better init for random number generator
[xboard.git] / NEWS
1 ** Version 4.4.1 **
2    
3  * use "make distcheck" to generate tar-balls
4  * fixed wrong default value for engineDebugOutput 
5  * fixed loading of games from command lines, fixes cmail bug
6  * swapped 'tell' and 'message' parsing order for correct colorization.
7  * added a chat window to keep track of multiple conversations
8  * allow the result comment as a display item in the game list
9  * fixed parse bug for pgn files
10  * rewrote wevalgraph for better frontend/backend separation
11  * added the result comment to the game-list tags when the game 
12    list is exported to the clipboard
13  * Made the beep sounds for JAWS board navigation configurable 
14    through command-line options
15  * updated RTF docs
16  * added a "Mute All Sounds" item in the WinBoard Options menu
17  * fixed crash when opening Engine #1 Settings when there were no 
18    text-edit options in the dialog
19  * fixed engine did not start playing when out of GUI book on second 
20    move with white
21  * fix for edit-position "moves" being sent by XBoard to the engine
22  * bugfix for protocol extensions: egtbpath -> egtpath
23  * minor bugfixes
24
25 ** Version 4.4.0 **
26
27 A new release of both XBoard and WinBoard is now available.  Version
28 4.4.0 includes many changes. It is the first major release of
29 xboard/winboard after a fork of the project after version 4.2.7. It
30 includes small changes made in the main line and changes made by a
31 fork of Alessandro Scotti and lots of changes made afterwards by
32 H.G. Muller (released as versions 4.3.x). This release represents a
33 unified version of all changes made after the fork. It includes many
34 new features and bugfixes.
35
36 You can get both XBoard and WinBoard from the Savannah
37 project pages:
38
39 https://savannah.gnu.org/projects/xboard/
40
41 If you find a bug, please report it in the bug tracker at
42 https://savannah.gnu.org/projects/xboard/ or by email to bug-xboard
43 (AT) gnu.org.
44
45
46 ** Version 4.3.16 **
47
48 New command-line options
49 /niceEngines=N       for adjusting the priority of engine processes so they don't soak up all your system resources
50 /firstOptions="..."   Allows the setting of options that engines define through the feature option="..." commands
51 /secondOptions="..."
52 /firstLogo=filename.bmp  Displays the mentioned bitmap next to the clock (with H:W =1:2 aspect ratio) (WB only)
53 /secondLogo=filename.bmp
54 /autoLogo=false          get logo files automatically from engineDirectory\logo.bmp
55
56 General enhancements:
57 * New WB-protocol command: 'feature option="NAME -TYPE VALUE OTHER"', which engines can use to define options
58 * New WB-protocol command: 'option NAME VALUE' used to set value of engine-defned options.
59 * implements /delayAfterQuit and /delayBeforeQuit in XBoard, and uses SIGKILL to terminate rogue engine processes
60
61
62 ** Version 4.3.15 **
63
64 New command-line options
65 /rewindIndex=N (for the new auto-increment mode of the loadGameIndex or loadPositionIndex in match mode)
66 /sameColorGames=N (for playing a match where the same player has white all the time)
67 /egtFormats="..." (for specifying where various end-game tables are installed on the computer)
68
69 New menu items
70 + Time-odds factors can be set in the time-control dialog
71 + Nr of CPUs for SMP engines can be set in the Options -> UCI dialog
72 + Own-Book options can be switched from the Options -> UCI dialog
73 + The ScoreIsAbs options can be set from the Options -> Engine dialog
74 + New-Variant menu adds Superchess
75
76 General Enhancements:
77 * WinBoard engines can now also use the Polyglot opening book (implemented as general GUI book)
78 * New WB-protocol commands memory, cores and egtpath make interactive setting of these parameters 
79   possible on WB engines
80 * New Polyglot is available that relays the interactive setting of these parameters to UCI engines
81 * Match mode suports an auto-increment mode, so that all games or positions from a file can be played
82 * Draw claims with Kings and an arbitrary number of like Bishops (e.g. KBBKB) are accepted
83
84 The source tree in original xboard 4.2.7 format can now be compiled under Cygwin with the aid
85 of the cygwin.mak file in the ~/winboard/ subdirectory of the source releasy, after you put
86 the hep-file from an executabl distribution there. Maefiles for other compilers are not updated
87 since 4.2.7, as I do not have those compilers.
88
89
90 ** Version 4.3.14k **
91
92 Compared to version 4.3.13 described below, this version features
93
94 New command-line options: 
95 /autoKibitz (for relaying the PV info of the engine to the ICS) 
96 /userName="..." (for setting the name of the Human player, also as menu) 
97 /engineDebugOutput=N (controlling the writing of engine output to debug file) 
98 /firstNPS=N (for time management by node count or CPU time) 
99 /secondNPS=N (likewise for the other engine) 
100
101 New Menu items 
102 + Enter Username (same as /userName command-line option) 
103 + Save Diagram (for saving the Chessboard display as bitmap file) 
104 + Machine Both (not implemented yet, but menu item already provided) 
105 + New-Variant menu adds CRC, Janus and Berolina (the latter only with legality testing off!) 
