Allow external piece bitmaps and board border (WB)
[xboard.git] / common.h
1 /*
2  * common.h -- Common definitions for X and Windows NT versions of XBoard
3  *
4  * Copyright 1991 by Digital Equipment Corporation, Maynard,
5  * Massachusetts.
6  *
7  * Enhancements Copyright 1992-2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006,
8  * 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012 Free Software Foundation, Inc.
9  *
10  * Enhancements Copyright 2005 Alessandro Scotti
11  *
12  * The following terms apply to Digital Equipment Corporation's copyright
13  * interest in XBoard:
14  * ------------------------------------------------------------------------
15  * All Rights Reserved
16  *
17  * Permission to use, copy, modify, and distribute this software and its
18  * documentation for any purpose and without fee is hereby granted,
19  * provided that the above copyright notice appear in all copies and that
20  * both that copyright notice and this permission notice appear in
21  * supporting documentation, and that the name of Digital not be
22  * used in advertising or publicity pertaining to distribution of the
23  * software without specific, written prior permission.
24  *
25  * DIGITAL DISCLAIMS ALL WARRANTIES WITH REGARD TO THIS SOFTWARE, INCLUDING
26  * ALL IMPLIED WARRANTIES OF MERCHANTABILITY AND FITNESS, IN NO EVENT SHALL
27  * DIGITAL BE LIABLE FOR ANY SPECIAL, INDIRECT OR CONSEQUENTIAL DAMAGES OR
28  * ANY DAMAGES WHATSOEVER RESULTING FROM LOSS OF USE, DATA OR PROFITS,
29  * WHETHER IN AN ACTION OF CONTRACT, NEGLIGENCE OR OTHER TORTIOUS ACTION,
30  * ARISING OUT OF OR IN CONNECTION WITH THE USE OR PERFORMANCE OF THIS
31  * SOFTWARE.
32  * ------------------------------------------------------------------------
33  *
34  * The following terms apply to the enhanced version of XBoard
35  * distributed by the Free Software Foundation:
36  * ------------------------------------------------------------------------
37  *
38  * GNU XBoard is free software: you can redistribute it and/or modify
39  * it under the terms of the GNU General Public License as published by
40  * the Free Software Foundation, either version 3 of the License, or (at
41  * your option) any later version.
42  *
43  * GNU XBoard is distributed in the hope that it will be useful, but
44  * WITHOUT ANY WARRANTY; without even the implied warranty of
45  * MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE. See the GNU
46  * General Public License for more details.
47  *
48  * You should have received a copy of the GNU General Public License
49  * along with this program. If not, see http://www.gnu.org/licenses/.  *
50  *
51  *------------------------------------------------------------------------
52  ** See the file ChangeLog for a revision history.  */
53
54 #ifndef XB_COMMON
55 #define XB_COMMON
56
57
58 /* Begin compatibility grunge  */
59
60 #if defined(__STDC__) || defined(WIN32) || defined(_amigados)
61 #define P(args) args
62 typedef void *VOIDSTAR;
63 #else
64 #define P(args)         ()
65 typedef char *VOIDSTAR;
66 #endif
67
68 #ifdef WIN32
69 typedef char Boolean;
70 typedef char *String;
71 #define popen _popen
72 #define pclose _pclose
73
74 #else
75 #ifdef _amigados        /*  It is important, that these types have  */
76 typedef int Boolean;    /*  a length of 4 bytes each, as we are     */
77 typedef char *String;   /*  using ReadArgs() for argument parsing.  */
78 #ifdef _DCC
79 FILE *popen(const char *, const char *);
80 int pclose(FILE *);
81 #endif
82
83 #else
84 #ifdef X11
85 #include <X11/Intrinsic.h>
86 #else
87 typedef char Boolean;
88 typedef char *String;
89 #define True 1
90 #define False 0
91 #endif
92 #endif
93 #endif
94
95
96 #ifndef TRUE
97 #define TRUE 1
98 #define FALSE 0
99 #endif
100
101 #define UNKNOWN -1 /* [HGM] nps */
102
103 #if !HAVE_RANDOM
104 # if HAVE_RAND48
105 #  define srandom srand48
106 #  define random lrand48
107 # else /* not HAVE_RAND48 */
108 #  define srandom srand
109 #  define random rand
110 # endif /* not HAVE_RAND48 */
111 #endif /* !HAVE_RANDOM */
112
113 /* End compatibility grunge */
114
115 #define PROTOVER                2       /* engine protocol version */
116
117 // [HGM] license: Messages that engines must print to satisfy their license requirements for patented variants
118 #define GOTHIC "Gothic Chess (see www.GothicChess.com) is licensed under U.S. Patent #6,481,716 by Ed Trice"
119 #define FALCON "Falcon Chess (see www.chessvariants.com) is licensed under U.S. Patent #5,690,334 by George W. Duke"
120
121 /* [HGM] Some notes about board sizes:
122    In games that allow piece drops, the holdings are considered part of the
123    board, in the leftmost and rightmost two files. This way they are
124    automatically part of the game-history states, and enjoy all display
125    functions (including drag-drop and click-click moves to the regular part
126    of the board). The drawback of this is that the internal numbering of
127    files starts at 2 for the a-file if holdings are displayed. To ensure
128    consistency, this shifted numbering system is used _everywhere_ in the
129    code, and conversion to the 'normal' system only takes place when the
130    file number is converted to or from ASCII (by redefining the character
131    constant 'a'). This works because Winboard only communicates with the
132    outside world in ASCII. In a similar way, the different rank numbering
133    systems (starting at rank 0 or 1) are implemented by redefining '1'.
