Allow pseudo-engines to adjust the clocks
[xboard.git] / common.h
1 /*
2  * common.h -- Common definitions for X and Windows NT versions of XBoard
3  *
4  * Copyright 1991 by Digital Equipment Corporation, Maynard,
5  * Massachusetts.
6  *
7  * Enhancements Copyright 1992-2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006,
8  * 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014 Free Software Foundation, Inc.
9  *
10  * Enhancements Copyright 2005 Alessandro Scotti
11  *
12  * The following terms apply to Digital Equipment Corporation's copyright
13  * interest in XBoard:
14  * ------------------------------------------------------------------------
15  * All Rights Reserved
16  *
17  * Permission to use, copy, modify, and distribute this software and its
18  * documentation for any purpose and without fee is hereby granted,
19  * provided that the above copyright notice appear in all copies and that
20  * both that copyright notice and this permission notice appear in
21  * supporting documentation, and that the name of Digital not be
22  * used in advertising or publicity pertaining to distribution of the
23  * software without specific, written prior permission.
24  *
25  * DIGITAL DISCLAIMS ALL WARRANTIES WITH REGARD TO THIS SOFTWARE, INCLUDING
26  * ALL IMPLIED WARRANTIES OF MERCHANTABILITY AND FITNESS, IN NO EVENT SHALL
27  * DIGITAL BE LIABLE FOR ANY SPECIAL, INDIRECT OR CONSEQUENTIAL DAMAGES OR
28  * ANY DAMAGES WHATSOEVER RESULTING FROM LOSS OF USE, DATA OR PROFITS,
29  * WHETHER IN AN ACTION OF CONTRACT, NEGLIGENCE OR OTHER TORTIOUS ACTION,
30  * ARISING OUT OF OR IN CONNECTION WITH THE USE OR PERFORMANCE OF THIS
31  * SOFTWARE.
32  * ------------------------------------------------------------------------
33  *
34  * The following terms apply to the enhanced version of XBoard
35  * distributed by the Free Software Foundation:
36  * ------------------------------------------------------------------------
37  *
38  * GNU XBoard is free software: you can redistribute it and/or modify
39  * it under the terms of the GNU General Public License as published by
40  * the Free Software Foundation, either version 3 of the License, or (at
41  * your option) any later version.
42  *
43  * GNU XBoard is distributed in the hope that it will be useful, but
44  * WITHOUT ANY WARRANTY; without even the implied warranty of
45  * MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE. See the GNU
46  * General Public License for more details.
47  *
48  * You should have received a copy of the GNU General Public License
49  * along with this program. If not, see http://www.gnu.org/licenses/.  *
50  *
51  *------------------------------------------------------------------------
52  ** See the file ChangeLog for a revision history.  */
53
54 #ifndef XB_COMMON
55 #define XB_COMMON
56
57
58 /* Begin compatibility grunge  */
59
60 #if defined(__STDC__) || defined(WIN32) || defined(_amigados)
61 #define P(args) args
62 typedef void *VOIDSTAR;
63 #else
64 #define P(args)         ()
65 typedef char *VOIDSTAR;
66 #endif
67
68 #ifdef WIN32
69 typedef char Boolean;
70 typedef char *String;
71 #define popen _popen
72 #define pclose _pclose
73
74 #else
75 #ifdef _amigados        /*  It is important, that these types have  */
76 typedef int Boolean;    /*  a length of 4 bytes each, as we are     */
77 typedef char *String;   /*  using ReadArgs() for argument parsing.  */
78 #ifdef _DCC
79 FILE *popen(const char *, const char *);
80 int pclose(FILE *);
81 #endif
82
83 #else
84 #ifdef X11
85 #include <X11/Intrinsic.h>
86 #else
87 typedef char Boolean;
88 typedef char *String;
89 #define True 1
90 #define False 0
91 #endif
92 #endif
93 #endif
94
95
96 #ifndef TRUE
97 #define TRUE 1
98 #define FALSE 0
99 #endif
100
101 #define UNKNOWN -1 /* [HGM] nps */
102
103 #if !HAVE_RANDOM
104 # if HAVE_RAND48
105 #  define srandom srand48
106 #  define random lrand48
107 # else /* not HAVE_RAND48 */
108 #  define srandom srand
109 #  define random rand
110 # endif /* not HAVE_RAND48 */
111 #endif /* !HAVE_RANDOM */
112
113 /* End compatibility grunge */
114
115 /* unsigned int 64 for engine nodes work and display */
116 #ifdef WIN32
117        /* I don't know the name for this type of other compiler
118         * If it not work, just modify here
119         * This is for MS Visual Studio
120         */
121        #ifdef _MSC_VER
122                #define u64 unsigned __int64
123                #define s64 signed __int64
124                #define u64Display "%I64u"
125                #define s64Display "%I64d"
126                #define u64Const(c) (c ## UI64)
127                #define s64Const(c) (c ## I64)
128        #else
129                /* place holder
130                 * or dummy types for other compiler
131                 * [HGM] seems that -mno-cygwin comple needs %I64?
