Add Themes dialog (WB)
[xboard.git] / common.h
1 /*
2  * common.h -- Common definitions for X and Windows NT versions of XBoard
3  *
4  * Copyright 1991 by Digital Equipment Corporation, Maynard,
5  * Massachusetts.
6  *
7  * Enhancements Copyright 1992-2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006,
8  * 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012 Free Software Foundation, Inc.
9  *
10  * Enhancements Copyright 2005 Alessandro Scotti
11  *
12  * The following terms apply to Digital Equipment Corporation's copyright
13  * interest in XBoard:
14  * ------------------------------------------------------------------------
15  * All Rights Reserved
16  *
17  * Permission to use, copy, modify, and distribute this software and its
18  * documentation for any purpose and without fee is hereby granted,
19  * provided that the above copyright notice appear in all copies and that
20  * both that copyright notice and this permission notice appear in
21  * supporting documentation, and that the name of Digital not be
22  * used in advertising or publicity pertaining to distribution of the
23  * software without specific, written prior permission.
24  *
25  * DIGITAL DISCLAIMS ALL WARRANTIES WITH REGARD TO THIS SOFTWARE, INCLUDING
26  * ALL IMPLIED WARRANTIES OF MERCHANTABILITY AND FITNESS, IN NO EVENT SHALL
27  * DIGITAL BE LIABLE FOR ANY SPECIAL, INDIRECT OR CONSEQUENTIAL DAMAGES OR
28  * ANY DAMAGES WHATSOEVER RESULTING FROM LOSS OF USE, DATA OR PROFITS,
29  * WHETHER IN AN ACTION OF CONTRACT, NEGLIGENCE OR OTHER TORTIOUS ACTION,
30  * ARISING OUT OF OR IN CONNECTION WITH THE USE OR PERFORMANCE OF THIS
31  * SOFTWARE.
32  * ------------------------------------------------------------------------
33  *
34  * The following terms apply to the enhanced version of XBoard
35  * distributed by the Free Software Foundation:
36  * ------------------------------------------------------------------------
37  *
38  * GNU XBoard is free software: you can redistribute it and/or modify
39  * it under the terms of the GNU General Public License as published by
40  * the Free Software Foundation, either version 3 of the License, or (at
41  * your option) any later version.
42  *
43  * GNU XBoard is distributed in the hope that it will be useful, but
44  * WITHOUT ANY WARRANTY; without even the implied warranty of
45  * MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE. See the GNU
46  * General Public License for more details.
47  *
48  * You should have received a copy of the GNU General Public License
49  * along with this program. If not, see http://www.gnu.org/licenses/.  *
50  *
51  *------------------------------------------------------------------------
52  ** See the file ChangeLog for a revision history.  */
53
54 #ifndef XB_COMMON
55 #define XB_COMMON
56
57
58 /* Begin compatibility grunge  */
59
60 #if defined(__STDC__) || defined(WIN32) || defined(_amigados)
61 #define P(args) args
62 typedef void *VOIDSTAR;
63 #else
64 #define P(args)         ()
65 typedef char *VOIDSTAR;
66 #endif
67
68 #ifdef WIN32
69 typedef char Boolean;
70 typedef char *String;
71 #define popen _popen
72 #define pclose _pclose
73
74 #else
75 #ifdef _amigados        /*  It is important, that these types have  */
76 typedef int Boolean;    /*  a length of 4 bytes each, as we are     */
77 typedef char *String;   /*  using ReadArgs() for argument parsing.  */
78 #ifdef _DCC
79 FILE *popen(const char *, const char *);
80 int pclose(FILE *);
81 #endif
82
83 #else
84 #ifdef X11
85 #include <X11/Intrinsic.h>
86 #else
87 typedef char Boolean;
88 typedef char *String;
89 #define True 1
90 #define False 0
91 #endif
92 #endif
93 #endif
94
95
96 #ifndef TRUE
97 #define TRUE 1
98 #define FALSE 0
99 #endif
100
101 #define UNKNOWN -1 /* [HGM] nps */
102
103 #if !HAVE_RANDOM
104 # if HAVE_RAND48
105 #  define srandom srand48
106 #  define random lrand48
107 # else /* not HAVE_RAND48 */
108 #  define srandom srand
109 #  define random rand
110 # endif /* not HAVE_RAND48 */
111 #endif /* !HAVE_RANDOM */
112
113 /* End compatibility grunge */
114
115 #define PROTOVER                2       /* engine protocol version */
116
117 // [HGM] license: Messages that engines must print to satisfy their license requirements for patented variants
118 #define GOTHIC "Gothic Chess (see www.GothicChess.com) is licensed under U.S. Patent #6,481,716 by Ed Trice"
119 #define FALCON "Falcon Chess (see www.chessvariants.com) is licensed under U.S. Patent #5,690,334 by George W. Duke"
120
121 /* [HGM] Some notes about board sizes:
122    In games that allow piece drops, the holdings are considered part of the
123    board, in the leftmost and rightmost two files. This way they are
124    automatically part of the game-history states, and enjoy all display
125    functions (including drag-drop and click-click moves to the regular part
126    of the board). The drawback of this is that the internal numbering of
127    files starts at 2 for the a-file if holdings are displayed. To ensure
128    consistency, this shifted numbering system is used _everywhere_ in the
129    code, and conversion to the 'normal' system only takes place when the
130    file number is converted to or from ASCII (by redefining the character
131    constant 'a'). This works because Winboard only communicates with the
132    outside world in ASCII. In a similar way, the different rank numbering
133    systems (starting at rank 0 or 1) are implemented by redefining '1'.
