Update fr.po translation
[xboard.git] / common.h
1 /*
2  * common.h -- Common definitions for X and Windows NT versions of XBoard
3  *
4  * Copyright 1991 by Digital Equipment Corporation, Maynard,
5  * Massachusetts.
6  *
7  * Enhancements Copyright 1992-2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006,
8  * 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016 Free
9  * Software Foundation, Inc.
10  *
11  * Enhancements Copyright 2005 Alessandro Scotti
12  *
13  * The following terms apply to Digital Equipment Corporation's copyright
14  * interest in XBoard:
15  * ------------------------------------------------------------------------
16  * All Rights Reserved
17  *
18  * Permission to use, copy, modify, and distribute this software and its
19  * documentation for any purpose and without fee is hereby granted,
20  * provided that the above copyright notice appear in all copies and that
21  * both that copyright notice and this permission notice appear in
22  * supporting documentation, and that the name of Digital not be
23  * used in advertising or publicity pertaining to distribution of the
24  * software without specific, written prior permission.
25  *
26  * DIGITAL DISCLAIMS ALL WARRANTIES WITH REGARD TO THIS SOFTWARE, INCLUDING
27  * ALL IMPLIED WARRANTIES OF MERCHANTABILITY AND FITNESS, IN NO EVENT SHALL
28  * DIGITAL BE LIABLE FOR ANY SPECIAL, INDIRECT OR CONSEQUENTIAL DAMAGES OR
29  * ANY DAMAGES WHATSOEVER RESULTING FROM LOSS OF USE, DATA OR PROFITS,
30  * WHETHER IN AN ACTION OF CONTRACT, NEGLIGENCE OR OTHER TORTIOUS ACTION,
31  * ARISING OUT OF OR IN CONNECTION WITH THE USE OR PERFORMANCE OF THIS
32  * SOFTWARE.
33  * ------------------------------------------------------------------------
34  *
35  * The following terms apply to the enhanced version of XBoard
36  * distributed by the Free Software Foundation:
37  * ------------------------------------------------------------------------
38  *
39  * GNU XBoard is free software: you can redistribute it and/or modify
40  * it under the terms of the GNU General Public License as published by
41  * the Free Software Foundation, either version 3 of the License, or (at
42  * your option) any later version.
43  *
44  * GNU XBoard is distributed in the hope that it will be useful, but
45  * WITHOUT ANY WARRANTY; without even the implied warranty of
46  * MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE. See the GNU
47  * General Public License for more details.
48  *
49  * You should have received a copy of the GNU General Public License
50  * along with this program. If not, see http://www.gnu.org/licenses/.  *
51  *
52  *------------------------------------------------------------------------
53  ** See the file ChangeLog for a revision history.  */
54
55 #ifndef XB_COMMON
56 #define XB_COMMON
57
58
59 /* Begin compatibility grunge  */
60
61 #if defined(__STDC__) || defined(WIN32) || defined(_amigados)
62 #define P(args) args
63 typedef void *VOIDSTAR;
64 #else
65 #define P(args)         ()
66 typedef char *VOIDSTAR;
67 #endif
68
69 #ifdef WIN32
70 typedef char Boolean;
71 typedef char *String;
72 #define popen _popen
73 #define pclose _pclose
74
75 #else
76 #ifdef _amigados        /*  It is important, that these types have  */
77 typedef int Boolean;    /*  a length of 4 bytes each, as we are     */
78 typedef char *String;   /*  using ReadArgs() for argument parsing.  */
79 #ifdef _DCC
80 FILE *popen(const char *, const char *);
81 int pclose(FILE *);
82 #endif
83
84 #else
85 #ifdef X11
86 #include <X11/Intrinsic.h>
87 #else
88 typedef char Boolean;
89 typedef char *String;
90 #define True 1
91 #define False 0
92 #endif
93 #endif
94 #endif
95
96
97 #ifndef TRUE
98 #define TRUE 1
99 #define FALSE 0
100 #endif
101
102 #define UNKNOWN -1 /* [HGM] nps */
103
104 #if !HAVE_RANDOM
105 # if HAVE_RAND48
106 #  define srandom srand48
107 #  define random lrand48
108 # else /* not HAVE_RAND48 */
109 #  define srandom srand
110 #  define random rand
111 # endif /* not HAVE_RAND48 */
112 #endif /* !HAVE_RANDOM */
113
114 /* End compatibility grunge */
115
116 /* unsigned int 64 for engine nodes work and display */
117 #ifdef WIN32
118        /* I don't know the name for this type of other compiler
119         * If it not work, just modify here
120         * This is for MS Visual Studio
121         */
122        #ifdef _MSC_VER
123                #define u64 unsigned __int64
124                #define s64 signed __int64
125                #define u64Display "%I64u"
126                #define s64Display "%I64d"
127                #define u64Const(c) (c ## UI64)
128                #define s64Const(c) (c ## I64)
129        #else
130                /* place holder
131                 * or dummy types for other compiler
132                 * [HGM] seems that -mno-cygwin comple needs %I64?