132                 */
133                #define u64 unsigned long long
134                #define s64 signed long long
135                #ifdef USE_I64
136                   #define u64Display "%I64u"
137                   #define s64Display "%I64d"
138                #else
139                   #define u64Display "%llu"
140                   #define s64Display "%lld"
141                #endif
142                #define u64Const(c) (c ## ULL)
143                #define s64Const(c) (c ## LL)
144        #endif
145 #else
146        /* GNU gcc */
147        #define u64 unsigned long long
148        #define s64 signed long long
149        #define u64Display "%llu"
150        #define s64Display "%lld"
151        #define u64Const(c) (c ## ull)
152        #define s64Const(c) (c ## ll)
153 #endif
154
155 #define PROTOVER                2       /* engine protocol version */
156
157 // [HGM] license: Messages that engines must print to satisfy their license requirements for patented variants
158 #define GOTHIC "Gothic Chess (see www.GothicChess.com) is licensed under U.S. Patent #6,481,716 by Ed Trice"
159 #define FALCON "Falcon Chess (see www.chessvariants.com) is licensed under U.S. Patent #5,690,334 by George W. Duke"
160
161 /* [HGM] Some notes about board sizes:
162    In games that allow piece drops, the holdings are considered part of the
163    board, in the leftmost and rightmost two files. This way they are
164    automatically part of the game-history states, and enjoy all display
165    functions (including drag-drop and click-click moves to the regular part
166    of the board). The drawback of this is that the internal numbering of
167    files starts at 2 for the a-file if holdings are displayed. To ensure
168    consistency, this shifted numbering system is used _everywhere_ in the
169    code, and conversion to the 'normal' system only takes place when the
170    file number is converted to or from ASCII (by redefining the character
171    constant 'a'). This works because Winboard only communicates with the
172    outside world in ASCII. In a similar way, the different rank numbering
173    systems (starting at rank 0 or 1) are implemented by redefining '1'.
174 */
175 #define BOARD_RANKS             17            /* [HGM] for in declarations  */
176 #define BOARD_FILES             16             /* [HGM] for in declarations  */
177 #define BOARD_HEIGHT (gameInfo.boardHeight)    /* [HGM] made user adjustable */
178 #define BOARD_WIDTH  (gameInfo.boardWidth + 2*gameInfo.holdingsWidth)
179 #define BOARD_LEFT   (gameInfo.holdingsWidth)  /* [HGM] play-board edges     */
180 #define BOARD_RGHT   (gameInfo.boardWidth + gameInfo.holdingsWidth)
181 #define CASTLING     (BOARD_RANKS-1)           /* [HGM] hide in upper rank   */
182 #define VIRGIN       (BOARD_RANKS-2)           /* [HGM] pieces not moved     */
183 #define EP_STATUS    CASTLING][(BOARD_FILES-2) /* [HGM] in upper rank        */
184 #define HOLDINGS_SET CASTLING][(BOARD_FILES-1) /* [HGM] in upper-right corner*/
185 #define ONE          ('1'-(BOARD_HEIGHT==10))  /* [HGM] foremost board rank  */
186 #define AAA          ('a'-BOARD_LEFT)          /* [HGM] leftmost board file  */
187 #define VIRGIN_W                 1             /* [HGM] flags in Board[VIRGIN][X] */
188 #define VIRGIN_B                 2
189 #define DROP_RANK               -3
190 #define MAX_MOVES               1000
191 #define MSG_SIZ                 512
192 #define DIALOG_SIZE             256
193 #define STAR_MATCH_N            16
194 #define MOVE_LEN                32
195 #define TIME_CONTROL            "5"     /* in minutes */
196 #define TIME_DELAY_QUOTE        "1.0"   /* seconds between moves */
197 #define TIME_DELAY              ((float) 1.0)
198 #define MOVES_PER_SESSION       40      /* moves per TIME_CONTROL */
199 #define TIME_INCREMENT          -1      /* if >= 0, MOVES_PER_SESSION unused */
200 #define WhiteOnMove(move)       (((move) % 2) == 0)
201 #define ICS_HOST                "chessclub.com"
202 #define ICS_PORT                "5000"
203 #define ICS_COMM_PORT           ""
204 #define FIRST_HOST              "localhost"
205 #define SECOND_HOST             "localhost"
206 #define TELNET_PROGRAM          "telnet"
207 #define DEF_BITMAP_DIR          BITMAPDIR
208 #define MATCH_MODE              "False"
209 #define INIT_STRING             "new\nrandom\n"
210 #define WHITE_STRING            "white\ngo\n"
211 #define BLACK_STRING            "black\ngo\n"