134 */
135 #define BOARD_RANKS             11             /* [HGM] for in declarations  */
136 #define BOARD_FILES             16             /* [HGM] for in declarations  */
137 #define BOARD_HEIGHT (gameInfo.boardHeight)    /* [HGM] made user adjustable */
138 #define BOARD_WIDTH  (gameInfo.boardWidth + 2*gameInfo.holdingsWidth)
139 #define BOARD_LEFT   (gameInfo.holdingsWidth)  /* [HGM] play-board edges     */
140 #define BOARD_RGHT   (gameInfo.boardWidth + gameInfo.holdingsWidth)
141 #define CASTLING     (BOARD_RANKS-1)           /* [HGM] hide in upper rank   */
142 #define VIRGIN       (BOARD_RANKS-2)           /* [HGM] pieces not moved     */
143 #define EP_STATUS    CASTLING][(BOARD_FILES-2) /* [HGM] in upper rank        */
144 #define HOLDINGS_SET CASTLING][(BOARD_FILES-1) /* [HGM] in upper-right corner*/
145 #define ONE          ('1'-(BOARD_HEIGHT>9))    /* [HGM] foremost board rank  */
146 #define AAA          ('a'-BOARD_LEFT)          /* [HGM] leftmost board file  */
147 #define VIRGIN_W                 1             /* [HGM] flags in Board[VIRGIN][X] */
148 #define VIRGIN_B                 2
149 #define DROP_RANK               -3
150 #define MAX_MOVES               1000
151 #define MSG_SIZ                 512
152 #define DIALOG_SIZE             256
153 #define STAR_MATCH_N            16
154 #define MOVE_LEN                32
155 #define TIME_CONTROL            "5"     /* in minutes */
156 #define TIME_DELAY_QUOTE        "1.0"   /* seconds between moves */
157 #define TIME_DELAY              ((float) 1.0)
158 #define MOVES_PER_SESSION       40      /* moves per TIME_CONTROL */
159 #define TIME_INCREMENT          -1      /* if >= 0, MOVES_PER_SESSION unused */
160 #define WhiteOnMove(move)       (((move) % 2) == 0)
161 #define ICS_HOST                "chessclub.com"
162 #define ICS_PORT                "5000"
163 #define ICS_COMM_PORT           ""
164 #define FIRST_HOST              "localhost"
165 #define SECOND_HOST             "localhost"
166 #define TELNET_PROGRAM          "telnet"
167 #define DEF_BITMAP_DIR          BITMAPDIR
168 #define MATCH_MODE              "False"
169 #define INIT_STRING             "new\nrandom\n"
170 #define WHITE_STRING            "white\ngo\n"
171 #define BLACK_STRING            "black\ngo\n"
172 #define COMPUTER_STRING         "computer\n"
173 #define REUSE_CHESS_PROGRAMS    1
174 #define WHITE_PIECE_COLOR       "#FFFFCC"
175 #define BLACK_PIECE_COLOR       "#202020"
176 #define LIGHT_SQUARE_COLOR      "#C8C365"
177 #define DARK_SQUARE_COLOR       "#77A26D"
178 #define JAIL_SQUARE_COLOR       "#808080"
179 #define HIGHLIGHT_SQUARE_COLOR  "#FFFF00"
180 #define PREMOVE_HIGHLIGHT_COLOR "#FF0000"
181 #define LOWTIMEWARNING_COLOR    "#FF0000"
182 #define BELLCHAR                '\007'
183 #define NULLCHAR                '\000'
184 #define FEATURE_TIMEOUT         10000 /*ms*/
185
186 #define CLOCK_FONT 0
187 #define MESSAGE_FONT 1
188 #define COORD_FONT 2
189 #define CONSOLE_FONT 3
190 #define COMMENT_FONT 4
191 #define EDITTAGS_FONT 5
192 #define MOVEHISTORY_FONT 6
193 #define GAMELIST_FONT 7
194 #define NUM_FONTS 8
195
196 /* Default to no flashing (the "usual" XBoard behavior) */
197 #define FLASH_COUNT     0               /* Number of times to flash */
198 #define FLASH_RATE      5               /* Flashes per second */
199
200 /* Default delay per character (in msec) while sending login script */
201 #define MS_LOGIN_DELAY  0
202
203 /* [AS] Support for background textures */
204 #define BACK_TEXTURE_MODE_DISABLED      0
205 #define BACK_TEXTURE_MODE_PLAIN         1
206 #define BACK_TEXTURE_MODE_FULL_RANDOM   2
207
208 /* Zippy defaults */
209 #define ZIPPY_TALK FALSE
210 #define ZIPPY_PLAY FALSE
211 #define ZIPPY_LINES "yow.lines"
212 #define ZIPPY_PINHEAD ""
213 #define ZIPPY_PASSWORD ""
214 #define ZIPPY_PASSWORD2 ""
215 #define ZIPPY_WRONG_PASSWORD ""
216 #define ZIPPY_ACCEPT_ONLY ""
217 #define ZIPPY_USE_I TRUE
