Reorder variants, to comply with Polyglot book specs
[xboard.git] / common.h
1 /*
2  * common.h -- Common definitions for X and Windows NT versions of XBoard
3  *
4  * Copyright 1991 by Digital Equipment Corporation, Maynard,
5  * Massachusetts.
6  *
7  * Enhancements Copyright 1992-2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006,
8  * 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014 Free Software Foundation, Inc.
9  *
10  * Enhancements Copyright 2005 Alessandro Scotti
11  *
12  * The following terms apply to Digital Equipment Corporation's copyright
13  * interest in XBoard:
14  * ------------------------------------------------------------------------
15  * All Rights Reserved
16  *
17  * Permission to use, copy, modify, and distribute this software and its
18  * documentation for any purpose and without fee is hereby granted,
19  * provided that the above copyright notice appear in all copies and that
20  * both that copyright notice and this permission notice appear in
21  * supporting documentation, and that the name of Digital not be
22  * used in advertising or publicity pertaining to distribution of the
23  * software without specific, written prior permission.
24  *
25  * DIGITAL DISCLAIMS ALL WARRANTIES WITH REGARD TO THIS SOFTWARE, INCLUDING
26  * ALL IMPLIED WARRANTIES OF MERCHANTABILITY AND FITNESS, IN NO EVENT SHALL
27  * DIGITAL BE LIABLE FOR ANY SPECIAL, INDIRECT OR CONSEQUENTIAL DAMAGES OR
28  * ANY DAMAGES WHATSOEVER RESULTING FROM LOSS OF USE, DATA OR PROFITS,
29  * WHETHER IN AN ACTION OF CONTRACT, NEGLIGENCE OR OTHER TORTIOUS ACTION,
30  * ARISING OUT OF OR IN CONNECTION WITH THE USE OR PERFORMANCE OF THIS
31  * SOFTWARE.
32  * ------------------------------------------------------------------------
33  *
34  * The following terms apply to the enhanced version of XBoard
35  * distributed by the Free Software Foundation:
36  * ------------------------------------------------------------------------
37  *
38  * GNU XBoard is free software: you can redistribute it and/or modify
39  * it under the terms of the GNU General Public License as published by
40  * the Free Software Foundation, either version 3 of the License, or (at
41  * your option) any later version.
42  *
43  * GNU XBoard is distributed in the hope that it will be useful, but
44  * WITHOUT ANY WARRANTY; without even the implied warranty of
45  * MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE. See the GNU
46  * General Public License for more details.
47  *
48  * You should have received a copy of the GNU General Public License
49  * along with this program. If not, see http://www.gnu.org/licenses/.  *
50  *
51  *------------------------------------------------------------------------
52  ** See the file ChangeLog for a revision history.  */
53
54 #ifndef XB_COMMON
55 #define XB_COMMON
56
57
58 /* Begin compatibility grunge  */
59
60 #if defined(__STDC__) || defined(WIN32) || defined(_amigados)
61 #define P(args) args
62 typedef void *VOIDSTAR;
63 #else
64 #define P(args)         ()
65 typedef char *VOIDSTAR;
66 #endif
67
68 #ifdef WIN32
69 typedef char Boolean;
70 typedef char *String;
71 #define popen _popen
72 #define pclose _pclose
73
74 #else
75 #ifdef _amigados        /*  It is important, that these types have  */
76 typedef int Boolean;    /*  a length of 4 bytes each, as we are     */
77 typedef char *String;   /*  using ReadArgs() for argument parsing.  */
78 #ifdef _DCC
79 FILE *popen(const char *, const char *);
80 int pclose(FILE *);
81 #endif
82
83 #else
84 #ifdef X11
85 #include <X11/Intrinsic.h>
86 #else
87 typedef char Boolean;
88 typedef char *String;
89 #define True 1
90 #define False 0
91 #endif
92 #endif
93 #endif
94
95
96 #ifndef TRUE
97 #define TRUE 1
98 #define FALSE 0
99 #endif
100
101 #define UNKNOWN -1 /* [HGM] nps */
102
103 #if !HAVE_RANDOM
104 # if HAVE_RAND48
105 #  define srandom srand48
106 #  define random lrand48
107 # else /* not HAVE_RAND48 */
108 #  define srandom srand
109 #  define random rand
110 # endif /* not HAVE_RAND48 */
111 #endif /* !HAVE_RANDOM */
112
113 /* End compatibility grunge */
114
115 /* unsigned int 64 for engine nodes work and display */
116 #ifdef WIN32
117        /* I don't know the name for this type of other compiler
118         * If it not work, just modify here
119         * This is for MS Visual Studio
120         */
121        #ifdef _MSC_VER
122                #define u64 unsigned __int64
123                #define s64 signed __int64
124                #define u64Display "%I64u"
125                #define s64Display "%I64d"
126                #define u64Const(c) (c ## UI64)
127                #define s64Const(c) (c ## I64)
128        #else
129                /* place holder
130                 * or dummy types for other compiler
131                 * [HGM] seems that -mno-cygwin comple needs %I64?
