Bugfix copying from Chat Box, own lines
[xboard.git] / common.h
1 /*
2  * common.h -- Common definitions for X and Windows NT versions of XBoard
3  *
4  * Copyright 1991 by Digital Equipment Corporation, Maynard,
5  * Massachusetts. 
6  *
7  * Enhancements Copyright 1992-2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006,
8  * 2007, 2008, 2009, 2010 Free Software Foundation, Inc.
9  *
10  * Enhancements Copyright 2005 Alessandro Scotti
11  *
12  * The following terms apply to Digital Equipment Corporation's copyright
13  * interest in XBoard:
14  * ------------------------------------------------------------------------
15  * All Rights Reserved
16  *
17  * Permission to use, copy, modify, and distribute this software and its
18  * documentation for any purpose and without fee is hereby granted,
19  * provided that the above copyright notice appear in all copies and that
20  * both that copyright notice and this permission notice appear in
21  * supporting documentation, and that the name of Digital not be
22  * used in advertising or publicity pertaining to distribution of the
23  * software without specific, written prior permission.
24  *
25  * DIGITAL DISCLAIMS ALL WARRANTIES WITH REGARD TO THIS SOFTWARE, INCLUDING
26  * ALL IMPLIED WARRANTIES OF MERCHANTABILITY AND FITNESS, IN NO EVENT SHALL
27  * DIGITAL BE LIABLE FOR ANY SPECIAL, INDIRECT OR CONSEQUENTIAL DAMAGES OR
28  * ANY DAMAGES WHATSOEVER RESULTING FROM LOSS OF USE, DATA OR PROFITS,
29  * WHETHER IN AN ACTION OF CONTRACT, NEGLIGENCE OR OTHER TORTIOUS ACTION,
30  * ARISING OUT OF OR IN CONNECTION WITH THE USE OR PERFORMANCE OF THIS
31  * SOFTWARE.
32  * ------------------------------------------------------------------------
33  *
34  * The following terms apply to the enhanced version of XBoard
35  * distributed by the Free Software Foundation:
36  * ------------------------------------------------------------------------
37  *
38  * GNU XBoard is free software: you can redistribute it and/or modify
39  * it under the terms of the GNU General Public License as published by
40  * the Free Software Foundation, either version 3 of the License, or (at
41  * your option) any later version.
42  *
43  * GNU XBoard is distributed in the hope that it will be useful, but
44  * WITHOUT ANY WARRANTY; without even the implied warranty of
45  * MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE. See the GNU
46  * General Public License for more details.
47  *
48  * You should have received a copy of the GNU General Public License
49  * along with this program. If not, see http://www.gnu.org/licenses/.  *
50  *
51  *------------------------------------------------------------------------
52  ** See the file ChangeLog for a revision history.  */
53
54 #ifndef _COMMON
55 #define _COMMON
56
57
58 /* Begin compatibility grunge  */
59
60 #if defined(__STDC__) || defined(WIN32) || defined(_amigados)
61 #define P(args) args
62 typedef void *VOIDSTAR;
63 #else
64 #define P(args)         ()
65 typedef char *VOIDSTAR;
66 #endif
67
68 #ifdef WIN32
69 typedef char Boolean;
70 typedef char *String;
71 #define popen _popen
72 #define pclose _pclose
73
74 #else
75 #ifdef _amigados        /*  It is important, that these types have  */
76 typedef int Boolean;    /*  a length of 4 bytes each, as we are     */
77 typedef char *String;   /*  using ReadArgs() for argument parsing.  */
78 #ifdef _DCC
79 FILE *popen(const char *, const char *);
80 int pclose(FILE *);
81 #endif
82
83 #else
84 #include <X11/Intrinsic.h>
85 #endif
86 #endif
87
88
89 #ifndef TRUE
90 #define TRUE 1
91 #define FALSE 0
92 #endif
93
94 #define UNKNOWN -1 /* [HGM] nps */
95
96 #if !HAVE_RANDOM
97 # if HAVE_RAND48
98 #  define srandom srand48
99 #  define random lrand48
100 # else /* not HAVE_RAND48 */
101 #  define srandom srand
102 #  define random rand
103 # endif /* not HAVE_RAND48 */
104 #endif /* !HAVE_RANDOM */
105
106 /* End compatibility grunge */
107
108 #define PROTOVER                2       /* engine protocol version */
109
110 // [HGM] license: Messages that engines must print to satisfy their license requirements for patented variants
111 #define GOTHIC "Gothic Chess (see www.GothicChess.com) is licensed under U.S. Patent #6,481,716 by Ed Trice"
112 #define NOFALCON "Falcon Chess (see www.chessvariants.com) is licensed under U.S. Patent #5,690,334 by George W. Duke"
113
114 /* [HGM] Some notes about board sizes:
115    In games that allow piece drops, the holdings are considered part of the
116    board, in the leftmost and rightmost two files. This way they are
117    automatically part of the game-history states, and enjoy all display
118    functions (including drag-drop and click-click moves to the regular part
119    of the board). The drawback of this is that the internal numbering of
120    files starts at 2 for the a-file if holdings are displayed. To ensure
121    consistency, this shifted numbering system is used _everywhere_ in the
122    code, and conversion to the 'normal' system only takes place when the
123    file number is converted to or from ASCII (by redefining the character
124    constant 'a'). This works because Winboard only communicates with the
125    outside world in ASCII. In a similar way, the different rank numbering
126    systems (starting at rank 0 or 1) are implemented by redefining '1'.