218 #define ZIPPY_BUGHOUSE 0
219 #define ZIPPY_NOPLAY_CRAFTY FALSE
220 #define ZIPPY_GAME_END "gameend\n"
221 #define ZIPPY_GAME_START ""
222 #define ZIPPY_ADJOURN FALSE
223 #define ZIPPY_ABORT FALSE
224 #define ZIPPY_VARIANTS "normal,fischerandom,crazyhouse,losers,suicide,3checks,twokings,bughouse,shatranj"
225 #define ZIPPY_MAX_GAMES 0
226 #define ZIPPY_REPLAY_TIMEOUT 120
227
228 typedef VOIDSTAR ProcRef;
229 #define NoProc ((ProcRef) 0)
230 typedef VOIDSTAR InputSourceRef;
231
232 typedef void (*DelayedEventCallback) P((void));
233
234 typedef enum { Press, Release } ClickType;
235
236 typedef enum {
237     BeginningOfGame, MachinePlaysWhite, MachinePlaysBlack,
238     AnalyzeMode, AnalyzeFile, TwoMachinesPlay,
239     EditGame, PlayFromGameFile, EndOfGame, EditPosition, Training,
240     IcsIdle, IcsPlayingWhite, IcsPlayingBlack, IcsObserving,
241     IcsExamining
242   } GameMode;
243
244 typedef enum {
245     /* [HGM] the order here is crucial for Crazyhouse & Shogi: */
246     /* only the first N pieces can go into the holdings, and   */
247     /* promotions in those variants shift P-W to U-S           */
248     WhitePawn, WhiteKnight, WhiteBishop, WhiteRook, WhiteQueen,
249     WhiteFerz, WhiteAlfil, WhiteAngel, WhiteMarshall, WhiteWazir, WhiteMan,
250     WhiteCannon, WhiteNightrider, WhiteCardinal, WhiteDragon, WhiteGrasshopper,
251     WhiteSilver, WhiteFalcon, WhiteLance, WhiteCobra, WhiteUnicorn, WhiteKing,
252     BlackPawn, BlackKnight, BlackBishop, BlackRook, BlackQueen,
253     BlackFerz, BlackAlfil, BlackAngel, BlackMarshall, BlackWazir, BlackMan,
254     BlackCannon, BlackNightrider, BlackCardinal, BlackDragon, BlackGrasshopper,
255     BlackSilver, BlackFalcon, BlackLance, BlackCobra, BlackUnicorn, BlackKing,
256     EmptySquare,
257     NoRights, // [HGM] gamestate: for castling rights hidden in board[CASTLING]
258     ClearBoard, WhitePlay, BlackPlay, PromotePiece, DemotePiece /*for use on EditPosition menus*/
259   } ChessSquare;
260
261 /* [HGM] some macros that can be used as prefixes to convert piece types */
262 #define WHITE_TO_BLACK (int)BlackPawn - (int)WhitePawn + (int)
263 #define BLACK_TO_WHITE (int)WhitePawn - (int)BlackPawn + (int)
264 #define PROMOTED       (int)WhiteDragon - (int)WhiteRook + (int)
265 #define DEMOTED        (int)WhiteRook - (int)WhiteDragon + (int)
266 #define SHOGI          (int)EmptySquare + (int)
267
268
269 typedef ChessSquare Board[BOARD_RANKS][BOARD_FILES];
270
271 typedef enum {
272     EndOfFile = 0,
273     WhiteKingSideCastle, WhiteQueenSideCastle,
274     WhiteKingSideCastleWild, WhiteQueenSideCastleWild,
275     WhiteHSideCastleFR, WhiteASideCastleFR,
276     BlackKingSideCastle, BlackQueenSideCastle,
277     BlackKingSideCastleWild, BlackQueenSideCastleWild,
278     BlackHSideCastleFR, BlackASideCastleFR,
279     WhitePromotion, WhiteNonPromotion,
280     BlackPromotion, BlackNonPromotion,
281     WhiteCapturesEnPassant, BlackCapturesEnPassant,
282     WhiteDrop, BlackDrop,
283     NormalMove, AmbiguousMove, IllegalMove, ImpossibleMove,
284     WhiteWins, BlackWins, GameIsDrawn, GameUnfinished,
285     GNUChessGame, XBoardGame, MoveNumberOne, Open, Close, Nothing,
286     Comment, PositionDiagram, ElapsedTime, PGNTag, NAG
287   } ChessMove;
288
289 typedef enum {
290     ColorShout, ColorSShout, ColorChannel1, ColorChannel, ColorKibitz,
291     ColorTell, ColorChallenge, ColorRequest, ColorSeek, ColorNormal,
292     ColorNone, NColorClasses
293 } ColorClass;
294
295 typedef enum {
296     SoundMove, SoundBell, SoundAlarm, SoundIcsWin, SoundIcsLoss,
297     SoundIcsDraw, SoundIcsUnfinished, NSoundClasses
298 } SoundClass;
299
300 /* Names for chess variants, not necessarily supported */
301 typedef enum {
302     VariantNormal,       /* Normal chess */
303     VariantLoadable,     /* "loadgame" command allowed (not really a variant)*/
