Dynamic Seek Graph
[xboard.git] / common.h
1 /*
2  * common.h -- Common definitions for X and Windows NT versions of XBoard
3  *
4  * Copyright 1991 by Digital Equipment Corporation, Maynard,
5  * Massachusetts. 
6  *
7  * Enhancements Copyright 1992-2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006,
8  * 2007, 2008, 2009 Free Software Foundation, Inc.
9  *
10  * Enhancements Copyright 2005 Alessandro Scotti
11  *
12  * The following terms apply to Digital Equipment Corporation's copyright
13  * interest in XBoard:
14  * ------------------------------------------------------------------------
15  * All Rights Reserved
16  *
17  * Permission to use, copy, modify, and distribute this software and its
18  * documentation for any purpose and without fee is hereby granted,
19  * provided that the above copyright notice appear in all copies and that
20  * both that copyright notice and this permission notice appear in
21  * supporting documentation, and that the name of Digital not be
22  * used in advertising or publicity pertaining to distribution of the
23  * software without specific, written prior permission.
24  *
25  * DIGITAL DISCLAIMS ALL WARRANTIES WITH REGARD TO THIS SOFTWARE, INCLUDING
26  * ALL IMPLIED WARRANTIES OF MERCHANTABILITY AND FITNESS, IN NO EVENT SHALL
27  * DIGITAL BE LIABLE FOR ANY SPECIAL, INDIRECT OR CONSEQUENTIAL DAMAGES OR
28  * ANY DAMAGES WHATSOEVER RESULTING FROM LOSS OF USE, DATA OR PROFITS,
29  * WHETHER IN AN ACTION OF CONTRACT, NEGLIGENCE OR OTHER TORTIOUS ACTION,
30  * ARISING OUT OF OR IN CONNECTION WITH THE USE OR PERFORMANCE OF THIS
31  * SOFTWARE.
32  * ------------------------------------------------------------------------
33  *
34  * The following terms apply to the enhanced version of XBoard
35  * distributed by the Free Software Foundation:
36  * ------------------------------------------------------------------------
37  *
38  * GNU XBoard is free software: you can redistribute it and/or modify
39  * it under the terms of the GNU General Public License as published by
40  * the Free Software Foundation, either version 3 of the License, or (at
41  * your option) any later version.
42  *
43  * GNU XBoard is distributed in the hope that it will be useful, but
44  * WITHOUT ANY WARRANTY; without even the implied warranty of
45  * MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE. See the GNU
46  * General Public License for more details.
47  *
48  * You should have received a copy of the GNU General Public License
49  * along with this program. If not, see http://www.gnu.org/licenses/.  *
50  *
51  *------------------------------------------------------------------------
52  ** See the file ChangeLog for a revision history.  */
53
54 #ifndef _COMMON
55 #define _COMMON
56
57
58 /* Begin compatibility grunge  */
59
60 #if defined(__STDC__) || defined(WIN32) || defined(_amigados)
61 #define P(args) args
62 typedef void *VOIDSTAR;
63 #else
64 #define P(args)         ()
65 typedef char *VOIDSTAR;
66 #endif
67
68 #ifdef WIN32
69 typedef char Boolean;
70 typedef char *String;
71 #define popen _popen
72 #define pclose _pclose
73
74 #else
75 #ifdef _amigados        /*  It is important, that these types have  */
76 typedef int Boolean;    /*  a length of 4 bytes each, as we are     */
77 typedef char *String;   /*  using ReadArgs() for argument parsing.  */
78 #ifdef _DCC
79 FILE *popen(const char *, const char *);
80 int pclose(FILE *);
81 #endif
82
83 #else
84 #include <X11/Intrinsic.h>
85 #endif
86 #endif
87
88
89 #ifndef TRUE
90 #define TRUE 1
91 #define FALSE 0
92 #endif
93
94 #define UNKNOWN -1 /* [HGM] nps */
95