127 */
128 #define BOARD_SIZE              16            /* [HGM] for in declarations */
129 #define BOARD_HEIGHT (gameInfo.boardHeight)   // [HGM] made user adjustable 
130 #define BOARD_WIDTH  (gameInfo.boardWidth + 2*gameInfo.holdingsWidth)   
131 #define BOARD_LEFT   (gameInfo.holdingsWidth) // [HGM] play-board edges     
132 #define BOARD_RGHT   (gameInfo.boardWidth + gameInfo.holdingsWidth)
133 #define ONE          ('1'-(BOARD_HEIGHT>9))   // [HGM] foremost board rank  
134 #define AAA          ('a'-BOARD_LEFT)         // [HGM] leftmost board file  
135 #define DROP_RANK               -3
136 #define MAX_MOVES               1000
137 #define MSG_SIZ                 512
138 #define DIALOG_SIZE             256
139 #define STAR_MATCH_N            16
140 #define MOVE_LEN                32
141 #define TIME_CONTROL            "5"     /* in minutes */
142 #define TIME_DELAY_QUOTE        "1.0"   /* seconds between moves */
143 #define TIME_DELAY              ((float) 1.0)
144 #define MOVES_PER_SESSION       40      /* moves per TIME_CONTROL */
145 #define TIME_INCREMENT          -1      /* if >= 0, MOVES_PER_SESSION unused */
146 #define WhiteOnMove(move)       (((move) % 2) == 0)
147 #define ICS_HOST                "chessclub.com"
148 #define ICS_PORT                "5000"
149 #define ICS_COMM_PORT           ""
150 #define FIRST_HOST              "localhost"
151 #define SECOND_HOST             "localhost"
152 #define TELNET_PROGRAM          "telnet"
153 #define DEF_BITMAP_DIR          "/usr/share/games/xboard/bitmaps.xchess" /* AP: shouldn't be hardcoded directory, but better than nothing at the moment */
154 #define MATCH_MODE              "False"
155 #define INIT_STRING             "new\nrandom\n"
156 #define WHITE_STRING            "white\ngo\n"
157 #define BLACK_STRING            "black\ngo\n"
158 #define COMPUTER_STRING         "computer\n"
159 #define REUSE_CHESS_PROGRAMS    1
160 #define WHITE_PIECE_COLOR       "#FFFFCC"
161 #define BLACK_PIECE_COLOR       "#202020"
162 #define LIGHT_SQUARE_COLOR      "#C8C365"
163 #define DARK_SQUARE_COLOR       "#77A26D"
164 #define JAIL_SQUARE_COLOR       "#808080"
165 #define HIGHLIGHT_SQUARE_COLOR  "#FFFF00"
166 #define PREMOVE_HIGHLIGHT_COLOR "#FF0000"
167 #define BELLCHAR                '\007'
168 #define NULLCHAR                '\000'
169 #define FEATURE_TIMEOUT         10000 /*ms*/
170
171 /* Zippy defaults */
172 #define ZIPPY_TALK FALSE
173 #define ZIPPY_PLAY FALSE
174 #define ZIPPY_LINES "yow.lines"
175 #define ZIPPY_PINHEAD ""
176 #define ZIPPY_PASSWORD ""
177 #define ZIPPY_PASSWORD2 ""
178 #define ZIPPY_WRONG_PASSWORD ""
179 #define ZIPPY_ACCEPT_ONLY ""
180 #define ZIPPY_USE_I TRUE
181 #define ZIPPY_BUGHOUSE 0
182 #define ZIPPY_NOPLAY_CRAFTY FALSE
183 #define ZIPPY_GAME_END "gameend\n"
184 #define ZIPPY_GAME_START ""
185 #define ZIPPY_ADJOURN FALSE
186 #define ZIPPY_ABORT FALSE
187 #define ZIPPY_VARIANTS "normal,fischerandom,crazyhouse,losers,suicide,3checks,twokings,bughouse,shatranj"
188 #define ZIPPY_MAX_GAMES 0
189 #define ZIPPY_REPLAY_TIMEOUT 120
190
191 typedef enum {
192     BeginningOfGame, MachinePlaysWhite, MachinePlaysBlack,
193     AnalyzeMode, AnalyzeFile, TwoMachinesPlay,
194     EditGame, PlayFromGameFile, EndOfGame, EditPosition, Training,
195     IcsIdle, IcsPlayingWhite, IcsPlayingBlack, IcsObserving,
196     IcsExamining
197   } GameMode;
198
199 typedef enum {
200     /* [HGM] the order here is crucial for Crazyhouse & Shogi: */
201     /* only the first N pieces can go into the holdings, and   */
