Add -topLevel option
[xboard.git] / common.h
1 /*
2  * common.h -- Common definitions for X and Windows NT versions of XBoard
3  *
4  * Copyright 1991 by Digital Equipment Corporation, Maynard,
5  * Massachusetts. 
6  *
7  * Enhancements Copyright 1992-2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006,
8  * 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012 Free Software Foundation, Inc.
9  *
10  * Enhancements Copyright 2005 Alessandro Scotti
11  *
12  * The following terms apply to Digital Equipment Corporation's copyright
13  * interest in XBoard:
14  * ------------------------------------------------------------------------
15  * All Rights Reserved
16  *
17  * Permission to use, copy, modify, and distribute this software and its
18  * documentation for any purpose and without fee is hereby granted,
19  * provided that the above copyright notice appear in all copies and that
20  * both that copyright notice and this permission notice appear in
21  * supporting documentation, and that the name of Digital not be
22  * used in advertising or publicity pertaining to distribution of the
23  * software without specific, written prior permission.
24  *
25  * DIGITAL DISCLAIMS ALL WARRANTIES WITH REGARD TO THIS SOFTWARE, INCLUDING
26  * ALL IMPLIED WARRANTIES OF MERCHANTABILITY AND FITNESS, IN NO EVENT SHALL
27  * DIGITAL BE LIABLE FOR ANY SPECIAL, INDIRECT OR CONSEQUENTIAL DAMAGES OR
28  * ANY DAMAGES WHATSOEVER RESULTING FROM LOSS OF USE, DATA OR PROFITS,
29  * WHETHER IN AN ACTION OF CONTRACT, NEGLIGENCE OR OTHER TORTIOUS ACTION,
30  * ARISING OUT OF OR IN CONNECTION WITH THE USE OR PERFORMANCE OF THIS
31  * SOFTWARE.
32  * ------------------------------------------------------------------------
33  *
34  * The following terms apply to the enhanced version of XBoard
35  * distributed by the Free Software Foundation:
36  * ------------------------------------------------------------------------
37  *
38  * GNU XBoard is free software: you can redistribute it and/or modify
39  * it under the terms of the GNU General Public License as published by
40  * the Free Software Foundation, either version 3 of the License, or (at
41  * your option) any later version.
42  *
43  * GNU XBoard is distributed in the hope that it will be useful, but
44  * WITHOUT ANY WARRANTY; without even the implied warranty of
45  * MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE. See the GNU
46  * General Public License for more details.
47  *
48  * You should have received a copy of the GNU General Public License
49  * along with this program. If not, see http://www.gnu.org/licenses/.  *
50  *
51  *------------------------------------------------------------------------
52  ** See the file ChangeLog for a revision history.  */
53
54 #ifndef _COMMON
55 #define _COMMON
56
57
58 /* Begin compatibility grunge  */
59
60 #if defined(__STDC__) || defined(WIN32) || defined(_amigados)
61 #define P(args) args
62 typedef void *VOIDSTAR;
63 #else
64 #define P(args)         ()
65 typedef char *VOIDSTAR;
66 #endif
67
68 #ifdef WIN32
69 typedef char Boolean;
70 typedef char *String;
71 #define popen _popen
72 #define pclose _pclose
73
74 #else
75 #ifdef _amigados        /*  It is important, that these types have  */
76 typedef int Boolean;    /*  a length of 4 bytes each, as we are     */
77 typedef char *String;   /*  using ReadArgs() for argument parsing.  */
78 #ifdef _DCC
79 FILE *popen(const char *, const char *);
80 int pclose(FILE *);
81 #endif
82
83 #else
84 #include <X11/Intrinsic.h>
85 #endif
86 #endif
87
88
89 #ifndef TRUE
90 #define TRUE 1
91 #define FALSE 0
92 #endif
93
94 #define UNKNOWN -1 /* [HGM] nps */
95
96 #if !HAVE_RANDOM
97 # if HAVE_RAND48
98 #  define srandom srand48
99 #  define random lrand48
100 # else /* not HAVE_RAND48 */
101 #  define srandom srand
102 #  define random rand
103 # endif /* not HAVE_RAND48 */
104 #endif /* !HAVE_RANDOM */
105
106 /* End compatibility grunge */
107
108 #define PROTOVER                2       /* engine protocol version */
109
110 // [HGM] license: Messages that engines must print to satisfy their license requirements for patented variants
111 #define GOTHIC "Gothic Chess (see www.GothicChess.com) is licensed under U.S. Patent #6,481,716 by Ed Trice"
112 #define FALCON "Falcon Chess (see www.chessvariants.com) is licensed under U.S. Patent #5,690,334 by George W. Duke"
113
114 /* [HGM] Some notes about board sizes:
115    In games that allow piece drops, the holdings are considered part of the
116    board, in the leftmost and rightmost two files. This way they are
117    automatically part of the game-history states, and enjoy all display
118    functions (including drag-drop and click-click moves to the regular part
119    of the board). The drawback of this is that the internal numbering of
120    files starts at 2 for the a-file if holdings are displayed. To ensure
121    consistency, this shifted numbering system is used _everywhere_ in the
122    code, and conversion to the 'normal' system only takes place when the
123    file number is converted to or from ASCII (by redefining the character
124    constant 'a'). This works because Winboard only communicates with the
125    outside world in ASCII. In a similar way, the different rank numbering
126    systems (starting at rank 0 or 1) are implemented by redefining '1'.