134 */
135 #define BOARD_RANKS             11             /* [HGM] for in declarations  */
136 #define BOARD_FILES             16             /* [HGM] for in declarations  */
137 #define BOARD_HEIGHT (gameInfo.boardHeight)    /* [HGM] made user adjustable */
138 #define BOARD_WIDTH  (gameInfo.boardWidth + 2*gameInfo.holdingsWidth)
139 #define BOARD_LEFT   (gameInfo.holdingsWidth)  /* [HGM] play-board edges     */
140 #define BOARD_RGHT   (gameInfo.boardWidth + gameInfo.holdingsWidth)
141 #define CASTLING     (BOARD_RANKS-1)           /* [HGM] hide in upper rank   */
142 #define VIRGIN       (BOARD_RANKS-2)           /* [HGM] pieces not moved     */
143 #define EP_STATUS    CASTLING][(BOARD_FILES-2) /* [HGM] in upper rank        */
144 #define HOLDINGS_SET CASTLING][(BOARD_FILES-1) /* [HGM] in upper-right corner*/
145 #define ONE          ('1'-(BOARD_HEIGHT>9))    /* [HGM] foremost board rank  */
146 #define AAA          ('a'-BOARD_LEFT)          /* [HGM] leftmost board file  */
147 #define VIRGIN_W                 1             /* [HGM] flags in Board[VIRGIN][X] */
148 #define VIRGIN_B                 2
149 #define DROP_RANK               -3
150 #define MAX_MOVES               1000
151 #define MSG_SIZ                 512
152 #define DIALOG_SIZE             256
153 #define STAR_MATCH_N            16
154 #define MOVE_LEN                32
155 #define TIME_CONTROL            "5"     /* in minutes */
156 #define TIME_DELAY_QUOTE        "1.0"   /* seconds between moves */
157 #define TIME_DELAY              ((float) 1.0)
158 #define MOVES_PER_SESSION       40      /* moves per TIME_CONTROL */
159 #define TIME_INCREMENT          -1      /* if >= 0, MOVES_PER_SESSION unused */
160 #define WhiteOnMove(move)       (((move) % 2) == 0)
161 #define ICS_HOST                "chessclub.com"
162 #define ICS_PORT                "5000"
163 #define ICS_COMM_PORT           ""
164 #define FIRST_HOST              "localhost"
165 #define SECOND_HOST             "localhost"
166 #define TELNET_PROGRAM          "telnet"
167 #define DEF_BITMAP_DIR          BITMAPDIR
168 #define MATCH_MODE              "False"
169 #define INIT_STRING             "new\nrandom\n"
170 #define WHITE_STRING            "white\ngo\n"
171 #define BLACK_STRING            "black\ngo\n"
172 #define COMPUTER_STRING         "computer\n"
173 #define REUSE_CHESS_PROGRAMS    1
174 #define WHITE_PIECE_COLOR       "#FFFFCC"
175 #define BLACK_PIECE_COLOR       "#202020"
176 #define LIGHT_SQUARE_COLOR      "#C8C365"
177 #define DARK_SQUARE_COLOR       "#77A26D"
178 #define JAIL_SQUARE_COLOR       "#808080"
179 #define HIGHLIGHT_SQUARE_COLOR  "#FFFF00"
180 #define PREMOVE_HIGHLIGHT_COLOR "#FF0000"
181 #define LOWTIMEWARNING_COLOR    "#FF0000"
182 #define BELLCHAR                '\007'
183 #define NULLCHAR                '\000'
184 #define FEATURE_TIMEOUT         10000 /*ms*/
185
186 #define CLOCK_FONT 0
187 #define MESSAGE_FONT 1
188 #define COORD_FONT 2
189 #define CONSOLE_FONT 3
190 #define COMMENT_FONT 4
191 #define EDITTAGS_FONT 5
192 #define MOVEHISTORY_FONT 6
193 #define GAMELIST_FONT 7
194 #define NUM_FONTS 8
195
196 /* Default to no flashing (the "usual" XBoard behavior) */
197 #define FLASH_COUNT     0               /* Number of times to flash */
198 #define FLASH_RATE      5               /* Flashes per second */
199
200 /* Default delay per character (in msec) while sending login script */
201 #define MS_LOGIN_DELAY  0
202
203 /* [AS] Support for background textures */
204 #define BACK_TEXTURE_MODE_DISABLED      0
205 #define BACK_TEXTURE_MODE_PLAIN         1
206 #define BACK_TEXTURE_MODE_FULL_RANDOM   2
207
208 /* Zippy defaults */
209 #define ZIPPY_TALK FALSE
210 #define ZIPPY_PLAY FALSE
211 #define ZIPPY_LINES "yow.lines"
212 #define ZIPPY_PINHEAD ""
213 #define ZIPPY_PASSWORD ""
214 #define ZIPPY_PASSWORD2 ""
215 #define ZIPPY_WRONG_PASSWORD ""
216 #define ZIPPY_ACCEPT_ONLY ""
217 #define ZIPPY_USE_I TRUE
