Add context menu to ICS console XB-GTK
[xboard.git] / common.h
1 /*
2  * common.h -- Common definitions for X and Windows NT versions of XBoard
3  *
4  * Copyright 1991 by Digital Equipment Corporation, Maynard,
5  * Massachusetts.
6  *
7  * Enhancements Copyright 1992-2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006,
8  * 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014 Free Software Foundation, Inc.
9  *
10  * Enhancements Copyright 2005 Alessandro Scotti
11  *
12  * The following terms apply to Digital Equipment Corporation's copyright
13  * interest in XBoard:
14  * ------------------------------------------------------------------------
15  * All Rights Reserved
16  *
17  * Permission to use, copy, modify, and distribute this software and its
18  * documentation for any purpose and without fee is hereby granted,
19  * provided that the above copyright notice appear in all copies and that
20  * both that copyright notice and this permission notice appear in
21  * supporting documentation, and that the name of Digital not be
22  * used in advertising or publicity pertaining to distribution of the
23  * software without specific, written prior permission.
24  *
25  * DIGITAL DISCLAIMS ALL WARRANTIES WITH REGARD TO THIS SOFTWARE, INCLUDING
26  * ALL IMPLIED WARRANTIES OF MERCHANTABILITY AND FITNESS, IN NO EVENT SHALL
27  * DIGITAL BE LIABLE FOR ANY SPECIAL, INDIRECT OR CONSEQUENTIAL DAMAGES OR
28  * ANY DAMAGES WHATSOEVER RESULTING FROM LOSS OF USE, DATA OR PROFITS,
29  * WHETHER IN AN ACTION OF CONTRACT, NEGLIGENCE OR OTHER TORTIOUS ACTION,
30  * ARISING OUT OF OR IN CONNECTION WITH THE USE OR PERFORMANCE OF THIS
31  * SOFTWARE.
32  * ------------------------------------------------------------------------
33  *
34  * The following terms apply to the enhanced version of XBoard
35  * distributed by the Free Software Foundation:
36  * ------------------------------------------------------------------------
37  *
38  * GNU XBoard is free software: you can redistribute it and/or modify
39  * it under the terms of the GNU General Public License as published by
40  * the Free Software Foundation, either version 3 of the License, or (at
41  * your option) any later version.
42  *
43  * GNU XBoard is distributed in the hope that it will be useful, but
44  * WITHOUT ANY WARRANTY; without even the implied warranty of
45  * MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE. See the GNU
46  * General Public License for more details.
47  *
48  * You should have received a copy of the GNU General Public License
49  * along with this program. If not, see http://www.gnu.org/licenses/.  *
50  *
51  *------------------------------------------------------------------------
52  ** See the file ChangeLog for a revision history.  */
53
54 #ifndef XB_COMMON
55 #define XB_COMMON
56
57
58 /* Begin compatibility grunge  */
59
60 #if defined(__STDC__) || defined(WIN32) || defined(_amigados)
61 #define P(args) args
62 typedef void *VOIDSTAR;
63 #else
64 #define P(args)         ()
65 typedef char *VOIDSTAR;
66 #endif
67
68 #ifdef WIN32
69 typedef char Boolean;
70 typedef char *String;
71 #define popen _popen
72 #define pclose _pclose
73
74 #else
75 #ifdef _amigados        /*  It is important, that these types have  */
76 typedef int Boolean;    /*  a length of 4 bytes each, as we are     */
77 typedef char *String;   /*  using ReadArgs() for argument parsing.  */
78 #ifdef _DCC
79 FILE *popen(const char *, const char *);
80 int pclose(FILE *);
81 #endif
82
83 #else
84 #ifdef X11
85 #include <X11/Intrinsic.h>
86 #else
87 typedef char Boolean;
88 typedef char *String;
89 #define True 1
90 #define False 0
91 #endif
92 #endif
93 #endif
94
95
96 #ifndef TRUE
97 #define TRUE 1
98 #define FALSE 0
99 #endif
100
101 #define UNKNOWN -1 /* [HGM] nps */
102
103 #if !HAVE_RANDOM
104 # if HAVE_RAND48
105 #  define srandom srand48
106 #  define random lrand48
107 # else /* not HAVE_RAND48 */
108 #  define srandom srand
109 #  define random rand
110 # endif /* not HAVE_RAND48 */
111 #endif /* !HAVE_RANDOM */
112
113 /* End compatibility grunge */
114
115 /* unsigned int 64 for engine nodes work and display */
116 #ifdef WIN32
117        /* I don't know the name for this type of other compiler
118         * If it not work, just modify here
119         * This is for MS Visual Studio
120         */
121        #ifdef _MSC_VER
122                #define u64 unsigned __int64
123                #define s64 signed __int64
124                #define u64Display "%I64u"
125                #define s64Display "%I64d"
126                #define u64Const(c) (c ## UI64)
127                #define s64Const(c) (c ## I64)
128        #else
129                /* place holder
130                 * or dummy types for other compiler
131                 * [HGM] seems that -mno-cygwin comple needs %I64?