304     VariantWildCastle,   /* Shuffle chess where king can castle from d file */
305     VariantNoCastle,     /* Shuffle chess with no castling at all */
306     VariantFischeRandom, /* FischeRandom */
307     VariantBughouse,     /* Bughouse, ICC/FICS rules */
308     VariantCrazyhouse,   /* Crazyhouse, ICC/FICS rules */
309     VariantLosers,       /* Try to lose all pieces or get mated (ICC wild 17)*/
310     VariantSuicide,      /* Try to lose all pieces incl. king (FICS) */
311     VariantGiveaway,     /* Try to have no legal moves left (ICC wild 26) */
312     VariantTwoKings,     /* Weird ICC wild 9 */
313     VariantKriegspiel,   /* Kriegspiel; pawns can capture invisible pieces */
314     VariantAtomic,       /* Capturing piece explodes (ICC wild 27) */
315     Variant3Check,       /* Win by giving check 3 times (ICC wild 25) */
316     VariantShatranj,     /* Unsupported (ICC wild 28) */
317     Variant29,           /* Temporary name for possible future ICC wild 29 */
318     Variant30,           /* Temporary name for possible future ICC wild 30 */
319     Variant31,           /* Temporary name for possible future ICC wild 31 */
320     Variant32,           /* Temporary name for possible future ICC wild 32 */
321     Variant33,           /* Temporary name for possible future ICC wild 33 */
322     Variant34,           /* Temporary name for possible future ICC wild 34 */
323     Variant35,           /* Temporary name for possible future ICC wild 35 */
324     Variant36,           /* Temporary name for possible future ICC wild 36 */
325     VariantShogi,        /* [HGM] added variants */
326     VariantXiangqi,
327     VariantCourier,
328     VariantGothic,
329     VariantCapablanca,
330     VariantKnightmate,
331     VariantFairy,
332     VariantCylinder,
333     VariantFalcon,
334     VariantCapaRandom,
335     VariantBerolina,
336     VariantJanus,
337     VariantSuper,
338     VariantGreat,
339     VariantTwilight,
340     VariantMakruk,
341     VariantSChess,
342     VariantGrand,
343     VariantSpartan,
344     VariantUnknown       /* Catchall for other unknown variants */
345 } VariantClass;
346
347 #define VARIANT_NAMES { \
348   "normal", \
349   "normal", \
350   "wildcastle", \
351   "nocastle", \
352   "fischerandom", \
353   "bughouse", \
354   "crazyhouse", \
355   "losers", \
356   "suicide", \
357   "giveaway", \
358   "twokings", \
359   "kriegspiel", \
360   "atomic", \
361   "3check", \
362   "shatranj", \
363   "wild29", \
364   "wild30", \
365   "wild31", \
366   "wild32", \
367   "wild33", \
368   "wild34", \
369   "wild35", \
370   "wild36", \
371   "shogi", \
372   "xiangqi", \
373   "courier", \
374   "gothic", \
375   "capablanca", \
376   "knightmate", \
377   "fairy", \
378   "cylinder", \
379   "falcon",\
380   "caparandom",\
381   "berolina",\
382   "janus",\
383   "super",\
384   "great",\
385   "twilight",\
386   "makruk",\
387   "seirawan",\
388   "grand",\
389   "spartan",\
390   "unknown" \
391 }
392
393 #define ENGINES 2
394
395 typedef struct {
396     char *language;
397 #if !defined(_amigados)
398     char *whitePieceColor;
399     char *blackPieceColor;
400     char *lightSquareColor;
401     char *darkSquareColor;
402     char *jailSquareColor;
403     char *highlightSquareColor;
404     char *premoveHighlightColor;
405     char *dialogColor;
406     char *buttonColor;
407 #else
408     int whitePieceColor;
409     int blackPieceColor;
410     int lightSquareColor;
411     int darkSquareColor;
412     int jailSquareColor;
413     int highlightSquareColor;
414     int premoveHighlightColor;
415 #endif
416     int movesPerSession;
417     float timeIncrement;
418     char *engInitString[ENGINES];
419     char *computerString[ENGINES];
420     char *chessProgram[ENGINES];
421     char *directory[ENGINES];
422     char *pgnName[ENGINES];
423     Boolean firstPlaysBlack;
424     Boolean noChessProgram;
425     char *host[ENGINES];
426     char *themeNames;
