Update NEWS file
[xboard.git] / NEWS
1 ** Version 4.7.0 **
2
3    (see http://www.gnu.org/software/xboard/whats_new/4.7.0/ )
4
5    * Code refactoring of XBoard
6     * The old X11 front-end has been largely rewritten,
7       so that all windows are now created by a single
8       generic routine
9     * XBoard now uses the Cairo library for all drawing
10     * Pixmaps and bitmaps no longer supported;
11       XBoard now uses PNG and SVG images instead.
12     * An alternative (as yet experimental) front-end
13       using GTK has been added
14
15    * Interactive Analysis
16     * Excluding moves from analysis by playing them
17     * Excluded-moves header in Engine Output window
18     * Analyzing with two engines simultaneously
19     * Annotating an entire muti-game file
20     * Analysing positions by Monte-Carlo play
21
22    * Other New Functionality
23     * Displaying player logos (XB)
24     * Player logo on ICS can be based on player handle
25     * Chat boxes for XBoard
26     * Narrowing down of position searches
27     * Copying pieces when editing a position
28     * Starting WinBoard through drag & drop
29     * Recalling fully configured engines and ICS
30     * Creating an opening book from a game file
31     * Pausing a game
32     * Automatically observing partner games with dual-board
33         
34    * Interface Improvements
35     * Recognizes file type of lone argument by extension
36     * Default startup settings configurable per mode
37     * Separate menu items for loading 1st and 2nd engine
38     * Engines can be selected from listboxes
39     * Grouping of engines in the installed-engines list
40     * Stay in Analyze or Game Start mode after engine loading
41     * 'Continue Later' button in WB tournament dialog
42     * A new --help option (XB)
43     * A second board window for observing ICS games (XB)
44     * Smoother graphics and a resizable board (XB)
45     * A rejuvenated file browser (XB Xaw)
46     * Scrolling listboxes with mouse wheel (XB Xaw)
47     * Tabbing through dialog etry fields (XB Xaw)
48     * Adapt width of auxilliary windows on board resize (WB)
49     * External piece bitmaps (WB)
50     * Border around the board (WB)
51     * Saving settings as themes (WB)
52
53    * Bug fixes
54     * Grayout of Analysis menu item in zippy mode
55     * Crash on flagging in -st mode
56     * Keep track of virginity in variant seirawan FENs
57     * Immunity to capitalized promo pieces
58     * Avoid board sizes with unavailabile variant pieces
59     * Work-around for FICS violation of SAN
60     * Check validity of tourney participants
61     * Loop-Chess promotions with legality testing on
62     * Fix -fSAN option in Analyze File mode
63     * Scrolling of Engine Output after PV walk (XB)
64     * Start browsing in currently-selected folder (WB)
65     * Allow entry of fractional timeIncrement (WB)
66     * Resolve conflict between -mps and -inc options
67     * Size of mini-Shogi promotion zone
68     * Adjudication of stalemate and perpetuals in Shogi
69     * Rep-draw detection in drop games
70     * Insufficient-material draws in Knightmate
71     * Replacing of engine in non-last game position
72     * Sweep selection of promo-piece in click-click move
73     * Don't save aborted games in tourney PGN
74     * Remember ponder, book and other settings in tourney file
75     * Do not erase PGN tags on engine loading
76     * Solved feature problems with engine loading in match mode
77     * Re-send option settings to -xreuse engine
78     * Allow use of 'shadow' promotion pieces in any variant
79     * WinBoard did not always start in its installation folder
80     * Initialization of 'Twice' checkbox in Tournament dialog (WB)
81     * Clearing of marker dots after mode or settings change
82
83
84 ** Version 4.6.0 **
85
86    (see http://www.gnu.org/software/xboard/whats_new/4.6.0/ )
87
88    * Engine vs. Engine
89     * Loading and installing engines through the menu
90     * Running tournaments with more than two partipants
91     * Stopping a match between two engines
92     * Replacing a tourney participant
93     * Playing openings in color-reversed pairs
94     * Perpetual chasing in Xiangqi 
95
96    * Interface Improvements
97     * Auto-Queen, and still under-promote?
98     * Piece fonts and figurine fonts
99     * Displaying PVs as SAN
100     * Small scores in the Eval Graph
101     * How close is the 50-move draw?
102     * Sign of the engine scores 
103
104    * Interactive Analysis
105     * Playing moves from the PV
106     * Rapidly changing the number of PVs
107     * Setting the other side to move in analysis
108     * Annotating a game with an engine 
109
110    * Other New Functionality
111     * Searching a position in a PGN file
112     * Editing the opening book 
113
114    * XBoard -> WinBoard Convergence
115     * Exporting the game list (XB)
116     * A move type-in box (XB)
117     * New-style Move History window (XB) 
118
119 ** Version 4.5.3a **
120
121    (see http://www.gnu.org/software/xboard/whats_new/4.5.3a/ )
122
123   * only changes to Winboard : build non JAW by default, fix compile errors
124
125 ** Version 4.5.3 **
126
127    (see http://www.gnu.org/software/xboard/whats_new/4.5.3/ )
128
129   * fixes of major bugs:
130    * In the file-browse dialog . and .. no longer mask other files if they are non-first in the directory
131    * Fix XBoard crash on showing an empty Engine Settings dialog, printing a message in stead
132    * The XBoard Game List can now handle files with more than 1900 games, by paging through them
133    * The state of the Move-History window is now remembered by XBoard even when the Engine-Output window is up
134    * Fix crash on switching sounds in WinBoard under Windows Vista
135    * Fix empty-string option values on XBoard command line (which were ignored)
136    * Fix spurious vertical scrolling in XBoard Engine-Output window on clicking in it
137    * Obey an engine's san feature when sending book moves to it
138    * Fix XBoard crash when 'filtering' made Game List empty
139    * Suppress clearing of Engine-Output window on automatic updates in analyze mode
140    * Force Move-History refresh after loading/reverting variation
141    * Fix closing brace, when joining two comments to same move
142
143   * fixes of minor bugs:
144    * Suppress playing sounds when no -soundProgram is set
145    * Fix display of last move of last match game
146    * Update window title after last game of match
147    * Never one-click move when legality testing is off
148    * Suppress playing book move when total weigth of all moves is zero
149    * Restore echo after ^C killed XBoard during ICS password
150    * Fix default of -remoteUser, which could cause crash when playing remote engines
151    * Fix recognition of separators between options in -adapterCommand command line
152    * Fix button sizing in generic popup
153    * Fix translatability of 'Spartan Chess' menu item WB
154    * Remove some duplicats from WB language template file
155    * Fix spurious 'Unfinished' sounds during ICS examining
156    * Fix bug in handling of partner command in zippy-mode bughouse games
157    * Create more space in some WB dialogs to accomodate translations
158
159   * Improvements benefitting the speaking version for the visually impaired (WB):
160    * Implement NVDA support in JAWS version
161    * Fix translation of spoken composite messages
162    * Fix JAWS reading of Engine-Settings dialog by removing group-boxes
163    * Add tab stops in WB generic popup
164    * Reorder controls in Engine-Setings dialog WB, so they are tabbed through in logical order
165
166   * fixed compiler warnings/errors and portability:
167    * Fix use of random function in XBoard shuffle dialog callback
168    * Fix inconsistent type of the variable 'shuffleOpenings'
169    * Silence warnings during rpm build
170    * Fix warnings XBoard file browser
171    * Fix some warnings and header-file improvement
172
173   * misc:
174    * Add -at and -opt options as alternative for @, as work-around for Windows shortcut bug
175    * Make occurrence of unknown option in settings file non-fatal
176    * Stale output no longer lingers in the engine-output window when a new game starts
177    * Popdown (stale) Comment window on new game
178
179 ** Version 4.5.2a (Winboard only)**
180
181    (see http://www.gnu.org/software/xboard/whats_new/4.5.2/ )
182
183   * Fix Engine Settings button options in WinBoard
184
185 ** Version 4.5.2  **
186
187    (see http://www.gnu.org/software/xboard/whats_new/4.5.2/ )
188
189   * Main new feature:
190    * Added many option dialogs and reworked some of the old ones
191
192   * bugfixes, packaging and install:
193    * Fix nps bug
194    * Fix flipBlack option XBoard with board texture