212 #define COMPUTER_STRING         "computer\n"
213 #define REUSE_CHESS_PROGRAMS    1
214 #define WHITE_PIECE_COLOR       "#FFFFCC"
215 #define BLACK_PIECE_COLOR       "#202020"
216 #define LIGHT_SQUARE_COLOR      "#C8C365"
217 #define DARK_SQUARE_COLOR       "#77A26D"
218 #define JAIL_SQUARE_COLOR       "#808080"
219 #define HIGHLIGHT_SQUARE_COLOR  "#FFFF00"
220 #define PREMOVE_HIGHLIGHT_COLOR "#FF0000"
221 #define LOWTIMEWARNING_COLOR    "#FF0000"
222 #define BELLCHAR                '\007'
223 #define NULLCHAR                '\000'
224 #define FEATURE_TIMEOUT         10000 /*ms*/
225
226 #define CLOCK_FONT 0
227 #define MESSAGE_FONT 1
228 #define COORD_FONT 2
229 #define CONSOLE_FONT 3
230 #define COMMENT_FONT 4
231 #define EDITTAGS_FONT 5
232 #define MOVEHISTORY_FONT 6
233 #define GAMELIST_FONT 7
234 #define NUM_FONTS 8
235
236 /* Default to no flashing (the "usual" XBoard behavior) */
237 #define FLASH_COUNT     0               /* Number of times to flash */
238 #define FLASH_RATE      5               /* Flashes per second */
239
240 /* Default delay per character (in msec) while sending login script */
241 #define MS_LOGIN_DELAY  0
242
243 /* [AS] Support for background textures */
244 #define BACK_TEXTURE_MODE_DISABLED      0
245 #define BACK_TEXTURE_MODE_PLAIN         1
246 #define BACK_TEXTURE_MODE_FULL_RANDOM   2
247
248 /* Zippy defaults */
249 #define ZIPPY_TALK FALSE
250 #define ZIPPY_PLAY FALSE
251 #define ZIPPY_LINES "yow.lines"
252 #define ZIPPY_PINHEAD ""
253 #define ZIPPY_PASSWORD ""
254 #define ZIPPY_PASSWORD2 ""
255 #define ZIPPY_WRONG_PASSWORD ""
256 #define ZIPPY_ACCEPT_ONLY ""
257 #define ZIPPY_USE_I TRUE
258 #define ZIPPY_BUGHOUSE 0
259 #define ZIPPY_NOPLAY_CRAFTY FALSE
260 #define ZIPPY_GAME_END "gameend\n"
261 #define ZIPPY_GAME_START ""
262 #define ZIPPY_ADJOURN FALSE
263 #define ZIPPY_ABORT FALSE
264 #define ZIPPY_VARIANTS "normal,fischerandom,crazyhouse,losers,suicide,3checks,twokings,bughouse,shatranj"
265 #define ZIPPY_MAX_GAMES 0
266 #define ZIPPY_REPLAY_TIMEOUT 120
267
268 typedef VOIDSTAR ProcRef;
269 #define NoProc ((ProcRef) 0)
270 typedef VOIDSTAR InputSourceRef;
271
272 typedef void (*DelayedEventCallback) P((void));
273
274 typedef enum { Press, Release } ClickType;
275
276 typedef enum {
277     BeginningOfGame, MachinePlaysWhite, MachinePlaysBlack,
278     AnalyzeMode, AnalyzeFile, TwoMachinesPlay,
279     EditGame, PlayFromGameFile, EndOfGame, EditPosition, Training,
280     IcsIdle, IcsPlayingWhite, IcsPlayingBlack, IcsObserving,
281     IcsExamining
282   } GameMode;
283
284 typedef enum {
285     /* [HGM] the order here is crucial for Crazyhouse & Shogi: */
286     /* only the first N pieces can go into the holdings, and   */
287     /* promotions in those variants shift P-W to U-S           */
288     WhitePawn, WhiteKnight, WhiteBishop, WhiteRook, WhiteQueen,
289     WhiteFerz, WhiteAlfil, WhiteAngel, WhiteMarshall, WhiteWazir, WhiteMan,
290     WhiteCannon, WhiteNightrider, WhiteCardinal, WhiteDragon, WhiteGrasshopper,
291     WhiteSilver, WhiteFalcon, WhiteLance, WhiteCobra, WhiteUnicorn, WhiteLion,
292     WhiteTokin, WhiteDagger, WhitePCardinal, WhitePDragon, WhiteCat,
293     WhitePSword, WhiteMonarch, WhiteMother, WhiteNothing, WhitePRook, WhitePDagger,
294     WhiteDolphin, WhiteStag, WhiteHorned, WhiteEagle, WhiteSword,
295     WhiteCrown, WhiteHCrown, WhiteHorse, WhiteDrunk, WhitePBishop, WhiteKing,
296     BlackPawn, BlackKnight, BlackBishop, BlackRook, BlackQueen,
297     BlackFerz, BlackAlfil, BlackAngel, BlackMarshall, BlackWazir, BlackMan,
298     BlackCannon, BlackNightrider, BlackCardinal, BlackDragon, BlackGrasshopper,
299     BlackSilver, BlackFalcon, BlackLance, BlackCobra, BlackUnicorn, BlackLion,
300     BlackTokin, BlackDagger, BlackPCardinal, BlackPDragon, BlackCat,
301     BlackPSword, BlackMonarch, BlackMother, BlackNothing, BlackPRook, BlackPDagger,
302     BlackDolphin, BlackStag, BlackHorned, BlackEagle, BlackSword,
303     BlackCrown, BlackHCrown, BlackHorse, BlackDrunk, BlackPBishop, BlackKing,
304     EmptySquare, DarkSquare,
305     NoRights, // [HGM] gamestate: for castling rights hidden in board[CASTLING]
306     ClearBoard, WhitePlay, BlackPlay, PromotePiece, DemotePiece /*for use on EditPosition menus*/
307   } ChessSquare;
308
309 /* [HGM] some macros that can be used as prefixes to convert piece types */
310 #define WHITE_TO_BLACK (int)BlackPawn - (int)WhitePawn + (int)
311 #define BLACK_TO_WHITE (int)WhitePawn - (int)BlackPawn + (int)