132                 */
133                #define u64 unsigned long long
134                #define s64 signed long long
135                #ifdef USE_I64
136                   #define u64Display "%I64u"
137                   #define s64Display "%I64d"
138                #else
139                   #define u64Display "%llu"
140                   #define s64Display "%lld"
141                #endif
142                #define u64Const(c) (c ## ULL)
143                #define s64Const(c) (c ## LL)
144        #endif
145 #else
146        /* GNU gcc */
147        #define u64 unsigned long long
148        #define s64 signed long long
149        #define u64Display "%llu"
150        #define s64Display "%lld"
151        #define u64Const(c) (c ## ull)
152        #define s64Const(c) (c ## ll)
153 #endif
154
155 #define PROTOVER                2       /* engine protocol version */
156
157 // [HGM] license: Messages that engines must print to satisfy their license requirements for patented variants
158 #define GOTHIC "Gothic Chess (see www.GothicChess.com) is licensed under U.S. Patent #6,481,716 by Ed Trice"
159 #define FALCON "Falcon Chess (see www.chessvariants.com) is licensed under U.S. Patent #5,690,334 by George W. Duke"
160
161 /* [HGM] Some notes about board sizes:
162    In games that allow piece drops, the holdings are considered part of the
163    board, in the leftmost and rightmost two files. This way they are
164    automatically part of the game-history states, and enjoy all display
165    functions (including drag-drop and click-click moves to the regular part
166    of the board). The drawback of this is that the internal numbering of
167    files starts at 2 for the a-file if holdings are displayed. To ensure
168    consistency, this shifted numbering system is used _everywhere_ in the
169    code, and conversion to the 'normal' system only takes place when the
170    file number is converted to or from ASCII (by redefining the character
171    constant 'a'). This works because Winboard only communicates with the
172    outside world in ASCII. In a similar way, the different rank numbering
173    systems (starting at rank 0 or 1) are implemented by redefining '1'.
174 */
175 #define BOARD_RANKS             17            /* [HGM] for in declarations  */
176 #define BOARD_FILES             16             /* [HGM] for in declarations  */
177 #define BOARD_HEIGHT (gameInfo.boardHeight)    /* [HGM] made user adjustable */
178 #define BOARD_WIDTH  (gameInfo.boardWidth + 2*gameInfo.holdingsWidth)
179 #define BOARD_LEFT   (gameInfo.holdingsWidth)  /* [HGM] play-board edges     */
180 #define BOARD_RGHT   (gameInfo.boardWidth + gameInfo.holdingsWidth)
181 #define CASTLING     (BOARD_RANKS-1)           /* [HGM] hide in upper rank   */
182 #define VIRGIN       (BOARD_RANKS-2)           /* [HGM] pieces not moved     */
183 #define EP_STATUS    CASTLING][(BOARD_FILES-2) /* [HGM] in upper rank        */
184 #define HOLDINGS_SET CASTLING][(BOARD_FILES-1) /* [HGM] in upper-right corner*/
185 #define ONE          ('1'-(BOARD_HEIGHT==10))  /* [HGM] foremost board rank  */
186 #define AAA          ('a'-BOARD_LEFT)          /* [HGM] leftmost board file  */
187 #define VIRGIN_W                 1             /* [HGM] flags in Board[VIRGIN][X] */
188 #define VIRGIN_B                 2
189 #define DROP_RANK               -3
190 #define MAX_MOVES               1000
191 #define MSG_SIZ                 512
192 #define DIALOG_SIZE             256
193 #define STAR_MATCH_N            16
194 #define MOVE_LEN                32
195 #define TIME_CONTROL            "5"     /* in minutes */
196 #define TIME_DELAY_QUOTE        "1.0"   /* seconds between moves */
197 #define TIME_DELAY              ((float) 1.0)
198 #define MOVES_PER_SESSION       40      /* moves per TIME_CONTROL */
199 #define TIME_INCREMENT          -1      /* if >= 0, MOVES_PER_SESSION unused */
200 #define WhiteOnMove(move)       (((move) % 2) == 0)
201 #define ICS_HOST                "chessclub.com"
202 #define ICS_PORT                "5000"
203 #define ICS_COMM_PORT           ""
204 #define FIRST_HOST              "localhost"
205 #define SECOND_HOST             "localhost"
206 #define TELNET_PROGRAM          "telnet"
207 #define DEF_BITMAP_DIR          BITMAPDIR
208 #define MATCH_MODE              "False"
209 #define INIT_STRING             "new\nrandom\n"
210 #define WHITE_STRING            "white\ngo\n"
211 #define BLACK_STRING            "black\ngo\n"