195    * Fix two bugs in reading position diagram
196    * Fix parsing bug of FRC castling
197    * Fix bugs in FRC castling rights
198    * Fix display of promotion piece in ICS superchess
199    * Fix path browsing in WinBoard
200    * Fix use of game/position file in first match game
201    * Fix build on Mac OS X
202    * install bitmaps and sounds during "make install"
203    * some minor bug fixes
204    * code cleanup (e.g. 64 bit warnings, removed malloc.h)
205
206 ** Version 4.5.1 **
207
208    (see http://www.gnu.org/software/xboard/whats_new/4.5.1/ )
209
210  * bugfixes:
211    * Revert "Implement -reset option feature in WinBoard"
212    * Fix deselection of greyed-out variant button (WB)
213    * Put warning in HTML help
214    * Fix unmarked translation
215    * Fix Alfil bug
216    * Fix variant janus size prefix
217    * Fix Xiangqi King facing
218    * Fix showing of user move after adjudication
219    * Make language choice from menu persistent
220    * Fix ICS channel 0
221    * Fix some resource leaks
222
223  * fixed packaging issues:
224    * add DIFFSTAT and SHORTLOG to tar-ball
225    * added history.c to the tar-ball. Needed for Winboard
226
227  * fixed compiler warnings/errors:
228    * added missing header file for sprintf
229    * added missing #includes and missing prototypes to filebrowser
230    * Fix MSVC compilability
231    * Fix 64-bit Windows compilability
232    * Fix MSVC snprintf problem
233
234  * fixed configure problems:
235    * fixed configure script to correctly detect Xaw3d library
236    * updated configure.ac to check for Xaw header files
237
238  * misc:
239    * Fix two typos in option names in texi file
240
241
242 ** Version 4.5.0 **
243
244    (see http://www.gnu.org/software/xboard/whats_new/4.5.0/ for more details)
245
246     General
247     -------
248     * User specific settings files
249     * More logical (and standard) menu structure
250     * Translation into other languages (WB)
251     * Walking the PV of an engine
252     * Exploring variations
253     * Playing through PGN variations
254     * Annotating a game with analysis results
255     * Editing Comments
256     * Controlling move choice of the GUI book
257     * Keeping the clock in sync in tournaments
258     * Starting an engine match from the menu
259     * Fixed thinking time per move
260     * Improved multi-PV support
261     * Where your pieces can move to
262     * Editing crazyhouse holdings
263     * Thai Chess (Makruk) and Seirawan Chess
264     * Non-compliant FEN and SAN input
265     * Improved Xiangqi adjudications
266     * Allowing engines to setup a position
267
268     Merging XBoard & WinBoard
269     ------------------------------
270     * Evaluation graph (XB)
271     * Settings file (XB)
272     * Filtering the game list (XB)
273     * Game-List options dialog (XB)
274     * Recalling the ICS input history (XB)
275     * Aribtrary board textures (XB)
276     * Highlight arrow (XB)
277
278     ICS-client Enhancements
279     -----------------------
280     * Maintaining a healty ICS connection
281     * Claiming a draw after your move
282     * ICS seek graph
283     * One-click moving
284     * Observing your bughouse partner
285     * Improved Chat-Box interface (WB)
286     * Uploading games to an ICS
287     * Side-by-side boards
288
289
290 ** Version 4.4.4 **
291
292  * Repair exit-popup deadlock patch
293  * Fix bug in sending "usermove" when forcing book moves
294  * Let move parser return ImpossibleMove for off-board moves
295  * Prevent engine stall on perpetual-chase evasion
296  * Pop down old tags on loadng new game in WinBoard
297  * Fix game end during dragging
298  * Repair animate dragging
299  * Fix bug in sending cores command to engine
300  * Fix parsing of SAN shogi promotions
301  * Fix variant switch on PGN loading
302  * Allow -flipBlack to work with font-based piece rendering
303  * Allow font-based piece rendering in board sizes below petite
304  * Fix WinBoard game-list title
305  * Fix deadlock in match-result display
306  * Fix regression in colorization of zippy-matched commands
307  * Fix zippy handling of draw offers from ICS
308  * Make some more zippy code obey the --disable-zippy flag
309  * Remove unnecessary double equals from configure.ac.
310  * Cut board squares out of texture bitmap more cleverly
311
312 ** Version 4.4.3 **
313
314  * Add variant Makruk
315  * Implement castling for variant CRC
316  * Extensive bugfix of -autoKibitz
317  * Accept <Enter> for changing chat partner
318  * Change opening array -variant fairy
319  * Send continuation lines to chat box they belong to
320  * Use -keepAlive option to determine connection health
321  * Fix of ancient WinBoard bug: check value of int options
322  * Fix bug for incommensurate time odds
323  * Fix piece-to-char table -variant fairy
324  * Fix TwoKings ICS castling-rights bug
325  * Fix reading castling rights FEN in knightmate and twokings
326  * Fix OO-castling in FRC after pasting FEN
327  * Fix bug in display of logos
328  * Fix highlighting bug in XBoard
329  * Match handles with multiple titles for channel Chat Boxes
330  * Make WinBoard makefiles use parser.c in XBoard directory
331  * Added missing sounds files to be able to compile on windows
332  * Added logo files for xboard
333  * Bugfix stale first-click
334  * Fix copying of WB Chat Window contents
335  * Fix XB crash on giving keyboard focus to non-text widget
336  * Bugfix copying from Chat Box, own lines
337  * Fix 'mamer bug' in Chat Boxes
338  * Fix copying of kibitzed lines from WB Engine-Output window
339  * Do not recognize non-ICS variants from PGN event tag
340  * Remake programVersion string after receiving engine features
341  * Set keyboard focus at startup to board window
342  * Fix window-position upset on failing engine start in WinBoard
343  * Allow lower-case promochar in moves of type h8=Q
344  * Small bugfixed for JAWS version
345  * Small bugfixes
346
347 ** Version 4.4.2 **
348
349  * add Winboard source files into tar-ball
350  * remove trailing \r in xboard output
351  * double buffer size to prevent overflow
352  * fix problem with empty string in -firstNeedsNoncompliantFEN
353  * updates makefiles to include dependency on config.h
354  * correctly apply some check boxes from the option menu
355  * score sign in analysis mode
356  * fix for bug #28077: xboard needs to link against x11
357  * fix castling rights when copying FEN to clipboard (again)
358  * fixed some outstanding pixmaps
359  * fix the irritating wandering off of the MoveHistory window in XBoard on opening/closing.
360  * use xtell for talking to handles, but tell for talking into a channel.
361  * fix bug in bughouse drop menu
362  * removing some rather verbose debug messages that seem no longer needed.
363  * fix engine-sync on move-number type-in bug
364  * fix declaration of engineOutputDialogUp
365  * fix double start of zippy engine after switch to gothic
366  * the last move before the time control now gets its time listed in the PGN
367  * fix casting rights after FEN pasting
368  * fix crash on engine crash
369  * fixed build on openbsd
370  * cleaned up some debug messages and typos
371  * removed files that should only be in the windboard directory
372  * added missing library for build on OS X
373
374 ** Version 4.4.1 **
375
376  * added chat windows to keep track of multiple conversations (WinBoard only)
377  * allow the result comment as a display item in the game list
378  * added a "Mute All Sounds" item in the WinBoard Options menu
379  * new -forceIllegalMoves option
380  * new -keepAlive option (for ICS play)
381  * ported -autoDisplayComment and -autoDisplayTags to xboard, controling popups
382  * replaces analysispopup with engineoutputpopup in xboard
383  * allow copy/paste position and game to use clipboard (xboard)
384  * updated several bitmaps (xboard)
385  * Made the beep sounds for JAWS board navigation configurable
386    through command-line options
387  * added the result comment to the game-list tags when the game
388    list is exported to the clipboard
389  * updated RTF docs
390  * fixed premove problem
391  * fixed engine did not start playing when out of GUI book on second
392    move with white
393  * fix bug using opening books (file were not closed)
394  * fixed crash when opening Engine #1 Settings when there were no
395    text-edit options in the dialog
396  * fixed loading of games from command lines, fixes cmail bug
397  * fix joining lines split by ICS and resizing terminal window when using ICS
398    (new option -keepLineBreaksICS, -wrapContinuationSequence, -useInternalWrap)
399  * fixed -autoDisplayComment
400  * fixed wrong default value for engineDebugOutput in xboard
401  * swapped 'tell' and 'message' parsing order for correct colorization.