96 #if !HAVE_RANDOM
97 # if HAVE_RAND48
98 #  define srandom srand48
99 #  define random lrand48
100 # else /* not HAVE_RAND48 */
101 #  define srandom srand
102 #  define random rand
103 # endif /* not HAVE_RAND48 */
104 #endif /* !HAVE_RANDOM */
105
106 /* End compatibility grunge */
107
108 #define PROTOVER                2       /* engine protocol version */
109
110 // [HGM] license: Messages that engines must print to satisfy their license requirements for patented variants
111 #define GOTHIC "Gothic Chess (see www.GothicChess.com) is licensed under U.S. Patent #6,481,716 by Ed Trice"
112 #define NOFALCON "Falcon Chess (see www.chessvariants.com) is licensed under U.S. Patent #5,690,334 by George W. Duke"
113
114 /* [HGM] Some notes about board sizes:
115    In games that allow piece drops, the holdings are considered part of the
116    board, in the leftmost and rightmost two files. This way they are
117    automatically part of the game-history states, and enjoy all display
118    functions (including drag-drop and click-click moves to the regular part
119    of the board). The drawback of this is that the internal numbering of
120    files starts at 2 for the a-file if holdings are displayed. To ensure
121    consistency, this shifted numbering system is used _everywhere_ in the
122    code, and conversion to the 'normal' system only takes place when the
123    file number is converted to or from ASCII (by redefining the character
124    constant 'a'). This works because Winboard only communicates with the
125    outside world in ASCII. In a similar way, the different rank numbering
126    systems (starting at rank 0 or 1) are implemented by redefining '1'.
127 */
128 #define BOARD_RANKS             11             /* [HGM] for in declarations  */
129 #define BOARD_FILES             16             /* [HGM] for in declarations  */
130 #define BOARD_HEIGHT (gameInfo.boardHeight)    /* [HGM] made user adjustable */
131 #define BOARD_WIDTH  (gameInfo.boardWidth + 2*gameInfo.holdingsWidth)   
132 #define BOARD_LEFT   (gameInfo.holdingsWidth)  /* [HGM] play-board edges     */
133 #define BOARD_RGHT   (gameInfo.boardWidth + gameInfo.holdingsWidth)
134 #define CASTLING     (BOARD_RANKS-1)           /* [HGM] hide in upper rank   */
135 #define EP_STATUS    CASTLING][(BOARD_FILES-2) /* [HGM] in upper rank        */
136 #define HOLDINGS_SET CASTLING][(BOARD_FILES-1) /* [HGM] in upper-right corner*/
137 #define ONE          ('1'-(BOARD_HEIGHT>9))    /* [HGM] foremost board rank  */
138 #define AAA          ('a'-BOARD_LEFT)          /* [HGM] leftmost board file  */
139 #define DROP_RANK               -3
140 #define MAX_MOVES               1000
141 #define MSG_SIZ                 512
142 #define DIALOG_SIZE             256
143 #define STAR_MATCH_N            16
144 #define MOVE_LEN                32
145 #define TIME_CONTROL            "5"     /* in minutes */
146 #define TIME_DELAY_QUOTE        "1.0"   /* seconds between moves */
147 #define TIME_DELAY              ((float) 1.0)
148 #define MOVES_PER_SESSION       40      /* moves per TIME_CONTROL */
149 #define TIME_INCREMENT          -1      /* if >= 0, MOVES_PER_SESSION unused */
150 #define WhiteOnMove(move)       (((move) % 2) == 0)
151 #define ICS_HOST                "chessclub.com"
152 #define ICS_PORT                "5000"
153 #define ICS_COMM_PORT           ""
154 #define FIRST_HOST              "localhost"
155 #define SECOND_HOST             "localhost"
156 #define TELNET_PROGRAM          "telnet"
157 #define DEF_BITMAP_DIR          "/usr/share/games/xboard/bitmaps.xchess" /* AP: shouldn't be hardcoded directory, but better than nothing at the moment */