212 #define COMPUTER_STRING         "computer\n"
213 #define REUSE_CHESS_PROGRAMS    1
214 #define WHITE_PIECE_COLOR       "#FFFFCC"
215 #define BLACK_PIECE_COLOR       "#202020"
216 #define LIGHT_SQUARE_COLOR      "#C8C365"
217 #define DARK_SQUARE_COLOR       "#77A26D"
218 #define JAIL_SQUARE_COLOR       "#808080"
219 #define HIGHLIGHT_SQUARE_COLOR  "#FFFF00"
220 #define PREMOVE_HIGHLIGHT_COLOR "#FF0000"
221 #define LOWTIMEWARNING_COLOR    "#FF0000"
222 #define BELLCHAR                '\007'
223 #define NULLCHAR                '\000'
224 #define FEATURE_TIMEOUT         10000 /*ms*/
225
226 #define CLOCK_FONT 0
227 #define MESSAGE_FONT 1
228 #define COORD_FONT 2
229 #define CONSOLE_FONT 3
230 #define COMMENT_FONT 4
231 #define EDITTAGS_FONT 5
232 #define MOVEHISTORY_FONT 6
233 #define GAMELIST_FONT 7
234 #define NUM_FONTS 8
235
236 /* Default to no flashing (the "usual" XBoard behavior) */
237 #define FLASH_COUNT     0               /* Number of times to flash */
238 #define FLASH_RATE      5               /* Flashes per second */
239
240 /* Default delay per character (in msec) while sending login script */
241 #define MS_LOGIN_DELAY  0
242
243 /* [AS] Support for background textures */
244 #define BACK_TEXTURE_MODE_DISABLED      0
245 #define BACK_TEXTURE_MODE_PLAIN         1
246 #define BACK_TEXTURE_MODE_FULL_RANDOM   2
247
248 /* Zippy defaults */
249 #define ZIPPY_TALK FALSE
250 #define ZIPPY_PLAY FALSE
251 #define ZIPPY_LINES "yow.lines"
252 #define ZIPPY_PINHEAD ""
253 #define ZIPPY_PASSWORD ""
254 #define ZIPPY_PASSWORD2 ""
255 #define ZIPPY_WRONG_PASSWORD ""
256 #define ZIPPY_ACCEPT_ONLY ""
257 #define ZIPPY_USE_I TRUE
258 #define ZIPPY_BUGHOUSE 0
259 #define ZIPPY_NOPLAY_CRAFTY FALSE
260 #define ZIPPY_GAME_END "gameend\n"
261 #define ZIPPY_GAME_START ""
262 #define ZIPPY_ADJOURN FALSE
263 #define ZIPPY_ABORT FALSE
264 #define ZIPPY_VARIANTS "normal,fischerandom,crazyhouse,losers,suicide,3checks,twokings,bughouse,shatranj"
265 #define ZIPPY_MAX_GAMES 0
266 #define ZIPPY_REPLAY_TIMEOUT 120
267
268 typedef VOIDSTAR ProcRef;
269 #define NoProc ((ProcRef) 0)
270 typedef VOIDSTAR InputSourceRef;
271
272 typedef void (*DelayedEventCallback) P((void));
273
274 typedef enum { Press, Release } ClickType;
275
276 typedef enum {
277     BeginningOfGame, MachinePlaysWhite, MachinePlaysBlack,
278     AnalyzeMode, AnalyzeFile, TwoMachinesPlay,
279     EditGame, PlayFromGameFile, EndOfGame, EditPosition, Training,
280     IcsIdle, IcsPlayingWhite, IcsPlayingBlack, IcsObserving,
281     IcsExamining
282   } GameMode;
283
284 typedef enum {
285     /* [HGM] the order here is crucial for Crazyhouse & Shogi: */
286     /* only the first N pieces can go into the holdings, and   */
287     /* promotions in those variants shift P-W to U-S           */
288     WhitePawn, WhiteKnight, WhiteBishop, WhiteRook, WhiteQueen,
289     WhiteFerz, WhiteAlfil, WhiteAngel, WhiteMarshall, WhiteWazir, WhiteMan,
290     WhiteCannon, WhiteNightrider, WhiteCardinal, WhiteDragon, WhiteGrasshopper,
291     WhiteSilver, WhiteFalcon, WhiteLance, WhiteCobra, WhiteUnicorn, WhiteLion,
292     WhiteTokin, WhiteDagger, WhitePCardinal, WhitePDragon, WhiteCat,
293     WhitePSword, WhiteMonarch, WhiteMother, WhiteNothing, WhitePRook, WhitePDagger,
294     WhiteDolphin, WhiteStag, WhiteHorned, WhiteEagle, WhiteSword,
295     WhiteCrown, WhiteHCrown, WhiteHorse, WhiteDrunk, WhitePBishop, WhiteKing,
296     BlackPawn, BlackKnight, BlackBishop, BlackRook, BlackQueen,
297     BlackFerz, BlackAlfil, BlackAngel, BlackMarshall, BlackWazir, BlackMan,
298     BlackCannon, BlackNightrider, BlackCardinal, BlackDragon, BlackGrasshopper,
299     BlackSilver, BlackFalcon, BlackLance, BlackCobra, BlackUnicorn, BlackLion,
300     BlackTokin, BlackDagger, BlackPCardinal, BlackPDragon, BlackCat,
301     BlackPSword, BlackMonarch, BlackMother, BlackNothing, BlackPRook, BlackPDagger,
302     BlackDolphin, BlackStag, BlackHorned, BlackEagle, BlackSword,
303     BlackCrown, BlackHCrown, BlackHorse, BlackDrunk, BlackPBishop, BlackKing,
304     EmptySquare, DarkSquare,
305     NoRights, // [HGM] gamestate: for castling rights hidden in board[CASTLING]
306     ClearBoard, WhitePlay, BlackPlay, PromotePiece, DemotePiece /*for use on EditPosition menus*/
307   } ChessSquare;
308
309 /* [HGM] some macros that can be used as prefixes to convert piece types */
310 #define WHITE_TO_BLACK (int)BlackPawn - (int)WhitePawn + (int)