218 #define ZIPPY_BUGHOUSE 0
219 #define ZIPPY_NOPLAY_CRAFTY FALSE
220 #define ZIPPY_GAME_END "gameend\n"
221 #define ZIPPY_GAME_START ""
222 #define ZIPPY_ADJOURN FALSE
223 #define ZIPPY_ABORT FALSE
224 #define ZIPPY_VARIANTS "normal,fischerandom,crazyhouse,losers,suicide,3checks,twokings,bughouse,shatranj"
225 #define ZIPPY_MAX_GAMES 0
226 #define ZIPPY_REPLAY_TIMEOUT 120
227
228 typedef VOIDSTAR ProcRef;
229 #define NoProc ((ProcRef) 0)
230 typedef VOIDSTAR InputSourceRef;
231
232 typedef void (*DelayedEventCallback) P((void));
233
234 typedef enum { Press, Release } ClickType;
235
236 typedef enum {
237     BeginningOfGame, MachinePlaysWhite, MachinePlaysBlack,
238     AnalyzeMode, AnalyzeFile, TwoMachinesPlay,
239     EditGame, PlayFromGameFile, EndOfGame, EditPosition, Training,
240     IcsIdle, IcsPlayingWhite, IcsPlayingBlack, IcsObserving,
241     IcsExamining
242   } GameMode;
243
244 typedef enum {
245     /* [HGM] the order here is crucial for Crazyhouse & Shogi: */
246     /* only the first N pieces can go into the holdings, and   */
247     /* promotions in those variants shift P-W to U-S           */
248     WhitePawn, WhiteKnight, WhiteBishop, WhiteRook, WhiteQueen,
249     WhiteFerz, WhiteAlfil, WhiteAngel, WhiteMarshall, WhiteWazir, WhiteMan,
250     WhiteCannon, WhiteNightrider, WhiteCardinal, WhiteDragon, WhiteGrasshopper,
251     WhiteSilver, WhiteFalcon, WhiteLance, WhiteCobra, WhiteUnicorn, WhiteKing,
252     BlackPawn, BlackKnight, BlackBishop, BlackRook, BlackQueen,
253     BlackFerz, BlackAlfil, BlackAngel, BlackMarshall, BlackWazir, BlackMan,
254     BlackCannon, BlackNightrider, BlackCardinal, BlackDragon, BlackGrasshopper,
255     BlackSilver, BlackFalcon, BlackLance, BlackCobra, BlackUnicorn, BlackKing,
256     EmptySquare,
257     NoRights, // [HGM] gamestate: for castling rights hidden in board[CASTLING]
258     ClearBoard, WhitePlay, BlackPlay, PromotePiece, DemotePiece /*for use on EditPosition menus*/
259   } ChessSquare;
260
261 /* [HGM] some macros that can be used as prefixes to convert piece types */
262 #define WHITE_TO_BLACK (int)BlackPawn - (int)WhitePawn + (int)
263 #define BLACK_TO_WHITE (int)WhitePawn - (int)BlackPawn + (int)
264 #define PROMOTED       (int)WhiteDragon - (int)WhiteRook + (int)
265 #define DEMOTED        (int)WhiteRook - (int)WhiteDragon + (int)
266 #define SHOGI          (int)EmptySquare + (int)
267
268
269 typedef ChessSquare Board[BOARD_RANKS][BOARD_FILES];
270
271 typedef enum {
272     EndOfFile = 0,
273     WhiteKingSideCastle, WhiteQueenSideCastle,
274     WhiteKingSideCastleWild, WhiteQueenSideCastleWild,
275     WhiteHSideCastleFR, WhiteASideCastleFR,
276     BlackKingSideCastle, BlackQueenSideCastle,
277     BlackKingSideCastleWild, BlackQueenSideCastleWild,
278     BlackHSideCastleFR, BlackASideCastleFR,
279     WhitePromotion, WhiteNonPromotion,
280     BlackPromotion, BlackNonPromotion,
281     WhiteCapturesEnPassant, BlackCapturesEnPassant,
282     WhiteDrop, BlackDrop,
283     NormalMove, AmbiguousMove, IllegalMove, ImpossibleMove,
284     WhiteWins, BlackWins, GameIsDrawn, GameUnfinished,
285     GNUChessGame, XBoardGame, MoveNumberOne, Open, Close, Nothing,
286     Comment, PositionDiagram, ElapsedTime, PGNTag, NAG
287   } ChessMove;
288
289 typedef enum {
290     ColorShout, ColorSShout, ColorChannel1, ColorChannel, ColorKibitz,
291     ColorTell, ColorChallenge, ColorRequest, ColorSeek, ColorNormal,
292     ColorNone, NColorClasses
293 } ColorClass;
294
295 typedef enum {
296     SoundMove, SoundBell, SoundAlarm, SoundIcsWin, SoundIcsLoss,
297     SoundIcsDraw, SoundIcsUnfinished, NSoundClasses
298 } SoundClass;
299
300 /* Names for chess variants, not necessarily supported */
301 typedef enum {
302     VariantNormal,       /* Normal chess */
303     VariantLoadable,     /* "loadgame" command allowed (not really a variant)*/