312 #define PROMOTED       (int)WhiteDragon - (int)WhiteRook + (int)
313 #define DEMOTED        (int)WhiteRook - (int)WhiteDragon + (int)
314 #define SHOGI          (int)EmptySquare + (int)
315 #define CHUPROMOTED    ((int)WhitePDragon - (int)WhiteDragon)*(gameInfo.variant == VariantChu) + PROMOTED
316 #define IS_SHOGI(V)    ((V) == VariantShogi || (V) == VariantChu)
317 #define IS_LION(V)     ((V) == WhiteLion || (V) == BlackLion)
318
319
320 typedef ChessSquare Board[BOARD_RANKS][BOARD_FILES];
321
322 typedef enum {
323     EndOfFile = 0,
324     WhiteKingSideCastle, WhiteQueenSideCastle,
325     WhiteKingSideCastleWild, WhiteQueenSideCastleWild,
326     WhiteHSideCastleFR, WhiteASideCastleFR,
327     BlackKingSideCastle, BlackQueenSideCastle,
328     BlackKingSideCastleWild, BlackQueenSideCastleWild,
329     BlackHSideCastleFR, BlackASideCastleFR,
330     WhitePromotion, WhiteNonPromotion,
331     BlackPromotion, BlackNonPromotion,
332     WhiteCapturesEnPassant, BlackCapturesEnPassant,
333     WhiteDrop, BlackDrop, FirstLeg,
334     NormalMove, AmbiguousMove, IllegalMove, ImpossibleMove,
335     WhiteWins, BlackWins, GameIsDrawn, GameUnfinished,
336     GNUChessGame, XBoardGame, MoveNumberOne, Open, Close, Nothing,
337     Comment, PositionDiagram, ElapsedTime, PGNTag, NAG
338   } ChessMove;
339
340 typedef enum {
341     ColorShout, ColorSShout, ColorChannel1, ColorChannel, ColorKibitz,
342     ColorTell, ColorChallenge, ColorRequest, ColorSeek, ColorNormal,
343     ColorNone, NColorClasses
344 } ColorClass;
345
346 typedef enum {
347     SoundMove, SoundBell, SoundRoar, SoundAlarm, SoundIcsWin, SoundIcsLoss,
348     SoundIcsDraw, SoundIcsUnfinished, NSoundClasses
349 } SoundClass;
350
351 /* Names for chess variants, not necessarily supported */
352 typedef enum {
353     VariantNormal,       /* Normal chess */
354     VariantLoadable,     /* "loadgame" command allowed (not really a variant)*/
355     VariantWildCastle,   /* Shuffle chess where king can castle from d file */
356     VariantNoCastle,     /* Shuffle chess with no castling at all */
357     VariantFischeRandom, /* FischeRandom */
358     VariantBughouse,     /* Bughouse, ICC/FICS rules */
359     VariantCrazyhouse,   /* Crazyhouse, ICC/FICS rules */
360     VariantLosers,       /* Try to lose all pieces or get mated (ICC wild 17)*/
361     VariantSuicide,      /* Try to lose all pieces incl. king (FICS) */
362     VariantGiveaway,     /* Try to have no legal moves left (ICC wild 26) */
363     VariantTwoKings,     /* Weird ICC wild 9 */
364     VariantKriegspiel,   /* Kriegspiel; pawns can capture invisible pieces */
365     VariantAtomic,       /* Capturing piece explodes (ICC wild 27) */
366     Variant3Check,       /* Win by giving check 3 times (ICC wild 25) */
367     VariantShatranj,     /* Unsupported (ICC wild 28) */
368     Variant29,           /* Temporary name for possible future ICC wild 29 */
369     Variant30,           /* Temporary name for possible future ICC wild 30 */
370     Variant31,           /* Temporary name for possible future ICC wild 31 */
371     Variant32,           /* Temporary name for possible future ICC wild 32 */
372     Variant33,           /* Temporary name for possible future ICC wild 33 */
373     Variant34,           /* Temporary name for possible future ICC wild 34 */
374     Variant35,           /* Temporary name for possible future ICC wild 35 */
375     Variant36,           /* Temporary name for possible future ICC wild 36 */
376     VariantShogi,        /* [HGM] added variants */
377     VariantChu,
378     VariantXiangqi,
379     VariantCourier,
380     VariantGothic,
381     VariantCapablanca,
382     VariantKnightmate,
383     VariantFairy,
384     VariantCylinder,
385     VariantFalcon,
386     VariantCapaRandom,
387     VariantBerolina,
388     VariantJanus,
389     VariantSuper,
390     VariantGreat,
391     VariantTwilight,
392     VariantMakruk,
393     VariantASEAN,
394     VariantSChess,
395     VariantGrand,
396     VariantSpartan,
397     VariantLion,
398     VariantChuChess,
399     VariantUnknown       /* Catchall for other unknown variants */
400 } VariantClass;
401
402 #define VARIANT_NAMES { \
403   "normal", \
404   "normal", \
405   "wildcastle", \
406   "nocastle", \
407   "fischerandom", \
408   "bughouse", \
409   "crazyhouse", \
410   "losers", \
411   "suicide", \
412   "giveaway", \
413   "twokings", \
414   "kriegspiel", \
415   "atomic", \