202     /* promotions in those variants shift P-W to U-S           */
203     WhitePawn, WhiteKnight, WhiteBishop, WhiteRook, WhiteQueen, 
204     WhiteFerz, WhiteAlfil, WhiteAngel, WhiteMarshall, WhiteWazir, WhiteMan, 
205     WhiteCannon, WhiteNightrider, WhiteCardinal, WhiteDragon, WhiteGrasshopper,
206     WhiteSilver, WhiteFalcon, WhiteLance, WhiteCobra, WhiteUnicorn, WhiteKing,
207     BlackPawn, BlackKnight, BlackBishop, BlackRook, BlackQueen,
208     BlackFerz, BlackAlfil, BlackAngel, BlackMarshall, BlackWazir, BlackMan, 
209     BlackCannon, BlackNightrider, BlackCardinal, BlackDragon, BlackGrasshopper,
210     BlackSilver, BlackFalcon, BlackLance, BlackCobra, BlackUnicorn, BlackKing,
211     EmptySquare, 
212     ClearBoard, WhitePlay, BlackPlay, PromotePiece, DemotePiece /*for use on EditPosition menus*/
213   } ChessSquare;
214
215 /* [HGM] some macros that can be used as prefixes to convert piece types */
216 #define WHITE_TO_BLACK (int)BlackPawn - (int)WhitePawn + (int)
217 #define BLACK_TO_WHITE (int)WhitePawn - (int)BlackPawn + (int)
218 #define PROMOTED       (int)WhiteDragon - (int)WhiteRook + (int)
219 #define DEMOTED        (int)WhiteRook - (int)WhiteDragon + (int)
220 #define SHOGI          (int)EmptySquare + (int)
221
222
223 typedef ChessSquare Board[BOARD_SIZE][BOARD_SIZE];
224
225 typedef enum {
226     WhiteKingSideCastle = 1, WhiteQueenSideCastle,
227     WhiteKingSideCastleWild, WhiteQueenSideCastleWild,
228     WhiteHSideCastleFR, WhiteASideCastleFR, 
229     BlackKingSideCastle, BlackQueenSideCastle,
230     BlackKingSideCastleWild, BlackQueenSideCastleWild,
231     BlackHSideCastleFR, BlackASideCastleFR, 
232     WhitePromotionKnight, WhitePromotionBishop,
233     WhitePromotionRook, WhitePromotionQueen, WhitePromotionKing,
234     WhitePromotionChancellor, WhitePromotionArchbishop, WhitePromotionCentaur,
235     BlackPromotionKnight, BlackPromotionBishop,
236     BlackPromotionRook, BlackPromotionQueen, BlackPromotionKing,
237     BlackPromotionChancellor, BlackPromotionArchbishop, BlackPromotionCentaur,
238     WhiteCapturesEnPassant, BlackCapturesEnPassant,
239     WhiteDrop, BlackDrop, 
240     NormalMove, AmbiguousMove, IllegalMove, ImpossibleMove,
241     WhiteWins, BlackWins, GameIsDrawn, GameUnfinished,
242     GNUChessGame, XBoardGame, MoveNumberOne, 
243     Comment, PositionDiagram, ElapsedTime, PGNTag, NAG
244   } ChessMove;
245
246 typedef enum {
247     ColorShout, ColorSShout, ColorChannel1, ColorChannel, ColorKibitz,
248     ColorTell, ColorChallenge, ColorRequest, ColorSeek, ColorNormal,
249     ColorNone, NColorClasses
250 } ColorClass;
251
252 typedef enum {
253     SoundMove, SoundBell, SoundAlarm, SoundIcsWin, SoundIcsLoss,
254     SoundIcsDraw, SoundIcsUnfinished, NSoundClasses
255 } SoundClass;
256
257 /* Names for chess variants, not necessarily supported */
258 typedef enum {
259     VariantNormal,       /* Normal chess */
260     VariantLoadable,     /* "loadgame" command allowed (not really a variant)*/
261     VariantWildCastle,   /* Shuffle chess where king can castle from d file */
262     VariantNoCastle,     /* Shuffle chess with no castling at all */
263     VariantFischeRandom, /* FischeRandom */
264     VariantBughouse,     /* Bughouse, ICC/FICS rules */
265     VariantCrazyhouse,   /* Crazyhouse, ICC/FICS rules */
266     VariantLosers,       /* Try to lose all pieces or get mated (ICC wild 17)*/
267     VariantSuicide,      /* Try to lose all pieces incl. king (FICS) */
268     VariantGiveaway,     /* Try to have no legal moves left (ICC wild 26) */