158 #define MATCH_MODE              "False"
159 #define INIT_STRING             "new\nrandom\n"
160 #define WHITE_STRING            "white\ngo\n"
161 #define BLACK_STRING            "black\ngo\n"
162 #define COMPUTER_STRING         "computer\n"
163 #define REUSE_CHESS_PROGRAMS    1
164 #define WHITE_PIECE_COLOR       "#FFFFCC"
165 #define BLACK_PIECE_COLOR       "#202020"
166 #define LIGHT_SQUARE_COLOR      "#C8C365"
167 #define DARK_SQUARE_COLOR       "#77A26D"
168 #define JAIL_SQUARE_COLOR       "#808080"
169 #define HIGHLIGHT_SQUARE_COLOR  "#FFFF00"
170 #define PREMOVE_HIGHLIGHT_COLOR "#FF0000"
171 #define LOWTIMEWARNING_COLOR    "#FF0000"
172 #define BELLCHAR                '\007'
173 #define NULLCHAR                '\000'
174 #define FEATURE_TIMEOUT         10000 /*ms*/
175
176 #define CLOCK_FONT 0
177 #define MESSAGE_FONT 1
178 #define COORD_FONT 2
179 #define CONSOLE_FONT 3
180 #define COMMENT_FONT 4
181 #define EDITTAGS_FONT 5
182 #define MOVEHISTORY_FONT 6
183 #define NUM_FONTS 7
184
185 /* Default to no flashing (the "usual" XBoard behavior) */
186 #define FLASH_COUNT     0               /* Number of times to flash */
187 #define FLASH_RATE      5               /* Flashes per second */
188
189 /* Default delay per character (in msec) while sending login script */
190 #define MS_LOGIN_DELAY  0
191
192 /* [AS] Support for background textures */
193 #define BACK_TEXTURE_MODE_DISABLED      0
194 #define BACK_TEXTURE_MODE_PLAIN         1
195 #define BACK_TEXTURE_MODE_FULL_RANDOM   2
196
197 /* Zippy defaults */
198 #define ZIPPY_TALK FALSE
199 #define ZIPPY_PLAY FALSE
200 #define ZIPPY_LINES "yow.lines"
201 #define ZIPPY_PINHEAD ""
202 #define ZIPPY_PASSWORD ""
203 #define ZIPPY_PASSWORD2 ""
204 #define ZIPPY_WRONG_PASSWORD ""
205 #define ZIPPY_ACCEPT_ONLY ""
206 #define ZIPPY_USE_I TRUE
207 #define ZIPPY_BUGHOUSE 0
208 #define ZIPPY_NOPLAY_CRAFTY FALSE
209 #define ZIPPY_GAME_END "gameend\n"
210 #define ZIPPY_GAME_START ""
211 #define ZIPPY_ADJOURN FALSE
212 #define ZIPPY_ABORT FALSE
213 #define ZIPPY_VARIANTS "normal,fischerandom,crazyhouse,losers,suicide,3checks,twokings,bughouse,shatranj"
214 #define ZIPPY_MAX_GAMES 0
215 #define ZIPPY_REPLAY_TIMEOUT 120
216
217 typedef enum {
218     BeginningOfGame, MachinePlaysWhite, MachinePlaysBlack,
219     AnalyzeMode, AnalyzeFile, TwoMachinesPlay,
220     EditGame, PlayFromGameFile, EndOfGame, EditPosition, Training,
221     IcsIdle, IcsPlayingWhite, IcsPlayingBlack, IcsObserving,
222     IcsExamining
223   } GameMode;
224
225 typedef enum {
226     /* [HGM] the order here is crucial for Crazyhouse & Shogi: */
227     /* only the first N pieces can go into the holdings, and   */
228     /* promotions in those variants shift P-W to U-S           */
229     WhitePawn, WhiteKnight, WhiteBishop, WhiteRook, WhiteQueen, 
230     WhiteFerz, WhiteAlfil, WhiteAngel, WhiteMarshall, WhiteWazir, WhiteMan, 
231     WhiteCannon, WhiteNightrider, WhiteCardinal, WhiteDragon, WhiteGrasshopper,
232     WhiteSilver, WhiteFalcon, WhiteLance, WhiteCobra, WhiteUnicorn, WhiteKing,
233     BlackPawn, BlackKnight, BlackBishop, BlackRook, BlackQueen,
234     BlackFerz, BlackAlfil, BlackAngel, BlackMarshall, BlackWazir, BlackMan, 
235     BlackCannon, BlackNightrider, BlackCardinal, BlackDragon, BlackGrasshopper,
236     BlackSilver, BlackFalcon, BlackLance, BlackCobra, BlackUnicorn, BlackKing,
237     EmptySquare, 
238     NoRights, // [HGM] gamestate: for castling rights hidden in board[CASTLING]
239     ClearBoard, WhitePlay, BlackPlay, PromotePiece, DemotePiece /*for use on EditPosition menus*/