132                 */
133                #define u64 unsigned long long
134                #define s64 signed long long
135                #ifdef USE_I64
136                   #define u64Display "%I64u"
137                   #define s64Display "%I64d"
138                #else
139                   #define u64Display "%llu"
140                   #define s64Display "%lld"
141                #endif
142                #define u64Const(c) (c ## ULL)
143                #define s64Const(c) (c ## LL)
144        #endif
145 #else
146        /* GNU gcc */
147        #define u64 unsigned long long
148        #define s64 signed long long
149        #define u64Display "%llu"
150        #define s64Display "%lld"
151        #define u64Const(c) (c ## ull)
152        #define s64Const(c) (c ## ll)
153 #endif
154
155 #define PROTOVER                2       /* engine protocol version */
156
157 // [HGM] license: Messages that engines must print to satisfy their license requirements for patented variants
158 #define GOTHIC "Gothic Chess (see www.GothicChess.com) is licensed under U.S. Patent #6,481,716 by Ed Trice"
159 #define FALCON "Falcon Chess (see www.chessvariants.com) is licensed under U.S. Patent #5,690,334 by George W. Duke"
160
161 /* [HGM] Some notes about board sizes:
162    In games that allow piece drops, the holdings are considered part of the
163    board, in the leftmost and rightmost two files. This way they are
164    automatically part of the game-history states, and enjoy all display
165    functions (including drag-drop and click-click moves to the regular part
166    of the board). The drawback of this is that the internal numbering of
167    files starts at 2 for the a-file if holdings are displayed. To ensure
168    consistency, this shifted numbering system is used _everywhere_ in the
169    code, and conversion to the 'normal' system only takes place when the
170    file number is converted to or from ASCII (by redefining the character
171    constant 'a'). This works because Winboard only communicates with the
172    outside world in ASCII. In a similar way, the different rank numbering
173    systems (starting at rank 0 or 1) are implemented by redefining '1'.
174 */
175 #define BOARD_RANKS             17            /* [HGM] for in declarations  */
176 #define BOARD_FILES             16             /* [HGM] for in declarations  */
177 #define BOARD_HEIGHT (gameInfo.boardHeight)    /* [HGM] made user adjustable */
178 #define BOARD_WIDTH  (gameInfo.boardWidth + 2*gameInfo.holdingsWidth)
179 #define BOARD_LEFT   (gameInfo.holdingsWidth)  /* [HGM] play-board edges     */
180 #define BOARD_RGHT   (gameInfo.boardWidth + gameInfo.holdingsWidth)
181 #define CASTLING     (BOARD_RANKS-1)           /* [HGM] hide in upper rank   */
182 #define VIRGIN       (BOARD_RANKS-2)           /* [HGM] pieces not moved     */
183 #define EP_STATUS    CASTLING][(BOARD_FILES-2) /* [HGM] in upper rank        */
184 #define HOLDINGS_SET CASTLING][(BOARD_FILES-1) /* [HGM] in upper-right corner*/
185 #define ONE          ('1'-(BOARD_HEIGHT==10))  /* [HGM] foremost board rank  */
186 #define AAA          ('a'-BOARD_LEFT)          /* [HGM] leftmost board file  */
187 #define VIRGIN_W                 1             /* [HGM] flags in Board[VIRGIN][X] */
188 #define VIRGIN_B                 2
189 #define DROP_RANK               -3
190 #define MAX_MOVES               1000
191 #define MSG_SIZ                 512
192 #define DIALOG_SIZE             256
193 #define STAR_MATCH_N            16
194 #define MOVE_LEN                32
195 #define TIME_CONTROL            "5"     /* in minutes */
196 #define TIME_DELAY_QUOTE        "1.0"   /* seconds between moves */
197 #define TIME_DELAY              ((float) 1.0)
198 #define MOVES_PER_SESSION       40      /* moves per TIME_CONTROL */
199 #define TIME_INCREMENT          -1      /* if >= 0, MOVES_PER_SESSION unused */
200 #define WhiteOnMove(move)       (((move) % 2) == 0)
201 #define ICS_HOST                "chessclub.com"
202 #define ICS_PORT                "5000"
203 #define ICS_COMM_PORT           ""
204 #define FIRST_HOST              "localhost"
205 #define SECOND_HOST             "localhost"
206 #define TELNET_PROGRAM          "telnet"
207 #define DEF_BITMAP_DIR          BITMAPDIR
208 #define MATCH_MODE              "False"
209 #define INIT_STRING             "new\nrandom\n"
210 #define WHITE_STRING            "white\ngo\n"
211 #define BLACK_STRING            "black\ngo\n"