133                 */
134                #define u64 unsigned long long
135                #define s64 signed long long
136                #ifdef USE_I64
137                   #define u64Display "%I64u"
138                   #define s64Display "%I64d"
139                #else
140                   #define u64Display "%llu"
141                   #define s64Display "%lld"
142                #endif
143                #define u64Const(c) (c ## ULL)
144                #define s64Const(c) (c ## LL)
145        #endif
146 #else
147        /* GNU gcc */
148        #define u64 unsigned long long
149        #define s64 signed long long
150        #define u64Display "%llu"
151        #define s64Display "%lld"
152        #define u64Const(c) (c ## ull)
153        #define s64Const(c) (c ## ll)
154 #endif
155
156 #define PROTOVER                2       /* engine protocol version */
157
158 // [HGM] license: Messages that engines must print to satisfy their license requirements for patented variants
159 #define GOTHIC "Gothic Chess (see www.GothicChess.com) is licensed under U.S. Patent #6,481,716 by Ed Trice"
160 #define FALCON "Falcon Chess (see www.chessvariants.com) is licensed under U.S. Patent #5,690,334 by George W. Duke"
161
162 /* [HGM] Some notes about board sizes:
163    In games that allow piece drops, the holdings are considered part of the
164    board, in the leftmost and rightmost two files. This way they are
165    automatically part of the game-history states, and enjoy all display
166    functions (including drag-drop and click-click moves to the regular part
167    of the board). The drawback of this is that the internal numbering of
168    files starts at 2 for the a-file if holdings are displayed. To ensure
169    consistency, this shifted numbering system is used _everywhere_ in the
170    code, and conversion to the 'normal' system only takes place when the
171    file number is converted to or from ASCII (by redefining the character
172    constant 'a'). This works because Winboard only communicates with the
173    outside world in ASCII. In a similar way, the different rank numbering
174    systems (starting at rank 0 or 1) are implemented by redefining '1'.
175 */
176 #define BOARD_RANKS             17            /* [HGM] for in declarations  */
177 #define BOARD_FILES             16             /* [HGM] for in declarations  */
178 #define BOARD_HEIGHT (gameInfo.boardHeight)    /* [HGM] made user adjustable */
179 #define BOARD_WIDTH  (gameInfo.boardWidth + 2*gameInfo.holdingsWidth)
180 #define BOARD_LEFT   (gameInfo.holdingsWidth)  /* [HGM] play-board edges     */
181 #define BOARD_RGHT   (gameInfo.boardWidth + gameInfo.holdingsWidth)
182 #define CASTLING     (BOARD_RANKS-1)           /* [HGM] hide in upper rank   */
183 #define VIRGIN       (BOARD_RANKS-2)           /* [HGM] pieces not moved     */
184 #define TOUCHED_W    CASTLING][(BOARD_FILES-6) /* [HGM] in upper rank        */
185 #define TOUCHED_B    CASTLING][(BOARD_FILES-5) /* [HGM] in upper rank        */
186 #define EP_RANK      CASTLING][(BOARD_FILES-4) /* [HGM] in upper rank        */
187 #define EP_FILE      CASTLING][(BOARD_FILES-3) /* [HGM] in upper rank        */
188 #define EP_STATUS    CASTLING][(BOARD_FILES-2) /* [HGM] in upper rank        */
189 #define HOLDINGS_SET CASTLING][(BOARD_FILES-1) /* [HGM] in upper-right corner*/
190 #define ONE          ('1'-(BOARD_HEIGHT==10)-appData.rankOffset)  /* [HGM] foremost board rank  */
191 #define AAA          ('a'-BOARD_LEFT)          /* [HGM] leftmost board file  */
192 #define VIRGIN_W                 1             /* [HGM] flags in Board[VIRGIN][X] */
193 #define VIRGIN_B                 2
194 #define DROP_RANK               -3
195 #define MAX_MOVES               1000
196 #define MSG_SIZ                 512
197 #define DIALOG_SIZE             256
198 #define STAR_MATCH_N            16
199 #define MOVE_LEN                32
200 #define TIME_CONTROL            "5"     /* in minutes */
201 #define TIME_DELAY_QUOTE        "1.0"   /* seconds between moves */
202 #define TIME_DELAY              ((float) 1.0)
203 #define MOVES_PER_SESSION       40      /* moves per TIME_CONTROL */
204 #define TIME_INCREMENT          -1      /* if >= 0, MOVES_PER_SESSION unused */
205 #define WhiteOnMove(move)       (((move) % 2) == 0)
206 #define ICS_HOST                "chessclub.com"
207 #define ICS_PORT                "5000"
208 #define ICS_COMM_PORT           ""
209 #define FIRST_HOST              "localhost"
210 #define SECOND_HOST             "localhost"
211 #define TELNET_PROGRAM          "telnet"
212 #define DEF_BITMAP_DIR          BITMAPDIR
213 #define MATCH_MODE              "False"