311 #define BLACK_TO_WHITE (int)WhitePawn - (int)BlackPawn + (int)
312 #define PROMOTED       (int)WhiteDragon - (int)WhiteRook + (int)
313 #define DEMOTED        (int)WhiteRook - (int)WhiteDragon + (int)
314 #define SHOGI          (int)EmptySquare + (int)
315 #define CHUPROMOTED    ((int)WhitePDragon - (int)WhiteDragon)*(gameInfo.variant == VariantChu) + PROMOTED
316 #define IS_SHOGI(V)    ((V) == VariantShogi || (V) == VariantChu)
317 #define IS_LION(V)     ((V) == WhiteLion || (V) == BlackLion)
318
319
320 typedef ChessSquare Board[BOARD_RANKS][BOARD_FILES];
321
322 typedef enum {
323     EndOfFile = 0,
324     WhiteKingSideCastle, WhiteQueenSideCastle,
325     WhiteKingSideCastleWild, WhiteQueenSideCastleWild,
326     WhiteHSideCastleFR, WhiteASideCastleFR,
327     BlackKingSideCastle, BlackQueenSideCastle,
328     BlackKingSideCastleWild, BlackQueenSideCastleWild,
329     BlackHSideCastleFR, BlackASideCastleFR,
330     WhitePromotion, WhiteNonPromotion,
331     BlackPromotion, BlackNonPromotion,
332     WhiteCapturesEnPassant, BlackCapturesEnPassant,
333     WhiteDrop, BlackDrop, FirstLeg,
334     NormalMove, AmbiguousMove, IllegalMove, ImpossibleMove,
335     WhiteWins, BlackWins, GameIsDrawn, GameUnfinished,
336     GNUChessGame, XBoardGame, MoveNumberOne, Open, Close, Nothing,
337     Comment, PositionDiagram, ElapsedTime, PGNTag, NAG
338   } ChessMove;
339
340 typedef enum {
341     ColorShout, ColorSShout, ColorChannel1, ColorChannel, ColorKibitz,
342     ColorTell, ColorChallenge, ColorRequest, ColorSeek, ColorNormal,
343     ColorNone, NColorClasses
344 } ColorClass;
345
346 typedef enum {
347     SoundMove, SoundBell, SoundRoar, SoundAlarm, SoundIcsWin, SoundIcsLoss,
348     SoundIcsDraw, SoundIcsUnfinished, NSoundClasses
349 } SoundClass;
350
351 /* Names for chess variants, not necessarily supported */
352 typedef enum {
353     VariantNormal,       /* Normal chess */
354     VariantLoadable,     /* "loadgame" command allowed (not really a variant)*/
355     VariantWildCastle,   /* Shuffle chess where king can castle from d file */
356     VariantNoCastle,     /* Shuffle chess with no castling at all */
357     VariantFischeRandom, /* FischeRandom */
358     VariantBughouse,     /* Bughouse, ICC/FICS rules */
359     VariantCrazyhouse,   /* Crazyhouse, ICC/FICS rules */
360     VariantLosers,       /* Try to lose all pieces or get mated (ICC wild 17)*/
361     VariantSuicide,      /* Try to lose all pieces incl. king (FICS) */
362     VariantGiveaway,     /* Try to have no legal moves left (ICC wild 26) */
363     VariantTwoKings,     /* Weird ICC wild 9 */
364     VariantKriegspiel,   /* Kriegspiel; pawns can capture invisible pieces */
365     VariantAtomic,       /* Capturing piece explodes (ICC wild 27) */
366     Variant3Check,       /* Win by giving check 3 times (ICC wild 25) */
367     VariantShatranj,     /* Unsupported (ICC wild 28) */
368     Variant29,           /* Temporary name for possible future ICC wild 29 */
369     Variant30,           /* Temporary name for possible future ICC wild 30 */
370     Variant31,           /* Temporary name for possible future ICC wild 31 */
371     Variant32,           /* Temporary name for possible future ICC wild 32 */
372     Variant33,           /* Temporary name for possible future ICC wild 33 */
373     Variant34,           /* Temporary name for possible future ICC wild 34 */
374     Variant35,           /* Temporary name for possible future ICC wild 35 */
375     Variant36,           /* Temporary name for possible future ICC wild 36 */
376     VariantShogi,        /* [HGM] added variants */
377     VariantChu,
378     VariantXiangqi,
379     VariantCourier,
380     VariantGothic,
381     VariantCapablanca,
382     VariantKnightmate,
383     VariantFairy,
384     VariantCylinder,
385     VariantFalcon,
386     VariantCapaRandom,
387     VariantBerolina,
388     VariantJanus,
389     VariantSuper,
390     VariantGreat,
391     VariantTwilight,
392     VariantMakruk,
393     VariantASEAN,
394     VariantSChess,
395     VariantGrand,
396     VariantSpartan,
397     VariantLion,
398     VariantChuChess,
399     VariantUnknown       /* Catchall for other unknown variants */
400 } VariantClass;
401
402 #define VARIANT_NAMES { \
403   "normal", \
404   "normal", \
405   "wildcastle", \
406   "nocastle", \
407   "fischerandom", \
408   "bughouse", \
409   "crazyhouse", \
410   "losers", \
411   "suicide", \
412   "giveaway", \
