/11/2016 2.1\r
99 Make Linux version SIGTERM-proof\r
100 Recognize forward Pawn pushes as irreversible in UCCI\r
101 Block input from GUI during thinking\r
102 Use uxinewgame\r
103 Implement support for pre-standard UCI Chess960 engines ('Arena960 dialect')\r
104 Fix hash-size setting in UCCI\r
105 Combine name and version when engine gives them in separate 'id' commands\r
106 Fake time and node count for engines that do not report it\r
107 Add interactive options for byoyomi work-around\r
108 \r
109 28/10/2014 2.0\r
110 Implement UCCI support\r
111 \r
112 4/12/2012 1.10\r
113 Implement pause / resume commands\r
114 \r
115 9/5/2012\r
116 Fix bug in converting shogi moves, introduced in v1.8\r
117 \r
118 19/4/2012 1.9\r
119 Remove S-Chess move translation, to parallel change in UCI S-Chess 'standard'\r
120 Implement WB exclude feature\r
121 \r
122 17/4/2012 1.8\r
123 Wait for uciok before processing GUI commands for setting options\r
124 Implement move translations required for variant seirawan\r
125 Make supported-variants string configurable from command line.\r
126 \r
127 15/4/2012 v1.7\r
128 Take 30ms safety margin in translating st command to movetime\r
129 \r
130 14/1/2011 v1.6\r
131 Replaced all polling by blocking synchronization (through pipes).\r
132 Implemented ping (using isready/readyok)\r
133 Made sending of debug info to GUI subject to option feature / command-line argument.\r
134 Fixed myname feature to handle names containing spaces.\r
135 \r
136 14/10/2010\r
137 Port v1.5 to Linux\r
138 \r
139 26/9/2010 v1.5\r
140 Add mini-Shogi ("variant 5x5+5_shogi") in USI mode; make coordinate translation board-size dependent.\r
141 Translate FEN in setboard to SFEN (does not fully work for holdings yet).\r
142 \r
143 23/9/2010 v1.4\r
144 Translate USI engine PV to standard coordinates (no provision for deferred promotion yet).\r
145 \r
146 ??/?/2010 v1.3\r
147 Add work-around for non-compliant USI engines that do not understand winc, binc, movestogo.\r
148 Send btime before wtime, to avoid crashing USI engines with flakey (Shogidogoro) USI support.\r
149 \r
150 1/8/2010 v1.2\r
151 Suppress mate claim on mate-in-1 score in Xiangqi (cyclone dialect),\r
152 as some engines use this score when they reach repeats they would win if continued.\r
153 \r
154 31/7/2010 v1.1\r
155 Add WB remove command\r
156 \r
157 30/7/2010 v1.0\r
158 Allow spaces in option names.\r
159 Refactor StopPonder into separate subroutine.\r
160 Refactor LoadPos into separate subroutine.\r
161 Send stop-ponder commands on exit and force.\r
162 Added icon.\r
163 \r
164 29/7/2010 v0.9\r
165 Fixed analysis, which was broken after refacoring (newline after 'go infinite')\r
166 \r
167 27/7/2010 v0.8\r
168 Refactored sendng of go command into separate routine\r
169 Send times with 'go ponder'.\r
170 Measure time spend on own move, and correct time left for it (2% safety margin).\r
171 Do adjust time left for new session or move time.\r
172 \r
173 26/7/2010 v0.7\r
174 Fix bug w.r.t. side to move on setboard.\r
175 Print version number with -v option.\r
176 \r
177 25/7/2010 v0.6\r
178 Undo implemented.\r
179 Analyze mode implemented. Seems to work for Glaurung 2.2 and Cyclone 2.1.1.\r
180 Periodic updates still use fictitious total move count of 100.\r
181 \r
182 18/7/2010 v0.5\r
183 Switching between USI and UCI is now done at run time nased on a -s flag argument\r
184 Recognize WB variant command\r
185 In Xiangqi the position keyword is omitted, and a FEN is sent even for the start pos\r
186 Recognize 'null' as best move\r
187 Recognize scores without cp\r
188 Corrrect thinking time to centi-sec\r
189 \r
190 17/7/2010 v0.4:\r
191 Introduced  compiler switch that enables some macros for everything that is different\r
192 in USI compared to UCI.\r
193 Fixed pondering.\r
194 Fixed setboard (for UCI).\r
195 Added result claims on checkmate / stalemate (for engines that say 'bestmove (none)').\r
196 \r
197 16/7/2010 v0.3:\r
198 This is the first version for which the basics seem to work.\r
199 It could play a game of Blunder against itself, ending in resign.\r
200 Options of all types should work now.\r
201 Only classical time control tested.\r
202 Pondering not tested. (Blunder does not give a ponder move?)\r
203 Setboard not tested. (Probably does not work due to FEN format discrepancy.)\r
204 No analyze mode yet.\r
205 No SMP yet.\r