304     VariantWildCastle,   /* Shuffle chess where king can castle from d file */
305     VariantNoCastle,     /* Shuffle chess with no castling at all */
306     VariantFischeRandom, /* FischeRandom */
307     VariantBughouse,     /* Bughouse, ICC/FICS rules */
308     VariantCrazyhouse,   /* Crazyhouse, ICC/FICS rules */
309     VariantLosers,       /* Try to lose all pieces or get mated (ICC wild 17)*/
310     VariantSuicide,      /* Try to lose all pieces incl. king (FICS) */
311     VariantGiveaway,     /* Try to have no legal moves left (ICC wild 26) */
312     VariantTwoKings,     /* Weird ICC wild 9 */
313     VariantKriegspiel,   /* Kriegspiel; pawns can capture invisible pieces */
314     VariantAtomic,       /* Capturing piece explodes (ICC wild 27) */
315     Variant3Check,       /* Win by giving check 3 times (ICC wild 25) */
316     VariantShatranj,     /* Unsupported (ICC wild 28) */
317     Variant29,           /* Temporary name for possible future ICC wild 29 */
318     Variant30,           /* Temporary name for possible future ICC wild 30 */
319     Variant31,           /* Temporary name for possible future ICC wild 31 */
320     Variant32,           /* Temporary name for possible future ICC wild 32 */
321     Variant33,           /* Temporary name for possible future ICC wild 33 */
322     Variant34,           /* Temporary name for possible future ICC wild 34 */
323     Variant35,           /* Temporary name for possible future ICC wild 35 */
324     Variant36,           /* Temporary name for possible future ICC wild 36 */
325     VariantShogi,        /* [HGM] added variants */
326     VariantXiangqi,
327     VariantCourier,
328     VariantGothic,
329     VariantCapablanca,
330     VariantKnightmate,
331     VariantFairy,
332     VariantCylinder,
333     VariantFalcon,
334     VariantCapaRandom,
335     VariantBerolina,
336     VariantJanus,
337     VariantSuper,
338     VariantGreat,
339     VariantTwilight,
340     VariantMakruk,
341     VariantSChess,
342     VariantGrand,
343     VariantSpartan,
344     VariantUnknown       /* Catchall for other unknown variants */
345 } VariantClass;
346
347 #define VARIANT_NAMES { \
348   "normal", \
349   "normal", \
350   "wildcastle", \
351   "nocastle", \
352   "fischerandom", \
353   "bughouse", \
354   "crazyhouse", \
355   "losers", \
356   "suicide", \
357   "giveaway", \
358   "twokings", \
359   "kriegspiel", \
360   "atomic", \
361   "3check", \
362   "shatranj", \
363   "wild29", \
364   "wild30", \
365   "wild31", \
366   "wild32", \
367   "wild33", \
368   "wild34", \
369   "wild35", \
370   "wild36", \
371   "shogi", \
372   "xiangqi", \
373   "courier", \
374   "gothic", \
375   "capablanca", \
376   "knightmate", \
377   "fairy", \
378   "cylinder", \
379   "falcon",\
380   "caparandom",\
381   "berolina",\
382   "janus",\
383   "super",\
384   "great",\
385   "twilight",\
386   "makruk",\
387   "seirawan",\
388   "grand",\
389   "spartan",\
390   "unknown" \
391 }
392
393 #define ENGINES 2
394
395 typedef struct {
396     char *language;
397 #if !defined(_amigados)
398     char *whitePieceColor;
399     char *blackPieceColor;
400     char *lightSquareColor;
401     char *darkSquareColor;
402     char *jailSquareColor;
403     char *highlightSquareColor;
404     char *premoveHighlightColor;
405     char *dialogColor;
406     char *buttonColor;
407 #else
408     int whitePieceColor;
409     int blackPieceColor;
410     int lightSquareColor;
411     int darkSquareColor;
412     int jailSquareColor;
413     int highlightSquareColor;
414     int premoveHighlightColor;
415 #endif
416     int movesPerSession;
417     float timeIncrement;
418     char *engInitString[ENGINES];
419     char *computerString[ENGINES];
420     char *chessProgram[ENGINES];
421     char *directory[ENGINES];
422     char *pgnName[ENGINES];
423     Boolean firstPlaysBlack;
424     Boolean noChessProgram;
425     char *host[ENGINES];