214 #define INIT_STRING             "new\nrandom\n"
215 #define WHITE_STRING            "white\ngo\n"
216 #define BLACK_STRING            "black\ngo\n"
217 #define COMPUTER_STRING         "computer\n"
218 #define REUSE_CHESS_PROGRAMS    1
219 #define WHITE_PIECE_COLOR       "#FFFFCC"
220 #define BLACK_PIECE_COLOR       "#202020"
221 #define LIGHT_SQUARE_COLOR      "#C8C365"
222 #define DARK_SQUARE_COLOR       "#77A26D"
223 #define JAIL_SQUARE_COLOR       "#808080"
224 #define HIGHLIGHT_SQUARE_COLOR  "#FFFF00"
225 #define PREMOVE_HIGHLIGHT_COLOR "#FF0000"
226 #define LOWTIMEWARNING_COLOR    "#FF0000"
227 #define BELLCHAR                '\007'
228 #define NULLCHAR                '\000'
229 #define FEATURE_TIMEOUT         10000 /*ms*/
230 #define MATE_SCORE              100000
231
232 #define CLOCK_FONT 0
233 #define MESSAGE_FONT 1
234 #define COORD_FONT 2
235 #define CONSOLE_FONT 3
236 #define COMMENT_FONT 4
237 #define EDITTAGS_FONT 5
238 #define MOVEHISTORY_FONT 6
239 #define GAMELIST_FONT 7
240 #define NUM_FONTS 8
241
242 /* Default to no flashing (the "usual" XBoard behavior) */
243 #define FLASH_COUNT     0               /* Number of times to flash */
244 #define FLASH_RATE      5               /* Flashes per second */
245
246 /* Default delay per character (in msec) while sending login script */
247 #define MS_LOGIN_DELAY  0
248
249 /* [AS] Support for background textures */
250 #define BACK_TEXTURE_MODE_DISABLED      0
251 #define BACK_TEXTURE_MODE_PLAIN         1
252 #define BACK_TEXTURE_MODE_FULL_RANDOM   2
253
254 /* Zippy defaults */
255 #define ZIPPY_TALK FALSE
256 #define ZIPPY_PLAY FALSE
257 #define ZIPPY_LINES "yow.lines"
258 #define ZIPPY_PINHEAD ""
259 #define ZIPPY_PASSWORD ""
260 #define ZIPPY_PASSWORD2 ""
261 #define ZIPPY_WRONG_PASSWORD ""
262 #define ZIPPY_ACCEPT_ONLY ""
263 #define ZIPPY_USE_I TRUE
264 #define ZIPPY_BUGHOUSE 0
265 #define ZIPPY_NOPLAY_CRAFTY FALSE
266 #define ZIPPY_GAME_END "gameend\n"
267 #define ZIPPY_GAME_START ""
268 #define ZIPPY_ADJOURN FALSE
269 #define ZIPPY_ABORT FALSE
270 #define ZIPPY_VARIANTS "normal,fischerandom,crazyhouse,losers,suicide,3checks,twokings,bughouse,shatranj"
271 #define ZIPPY_MAX_GAMES 0
272 #define ZIPPY_REPLAY_TIMEOUT 120
273
274 typedef VOIDSTAR ProcRef;
275 #define NoProc ((ProcRef) 0)
276 typedef VOIDSTAR InputSourceRef;
277
278 typedef void (*DelayedEventCallback) P((void));
279
280 typedef enum { Press, Release } ClickType;
281
282 typedef enum {
283     BeginningOfGame, MachinePlaysWhite, MachinePlaysBlack,
284     AnalyzeMode, AnalyzeFile, TwoMachinesPlay,
285     EditGame, PlayFromGameFile, EndOfGame, EditPosition, Training,
286     IcsIdle, IcsPlayingWhite, IcsPlayingBlack, IcsObserving,
287     IcsExamining
288   } GameMode;
289
290 typedef enum {
291     /* [HGM] the order here is crucial for Crazyhouse & Shogi: */
292     /* only the first N pieces can go into the holdings, and   */
293     /* promotions in those variants shift P-W to U-S           */
294     WhitePawn, WhiteKnight, WhiteBishop, WhiteRook, WhiteQueen,
295     WhiteFerz, WhiteAlfil, WhiteAngel, WhiteMarshall, WhiteWazir, WhiteMan,
296     WhiteCannon, WhiteNightrider, WhiteCardinal, WhiteDragon, WhiteGrasshopper,
297     WhiteSilver, WhiteFalcon, WhiteLance, WhiteCobra, WhiteUnicorn, WhiteLion,
298     WhiteSword, WhiteZebra, WhiteCamel, WhiteTower, WhiteWolf,
299     WhiteHat, WhiteDuck, WhiteAmazon, WhiteFlying, WhiteGnu, WhiteCub,
300     WhiteShield, WhiteHorse, WhiteWizard, WhiteCopper, WhiteIron,
301     WhiteViking, WhiteFlag, WhiteAxe, WhiteDolphin, WhiteCat, WhiteClaw,
302     WhiteWheel, WhiteButterfly, WhitePBishop, WhitePRook, WhiteHCrown,
303     WhiteShierd, WhiteMonarch, WhiteMother, WhiteNothing, WhiteDrunk, WhiteWheer,
304     WhiteTokin, WhitePKnight, WhitePCardinal, WhitePDragon, WhitePLance,
305     WhitePSilver, WhiteDagger, WhitePSword, WhitePDagger, WhiteCrown, WhiteKing,
306     BlackPawn, BlackKnight, BlackBishop, BlackRook, BlackQueen,
307     BlackFerz, BlackAlfil, BlackAngel, BlackMarshall, BlackWazir, BlackMan,
308     BlackCannon, BlackNightrider, BlackCardinal, BlackDragon, BlackGrasshopper,
309     BlackSilver, BlackFalcon, BlackLance, BlackCobra, BlackUnicorn, BlackLion,
310     BlackSword, BlackZebra, BlackCamel, BlackTower, BlackWolf,
311     BlackHat, BlackDuck, BlackAmazon, BlackFlying, BlackGnu, BlackCub,
312     BlackShield, BlackHorse, BlackWizard, BlackCopper, BlackIron,
313     BlackViking, BlackFlag, BlackAxe, BlackDolphin, BlackCat, BlackClaw,
314     BlackWheel, BlackButterfly, BlackPBishop, BlackPRook, BlackHCrown,
315     BlackShierd, BlackMonarch, BlackMother, BlackNothing, BlackDrunk, BlackWheer,
