Integrate castling and e.p. rights into board array; bugfix for EditPosition
[xboard.git] / common.h
1 /*
2  * common.h -- Common definitions for X and Windows NT versions of XBoard
3  *
4  * Copyright 1991 by Digital Equipment Corporation, Maynard,
5  * Massachusetts. 
6  *
7  * Enhancements Copyright 1992-2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006,
8  * 2007, 2008, 2009 Free Software Foundation, Inc.
9  *
10  * Enhancements Copyright 2005 Alessandro Scotti
11  *
12  * The following terms apply to Digital Equipment Corporation's copyright
13  * interest in XBoard:
14  * ------------------------------------------------------------------------
15  * All Rights Reserved
16  *
17  * Permission to use, copy, modify, and distribute this software and its
18  * documentation for any purpose and without fee is hereby granted,
19  * provided that the above copyright notice appear in all copies and that
20  * both that copyright notice and this permission notice appear in
21  * supporting documentation, and that the name of Digital not be
22  * used in advertising or publicity pertaining to distribution of the
23  * software without specific, written prior permission.
24  *
25  * DIGITAL DISCLAIMS ALL WARRANTIES WITH REGARD TO THIS SOFTWARE, INCLUDING
26  * ALL IMPLIED WARRANTIES OF MERCHANTABILITY AND FITNESS, IN NO EVENT SHALL
27  * DIGITAL BE LIABLE FOR ANY SPECIAL, INDIRECT OR CONSEQUENTIAL DAMAGES OR
28  * ANY DAMAGES WHATSOEVER RESULTING FROM LOSS OF USE, DATA OR PROFITS,
29  * WHETHER IN AN ACTION OF CONTRACT, NEGLIGENCE OR OTHER TORTIOUS ACTION,
30  * ARISING OUT OF OR IN CONNECTION WITH THE USE OR PERFORMANCE OF THIS
31  * SOFTWARE.
32  * ------------------------------------------------------------------------
33  *
34  * The following terms apply to the enhanced version of XBoard
35  * distributed by the Free Software Foundation:
36  * ------------------------------------------------------------------------
37  *
38  * GNU XBoard is free software: you can redistribute it and/or modify
39  * it under the terms of the GNU General Public License as published by
40  * the Free Software Foundation, either version 3 of the License, or (at
41  * your option) any later version.
42  *
43  * GNU XBoard is distributed in the hope that it will be useful, but
44  * WITHOUT ANY WARRANTY; without even the implied warranty of
45  * MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE. See the GNU
46  * General Public License for more details.
47  *
48  * You should have received a copy of the GNU General Public License
49  * along with this program. If not, see http://www.gnu.org/licenses/.  *
50  *
51  *------------------------------------------------------------------------
52  ** See the file ChangeLog for a revision history.  */
53
54 #ifndef _COMMON
55 #define _COMMON
56
57
58 /* Begin compatibility grunge  */
59
60 #if defined(__STDC__) || defined(WIN32) || defined(_amigados)
61 #define P(args) args
62 typedef void *VOIDSTAR;
63 #else
64 #define P(args)         ()
65 typedef char *VOIDSTAR;
66 #endif
67
68 #ifdef WIN32
69 typedef char Boolean;
70 typedef char *String;
71 #define popen _popen
72 #define pclose _pclose
73
74 #else
75 #ifdef _amigados        /*  It is important, that these types have  */
76 typedef int Boolean;    /*  a length of 4 bytes each, as we are     */
77 typedef char *String;   /*  using ReadArgs() for argument parsing.  */
78 #ifdef _DCC