427     char *pieceDirectory;
428     char *border;
429     char *soundDirectory;
430     char *remoteShell;
431     char *remoteUser;
432     float timeDelay;
433     char *timeControl;
434     Boolean trueColors;
435     Boolean icsActive;
436     char *icsHost;
437     char *icsPort;
438     char *icsCommPort;  /* if set, use serial port instead of tcp host/port */
439     char *icsLogon;     /* Hack to permit variable logon scripts. */
440     char *icsHelper;
441     Boolean icsInputBox;
442     Boolean useTelnet;
443     Boolean seekGraph;
444     Boolean autoRefresh;
445     char *telnetProgram;
446     char *gateway;
447     char *loadGameFile;
448     int loadGameIndex;      /* game # within file */
449     char *saveGameFile;
450     Boolean autoSaveGames;
451     char *loadPositionFile;
452     int loadPositionIndex;  /* position # within file */
453     char *savePositionFile;
454     Boolean matchMode;
455     int matchGames;
456     Boolean monoMode;
457     Boolean debugMode;
458     Boolean clockMode;
459     char *boardSize;
460     char *logoDir;
461     int logoSize;
462     Boolean Iconic;
463     char *searchTime;
464     int searchDepth;
465     Boolean showCoords;
466     char *clockFont;
467     char *messageFont; /* WinBoard only */
468     char *coordFont;
469     char *font; /* xboard only: all other fonts */
470     char *tagsFont; /* WinBoard only */
471     char *commentFont; /* WinBoard only */
472     char *icsFont; /* WinBoard only */
473     Boolean ringBellAfterMoves;
474     Boolean autoCallFlag;
475     Boolean flipView;
476     Boolean autoFlipView;
477     char *cmailGameName; /* xboard only */
478     Boolean alwaysPromoteToQueen;
479     Boolean oldSaveStyle;
480     Boolean oneClick;
481     Boolean quietPlay;
482     Boolean showThinking;
483     Boolean ponderNextMove;
484     Boolean periodicUpdates;
485     Boolean autoObserve;
486     Boolean autoComment;
487     Boolean getMoveList;
488     Boolean testLegality;
489     Boolean topLevel;      /* xboard, top-level auxiliary windows */
490     Boolean titleInWindow; /* xboard only */
491     Boolean localLineEditing; /* WinBoard only */
492     Boolean zippyTalk;
493     Boolean zippyPlay;
494     int flashCount; /* Number of times to flash (xboard only) */
495     int flashRate; /* Flashes per second (xboard only)  */
496     int msLoginDelay;  /* Delay per character (in msec) while sending
497                           ICS logon script (xboard only) */
498     Boolean colorize;   /* If True, use the following colors to color text */
499     /* Strings for colors, as "fg, bg, bold" (strings used in xboard only) */
500     char *colorShout;    // [HGM] IMPORTANT: order must conform to ColorClass definition
501     char *colorSShout;
502     char *colorChannel1;
503     char *colorChannel;
504     char *colorKibitz;
505     char *colorTell;
506     char *colorChallenge;
507     char *colorRequest;
508     char *colorSeek;
509     char *colorNormal;
510     char *soundProgram; /* sound-playing program */
511     char *soundShout;     // [HGM] IMPORTANT: order must be as in ColorClass
512     char *soundSShout;
513     char *soundChannel1;
514     char *soundChannel;
515     char *soundKibitz;
516     char *soundTell;
517     char *soundChallenge;
518     char *soundRequest;
519     char *soundSeek;
520     char *soundMove;     // [HGM] IMPORTANT: order must be as in SoundClass
521     char *soundBell;
522     char *soundIcsAlarm;
523     char *soundIcsWin;
524     char *soundIcsLoss;
525     char *soundIcsDraw;
526     char *soundIcsUnfinished;
527     Boolean disguise;        /* [HGM] Promoted Pawns look like pieces in bughouse */
528     Boolean reuse[ENGINES];
529     Boolean animateDragging; /* If True, animate mouse dragging of pieces */
530     Boolean animate;    /* If True, animate non-mouse moves */