316     BlackTokin, BlackPKnight, BlackPCardinal, BlackPDragon, BlackPLance,
317     BlackPSilver, BlackDagger, BlackPSword, BlackPDagger, BlackCrown, BlackKing,
318     EmptySquare, DarkSquare,
319     NoRights, // [HGM] gamestate: for castling rights hidden in board[CASTLING]
320     ClearBoard, WhitePlay, BlackPlay, PromotePiece, DemotePiece /*for use on EditPosition menus*/
321   } ChessSquare;
322
323 /* [HGM] some macros that can be used as prefixes to convert piece types */
324 #define WHITE_TO_BLACK (int)BlackPawn - (int)WhitePawn + (int)
325 #define BLACK_TO_WHITE (int)WhitePawn - (int)BlackPawn + (int)
326 #define PROMO          (int)WhiteDragon - (int)WhiteRook + (int)
327 #define PROMOTED(X)    (promoPartner[X])
328 #define DEMOTED(X)     (promoPartner[X])
329 #define SHOGI          (int)EmptySquare + (int)
330 #define CHUPROMOTED(X) (promoPartner[X])
331 #define CHUDEMOTED(X)  (promoPartner[X])
332 #define IS_SHOGI(V)    ((V) == VariantShogi || (V) == VariantChu)
333 #define IS_LION(V)     ((V) == WhiteLion || (V) == BlackLion)
334
335
336 typedef ChessSquare Board[BOARD_RANKS][BOARD_FILES];
337
338 typedef enum {
339     EndOfFile = 0,
340     WhiteKingSideCastle, WhiteQueenSideCastle,
341     WhiteKingSideCastleWild, WhiteQueenSideCastleWild,
342     WhiteHSideCastleFR, WhiteASideCastleFR,
343     BlackKingSideCastle, BlackQueenSideCastle,
344     BlackKingSideCastleWild, BlackQueenSideCastleWild,
345     BlackHSideCastleFR, BlackASideCastleFR,
346     WhitePromotion, WhiteNonPromotion,
347     BlackPromotion, BlackNonPromotion,
348     WhiteCapturesEnPassant, BlackCapturesEnPassant,
349     WhiteDrop, BlackDrop, FirstLeg,
350     NormalMove, AmbiguousMove, IllegalMove, ImpossibleMove,
351     WhiteWins, BlackWins, GameIsDrawn, GameUnfinished,
352     GNUChessGame, XBoardGame, MoveNumberOne, Open, Close, Nothing,
353     Comment, PositionDiagram, ElapsedTime, PGNTag, NAG
354   } ChessMove;
355
356 typedef enum {
357     ColorShout, ColorSShout, ColorChannel1, ColorChannel, ColorKibitz,
358     ColorTell, ColorChallenge, ColorRequest, ColorSeek, ColorNormal,
359     ColorNone, NColorClasses
360 } ColorClass;
361
362 typedef enum {
363     SoundMove, SoundBell, SoundRoar, SoundAlarm, SoundIcsWin, SoundIcsLoss,
364     SoundIcsDraw, SoundIcsUnfinished, NSoundClasses
365 } SoundClass;
366
367 /* Names for chess variants, not necessarily supported */
368 typedef enum {
369     VariantNormal,       /* Normal chess */
370     VariantLoadable,     /* "loadgame" command allowed (not really a variant)*/
371     VariantWildCastle,   /* Shuffle chess where king can castle from d file */
372     VariantNoCastle,     /* Shuffle chess with no castling at all */
373     VariantFischeRandom, /* FischeRandom */
374     VariantBughouse,     /* Bughouse, ICC/FICS rules */
375     VariantCrazyhouse,   /* Crazyhouse, ICC/FICS rules */
376     VariantLosers,       /* Try to lose all pieces or get mated (ICC wild 17)*/
377     VariantSuicide,      /* Try to lose all pieces incl. king (FICS) */
378     VariantGiveaway,     /* Try to have no legal moves left (ICC wild 26) */
379     VariantTwoKings,     /* Weird ICC wild 9 */
380     VariantKriegspiel,   /* Kriegspiel; pawns can capture invisible pieces */
381     VariantAtomic,       /* Capturing piece explodes (ICC wild 27) */
382     Variant3Check,       /* Win by giving check 3 times (ICC wild 25) */
383     VariantShatranj,     /* Unsupported (ICC wild 28) */
384     Variant29,           /* Temporary name for possible future ICC wild 29 */
385     Variant30,           /* Temporary name for possible future ICC wild 30 */
386     Variant31,           /* Temporary name for possible future ICC wild 31 */
387     Variant32,           /* Temporary name for possible future ICC wild 32 */
388     Variant33,           /* Temporary name for possible future ICC wild 33 */
389     Variant34,           /* Temporary name for possible future ICC wild 34 */
390     Variant35,           /* Temporary name for possible future ICC wild 35 */
391     Variant36,           /* Temporary name for possible future ICC wild 36 */
392     VariantShogi,        /* [HGM] added variants */
393     VariantChu,
394     VariantCourier,
395     VariantGothic,
396     VariantCapablanca,
397     VariantKnightmate,
398     VariantFairy,
399     VariantCylinder,
400     VariantFalcon,
401     VariantCapaRandom,
402     VariantBerolina,
403     VariantJanus,
404     VariantSuper,
405     VariantGreat,
406     VariantTwilight,
407     VariantMakruk,
408     VariantSChess,
409     VariantGrand,
410     VariantSpartan,
411     VariantXiangqi,
412     VariantASEAN,