240   } ChessSquare;
241
242 /* [HGM] some macros that can be used as prefixes to convert piece types */
243 #define WHITE_TO_BLACK (int)BlackPawn - (int)WhitePawn + (int)
244 #define BLACK_TO_WHITE (int)WhitePawn - (int)BlackPawn + (int)
245 #define PROMOTED       (int)WhiteDragon - (int)WhiteRook + (int)
246 #define DEMOTED        (int)WhiteRook - (int)WhiteDragon + (int)
247 #define SHOGI          (int)EmptySquare + (int)
248
249
250 typedef ChessSquare Board[BOARD_RANKS][BOARD_FILES];
251
252 typedef enum {
253     WhiteKingSideCastle = 1, WhiteQueenSideCastle,
254     WhiteKingSideCastleWild, WhiteQueenSideCastleWild,
255     WhiteHSideCastleFR, WhiteASideCastleFR, 
256     BlackKingSideCastle, BlackQueenSideCastle,
257     BlackKingSideCastleWild, BlackQueenSideCastleWild,
258     BlackHSideCastleFR, BlackASideCastleFR, 
259     WhitePromotionKnight, WhitePromotionBishop,
260     WhitePromotionRook, WhitePromotionQueen, WhitePromotionKing,
261     WhitePromotionChancellor, WhitePromotionArchbishop, WhitePromotionCentaur,
262     BlackPromotionKnight, BlackPromotionBishop,
263     BlackPromotionRook, BlackPromotionQueen, BlackPromotionKing,
264     BlackPromotionChancellor, BlackPromotionArchbishop, BlackPromotionCentaur,
265     WhiteCapturesEnPassant, BlackCapturesEnPassant,
266     WhiteDrop, BlackDrop, 
267     NormalMove, AmbiguousMove, IllegalMove, ImpossibleMove,
268     WhiteWins, BlackWins, GameIsDrawn, GameUnfinished,
269     GNUChessGame, XBoardGame, MoveNumberOne, 
270     Comment, PositionDiagram, ElapsedTime, PGNTag, NAG
271   } ChessMove;
272
273 typedef enum {
274     ColorShout, ColorSShout, ColorChannel1, ColorChannel, ColorKibitz,
275     ColorTell, ColorChallenge, ColorRequest, ColorSeek, ColorNormal,
276     ColorNone, NColorClasses
277 } ColorClass;
278
279 typedef enum {
280     SoundMove, SoundBell, SoundAlarm, SoundIcsWin, SoundIcsLoss,
281     SoundIcsDraw, SoundIcsUnfinished, NSoundClasses
282 } SoundClass;
283
284 /* Names for chess variants, not necessarily supported */
285 typedef enum {
286     VariantNormal,       /* Normal chess */
287     VariantLoadable,     /* "loadgame" command allowed (not really a variant)*/
288     VariantWildCastle,   /* Shuffle chess where king can castle from d file */
289     VariantNoCastle,     /* Shuffle chess with no castling at all */
290     VariantFischeRandom, /* FischeRandom */
291     VariantBughouse,     /* Bughouse, ICC/FICS rules */
292     VariantCrazyhouse,   /* Crazyhouse, ICC/FICS rules */
293     VariantLosers,       /* Try to lose all pieces or get mated (ICC wild 17)*/
294     VariantSuicide,      /* Try to lose all pieces incl. king (FICS) */
295     VariantGiveaway,     /* Try to have no legal moves left (ICC wild 26) */
296     VariantTwoKings,     /* Weird ICC wild 9 */
297     VariantKriegspiel,   /* Kriegspiel; pawns can capture invisible pieces */
298     VariantAtomic,       /* Capturing piece explodes (ICC wild 27) */
299     Variant3Check,       /* Win by giving check 3 times (ICC wild 25) */
300     VariantShatranj,     /* Unsupported (ICC wild 28) */
301     Variant29,           /* Temporary name for possible future ICC wild 29 */
302     Variant30,           /* Temporary name for possible future ICC wild 30 */
303     Variant31,           /* Temporary name for possible future ICC wild 31 */
304     Variant32,           /* Temporary name for possible future ICC wild 32 */
305     Variant33,           /* Temporary name for possible future ICC wild 33 */
306     Variant34,           /* Temporary name for possible future ICC wild 34 */