269     VariantTwoKings,     /* Weird ICC wild 9 */
270     VariantKriegspiel,   /* Kriegspiel; pawns can capture invisible pieces */
271     VariantAtomic,       /* Capturing piece explodes (ICC wild 27) */
272     Variant3Check,       /* Win by giving check 3 times (ICC wild 25) */
273     VariantShatranj,     /* Unsupported (ICC wild 28) */
274     Variant29,           /* Temporary name for possible future ICC wild 29 */
275     Variant30,           /* Temporary name for possible future ICC wild 30 */
276     Variant31,           /* Temporary name for possible future ICC wild 31 */
277     Variant32,           /* Temporary name for possible future ICC wild 32 */
278     Variant33,           /* Temporary name for possible future ICC wild 33 */
279     Variant34,           /* Temporary name for possible future ICC wild 34 */
280     Variant35,           /* Temporary name for possible future ICC wild 35 */
281     Variant36,           /* Temporary name for possible future ICC wild 36 */
282     VariantShogi,        /* [HGM] added variants */
283     VariantXiangqi,
284     VariantCourier,
285     VariantGothic,
286     VariantCapablanca,
287     VariantKnightmate,
288     VariantFairy,        
289     VariantCylinder,
290     VariantFalcon,
291     VariantCapaRandom,
292     VariantBerolina,
293     VariantJanus,
294     VariantSuper,
295     VariantGreat,
296     VariantTwilight,
297     VariantMakruk,
298     VariantUnknown       /* Catchall for other unknown variants */
299 } VariantClass;
300
301 #define VARIANT_NAMES { \
302   "normal", \
303   "normal", \
304   "wildcastle", \
305   "nocastle", \
306   "fischerandom", \
307   "bughouse", \
308   "crazyhouse", \
309   "losers", \
310   "suicide", \
311   "giveaway", \
312   "twokings", \
313   "kriegspiel", \
314   "atomic", \
315   "3check", \
316   "shatranj", \
317   "wild29", \
318   "wild30", \
319   "wild31", \
320   "wild32", \
321   "wild33", \
322   "wild34", \
323   "wild35", \
324   "wild36", \
325   "shogi", \
326   "xiangqi", \
327   "courier", \
328   "gothic", \
329   "capablanca", \
330   "knightmate", \
331   "fairy", \
332   "cylinder", \
333   "falcon",\
334   "caparandom",\
335   "berolina",\
336   "janus",\
337   "super",\
338   "great",\
339   "twilight",\
340   "makruk",\
341   "unknown" \
342 }
343
344 typedef struct {
345 #if !defined(_amigados)
346     char *whitePieceColor;
347     char *blackPieceColor;
348     char *lightSquareColor;
349     char *darkSquareColor;
350     char *jailSquareColor;
351     char *highlightSquareColor;
352     char *premoveHighlightColor;
353 #else
354     int whitePieceColor;
355     int blackPieceColor;
356     int lightSquareColor;
357     int darkSquareColor;
358     int jailSquareColor;
359     int highlightSquareColor;
360     int premoveHighlightColor;
361 #endif
362     int movesPerSession;
363     int timeIncrement;
364     char *initString;
365     char *secondInitString;
366     char *firstComputerString;
367     char *secondComputerString;
368     char *firstChessProgram;
369     char *secondChessProgram;
370     char *firstDirectory;
371     char *secondDirectory;
372     Boolean firstPlaysBlack;
373     Boolean noChessProgram;
374     char *firstHost;
375     char *secondHost;
376     char *bitmapDirectory;
377     char *remoteShell;
378     char *remoteUser;
379     float timeDelay;
380     char *timeControl;
381     Boolean icsActive;
382     char *icsHost;
383     char *icsPort;
384     char *icsCommPort;  /* if set, use serial port instead of tcp host/port */