413     VariantLion,
414     VariantChuChess,
415     VariantUnknown       /* Catchall for other unknown variants */
416 } VariantClass;
417
418 #define VARIANT_NAMES { \
419   "normal", \
420   "normal", \
421   "wildcastle", \
422   "nocastle", \
423   "fischerandom", \
424   "bughouse", \
425   "crazyhouse", \
426   "losers", \
427   "suicide", \
428   "giveaway", \
429   "twokings", \
430   "kriegspiel", \
431   "atomic", \
432   "3check", \
433   "shatranj", \
434   "wild29", \
435   "wild30", \
436   "wild31", \
437   "wild32", \
438   "wild33", \
439   "wild34", \
440   "wild35", \
441   "wild36", \
442   "shogi", \
443   "chu", \
444   "courier", \
445   "gothic", \
446   "capablanca", \
447   "knightmate", \
448   "fairy", \
449   "cylinder", \
450   "falcon",\
451   "caparandom",\
452   "berolina",\
453   "janus",\
454   "super",\
455   "great",\
456   "twilight",\
457   "makruk",\
458   "seirawan",\
459   "grand",\
460   "spartan",\
461   "xiangqi", \
462   "asean",\
463   "lion",\
464   "elven",\
465   "unknown" \
466 }
467
468 #define ENGINES 2
469
470 typedef struct {
471     char *language;
472 #if !defined(_amigados)
473     char *whitePieceColor;
474     char *blackPieceColor;
475     char *lightSquareColor;
476     char *darkSquareColor;
477     char *jailSquareColor;
478     char *highlightSquareColor;
479     char *premoveHighlightColor;
480     char *dialogColor;
481     char *buttonColor;
482 #else
483     int whitePieceColor;
484     int blackPieceColor;
485     int lightSquareColor;
486     int darkSquareColor;
487     int jailSquareColor;
488     int highlightSquareColor;
489     int premoveHighlightColor;
490 #endif
491     int movesPerSession;
492     float timeIncrement;
493     char *engInitString[ENGINES];
494     char *computerString[ENGINES];
495     char *chessProgram[ENGINES];
496     char *directory[ENGINES];
497     char *pgnName[ENGINES];
498     Boolean firstPlaysBlack;
499     Boolean noChessProgram;
500     char *positionDir;
501     char *host[ENGINES];
502     char *themeNames;
503     char *pieceDirectory;
504     char *border;
505     char *soundDirectory;
506     char *remoteShell;
507     char *remoteUser;
508     float timeDelay;
509     char *timeControl;
510     Boolean trueColors;
511     Boolean icsActive;
512     Boolean autoBox;
513     char *icsHost;
514     char *icsPort;
515     char *icsCommPort;  /* if set, use serial port instead of tcp host/port */
516     char *icsLogon;     /* Hack to permit variable logon scripts. */
517     char *icsHelper;
518     Boolean icsInputBox;
519     Boolean useTelnet;
520     Boolean seekGraph;
521     Boolean autoRefresh;
522     char *telnetProgram;
523     char *gateway;
524     char *loadGameFile;
525     int loadGameIndex;      /* game # within file */
526     char *saveGameFile;
527     char *autoInstall;
528     Boolean autoSaveGames;
529     Boolean onlyOwn;        /* [HGM] suppress auto-saving of observed games */
530     char *loadPositionFile;
531     int loadPositionIndex;  /* position # within file */
532     char *savePositionFile;
533     Boolean fischerCastling;/* [HGM] fischer: allow Fischr castling in any variant */
534     Boolean matchMode;
535     int matchGames;
536     Boolean epd;
537     Boolean monoMode;
538     Boolean debugMode;
539     Boolean clockMode;
540     char *boardSize;
541     char *logoDir;
542     int logoSize;
543     Boolean Iconic;
544     char *searchTime;
545     int searchDepth;
546     Boolean showCoords;
547     char *clockFont;
548     char *messageFont; /* WinBoard only */
549     char *coordFont;
550     char *font; /* xboard only */
551     char *tagsFont;
552     char *commentFont;
553     char *historyFont;
554     char *gameListFont;
555     char *icsFont;
556     int analysisBell;
557     Boolean ringBellAfterMoves;
558     Boolean autoCallFlag;
559     Boolean flipView;
560     Boolean autoFlipView;
561     char *cmailGameName; /* xboard only */
562     Boolean headers;
563     Boolean alwaysPromoteToQueen;
564     Boolean oldSaveStyle;
565     Boolean oneClick;
566     Boolean quietPlay;
567     Boolean showThinking;
568     Boolean ponderNextMove;
569     Boolean periodicUpdates;
570     Boolean autoObserve;
571     Boolean autoCreateLogon;
572     Boolean autoComment;
573     Boolean getMoveList;
574     Boolean testLegality;
575     Boolean topLevel;      /* xboard, top-level auxiliary windows */
576     Boolean titleInWindow; /* xboard only */
577     Boolean localLineEditing; /* WinBoard only */
578     Boolean zippyTalk;
579     Boolean zippyPlay;
580     int flashCount; /* Number of times to flash (xboard only) */