307     Variant35,           /* Temporary name for possible future ICC wild 35 */
308     Variant36,           /* Temporary name for possible future ICC wild 36 */
309     VariantShogi,        /* [HGM] added variants */
310     VariantXiangqi,
311     VariantCourier,
312     VariantGothic,
313     VariantCapablanca,
314     VariantKnightmate,
315     VariantFairy,        
316     VariantCylinder,
317     VariantFalcon,
318     VariantCapaRandom,
319     VariantBerolina,
320     VariantJanus,
321     VariantSuper,
322     VariantGreat,
323     VariantTwilight,
324     VariantMakruk,
325     VariantUnknown       /* Catchall for other unknown variants */
326 } VariantClass;
327
328 #define VARIANT_NAMES { \
329   "normal", \
330   "normal", \
331   "wildcastle", \
332   "nocastle", \
333   "fischerandom", \
334   "bughouse", \
335   "crazyhouse", \
336   "losers", \
337   "suicide", \
338   "giveaway", \
339   "twokings", \
340   "kriegspiel", \
341   "atomic", \
342   "3check", \
343   "shatranj", \
344   "wild29", \
345   "wild30", \
346   "wild31", \
347   "wild32", \
348   "wild33", \
349   "wild34", \
350   "wild35", \
351   "wild36", \
352   "shogi", \
353   "xiangqi", \
354   "courier", \
355   "gothic", \
356   "capablanca", \
357   "knightmate", \
358   "fairy", \
359   "cylinder", \
360   "falcon",\
361   "caparandom",\
362   "berolina",\
363   "janus",\
364   "super",\
365   "great",\
366   "twilight",\
367   "makruk",\
368   "unknown" \
369 }
370
371 typedef struct {
372 #if !defined(_amigados)
373     char *whitePieceColor;
374     char *blackPieceColor;
375     char *lightSquareColor;
376     char *darkSquareColor;
377     char *jailSquareColor;
378     char *highlightSquareColor;
379     char *premoveHighlightColor;
380 #else
381     int whitePieceColor;
382     int blackPieceColor;
383     int lightSquareColor;
384     int darkSquareColor;
385     int jailSquareColor;
386     int highlightSquareColor;
387     int premoveHighlightColor;
388 #endif
389     int movesPerSession;
390     int timeIncrement;
391     char *initString;
392     char *secondInitString;
393     char *firstComputerString;
394     char *secondComputerString;
395     char *firstChessProgram;
396     char *secondChessProgram;
397     char *firstDirectory;
398     char *secondDirectory;
399     Boolean firstPlaysBlack;
400     Boolean noChessProgram;
401     char *firstHost;
402     char *secondHost;
403     char *bitmapDirectory;
404     char *remoteShell;
405     char *remoteUser;
406     float timeDelay;
407     char *timeControl;
408     Boolean icsActive;
409     char *icsHost;
410     char *icsPort;
411     char *icsCommPort;  /* if set, use serial port instead of tcp host/port */
412     char *icsLogon;     /* Hack to permit variable logon scripts. */
413     char *icsHelper;
414     Boolean icsInputBox;
415     Boolean useTelnet;
416     Boolean seekGraph;
417     Boolean autoRefresh;
418     char *telnetProgram;
419     char *gateway;
420     char *loadGameFile;
421     int loadGameIndex;      /* game # within file */
422     char *saveGameFile;
423     Boolean autoSaveGames;
424     char *loadPositionFile;
425     int loadPositionIndex;  /* position # within file */
426     char *savePositionFile;
427     Boolean matchMode;
428     int matchGames;
429     Boolean monoMode;
430     Boolean debugMode;
431     Boolean clockMode;
432     char *boardSize;
433     Boolean Iconic;
434     char *searchTime;
435     int searchDepth;
436     Boolean showCoords;
437     char *clockFont;
438     char *messageFont; /* WinBoard only */
439     char *coordFont;
440     char *font; /* xboard only: all other fonts */