127 */
128 #define BOARD_RANKS             11             /* [HGM] for in declarations  */
129 #define BOARD_FILES             16             /* [HGM] for in declarations  */
130 #define BOARD_HEIGHT (gameInfo.boardHeight)    /* [HGM] made user adjustable */
131 #define BOARD_WIDTH  (gameInfo.boardWidth + 2*gameInfo.holdingsWidth)   
132 #define BOARD_LEFT   (gameInfo.holdingsWidth)  /* [HGM] play-board edges     */
133 #define BOARD_RGHT   (gameInfo.boardWidth + gameInfo.holdingsWidth)
134 #define CASTLING     (BOARD_RANKS-1)           /* [HGM] hide in upper rank   */
135 #define EP_STATUS    CASTLING][(BOARD_FILES-2) /* [HGM] in upper rank        */
136 #define HOLDINGS_SET CASTLING][(BOARD_FILES-1) /* [HGM] in upper-right corner*/
137 #define ONE          ('1'-(BOARD_HEIGHT>9))    /* [HGM] foremost board rank  */
138 #define AAA          ('a'-BOARD_LEFT)          /* [HGM] leftmost board file  */
139 #define DROP_RANK               -3
140 #define MAX_MOVES               1000
141 #define MSG_SIZ                 512
142 #define DIALOG_SIZE             256
143 #define STAR_MATCH_N            16
144 #define MOVE_LEN                32
145 #define TIME_CONTROL            "5"     /* in minutes */
146 #define TIME_DELAY_QUOTE        "1.0"   /* seconds between moves */
147 #define TIME_DELAY              ((float) 1.0)
148 #define MOVES_PER_SESSION       40      /* moves per TIME_CONTROL */
149 #define TIME_INCREMENT          -1      /* if >= 0, MOVES_PER_SESSION unused */
150 #define WhiteOnMove(move)       (((move) % 2) == 0)
151 #define ICS_HOST                "chessclub.com"
152 #define ICS_PORT                "5000"
153 #define ICS_COMM_PORT           ""
154 #define FIRST_HOST              "localhost"
155 #define SECOND_HOST             "localhost"
156 #define TELNET_PROGRAM          "telnet"
157 #define DEF_BITMAP_DIR          BITMAPDIR
158 #define MATCH_MODE              "False"
159 #define INIT_STRING             "new\nrandom\n"
160 #define WHITE_STRING            "white\ngo\n"
161 #define BLACK_STRING            "black\ngo\n"
162 #define COMPUTER_STRING         "computer\n"
163 #define REUSE_CHESS_PROGRAMS    1
164 #define WHITE_PIECE_COLOR       "#FFFFCC"
165 #define BLACK_PIECE_COLOR       "#202020"
166 #define LIGHT_SQUARE_COLOR      "#C8C365"
167 #define DARK_SQUARE_COLOR       "#77A26D"
168 #define JAIL_SQUARE_COLOR       "#808080"
169 #define HIGHLIGHT_SQUARE_COLOR  "#FFFF00"
170 #define PREMOVE_HIGHLIGHT_COLOR "#FF0000"
171 #define LOWTIMEWARNING_COLOR    "#FF0000"
172 #define BELLCHAR                '\007'
173 #define NULLCHAR                '\000'
174 #define FEATURE_TIMEOUT         10000 /*ms*/
175
176 #define CLOCK_FONT 0
177 #define MESSAGE_FONT 1
178 #define COORD_FONT 2
179 #define CONSOLE_FONT 3
180 #define COMMENT_FONT 4
181 #define EDITTAGS_FONT 5
182 #define MOVEHISTORY_FONT 6
183 #define GAMELIST_FONT 7
184 #define NUM_FONTS 8
185
186 /* Default to no flashing (the "usual" XBoard behavior) */
187 #define FLASH_COUNT     0               /* Number of times to flash */
188 #define FLASH_RATE      5               /* Flashes per second */
189
190 /* Default delay per character (in msec) while sending login script */
191 #define MS_LOGIN_DELAY  0
192
193 /* [AS] Support for background textures */
194 #define BACK_TEXTURE_MODE_DISABLED      0
195 #define BACK_TEXTURE_MODE_PLAIN         1
196 #define BACK_TEXTURE_MODE_FULL_RANDOM   2
197
198 /* Zippy defaults */
199 #define ZIPPY_TALK FALSE
200 #define ZIPPY_PLAY FALSE
201 #define ZIPPY_LINES "yow.lines"
202 #define ZIPPY_PINHEAD ""
203 #define ZIPPY_PASSWORD ""
204 #define ZIPPY_PASSWORD2 ""
205 #define ZIPPY_WRONG_PASSWORD ""
206 #define ZIPPY_ACCEPT_ONLY ""
207 #define ZIPPY_USE_I TRUE
208 #define ZIPPY_BUGHOUSE 0
209 #define ZIPPY_NOPLAY_CRAFTY FALSE