581     int flashRate; /* Flashes per second (xboard only)  */
582     int msLoginDelay;  /* Delay per character (in msec) while sending
583                           ICS logon script (xboard only) */
584     Boolean colorize;   /* If True, use the following colors to color text */
585     /* Strings for colors, as "fg, bg, bold" (strings used in xboard only) */
586     char *colorShout;    // [HGM] IMPORTANT: order must conform to ColorClass definition
587     char *colorSShout;
588     char *colorChannel1;
589     char *colorChannel;
590     char *colorKibitz;
591     char *colorTell;
592     char *colorChallenge;
593     char *colorRequest;
594     char *colorSeek;
595     char *colorNormal;
596     char *soundProgram; /* sound-playing program */
597     char *soundShout;     // [HGM] IMPORTANT: order must be as in ColorClass
598     char *soundSShout;
599     char *soundChannel1;
600     char *soundChannel;
601     char *soundKibitz;
602     char *soundTell;
603     char *soundChallenge;
604     char *soundRequest;
605     char *soundSeek;
606     char *soundMove;     // [HGM] IMPORTANT: order must be as in SoundClass
607     char *soundBell;
608     char *soundRoar;
609     char *soundIcsAlarm;
610     char *soundIcsWin;
611     char *soundIcsLoss;
612     char *soundIcsDraw;
613     char *soundIcsUnfinished;
614     Boolean disguise;        /* [HGM] Promoted Pawns look like pieces in bughouse */
615     Boolean reuse[ENGINES];
616     Boolean animateDragging; /* If True, animate mouse dragging of pieces */
617     Boolean animate;    /* If True, animate non-mouse moves */
618     int animSpeed;      /* Delay in milliseconds between animation frames */
619     Boolean popupMoveErrors;
620     Boolean popupExitMessage;
621     int showJail;
622     Boolean highlightLastMove;
623     Boolean highlightDragging;
624     Boolean blindfold;          /* if true, no pieces are drawn */
625     Boolean premove;            /* true if premove feature enabled */
626     Boolean premoveWhite;       /* true if premoving White first move  */
627     char *premoveWhiteText;     /* text of White premove 1 */
628     Boolean premoveBlack;       /* true if premoving Black first move */
629     char *premoveBlackText;     /* text of Black premove 1 */
630     Boolean icsAlarm;           /* true if sounding alarm at a certain time */
631     int icsAlarmTime;           /* time to sound alarm, in milliseconds */
632     Boolean autoRaiseBoard;
633     int fontSizeTolerance; /* xboard only */
634     char *initialMode;
635     char *variant;
636     char *chatBoxes;
637     int protocolVersion[ENGINES];
638     Boolean showButtonBar;
639     Boolean icsEngineAnalyze;
640     Boolean variations;         /* [HGM] enable variation-tree walking */
641     Boolean autoExtend;         /* [HGM] enable playing move(s) of right-clicked PV in analysis mode */
642
643     /* [AS] New properties (down to the "ZIPPY" part) */
644     Boolean scoreIsAbsolute[ENGINES];  /* If true, engine score is always from white side */
645     Boolean saveExtendedInfoInPGN; /* If true, saved PGN games contain extended info */
646     Boolean hideThinkingFromHuman; /* If true, program thinking is generated but not displayed in human/computer matches */
647     Boolean useBitmaps;
648     Boolean useFont;
649     Boolean useBorder;
650     char * liteBackTextureFile; /* Name of texture bitmap for lite squares */
651     char * darkBackTextureFile; /* Name of texture bitmap for dark squares */
652     int liteBackTextureMode;
653     int darkBackTextureMode;
654     char * renderPiecesWithFont; /* Name of font for rendering chess pieces */
655     char * fontToPieceTable; /* Map to translate font character to chess pieces */
656     char * inscriptions;         /* text (kanji) to write on top of a piece     */
657     int fontBackColorWhite;
658     int fontForeColorWhite;
659     int fontBackColorBlack;
660     int fontForeColorBlack;
661     int fontPieceSize; /* Size of font relative to square (percentage) */
662     int overrideLineGap; /* If >= 0 overrides the lineGap value of the board size properties */
663     int adjudicateLossThreshold; /* Adjudicate a two-machine game if both engines agree the score is below this for 6 plies */
664     int delayBeforeQuit;
665     int delayAfterQuit;
666     char * nameOfDebugFile;
667     char * pgnEventHeader;
668     int defaultFrcPosition;
669     char * gameListTags;
670     Boolean saveOutOfBookInfo;
671     Boolean showEvalInMoveHistory;
672     int evalHistColorWhite;
673     int evalHistColorBlack;
674     Boolean highlightMoveWithArrow;
675     Boolean tourney;
676     char * tourneyOptions;