385     char *icsLogon;     /* Hack to permit variable logon scripts. */
386     char *icsHelper;
387     Boolean icsInputBox;
388     Boolean useTelnet;
389     char *telnetProgram;
390     char *gateway;
391     char *loadGameFile;
392     int loadGameIndex;      /* game # within file */
393     char *saveGameFile;
394     Boolean autoSaveGames;
395     char *loadPositionFile;
396     int loadPositionIndex;  /* position # within file */
397     char *savePositionFile;
398     Boolean matchMode;
399     int matchGames;
400     Boolean monoMode;
401     Boolean debugMode;
402     Boolean clockMode;
403     char *boardSize;
404     Boolean Iconic;
405     char *searchTime;
406     int searchDepth;
407     Boolean showCoords;
408     char *clockFont;
409     char *messageFont; /* WinBoard only */
410     char *coordFont;
411     char *font; /* xboard only: all other fonts */
412     char *tagsFont; /* WinBoard only */
413     char *commentFont; /* WinBoard only */
414     char *icsFont; /* WinBoard only */
415     Boolean ringBellAfterMoves;
416     Boolean autoCallFlag;
417     Boolean flipView;
418     Boolean autoFlipView;
419     char *cmailGameName; /* xboard only */
420     Boolean alwaysPromoteToQueen;
421     Boolean oldSaveStyle;
422     Boolean quietPlay;
423     Boolean showThinking;
424     Boolean ponderNextMove;
425     Boolean periodicUpdates;
426     Boolean autoObserve;
427     Boolean autoComment;
428     Boolean getMoveList;
429     Boolean testLegality;
430     int borderXoffset; /* xboard only */
431     int borderYoffset; /* xboard only */
432     Boolean titleInWindow; /* xboard only */
433     Boolean localLineEditing; /* WinBoard only */
434     Boolean zippyTalk;
435     Boolean zippyPlay;
436     int flashCount; /* Number of times to flash (xboard only) */
437     int flashRate; /* Flashes per second (xboard only)  */
438     char *pixmapDirectory; /* Path to XPM/XIM files to use (xboard only) */
439     int msLoginDelay;  /* Delay per character (in msec) while sending
440                           ICS logon script (xboard only) */
441     Boolean colorize;   /* If True, use the following colors to color text */
442     /* Strings for colors, as "fg, bg, bold" (strings used in xboard only) */
443     char *colorShout;
444     char *colorSShout;
445     char *colorChannel1;
446     char *colorChannel;
447     char *colorKibitz;
448     char *colorTell;
449     char *colorChallenge;
450     char *colorRequest;
451     char *colorSeek;
452     char *colorNormal;
453     char *soundProgram; /* sound-playing program */
454     char *soundShout;
455     char *soundSShout;
456     char *soundChannel1;
457     char *soundChannel;
458     char *soundKibitz;
459     char *soundTell;
460     char *soundChallenge;
461     char *soundRequest;
462     char *soundSeek;
463     char *soundMove;
464     char *soundIcsWin;
465     char *soundIcsLoss;
466     char *soundIcsDraw;
467     char *soundIcsUnfinished;
468     char *soundIcsAlarm;
469     Boolean reuseFirst;
470     Boolean reuseSecond;
471     Boolean animateDragging; /* If True, animate mouse dragging of pieces */
472     Boolean animate;    /* If True, animate non-mouse moves */
473     int animSpeed;      /* Delay in milliseconds between animation frames */
474     Boolean popupMoveErrors;
475     Boolean popupExitMessage;
476     int showJail;
477     Boolean highlightLastMove;
478     Boolean highlightDragging;
479     Boolean blindfold;          /* if true, no pieces are drawn */
480     Boolean premove;            /* true if premove feature enabled */ 