210 #define ZIPPY_GAME_END "gameend\n"
211 #define ZIPPY_GAME_START ""
212 #define ZIPPY_ADJOURN FALSE
213 #define ZIPPY_ABORT FALSE
214 #define ZIPPY_VARIANTS "normal,fischerandom,crazyhouse,losers,suicide,3checks,twokings,bughouse,shatranj"
215 #define ZIPPY_MAX_GAMES 0
216 #define ZIPPY_REPLAY_TIMEOUT 120
217
218 typedef enum {
219     BeginningOfGame, MachinePlaysWhite, MachinePlaysBlack,
220     AnalyzeMode, AnalyzeFile, TwoMachinesPlay,
221     EditGame, PlayFromGameFile, EndOfGame, EditPosition, Training,
222     IcsIdle, IcsPlayingWhite, IcsPlayingBlack, IcsObserving,
223     IcsExamining
224   } GameMode;
225
226 typedef enum {
227     /* [HGM] the order here is crucial for Crazyhouse & Shogi: */
228     /* only the first N pieces can go into the holdings, and   */
229     /* promotions in those variants shift P-W to U-S           */
230     WhitePawn, WhiteKnight, WhiteBishop, WhiteRook, WhiteQueen, 
231     WhiteFerz, WhiteAlfil, WhiteAngel, WhiteMarshall, WhiteWazir, WhiteMan, 
232     WhiteCannon, WhiteNightrider, WhiteCardinal, WhiteDragon, WhiteGrasshopper,
233     WhiteSilver, WhiteFalcon, WhiteLance, WhiteCobra, WhiteUnicorn, WhiteKing,
234     BlackPawn, BlackKnight, BlackBishop, BlackRook, BlackQueen,
235     BlackFerz, BlackAlfil, BlackAngel, BlackMarshall, BlackWazir, BlackMan, 
236     BlackCannon, BlackNightrider, BlackCardinal, BlackDragon, BlackGrasshopper,
237     BlackSilver, BlackFalcon, BlackLance, BlackCobra, BlackUnicorn, BlackKing,
238     EmptySquare, 
239     NoRights, // [HGM] gamestate: for castling rights hidden in board[CASTLING]
240     ClearBoard, WhitePlay, BlackPlay, PromotePiece, DemotePiece /*for use on EditPosition menus*/
241   } ChessSquare;
242
243 /* [HGM] some macros that can be used as prefixes to convert piece types */
244 #define WHITE_TO_BLACK (int)BlackPawn - (int)WhitePawn + (int)
245 #define BLACK_TO_WHITE (int)WhitePawn - (int)BlackPawn + (int)
246 #define PROMOTED       (int)WhiteDragon - (int)WhiteRook + (int)
247 #define DEMOTED        (int)WhiteRook - (int)WhiteDragon + (int)
248 #define SHOGI          (int)EmptySquare + (int)
249
250
251 typedef ChessSquare Board[BOARD_RANKS][BOARD_FILES];
252
253 typedef enum {
254     EndOfFile = 0,
255     WhiteKingSideCastle, WhiteQueenSideCastle,
256     WhiteKingSideCastleWild, WhiteQueenSideCastleWild,
257     WhiteHSideCastleFR, WhiteASideCastleFR, 
258     BlackKingSideCastle, BlackQueenSideCastle,
259     BlackKingSideCastleWild, BlackQueenSideCastleWild,
260     BlackHSideCastleFR, BlackASideCastleFR, 
261     WhitePromotion, WhiteNonPromotion,
262     BlackPromotion, BlackNonPromotion,
263     WhiteCapturesEnPassant, BlackCapturesEnPassant,
264     WhiteDrop, BlackDrop, 
265     NormalMove, AmbiguousMove, IllegalMove, ImpossibleMove,
266     WhiteWins, BlackWins, GameIsDrawn, GameUnfinished,
267     GNUChessGame, XBoardGame, MoveNumberOne, Open, Close, Nothing,
268     Comment, PositionDiagram, ElapsedTime, PGNTag, NAG
269   } ChessMove;
270
271 typedef enum {
272     ColorShout, ColorSShout, ColorChannel1, ColorChannel, ColorKibitz,
273     ColorTell, ColorChallenge, ColorRequest, ColorSeek, ColorNormal,
274     ColorNone, NColorClasses
275 } ColorClass;
276
277 typedef enum {
278     SoundMove, SoundBell, SoundAlarm, SoundIcsWin, SoundIcsLoss,
279     SoundIcsDraw, SoundIcsUnfinished, NSoundClasses
280 } SoundClass;
281
282 /* Names for chess variants, not necessarily supported */
283 typedef enum {
284     VariantNormal,       /* Normal chess */
285     VariantLoadable,     /* "loadgame" command allowed (not really a variant)*/
286     VariantWildCastle,   /* Shuffle chess where king can castle from d file */
287     VariantNoCastle,     /* Shuffle chess with no castling at all */
288     VariantFischeRandom, /* FischeRandom */