79 FILE *popen(const char *, const char *);
80 int pclose(FILE *);
81 #endif
82
83 #else
84 #include <X11/Intrinsic.h>
85 #endif
86 #endif
87
88
89 #ifndef TRUE
90 #define TRUE 1
91 #define FALSE 0
92 #endif
93
94 #define UNKNOWN -1 /* [HGM] nps */
95
96 #if !HAVE_RANDOM
97 # if HAVE_RAND48
98 #  define srandom srand48
99 #  define random lrand48
100 # else /* not HAVE_RAND48 */
101 #  define srandom srand
102 #  define random rand
103 # endif /* not HAVE_RAND48 */
104 #endif /* !HAVE_RANDOM */
105
106 /* End compatibility grunge */
107
108 #define PROTOVER                2       /* engine protocol version */
109
110 // [HGM] license: Messages that engines must print to satisfy their license requirements for patented variants
111 #define GOTHIC "Gothic Chess (see www.GothicChess.com) is licensed under U.S. Patent #6,481,716 by Ed Trice"
112 #define NOFALCON "Falcon Chess (see www.chessvariants.com) is licensed under U.S. Patent #5,690,334 by George W. Duke"
113
114 /* [HGM] Some notes about board sizes:
115    In games that allow piece drops, the holdings are considered part of the
116    board, in the leftmost and rightmost two files. This way they are
117    automatically part of the game-history states, and enjoy all display
118    functions (including drag-drop and click-click moves to the regular part
119    of the board). The drawback of this is that the internal numbering of
120    files starts at 2 for the a-file if holdings are displayed. To ensure
121    consistency, this shifted numbering system is used _everywhere_ in the
122    code, and conversion to the 'normal' system only takes place when the
123    file number is converted to or from ASCII (by redefining the character
124    constant 'a'). This works because Winboard only communicates with the
125    outside world in ASCII. In a similar way, the different rank numbering
126    systems (starting at rank 0 or 1) are implemented by redefining '1'.
127 */
128 #define BOARD_RANKS             11             /* [HGM] for in declarations  */
129 #define BOARD_FILES             16             /* [HGM] for in declarations  */
130 #define BOARD_HEIGHT (gameInfo.boardHeight)    /* [HGM] made user adjustable */
131 #define BOARD_WIDTH  (gameInfo.boardWidth + 2*gameInfo.holdingsWidth)   
132 #define BOARD_LEFT   (gameInfo.holdingsWidth)  /* [HGM] play-board edges     */
133 #define BOARD_RGHT   (gameInfo.boardWidth + gameInfo.holdingsWidth)
134 #define CASTLING     (BOARD_RANKS-1)           /* [HGM] hide in upper rank   */
135 #define EP_STATUS    CASTLING][(BOARD_FILES-2) /* [HGM] in upper rank        */
136 #define HOLDINGS_SET CASTLING][(BOARD_FILES-1) /* [HGM] in upper-right corner*/
137 #define ONE          ('1'-(BOARD_HEIGHT>9))    /* [HGM] foremost board rank  */
138 #define AAA          ('a'-BOARD_LEFT)          /* [HGM] leftmost board file  */
139 #define DROP_RANK               -3
140 #define MAX_MOVES               1000
141 #define MSG_SIZ                 512
142 #define DIALOG_SIZE             256
143 #define STAR_MATCH_N            16
144 #define MOVE_LEN                32
145 #define TIME_CONTROL            "5"     /* in minutes */
146 #define TIME_DELAY_QUOTE        "1.0"   /* seconds between moves */
147 #define TIME_DELAY              ((float) 1.0)
148 #define MOVES_PER_SESSION       40      /* moves per TIME_CONTROL */
149 #define TIME_INCREMENT          -1      /* if >= 0, MOVES_PER_SESSION unused */