677     int highlightArrowColor;
678     Boolean useStickyWindows;
679     Boolean bgObserve;   /* [HGM] bughouse */
680     Boolean dualBoard;   /* [HGM] dual     */
681     Boolean viewer;
682     char * viewerOptions;
683     int adjudicateDrawMoves;
684     Boolean autoDisplayComment;
685     Boolean autoDisplayTags;
686     Boolean pseudo[ENGINES]; /* [HGM] pseudo-engines */
687     Boolean isUCI[ENGINES];
688     Boolean hasOwnBookUCI[ENGINES];
689     char * adapterCommand;
690     char * ucciAdapter;
691     char * polyglotDir;
692     Boolean usePolyglotBook;
693     Boolean defNoBook;
694     char * polyglotBook;
695     int bookDepth;
696     int bookStrength;
697     int defaultHashSize;
698     int defaultCacheSizeEGTB;
699     char * defaultPathEGTB;
700     int defaultMatchGames;
701
702     /* [HGM] Board size */
703     int NrFiles;
704     int NrRanks;
705     int rankOffset;
706     int holdingsSize;
707     int matchPause;
708     char * pieceToCharTable;
709     char * pieceNickNames;
710     char * colorNickNames;
711     Boolean allWhite;
712     Boolean upsideDown;
713     Boolean alphaRank;
714     Boolean testClaims;
715     Boolean checkMates;
716     Boolean materialDraws;
717     Boolean trivialDraws;
718     int ruleMoves;
719     int drawRepeats;
720
721 #if ZIPPY
722     char *zippyLines;
723     char *zippyPinhead;
724     char *zippyPassword;
725     char *zippyPassword2;
726     char *zippyWrongPassword;
727     char *zippyAcceptOnly;
728     int zippyUseI;
729     int zippyBughouse;
730     int zippyNoplayCrafty;
731     char *zippyGameEnd;
732     char *zippyGameStart;
733     int zippyAdjourn;
734     int zippyAbort;
735     char *zippyVariants;
736     int zippyMaxGames;
737     int zippyReplayTimeout; /*seconds*/
738     int zippyShortGame; /* [HGM] aborter   */
739 #endif
740     Boolean lowTimeWarning; /* [HGM] low time */
741     Boolean quitNext;
742     char *lowTimeWarningColor;
743
744     char *serverFileName;
745     char *serverMovesName;
746     char *finger;
747     Boolean suppressLoadMoves;
748     int serverPause;
749     int timeOdds[ENGINES];
750     int drawDepth[ENGINES];
751     int timeOddsMode;
752     int accumulateTC[ENGINES];
753     int NPS[ENGINES];
754     Boolean autoKibitz;
755     int engineComments;
756     int eloThreshold1;  /* [HGM] select   */
757     int eloThreshold2;
758     int dateThreshold;
759     int searchMode;
760     int stretch;
761     int minPieces;
762     int maxPieces;
763     Boolean ignoreColors;
764     Boolean findMirror;
765     char *userName;
766     int rewindIndex;    /* [HGM] autoinc   */
767     int sameColorGames; /* [HGM] alternate */
768     int smpCores;       /* [HGM] SMP       */
769     char *egtFormats;
770     int niceEngines;    /* [HGM] nice      */
771     char *logo[ENGINES];/* [HGM] logo      */
772     char *pairingEngine;/* [HGM] pairing   */
773     Boolean autoLogo;
774     Boolean fixedSize;
775     Boolean noGUI;      /* [HGM] fast: suppress all display updates */
776     char *engOptions[ENGINES]; /* [HGM] options   */
777     char *fenOverride[ENGINES];
778     char *features[ENGINES];
779     char *featureDefaults;
780     char *sysOpen;
781     Boolean keepAlive;  /* [HGM] alive     */
782     Boolean forceIllegal;/*[HGM] illegal   */
783     Boolean noJoin;     /* [HGM] join      */
784     char *wrapContSeq; /* continuation sequence when xboard wraps text */
785     Boolean useInternalWrap; /* use internal wrapping -- noJoin usurps this if set */
786     Boolean pasteSelection; /* paste X selection instead of clipboard */
787     int nrVariations;   /* [HGM] multivar  */
788     int zoom;           /* [HGM] evalGraph */
789     int evalThreshold;  /* [HGM] evalGraph */
790     Boolean dropMenu;   /* [HGM] pv        */
791     Boolean markers;    /* [HGM] markers   */
792     Boolean autoCopyPV;
793     Boolean pieceMenu;
794     Boolean sweepSelect;
795     Boolean monoMouse;
796     Boolean whitePOV;
797     Boolean scoreWhite;
798     Boolean pvSAN[ENGINES];
799
800     int recentEngines;
801     char *recentEngineList;
802     char *message;
803     char *suppress;
804     char *fen;
805     char *men;
806     char *tourneyFile;
807     char *defName;
808     char *processes;
809     char *results;
810     char *participants;
811     char *afterGame;
812     char *afterTourney;
813     int tourneyType;
814     int tourneyCycles;
815     int seedBase;
816     Boolean roundSync;
817     Boolean cycleSync;
818     Boolean numberTag;
819 } AppData, *AppDataPtr;
820
821 /*  PGN tags (for showing in the game list) */
822 #define LPUSERGLT_SIZE      64