289     VariantBughouse,     /* Bughouse, ICC/FICS rules */
290     VariantCrazyhouse,   /* Crazyhouse, ICC/FICS rules */
291     VariantLosers,       /* Try to lose all pieces or get mated (ICC wild 17)*/
292     VariantSuicide,      /* Try to lose all pieces incl. king (FICS) */
293     VariantGiveaway,     /* Try to have no legal moves left (ICC wild 26) */
294     VariantTwoKings,     /* Weird ICC wild 9 */
295     VariantKriegspiel,   /* Kriegspiel; pawns can capture invisible pieces */
296     VariantAtomic,       /* Capturing piece explodes (ICC wild 27) */
297     Variant3Check,       /* Win by giving check 3 times (ICC wild 25) */
298     VariantShatranj,     /* Unsupported (ICC wild 28) */
299     Variant29,           /* Temporary name for possible future ICC wild 29 */
300     Variant30,           /* Temporary name for possible future ICC wild 30 */
301     Variant31,           /* Temporary name for possible future ICC wild 31 */
302     Variant32,           /* Temporary name for possible future ICC wild 32 */
303     Variant33,           /* Temporary name for possible future ICC wild 33 */
304     Variant34,           /* Temporary name for possible future ICC wild 34 */
305     Variant35,           /* Temporary name for possible future ICC wild 35 */
306     Variant36,           /* Temporary name for possible future ICC wild 36 */
307     VariantShogi,        /* [HGM] added variants */
308     VariantXiangqi,
309     VariantCourier,
310     VariantGothic,
311     VariantCapablanca,
312     VariantKnightmate,
313     VariantFairy,        
314     VariantCylinder,
315     VariantFalcon,
316     VariantCapaRandom,
317     VariantBerolina,
318     VariantJanus,
319     VariantSuper,
320     VariantGreat,
321     VariantTwilight,
322     VariantMakruk,
323     VariantSChess,
324     VariantGrand,
325     VariantSpartan,
326     VariantUnknown       /* Catchall for other unknown variants */
327 } VariantClass;
328
329 #define VARIANT_NAMES { \
330   "normal", \
331   "normal", \
332   "wildcastle", \
333   "nocastle", \
334   "fischerandom", \
335   "bughouse", \
336   "crazyhouse", \
337   "losers", \
338   "suicide", \
339   "giveaway", \
340   "twokings", \
341   "kriegspiel", \
342   "atomic", \
343   "3check", \
344   "shatranj", \
345   "wild29", \
346   "wild30", \
347   "wild31", \
348   "wild32", \
349   "wild33", \
350   "wild34", \
351   "wild35", \
352   "wild36", \
353   "shogi", \
354   "xiangqi", \
355   "courier", \
356   "gothic", \
357   "capablanca", \
358   "knightmate", \
359   "fairy", \
360   "cylinder", \
361   "falcon",\
362   "caparandom",\
363   "berolina",\
364   "janus",\
365   "super",\
366   "great",\
367   "twilight",\
368   "makruk",\
369   "seirawan",\
370   "grand",\
371   "spartan",\
372   "unknown" \
373 }
374
375 #define ENGINES 2
376
377 typedef struct {
378     char *language;
379 #if !defined(_amigados)
380     char *whitePieceColor;
381     char *blackPieceColor;
382     char *lightSquareColor;
383     char *darkSquareColor;
384     char *jailSquareColor;
385     char *highlightSquareColor;
386     char *premoveHighlightColor;
387 #else
388     int whitePieceColor;
389     int blackPieceColor;
390     int lightSquareColor;
391     int darkSquareColor;
392     int jailSquareColor;
393     int highlightSquareColor;
394     int premoveHighlightColor;
395 #endif
396     int movesPerSession;
397     float timeIncrement;
398     char *engInitString[ENGINES];
399     char *computerString[ENGINES];
400     char *chessProgram[ENGINES];
401     char *directory[ENGINES];
402     char *pgnName[ENGINES];
403     Boolean firstPlaysBlack;
404     Boolean noChessProgram;
405     char *host[ENGINES];
406     char *bitmapDirectory;
407     char *soundDirectory;
408     char *remoteShell;
409     char *remoteUser;