426     char *pieceDirectory;
427     char *border;
428     char *soundDirectory;
429     char *remoteShell;
430     char *remoteUser;
431     float timeDelay;
432     char *timeControl;
433     Boolean trueColors;
434     Boolean icsActive;
435     char *icsHost;
436     char *icsPort;
437     char *icsCommPort;  /* if set, use serial port instead of tcp host/port */
438     char *icsLogon;     /* Hack to permit variable logon scripts. */
439     char *icsHelper;
440     Boolean icsInputBox;
441     Boolean useTelnet;
442     Boolean seekGraph;
443     Boolean autoRefresh;
444     char *telnetProgram;
445     char *gateway;
446     char *loadGameFile;
447     int loadGameIndex;      /* game # within file */
448     char *saveGameFile;
449     Boolean autoSaveGames;
450     char *loadPositionFile;
451     int loadPositionIndex;  /* position # within file */
452     char *savePositionFile;
453     Boolean matchMode;
454     int matchGames;
455     Boolean monoMode;
456     Boolean debugMode;
457     Boolean clockMode;
458     char *boardSize;
459     char *logoDir;
460     int logoSize;
461     Boolean Iconic;
462     char *searchTime;
463     int searchDepth;
464     Boolean showCoords;
465     char *clockFont;
466     char *messageFont; /* WinBoard only */
467     char *coordFont;
468     char *font; /* xboard only: all other fonts */
469     char *tagsFont; /* WinBoard only */
470     char *commentFont; /* WinBoard only */
471     char *icsFont; /* WinBoard only */
472     Boolean ringBellAfterMoves;
473     Boolean autoCallFlag;
474     Boolean flipView;
475     Boolean autoFlipView;
476     char *cmailGameName; /* xboard only */
477     Boolean alwaysPromoteToQueen;
478     Boolean oldSaveStyle;
479     Boolean oneClick;
480     Boolean quietPlay;
481     Boolean showThinking;
482     Boolean ponderNextMove;
483     Boolean periodicUpdates;
484     Boolean autoObserve;
485     Boolean autoComment;
486     Boolean getMoveList;
487     Boolean testLegality;
488     Boolean topLevel;      /* xboard, top-level auxiliary windows */
489     Boolean titleInWindow; /* xboard only */
490     Boolean localLineEditing; /* WinBoard only */
491     Boolean zippyTalk;
492     Boolean zippyPlay;
493     int flashCount; /* Number of times to flash (xboard only) */
494     int flashRate; /* Flashes per second (xboard only)  */
495     int msLoginDelay;  /* Delay per character (in msec) while sending
496                           ICS logon script (xboard only) */
497     Boolean colorize;   /* If True, use the following colors to color text */
498     /* Strings for colors, as "fg, bg, bold" (strings used in xboard only) */
499     char *colorShout;    // [HGM] IMPORTANT: order must conform to ColorClass definition
500     char *colorSShout;
501     char *colorChannel1;
502     char *colorChannel;
503     char *colorKibitz;
504     char *colorTell;
505     char *colorChallenge;
506     char *colorRequest;
507     char *colorSeek;
508     char *colorNormal;
509     char *soundProgram; /* sound-playing program */
510     char *soundShout;     // [HGM] IMPORTANT: order must be as in ColorClass
511     char *soundSShout;
512     char *soundChannel1;
513     char *soundChannel;
514     char *soundKibitz;
515     char *soundTell;
516     char *soundChallenge;
517     char *soundRequest;
518     char *soundSeek;
519     char *soundMove;     // [HGM] IMPORTANT: order must be as in SoundClass
520     char *soundBell;
521     char *soundIcsAlarm;
522     char *soundIcsWin;
523     char *soundIcsLoss;
524     char *soundIcsDraw;
525     char *soundIcsUnfinished;
526     Boolean disguise;        /* [HGM] Promoted Pawns look like pieces in bughouse */
527     Boolean reuse[ENGINES];
528     Boolean animateDragging; /* If True, animate mouse dragging of pieces */
529     Boolean animate;    /* If True, animate non-mouse moves */
530     int animSpeed;      /* Delay in milliseconds between animation frames */