402  * fixed parse bug for pgn files
403  * fix for edit-position "moves" being sent by XBoard to the engine
404  * bugfix for protocol extensions: egtbpath -> egtpath
405  * fix bug in parser
406  * further bugfixes:  #8847, #10990, #27427, #27642,
407    #27666, #27667, #27668, #27715, #27751, #27760,
408    #27772, #27799, #27826 and several small ones
409  * use "make distcheck" to generate tar-balls
410  * prepared a system to internationalize winboard menus
411  * improved mouse handler
412  * rewrote wevalgraph for better frontend/backend separation
413  * code cleanup
414
415 ** Version 4.4.0 **
416
417 A new release of both XBoard and WinBoard is now available.  Version
418 4.4.0 includes many changes. It is the first major release of
419 xboard/winboard after a fork of the project after version 4.2.7. It
420 includes small changes made in the main line and changes made by a
421 fork of Alessandro Scotti and lots of changes made afterwards by
422 H.G. Muller (released as versions 4.3.x). This release represents a
423 unified version of all changes made after the fork. It includes many
424 new features and bugfixes.
425
426 You can get both XBoard and WinBoard from the Savannah
427 project pages:
428
429 https://savannah.gnu.org/projects/xboard/
430
431 If you find a bug, please report it in the bug tracker at
432 https://savannah.gnu.org/projects/xboard/ or by email to bug-xboard
433 (AT) gnu.org.
434
435
436 ** Version 4.3.16 **
437
438 New command-line options
439 /niceEngines=N       for adjusting the priority of engine processes so they don't soak up all your system resources
440 /firstOptions="..."   Allows the setting of options that engines define through the feature option="..." commands
441 /secondOptions="..."
442 /firstLogo=filename.bmp  Displays the mentioned bitmap next to the clock (with H:W =1:2 aspect ratio) (WB only)
443 /secondLogo=filename.bmp
444 /autoLogo=false          get logo files automatically from engineDirectory\logo.bmp
445
446 General enhancements:
447 * New WB-protocol command: 'feature option="NAME -TYPE VALUE OTHER"', which engines can use to define options
448 * New WB-protocol command: 'option NAME VALUE' used to set value of engine-defned options.
449 * implements /delayAfterQuit and /delayBeforeQuit in XBoard, and uses SIGKILL to terminate rogue engine processes
450
451
452 ** Version 4.3.15 **
453
454 New command-line options
455 /rewindIndex=N (for the new auto-increment mode of the loadGameIndex or loadPositionIndex in match mode)
456 /sameColorGames=N (for playing a match where the same player has white all the time)
457 /egtFormats="..." (for specifying where various end-game tables are installed on the computer)
458
459 New menu items
460 + Time-odds factors can be set in the time-control dialog
461 + Nr of CPUs for SMP engines can be set in the Options -> UCI dialog
462 + Own-Book options can be switched from the Options -> UCI dialog
463 + The ScoreIsAbs options can be set from the Options -> Engine dialog
464 + New-Variant menu adds Superchess
465
466 General Enhancements:
467 * WinBoard engines can now also use the Polyglot opening book (implemented as general GUI book)
468 * New WB-protocol commands memory, cores and egtpath make interactive setting of these parameters
469   possible on WB engines
470 * New Polyglot is available that relays the interactive setting of these parameters to UCI engines
471 * Match mode suports an auto-increment mode, so that all games or positions from a file can be played
472 * Draw claims with Kings and an arbitrary number of like Bishops (e.g. KBBKB) are accepted
473
474 The source tree in original xboard 4.2.7 format can now be compiled under Cygwin with the aid
475 of the cygwin.mak file in the ~/winboard/ subdirectory of the source releasy, after you put
476 the hep-file from an executabl distribution there. Maefiles for other compilers are not updated
477 since 4.2.7, as I do not have those compilers.
478
479
480 ** Version 4.3.14 **
481
482 This relaese was not made by the GNU xboard team, but by H.G.Muller.
483 It mainly contains developments on WinBoard. Nevertheless, an attempt
484 has been started to back-port the enormous number of improvements that
485 have been made to WinBoard since the Linux and Windows developments branched
486 to xboard. This is reflected by the source tree now having the same format
487 as that of xboard 4.2.7, including all the xboard sources.
488
489 An enormous amount of work still has to be done to make the xboard version
490 fully equivalent to WinBoard, especially on user-interface side. As a modest
491 beginning, the xboard source files have been patched to allow their compilation
492 with the newer back-end files from WinBoard. To this end, the number of piece
493 types in xboard has been increased from 6 to 22, and the WinBoard bitmaps
494 have been converted to xboard source format (.bm) and are included in the
495 xboard bitmaps directory. Other quick patches include the coloring of the
496 board squares (for xiangqi and holdings), and some code in the user-move
497 handling to suppress all moves into or out of the area between board and
498 holdings in crazyhouse, and the treatment of king-captures-own-piece
499 as a possibly valid move (for FRC castling). This should make it possible
500 to run xboard with the new back-end files without too much inconvenience.
501
502 New xboard command-line options have been added to make the added back-end
503 features available. The include the new variants (as argument of the old
504 -variant option), -boardWidth, -boardHeight and -holdingsSize. Be sure
505 to call xboard with "-boardSize middling" or "-boardSize bulky" if you
506 want to play with fairy pieces, or xboard might crash due to unavailability
507 of bitmaps. Other added xboard options are:
508
509 ADJUDICATION OPTIONS:
510 -checkMates
511 -testClaims
512 -materialDraws
513 -trivialDraws
514 -ruleMoves
515 -repeatsToDraw
516 -adjudicateLossThreshold
517 -firstScoreAbsolute
518 -secondScoreAbsolute
519
520 TIME-CONTROL OPTIONS
521 -firstTimeOdds
522 -secondTimeOdds
523 -timeOddsMode
524 -firstNPS
525 -secondNPS
526
527 GENERAL OPTIONS
528 -matchPause
529 -engineDebugOutput
530 -userName
531 -pgnExtendedInfo
532 -pgnEventHeader
533 -hideThinkingFromHuman
534
535 This is all completely untested, but as the options merely switch on well-tested
536 code in the back-end, there should not be too many problems with them.
537 Bugs can be reported in the WinBoard forum.
538
539
540 ** Version 4.3.14k **
541
542 Compared to version 4.3.13 described below, this version features
543
544 New command-line options:
545 /autoKibitz (for relaying the PV info of the engine to the ICS)
546 /userName="..." (for setting the name of the Human player, also as menu)
547 /engineDebugOutput=N (controlling the writing of engine output to debug file)
548 /firstNPS=N (for time management by node count or CPU time)
549 /secondNPS=N (likewise for the other engine)
550
551 New Menu items
552 + Enter Username (same as /userName command-line option)
553 + Save Diagram (for saving the Chessboard display as bitmap file)
554 + Machine Both (not implemented yet, but menu item already provided)
555 + New-Variant menu adds CRC, Janus and Berolina (the latter only with legality testing off!)