410     float timeDelay;
411     char *timeControl;
412     Boolean icsActive;
413     char *icsHost;
414     char *icsPort;
415     char *icsCommPort;  /* if set, use serial port instead of tcp host/port */
416     char *icsLogon;     /* Hack to permit variable logon scripts. */
417     char *icsHelper;
418     Boolean icsInputBox;
419     Boolean useTelnet;
420     Boolean seekGraph;
421     Boolean autoRefresh;
422     char *telnetProgram;
423     char *gateway;
424     char *loadGameFile;
425     int loadGameIndex;      /* game # within file */
426     char *saveGameFile;
427     Boolean autoSaveGames;
428     char *loadPositionFile;
429     int loadPositionIndex;  /* position # within file */
430     char *savePositionFile;
431     Boolean matchMode;
432     int matchGames;
433     Boolean monoMode;
434     Boolean debugMode;
435     Boolean clockMode;
436     char *boardSize;
437     Boolean Iconic;
438     char *searchTime;
439     int searchDepth;
440     Boolean showCoords;
441     char *clockFont;
442     char *messageFont; /* WinBoard only */
443     char *coordFont;
444     char *font; /* xboard only: all other fonts */
445     char *tagsFont; /* WinBoard only */
446     char *commentFont; /* WinBoard only */
447     char *icsFont; /* WinBoard only */
448     Boolean ringBellAfterMoves;
449     Boolean autoCallFlag;
450     Boolean flipView;
451     Boolean autoFlipView;
452     char *cmailGameName; /* xboard only */
453     Boolean alwaysPromoteToQueen;
454     Boolean oldSaveStyle;
455     Boolean oneClick;
456     Boolean quietPlay;
457     Boolean showThinking;
458     Boolean ponderNextMove;
459     Boolean periodicUpdates;
460     Boolean autoObserve;
461     Boolean autoComment;
462     Boolean getMoveList;
463     Boolean testLegality;
464     Boolean topLevel;      /* xboard, top-level auxiliary windows */
465     Boolean titleInWindow; /* xboard only */
466     Boolean localLineEditing; /* WinBoard only */
467     Boolean zippyTalk;
468     Boolean zippyPlay;
469     int flashCount; /* Number of times to flash (xboard only) */
470     int flashRate; /* Flashes per second (xboard only)  */
471     char *pixmapDirectory; /* Path to XPM/XIM files to use (xboard only) */
472     int msLoginDelay;  /* Delay per character (in msec) while sending
473                           ICS logon script (xboard only) */
474     Boolean colorize;   /* If True, use the following colors to color text */
475     /* Strings for colors, as "fg, bg, bold" (strings used in xboard only) */
476     char *colorShout;    // [HGM] IMPORTANT: order must conform to ColorClass definition
477     char *colorSShout;
478     char *colorChannel1;
479     char *colorChannel;
480     char *colorKibitz;
481     char *colorTell;
482     char *colorChallenge;
483     char *colorRequest;
484     char *colorSeek;
485     char *colorNormal;
486     char *soundProgram; /* sound-playing program */
487     char *soundShout;     // [HGM] IMPORTANT: order must be as in ColorClass
488     char *soundSShout;
489     char *soundChannel1;
490     char *soundChannel;
491     char *soundKibitz;
492     char *soundTell;
493     char *soundChallenge;
494     char *soundRequest;
495     char *soundSeek;
496     char *soundMove;     // [HGM] IMPORTANT: order must be as in SoundClass
497     char *soundBell;
498     char *soundIcsAlarm;
499     char *soundIcsWin;
500     char *soundIcsLoss;
501     char *soundIcsDraw;
502     char *soundIcsUnfinished;
503     Boolean disguise;        /* [HGM] Promoted Pawns look like pieces in bughouse */
504     Boolean reuse[ENGINES];
505     Boolean animateDragging; /* If True, animate mouse dragging of pieces */
506     Boolean animate;    /* If True, animate non-mouse moves */
507     int animSpeed;      /* Delay in milliseconds between animation frames */