441     char *tagsFont; /* WinBoard only */
442     char *commentFont; /* WinBoard only */
443     char *icsFont; /* WinBoard only */
444     Boolean ringBellAfterMoves;
445     Boolean autoCallFlag;
446     Boolean flipView;
447     Boolean autoFlipView;
448     char *cmailGameName; /* xboard only */
449     Boolean alwaysPromoteToQueen;
450     Boolean oldSaveStyle;
451     Boolean quietPlay;
452     Boolean showThinking;
453     Boolean ponderNextMove;
454     Boolean periodicUpdates;
455     Boolean autoObserve;
456     Boolean autoComment;
457     Boolean getMoveList;
458     Boolean testLegality;
459     int borderXoffset; /* xboard only */
460     int borderYoffset; /* xboard only */
461     Boolean titleInWindow; /* xboard only */
462     Boolean localLineEditing; /* WinBoard only */
463     Boolean zippyTalk;
464     Boolean zippyPlay;
465     int flashCount; /* Number of times to flash (xboard only) */
466     int flashRate; /* Flashes per second (xboard only)  */
467     char *pixmapDirectory; /* Path to XPM/XIM files to use (xboard only) */
468     int msLoginDelay;  /* Delay per character (in msec) while sending
469                           ICS logon script (xboard only) */
470     Boolean colorize;   /* If True, use the following colors to color text */
471     /* Strings for colors, as "fg, bg, bold" (strings used in xboard only) */
472     char *colorShout;    // [HGM] IMPORTANT: order must conform to ColorClass definition
473     char *colorSShout;
474     char *colorChannel1;
475     char *colorChannel;
476     char *colorKibitz;
477     char *colorTell;
478     char *colorChallenge;
479     char *colorRequest;
480     char *colorSeek;
481     char *colorNormal;
482     char *soundProgram; /* sound-playing program */
483     char *soundShout;     // [HGM] IMPORTANT: order must be as in ColorClass
484     char *soundSShout;
485     char *soundChannel1;
486     char *soundChannel;
487     char *soundKibitz;
488     char *soundTell;
489     char *soundChallenge;
490     char *soundRequest;
491     char *soundSeek;
492     char *soundMove;     // [HGM] IMPORTANT: order must be as in SoundClass
493     char *soundBell;
494     char *soundIcsAlarm;
495     char *soundIcsWin;
496     char *soundIcsLoss;
497     char *soundIcsDraw;
498     char *soundIcsUnfinished;
499     Boolean reuseFirst;
500     Boolean reuseSecond;
501     Boolean animateDragging; /* If True, animate mouse dragging of pieces */
502     Boolean animate;    /* If True, animate non-mouse moves */
503     int animSpeed;      /* Delay in milliseconds between animation frames */
504     Boolean popupMoveErrors;
505     Boolean popupExitMessage;
506     int showJail;
507     Boolean highlightLastMove;
508     Boolean highlightDragging;
509     Boolean blindfold;          /* if true, no pieces are drawn */
510     Boolean premove;            /* true if premove feature enabled */ 
511     Boolean premoveWhite;       /* true if premoving White first move  */ 
512     char *premoveWhiteText;     /* text of White premove 1 */ 
513     Boolean premoveBlack;       /* true if premoving Black first move */ 
514     char *premoveBlackText;     /* text of Black premove 1 */ 
515     Boolean icsAlarm;           /* true if sounding alarm at a certain time */  
516     int icsAlarmTime;           /* time to sound alarm, in milliseconds */
517     Boolean autoRaiseBoard;
518     int fontSizeTolerance; /* xboard only */
519     char *initialMode;
520     char *variant;
521     int firstProtocolVersion;
522     int secondProtocolVersion;
523     Boolean showButtonBar;
524     Boolean icsEngineAnalyze; 