556 + Any variant can be played from a shuffled opening setup
557
558 Bugfixes:
559 * Problems with switching the variant in ICS zippy mode solved
560 * In ICS observing mode game history is now fully accessible
561 * Moves are not fed to engine in zippy mode, when observing a game from a variant unknown to the engine
562 * a problem with loading PGN of FRC games with move disambiguation and initial castling rights was fixed.
563 * A bug in the clock display that made previous versions of WinBoard crash for tiny displays is fixed
564
565 General enhancements:
566 * variant name displayed in title bar in ICS mode, when not 'normal'
567 * when receiving a challenge in ICS zippy mode, it is checked if the engine supports the variant (/zippyVariants="..." can still be used to limit the allowed variants, and for protocol-1 engines is still the only thing to go on)
568 * when loading a game from a PGN file, WB automatically switches to the variant specified in the PGN tags
569 * when starting from a loaded position (using /loadPositionFile), this position will be used on subsequent 'New Game' commands as well (until we switch variant)
570
571 New is also that the source tree is now brought back in the original WinBoard 4.2.7 format, including
572 xboard source files. Note, however, that the xboard sources are from an older date, and I did not test
573 if they still compile together with the much newer backend sources. I did add code in xboard.c to recognize
574 the new command-line options I added since then, and in so far they are back-end options that should be enough
575 to make them work. This is completely untested, though; I did not even try to compile it. Last time anyone
576 built a working xboard.exe from this was at a stage where WinBoard did have adjustable board size, allowing
577 it to play Xiangqi. But no crazyhouse holdings yet.
578
579
580 ** Version 4.3.13a **
581
582 This version of WinBoard_F fixes several bugs in 4.3.12, and also addse a few new features.
583 The new features include:
584 - some more fairy pieces, so that each side now has 22 piece types in stead of 17,
585 making most fairy pieces available in board size "petite" (next to "bulky" and "middling"),
586 making the ArchBishop and Chancellor, as well as one wildcard piece (the Lance) available in all
587 sizes from "petite" to "bulky".
588 - The FRC support is fully fixed, both in local and ICS mode.
589 - A mechanism is provided for safe draw claiming in cases where a 3-fold repetition woud occur only
590   after your own move. In this case a draw will be awarded by WinBoard if the engine sends "offer draw"
591   before making its move.
592 - Genuine draw offers are not passed on immediately to the opponent but held up to when the offerer announces
593   its move.
594 - Variants FRC, Cylinder and Falcon are added to the "New Variant..." menu.
595 - Support for playing time-odds games is added. (Options /firstTimeOdds, /secondTimeOdds, /timeOddsMode)
596 - A mechanism is provided for attaching WinBoard options to the engine command, to create options that
597 follow the engine (e.g. time odds) in a tournament run under a tournament manager.
598 Bugfixes include:
599 - Shatranj in ICS mode (did not work at all before)
600 - Some draw adjudications (QRKR was mistaken for KRKR, and KBKB with like Bishops is now recognized)
601 - time info in the PGN is now correct
602
603 ** Winboard_F.4.3.12 release notes
604
605 This WinBoard (beta-)version is derived from Allessandro Scotti's
606 Winboard_x, and supports the following new options, mainly in the area
607 of adjudication of engine-engine games, improved Crazyhouse support,
608 and allowing variants with non-conventional pieces and or board
609 sizes. (All option are shown here with their default values):
610
611 /variant=normal
612 This (already existing) option has been expanded with
613 several new variants, involving non-conventional pieces and deviating
614 board sizes. The board size is automatically adapted to the selected
615 variant, unless explicitly overruled (see below). The new variants are
616 (with default board size, files x ranks, in parentheses):
617
618 variant name    Game           board     description
619 knightmate    Knightmate        (8x8)  Variant where the King moves as a Knight, and vice versa
620 capablanca    Capablanca Chess (10x8)  Variant featuring Archbishop and Chancellor as new pieces
621 gothic        Gothic Chess     (10x8)  Same as Capablanca, with a more interesting opening position
622 courier       Courier Chess    (12x8)  a Medieval form that combines elements of Shatranj and modern Chess
623 shogi         Shogi             (9x9)  Japanese Chess
624 xiangqi       Xiangqi          (9x10)  Chinese Chess
625 fairy         Fairy Chess       (8x8)  Variant were you can use all pieces of other variants together
626
627 The variant can be set from the newly added "File -> New Variant..."
628 sub-menu.  Extra board files are indicated by the letters i, j, k, l,
629 ... For boards with more than 9 ranks, the counting starts at zero!
630 More than 10 ranks is not tested and unlikely to work in the area of
631 PGN saving / reading. Non-FIDE pieces will be referred to in FENs and
632 PGN by letters that depend on the variant, and might collide with
633 piece designators in other variants. E.g. in Xiangqi 'C' is a Cannon,
634 in Capablanca Chess it is a Chancellor. Pieces that do not belong in a
635 variant cannot be addressed in FEN and PGN either, for as long as that
636 variant is selected, unless the letter assignment is overruled with
637 the aid of the /pieceToCharTable option. The variant is not saved in
638 the winboard.ini file; on start-up we always get variant "normal"
639 unless we use the command-line option, or have added the option to the
640 winboard.ini file manually (in which case it will disappear when this
641 file is overwritten by WinBoard saving its options).  WinBoard_F knows
642 the movement of all pieces occurring in Capablanca Chess (of which
643 FIDE Chess is a subset), Shatranj, Courier, Xiangqi and 9x9 Shogi, so
644 that these games can be played with legality testing enabled.
645
646 /pieceToCharTable="PNBRQFWEMOUHACGSKpnbrqfwemouhacgsk"
647 Each piece that WinBoard knows (in its legality test) has a letter
648 associated with it, by which it will be referred to in FEN or PGN. The
649 default assignment can be overruled with this option. The value has to
650 be a string of even length, with at least 12 characters. The first
651 half of the string designates the white pieces, the second half the
652 black.  The last letter for each color will be assigned to the
653 King. (This is the piece that moves as an orthodox King; note that
654 Nightmate and Xiangqi have a different royal piece.) All letters
655 before it will be assigned to the other pieces in the order:
656
657 P Pawn                 (move often depends on variant)
658 N Knight               (move subtly different in Xiangqi (where it is written as H) or Shogi)
659 B Bishop
660 R Rook
661 Q Queen                (Lance L in Shogi)
662 F Ferz/General         (The Shatranj 'Queen' and Xiangqi 'Adviser', used for Silver General S in Shogi.)
663 W Wazir/GrandVizer     (Gold General G in Shogi, in Xiangqi it is royal and denoted by K)
664 E Alfil/Elephant       (Moves subtly different in Xiangqi vs Shatranj/Courier)
665 M Commoner/Man
666 O Cannon/Pao
667 U Unicorn              (representation of Royal Knight in Knightmate, used as promoted Pawn in Shogi)
668 H Nightrider           (Promoted Knight in Shogi and CrazyHouse)
669 A Archbishop/Cardinal  (Promoted Bishop in Shogi and CrazyHouse)
670 C Chancellor/Marshall  (Promoted Rook   in Shogi and CrazyHouse)
671 G Grasshopper          (Promoted Queen in Crazyhouse, promoted Lance in Shogi)
672 S                      (Promoted Silver in Shogi)
673 K King
674
675 Pieces that are not mentioned (because the argument has less than 34
676 characters) will remain disabled. Mentioned pieces can be disabled by
677 assigning them a '.' (period). They are then not recognized in FEN or
678 PGN input. Non-FIDE pieces that are not assigned a letter will also
679 not appear on the promotion menu. It is not advisable to disable a
680 piece that is present in the opening position of the selected variant,
681 though.
682 Promoted pieces that need to be distinguished from original pieces of
683 the same type (because of demotion on capture and transfer to the
684 holdings) will be indicated by the letter for the unpromoted piece
685 with a '+' in front of it (Shogi), or by the letter of the promoted
686 piece with a '~' after it (Crazyhouse, Bughouse, in general everything
687 with holdings that is not Shogi). To achieve this, they should be
688 assigned the characters '+' or '~', respectively.