531     int animSpeed;      /* Delay in milliseconds between animation frames */
532     Boolean popupMoveErrors;
533     Boolean popupExitMessage;
534     int showJail;
535     Boolean highlightLastMove;
536     Boolean highlightDragging;
537     Boolean blindfold;          /* if true, no pieces are drawn */
538     Boolean premove;            /* true if premove feature enabled */
539     Boolean premoveWhite;       /* true if premoving White first move  */
540     char *premoveWhiteText;     /* text of White premove 1 */
541     Boolean premoveBlack;       /* true if premoving Black first move */
542     char *premoveBlackText;     /* text of Black premove 1 */
543     Boolean icsAlarm;           /* true if sounding alarm at a certain time */
544     int icsAlarmTime;           /* time to sound alarm, in milliseconds */
545     Boolean autoRaiseBoard;
546     int fontSizeTolerance; /* xboard only */
547     char *initialMode;
548     char *variant;
549     char *chatBoxes;
550     int protocolVersion[ENGINES];
551     Boolean showButtonBar;
552     Boolean icsEngineAnalyze;
553     Boolean variations;         /* [HGM] enable variation-tree walking */
554
555     /* [AS] New properties (down to the "ZIPPY" part) */
556     Boolean scoreIsAbsolute[ENGINES];  /* If true, engine score is always from white side */
557     Boolean saveExtendedInfoInPGN; /* If true, saved PGN games contain extended info */
558     Boolean hideThinkingFromHuman; /* If true, program thinking is generated but not displayed in human/computer matches */
559     Boolean useBitmaps;
560     Boolean useFont;
561     Boolean useBorder;
562     char * liteBackTextureFile; /* Name of texture bitmap for lite squares */
563     char * darkBackTextureFile; /* Name of texture bitmap for dark squares */
564     int liteBackTextureMode;
565     int darkBackTextureMode;
566     char * renderPiecesWithFont; /* Name of font for rendering chess pieces */
567     char * fontToPieceTable; /* Map to translate font character to chess pieces */
568     int fontBackColorWhite;
569     int fontForeColorWhite;
570     int fontBackColorBlack;
571     int fontForeColorBlack;
572     int fontPieceSize; /* Size of font relative to square (percentage) */
573     int overrideLineGap; /* If >= 0 overrides the lineGap value of the board size properties */
574     int adjudicateLossThreshold; /* Adjudicate a two-machine game if both engines agree the score is below this for 6 plies */
575     int delayBeforeQuit;
576     int delayAfterQuit;
577     char * nameOfDebugFile;
578     char * pgnEventHeader;
579     int defaultFrcPosition;
580     char * gameListTags;
581     Boolean saveOutOfBookInfo;
582     Boolean showEvalInMoveHistory;
583     int evalHistColorWhite;
584     int evalHistColorBlack;
585     Boolean highlightMoveWithArrow;
586     Boolean tourney;
587     char * tourneyOptions;
588     int highlightArrowColor;
589     Boolean useStickyWindows;
590     Boolean bgObserve;   /* [HGM] bughouse */
591     Boolean dualBoard;   /* [HGM] dual     */
592     Boolean viewer;
593     char * viewerOptions;
594     int adjudicateDrawMoves;
595     Boolean autoDisplayComment;
596     Boolean autoDisplayTags;
597     Boolean isUCI[ENGINES];
598     Boolean hasOwnBookUCI[ENGINES];
599     char * adapterCommand;
600     char * ucciAdapter;
601     char * polyglotDir;
602     Boolean usePolyglotBook;
603     Boolean defNoBook;
604     char * polyglotBook;
605     int bookDepth;
606     int bookStrength;
607     int defaultHashSize;
608     int defaultCacheSizeEGTB;
609     char * defaultPathEGTB;
610     int defaultMatchGames;
611
612     /* [HGM] Board size */
613     int NrFiles;
614     int NrRanks;
615     int holdingsSize;
616     int matchPause;
617     char * pieceToCharTable;
618     char * pieceNickNames;
619     char * colorNickNames;
620     Boolean allWhite;
621     Boolean upsideDown;
622     Boolean alphaRank;
623     Boolean testClaims;