416   "3check", \
417   "shatranj", \
418   "wild29", \
419   "wild30", \
420   "wild31", \
421   "wild32", \
422   "wild33", \
423   "wild34", \
424   "wild35", \
425   "wild36", \
426   "shogi", \
427   "chu", \
428   "xiangqi", \
429   "courier", \
430   "gothic", \
431   "capablanca", \
432   "knightmate", \
433   "fairy", \
434   "cylinder", \
435   "falcon",\
436   "caparandom",\
437   "berolina",\
438   "janus",\
439   "super",\
440   "great",\
441   "twilight",\
442   "makruk",\
443   "asean",\
444   "seirawan",\
445   "grand",\
446   "spartan",\
447   "lion",\
448   "chuchess",\
449   "unknown" \
450 }
451
452 #define ENGINES 2
453
454 typedef struct {
455     char *language;
456 #if !defined(_amigados)
457     char *whitePieceColor;
458     char *blackPieceColor;
459     char *lightSquareColor;
460     char *darkSquareColor;
461     char *jailSquareColor;
462     char *highlightSquareColor;
463     char *premoveHighlightColor;
464     char *dialogColor;
465     char *buttonColor;
466 #else
467     int whitePieceColor;
468     int blackPieceColor;
469     int lightSquareColor;
470     int darkSquareColor;
471     int jailSquareColor;
472     int highlightSquareColor;
473     int premoveHighlightColor;
474 #endif
475     int movesPerSession;
476     float timeIncrement;
477     char *engInitString[ENGINES];
478     char *computerString[ENGINES];
479     char *chessProgram[ENGINES];
480     char *directory[ENGINES];
481     char *pgnName[ENGINES];
482     Boolean firstPlaysBlack;
483     Boolean noChessProgram;
484     char *host[ENGINES];
485     char *themeNames;
486     char *pieceDirectory;
487     char *border;
488     char *soundDirectory;
489     char *remoteShell;
490     char *remoteUser;
491     float timeDelay;
492     char *timeControl;
493     Boolean trueColors;
494     Boolean icsActive;
495     Boolean autoBox;
496     char *icsHost;
497     char *icsPort;
498     char *icsCommPort;  /* if set, use serial port instead of tcp host/port */
499     char *icsLogon;     /* Hack to permit variable logon scripts. */
500     char *icsHelper;
501     Boolean icsInputBox;
502     Boolean useTelnet;
503     Boolean seekGraph;
504     Boolean autoRefresh;
505     char *telnetProgram;
506     char *gateway;
507     char *loadGameFile;
508     int loadGameIndex;      /* game # within file */
509     char *saveGameFile;
510     Boolean autoSaveGames;
511     Boolean onlyOwn;        /* [HGM] suppress auto-saving of observed games */
512     char *loadPositionFile;
513     int loadPositionIndex;  /* position # within file */
514     char *savePositionFile;
515     Boolean fischerCastling;/* [HGM] fischer: allow Fischr castling in any variant */
516     Boolean matchMode;
517     int matchGames;
518     Boolean monoMode;
519     Boolean debugMode;
520     Boolean clockMode;
521     char *boardSize;
522     char *logoDir;
523     int logoSize;
524     Boolean Iconic;
525     char *searchTime;
526     int searchDepth;
527     Boolean showCoords;
528     char *clockFont;
529     char *messageFont; /* WinBoard only */
530     char *coordFont;
531     char *font; /* xboard only: all other fonts */
532     char *tagsFont; /* WinBoard only */
533     char *commentFont; /* WinBoard only */
534     char *icsFont; /* WinBoard only */
535     Boolean ringBellAfterMoves;
536     Boolean autoCallFlag;
537     Boolean flipView;
538     Boolean autoFlipView;
539     char *cmailGameName; /* xboard only */
540     Boolean headers;
541     Boolean alwaysPromoteToQueen;
542     Boolean oldSaveStyle;
543     Boolean oneClick;
544     Boolean quietPlay;
545     Boolean showThinking;
546     Boolean ponderNextMove;
547     Boolean periodicUpdates;
548     Boolean autoObserve;
549     Boolean autoCreateLogon;
550     Boolean autoComment;
551     Boolean getMoveList;
552     Boolean testLegality;
553     Boolean topLevel;      /* xboard, top-level auxiliary windows */
554     Boolean titleInWindow; /* xboard only */
555     Boolean localLineEditing; /* WinBoard only */
556     Boolean zippyTalk;
557     Boolean zippyPlay;
558     int flashCount; /* Number of times to flash (xboard only) */
559     int flashRate; /* Flashes per second (xboard only)  */
560     int msLoginDelay;  /* Delay per character (in msec) while sending
561                           ICS logon script (xboard only) */
562     Boolean colorize;   /* If True, use the following colors to color text */
563     /* Strings for colors, as "fg, bg, bold" (strings used in xboard only) */