508     Boolean popupMoveErrors;
509     Boolean popupExitMessage;
510     int showJail;
511     Boolean highlightLastMove;
512     Boolean highlightDragging;
513     Boolean blindfold;          /* if true, no pieces are drawn */
514     Boolean premove;            /* true if premove feature enabled */ 
515     Boolean premoveWhite;       /* true if premoving White first move  */ 
516     char *premoveWhiteText;     /* text of White premove 1 */ 
517     Boolean premoveBlack;       /* true if premoving Black first move */ 
518     char *premoveBlackText;     /* text of Black premove 1 */ 
519     Boolean icsAlarm;           /* true if sounding alarm at a certain time */  
520     int icsAlarmTime;           /* time to sound alarm, in milliseconds */
521     Boolean autoRaiseBoard;
522     int fontSizeTolerance; /* xboard only */
523     char *initialMode;
524     char *variant;
525     char *chatBoxes;
526     int protocolVersion[ENGINES];
527     Boolean showButtonBar;
528     Boolean icsEngineAnalyze; 
529     Boolean variations;         /* [HGM] enable variation-tree walking */
530
531     /* [AS] New properties (down to the "ZIPPY" part) */
532     Boolean scoreIsAbsolute[ENGINES];  /* If true, engine score is always from white side */
533     Boolean saveExtendedInfoInPGN; /* If true, saved PGN games contain extended info */
534     Boolean hideThinkingFromHuman; /* If true, program thinking is generated but not displayed in human/computer matches */
535     Boolean useBitmaps;
536     Boolean useFont;
537     char * liteBackTextureFile; /* Name of texture bitmap for lite squares */
538     char * darkBackTextureFile; /* Name of texture bitmap for dark squares */
539     int liteBackTextureMode;
540     int darkBackTextureMode;
541     char * renderPiecesWithFont; /* Name of font for rendering chess pieces */
542     char * fontToPieceTable; /* Map to translate font character to chess pieces */
543     int fontBackColorWhite;
544     int fontForeColorWhite;
545     int fontBackColorBlack;
546     int fontForeColorBlack;
547     int fontPieceSize; /* Size of font relative to square (percentage) */
548     int overrideLineGap; /* If >= 0 overrides the lineGap value of the board size properties */
549     int adjudicateLossThreshold; /* Adjudicate a two-machine game if both engines agree the score is below this for 6 plies */
550     int delayBeforeQuit;
551     int delayAfterQuit;
552     char * nameOfDebugFile;
553     char * pgnEventHeader;
554     int defaultFrcPosition;
555     char * gameListTags;
556     Boolean saveOutOfBookInfo;
557     Boolean showEvalInMoveHistory;
558     int evalHistColorWhite;
559     int evalHistColorBlack;
560     Boolean highlightMoveWithArrow;
561     int highlightArrowColor;
562     Boolean useStickyWindows;
563     Boolean bgObserve;   /* [HGM] bughouse */
564     Boolean dualBoard;   /* [HGM] dual     */
565     Boolean viewer;
566     char * viewerOptions;
567     int adjudicateDrawMoves;
568     Boolean autoDisplayComment;
569     Boolean autoDisplayTags;
570     Boolean isUCI[ENGINES];
571     Boolean hasOwnBookUCI[ENGINES];
572     char * adapterCommand;
573     char * ucciAdapter;
574     char * polyglotDir;
575     Boolean usePolyglotBook;
576     Boolean defNoBook;
577     char * polyglotBook;
578     int bookDepth;
579     int bookStrength;
580     int defaultHashSize;
581     int defaultCacheSizeEGTB;
582     char * defaultPathEGTB;
583     int defaultMatchGames;
584
585     /* [HGM] Board size */
586     int NrFiles;
587     int NrRanks;
588     int holdingsSize;
589     int matchPause;
590     char * pieceToCharTable;
591     char * pieceNickNames;
592     char * colorNickNames;
593     Boolean allWhite;
594     Boolean upsideDown;