413   "twokings", \
414   "kriegspiel", \
415   "atomic", \
416   "3check", \
417   "shatranj", \
418   "wild29", \
419   "wild30", \
420   "wild31", \
421   "wild32", \
422   "wild33", \
423   "wild34", \
424   "wild35", \
425   "wild36", \
426   "shogi", \
427   "chu", \
428   "xiangqi", \
429   "courier", \
430   "gothic", \
431   "capablanca", \
432   "knightmate", \
433   "fairy", \
434   "cylinder", \
435   "falcon",\
436   "caparandom",\
437   "berolina",\
438   "janus",\
439   "super",\
440   "great",\
441   "twilight",\
442   "makruk",\
443   "asean",\
444   "seirawan",\
445   "grand",\
446   "spartan",\
447   "lion",\
448   "chuchess",\
449   "unknown" \
450 }
451
452 #define ENGINES 2
453
454 typedef struct {
455     char *language;
456 #if !defined(_amigados)
457     char *whitePieceColor;
458     char *blackPieceColor;
459     char *lightSquareColor;
460     char *darkSquareColor;
461     char *jailSquareColor;
462     char *highlightSquareColor;
463     char *premoveHighlightColor;
464     char *dialogColor;
465     char *buttonColor;
466 #else
467     int whitePieceColor;
468     int blackPieceColor;
469     int lightSquareColor;
470     int darkSquareColor;
471     int jailSquareColor;
472     int highlightSquareColor;
473     int premoveHighlightColor;
474 #endif
475     int movesPerSession;
476     float timeIncrement;
477     char *engInitString[ENGINES];
478     char *computerString[ENGINES];
479     char *chessProgram[ENGINES];
480     char *directory[ENGINES];
481     char *pgnName[ENGINES];
482     Boolean firstPlaysBlack;
483     Boolean noChessProgram;
484     char *host[ENGINES];
485     char *themeNames;
486     char *pieceDirectory;
487     char *border;
488     char *soundDirectory;
489     char *remoteShell;
490     char *remoteUser;
491     float timeDelay;
492     char *timeControl;
493     Boolean trueColors;
494     Boolean icsActive;
495     Boolean autoBox;
496     char *icsHost;
497     char *icsPort;
498     char *icsCommPort;  /* if set, use serial port instead of tcp host/port */
499     char *icsLogon;     /* Hack to permit variable logon scripts. */
500     char *icsHelper;
501     Boolean icsInputBox;
502     Boolean useTelnet;
503     Boolean seekGraph;
504     Boolean autoRefresh;
505     char *telnetProgram;
506     char *gateway;
507     char *loadGameFile;
508     int loadGameIndex;      /* game # within file */
509     char *saveGameFile;
510     Boolean autoSaveGames;
511     Boolean onlyOwn;        /* [HGM] suppress auto-saving of observed games */
512     char *loadPositionFile;
513     int loadPositionIndex;  /* position # within file */
514     char *savePositionFile;
515     Boolean fischerCastling;/* [HGM] fischer: allow Fischr castling in any variant */
516     Boolean matchMode;
517     int matchGames;
518     Boolean monoMode;
519     Boolean debugMode;
520     Boolean clockMode;
521     char *boardSize;
522     char *logoDir;
523     int logoSize;
524     Boolean Iconic;
525     char *searchTime;
526     int searchDepth;
527     Boolean showCoords;
528     char *clockFont;
529     char *messageFont; /* WinBoard only */
530     char *coordFont;
531     char *font; /* xboard only: all other fonts */
532     char *tagsFont; /* WinBoard only */
533     char *commentFont; /* WinBoard only */
534     char *icsFont; /* WinBoard only */
535     Boolean ringBellAfterMoves;
536     Boolean autoCallFlag;
537     Boolean flipView;
538     Boolean autoFlipView;
539     char *cmailGameName; /* xboard only */
540     Boolean headers;
541     Boolean alwaysPromoteToQueen;
542     Boolean oldSaveStyle;
543     Boolean oneClick;
544     Boolean quietPlay;
545     Boolean showThinking;
546     Boolean ponderNextMove;
547     Boolean periodicUpdates;
548     Boolean autoObserve;
549     Boolean autoCreateLogon;
550     Boolean autoComment;
551     Boolean getMoveList;
552     Boolean testLegality;
553     Boolean topLevel;      /* xboard, top-level auxiliary windows */
554     Boolean titleInWindow; /* xboard only */
555     Boolean localLineEditing; /* WinBoard only */
556     Boolean zippyTalk;
557     Boolean zippyPlay;
558     int flashCount; /* Number of times to flash (xboard only) */
559     int flashRate; /* Flashes per second (xboard only)  */
560     int msLoginDelay;  /* Delay per character (in msec) while sending
561                           ICS logon script (xboard only) */
562     Boolean colorize;   /* If True, use the following colors to color text */