624     Boolean checkMates;
625     Boolean materialDraws;
626     Boolean trivialDraws;
627     int ruleMoves;
628     int drawRepeats;
629
630 #if ZIPPY
631     char *zippyLines;
632     char *zippyPinhead;
633     char *zippyPassword;
634     char *zippyPassword2;
635     char *zippyWrongPassword;
636     char *zippyAcceptOnly;
637     int zippyUseI;
638     int zippyBughouse;
639     int zippyNoplayCrafty;
640     char *zippyGameEnd;
641     char *zippyGameStart;
642     int zippyAdjourn;
643     int zippyAbort;
644     char *zippyVariants;
645     int zippyMaxGames;
646     int zippyReplayTimeout; /*seconds*/
647     int zippyShortGame; /* [HGM] aborter   */
648 #endif
649     Boolean lowTimeWarning; /* [HGM] low time */
650     char *lowTimeWarningColor;
651
652     char *serverFileName;
653     char *serverMovesName;
654     Boolean suppressLoadMoves;
655     int serverPause;
656     int timeOdds[ENGINES];
657     int timeOddsMode;
658     int accumulateTC[ENGINES];
659     int NPS[ENGINES];
660     Boolean autoKibitz;
661     int engineComments;
662     int eloThreshold1;  /* [HGM] select   */
663     int eloThreshold2;
664     int dateThreshold;
665     int searchMode;
666     int stretch;
667     Boolean ignoreColors;
668     Boolean findMirror;
669     char *userName;
670     int rewindIndex;    /* [HGM] autoinc   */
671     int sameColorGames; /* [HGM] alternate */
672     int smpCores;       /* [HGM] SMP       */
673     char *egtFormats;
674     int niceEngines;    /* [HGM] nice      */
675     char *logo[ENGINES];/* [HGM] logo      */
676     char *pairingEngine;/* [HGM] pairing   */
677     Boolean autoLogo;
678     Boolean noGUI;      /* [HGM] fast: suppress all display updates */
679     char *engOptions[ENGINES]; /* [HGM] options   */
680     char *fenOverride[ENGINES];
681     char *features[ENGINES];
682     char *featureDefaults;
683     char *sysOpen;
684     Boolean keepAlive;  /* [HGM] alive     */
685     Boolean forceIllegal;/*[HGM] illegal   */
686     Boolean noJoin;     /* [HGM] join      */
687     char *wrapContSeq; /* continuation sequence when xboard wraps text */
688     Boolean useInternalWrap; /* use internal wrapping -- noJoin usurps this if set */
689     Boolean pasteSelection; /* paste X selection instead of clipboard */
690     int nrVariations;   /* [HGM] multivar  */
691     int zoom;           /* [HGM] evalGraph */
692     int evalThreshold;  /* [HGM] evalGraph */
693     Boolean dropMenu;   /* [HGM] pv        */
694     Boolean markers;    /* [HGM] markers   */
695     Boolean autoCopyPV;
696     Boolean pieceMenu;
697     Boolean sweepSelect;
698     Boolean whitePOV;
699     Boolean scoreWhite;
700     Boolean pvSAN[ENGINES];
701
702     int recentEngines;
703     char *recentEngineList;
704     char *tourneyFile;
705     char *defName;
706     char *processes;
707     char *results;
708     char *participants;
709     char *afterGame;
710     char *afterTourney;
711     int tourneyType;
712     int tourneyCycles;
713     int seedBase;
714     Boolean roundSync;
715     Boolean cycleSync;
716     Boolean numberTag;
717 } AppData, *AppDataPtr;
718
719 /*  PGN tags (for showing in the game list) */
720 #define LPUSERGLT_SIZE      64
721
722 #define GLT_EVENT           'e'
723 #define GLT_SITE            's'
724 #define GLT_DATE            'd'
725 #define GLT_ROUND           'o'
726 #define GLT_PLAYERS         'p'     /* I.e. white "-" black */
727 #define GLT_RESULT          'r'
728 #define GLT_WHITE_ELO       'w'
729 #define GLT_BLACK_ELO       'b'
730 #define GLT_TIME_CONTROL    't'
731 #define GLT_VARIANT         'v'
732 #define GLT_OUT_OF_BOOK     'a'
733 #define GLT_RESULT_COMMENT  'c'     /* [HGM] rescom */
734
735 #define GLT_DEFAULT_TAGS    "eprd"  /* Event, players, result, date */
736
737 #define GLT_ALL_TAGS        "esdoprwbtvac"
738
739 #define PGN_OUT_OF_BOOK     "Annotator"
740