212 #define COMPUTER_STRING         "computer\n"
213 #define REUSE_CHESS_PROGRAMS    1
214 #define WHITE_PIECE_COLOR       "#FFFFCC"
215 #define BLACK_PIECE_COLOR       "#202020"
216 #define LIGHT_SQUARE_COLOR      "#C8C365"
217 #define DARK_SQUARE_COLOR       "#77A26D"
218 #define JAIL_SQUARE_COLOR       "#808080"
219 #define HIGHLIGHT_SQUARE_COLOR  "#FFFF00"
220 #define PREMOVE_HIGHLIGHT_COLOR "#FF0000"
221 #define LOWTIMEWARNING_COLOR    "#FF0000"
222 #define BELLCHAR                '\007'
223 #define NULLCHAR                '\000'
224 #define FEATURE_TIMEOUT         10000 /*ms*/
225
226 #define CLOCK_FONT 0
227 #define MESSAGE_FONT 1
228 #define COORD_FONT 2
229 #define CONSOLE_FONT 3
230 #define COMMENT_FONT 4
231 #define EDITTAGS_FONT 5
232 #define MOVEHISTORY_FONT 6
233 #define GAMELIST_FONT 7
234 #define NUM_FONTS 8
235
236 /* Default to no flashing (the "usual" XBoard behavior) */
237 #define FLASH_COUNT     0               /* Number of times to flash */
238 #define FLASH_RATE      5               /* Flashes per second */
239
240 /* Default delay per character (in msec) while sending login script */
241 #define MS_LOGIN_DELAY  0
242
243 /* [AS] Support for background textures */
244 #define BACK_TEXTURE_MODE_DISABLED      0
245 #define BACK_TEXTURE_MODE_PLAIN         1
246 #define BACK_TEXTURE_MODE_FULL_RANDOM   2
247
248 /* Zippy defaults */
249 #define ZIPPY_TALK FALSE
250 #define ZIPPY_PLAY FALSE
251 #define ZIPPY_LINES "yow.lines"
252 #define ZIPPY_PINHEAD ""
253 #define ZIPPY_PASSWORD ""
254 #define ZIPPY_PASSWORD2 ""
255 #define ZIPPY_WRONG_PASSWORD ""
256 #define ZIPPY_ACCEPT_ONLY ""
257 #define ZIPPY_USE_I TRUE
258 #define ZIPPY_BUGHOUSE 0
259 #define ZIPPY_NOPLAY_CRAFTY FALSE
260 #define ZIPPY_GAME_END "gameend\n"
261 #define ZIPPY_GAME_START ""
262 #define ZIPPY_ADJOURN FALSE
263 #define ZIPPY_ABORT FALSE
264 #define ZIPPY_VARIANTS "normal,fischerandom,crazyhouse,losers,suicide,3checks,twokings,bughouse,shatranj"
265 #define ZIPPY_MAX_GAMES 0
266 #define ZIPPY_REPLAY_TIMEOUT 120
267
268 typedef VOIDSTAR ProcRef;
269 #define NoProc ((ProcRef) 0)
270 typedef VOIDSTAR InputSourceRef;
271
272 typedef void (*DelayedEventCallback) P((void));
273
274 typedef enum { Press, Release } ClickType;
275
276 typedef enum {
277     BeginningOfGame, MachinePlaysWhite, MachinePlaysBlack,
278     AnalyzeMode, AnalyzeFile, TwoMachinesPlay,
279     EditGame, PlayFromGameFile, EndOfGame, EditPosition, Training,
280     IcsIdle, IcsPlayingWhite, IcsPlayingBlack, IcsObserving,
281     IcsExamining
282   } GameMode;
283
284 typedef enum {
285     /* [HGM] the order here is crucial for Crazyhouse & Shogi: */
286     /* only the first N pieces can go into the holdings, and   */
287     /* promotions in those variants shift P-W to U-S           */
288     WhitePawn, WhiteKnight, WhiteBishop, WhiteRook, WhiteQueen,
289     WhiteFerz, WhiteAlfil, WhiteAngel, WhiteMarshall, WhiteWazir, WhiteMan,
290     WhiteCannon, WhiteNightrider, WhiteCardinal, WhiteDragon, WhiteGrasshopper,
291     WhiteSilver, WhiteFalcon, WhiteLance, WhiteCobra, WhiteUnicorn, WhiteLion,
292     WhiteTokin, WhiteDagger, WhitePCardinal, WhitePDragon, WhiteCat,
293     WhitePSword, WhiteMonarch, WhiteMother, WhiteNothing, WhitePRook, WhitePDagger,
294     WhiteDolphin, WhiteStag, WhiteHorned, WhiteEagle, WhiteSword,
295     WhiteCrown, WhiteHCrown, WhiteHorse, WhiteDrunk, WhitePBishop, WhiteKing,
296     BlackPawn, BlackKnight, BlackBishop, BlackRook, BlackQueen,
297     BlackFerz, BlackAlfil, BlackAngel, BlackMarshall, BlackWazir, BlackMan,
298     BlackCannon, BlackNightrider, BlackCardinal, BlackDragon, BlackGrasshopper,
299     BlackSilver, BlackFalcon, BlackLance, BlackCobra, BlackUnicorn, BlackLion,
300     BlackTokin, BlackDagger, BlackPCardinal, BlackPDragon, BlackCat,
301     BlackPSword, BlackMonarch, BlackMother, BlackNothing, BlackPRook, BlackPDagger,
302     BlackDolphin, BlackStag, BlackHorned, BlackEagle, BlackSword,
303     BlackCrown, BlackHCrown, BlackHorse, BlackDrunk, BlackPBishop, BlackKing,
304     EmptySquare, DarkSquare,
305     NoRights, // [HGM] gamestate: for castling rights hidden in board[CASTLING]
306     ClearBoard, WhitePlay, BlackPlay, PromotePiece, DemotePiece /*for use on EditPosition menus*/
307   } ChessSquare;
308
309 /* [HGM] some macros that can be used as prefixes to convert piece types */
310 #define WHITE_TO_BLACK (int)BlackPawn - (int)WhitePawn + (int)
311 #define BLACK_TO_WHITE (int)WhitePawn - (int)BlackPawn + (int)