564     char *colorShout;    // [HGM] IMPORTANT: order must conform to ColorClass definition
565     char *colorSShout;
566     char *colorChannel1;
567     char *colorChannel;
568     char *colorKibitz;
569     char *colorTell;
570     char *colorChallenge;
571     char *colorRequest;
572     char *colorSeek;
573     char *colorNormal;
574     char *soundProgram; /* sound-playing program */
575     char *soundShout;     // [HGM] IMPORTANT: order must be as in ColorClass
576     char *soundSShout;
577     char *soundChannel1;
578     char *soundChannel;
579     char *soundKibitz;
580     char *soundTell;
581     char *soundChallenge;
582     char *soundRequest;
583     char *soundSeek;
584     char *soundMove;     // [HGM] IMPORTANT: order must be as in SoundClass
585     char *soundBell;
586     char *soundRoar;
587     char *soundIcsAlarm;
588     char *soundIcsWin;
589     char *soundIcsLoss;
590     char *soundIcsDraw;
591     char *soundIcsUnfinished;
592     Boolean disguise;        /* [HGM] Promoted Pawns look like pieces in bughouse */
593     Boolean reuse[ENGINES];
594     Boolean animateDragging; /* If True, animate mouse dragging of pieces */
595     Boolean animate;    /* If True, animate non-mouse moves */
596     int animSpeed;      /* Delay in milliseconds between animation frames */
597     Boolean popupMoveErrors;
598     Boolean popupExitMessage;
599     int showJail;
600     Boolean highlightLastMove;
601     Boolean highlightDragging;
602     Boolean blindfold;          /* if true, no pieces are drawn */
603     Boolean premove;            /* true if premove feature enabled */
604     Boolean premoveWhite;       /* true if premoving White first move  */
605     char *premoveWhiteText;     /* text of White premove 1 */
606     Boolean premoveBlack;       /* true if premoving Black first move */
607     char *premoveBlackText;     /* text of Black premove 1 */
608     Boolean icsAlarm;           /* true if sounding alarm at a certain time */
609     int icsAlarmTime;           /* time to sound alarm, in milliseconds */
610     Boolean autoRaiseBoard;
611     int fontSizeTolerance; /* xboard only */
612     char *initialMode;
613     char *variant;
614     char *chatBoxes;
615     int protocolVersion[ENGINES];
616     Boolean showButtonBar;
617     Boolean icsEngineAnalyze;
618     Boolean variations;         /* [HGM] enable variation-tree walking */
619     Boolean autoExtend;         /* [HGM] enable playing move(s) of right-clicked PV in analysis mode */
620
621     /* [AS] New properties (down to the "ZIPPY" part) */
622     Boolean scoreIsAbsolute[ENGINES];  /* If true, engine score is always from white side */
623     Boolean saveExtendedInfoInPGN; /* If true, saved PGN games contain extended info */
624     Boolean hideThinkingFromHuman; /* If true, program thinking is generated but not displayed in human/computer matches */
625     Boolean useBitmaps;
626     Boolean useFont;
627     Boolean useBorder;
628     char * liteBackTextureFile; /* Name of texture bitmap for lite squares */
629     char * darkBackTextureFile; /* Name of texture bitmap for dark squares */
630     int liteBackTextureMode;
631     int darkBackTextureMode;
632     char * renderPiecesWithFont; /* Name of font for rendering chess pieces */
633     char * fontToPieceTable; /* Map to translate font character to chess pieces */
634     char * inscriptions;         /* text (kanji) to write on top of a piece     */
635     int fontBackColorWhite;
636     int fontForeColorWhite;
637     int fontBackColorBlack;
638     int fontForeColorBlack;
639     int fontPieceSize; /* Size of font relative to square (percentage) */
640     int overrideLineGap; /* If >= 0 overrides the lineGap value of the board size properties */
641     int adjudicateLossThreshold; /* Adjudicate a two-machine game if both engines agree the score is below this for 6 plies */
642     int delayBeforeQuit;
643     int delayAfterQuit;
644     char * nameOfDebugFile;
645     char * pgnEventHeader;
646     int defaultFrcPosition;
647     char * gameListTags;
648     Boolean saveOutOfBookInfo;
649     Boolean showEvalInMoveHistory;
650     int evalHistColorWhite;
651     int evalHistColorBlack;
652     Boolean highlightMoveWithArrow;
653     Boolean tourney;
654     char * tourneyOptions;
655     int highlightArrowColor;
656     Boolean useStickyWindows;
657     Boolean bgObserve;   /* [HGM] bughouse */