150 #define WhiteOnMove(move)       (((move) % 2) == 0)
151 #define ICS_HOST                "chessclub.com"
152 #define ICS_PORT                "5000"
153 #define ICS_COMM_PORT           ""
154 #define FIRST_HOST              "localhost"
155 #define SECOND_HOST             "localhost"
156 #define TELNET_PROGRAM          "telnet"
157 #define DEF_BITMAP_DIR          "/usr/share/games/xboard/bitmaps.xchess" /* AP: shouldn't be hardcoded directory, but better than nothing at the moment */
158 #define MATCH_MODE              "False"
159 #define INIT_STRING             "new\nrandom\n"
160 #define WHITE_STRING            "white\ngo\n"
161 #define BLACK_STRING            "black\ngo\n"
162 #define COMPUTER_STRING         "computer\n"
163 #define REUSE_CHESS_PROGRAMS    1
164 #define WHITE_PIECE_COLOR       "#FFFFCC"
165 #define BLACK_PIECE_COLOR       "#202020"
166 #define LIGHT_SQUARE_COLOR      "#C8C365"
167 #define DARK_SQUARE_COLOR       "#77A26D"
168 #define JAIL_SQUARE_COLOR       "#808080"
169 #define HIGHLIGHT_SQUARE_COLOR  "#FFFF00"
170 #define PREMOVE_HIGHLIGHT_COLOR "#FF0000"
171 #define BELLCHAR                '\007'
172 #define NULLCHAR                '\000'
173 #define FEATURE_TIMEOUT         10000 /*ms*/
174
175 /* Zippy defaults */
176 #define ZIPPY_TALK FALSE
177 #define ZIPPY_PLAY FALSE
178 #define ZIPPY_LINES "yow.lines"
179 #define ZIPPY_PINHEAD ""
180 #define ZIPPY_PASSWORD ""
181 #define ZIPPY_PASSWORD2 ""
182 #define ZIPPY_WRONG_PASSWORD ""
183 #define ZIPPY_ACCEPT_ONLY ""
184 #define ZIPPY_USE_I TRUE
185 #define ZIPPY_BUGHOUSE 0
186 #define ZIPPY_NOPLAY_CRAFTY FALSE
187 #define ZIPPY_GAME_END "gameend\n"
188 #define ZIPPY_GAME_START ""
189 #define ZIPPY_ADJOURN FALSE
190 #define ZIPPY_ABORT FALSE
191 #define ZIPPY_VARIANTS "normal,fischerandom,crazyhouse,losers,suicide,3checks,twokings,bughouse,shatranj"
192 #define ZIPPY_MAX_GAMES 0
193 #define ZIPPY_REPLAY_TIMEOUT 120
194
195 typedef enum {
196     BeginningOfGame, MachinePlaysWhite, MachinePlaysBlack,
197     AnalyzeMode, AnalyzeFile, TwoMachinesPlay,
198     EditGame, PlayFromGameFile, EndOfGame, EditPosition, Training,
199     IcsIdle, IcsPlayingWhite, IcsPlayingBlack, IcsObserving,
200     IcsExamining
201   } GameMode;
202
203 typedef enum {
204     /* [HGM] the order here is crucial for Crazyhouse & Shogi: */
205     /* only the first N pieces can go into the holdings, and   */
206     /* promotions in those variants shift P-W to U-S           */
207     WhitePawn, WhiteKnight, WhiteBishop, WhiteRook, WhiteQueen, 
208     WhiteFerz, WhiteAlfil, WhiteAngel, WhiteMarshall, WhiteWazir, WhiteMan, 
209     WhiteCannon, WhiteNightrider, WhiteCardinal, WhiteDragon, WhiteGrasshopper,
210     WhiteSilver, WhiteFalcon, WhiteLance, WhiteCobra, WhiteUnicorn, WhiteKing,
211     BlackPawn, BlackKnight, BlackBishop, BlackRook, BlackQueen,
212     BlackFerz, BlackAlfil, BlackAngel, BlackMarshall, BlackWazir, BlackMan, 
213     BlackCannon, BlackNightrider, BlackCardinal, BlackDragon, BlackGrasshopper,
214     BlackSilver, BlackFalcon, BlackLance, BlackCobra, BlackUnicorn, BlackKing,
215     EmptySquare, 
216     NoRights, // [HGM] gamestate: for castling rights hidden in board[CASTLING]
217     ClearBoard, WhitePlay, BlackPlay, PromotePiece, DemotePiece /*for use on EditPosition menus*/
218   } ChessSquare;
219
220 /* [HGM] some macros that can be used as prefixes to convert piece types */