312 #define PROMOTED       (int)WhiteDragon - (int)WhiteRook + (int)
313 #define DEMOTED        (int)WhiteRook - (int)WhiteDragon + (int)
314 #define SHOGI          (int)EmptySquare + (int)
315 #define CHUPROMOTED    ((int)WhitePDragon - (int)WhiteDragon)*(gameInfo.variant == VariantChu) + PROMOTED
316 #define CHUDEMOTED     ((int)WhiteDragon - (int)WhitePDragon)*(gameInfo.variant == VariantChu) + DEMOTED
317 #define IS_SHOGI(V)    ((V) == VariantShogi || (V) == VariantChu)
318 #define IS_LION(V)     ((V) == WhiteLion || (V) == BlackLion)
319
320
321 typedef ChessSquare Board[BOARD_RANKS][BOARD_FILES];
322
323 typedef enum {
324     EndOfFile = 0,
325     WhiteKingSideCastle, WhiteQueenSideCastle,
326     WhiteKingSideCastleWild, WhiteQueenSideCastleWild,
327     WhiteHSideCastleFR, WhiteASideCastleFR,
328     BlackKingSideCastle, BlackQueenSideCastle,
329     BlackKingSideCastleWild, BlackQueenSideCastleWild,
330     BlackHSideCastleFR, BlackASideCastleFR,
331     WhitePromotion, WhiteNonPromotion,
332     BlackPromotion, BlackNonPromotion,
333     WhiteCapturesEnPassant, BlackCapturesEnPassant,
334     WhiteDrop, BlackDrop, FirstLeg,
335     NormalMove, AmbiguousMove, IllegalMove, ImpossibleMove,
336     WhiteWins, BlackWins, GameIsDrawn, GameUnfinished,
337     GNUChessGame, XBoardGame, MoveNumberOne, Open, Close, Nothing,
338     Comment, PositionDiagram, ElapsedTime, PGNTag, NAG
339   } ChessMove;
340
341 typedef enum {
342     ColorShout, ColorSShout, ColorChannel1, ColorChannel, ColorKibitz,
343     ColorTell, ColorChallenge, ColorRequest, ColorSeek, ColorNormal,
344     ColorNone, NColorClasses
345 } ColorClass;
346
347 typedef enum {
348     SoundMove, SoundBell, SoundRoar, SoundAlarm, SoundIcsWin, SoundIcsLoss,
349     SoundIcsDraw, SoundIcsUnfinished, NSoundClasses
350 } SoundClass;
351
352 /* Names for chess variants, not necessarily supported */
353 typedef enum {
354     VariantNormal,       /* Normal chess */
355     VariantLoadable,     /* "loadgame" command allowed (not really a variant)*/
356     VariantWildCastle,   /* Shuffle chess where king can castle from d file */
357     VariantNoCastle,     /* Shuffle chess with no castling at all */
358     VariantFischeRandom, /* FischeRandom */
359     VariantBughouse,     /* Bughouse, ICC/FICS rules */
360     VariantCrazyhouse,   /* Crazyhouse, ICC/FICS rules */
361     VariantLosers,       /* Try to lose all pieces or get mated (ICC wild 17)*/
362     VariantSuicide,      /* Try to lose all pieces incl. king (FICS) */
363     VariantGiveaway,     /* Try to have no legal moves left (ICC wild 26) */
364     VariantTwoKings,     /* Weird ICC wild 9 */
365     VariantKriegspiel,   /* Kriegspiel; pawns can capture invisible pieces */
366     VariantAtomic,       /* Capturing piece explodes (ICC wild 27) */
367     Variant3Check,       /* Win by giving check 3 times (ICC wild 25) */
368     VariantShatranj,     /* Unsupported (ICC wild 28) */
369     Variant29,           /* Temporary name for possible future ICC wild 29 */
370     Variant30,           /* Temporary name for possible future ICC wild 30 */
371     Variant31,           /* Temporary name for possible future ICC wild 31 */
372     Variant32,           /* Temporary name for possible future ICC wild 32 */
373     Variant33,           /* Temporary name for possible future ICC wild 33 */
374     Variant34,           /* Temporary name for possible future ICC wild 34 */
375     Variant35,           /* Temporary name for possible future ICC wild 35 */
376     Variant36,           /* Temporary name for possible future ICC wild 36 */
377     VariantShogi,        /* [HGM] added variants */
378     VariantChu,
379     VariantCourier,
380     VariantGothic,
381     VariantCapablanca,
382     VariantKnightmate,
383     VariantFairy,
384     VariantCylinder,
385     VariantFalcon,
386     VariantCapaRandom,
387     VariantBerolina,
388     VariantJanus,
389     VariantSuper,
390     VariantGreat,
391     VariantTwilight,
392     VariantMakruk,
393     VariantSChess,
394     VariantGrand,
395     VariantSpartan,
396     VariantXiangqi,
397     VariantASEAN,
398     VariantLion,
399     VariantChuChess,
400     VariantUnknown       /* Catchall for other unknown variants */
401 } VariantClass;
402
403 #define VARIANT_NAMES { \
404   "normal", \
405   "normal", \
406   "wildcastle", \
407   "nocastle", \
408   "fischerandom", \
409   "bughouse", \
410   "crazyhouse", \
411   "losers", \
412   "suicide", \
413   "giveaway", \