658     Boolean dualBoard;   /* [HGM] dual     */
659     Boolean viewer;
660     char * viewerOptions;
661     int adjudicateDrawMoves;
662     Boolean autoDisplayComment;
663     Boolean autoDisplayTags;
664     Boolean pseudo[ENGINES]; /* [HGM] pseudo-engines */
665     Boolean isUCI[ENGINES];
666     Boolean hasOwnBookUCI[ENGINES];
667     char * adapterCommand;
668     char * ucciAdapter;
669     char * polyglotDir;
670     Boolean usePolyglotBook;
671     Boolean defNoBook;
672     char * polyglotBook;
673     int bookDepth;
674     int bookStrength;
675     int defaultHashSize;
676     int defaultCacheSizeEGTB;
677     char * defaultPathEGTB;
678     int defaultMatchGames;
679
680     /* [HGM] Board size */
681     int NrFiles;
682     int NrRanks;
683     int holdingsSize;
684     int matchPause;
685     char * pieceToCharTable;
686     char * pieceNickNames;
687     char * colorNickNames;
688     Boolean allWhite;
689     Boolean upsideDown;
690     Boolean alphaRank;
691     Boolean testClaims;
692     Boolean checkMates;
693     Boolean materialDraws;
694     Boolean trivialDraws;
695     int ruleMoves;
696     int drawRepeats;
697
698 #if ZIPPY
699     char *zippyLines;
700     char *zippyPinhead;
701     char *zippyPassword;
702     char *zippyPassword2;
703     char *zippyWrongPassword;
704     char *zippyAcceptOnly;
705     int zippyUseI;
706     int zippyBughouse;
707     int zippyNoplayCrafty;
708     char *zippyGameEnd;
709     char *zippyGameStart;
710     int zippyAdjourn;
711     int zippyAbort;
712     char *zippyVariants;
713     int zippyMaxGames;
714     int zippyReplayTimeout; /*seconds*/
715     int zippyShortGame; /* [HGM] aborter   */
716 #endif
717     Boolean lowTimeWarning; /* [HGM] low time */
718     Boolean quitNext;
719     char *lowTimeWarningColor;
720
721     char *serverFileName;
722     char *serverMovesName;
723     char *finger;
724     Boolean suppressLoadMoves;
725     int serverPause;
726     int timeOdds[ENGINES];
727     int drawDepth[ENGINES];
728     int timeOddsMode;
729     int accumulateTC[ENGINES];
730     int NPS[ENGINES];
731     Boolean autoKibitz;
732     int engineComments;
733     int eloThreshold1;  /* [HGM] select   */
734     int eloThreshold2;
735     int dateThreshold;
736     int searchMode;
737     int stretch;
738     Boolean ignoreColors;
739     Boolean findMirror;
740     char *userName;
741     int rewindIndex;    /* [HGM] autoinc   */
742     int sameColorGames; /* [HGM] alternate */
743     int smpCores;       /* [HGM] SMP       */
744     char *egtFormats;
745     int niceEngines;    /* [HGM] nice      */
746     char *logo[ENGINES];/* [HGM] logo      */
747     char *pairingEngine;/* [HGM] pairing   */
748     Boolean autoLogo;
749     Boolean noGUI;      /* [HGM] fast: suppress all display updates */
750     char *engOptions[ENGINES]; /* [HGM] options   */
751     char *fenOverride[ENGINES];
752     char *features[ENGINES];
753     char *featureDefaults;
754     char *sysOpen;
755     Boolean keepAlive;  /* [HGM] alive     */
756     Boolean forceIllegal;/*[HGM] illegal   */
757     Boolean noJoin;     /* [HGM] join      */
758     char *wrapContSeq; /* continuation sequence when xboard wraps text */
759     Boolean useInternalWrap; /* use internal wrapping -- noJoin usurps this if set */
760     Boolean pasteSelection; /* paste X selection instead of clipboard */
761     int nrVariations;   /* [HGM] multivar  */
762     int zoom;           /* [HGM] evalGraph */
763     int evalThreshold;  /* [HGM] evalGraph */
764     Boolean dropMenu;   /* [HGM] pv        */
765     Boolean markers;    /* [HGM] markers   */
766     Boolean autoCopyPV;
767     Boolean pieceMenu;
768     Boolean sweepSelect;
769     Boolean whitePOV;
770     Boolean scoreWhite;
771     Boolean pvSAN[ENGINES];
772
773     int recentEngines;
774     char *recentEngineList;
775     char *tourneyFile;
776     char *defName;
777     char *processes;
778     char *results;
779     char *participants;
780     char *afterGame;
781     char *afterTourney;
782     int tourneyType;
783     int tourneyCycles;
784     int seedBase;
785     Boolean roundSync;
786     Boolean cycleSync;
787     Boolean numberTag;
788 } AppData, *AppDataPtr;
789
790 /*  PGN tags (for showing in the game list) */
791 #define LPUSERGLT_SIZE      64
792
793 #define GLT_EVENT           'e'
794 #define GLT_SITE            's'
795 #define GLT_DATE            'd'
796 #define GLT_ROUND           'o'