823
824 #define GLT_EVENT           'e'
825 #define GLT_SITE            's'
826 #define GLT_DATE            'd'
827 #define GLT_ROUND           'o'
828 #define GLT_PLAYERS         'p'     /* I.e. white "-" black */
829 #define GLT_RESULT          'r'
830 #define GLT_WHITE_ELO       'w'
831 #define GLT_BLACK_ELO       'b'
832 #define GLT_TIME_CONTROL    't'
833 #define GLT_VARIANT         'v'
834 #define GLT_OUT_OF_BOOK     'a'
835 #define GLT_RESULT_COMMENT  'c'     /* [HGM] rescom */
836
837 #define GLT_DEFAULT_TAGS    "eprd"  /* Event, players, result, date */
838
839 #define GLT_ALL_TAGS        "esdoprwbtvac"
840
841 #define PGN_OUT_OF_BOOK     "Annotator"
842
843 extern AppData appData;
844
845 typedef struct {
846     /* PGN 7-tag info */
847     char *event;
848     char *site;
849     char *date;
850     char *round;
851     char *white;
852     char *black;
853     ChessMove result;
854     /* Additional info */
855     char *fen;          /* NULL or FEN for starting position; input only */
856     char *resultDetails;
857     char *timeControl;
858     char *extraTags;    /* NULL or "[Tag \"Value\"]\n", etc. */
859     int whiteRating;    /* -1 if unknown */
860     int blackRating;    /* -1 if unknown */
861     VariantClass variant;
862     char *variantName;
863     char *outOfBook;    /* [AS] Move and score when engine went out of book */
864     int boardWidth;     /* [HGM] adjustable board size */
865     int boardHeight;
866 /* [HGM] For Shogi and Crazyhouse: */
867     int holdingsSize;  /* number of different piece types in holdings       */
868     int holdingsWidth; /* number of files left and right of board, 0 or 2   */
869 } GameInfo;
870
871 /* [AS] Search stats from chessprogram, for the played move */
872 // [HGM] moved here from backend.h because it occurs in declarations of front-end functions
873 typedef struct {
874     int score;  /* Centipawns */
875     int depth;  /* Plies */
876     int time;   /* Milliseconds */
877 } ChessProgramStats_Move;
878
879 /* [AS] Layout management */
880 typedef struct {
881     Boolean visible;
882     int x;
883     int y;
884     int width;
885     int height;
886 } WindowPlacement;
887
888 extern WindowPlacement wpEngineOutput;
889 extern WindowPlacement wpEvalGraph;
890 extern WindowPlacement wpMoveHistory;
891 extern WindowPlacement wpGameList;
892 extern WindowPlacement wpTags;
893 extern WindowPlacement wpTextMenu;
894
895 #define MAXENGINES 2000
896
897 // [HGM] chat
898 #define MAX_CHAT 5
899 extern int chatCount;
900 extern char chatPartner[MAX_CHAT][MSG_SIZ];
901
902 // Some prototypes of routines so general they should be available everywhere
903 /* If status == 0, we are exiting with a benign message, not an error */
904 void DisplayFatalError P((String message, int error, int status));
905 void DisplayError P((String message, int error));
906
907 // [HGM] generally useful macros; there are way too many memory leaks...
908 #define FREE(x) if(x) free(x)
909 #define ASSIGN(x, y) if(x) free(x); x = strdup(y)
910
911 // [HGM] for now we use the kludge to redefine all the unstructured options by their array counterpart
912 //       in due time we would have to make the actual substitutions all through the source
913
914 #define firstInitString       engInitString[0]
915 #define secondInitString      engInitString[1]
916 #define firstComputerString   computerString[0]
917 #define secondComputerString  computerString[1]
918 #define firstChessProgram     chessProgram[0]
919 #define secondChessProgram    chessProgram[1]
920 #define firstDirectory        directory[0]
921 #define secondDirectory       directory[1]
922 #define firstProtocolVersion  protocolVersion[0]
923 #define secondProtocolVersion protocolVersion[1]
924 #define firstScoreIsAbsolute  scoreIsAbsolute[0]
925 #define secondScoreIsAbsolute scoreIsAbsolute[1]
926 #define firstHasOwnBookUCI    hasOwnBookUCI[0]
927 #define secondHasOwnBookUCI   hasOwnBookUCI[1]
928 #define firstTimeOdds         timeOdds[0]
929 #define secondTimeOdds        timeOdds[1]
930 #define firstAccumulateTC     accumulateTC[0]
931 #define secondAccumulateTC    accumulateTC[1]
932 #define firstHost    host[0]
933 #define secondHost   host[1]
934 #define reuseFirst   reuse[0]
935 #define reuseSecond  reuse[1]
936 #define firstIsUCI   isUCI[0]
937 #define secondIsUCI  isUCI[1]
938 #define firstNPS     NPS[0]
939 #define secondNPS    NPS[1]
940 #define firstLogo    logo[0]
941 #define secondLogo   logo[1]
942 #define fenOverride1 fenOverride[0]
943 #define fenOverride2 fenOverride[1]
944 #define firstOptions      engOptions[0]
945 #define secondOptions     engOptions[1]
946
947 #endif