221 #define WHITE_TO_BLACK (int)BlackPawn - (int)WhitePawn + (int)
222 #define BLACK_TO_WHITE (int)WhitePawn - (int)BlackPawn + (int)
223 #define PROMOTED       (int)WhiteDragon - (int)WhiteRook + (int)
224 #define DEMOTED        (int)WhiteRook - (int)WhiteDragon + (int)
225 #define SHOGI          (int)EmptySquare + (int)
226
227
228 typedef ChessSquare Board[BOARD_RANKS][BOARD_FILES];
229
230 typedef enum {
231     WhiteKingSideCastle = 1, WhiteQueenSideCastle,
232     WhiteKingSideCastleWild, WhiteQueenSideCastleWild,
233     WhiteHSideCastleFR, WhiteASideCastleFR, 
234     BlackKingSideCastle, BlackQueenSideCastle,
235     BlackKingSideCastleWild, BlackQueenSideCastleWild,
236     BlackHSideCastleFR, BlackASideCastleFR, 
237     WhitePromotionKnight, WhitePromotionBishop,
238     WhitePromotionRook, WhitePromotionQueen, WhitePromotionKing,
239     WhitePromotionChancellor, WhitePromotionArchbishop, WhitePromotionCentaur,
240     BlackPromotionKnight, BlackPromotionBishop,
241     BlackPromotionRook, BlackPromotionQueen, BlackPromotionKing,
242     BlackPromotionChancellor, BlackPromotionArchbishop, BlackPromotionCentaur,
243     WhiteCapturesEnPassant, BlackCapturesEnPassant,
244     WhiteDrop, BlackDrop, 
245     NormalMove, AmbiguousMove, IllegalMove, ImpossibleMove,
246     WhiteWins, BlackWins, GameIsDrawn, GameUnfinished,
247     GNUChessGame, XBoardGame, MoveNumberOne, 
248     Comment, PositionDiagram, ElapsedTime, PGNTag, NAG
249   } ChessMove;
250
251 typedef enum {
252     ColorShout, ColorSShout, ColorChannel1, ColorChannel, ColorKibitz,
253     ColorTell, ColorChallenge, ColorRequest, ColorSeek, ColorNormal,
254     ColorNone, NColorClasses
255 } ColorClass;
256
257 typedef enum {
258     SoundMove, SoundBell, SoundAlarm, SoundIcsWin, SoundIcsLoss,
259     SoundIcsDraw, SoundIcsUnfinished, NSoundClasses
260 } SoundClass;
261
262 /* Names for chess variants, not necessarily supported */
263 typedef enum {
264     VariantNormal,       /* Normal chess */
265     VariantLoadable,     /* "loadgame" command allowed (not really a variant)*/
266     VariantWildCastle,   /* Shuffle chess where king can castle from d file */
267     VariantNoCastle,     /* Shuffle chess with no castling at all */
268     VariantFischeRandom, /* FischeRandom */
269     VariantBughouse,     /* Bughouse, ICC/FICS rules */
270     VariantCrazyhouse,   /* Crazyhouse, ICC/FICS rules */
271     VariantLosers,       /* Try to lose all pieces or get mated (ICC wild 17)*/
272     VariantSuicide,      /* Try to lose all pieces incl. king (FICS) */
273     VariantGiveaway,     /* Try to have no legal moves left (ICC wild 26) */
274     VariantTwoKings,     /* Weird ICC wild 9 */
275     VariantKriegspiel,   /* Kriegspiel; pawns can capture invisible pieces */
276     VariantAtomic,       /* Capturing piece explodes (ICC wild 27) */
277     Variant3Check,       /* Win by giving check 3 times (ICC wild 25) */
278     VariantShatranj,     /* Unsupported (ICC wild 28) */
279     Variant29,           /* Temporary name for possible future ICC wild 29 */
280     Variant30,           /* Temporary name for possible future ICC wild 30 */
281     Variant31,           /* Temporary name for possible future ICC wild 31 */
282     Variant32,           /* Temporary name for possible future ICC wild 32 */
283     Variant33,           /* Temporary name for possible future ICC wild 33 */
284     Variant34,           /* Temporary name for possible future ICC wild 34 */