797 #define GLT_PLAYERS         'p'     /* I.e. white "-" black */
798 #define GLT_RESULT          'r'
799 #define GLT_WHITE_ELO       'w'
800 #define GLT_BLACK_ELO       'b'
801 #define GLT_TIME_CONTROL    't'
802 #define GLT_VARIANT         'v'
803 #define GLT_OUT_OF_BOOK     'a'
804 #define GLT_RESULT_COMMENT  'c'     /* [HGM] rescom */
805
806 #define GLT_DEFAULT_TAGS    "eprd"  /* Event, players, result, date */
807
808 #define GLT_ALL_TAGS        "esdoprwbtvac"
809
810 #define PGN_OUT_OF_BOOK     "Annotator"
811
812 extern AppData appData;
813
814 typedef struct {
815     /* PGN 7-tag info */
816     char *event;
817     char *site;
818     char *date;
819     char *round;
820     char *white;
821     char *black;
822     ChessMove result;
823     /* Additional info */
824     char *fen;          /* NULL or FEN for starting position; input only */
825     char *resultDetails;
826     char *timeControl;
827     char *extraTags;    /* NULL or "[Tag \"Value\"]\n", etc. */
828     int whiteRating;    /* -1 if unknown */
829     int blackRating;    /* -1 if unknown */
830     VariantClass variant;
831     char *outOfBook;    /* [AS] Move and score when engine went out of book */
832     int boardWidth;     /* [HGM] adjustable board size */
833     int boardHeight;
834 /* [HGM] For Shogi and Crazyhouse: */
835     int holdingsSize;  /* number of different piece types in holdings       */
836     int holdingsWidth; /* number of files left and right of board, 0 or 2   */
837 } GameInfo;
838
839 /* [AS] Search stats from chessprogram, for the played move */
840 // [HGM] moved here from backend.h because it occurs in declarations of front-end functions
841 typedef struct {
842     int score;  /* Centipawns */
843     int depth;  /* Plies */
844     int time;   /* Milliseconds */
845 } ChessProgramStats_Move;
846
847 /* [AS] Layout management */
848 typedef struct {
849     Boolean visible;
850     int x;
851     int y;
852     int width;
853     int height;
854 } WindowPlacement;
855
856 extern WindowPlacement wpEngineOutput;
857 extern WindowPlacement wpEvalGraph;
858 extern WindowPlacement wpMoveHistory;
859 extern WindowPlacement wpGameList;
860 extern WindowPlacement wpTags;
861 extern WindowPlacement wpTextMenu;
862
863 #define MAXENGINES 2000
864
865 // [HGM] chat
866 #define MAX_CHAT 5
867 extern int chatCount;
868 extern char chatPartner[MAX_CHAT][MSG_SIZ];
869
870 // Some prototypes of routines so general they should be available everywhere
871 /* If status == 0, we are exiting with a benign message, not an error */
872 void DisplayFatalError P((String message, int error, int status));
873 void DisplayError P((String message, int error));
874
875 // [HGM] generally useful macros; there are way too many memory leaks...
876 #define FREE(x) if(x) free(x)
877 #define ASSIGN(x, y) if(x) free(x); x = strdup(y)
878
879 // [HGM] for now we use the kludge to redefine all the unstructured options by their array counterpart
880 //       in due time we would have to make the actual substitutions all through the source
881
882 #define firstInitString       engInitString[0]
883 #define secondInitString      engInitString[1]
884 #define firstComputerString   computerString[0]
885 #define secondComputerString  computerString[1]
886 #define firstChessProgram     chessProgram[0]
887 #define secondChessProgram    chessProgram[1]
888 #define firstDirectory        directory[0]
889 #define secondDirectory       directory[1]
890 #define firstProtocolVersion  protocolVersion[0]
891 #define secondProtocolVersion protocolVersion[1]
892 #define firstScoreIsAbsolute  scoreIsAbsolute[0]
893 #define secondScoreIsAbsolute scoreIsAbsolute[1]
894 #define firstHasOwnBookUCI    hasOwnBookUCI[0]
895 #define secondHasOwnBookUCI   hasOwnBookUCI[1]
896 #define firstTimeOdds         timeOdds[0]
897 #define secondTimeOdds        timeOdds[1]
898 #define firstAccumulateTC     accumulateTC[0]
899 #define secondAccumulateTC    accumulateTC[1]
900 #define firstHost    host[0]
901 #define secondHost   host[1]
902 #define reuseFirst   reuse[0]
903 #define reuseSecond  reuse[1]
904 #define firstIsUCI   isUCI[0]
905 #define secondIsUCI  isUCI[1]
906 #define firstNPS     NPS[0]
907 #define secondNPS    NPS[1]
908 #define firstLogo    logo[0]
909 #define secondLogo   logo[1]
910 #define fenOverride1 fenOverride[0]
911 #define fenOverride2 fenOverride[1]
912 #define firstOptions      engOptions[0]
913 #define secondOptions     engOptions[1]
914
915 #endif