689 All the new pieces have a native bitmap representation in the board
690 sizes 'bulky' and 'middling'. For all window sizes that do not support
691 such fairy bitmaps, promoted NBRQ are represented as a 2-sizes-smaller
692 normal piece symbol, so that Crazyhouse can be played at any
693 size. People disliking the fairy representations might even prefer
694 this.
695 There is an enhanced 'Edit Position' menu popup (right-clicking on the
696 squares after selecting this mode in the main menu), featuring some
697 common non-FIDE pieces, and 'promote' and 'demote' options to make
698 those not directly in the menu. The promotion popup shows ArchBishop
699 and Chancellor in Capablanca and Gothic, (or in fact in any game where
700 this piece is not disabled or a promoted version of a normal piece),
701 and leaves only the options YES / NO in Shogi. In Xiangqi there are no
702 promotions.
703
704 /fontPieceToCharTable="PNBRQFWEMOUHACGSKpnbrqfwemouhacgsk"
705 This option is similar to /pieceToCharTable, but sets the font
706 character that is used to display the piece on the screen (when
707 font-based rendering is in use), rather than in the FEN or PGN. The
708 default setting should work with George Tsavdaris' WinboardF font,
709 which uses the 'intuitive' mapping of font characters to symbols. With
710 font-based rendering the fairy pieces can be used at any board size.
711 Note that UHACGS are also used to represent the promoted versions of
712 PNBRQF, in games like Crazyhouse and Shogi, where the promotion has to
713 be undone on capture. In such games you are likely to prefer a
714 different representation of those pieces then when they represent true
715 fairy pieces.
716
717 /flipBlack=FALSE
718 Traditional Shogi bitmaps are only included for size "moderate". For
719 other sizes you must depend on font-based rendering.
720
721 /detectMate=TRUE
722 /testClaim=TRUE
723 /materialDraws=TRUE
724 /trivialDraws=FALSE
725 /ruleMoves=51
726 /repeatsToDraw=6
727 The option /materialDraws=TRUE causes games with insufficient mating
728 material to be adjudicated immediately as draws, in case the engines
729 would not claim these draws. This applies to KK, KNK and KBK.  The
730 option /trivialDraws adjudicates KNNK, KBKB, KNKN, KBKN, KRKR and KQKQ
731 to draws after 3 moves (to allow for a quick tactical win). Note that
732 in KQKQ this might not be sound, but that problem would disappear once
733 bitbase probing is implemented.
734
735 Clocks
736 The flag-fell condition is now indicated as '(!)' behind the displayed
737 time, to eliminate the necessity for overwriting the message in the
738 title bar (which might contain indispensible information in match
739 mode).
740
741 Other improvements / changes
742 Castling rights and e.p. rights are now fully maintained, and
743 considered in legality testing. They are imported from and written to
744 FEN, as is the 50-move counter. (When reading an incomplete FEN they
745 are still guessed, though.)  The time (in sec, or min:sec) is now
746 always stored together with the PV information to the PGN, if storing
747 the latter was requested (through ticking "extended PGN info" in
748 "Options -> General..."). The saved time is the WinBoard clock time
749 (as opposed to the time reported by the engine).
750
751 ** Winboard_F.4.3.8 release notes
752
753 This Winboard supports the following new options (shown here with their default values):
754
755 /variant=normal
756 This (already existing) option has been expanded with several new
757 variants, involving non-conventional pieces and deviating board
758 sizes. The board size is automatically adapted to the selected
759 variant, unless explicitly overruled (see below). The new variants are
760 (with default board size, files x ranks, in parentheses):
761
762 variant name    Game           board     description
763 knightmate    Knightmate        (8x8)  Variant where the King moves as a Knight, and vice versa
764 capablanca    Capablanca Chess (10x8)  Variant featuring Archbishop and Chancellor as new pieces
765 gothic        Gothic Chess     (10x8)  Same as Capablanca, with a more interesting opening position
766 courier       Courier Chess    (12x8)  a Medieval form that combines elements of Shatranj and modern Chess
767 shogi         Shogi             (9x9)  Japanese Chess
768 xiangqi       Xiangqi          (9x10)  Chinese Chess
769 fairy         Fairy Chess       (8x8)  Variant were you can use all pieces of other variants together
770
771 The variant can be set from the newly added "File -> New Variant..." sub-menu.
772 Extra board files are indicated by the letters i, j, k, l, ... For
773 boards with more than 9 ranks, the counting starts at zero! Non-FIDE
774 pieces will be referred to in FENs and PGN by letters that depend on
775 the variant, and might collide with piece designators in other
776 variants. E.g. in Xiangqi 'C' is a Cannon, in Capablanca Chess it is a
777 Chancellor. Pieces that do not belong in a variant cannot be addressed
778 in FEN and PGN either as long as that variant is selected, unless the
779 letter assignment is overruled by the /pieceToCharTable option. The
780 variant is not saved in the winboard.ini file; on start-up we always
781 get variant "normal" unless we use the command-line opton, or have
782 added the option to the winboard.ini file manually (in which case it
783 will disappear when this file is overwritten).  WinBoard_F knows the
784 movement of all pieces occurring in Capablanca Chess (of which FIDE
785 Chess is a subset), Shatranj, Courier, Xiangqi and 9x9 Shogi, so that
786 these games can be played with legality testing enabled.
787
788 /pieceToCharTable="PNBRQFWEMOUHACGSKpnbrqfwemouhacgsk"
789 Each piece that WinBoard knows (in its legality test) has a letter
790 associated with it, by which it will be referred to in FEN or PGN. The
791 default assignment can be overruled with this option. The value has to
792 be a string of even length, with at least 12 characters. The first
793 half of the string designates the white pieces, the second half the
794 black.  The last letter for each color will be assigned to the
795 King. (This is the piece that moves as an orthodox King; note that
796 Nightmate and Xiangqi have a different royal piece.) All letters
797 before it will be assigned to the other pieces in the order:
798
799 P Pawn                 (move often depends on variant)
800 N Knight               (move subtly different in Xiangqi (where it is written as H) or Shogi)
801 B Bishop
802 R Rook
803 Q Queen                (Lance L in Shogi)
804 F Ferz/General         (Silver General S in Shogi)
805 W Wazir/GrandVizer     (Gold General G in Shogi, in Xiangqi it is royal and denoted by K)
806 E Alfil/Elephant       (Moves subtly different in Xiangqi vs Shatranj/Courier)
807 M Commoner/Man
808 O Cannon/Pao
809 U Unicorn              (representation of Royal Knight in Knightmate, used as promoted Pawn in Shogi)
810 H Nightrider           (Promoted Knight in Shogi and CrazyHouse)
811 A Archbishop/Cardinal  (Promoted Bishop in Shogi and CrazyHouse)
812 C Chancellor/Marshall  (Promoted Rook   in Shogi and CrazyHouse)
813 G Grasshopper          (Promoted Queen in Crazyhouse, promoted Lance in Shogi)
814 S                      (Promoted Silver in Shogi)
815 K King
816
817 Pieces that are not mentioned (because the argument has less than 34
818 characters) will remain disabled. Mentioned pieces can be disabled by
819 assigning them a '.' (period). They are then not recognized in FEN or
820 PGN input. It is not advisable to disable a piece that is present in
821 the opening position of the selected variant, though.
822 Promoted pieces that need to be distinguished from original pieces of
823 the same type (because of demotion on capture and transfer to the
824 holdings) will be indicated by the letter for the unpromoted piece
825 with a '+' in front of it (Shogi), or by the letter of the promoted
826 piece with a '~' after it (Crazyhouse, Bughouse, in general everything
827 with holdings that is not Shogi).
828 All the new pieces have a native biytmap representation in the board
829 sizes 'bulky' and 'middling'. For all window sizes that do not support
830 such fairy bitmaps, promoted NBRQ are represented as a 2-sizes-smaller
831 normal piece symbol, so that Crazyhouse can be played at any
832 size. People disliking the fairy representations might even prefer
833 that.