563     /* Strings for colors, as "fg, bg, bold" (strings used in xboard only) */
564     char *colorShout;    // [HGM] IMPORTANT: order must conform to ColorClass definition
565     char *colorSShout;
566     char *colorChannel1;
567     char *colorChannel;
568     char *colorKibitz;
569     char *colorTell;
570     char *colorChallenge;
571     char *colorRequest;
572     char *colorSeek;
573     char *colorNormal;
574     char *soundProgram; /* sound-playing program */
575     char *soundShout;     // [HGM] IMPORTANT: order must be as in ColorClass
576     char *soundSShout;
577     char *soundChannel1;
578     char *soundChannel;
579     char *soundKibitz;
580     char *soundTell;
581     char *soundChallenge;
582     char *soundRequest;
583     char *soundSeek;
584     char *soundMove;     // [HGM] IMPORTANT: order must be as in SoundClass
585     char *soundBell;
586     char *soundRoar;
587     char *soundIcsAlarm;
588     char *soundIcsWin;
589     char *soundIcsLoss;
590     char *soundIcsDraw;
591     char *soundIcsUnfinished;
592     Boolean disguise;        /* [HGM] Promoted Pawns look like pieces in bughouse */
593     Boolean reuse[ENGINES];
594     Boolean animateDragging; /* If True, animate mouse dragging of pieces */
595     Boolean animate;    /* If True, animate non-mouse moves */
596     int animSpeed;      /* Delay in milliseconds between animation frames */
597     Boolean popupMoveErrors;
598     Boolean popupExitMessage;
599     int showJail;
600     Boolean highlightLastMove;
601     Boolean highlightDragging;
602     Boolean blindfold;          /* if true, no pieces are drawn */
603     Boolean premove;            /* true if premove feature enabled */
604     Boolean premoveWhite;       /* true if premoving White first move  */
605     char *premoveWhiteText;     /* text of White premove 1 */
606     Boolean premoveBlack;       /* true if premoving Black first move */
607     char *premoveBlackText;     /* text of Black premove 1 */
608     Boolean icsAlarm;           /* true if sounding alarm at a certain time */
609     int icsAlarmTime;           /* time to sound alarm, in milliseconds */
610     Boolean autoRaiseBoard;
611     int fontSizeTolerance; /* xboard only */
612     char *initialMode;
613     char *variant;
614     char *chatBoxes;
615     int protocolVersion[ENGINES];
616     Boolean showButtonBar;
617     Boolean icsEngineAnalyze;
618     Boolean variations;         /* [HGM] enable variation-tree walking */
619     Boolean autoExtend;         /* [HGM] enable playing move(s) of right-clicked PV in analysis mode */
620
621     /* [AS] New properties (down to the "ZIPPY" part) */
622     Boolean scoreIsAbsolute[ENGINES];  /* If true, engine score is always from white side */
623     Boolean saveExtendedInfoInPGN; /* If true, saved PGN games contain extended info */
624     Boolean hideThinkingFromHuman; /* If true, program thinking is generated but not displayed in human/computer matches */
625     Boolean useBitmaps;
626     Boolean useFont;
627     Boolean useBorder;
628     char * liteBackTextureFile; /* Name of texture bitmap for lite squares */
629     char * darkBackTextureFile; /* Name of texture bitmap for dark squares */
630     int liteBackTextureMode;
631     int darkBackTextureMode;
632     char * renderPiecesWithFont; /* Name of font for rendering chess pieces */
633     char * fontToPieceTable; /* Map to translate font character to chess pieces */
634     int fontBackColorWhite;
635     int fontForeColorWhite;
636     int fontBackColorBlack;
637     int fontForeColorBlack;
638     int fontPieceSize; /* Size of font relative to square (percentage) */
639     int overrideLineGap; /* If >= 0 overrides the lineGap value of the board size properties */
640     int adjudicateLossThreshold; /* Adjudicate a two-machine game if both engines agree the score is below this for 6 plies */
641     int delayBeforeQuit;
642     int delayAfterQuit;
643     char * nameOfDebugFile;
644     char * pgnEventHeader;
645     int defaultFrcPosition;
646     char * gameListTags;
647     Boolean saveOutOfBookInfo;
648     Boolean showEvalInMoveHistory;
649     int evalHistColorWhite;
650     int evalHistColorBlack;
651     Boolean highlightMoveWithArrow;
652     Boolean tourney;
653     char * tourneyOptions;
654     int highlightArrowColor;
655     Boolean useStickyWindows;
656     Boolean bgObserve;   /* [HGM] bughouse */