525
526     /* [AS] New properties (down to the "ZIPPY" part) */
527     Boolean firstScoreIsAbsolute;  /* If true, engine score is always from white side */
528     Boolean secondScoreIsAbsolute; /* If true, engine score is always from white side */
529     Boolean saveExtendedInfoInPGN; /* If true, saved PGN games contain extended info */
530     Boolean hideThinkingFromHuman; /* If true, program thinking is generated but not displayed in human/computer matches */
531     char * liteBackTextureFile; /* Name of texture bitmap for lite squares */
532     char * darkBackTextureFile; /* Name of texture bitmap for dark squares */
533     int liteBackTextureMode;
534     int darkBackTextureMode;
535     char * renderPiecesWithFont; /* Name of font for rendering chess pieces */
536     char * fontToPieceTable; /* Map to translate font character to chess pieces */
537     int fontBackColorWhite;
538     int fontForeColorWhite;
539     int fontBackColorBlack;
540     int fontForeColorBlack;
541     int fontPieceSize; /* Size of font relative to square (percentage) */
542     int overrideLineGap; /* If >= 0 overrides the lineGap value of the board size properties */
543     int adjudicateLossThreshold; /* Adjudicate a two-machine game if both engines agree the score is below this for 6 plies */
544     int delayBeforeQuit;
545     int delayAfterQuit;
546     char * nameOfDebugFile;
547     char * pgnEventHeader;
548     int defaultFrcPosition;
549     char * gameListTags;
550     Boolean saveOutOfBookInfo;
551     Boolean showEvalInMoveHistory;
552     int evalHistColorWhite;
553     int evalHistColorBlack;
554     Boolean highlightMoveWithArrow;
555     int highlightArrowColor;
556     Boolean useStickyWindows;
557     int adjudicateDrawMoves;
558     Boolean autoDisplayComment;
559     Boolean autoDisplayTags;
560     Boolean firstIsUCI;
561     Boolean secondIsUCI;
562     Boolean firstHasOwnBookUCI;
563     Boolean secondHasOwnBookUCI;
564     char * adapterCommand;
565     char * polyglotDir;
566     Boolean usePolyglotBook;
567     char * polyglotBook;
568     int defaultHashSize;
569     int defaultCacheSizeEGTB;
570     char * defaultPathEGTB;
571
572     /* [HGM] Board size */
573     int NrFiles;
574     int NrRanks;
575     int holdingsSize;
576     int matchPause;
577     char * pieceToCharTable;
578     Boolean allWhite;
579     Boolean upsideDown;
580     Boolean alphaRank;
581     Boolean testClaims;
582     Boolean checkMates;
583     Boolean materialDraws;
584     Boolean trivialDraws;
585     int ruleMoves;
586     int drawRepeats;
587
588 #if ZIPPY
589     char *zippyLines;
590     char *zippyPinhead;
591     char *zippyPassword;
592     char *zippyPassword2;
593     char *zippyWrongPassword;
594     char *zippyAcceptOnly;
595     int zippyUseI;
596     int zippyBughouse;
597     int zippyNoplayCrafty;
598     char *zippyGameEnd;
599     char *zippyGameStart;
600     int zippyAdjourn;
601     int zippyAbort;
602     char *zippyVariants;
603     int zippyMaxGames;
604     int zippyReplayTimeout; /*seconds*/
605     int zippyShortGame; /* [HGM] aborter   */
606 #endif
607     Boolean lowTimeWarning; /* [HGM] low time */
608     char *lowTimeWarningColor;
609
610     char *serverMovesName;
611     Boolean suppressLoadMoves;
612     int serverPause;
613     int firstTimeOdds;
614     int secondTimeOdds;
615     int timeOddsMode;
616     int firstAccumulateTC;
617     int secondAccumulateTC;
618     int firstNPS;
619     int secondNPS;
620     Boolean autoKibitz;
621     int engineComments;
622     char *userName;
623     int rewindIndex;    /* [HGM] autoinc   */