414   "twokings", \
415   "kriegspiel", \
416   "atomic", \
417   "3check", \
418   "shatranj", \
419   "wild29", \
420   "wild30", \
421   "wild31", \
422   "wild32", \
423   "wild33", \
424   "wild34", \
425   "wild35", \
426   "wild36", \
427   "shogi", \
428   "chu", \
429   "courier", \
430   "gothic", \
431   "capablanca", \
432   "knightmate", \
433   "fairy", \
434   "cylinder", \
435   "falcon",\
436   "caparandom",\
437   "berolina",\
438   "janus",\
439   "super",\
440   "great",\
441   "twilight",\
442   "makruk",\
443   "seirawan",\
444   "grand",\
445   "spartan",\
446   "xiangqi", \
447   "asean",\
448   "lion",\
449   "elven",\
450   "unknown" \
451 }
452
453 #define ENGINES 2
454
455 typedef struct {
456     char *language;
457 #if !defined(_amigados)
458     char *whitePieceColor;
459     char *blackPieceColor;
460     char *lightSquareColor;
461     char *darkSquareColor;
462     char *jailSquareColor;
463     char *highlightSquareColor;
464     char *premoveHighlightColor;
465     char *dialogColor;
466     char *buttonColor;
467 #else
468     int whitePieceColor;
469     int blackPieceColor;
470     int lightSquareColor;
471     int darkSquareColor;
472     int jailSquareColor;
473     int highlightSquareColor;
474     int premoveHighlightColor;
475 #endif
476     int movesPerSession;
477     float timeIncrement;
478     char *engInitString[ENGINES];
479     char *computerString[ENGINES];
480     char *chessProgram[ENGINES];
481     char *directory[ENGINES];
482     char *pgnName[ENGINES];
483     Boolean firstPlaysBlack;
484     Boolean noChessProgram;
485     char *host[ENGINES];
486     char *themeNames;
487     char *pieceDirectory;
488     char *border;
489     char *soundDirectory;
490     char *remoteShell;
491     char *remoteUser;
492     float timeDelay;
493     char *timeControl;
494     Boolean trueColors;
495     Boolean icsActive;
496     Boolean autoBox;
497     char *icsHost;
498     char *icsPort;
499     char *icsCommPort;  /* if set, use serial port instead of tcp host/port */
500     char *icsLogon;     /* Hack to permit variable logon scripts. */
501     char *icsHelper;
502     Boolean icsInputBox;
503     Boolean useTelnet;
504     Boolean seekGraph;
505     Boolean autoRefresh;
506     char *telnetProgram;
507     char *gateway;
508     char *loadGameFile;
509     int loadGameIndex;      /* game # within file */
510     char *saveGameFile;
511     Boolean autoSaveGames;
512     Boolean onlyOwn;        /* [HGM] suppress auto-saving of observed games */
513     char *loadPositionFile;
514     int loadPositionIndex;  /* position # within file */
515     char *savePositionFile;
516     Boolean fischerCastling;/* [HGM] fischer: allow Fischr castling in any variant */
517     Boolean matchMode;
518     int matchGames;
519     Boolean monoMode;
520     Boolean debugMode;
521     Boolean clockMode;
522     char *boardSize;
523     char *logoDir;
524     int logoSize;
525     Boolean Iconic;
526     char *searchTime;
527     int searchDepth;
528     Boolean showCoords;
529     char *clockFont;
530     char *messageFont; /* WinBoard only */
531     char *coordFont;
532     char *font; /* xboard only */
533     char *tagsFont;
534     char *commentFont;
535     char *historyFont;
536     char *gameListFont;
537     char *icsFont;
538     Boolean ringBellAfterMoves;
539     Boolean autoCallFlag;
540     Boolean flipView;
541     Boolean autoFlipView;
542     char *cmailGameName; /* xboard only */
543     Boolean headers;
544     Boolean alwaysPromoteToQueen;
545     Boolean oldSaveStyle;
546     Boolean oneClick;
547     Boolean quietPlay;
548     Boolean showThinking;
549     Boolean ponderNextMove;
550     Boolean periodicUpdates;
551     Boolean autoObserve;
552     Boolean autoCreateLogon;
553     Boolean autoComment;
554     Boolean getMoveList;
555     Boolean testLegality;
556     Boolean topLevel;      /* xboard, top-level auxiliary windows */
557     Boolean titleInWindow; /* xboard only */
558     Boolean localLineEditing; /* WinBoard only */
559     Boolean zippyTalk;
560     Boolean zippyPlay;
561     int flashCount; /* Number of times to flash (xboard only) */
562     int flashRate; /* Flashes per second (xboard only)  */
563     int msLoginDelay;  /* Delay per character (in msec) while sending
564                           ICS logon script (xboard only) */
565     Boolean colorize;   /* If True, use the following colors to color text */
566     /* Strings for colors, as "fg, bg, bold" (strings used in xboard only) */