531     Boolean popupMoveErrors;
532     Boolean popupExitMessage;
533     int showJail;
534     Boolean highlightLastMove;
535     Boolean highlightDragging;
536     Boolean blindfold;          /* if true, no pieces are drawn */
537     Boolean premove;            /* true if premove feature enabled */
538     Boolean premoveWhite;       /* true if premoving White first move  */
539     char *premoveWhiteText;     /* text of White premove 1 */
540     Boolean premoveBlack;       /* true if premoving Black first move */
541     char *premoveBlackText;     /* text of Black premove 1 */
542     Boolean icsAlarm;           /* true if sounding alarm at a certain time */
543     int icsAlarmTime;           /* time to sound alarm, in milliseconds */
544     Boolean autoRaiseBoard;
545     int fontSizeTolerance; /* xboard only */
546     char *initialMode;
547     char *variant;
548     char *chatBoxes;
549     int protocolVersion[ENGINES];
550     Boolean showButtonBar;
551     Boolean icsEngineAnalyze;
552     Boolean variations;         /* [HGM] enable variation-tree walking */
553
554     /* [AS] New properties (down to the "ZIPPY" part) */
555     Boolean scoreIsAbsolute[ENGINES];  /* If true, engine score is always from white side */
556     Boolean saveExtendedInfoInPGN; /* If true, saved PGN games contain extended info */
557     Boolean hideThinkingFromHuman; /* If true, program thinking is generated but not displayed in human/computer matches */
558     Boolean useBitmaps;
559     Boolean useFont;
560     Boolean useBorder;
561     char * liteBackTextureFile; /* Name of texture bitmap for lite squares */
562     char * darkBackTextureFile; /* Name of texture bitmap for dark squares */
563     int liteBackTextureMode;
564     int darkBackTextureMode;
565     char * renderPiecesWithFont; /* Name of font for rendering chess pieces */
566     char * fontToPieceTable; /* Map to translate font character to chess pieces */
567     int fontBackColorWhite;
568     int fontForeColorWhite;
569     int fontBackColorBlack;
570     int fontForeColorBlack;
571     int fontPieceSize; /* Size of font relative to square (percentage) */
572     int overrideLineGap; /* If >= 0 overrides the lineGap value of the board size properties */
573     int adjudicateLossThreshold; /* Adjudicate a two-machine game if both engines agree the score is below this for 6 plies */
574     int delayBeforeQuit;
575     int delayAfterQuit;
576     char * nameOfDebugFile;
577     char * pgnEventHeader;
578     int defaultFrcPosition;
579     char * gameListTags;
580     Boolean saveOutOfBookInfo;
581     Boolean showEvalInMoveHistory;
582     int evalHistColorWhite;
583     int evalHistColorBlack;
584     Boolean highlightMoveWithArrow;
585     Boolean tourney;
586     char * tourneyOptions;
587     int highlightArrowColor;
588     Boolean useStickyWindows;
589     Boolean bgObserve;   /* [HGM] bughouse */
590     Boolean dualBoard;   /* [HGM] dual     */
591     Boolean viewer;
592     char * viewerOptions;
593     int adjudicateDrawMoves;
594     Boolean autoDisplayComment;
595     Boolean autoDisplayTags;
596     Boolean isUCI[ENGINES];
597     Boolean hasOwnBookUCI[ENGINES];
598     char * adapterCommand;
599     char * ucciAdapter;
600     char * polyglotDir;
601     Boolean usePolyglotBook;
602     Boolean defNoBook;
603     char * polyglotBook;
604     int bookDepth;
605     int bookStrength;
606     int defaultHashSize;
607     int defaultCacheSizeEGTB;
608     char * defaultPathEGTB;
609     int defaultMatchGames;
610
611     /* [HGM] Board size */
612     int NrFiles;
613     int NrRanks;
614     int holdingsSize;
615     int matchPause;
616     char * pieceToCharTable;
617     char * pieceNickNames;
618     char * colorNickNames;
619     Boolean allWhite;
620     Boolean upsideDown;
621     Boolean alphaRank;
622     Boolean testClaims;