481     Boolean premoveWhite;       /* true if premoving White first move  */ 
482     char *premoveWhiteText;     /* text of White premove 1 */ 
483     Boolean premoveBlack;       /* true if premoving Black first move */ 
484     char *premoveBlackText;     /* text of Black premove 1 */ 
485     Boolean icsAlarm;           /* true if sounding alarm at a certain time */  
486     int icsAlarmTime;           /* time to sound alarm, in milliseconds */
487     Boolean autoRaiseBoard;
488     int fontSizeTolerance; /* xboard only */
489     char *initialMode;
490     char *variant;
491     int firstProtocolVersion;
492     int secondProtocolVersion;
493     Boolean showButtonBar;
494     Boolean icsEngineAnalyze; 
495
496     /* [AS] New properties (down to the "ZIPPY" part) */
497     Boolean firstScoreIsAbsolute;  /* If true, engine score is always from white side */
498     Boolean secondScoreIsAbsolute; /* If true, engine score is always from white side */
499     Boolean saveExtendedInfoInPGN; /* If true, saved PGN games contain extended info */
500     Boolean hideThinkingFromHuman; /* If true, program thinking is generated but not displayed in human/computer matches */
501     char * liteBackTextureFile; /* Name of texture bitmap for lite squares */
502     char * darkBackTextureFile; /* Name of texture bitmap for dark squares */
503     int liteBackTextureMode;
504     int darkBackTextureMode;
505     char * renderPiecesWithFont; /* Name of font for rendering chess pieces */
506     char * fontToPieceTable; /* Map to translate font character to chess pieces */
507     int fontBackColorWhite;
508     int fontForeColorWhite;
509     int fontBackColorBlack;
510     int fontForeColorBlack;
511     int fontPieceSize; /* Size of font relative to square (percentage) */
512     int overrideLineGap; /* If >= 0 overrides the lineGap value of the board size properties */
513     int adjudicateLossThreshold; /* Adjudicate a two-machine game if both engines agree the score is below this for 6 plies */
514     int delayBeforeQuit;
515     int delayAfterQuit;
516     char * nameOfDebugFile;
517     char * pgnEventHeader;
518     int defaultFrcPosition;
519     char * gameListTags;
520     Boolean saveOutOfBookInfo;
521     Boolean showEvalInMoveHistory;
522     int evalHistColorWhite;
523     int evalHistColorBlack;
524     Boolean highlightMoveWithArrow;
525     int highlightArrowColor;
526     Boolean useStickyWindows;
527     int adjudicateDrawMoves;
528     Boolean autoDisplayComment;
529     Boolean autoDisplayTags;
530     Boolean firstIsUCI;
531     Boolean secondIsUCI;
532     Boolean firstHasOwnBookUCI;
533     Boolean secondHasOwnBookUCI;
534     char * polyglotDir;
535     Boolean usePolyglotBook;
536     char * polyglotBook;
537     int defaultHashSize;
538     int defaultCacheSizeEGTB;
539     char * defaultPathEGTB;
540
541     /* [HGM] Board size */
542     int NrFiles;
543     int NrRanks;
544     int holdingsSize;
545     int matchPause;
546     char * pieceToCharTable;
547     Boolean allWhite;
548     Boolean upsideDown;
549     Boolean alphaRank;
550     Boolean testClaims;
551     Boolean checkMates;
552     Boolean materialDraws;
553     Boolean trivialDraws;
554     int ruleMoves;
555     int drawRepeats;
556
557 #if ZIPPY
558     char *zippyLines;
559     char *zippyPinhead;
560     char *zippyPassword;
561     char *zippyPassword2;
562     char *zippyWrongPassword;
563     char *zippyAcceptOnly;
564     int zippyUseI;
565     int zippyBughouse;