657     Boolean dualBoard;   /* [HGM] dual     */
658     Boolean viewer;
659     char * viewerOptions;
660     int adjudicateDrawMoves;
661     Boolean autoDisplayComment;
662     Boolean autoDisplayTags;
663     Boolean isUCI[ENGINES];
664     Boolean hasOwnBookUCI[ENGINES];
665     char * adapterCommand;
666     char * ucciAdapter;
667     char * polyglotDir;
668     Boolean usePolyglotBook;
669     Boolean defNoBook;
670     char * polyglotBook;
671     int bookDepth;
672     int bookStrength;
673     int defaultHashSize;
674     int defaultCacheSizeEGTB;
675     char * defaultPathEGTB;
676     int defaultMatchGames;
677
678     /* [HGM] Board size */
679     int NrFiles;
680     int NrRanks;
681     int holdingsSize;
682     int matchPause;
683     char * pieceToCharTable;
684     char * pieceNickNames;
685     char * colorNickNames;
686     Boolean allWhite;
687     Boolean upsideDown;
688     Boolean alphaRank;
689     Boolean testClaims;
690     Boolean checkMates;
691     Boolean materialDraws;
692     Boolean trivialDraws;
693     int ruleMoves;
694     int drawRepeats;
695
696 #if ZIPPY
697     char *zippyLines;
698     char *zippyPinhead;
699     char *zippyPassword;
700     char *zippyPassword2;
701     char *zippyWrongPassword;
702     char *zippyAcceptOnly;
703     int zippyUseI;
704     int zippyBughouse;
705     int zippyNoplayCrafty;
706     char *zippyGameEnd;
707     char *zippyGameStart;
708     int zippyAdjourn;
709     int zippyAbort;
710     char *zippyVariants;
711     int zippyMaxGames;
712     int zippyReplayTimeout; /*seconds*/
713     int zippyShortGame; /* [HGM] aborter   */
714 #endif
715     Boolean lowTimeWarning; /* [HGM] low time */
716     Boolean quitNext;
717     char *lowTimeWarningColor;
718
719     char *serverFileName;
720     char *serverMovesName;
721     char *finger;
722     Boolean suppressLoadMoves;
723     int serverPause;
724     int timeOdds[ENGINES];
725     int drawDepth[ENGINES];
726     int timeOddsMode;
727     int accumulateTC[ENGINES];
728     int NPS[ENGINES];
729     Boolean autoKibitz;
730     int engineComments;
731     int eloThreshold1;  /* [HGM] select   */
732     int eloThreshold2;
733     int dateThreshold;
734     int searchMode;
735     int stretch;
736     Boolean ignoreColors;
737     Boolean findMirror;
738     char *userName;
739     int rewindIndex;    /* [HGM] autoinc   */
740     int sameColorGames; /* [HGM] alternate */
741     int smpCores;       /* [HGM] SMP       */
742     char *egtFormats;
743     int niceEngines;    /* [HGM] nice      */
744     char *logo[ENGINES];/* [HGM] logo      */
745     char *pairingEngine;/* [HGM] pairing   */
746     Boolean autoLogo;
747     Boolean noGUI;      /* [HGM] fast: suppress all display updates */
748     char *engOptions[ENGINES]; /* [HGM] options   */
749     char *fenOverride[ENGINES];
750     char *features[ENGINES];
751     char *featureDefaults;
752     char *sysOpen;
753     Boolean keepAlive;  /* [HGM] alive     */
754     Boolean forceIllegal;/*[HGM] illegal   */
755     Boolean noJoin;     /* [HGM] join      */
756     char *wrapContSeq; /* continuation sequence when xboard wraps text */
757     Boolean useInternalWrap; /* use internal wrapping -- noJoin usurps this if set */
758     Boolean pasteSelection; /* paste X selection instead of clipboard */
759     int nrVariations;   /* [HGM] multivar  */
760     int zoom;           /* [HGM] evalGraph */
761     int evalThreshold;  /* [HGM] evalGraph */
762     Boolean dropMenu;   /* [HGM] pv        */
763     Boolean markers;    /* [HGM] markers   */
764     Boolean autoCopyPV;
765     Boolean pieceMenu;
766     Boolean sweepSelect;
767     Boolean whitePOV;
768     Boolean scoreWhite;
769     Boolean pvSAN[ENGINES];
770
771     int recentEngines;
772     char *recentEngineList;
773     char *tourneyFile;
774     char *defName;
775     char *processes;
776     char *results;
777     char *participants;
778     char *afterGame;
779     char *afterTourney;
780     int tourneyType;
781     int tourneyCycles;
782     int seedBase;
783     Boolean roundSync;
784     Boolean cycleSync;
785     Boolean numberTag;
786 } AppData, *AppDataPtr;
787
788 /*  PGN tags (for showing in the game list) */
789 #define LPUSERGLT_SIZE      64
790
791 #define GLT_EVENT           'e'
792 #define GLT_SITE            's'
793 #define GLT_DATE            'd'
794 #define GLT_ROUND           'o'