741 extern AppData appData;
742
743 typedef struct {
744     /* PGN 7-tag info */
745     char *event;
746     char *site;
747     char *date;
748     char *round;
749     char *white;
750     char *black;
751     ChessMove result;
752     /* Additional info */
753     char *fen;          /* NULL or FEN for starting position; input only */
754     char *resultDetails;
755     char *timeControl;
756     char *extraTags;    /* NULL or "[Tag \"Value\"]\n", etc. */
757     int whiteRating;    /* -1 if unknown */
758     int blackRating;    /* -1 if unknown */
759     VariantClass variant;
760     char *outOfBook;    /* [AS] Move and score when engine went out of book */
761     int boardWidth;     /* [HGM] adjustable board size */
762     int boardHeight;
763 /* [HGM] For Shogi and Crazyhouse: */
764     int holdingsSize;  /* number of different piece types in holdings       */
765     int holdingsWidth; /* number of files left and right of board, 0 or 2   */
766 } GameInfo;
767
768 /* [AS] Search stats from chessprogram, for the played move */
769 // [HGM] moved here from backend.h because it occurs in declarations of front-end functions
770 typedef struct {
771     int score;  /* Centipawns */
772     int depth;  /* Plies */
773     int time;   /* Milliseconds */
774 } ChessProgramStats_Move;
775
776 /* [AS] Layout management */
777 typedef struct {
778     Boolean visible;
779     int x;
780     int y;
781     int width;
782     int height;
783 } WindowPlacement;
784
785 extern WindowPlacement wpEngineOutput;
786 extern WindowPlacement wpEvalGraph;
787 extern WindowPlacement wpMoveHistory;
788 extern WindowPlacement wpGameList;
789 extern WindowPlacement wpTags;
790
791 #define MAXENGINES 2000
792
793 // [HGM] chat
794 #define MAX_CHAT 5
795 extern int chatCount;
796 extern char chatPartner[MAX_CHAT][MSG_SIZ];
797
798 // Some prototypes of routines so general they should be available everywhere
799 /* If status == 0, we are exiting with a benign message, not an error */
800 void DisplayFatalError P((String message, int error, int status));
801 void DisplayError P((String message, int error));
802
803 // [HGM] generally useful macros; there are way too many memory leaks...
804 #define FREE(x) if(x) free(x)
805 #define ASSIGN(x, y) if(x) free(x); x = strdup(y)
806
807 // [HGM] for now we use the kludge to redefine all the unstructured options by their array counterpart
808 //       in due time we would have to make the actual substitutions all through the source
809
810 #define firstInitString       engInitString[0]
811 #define secondInitString      engInitString[1]
812 #define firstComputerString   computerString[0]
813 #define secondComputerString  computerString[1]
814 #define firstChessProgram     chessProgram[0]
815 #define secondChessProgram    chessProgram[1]
816 #define firstDirectory        directory[0]
817 #define secondDirectory       directory[1]
818 #define firstProtocolVersion  protocolVersion[0]
819 #define secondProtocolVersion protocolVersion[1]
820 #define firstScoreIsAbsolute  scoreIsAbsolute[0]
821 #define secondScoreIsAbsolute scoreIsAbsolute[1]
822 #define firstHasOwnBookUCI    hasOwnBookUCI[0]
823 #define secondHasOwnBookUCI   hasOwnBookUCI[1]
824 #define firstTimeOdds         timeOdds[0]
825 #define secondTimeOdds        timeOdds[1]
826 #define firstAccumulateTC     accumulateTC[0]
827 #define secondAccumulateTC    accumulateTC[1]
828 #define firstHost    host[0]
829 #define secondHost   host[1]
830 #define reuseFirst   reuse[0]
831 #define reuseSecond  reuse[1]
832 #define firstIsUCI   isUCI[0]
833 #define secondIsUCI  isUCI[1]
834 #define firstNPS     NPS[0]
835 #define secondNPS    NPS[1]
836 #define firstLogo    logo[0]
837 #define secondLogo   logo[1]
838 #define fenOverride1 fenOverride[0]
839 #define fenOverride2 fenOverride[1]
840 #define firstOptions      engOptions[0]
841 #define secondOptions     engOptions[1]
842
843 #endif
844