106 + Any variant can be played from a shuffled opening setup 
107
108 Bugfixes: 
109 * Problems with switching the variant in ICS zippy mode solved 
110 * In ICS observing mode game history is now fully accessible 
111 * Moves are not fed to engine in zippy mode, when observing a game from a variant unknown to the engine 
112 * a problem with loading PGN of FRC games with move disambiguation and initial castling rights was fixed.
113 * A bug in the clock display that made previous versions of WinBoard crash for tiny displays is fixed
114
115 General enhancements: 
116 * variant name displayed in title bar in ICS mode, when not 'normal' 
117 * when receiving a challenge in ICS zippy mode, it is checked if the engine supports the variant (/zippyVariants="..." can still be used to limit the allowed variants, and for protocol-1 engines is still the only thing to go on) 
118 * when loading a game from a PGN file, WB automatically switches to the variant specified in the PGN tags 
119 * when starting from a loaded position (using /loadPositionFile), this position will be used on subsequent 'New Game' commands as well (until we switch variant)
120
121 New is also that the source tree is now brought back in the original WinBoard 4.2.7 format, including
122 xboard source files. Note, however, that the xboard sources are from an older date, and I did not test
123 if they still compile together with the much newer backend sources. I did add code in xboard.c to recognize
124 the new command-line options I added since then, and in so far they are back-end options that should be enough 
125 to make them work. This is completely untested, though; I did not even try to compile it. Last time anyone
126 built a working xboard.exe from this was at a stage where WinBoard did have adjustable board size, allowing
127 it to play Xiangqi. But no crazyhouse holdings yet.
128
129
130 ** Version 4.3.13a **
131
132 This version of WinBoard_F fixes several bugs in 4.3.12, and also addse a few new features.
133 The new features include:
134 - some more fairy pieces, so that each side now has 22 piece types in stead of 17,
135 making most fairy pieces available in board size "petite" (next to "bulky" and "middling"),
136 making the ArchBishop and Chancellor, as well as one wildcard piece (the Lance) available in all 
137 sizes from "petite" to "bulky".
138 - The FRC support is fully fixed, both in local and ICS mode.
139 - A mechanism is provided for safe draw claiming in cases where a 3-fold repetition woud occur only
140   after your own move. In this case a draw will be awarded by WinBoard if the engine sends "offer draw"
141   before making its move.
142 - Genuine draw offers are not passed on immediately to the opponent but held up to when the offerer announces
143   its move.
144 - Variants FRC, Cylinder and Falcon are added to the "New Variant..." menu.
145 - Support for playing time-odds games is added. (Options /firstTimeOdds, /secondTimeOdds, /timeOddsMode)
146 - A mechanism is provided for attaching WinBoard options to the engine command, to create options that
147 follow the engine (e.g. time odds) in a tournament run under a tournament manager.
148 Bugfixes include:
149 - Shatranj in ICS mode (did not work at all before)
150 - Some draw adjudications (QRKR was mistaken for KRKR, and KBKB with like Bishops is now recognized)
151 - time info in the PGN is now correct
152
153
154
155 ** Version 4.3.14 **
156
157 This relaese was not made by the GNU xboard team, but by H.G.Muller.
158 It mainly contains developments on WinBoard. Nevertheless, an attempt
159 has been started to back-port the enormous number of improvements that
160 have been made to WinBoard since the Linux and Windows developments branched
161 to xboard. This is reflected by the source tree now having the same format
162 as that of xboard 4.2.7, including all the xboard sources. 
163
164 An enormous amount of work still has to be done to make the xboard version
165 fully equivalent to WinBoard, especially on user-interface side. As a modest
166 beginning, the xboard source files have been patched to allow their compilation
167 with the newer back-end files from WinBoard. To this end, the number of piece
168 types in xboard has been increased from 6 to 22, and the WinBoard bitmaps
169 have been converted to xboard source format (.bm) and are included in the
170 xboard bitmaps directory. Other quick patches include the coloring of the
171 board squares (for xiangqi and holdings), and some code in the user-move
172 handling to suppress all moves into or out of the area between board and
173 holdings in crazyhouse, and the treatment of king-captures-own-piece
174 as a possibly valid move (for FRC castling). This should make it possible 
175 to run xboard with the new back-end files without too much inconvenience.
176
177 New xboard command-line options have been added to make the added back-end 
178 features available. The include the new variants (as argument of the old
179 -variant option), -boardWidth, -boardHeight and -holdingsSize. Be sure
180 to call xboard with "-boardSize middling" or "-boardSize bulky" if you
181 want to play with fairy pieces, or xboard might crash due to unavailability
182 of bitmaps. Other added xboard options are:
183
184 ADJUDICATION OPTIONS:
185 -checkMates
186 -testClaims
187 -materialDraws
188 -trivialDraws
189 -ruleMoves
190 -repeatsToDraw
191 -adjudicateLossThreshold
192 -firstScoreAbsolute
193 -secondScoreAbsolute
194
195 TIME-CONTROL OPTIONS
196 -firstTimeOdds
197 -secondTimeOdds
198 -timeOddsMode
199 -firstNPS
200 -secondNPS
201
202 GENERAL OPTIONS
203 -matchPause
204 -engineDebugOutput
205 -userName
206 -pgnExtendedInfo
207 -pgnEventHeader
208 -hideThinkingFromHuman
209
210 This is all completely untested, but as the options merely switch on well-tested
211 code in the back-end, there should not be too many problems with them.
212 Bugs can be reported in the WinBoard forum.