595     Boolean alphaRank;
596     Boolean testClaims;
597     Boolean checkMates;
598     Boolean materialDraws;
599     Boolean trivialDraws;
600     int ruleMoves;
601     int drawRepeats;
602
603 #if ZIPPY
604     char *zippyLines;
605     char *zippyPinhead;
606     char *zippyPassword;
607     char *zippyPassword2;
608     char *zippyWrongPassword;
609     char *zippyAcceptOnly;
610     int zippyUseI;
611     int zippyBughouse;
612     int zippyNoplayCrafty;
613     char *zippyGameEnd;
614     char *zippyGameStart;
615     int zippyAdjourn;
616     int zippyAbort;
617     char *zippyVariants;
618     int zippyMaxGames;
619     int zippyReplayTimeout; /*seconds*/
620     int zippyShortGame; /* [HGM] aborter   */
621 #endif
622     Boolean lowTimeWarning; /* [HGM] low time */
623     char *lowTimeWarningColor;
624
625     char *serverFileName;
626     char *serverMovesName;
627     Boolean suppressLoadMoves;
628     int serverPause;
629     int timeOdds[ENGINES];
630     int timeOddsMode;
631     int accumulateTC[ENGINES];
632     int NPS[ENGINES];
633     Boolean autoKibitz;
634     int engineComments;
635     int eloThreshold1;  /* [HGM] select   */
636     int eloThreshold2;
637     int dateThreshold;
638     int searchMode;
639     int stretch;
640     Boolean ignoreColors;
641     Boolean findMirror;
642     char *userName;
643     int rewindIndex;    /* [HGM] autoinc   */
644     int sameColorGames; /* [HGM] alternate */
645     int smpCores;       /* [HGM] SMP       */
646     char *egtFormats;
647     int niceEngines;    /* [HGM] nice      */
648     char *logo[ENGINES];/* [HGM] logo      */
649     char *pairingEngine;/* [HGM] pairing   */
650     Boolean autoLogo;
651     Boolean noGUI;      /* [HGM] fast: suppress all display updates */
652     char *engOptions[ENGINES]; /* [HGM] options   */
653     char *fenOverride[ENGINES];
654     char *features[ENGINES];
655     char *featureDefaults;
656     char *sysOpen;
657     Boolean keepAlive;  /* [HGM] alive     */
658     Boolean forceIllegal;/*[HGM] illegal   */
659     Boolean noJoin;     /* [HGM] join      */
660     char *wrapContSeq; /* continuation sequence when xboard wraps text */
661     Boolean useInternalWrap; /* use internal wrapping -- noJoin usurps this if set */
662     Boolean pasteSelection; /* paste X selection instead of clipboard */
663     int nrVariations;   /* [HGM] multivar  */
664     int zoom;           /* [HGM] evalGraph */
665     int evalThreshold;  /* [HGM] evalGraph */
666     Boolean dropMenu;   /* [HGM] pv        */
667     Boolean markers;    /* [HGM] markers   */
668     Boolean autoCopyPV;
669     Boolean pieceMenu;
670     Boolean sweepSelect;
671     Boolean whitePOV;
672     Boolean scoreWhite;
673     Boolean pvSAN[ENGINES];
674
675     int recentEngines;
676     char *recentEngineList;
677     char *tourneyFile;
678     char *defName;
679     char *processes;
680     char *results;
681     char *participants;
682     char *afterGame;
683     char *afterTourney;
684     int tourneyType;
685     int tourneyCycles;
686     int seedBase;
687     Boolean roundSync;
688     Boolean cycleSync;
689     Boolean numberTag;
690 } AppData, *AppDataPtr;
691
692 /*  PGN tags (for showing in the game list) */
693 #define LPUSERGLT_SIZE      64
694
695 #define GLT_EVENT           'e'
696 #define GLT_SITE            's'
697 #define GLT_DATE            'd'
698 #define GLT_ROUND           'o'
699 #define GLT_PLAYERS         'p'     /* I.e. white "-" black */
700 #define GLT_RESULT          'r'
701 #define GLT_WHITE_ELO       'w'
702 #define GLT_BLACK_ELO       'b'
703 #define GLT_TIME_CONTROL    't'
704 #define GLT_VARIANT         'v'
705 #define GLT_OUT_OF_BOOK     'a'
706 #define GLT_RESULT_COMMENT  'c'     /* [HGM] rescom */
707