567     char *colorShout;    // [HGM] IMPORTANT: order must conform to ColorClass definition
568     char *colorSShout;
569     char *colorChannel1;
570     char *colorChannel;
571     char *colorKibitz;
572     char *colorTell;
573     char *colorChallenge;
574     char *colorRequest;
575     char *colorSeek;
576     char *colorNormal;
577     char *soundProgram; /* sound-playing program */
578     char *soundShout;     // [HGM] IMPORTANT: order must be as in ColorClass
579     char *soundSShout;
580     char *soundChannel1;
581     char *soundChannel;
582     char *soundKibitz;
583     char *soundTell;
584     char *soundChallenge;
585     char *soundRequest;
586     char *soundSeek;
587     char *soundMove;     // [HGM] IMPORTANT: order must be as in SoundClass
588     char *soundBell;
589     char *soundRoar;
590     char *soundIcsAlarm;
591     char *soundIcsWin;
592     char *soundIcsLoss;
593     char *soundIcsDraw;
594     char *soundIcsUnfinished;
595     Boolean disguise;        /* [HGM] Promoted Pawns look like pieces in bughouse */
596     Boolean reuse[ENGINES];
597     Boolean animateDragging; /* If True, animate mouse dragging of pieces */
598     Boolean animate;    /* If True, animate non-mouse moves */
599     int animSpeed;      /* Delay in milliseconds between animation frames */
600     Boolean popupMoveErrors;
601     Boolean popupExitMessage;
602     int showJail;
603     Boolean highlightLastMove;
604     Boolean highlightDragging;
605     Boolean blindfold;          /* if true, no pieces are drawn */
606     Boolean premove;            /* true if premove feature enabled */
607     Boolean premoveWhite;       /* true if premoving White first move  */
608     char *premoveWhiteText;     /* text of White premove 1 */
609     Boolean premoveBlack;       /* true if premoving Black first move */
610     char *premoveBlackText;     /* text of Black premove 1 */
611     Boolean icsAlarm;           /* true if sounding alarm at a certain time */
612     int icsAlarmTime;           /* time to sound alarm, in milliseconds */
613     Boolean autoRaiseBoard;
614     int fontSizeTolerance; /* xboard only */
615     char *initialMode;
616     char *variant;
617     char *chatBoxes;
618     int protocolVersion[ENGINES];
619     Boolean showButtonBar;
620     Boolean icsEngineAnalyze;
621     Boolean variations;         /* [HGM] enable variation-tree walking */
622     Boolean autoExtend;         /* [HGM] enable playing move(s) of right-clicked PV in analysis mode */
623
624     /* [AS] New properties (down to the "ZIPPY" part) */
625     Boolean scoreIsAbsolute[ENGINES];  /* If true, engine score is always from white side */
626     Boolean saveExtendedInfoInPGN; /* If true, saved PGN games contain extended info */
627     Boolean hideThinkingFromHuman; /* If true, program thinking is generated but not displayed in human/computer matches */
628     Boolean useBitmaps;
629     Boolean useFont;
630     Boolean useBorder;
631     char * liteBackTextureFile; /* Name of texture bitmap for lite squares */
632     char * darkBackTextureFile; /* Name of texture bitmap for dark squares */
633     int liteBackTextureMode;
634     int darkBackTextureMode;
635     char * renderPiecesWithFont; /* Name of font for rendering chess pieces */
636     char * fontToPieceTable; /* Map to translate font character to chess pieces */
637     char * inscriptions;         /* text (kanji) to write on top of a piece     */
638     int fontBackColorWhite;
639     int fontForeColorWhite;
640     int fontBackColorBlack;
641     int fontForeColorBlack;
642     int fontPieceSize; /* Size of font relative to square (percentage) */
643     int overrideLineGap; /* If >= 0 overrides the lineGap value of the board size properties */
644     int adjudicateLossThreshold; /* Adjudicate a two-machine game if both engines agree the score is below this for 6 plies */
645     int delayBeforeQuit;
646     int delayAfterQuit;
647     char * nameOfDebugFile;
648     char * pgnEventHeader;
649     int defaultFrcPosition;
650     char * gameListTags;
651     Boolean saveOutOfBookInfo;
652     Boolean showEvalInMoveHistory;
653     int evalHistColorWhite;
654     int evalHistColorBlack;
655     Boolean highlightMoveWithArrow;
656     Boolean tourney;
657     char * tourneyOptions;
658     int highlightArrowColor;
659     Boolean useStickyWindows;
660     Boolean bgObserve;   /* [HGM] bughouse */