795 #define GLT_PLAYERS         'p'     /* I.e. white "-" black */
796 #define GLT_RESULT          'r'
797 #define GLT_WHITE_ELO       'w'
798 #define GLT_BLACK_ELO       'b'
799 #define GLT_TIME_CONTROL    't'
800 #define GLT_VARIANT         'v'
801 #define GLT_OUT_OF_BOOK     'a'
802 #define GLT_RESULT_COMMENT  'c'     /* [HGM] rescom */
803
804 #define GLT_DEFAULT_TAGS    "eprd"  /* Event, players, result, date */
805
806 #define GLT_ALL_TAGS        "esdoprwbtvac"
807
808 #define PGN_OUT_OF_BOOK     "Annotator"
809
810 extern AppData appData;
811
812 typedef struct {
813     /* PGN 7-tag info */
814     char *event;
815     char *site;
816     char *date;
817     char *round;
818     char *white;
819     char *black;
820     ChessMove result;
821     /* Additional info */
822     char *fen;          /* NULL or FEN for starting position; input only */
823     char *resultDetails;
824     char *timeControl;
825     char *extraTags;    /* NULL or "[Tag \"Value\"]\n", etc. */
826     int whiteRating;    /* -1 if unknown */
827     int blackRating;    /* -1 if unknown */
828     VariantClass variant;
829     char *outOfBook;    /* [AS] Move and score when engine went out of book */
830     int boardWidth;     /* [HGM] adjustable board size */
831     int boardHeight;
832 /* [HGM] For Shogi and Crazyhouse: */
833     int holdingsSize;  /* number of different piece types in holdings       */
834     int holdingsWidth; /* number of files left and right of board, 0 or 2   */
835 } GameInfo;
836
837 /* [AS] Search stats from chessprogram, for the played move */
838 // [HGM] moved here from backend.h because it occurs in declarations of front-end functions
839 typedef struct {
840     int score;  /* Centipawns */
841     int depth;  /* Plies */
842     int time;   /* Milliseconds */
843 } ChessProgramStats_Move;
844
845 /* [AS] Layout management */
846 typedef struct {
847     Boolean visible;
848     int x;
849     int y;
850     int width;
851     int height;
852 } WindowPlacement;
853
854 extern WindowPlacement wpEngineOutput;
855 extern WindowPlacement wpEvalGraph;
856 extern WindowPlacement wpMoveHistory;
857 extern WindowPlacement wpGameList;
858 extern WindowPlacement wpTags;
859 extern WindowPlacement wpTextMenu;
860
861 #define MAXENGINES 2000
862
863 // [HGM] chat
864 #define MAX_CHAT 5
865 extern int chatCount;
866 extern char chatPartner[MAX_CHAT][MSG_SIZ];
867
868 // Some prototypes of routines so general they should be available everywhere
869 /* If status == 0, we are exiting with a benign message, not an error */
870 void DisplayFatalError P((String message, int error, int status));
871 void DisplayError P((String message, int error));
872
873 // [HGM] generally useful macros; there are way too many memory leaks...
874 #define FREE(x) if(x) free(x)
875 #define ASSIGN(x, y) if(x) free(x); x = strdup(y)
876
877 // [HGM] for now we use the kludge to redefine all the unstructured options by their array counterpart
878 //       in due time we would have to make the actual substitutions all through the source
879
880 #define firstInitString       engInitString[0]
881 #define secondInitString      engInitString[1]
882 #define firstComputerString   computerString[0]
883 #define secondComputerString  computerString[1]
884 #define firstChessProgram     chessProgram[0]
885 #define secondChessProgram    chessProgram[1]
886 #define firstDirectory        directory[0]
887 #define secondDirectory       directory[1]
888 #define firstProtocolVersion  protocolVersion[0]
889 #define secondProtocolVersion protocolVersion[1]
890 #define firstScoreIsAbsolute  scoreIsAbsolute[0]
891 #define secondScoreIsAbsolute scoreIsAbsolute[1]
892 #define firstHasOwnBookUCI    hasOwnBookUCI[0]
893 #define secondHasOwnBookUCI   hasOwnBookUCI[1]
894 #define firstTimeOdds         timeOdds[0]
895 #define secondTimeOdds        timeOdds[1]
896 #define firstAccumulateTC     accumulateTC[0]
897 #define secondAccumulateTC    accumulateTC[1]
898 #define firstHost    host[0]
899 #define secondHost   host[1]
900 #define reuseFirst   reuse[0]
901 #define reuseSecond  reuse[1]
902 #define firstIsUCI   isUCI[0]
903 #define secondIsUCI  isUCI[1]
904 #define firstNPS     NPS[0]
905 #define secondNPS    NPS[1]
906 #define firstLogo    logo[0]
907 #define secondLogo   logo[1]
908 #define fenOverride1 fenOverride[0]
909 #define fenOverride2 fenOverride[1]
910 #define firstOptions      engOptions[0]
911 #define secondOptions     engOptions[1]
912
913 #endif