708 #define GLT_DEFAULT_TAGS    "eprd"  /* Event, players, result, date */
709
710 #define GLT_ALL_TAGS        "esdoprwbtvac"
711
712 #define PGN_OUT_OF_BOOK     "Annotator"
713
714 extern AppData appData;
715
716 typedef struct {
717     /* PGN 7-tag info */
718     char *event;
719     char *site;
720     char *date;
721     char *round;
722     char *white;
723     char *black;
724     ChessMove result;
725     /* Additional info */
726     char *fen;          /* NULL or FEN for starting position; input only */
727     char *resultDetails;
728     char *timeControl;
729     char *extraTags;    /* NULL or "[Tag \"Value\"]\n", etc. */
730     int whiteRating;    /* -1 if unknown */
731     int blackRating;    /* -1 if unknown */
732     VariantClass variant;
733     char *outOfBook;    /* [AS] Move and score when engine went out of book */
734     int boardWidth;     /* [HGM] adjustable board size */
735     int boardHeight;
736 /* [HGM] For Shogi and Crazyhouse: */
737     int holdingsSize;  /* number of different piece types in holdings       */
738     int holdingsWidth; /* number of files left and right of board, 0 or 2   */
739 } GameInfo;
740
741 /* [AS] Search stats from chessprogram, for the played move */
742 // [HGM] moved here from backend.h because it occurs in declarations of front-end functions
743 typedef struct {
744     int score;  /* Centipawns */
745     int depth;  /* Plies */
746     int time;   /* Milliseconds */
747 } ChessProgramStats_Move;
748
749 /* [AS] Layout management */
750 typedef struct {
751     Boolean visible;
752     int x;
753     int y;
754     int width;
755     int height;
756 } WindowPlacement;
757
758 extern WindowPlacement wpEngineOutput;
759 extern WindowPlacement wpEvalGraph;
760 extern WindowPlacement wpMoveHistory;
761 extern WindowPlacement wpGameList;
762 extern WindowPlacement wpTags;
763
764 #define MAXENGINES 2000
765
766 // [HGM] chat   
767 #define MAX_CHAT 5
768 extern int chatCount;
769 extern char chatPartner[MAX_CHAT][MSG_SIZ];
770
771 // [HGM] generally useful macros; there are way too many memory leaks...
772 #define FREE(x) if(x) free(x)
773 #define ASSIGN(x, y) if(x) free(x); x = strdup(y)
774
775 // [HGM] for now we use the kludge to redefine all the unstructured options by their array counterpart
776 //       in due time we would have to make the actual substitutions all through the source
777
778 #define firstInitString       engInitString[0]
779 #define secondInitString      engInitString[1]
780 #define firstComputerString   computerString[0]
781 #define secondComputerString  computerString[1]
782 #define firstChessProgram     chessProgram[0]
783 #define secondChessProgram    chessProgram[1]
784 #define firstDirectory        directory[0]
785 #define secondDirectory       directory[1]
786 #define firstProtocolVersion  protocolVersion[0]
787 #define secondProtocolVersion protocolVersion[1]
788 #define firstScoreIsAbsolute  scoreIsAbsolute[0]
789 #define secondScoreIsAbsolute scoreIsAbsolute[1]
790 #define firstHasOwnBookUCI    hasOwnBookUCI[0]
791 #define secondHasOwnBookUCI   hasOwnBookUCI[1]
792 #define firstTimeOdds         timeOdds[0]
793 #define secondTimeOdds        timeOdds[1]
794 #define firstAccumulateTC     accumulateTC[0]
795 #define secondAccumulateTC    accumulateTC[1]
796 #define firstHost    host[0]
797 #define secondHost   host[1]
798 #define reuseFirst   reuse[0]
799 #define reuseSecond  reuse[1]
800 #define firstIsUCI   isUCI[0]
801 #define secondIsUCI  isUCI[1]
802 #define firstNPS     NPS[0]
803 #define secondNPS    NPS[1]
804 #define firstLogo    logo[0]
805 #define secondLogo   logo[1]
806 #define fenOverride1 fenOverride[0]
807 #define fenOverride2 fenOverride[1]
808 #define firstOptions      engOptions[0]
809 #define secondOptions     engOptions[1]
810
811 #endif
812