834 There is an enhanced 'Edit Position' menu popup (right-clicking on the
835 squares after selecting this mode in the main menu), featuring some
836 common non-FIDE pieces, and 'promote' and 'demote' options to make
837 those not directly in the menu. The promotion popup shows ArchBishop
838 and Chancellor in Capablanca and Gothic, (or in fact in any game where
839 this piece is not disabled), and leaves only the options YES / NO in
840 Shogi. In Xiangqi there are no promotions.
841
842 /alphaRank=FALSE
843 This option does not seem to work for reading PGN files. Saving works
844 fine. For now, using it is not recommended. In the future it might be
845 redefined as only affecting engine-engine communication, .
846
847 /flipBlack=FALSE
848 Setting this option will cause upside-down display of the native piece
849 bitmaps used to represent the pieces of the side that plays black, as
850 would be needed for a traditional representation of Shogi pieces. It
851 can be set from the "Options -> Board..." sub-menu, and it is saved in
852 the winboard.ini file. For now, traditional Shogi bitmaps are not
853 included, though.
854
855 Other improvements / changes
856 Castling rights and e.p. rights are now fully maintained, and
857 considered in legality testing. They are imported from and written to
858 FEN, as is the 50-move counter. The time (in sec, or min:sec) is now
859 always stored together with the PV information to the PGN, if storing
860 the latter was requested (through ticking 'extended PGN info' in
861 "Options -> General..."). The saved time is the Winboard clock time
862 (as opposed to the time reported by the engine).
863
864 ** Winboard_F.4.3.7 release notes
865
866 This Winboard supports the following new options (shown here with
867 their default values):
868
869 /variant=normal
870 This (already existing) option has been expanded with several new
871 variants, involving non-conventional pieces and deviating board
872 sizes. The board size is automatically adapted to the selected
873 variant, unless explicitly overruled (see below). The new variants are
874 (with default board size, files x ranks, in parentheses):
875
876 variant name    Game           board     description
877 knightmate    Knightmate        (8x8)  Variant where the King moves as a Knight, and vice versa
878 capablanca    Capablanca Chess (10x8)  Variant featuring Archbishop and Chancellor as new pieces
879 gothic        Gothic Chess     (10x8)  Same as Capablanca, with a more interesting opening position
880 courier       Courier Chess    (12x8)  a Medieval form that combines elements of Shatranj and modern Chess
881 shogi         Shogi             (9x9)  Japanese Chess
882 xiangqi       Xiangqi          (9x10)  Chinese Chess
883 fairy         Fairy Chess       (8x8)  Variant were you can use all pieces of other variants together
884
885 The variant can be set from the newly added "File -> New Variant..." sub-menu.
886 Extra board files are indicated by the letters i, j, k, l, ... For
887 boards with more than 9 ranks, the counting starts at zero! Non-FIDE
888 pieces will be referred to in FENs and PGN by letters that depend on
889 the variant, and might collide with piece designators in other
890 variants. E.g. in Xiangqi 'C' is a Cannon, in Capablanca Chess it is a
891 Chancellor. Pieces that do not belong in a variant cannot be addressed
892 in FEN and PGN either as long as that variant is selected, unless the
893 letter assignment is overruled by the /pieceToCharTable option. The
894 variant is not saved in the winboard.ini file; on start-up we always
895 get variant "normal" unless we use the command-line opton, or have
896 added the option to the winboard.ini file manually (in which case it
897 will disappear when this file is overwritten).  WinBoard_F knows the
898 movement of all pieces occurring in Capablanca Chess (of which FIDE
899 Chess is a subset), Shatranj, Courier, Xiangqi and 9x9 Shogi, so that
900 these games can be played with legality testing enabled.
901
902 /pieceToCharTable="PNBRQFWEMOUHACGSKpnbrqfwemouhacgsk"
903 Each piece that WinBoard knows (in its legality test) has a letter
904 associated with it, by which it will be referred to in FEN or PGN. The
905 default assignment can be overruled with this option. The value has to
906 be a string of even length, with at least 12 characters. The first
907 half of the string designates the white pieces, the second half the
908 black.  The last letter for each color will be assigned to the
909 King. (This is the piece that moves as an orthodox King; note that
910 Nightmate and Xiangqi have a different royal piece.) All letters
911 before it will be assigned to the other pieces in the order:
912
913 P Pawn                 (move often depends on variant)
914 N Knight               (move subtly different in Xiangqi (where it is written as H) or Shogi)
915 B Bishop
916 R Rook
917 Q Queen                (Lance L in Shogi)
918 F Ferz/General         (Silver General S in Shogi)
919 W Wazir/GrandVizer     (Gold General G in Shogi, in Xiangqi it is royal and denoted by K)
920 E Alfil/Elephant       (Moves subtly different in Xiangqi vs Shatranj/Courier)
921 M Commoner/Man
922 O Cannon/Pao
923 U Unicorn              (representation of Royal Knight in Knightmate, used as promoted Pawn in Shogi)
924 H Nightrider           (Promoted Knight in Shogi and CrazyHouse)
925 A Archbishop/Cardinal  (Promoted Bishop in Shogi and CrazyHouse)
926 C Chancellor/Marshall  (Promoted Rook   in Shogi and CrazyHouse)
927 G Grasshopper          (Promoted Queen in Crazyhouse, promoted Lance in Shogi)
928 S                      (Promoted Silver in Shogi)
929 K King
930
931 Pieces that are not mentioned (because the argument has less than 34
932 characters) will remain disabled. Mentioned pieces can be disabled by
933 assigning them a '.' (period). They are then not recognized in FEN or
934 PGN input. It is not advisable to disable a piece that is present in
935 the opening position of the selected variant, though.
936 Promoted pieces that need to be distinguished from original pieces of
937 the same type (because of demotion on capture and transfer to the
938 holdings) will be indicated by the letter for the unpromoted piece
939 with a '+' in front of it (Shogi), or by the letter of the promoted
940 piece with a '~' after it (Crazyhouse, Bughouse, in general everything
941 with holdings that is not Shogi).
942 All the new pieces have a native biytmap representation in the board
943 sizes 'bulky' and 'middling'. For all window sizes that do not support
944 such fairy bitmaps, promoted NBRQ are represented as a 2-sizes-smaller
945 normal piece symbol, so that Crazyhouse can be played at any
946 size. People disliking the fairy representations might even prefer
947 that.
948 There is an enhanced 'Edit Position' menu popup (right-clicking on the
949 squares after selecting this mode in the main menu), featuring some
950 common non-FIDE pieces, and 'promote' and 'demote' options to make
951 those not directly in the menu. The promotion popup shows ArchBishop
952 and Chancellor in Capablanca and Gothic, (or in fact in any game where
953 this piece is not disabled), and leaves only the options YES / NO in
954 Shogi. In Xiangqi there are no promotions.
955
956 /fontPieceToCharTable="PNBRQFWEMOUHACGSKpnbrqfwemouhacgsk"
957 This option is similar to /pieceToCharTable, but sets the font
958 character that is used to display the piece on the screen (when
959 font-based rendering is in use), rather than in the FEN or PGN. The
960 default setting should work with the WinboardF font, which uses the
961 'intuitive' mapping of font characters to symbols.  Note that UHACGS
962 are also used to represent the promoted versions of PNBRQF, in games
963 like Crazyhouse and Shogi, where the promotion has to be undone on
964 capture.
965
966 /boardWidth=-1 /boardHeight=-1
967 Set a number of files and ranks of the playing board to a value that
968 will override the defaults for the variant that is selected. A value
969 of -1 means the variant default board size will be used for the
970 corresponding parameter (and is itself the default value of these
971 options). These parameters can be set in the "Files -> New Variant..."
972 sub-menu, where they are reset to the default -1 is you OK the chosen
973 variant without typing something to overrule it. These parameters are
974 saved in the winboard.ini file. (But unless you saved while a variant
975 with board-size override was selected, they will always be saved as
976 -1.)