285     Variant35,           /* Temporary name for possible future ICC wild 35 */
286     Variant36,           /* Temporary name for possible future ICC wild 36 */
287     VariantShogi,        /* [HGM] added variants */
288     VariantXiangqi,
289     VariantCourier,
290     VariantGothic,
291     VariantCapablanca,
292     VariantKnightmate,
293     VariantFairy,        
294     VariantCylinder,
295     VariantFalcon,
296     VariantCapaRandom,
297     VariantBerolina,
298     VariantJanus,
299     VariantSuper,
300     VariantGreat,
301     VariantTwilight,
302     VariantUnknown       /* Catchall for other unknown variants */
303 } VariantClass;
304
305 #define VARIANT_NAMES { \
306   "normal", \
307   "normal", \
308   "wildcastle", \
309   "nocastle", \
310   "fischerandom", \
311   "bughouse", \
312   "crazyhouse", \
313   "losers", \
314   "suicide", \
315   "giveaway", \
316   "twokings", \
317   "kriegspiel", \
318   "atomic", \
319   "3check", \
320   "shatranj", \
321   "wild29", \
322   "wild30", \
323   "wild31", \
324   "wild32", \
325   "wild33", \
326   "wild34", \
327   "wild35", \
328   "wild36", \
329   "shogi", \
330   "xiangqi", \
331   "courier", \
332   "gothic", \
333   "capablanca", \
334   "knightmate", \
335   "fairy", \
336   "cylinder", \
337   "falcon",\
338   "caparandom",\
339   "berolina",\
340   "janus",\
341   "super",\
342   "great",\
343   "twilight",\
344   "unknown" \
345 }
346
347 typedef struct {
348 #if !defined(_amigados)
349     char *whitePieceColor;
350     char *blackPieceColor;
351     char *lightSquareColor;
352     char *darkSquareColor;
353     char *jailSquareColor;
354     char *highlightSquareColor;
355     char *premoveHighlightColor;
356 #else
357     int whitePieceColor;
358     int blackPieceColor;
359     int lightSquareColor;
360     int darkSquareColor;
361     int jailSquareColor;
362     int highlightSquareColor;
363     int premoveHighlightColor;
364 #endif
365     int movesPerSession;
366     int timeIncrement;
367     char *initString;
368     char *secondInitString;
369     char *firstComputerString;
370     char *secondComputerString;
371     char *firstChessProgram;
372     char *secondChessProgram;
373     char *firstDirectory;
374     char *secondDirectory;
375     Boolean firstPlaysBlack;
376     Boolean noChessProgram;
377     char *firstHost;
378     char *secondHost;
379     char *bitmapDirectory;
380     char *remoteShell;
381     char *remoteUser;
382     float timeDelay;
383     char *timeControl;
384     Boolean icsActive;
385     char *icsHost;
386     char *icsPort;
387     char *icsCommPort;  /* if set, use serial port instead of tcp host/port */
388     char *icsLogon;     /* Hack to permit variable logon scripts. */
389     char *icsHelper;
390     Boolean icsInputBox;
391     Boolean useTelnet;
392     char *telnetProgram;
393     char *gateway;
394     char *loadGameFile;
395     int loadGameIndex;      /* game # within file */
396     char *saveGameFile;
397     Boolean autoSaveGames;
398     char *loadPositionFile;
399     int loadPositionIndex;  /* position # within file */
400     char *savePositionFile;
401     Boolean matchMode;
402     int matchGames;
403     Boolean monoMode;
404     Boolean debugMode;
405     Boolean clockMode;
406     char *boardSize;
407     Boolean Iconic;
408     char *searchTime;
409     int searchDepth;