661     Boolean dualBoard;   /* [HGM] dual     */
662     Boolean viewer;
663     char * viewerOptions;
664     int adjudicateDrawMoves;
665     Boolean autoDisplayComment;
666     Boolean autoDisplayTags;
667     Boolean pseudo[ENGINES]; /* [HGM] pseudo-engines */
668     Boolean isUCI[ENGINES];
669     Boolean hasOwnBookUCI[ENGINES];
670     char * adapterCommand;
671     char * ucciAdapter;
672     char * polyglotDir;
673     Boolean usePolyglotBook;
674     Boolean defNoBook;
675     char * polyglotBook;
676     int bookDepth;
677     int bookStrength;
678     int defaultHashSize;
679     int defaultCacheSizeEGTB;
680     char * defaultPathEGTB;
681     int defaultMatchGames;
682
683     /* [HGM] Board size */
684     int NrFiles;
685     int NrRanks;
686     int holdingsSize;
687     int matchPause;
688     char * pieceToCharTable;
689     char * pieceNickNames;
690     char * colorNickNames;
691     Boolean allWhite;
692     Boolean upsideDown;
693     Boolean alphaRank;
694     Boolean testClaims;
695     Boolean checkMates;
696     Boolean materialDraws;
697     Boolean trivialDraws;
698     int ruleMoves;
699     int drawRepeats;
700
701 #if ZIPPY
702     char *zippyLines;
703     char *zippyPinhead;
704     char *zippyPassword;
705     char *zippyPassword2;
706     char *zippyWrongPassword;
707     char *zippyAcceptOnly;
708     int zippyUseI;
709     int zippyBughouse;
710     int zippyNoplayCrafty;
711     char *zippyGameEnd;
712     char *zippyGameStart;
713     int zippyAdjourn;
714     int zippyAbort;
715     char *zippyVariants;
716     int zippyMaxGames;
717     int zippyReplayTimeout; /*seconds*/
718     int zippyShortGame; /* [HGM] aborter   */
719 #endif
720     Boolean lowTimeWarning; /* [HGM] low time */
721     Boolean quitNext;
722     char *lowTimeWarningColor;
723
724     char *serverFileName;
725     char *serverMovesName;
726     char *finger;
727     Boolean suppressLoadMoves;
728     int serverPause;
729     int timeOdds[ENGINES];
730     int drawDepth[ENGINES];
731     int timeOddsMode;
732     int accumulateTC[ENGINES];
733     int NPS[ENGINES];
734     Boolean autoKibitz;
735     int engineComments;
736     int eloThreshold1;  /* [HGM] select   */
737     int eloThreshold2;
738     int dateThreshold;
739     int searchMode;
740     int stretch;
741     int minPieces;
742     int maxPieces;
743     Boolean ignoreColors;
744     Boolean findMirror;
745     char *userName;
746     int rewindIndex;    /* [HGM] autoinc   */
747     int sameColorGames; /* [HGM] alternate */
748     int smpCores;       /* [HGM] SMP       */
749     char *egtFormats;
750     int niceEngines;    /* [HGM] nice      */
751     char *logo[ENGINES];/* [HGM] logo      */
752     char *pairingEngine;/* [HGM] pairing   */
753     Boolean autoLogo;
754     Boolean noGUI;      /* [HGM] fast: suppress all display updates */
755     char *engOptions[ENGINES]; /* [HGM] options   */
756     char *fenOverride[ENGINES];
757     char *features[ENGINES];
758     char *featureDefaults;
759     char *sysOpen;
760     Boolean keepAlive;  /* [HGM] alive     */
761     Boolean forceIllegal;/*[HGM] illegal   */
762     Boolean noJoin;     /* [HGM] join      */
763     char *wrapContSeq; /* continuation sequence when xboard wraps text */
764     Boolean useInternalWrap; /* use internal wrapping -- noJoin usurps this if set */
765     Boolean pasteSelection; /* paste X selection instead of clipboard */
766     int nrVariations;   /* [HGM] multivar  */
767     int zoom;           /* [HGM] evalGraph */
768     int evalThreshold;  /* [HGM] evalGraph */
769     Boolean dropMenu;   /* [HGM] pv        */
770     Boolean markers;    /* [HGM] markers   */
771     Boolean autoCopyPV;
772     Boolean pieceMenu;
773     Boolean sweepSelect;
774     Boolean whitePOV;
775     Boolean scoreWhite;
776     Boolean pvSAN[ENGINES];
777
778     int recentEngines;
779     char *recentEngineList;
780     char *tourneyFile;
781     char *defName;
782     char *processes;
783     char *results;
784     char *participants;
785     char *afterGame;
786     char *afterTourney;
787     int tourneyType;
788     int tourneyCycles;
789     int seedBase;
790     Boolean roundSync;
791     Boolean cycleSync;
792     Boolean numberTag;
793 } AppData, *AppDataPtr;
794
795 /*  PGN tags (for showing in the game list) */
796 #define LPUSERGLT_SIZE      64
797
798 #define GLT_EVENT           'e'
799 #define GLT_SITE            's'
800 #define GLT_DATE            'd'
801 #define GLT_ROUND           'o'