977 A variant with a non-standard board size will be communicated to the
978 engine(s) with the board size prefixed to the variant name,
979 e.g. "variant 12x8_capablanca". In protocol 2 the engine must first
980 enable this feature by sending "boardsizeFxR" amongst the accepted
981 variants, where F is the maximum number of files, and R the maximum
982 number of ranks, as decimal numbers.
983
984 /holdingsSize=-1
985 Set the size of the holdings for dropable pieces to a value that will
986 override the default for the variant that is selected. A value of -1
987 means the variant default holdings size will be used for that
988 parameter (and is itself the default value of this options). This
989 parameter can be set in the Files -> New Variant... sub-menu, where it
990 is reset to the default -1 is you OK the chosen variant without typing
991 something to overrule it. This parameters is saved in the winboard.ini
992 file.  To disable holdings, set their size to 0. They will then not be
993 displayed. For non-zero holding size N, the holdings are displayed
994 left and right of the board, and piece drops can be effected by
995 dragging pieces from the holdings to the drop square. In bughouse, the
996 holdings will be filled by the ICS. In all other variants, captured
997 pieces will go into the holdings (after reversing their color). Only
998 the first N pieces of the /pieceToCharTable argument will go into the
999 holdings. All other pieces will be converted to Pawns. (In Shogi,
1000 however they will be demoted in the regular way before determining if
1001 they fit.) Pieces that are disabled (per default and per
1002 /pieceToCharTable option) might not be counted when determining what
1003 are the first N pieces.  Non-standard holdingsize will be communicated
1004 to the engine by prefixing it (together with the board size, even if
1005 this is standard) to the variant name, e.g. "variant 7x7+5_shogi". In
1006 protocol 2 the engine should enable this feature by sending
1007 "holdingsH" amongst the variant names, where H is the maximum
1008 acceptable holdings size as a decimal number.
1009
1010 /alphaRank=FALSE
1011 When this parameter is true, a-h are converted to 1-9, and vice versa,
1012 in all move output and input (to PGN files or SAN move display as well
1013 as in communication with the engine). This might be useful for Shogi,
1014 where conventionally one uses letters to designate ranks, and digits
1015 to designate files. Engines that want to use this option must make
1016 sure pieces are never represented by lower case! This option can be
1017 set from the Files -> New Variant... menu, where it defaults to FALSE
1018 unless you explicitly set it. It is not saved in the winboard.ini
1019 file.  Note that the PGN format in Shogi also leaves out the trailing
1020 '+' as check indicator: In Shogi such a trailing '+' means promotion,
1021 while a trailing '=' means defer promotion. Prefix '+' signs are used
1022 on moves with promoted pieces, disambiguation is done western SAN
1023 style.
1024
1025 /allWhite=FALSE
1026 Causes the outline of the 'white' pieces to be superimposed onto the
1027 'black' piece symbols as well (as a black outline) when native bitmaps
1028 are used (as opposed to font-based rendering). This is useful if we
1029 choose a very light color to represent the 'black' pieces. It might be
1030 particularly useful in Shogi, where the conventional representation of
1031 the 'black' pieces is as upside-down white pieces, so that both colors
1032 would be white. This option is saved in the winboard.ini file, and can
1033 be set in the "Options -> Board..." sub-menu.
1034
1035 /flipBlack=FALSE
1036 This option is reserved for future use. It will cause upside-down
1037 display of the 'black' native piece bitmaps, as would be needed for
1038 Shogi. For now it can be set from the "Options -> Board..." sub-menu,
1039 and it is saved in the winboard.ini file, but it is ignored.
1040
1041 /detectMate=TRUE
1042 /testClaim=TRUE
1043 /materialDraws=TRUE
1044 /trivialDraws=FALSE
1045 /ruleMoves=51
1046 /repeatsToDraw=6
1047 These are all options that only affect engine-engine play, and can be
1048 set from the "Options -> Engine..." sub-menu. They are all related to
1049 adjudication of games by the GUI. Legality checking must be switched
1050 on for them to work.  If /detectMate is TRUE, the GUI recognizes
1051 checkmate and stalemate (but not in games with holdings!), and ends
1052 the game accordingly before the engines can claim. This is convenient
1053 for play with engines that fail to claim, and just exit.  With
1054 /testClaim set, all result and illegal-move claims by engines that
1055 claim more than their own loss are scrutinized for validity, and false
1056 claims result in forfeit of the game. Useful with buggy engines.  The
1057 option /materialDraws=TRUE causes games with insufficient mating
1058 material to be adjudicated immediately as draws, in case the engines
1059 would not claim them.  The option /trivialDraws adjudicates KNNK,
1060 KBKB, KNKN, KBKN, KRKR and KQKQ to draws after 3 moves (to allow for a
1061 quick tactical win. Note that in KQKQ this might not be sound, but
1062 that problem would disappear once bitbase probing is added).  The
1063 /ruleMoves determine after how many reversible moves the game is
1064 adjudicated as a draw. Setting this to 0 turns this option off. Draw
1065 claims by the engine are still accepted (by /testClaim) after 50
1066 reversible moves, even if /ruleMoves species a larger number. Note
1067 that it is perfectly legal according to FIDE rules to play on after 50
1068 reversible moves, but in tournaments having two engines that want to
1069 play on forever is a nuisance in endings like KBNKR, where one of the
1070 engines thinks it is ahead and can avoids repeats virtually forever.
1071 The option /repeatsToDraw makes the GUI adjudicate a game as draw
1072 after the same position has occurred the specified number of times. If
1073 it is set to a value > 3, engines can still claim the draw after
1074 3-fold repeat.  All these options are saved in the winboard.ini file.
1075
1076 Clocks
1077 There is an "Options -> flip Clocks" command, that swaps the position
1078 of white and black clocks (convenient in over-the-board matches, where
1079 the screen is next to the board, and you want your own time to be
1080 displayed on your side of the screen). The clocks can be adjusted in
1081 "edit game" mode: right-clicking them adds one minute, left-clicking
1082 subtracts one minute. (Also for OTB matches, to keep them synchronized
1083 with the official match clock.) The flag-fell condition is now
1084 indicated as (!) behind the time.
1085
1086 Other improvements
1087 Castling rights and e.p. rights are now fully maintained, and
1088 considered in legality testing. They are imported from and written to
1089 FEN, as is the 50-move counter.
1090
1091 ** Winboard_F 4.3.2
1092
1093 These are the release notes of Winboard_F 4.3.2, which is released
1094 under the GPL.  This version was derived from Allessandro Scotti's
1095 Winboard_x 4.2.7 source files.  It only includes the files that were
1096 changed:
1097
1098 config.h
1099 common.h
1100 parser.h
1101 moves.h
1102 resource.h
1103
1104 winboard.c
1105 backend.c
1106 moves.c
1107
1108 parser.l
1109 winboard.rc
1110
1111 and some bitmaps for piece symbols
1112
1113 I made modifications in the following areas:
1114
1115 1) Adjudication and claim verification
1116 2) Fairy pieces and board sizes other than 8x8
1117 3) Miscellaneous
1118
1119 Miscellaneous
1120
1121 /matchPause=10000
1122 is an option to set the length of the pause between two games of a
1123 match. The value is in msec, default value is 10000 (I will present
1124 all newly implemented options with their default value as example). Be
1125 aware that some engines might not be stopped yet if you make the pause
1126 too small, but might still be puking output, which then will interfere
1127 with the next game. But the fixed value of 10 sec of the old Winboard
1128 seemed like overdoing it.
1129
1130 Time info in PGN
1131 When you ask for the PV-info to be stored in the PGN (a Winboard_x
1132 option), it now also stores the time spent on the move with it.
1133
1134 Flag fell
1135 In engine-engine games the messge "white/black/both" flag(s) fell" no
1136 longer appears in the window caption, but as an exclamation point
1137 behind the clock time. (To prevent the annoying overwriting of the
1138 normal header line).