410     Boolean showCoords;
411     char *clockFont;
412     char *messageFont; /* WinBoard only */
413     char *coordFont;
414     char *font; /* xboard only: all other fonts */
415     char *tagsFont; /* WinBoard only */
416     char *commentFont; /* WinBoard only */
417     char *icsFont; /* WinBoard only */
418     Boolean ringBellAfterMoves;
419     Boolean autoCallFlag;
420     Boolean flipView;
421     Boolean autoFlipView;
422     char *cmailGameName; /* xboard only */
423     Boolean alwaysPromoteToQueen;
424     Boolean oldSaveStyle;
425     Boolean quietPlay;
426     Boolean showThinking;
427     Boolean ponderNextMove;
428     Boolean periodicUpdates;
429     Boolean autoObserve;
430     Boolean autoComment;
431     Boolean getMoveList;
432     Boolean testLegality;
433     int borderXoffset; /* xboard only */
434     int borderYoffset; /* xboard only */
435     Boolean titleInWindow; /* xboard only */
436     Boolean localLineEditing; /* WinBoard only */
437     Boolean zippyTalk;
438     Boolean zippyPlay;
439     int flashCount; /* Number of times to flash (xboard only) */
440     int flashRate; /* Flashes per second (xboard only)  */
441     char *pixmapDirectory; /* Path to XPM/XIM files to use (xboard only) */
442     int msLoginDelay;  /* Delay per character (in msec) while sending
443                           ICS logon script (xboard only) */
444     Boolean colorize;   /* If True, use the following colors to color text */
445     /* Strings for colors, as "fg, bg, bold" (strings used in xboard only) */
446     char *colorShout;
447     char *colorSShout;
448     char *colorChannel1;
449     char *colorChannel;
450     char *colorKibitz;
451     char *colorTell;
452     char *colorChallenge;
453     char *colorRequest;
454     char *colorSeek;
455     char *colorNormal;
456     char *soundProgram; /* sound-playing program */
457     char *soundShout;
458     char *soundSShout;
459     char *soundChannel1;
460     char *soundChannel;
461     char *soundKibitz;
462     char *soundTell;
463     char *soundChallenge;
464     char *soundRequest;
465     char *soundSeek;
466     char *soundMove;
467     char *soundIcsWin;
468     char *soundIcsLoss;
469     char *soundIcsDraw;
470     char *soundIcsUnfinished;
471     char *soundIcsAlarm;
472     Boolean reuseFirst;
473     Boolean reuseSecond;
474     Boolean animateDragging; /* If True, animate mouse dragging of pieces */
475     Boolean animate;    /* If True, animate non-mouse moves */
476     int animSpeed;      /* Delay in milliseconds between animation frames */
477     Boolean popupMoveErrors;
478     Boolean popupExitMessage;
479     int showJail;
480     Boolean highlightLastMove;
481     Boolean highlightDragging;
482     Boolean blindfold;          /* if true, no pieces are drawn */
483     Boolean premove;            /* true if premove feature enabled */ 
484     Boolean premoveWhite;       /* true if premoving White first move  */ 
485     char *premoveWhiteText;     /* text of White premove 1 */ 
486     Boolean premoveBlack;       /* true if premoving Black first move */ 
487     char *premoveBlackText;     /* text of Black premove 1 */ 
488     Boolean icsAlarm;           /* true if sounding alarm at a certain time */  
489     int icsAlarmTime;           /* time to sound alarm, in milliseconds */
490     Boolean autoRaiseBoard;
491     int fontSizeTolerance; /* xboard only */
492     char *initialMode;