623     Boolean checkMates;
624     Boolean materialDraws;
625     Boolean trivialDraws;
626     int ruleMoves;
627     int drawRepeats;
628
629 #if ZIPPY
630     char *zippyLines;
631     char *zippyPinhead;
632     char *zippyPassword;
633     char *zippyPassword2;
634     char *zippyWrongPassword;
635     char *zippyAcceptOnly;
636     int zippyUseI;
637     int zippyBughouse;
638     int zippyNoplayCrafty;
639     char *zippyGameEnd;
640     char *zippyGameStart;
641     int zippyAdjourn;
642     int zippyAbort;
643     char *zippyVariants;
644     int zippyMaxGames;
645     int zippyReplayTimeout; /*seconds*/
646     int zippyShortGame; /* [HGM] aborter   */
647 #endif
648     Boolean lowTimeWarning; /* [HGM] low time */
649     char *lowTimeWarningColor;
650
651     char *serverFileName;
652     char *serverMovesName;
653     Boolean suppressLoadMoves;
654     int serverPause;
655     int timeOdds[ENGINES];
656     int timeOddsMode;
657     int accumulateTC[ENGINES];
658     int NPS[ENGINES];
659     Boolean autoKibitz;
660     int engineComments;
661     int eloThreshold1;  /* [HGM] select   */
662     int eloThreshold2;
663     int dateThreshold;
664     int searchMode;
665     int stretch;
666     Boolean ignoreColors;
667     Boolean findMirror;
668     char *userName;
669     int rewindIndex;    /* [HGM] autoinc   */
670     int sameColorGames; /* [HGM] alternate */
671     int smpCores;       /* [HGM] SMP       */
672     char *egtFormats;
673     int niceEngines;    /* [HGM] nice      */
674     char *logo[ENGINES];/* [HGM] logo      */
675     char *pairingEngine;/* [HGM] pairing   */
676     Boolean autoLogo;
677     Boolean noGUI;      /* [HGM] fast: suppress all display updates */
678     char *engOptions[ENGINES]; /* [HGM] options   */
679     char *fenOverride[ENGINES];
680     char *features[ENGINES];
681     char *featureDefaults;
682     char *sysOpen;
683     Boolean keepAlive;  /* [HGM] alive     */
684     Boolean forceIllegal;/*[HGM] illegal   */
685     Boolean noJoin;     /* [HGM] join      */
686     char *wrapContSeq; /* continuation sequence when xboard wraps text */
687     Boolean useInternalWrap; /* use internal wrapping -- noJoin usurps this if set */
688     Boolean pasteSelection; /* paste X selection instead of clipboard */
689     int nrVariations;   /* [HGM] multivar  */
690     int zoom;           /* [HGM] evalGraph */
691     int evalThreshold;  /* [HGM] evalGraph */
692     Boolean dropMenu;   /* [HGM] pv        */
693     Boolean markers;    /* [HGM] markers   */
694     Boolean autoCopyPV;
695     Boolean pieceMenu;
696     Boolean sweepSelect;
697     Boolean whitePOV;
698     Boolean scoreWhite;
699     Boolean pvSAN[ENGINES];
700
701     int recentEngines;
702     char *recentEngineList;
703     char *tourneyFile;
704     char *defName;
705     char *processes;
706     char *results;
707     char *participants;
708     char *afterGame;
709     char *afterTourney;
710     int tourneyType;
711     int tourneyCycles;
712     int seedBase;
713     Boolean roundSync;
714     Boolean cycleSync;
715     Boolean numberTag;
716 } AppData, *AppDataPtr;
717
718 /*  PGN tags (for showing in the game list) */
719 #define LPUSERGLT_SIZE      64
720
721 #define GLT_EVENT           'e'
722 #define GLT_SITE            's'
723 #define GLT_DATE            'd'
724 #define GLT_ROUND           'o'
725 #define GLT_PLAYERS         'p'     /* I.e. white "-" black */
726 #define GLT_RESULT          'r'
727 #define GLT_WHITE_ELO       'w'
728 #define GLT_BLACK_ELO       'b'
729 #define GLT_TIME_CONTROL    't'
730 #define GLT_VARIANT         'v'
731 #define GLT_OUT_OF_BOOK     'a'
732 #define GLT_RESULT_COMMENT  'c'     /* [HGM] rescom */
733
734 #define GLT_DEFAULT_TAGS    "eprd"  /* Event, players, result, date */
735
736 #define GLT_ALL_TAGS        "esdoprwbtvac"
737
738 #define PGN_OUT_OF_BOOK     "Annotator"
739