1139
1140 Adjudications and Claim verification.
1141
1142 These functions are only present in engine-engine games, and only if
1143 legality-testing is switched on. (The latter will be typically
1144 switched off in games with bizarre rules, which the GUI doesn't know,
1145 and in that case the GUI can never have an opinion on the outcome of a
1146 game.)
1147
1148 Illegal-move forfeit
1149 As soon as one of the engines plays an illegal move, it forfeits the
1150 game. This feature was already present, but it should be 100% reliable
1151 now, as it also takes e.p. and castling rights into account, rather
1152 than erring on the safe side.
1153
1154 Illegal-move claim
1155 From the above, it follows that any illegal-move claims by an engine
1156 must be false, and will result in forfeiting the game. (In Winboard_x
1157 this message is ignored, causing the game or match to hang.)
1158
1159 Checkmate adjudication
1160 As soon as one of the engines does a move that results in checkmate,
1161 the GUI declares the game won, without waiting for the engine to claim
1162 it.
1163
1164 Insufficient mating material
1165 As soon as the material on the board has shrunk to KK, KNK or KBK, the
1166 game is declared draw.
1167
1168 /adjudicateLossThreshold=0
1169 This option was already present in Winboard_x, (to declare a game lost
1170 for which both engines agree for 3 moves that the score is below the
1171 given threshold), but a non-zero value is now also used to enable the
1172 following adjudications. If you only want the latter, just make the
1173 threshold impossibly low (-40000 will usually do the trick).
1174
1175 Trivial draws
1176 If we are 3 moves into a KQKQ, KRKR, KBKB KBKN or KNKN end-game, the
1177 game is adjudicated as draw.
1178
1179 /repeatsToDraw=6
1180 When the specified number of repeats occurs, the game is adjudicated
1181 draw. Should keep track of e.p. and castling rights. This does not
1182 require legality-testing to be switched on. The engines retain the
1183 legal right to claim after a 3-fold repetition, though. If you set
1184 this parameter to 3 or less, they will never get the chance. Better
1185 not set it to 1 or less.
1186
1187 /ruleMoves=51
1188 After the given number of full moves without capture or Pawn move, the
1189 game is adjudicated draw. Even without legality testing. The engines
1190 retain the legal right to claim after 50 moves.
1191
1192 /testClaims=FALSE
1193 When enabled, this option verifies all result claims made by the
1194 engines, and overrules the claim if it is false (forfeiting the game
1195 for the claimer). An engine can still safely claim a win for its
1196 opponent on a nonsense reason, though; this is taken to be the
1197 equivalent of 'resign'. Draw claims (made before a draw adjudication)
1198 are checked against the 50-move, 3-fold-repetition or
1199 insufficient-material rules. Win claims are always considered false,
1200 as the GUI adjudicates checkmates (and stalemates) before any engine
1201 can claim them.
1202
1203 Fairy-Chess support
1204
1205 /boardWidth=8
1206 Sets the number of files on the board. The additional files are named
1207 i, j, k, l... in PGN, and should be indicated this way in
1208 communicating moves to and from the engine. Currently works upto
1209 12. No guarantees on how the rest of the display (clocks, etc.) looks
1210 if you make this number < 8.
1211
1212 /boardHeight=8
1213 Sets the number of ranks. Extra ranks are numbered 9, 10, 11... in
1214 PGN. This is so far largely untested, and unlikely to work for
1215 double-digit ranks. Displaying boards with upto 12 ranks seems to
1216 work, though, but double-digit ranks might cause all kind of unforseen
1217 problems in PGN file and move parser, or in communication with the
1218 engine. To avoid such problems as much as possible, in boards with
1219 more than 9 ranks the counting of ranks will start at zero rather than
1220 one!
1221
1222 /fontPieceToCharTable="......."
1223 This paramater, controlling the mapping of font symbols to piece
1224 types, was already present in Winboard_x. The default is dependent on
1225 the font selected with the /renderPiecesWithFont option. It can now
1226 accept upto 32 pieces, but the length should always be even. The first
1227 half designates the white pieces, the second half the black, both in
1228 the order PNBRACHFEWDOGMQK. (The letters mentioned here are the
1229 letters by which the pieces will be indicated in PGN and FEN notation,
1230 what you have to give as argument depends on the font you use. A black
1231 king might be 'l', for instance).  If you give fewer then 32 pieces,
1232 this will go at the expense of what is just before Queen. So the last
1233 two symbols you give for each color are always Queen and King, the
1234 others are assigned in the order Pawn, Knight, ... Pieces that do not
1235 get a symbol assigned will remain invisible.
1236
1237 fairy-FEN support
1238 The letters ACDEFGHMOW are accepted in FENs in addition to the regular
1239 PNBRQK,(and of course the lower case versions for black), and are
1240 passed to the engine in a setboard or edit menu.  Double-digit skips
1241 are acceptable in FENs. 'x' is interpreted as a skip of 10.  Castling
1242 rights should no longer be ignored. (Doesn't work for FRC yet,
1243 though.)  The 50-move-plies field should also be meaningful now.
1244
1245 Legality testing for Fairy pieces
1246 There is a build in notion of what some of the new pieces can do, according to
1247 A = Archbishop (aka Cardinal) = N+B
1248 C = Chancellor (aka Marshall) = N+R
1249 F = Ferz (aka General), moves 1 step diagonal
1250 W = Wazir (aka Grand Vizer), moves 1 step orthogonal
1251 E = Elephant (aka Alfil), jumps 2 steps diagonal
1252 D = Dabbabah (aka War Machine), jumps 2 steps orthogonal
1253 M = Man (aka Commoner), moves as King, but is not a royal piece
1254 O = Cannon, moves along Rook lines, but cannot capture unless it jumps over
1255             exactly one piece (friend or foe), and captures the first piece
1256             it encounters thereafter. It can only jump if it captures something.
1257             The piece jumped over (the 'platform') is not affected.
1258 The other pieces have not yet any moves implemented:
1259 H = Nightrider
1260 G = Grasshopper
1261 In games that use the mentioned pieces as described (Shatranj,
1262 Courier, Capablanca Chess) you can leave legality testing on. If you
1263 use them to represent pieces that move differently, you should switch
1264 legality testing off.
1265
1266 Pawn moves
1267 Pawn motion is made dependent on the variant played: in Shatranj and
1268 Courier the double move is forbidden. In those games promotions are
1269 always to Ferz. In Capablanca Chess the ArchBishop and Chancellor also
1270 appear as choices in the promotion popup box.
1271
1272
1273 /variant="normal"
1274 Several new variants names are added (replacing "variant31" upto
1275 "variant36"). They affect the initial position. (Board size has to be
1276 set separately.) They are: courier (a Medieval predecessor of modern
1277 Chess, played on a 12x8 board) capablanca (on a 10x8 board, featuring
1278 Archbishop and Chancellor) gothic (as Capablanca, but with a more
1279 exciting initial setup) xiangqi (Chinese Chess) shogi (Japanese Chess,
1280 no support yet) fairy (This variant plays on 8x8 with HEW in stead of
1281 NBR on the Queen side, so that all back-rank pieces are (potentially)
1282 different) Make sure the selected board size matches the variant; this
1283 is not automatic
1284
1285 Xiangqi and Shogi support (or lack thereof)
1286 Xiangqi is only partially supported. The board display is
1287 western-style (the pieces play on squares, rather than grid
1288 intersections). The legality testing uses the Shatranj Knight and
1289 Elephant, that cannot be blocked, and thus allows some moves that
1290 should be illegal in Xiangqi. The Palace region is indicated on the
1291 board, but there is no testing if the King or Mandarins (implemented
1292 as ordinary Ferzes) leave the Palace. SAN might be non-standard, as it
1293 uses O to indicate Cannon. Most of this will be fixed in a future
1294 version.  Shogi is not yet supported at all, first the shaky
1295 implementation of Crazyhouse will have to be beefed up.