493     char *variant;
494     int firstProtocolVersion;
495     int secondProtocolVersion;
496     Boolean showButtonBar;
497     Boolean icsEngineAnalyze; 
498
499     /* [AS] New properties (down to the "ZIPPY" part) */
500     Boolean firstScoreIsAbsolute;  /* If true, engine score is always from white side */
501     Boolean secondScoreIsAbsolute; /* If true, engine score is always from white side */
502     Boolean saveExtendedInfoInPGN; /* If true, saved PGN games contain extended info */
503     Boolean hideThinkingFromHuman; /* If true, program thinking is generated but not displayed in human/computer matches */
504     char * liteBackTextureFile; /* Name of texture bitmap for lite squares */
505     char * darkBackTextureFile; /* Name of texture bitmap for dark squares */
506     int liteBackTextureMode;
507     int darkBackTextureMode;
508     char * renderPiecesWithFont; /* Name of font for rendering chess pieces */
509     char * fontToPieceTable; /* Map to translate font character to chess pieces */
510     int fontBackColorWhite;
511     int fontForeColorWhite;
512     int fontBackColorBlack;
513     int fontForeColorBlack;
514     int fontPieceSize; /* Size of font relative to square (percentage) */
515     int overrideLineGap; /* If >= 0 overrides the lineGap value of the board size properties */
516     int adjudicateLossThreshold; /* Adjudicate a two-machine game if both engines agree the score is below this for 6 plies */
517     int delayBeforeQuit;
518     int delayAfterQuit;
519     char * nameOfDebugFile;
520     char * pgnEventHeader;
521     int defaultFrcPosition;
522     char * gameListTags;
523     Boolean saveOutOfBookInfo;
524     Boolean showEvalInMoveHistory;
525     int evalHistColorWhite;
526     int evalHistColorBlack;
527     Boolean highlightMoveWithArrow;
528     int highlightArrowColor;
529     Boolean useStickyWindows;
530     int adjudicateDrawMoves;
531     Boolean autoDisplayComment;
532     Boolean autoDisplayTags;
533     Boolean firstIsUCI;
534     Boolean secondIsUCI;
535     Boolean firstHasOwnBookUCI;
536     Boolean secondHasOwnBookUCI;
537     char * polyglotDir;
538     Boolean usePolyglotBook;
539     char * polyglotBook;
540     int defaultHashSize;
541     int defaultCacheSizeEGTB;
542     char * defaultPathEGTB;
543
544     /* [HGM] Board size */
545     int NrFiles;
546     int NrRanks;
547     int holdingsSize;
548     int matchPause;
549     char * pieceToCharTable;
550     Boolean allWhite;
551     Boolean upsideDown;
552     Boolean alphaRank;
553     Boolean testClaims;
554     Boolean checkMates;
555     Boolean materialDraws;
556     Boolean trivialDraws;
557     int ruleMoves;
558     int drawRepeats;
559
560 #if ZIPPY
561     char *zippyLines;
562     char *zippyPinhead;
563     char *zippyPassword;
564     char *zippyPassword2;
565     char *zippyWrongPassword;
566     char *zippyAcceptOnly;
567     int zippyUseI;
568     int zippyBughouse;
569     int zippyNoplayCrafty;
570     char *zippyGameEnd;
571     char *zippyGameStart;
572     int zippyAdjourn;
573     int zippyAbort;
574     char *zippyVariants;
575     int zippyMaxGames;
576     int zippyReplayTimeout; /*seconds*/
577     int zippyShortGame; /* [HGM] aborter   */
578 #endif
579     Boolean lowTimeWarning; /* [HGM] low time */
580     char *lowTimeWarningColor;
581
582     char *serverMovesName;
583     Boolean suppressLoadMoves;