740 extern AppData appData;
741
742 typedef struct {
743     /* PGN 7-tag info */
744     char *event;
745     char *site;
746     char *date;
747     char *round;
748     char *white;
749     char *black;
750     ChessMove result;
751     /* Additional info */
752     char *fen;          /* NULL or FEN for starting position; input only */
753     char *resultDetails;
754     char *timeControl;
755     char *extraTags;    /* NULL or "[Tag \"Value\"]\n", etc. */
756     int whiteRating;    /* -1 if unknown */
757     int blackRating;    /* -1 if unknown */
758     VariantClass variant;
759     char *outOfBook;    /* [AS] Move and score when engine went out of book */
760     int boardWidth;     /* [HGM] adjustable board size */
761     int boardHeight;
762 /* [HGM] For Shogi and Crazyhouse: */
763     int holdingsSize;  /* number of different piece types in holdings       */
764     int holdingsWidth; /* number of files left and right of board, 0 or 2   */
765 } GameInfo;
766
767 /* [AS] Search stats from chessprogram, for the played move */
768 // [HGM] moved here from backend.h because it occurs in declarations of front-end functions
769 typedef struct {
770     int score;  /* Centipawns */
771     int depth;  /* Plies */
772     int time;   /* Milliseconds */
773 } ChessProgramStats_Move;
774
775 /* [AS] Layout management */
776 typedef struct {
777     Boolean visible;
778     int x;
779     int y;
780     int width;
781     int height;
782 } WindowPlacement;
783
784 extern WindowPlacement wpEngineOutput;
785 extern WindowPlacement wpEvalGraph;
786 extern WindowPlacement wpMoveHistory;
787 extern WindowPlacement wpGameList;
788 extern WindowPlacement wpTags;
789
790 #define MAXENGINES 2000
791
792 // [HGM] chat
793 #define MAX_CHAT 5
794 extern int chatCount;
795 extern char chatPartner[MAX_CHAT][MSG_SIZ];
796
797 // Some prototypes of routines so general they should be available everywhere
798 /* If status == 0, we are exiting with a benign message, not an error */
799 void DisplayFatalError P((String message, int error, int status));
800 void DisplayError P((String message, int error));
801
802 // [HGM] generally useful macros; there are way too many memory leaks...
803 #define FREE(x) if(x) free(x)
804 #define ASSIGN(x, y) if(x) free(x); x = strdup(y)
805
806 // [HGM] for now we use the kludge to redefine all the unstructured options by their array counterpart
807 //       in due time we would have to make the actual substitutions all through the source
808
809 #define firstInitString       engInitString[0]
810 #define secondInitString      engInitString[1]
811 #define firstComputerString   computerString[0]
812 #define secondComputerString  computerString[1]
813 #define firstChessProgram     chessProgram[0]
814 #define secondChessProgram    chessProgram[1]
815 #define firstDirectory        directory[0]
816 #define secondDirectory       directory[1]
817 #define firstProtocolVersion  protocolVersion[0]
818 #define secondProtocolVersion protocolVersion[1]
819 #define firstScoreIsAbsolute  scoreIsAbsolute[0]
820 #define secondScoreIsAbsolute scoreIsAbsolute[1]
821 #define firstHasOwnBookUCI    hasOwnBookUCI[0]
822 #define secondHasOwnBookUCI   hasOwnBookUCI[1]
823 #define firstTimeOdds         timeOdds[0]
824 #define secondTimeOdds        timeOdds[1]
825 #define firstAccumulateTC     accumulateTC[0]
826 #define secondAccumulateTC    accumulateTC[1]
827 #define firstHost    host[0]
828 #define secondHost   host[1]
829 #define reuseFirst   reuse[0]
830 #define reuseSecond  reuse[1]
831 #define firstIsUCI   isUCI[0]
832 #define secondIsUCI  isUCI[1]
833 #define firstNPS     NPS[0]
834 #define secondNPS    NPS[1]
835 #define firstLogo    logo[0]
836 #define secondLogo   logo[1]
837 #define fenOverride1 fenOverride[0]
838 #define fenOverride2 fenOverride[1]
839 #define firstOptions      engOptions[0]
840 #define secondOptions     engOptions[1]
841
842 #endif
843