624     int sameColorGames; /* [HGM] alternate */
625     int smpCores;       /* [HGM] SMP       */
626     char *egtFormats;
627     int niceEngines;    /* [HGM] nice      */
628     char *firstLogo;    /* [HGM] logo      */
629     char *secondLogo;
630     Boolean autoLogo;
631     Boolean noGUI;      /* [HGM] fast: suppress all display updates */
632     char *firstOptions; /* [HGM] options   */
633     char *secondOptions;
634     char *fenOverride1;
635     char *fenOverride2;
636     Boolean keepAlive;  /* [HGM] alive     */
637     Boolean forceIllegal;/*[HGM] illegal   */
638     Boolean noJoin;     /* [HGM] join      */
639     char *wrapContSeq; /* continuation sequence when xboard wraps text */
640     Boolean useInternalWrap; /* use internal wrapping -- noJoin usurps this if set */
641     Boolean pasteSelection; /* paste X selection instead of clipboard */
642     int nrVariations;   /* [HGM] multivar  */
643     Boolean dropMenu;   /* [HGM] pv        */
644     Boolean markers;    /* [HGM] markers   */
645 } AppData, *AppDataPtr;
646
647 /* [AS] PGN tags (for showing in the game list) */
648 #define GLT_EVENT           'e'
649 #define GLT_SITE            's'
650 #define GLT_DATE            'd'
651 #define GLT_ROUND           'o'
652 #define GLT_PLAYERS         'p'     /* I.e. white "-" black */
653 #define GLT_RESULT          'r'
654 #define GLT_WHITE_ELO       'w'
655 #define GLT_BLACK_ELO       'b'
656 #define GLT_TIME_CONTROL    't'
657 #define GLT_VARIANT         'v'
658 #define GLT_OUT_OF_BOOK     'a'
659 #define GLT_RESULT_COMMENT  'c'     /* [HGM] rescom */
660
661 #define GLT_DEFAULT_TAGS    "eprd"  /* Event, players, result, date */
662
663 #define GLT_ALL_TAGS        "esdoprwbtvac"
664
665 #define PGN_OUT_OF_BOOK     "Annotator"
666
667 extern AppData appData;
668
669 typedef struct {
670     /* PGN 7-tag info */
671     char *event;
672     char *site;
673     char *date;
674     char *round;
675     char *white;
676     char *black;
677     ChessMove result;
678     /* Additional info */
679     char *fen;          /* NULL or FEN for starting position; input only */
680     char *resultDetails;
681     char *timeControl;
682     char *extraTags;    /* NULL or "[Tag \"Value\"]\n", etc. */
683     int whiteRating;    /* -1 if unknown */
684     int blackRating;    /* -1 if unknown */
685     VariantClass variant;
686     char *outOfBook;    /* [AS] Move and score when engine went out of book */
687     int boardWidth;     /* [HGM] adjustable board size */
688     int boardHeight;
689 /* [HGM] For Shogi and Crazyhouse: */
690     int holdingsSize;  /* number of different piece types in holdings       */
691     int holdingsWidth; /* number of files left and right of board, 0 or 2   */
692 } GameInfo;
693
694 /* [AS] Search stats from chessprogram, for the played move */
695 // [HGM] moved here from backend.h because it occurs in declarations of front-end functions
696 typedef struct {
697     int score;  /* Centipawns */
698     int depth;  /* Plies */
699     int time;   /* Milliseconds */
700 } ChessProgramStats_Move;
701
702 /* [AS] Layout management */
703 typedef struct {
704     Boolean visible;
705     int x;
706     int y;
707     int width;
708     int height;
709 } WindowPlacement;
710
711 extern WindowPlacement wpEngineOutput;
712 extern WindowPlacement wpEvalGraph;
713 extern WindowPlacement wpMoveHistory;
714 extern WindowPlacement wpGameList;
715 extern WindowPlacement wpTags;
716
717 // [HGM] chat   
718 #define MAX_CHAT 3
719 extern int chatCount;
720 extern char chatPartner[MAX_CHAT][MSG_SIZ];
721
722
723 #endif
724