584     int serverPause;
585     int firstTimeOdds;
586     int secondTimeOdds;
587     int timeOddsMode;
588     int firstAccumulateTC;
589     int secondAccumulateTC;
590     int firstNPS;
591     int secondNPS;
592     Boolean autoKibitz;
593     int engineComments;
594     char *userName;
595     int rewindIndex;    /* [HGM] autoinc   */
596     int sameColorGames; /* [HGM] alternate */
597     int smpCores;       /* [HGM] SMP       */
598     char *egtFormats;
599     int niceEngines;    /* [HGM] nice      */
600     char *firstLogo;    /* [HGM] logo      */
601     char *secondLogo;
602     Boolean autoLogo;
603     Boolean noGUI;      /* [HGM] fast: suppress all display updates */
604     char *firstOptions; /* [HGM] options   */
605     char *secondOptions;
606     char *fenOverride1;
607     char *fenOverride2;
608     Boolean keepAlive;  /* [HGM] alive     */
609     Boolean forceIllegal;/*[HGM] illegal   */
610     Boolean noJoin;     /* [HGM] join      */
611     char *wrapContSeq; /* continuation sequence when xboard wraps text */
612     Boolean useInternalWrap; /* use internal wrapping -- noJoin usurps this if set */
613     Boolean pasteSelection; /* paste X selection instead of clipboard */
614 } AppData, *AppDataPtr;
615
616 /* [AS] PGN tags (for showing in the game list) */
617 #define GLT_EVENT           'e'
618 #define GLT_SITE            's'
619 #define GLT_DATE            'd'
620 #define GLT_ROUND           'o'
621 #define GLT_PLAYERS         'p'     /* I.e. white "-" black */
622 #define GLT_RESULT          'r'
623 #define GLT_WHITE_ELO       'w'
624 #define GLT_BLACK_ELO       'b'
625 #define GLT_TIME_CONTROL    't'
626 #define GLT_VARIANT         'v'
627 #define GLT_OUT_OF_BOOK     'a'
628 #define GLT_RESULT_COMMENT  'c'     /* [HGM] rescom */
629
630 #define GLT_DEFAULT_TAGS    "eprd"  /* Event, players, result, date */
631
632 #define GLT_ALL_TAGS        "esdoprwbtvac"
633
634 #define PGN_OUT_OF_BOOK     "Annotator"
635
636 extern AppData appData;
637
638 typedef struct {
639     /* PGN 7-tag info */
640     char *event;
641     char *site;
642     char *date;
643     char *round;
644     char *white;
645     char *black;
646     ChessMove result;
647     /* Additional info */
648     char *fen;          /* NULL or FEN for starting position; input only */
649     char *resultDetails;
650     char *timeControl;
651     char *extraTags;    /* NULL or "[Tag \"Value\"]\n", etc. */
652     int whiteRating;    /* -1 if unknown */
653     int blackRating;    /* -1 if unknown */
654     VariantClass variant;
655     char *outOfBook;    /* [AS] Move and score when engine went out of book */
656     int boardWidth;     /* [HGM] adjustable board size */
657     int boardHeight;
658 /* [HGM] For Shogi and Crazyhouse: */
659     int holdingsSize;  /* number of different piece types in holdings       */
660     int holdingsWidth; /* number of files left and right of board, 0 or 2   */
661 } GameInfo;
662
663 /* [AS] Search stats from chessprogram, for the played move */
664 // [HGM] moved here from backend.h because it occurs in declarations of front-end functions
665 typedef struct {
666     int score;  /* Centipawns */
667     int depth;  /* Plies */
668     int time;   /* Milliseconds */
669 } ChessProgramStats_Move;
670
671 // [HGM] chat   
672 #define MAX_CHAT 3
673 extern int chatCount;
674 extern char chatPartner[MAX_CHAT][MSG_SIZ];
675
676
677 #endif
678