566     int zippyNoplayCrafty;
567     char *zippyGameEnd;
568     char *zippyGameStart;
569     int zippyAdjourn;
570     int zippyAbort;
571     char *zippyVariants;
572     int zippyMaxGames;
573     int zippyReplayTimeout; /*seconds*/
574     int zippyShortGame; /* [HGM] aborter   */
575 #endif
576     Boolean lowTimeWarning; /* [HGM] low time */
577     char *lowTimeWarningColor;
578
579     char *serverMovesName;
580     Boolean suppressLoadMoves;
581     int serverPause;
582     int firstTimeOdds;
583     int secondTimeOdds;
584     int timeOddsMode;
585     int firstAccumulateTC;
586     int secondAccumulateTC;
587     int firstNPS;
588     int secondNPS;
589     Boolean autoKibitz;
590     int engineComments;
591     char *userName;
592     int rewindIndex;    /* [HGM] autoinc   */
593     int sameColorGames; /* [HGM] alternate */
594     int smpCores;       /* [HGM] SMP       */
595     char *egtFormats;
596     int niceEngines;    /* [HGM] nice      */
597     char *firstLogo;    /* [HGM] logo      */
598     char *secondLogo;
599     Boolean autoLogo;
600     Boolean noGUI;      /* [HGM] fast: suppress all display updates */
601     char *firstOptions; /* [HGM] options   */
602     char *secondOptions;
603     char *fenOverride1;
604     char *fenOverride2;
605     Boolean keepAlive;  /* [HGM] alive     */
606     Boolean forceIllegal;/*[HGM] illegal   */
607     Boolean noJoin;     /* [HGM] join      */
608     char *wrapContSeq; /* continuation sequence when xboard wraps text */
609     Boolean useInternalWrap; /* use internal wrapping -- noJoin usurps this if set */
610     Boolean pasteSelection; /* paste X selection instead of clipboard */
611 } AppData, *AppDataPtr;
612
613 /* [AS] PGN tags (for showing in the game list) */
614 #define GLT_EVENT           'e'
615 #define GLT_SITE            's'
616 #define GLT_DATE            'd'
617 #define GLT_ROUND           'o'
618 #define GLT_PLAYERS         'p'     /* I.e. white "-" black */
619 #define GLT_RESULT          'r'
620 #define GLT_WHITE_ELO       'w'
621 #define GLT_BLACK_ELO       'b'
622 #define GLT_TIME_CONTROL    't'
623 #define GLT_VARIANT         'v'
624 #define GLT_OUT_OF_BOOK     'a'
625 #define GLT_RESULT_COMMENT  'c'     /* [HGM] rescom */
626
627 #define GLT_DEFAULT_TAGS    "eprd"  /* Event, players, result, date */
628
629 #define GLT_ALL_TAGS        "esdoprwbtvac"
630
631 #define PGN_OUT_OF_BOOK     "Annotator"
632
633 extern AppData appData;
634
635 typedef struct {
636     /* PGN 7-tag info */
637     char *event;
638     char *site;
639     char *date;
640     char *round;
641     char *white;
642     char *black;
643     ChessMove result;
644     /* Additional info */
645     char *fen;          /* NULL or FEN for starting position; input only */
646     char *resultDetails;
647     char *timeControl;
648     char *extraTags;    /* NULL or "[Tag \"Value\"]\n", etc. */
649     int whiteRating;    /* -1 if unknown */
650     int blackRating;    /* -1 if unknown */
651     VariantClass variant;
652     char *outOfBook;    /* [AS] Move and score when engine went out of book */
653     int boardWidth;     /* [HGM] adjustable board size */
654     int boardHeight;
655 /* [HGM] For Shogi and Crazyhouse: */
656     int holdingsSize;  /* number of different piece types in holdings       */
657     int holdingsWidth; /* number of files left and right of board, 0 or 2   */
658 } GameInfo;
659
660 // [HGM] chat   
661 #define MAX_CHAT 3
662 extern int chatCount;
663 extern char chatPartner[MAX_CHAT][MSG_SIZ];
664
665
666 #endif
667