802 #define GLT_PLAYERS         'p'     /* I.e. white "-" black */
803 #define GLT_RESULT          'r'
804 #define GLT_WHITE_ELO       'w'
805 #define GLT_BLACK_ELO       'b'
806 #define GLT_TIME_CONTROL    't'
807 #define GLT_VARIANT         'v'
808 #define GLT_OUT_OF_BOOK     'a'
809 #define GLT_RESULT_COMMENT  'c'     /* [HGM] rescom */
810
811 #define GLT_DEFAULT_TAGS    "eprd"  /* Event, players, result, date */
812
813 #define GLT_ALL_TAGS        "esdoprwbtvac"
814
815 #define PGN_OUT_OF_BOOK     "Annotator"
816
817 extern AppData appData;
818
819 typedef struct {
820     /* PGN 7-tag info */
821     char *event;
822     char *site;
823     char *date;
824     char *round;
825     char *white;
826     char *black;
827     ChessMove result;
828     /* Additional info */
829     char *fen;          /* NULL or FEN for starting position; input only */
830     char *resultDetails;
831     char *timeControl;
832     char *extraTags;    /* NULL or "[Tag \"Value\"]\n", etc. */
833     int whiteRating;    /* -1 if unknown */
834     int blackRating;    /* -1 if unknown */
835     VariantClass variant;
836     char *outOfBook;    /* [AS] Move and score when engine went out of book */
837     int boardWidth;     /* [HGM] adjustable board size */
838     int boardHeight;
839 /* [HGM] For Shogi and Crazyhouse: */
840     int holdingsSize;  /* number of different piece types in holdings       */
841     int holdingsWidth; /* number of files left and right of board, 0 or 2   */
842 } GameInfo;
843
844 /* [AS] Search stats from chessprogram, for the played move */
845 // [HGM] moved here from backend.h because it occurs in declarations of front-end functions
846 typedef struct {
847     int score;  /* Centipawns */
848     int depth;  /* Plies */
849     int time;   /* Milliseconds */
850 } ChessProgramStats_Move;
851
852 /* [AS] Layout management */
853 typedef struct {
854     Boolean visible;
855     int x;
856     int y;
857     int width;
858     int height;
859 } WindowPlacement;
860
861 extern WindowPlacement wpEngineOutput;
862 extern WindowPlacement wpEvalGraph;
863 extern WindowPlacement wpMoveHistory;
864 extern WindowPlacement wpGameList;
865 extern WindowPlacement wpTags;
866 extern WindowPlacement wpTextMenu;
867
868 #define MAXENGINES 2000
869
870 // [HGM] chat
871 #define MAX_CHAT 5
872 extern int chatCount;
873 extern char chatPartner[MAX_CHAT][MSG_SIZ];
874
875 // Some prototypes of routines so general they should be available everywhere
876 /* If status == 0, we are exiting with a benign message, not an error */
877 void DisplayFatalError P((String message, int error, int status));
878 void DisplayError P((String message, int error));
879
880 // [HGM] generally useful macros; there are way too many memory leaks...
881 #define FREE(x) if(x) free(x)
882 #define ASSIGN(x, y) if(x) free(x); x = strdup(y)
883
884 // [HGM] for now we use the kludge to redefine all the unstructured options by their array counterpart
885 //       in due time we would have to make the actual substitutions all through the source
886
887 #define firstInitString       engInitString[0]
888 #define secondInitString      engInitString[1]
889 #define firstComputerString   computerString[0]
890 #define secondComputerString  computerString[1]
891 #define firstChessProgram     chessProgram[0]
892 #define secondChessProgram    chessProgram[1]
893 #define firstDirectory        directory[0]
894 #define secondDirectory       directory[1]
895 #define firstProtocolVersion  protocolVersion[0]
896 #define secondProtocolVersion protocolVersion[1]
897 #define firstScoreIsAbsolute  scoreIsAbsolute[0]
898 #define secondScoreIsAbsolute scoreIsAbsolute[1]
899 #define firstHasOwnBookUCI    hasOwnBookUCI[0]
900 #define secondHasOwnBookUCI   hasOwnBookUCI[1]
901 #define firstTimeOdds         timeOdds[0]
902 #define secondTimeOdds        timeOdds[1]
903 #define firstAccumulateTC     accumulateTC[0]
904 #define secondAccumulateTC    accumulateTC[1]
905 #define firstHost    host[0]
906 #define secondHost   host[1]
907 #define reuseFirst   reuse[0]
908 #define reuseSecond  reuse[1]
909 #define firstIsUCI   isUCI[0]
910 #define secondIsUCI  isUCI[1]
911 #define firstNPS     NPS[0]
912 #define secondNPS    NPS[1]
913 #define firstLogo    logo[0]
914 #define secondLogo   logo[1]
915 #define fenOverride1 fenOverride[0]
916 #define fenOverride2 fenOverride[1]
917 #define firstOptions      engOptions[0]
918 #define secondOptions     engOptions[1]
919
920 #endif