2nd step for moving option parsing from winboard to the backend
[xboard.git] / common.h
1 /*
2  * common.h -- Common definitions for X and Windows NT versions of XBoard
3  *
4  * Copyright 1991 by Digital Equipment Corporation, Maynard,
5  * Massachusetts. 
6  *
7  * Enhancements Copyright 1992-2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006,
8  * 2007, 2008, 2009 Free Software Foundation, Inc.
9  *
10  * Enhancements Copyright 2005 Alessandro Scotti
11  *
12  * The following terms apply to Digital Equipment Corporation's copyright
13  * interest in XBoard:
14  * ------------------------------------------------------------------------
15  * All Rights Reserved
16  *
17  * Permission to use, copy, modify, and distribute this software and its
18  * documentation for any purpose and without fee is hereby granted,
19  * provided that the above copyright notice appear in all copies and that
20  * both that copyright notice and this permission notice appear in
21  * supporting documentation, and that the name of Digital not be
22  * used in advertising or publicity pertaining to distribution of the
23  * software without specific, written prior permission.
24  *
25  * DIGITAL DISCLAIMS ALL WARRANTIES WITH REGARD TO THIS SOFTWARE, INCLUDING
26  * ALL IMPLIED WARRANTIES OF MERCHANTABILITY AND FITNESS, IN NO EVENT SHALL
27  * DIGITAL BE LIABLE FOR ANY SPECIAL, INDIRECT OR CONSEQUENTIAL DAMAGES OR
28  * ANY DAMAGES WHATSOEVER RESULTING FROM LOSS OF USE, DATA OR PROFITS,
29  * WHETHER IN AN ACTION OF CONTRACT, NEGLIGENCE OR OTHER TORTIOUS ACTION,
30  * ARISING OUT OF OR IN CONNECTION WITH THE USE OR PERFORMANCE OF THIS
31  * SOFTWARE.
32  * ------------------------------------------------------------------------
33  *
34  * The following terms apply to the enhanced version of XBoard
35  * distributed by the Free Software Foundation:
36  * ------------------------------------------------------------------------
37  *
38  * GNU XBoard is free software: you can redistribute it and/or modify
39  * it under the terms of the GNU General Public License as published by
40  * the Free Software Foundation, either version 3 of the License, or (at
41  * your option) any later version.
42  *
43  * GNU XBoard is distributed in the hope that it will be useful, but
44  * WITHOUT ANY WARRANTY; without even the implied warranty of
45  * MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE. See the GNU
46  * General Public License for more details.
47  *
48  * You should have received a copy of the GNU General Public License
49  * along with this program. If not, see http://www.gnu.org/licenses/.  *
50  *
51  *------------------------------------------------------------------------
52  ** See the file ChangeLog for a revision history.  */
53
54 #ifndef _COMMON
55 #define _COMMON
56
57
58 /* Begin compatibility grunge  */
59
60 #if defined(__STDC__) || defined(WIN32) || defined(_amigados)
61 #define P(args) args
62 typedef void *VOIDSTAR;
63 #else
64 #define P(args)         ()
65 typedef char *VOIDSTAR;
66 #endif
67
68 #ifdef WIN32
69 typedef char Boolean;
70 typedef char *String;
71 #define popen _popen
72 #define pclose _pclose
73
74 #else
75 #ifdef _amigados        /*  It is important, that these types have  */
76 typedef int Boolean;    /*  a length of 4 bytes each, as we are     */
77 typedef char *String;   /*  using ReadArgs() for argument parsing.  */
78 #ifdef _DCC
79 FILE *popen(const char *, const char *);
80 int pclose(FILE *);
81 #endif
82
83 #else
84 #include <X11/Intrinsic.h>
85 #endif
86 #endif
87
88
89 #ifndef TRUE
90 #define TRUE 1
91 #define FALSE 0
92 #endif
93
94 #define UNKNOWN -1 /* [HGM] nps */
95
96 #if !HAVE_RANDOM
97 # if HAVE_RAND48
98 #  define srandom srand48
99 #  define random lrand48
100 # else /* not HAVE_RAND48 */
101 #  define srandom srand
102 #  define random rand
103 # endif /* not HAVE_RAND48 */
104 #endif /* !HAVE_RANDOM */
105
106 /* End compatibility grunge */
107
108 #define PROTOVER                2       /* engine protocol version */
109
110 // [HGM] license: Messages that engines must print to satisfy their license requirements for patented variants
111 #define GOTHIC "Gothic Chess (see www.GothicChess.com) is licensed under U.S. Patent #6,481,716 by Ed Trice"
112 #define NOFALCON "Falcon Chess (see www.chessvariants.com) is licensed under U.S. Patent #5,690,334 by George W. Duke"
113
114 /* [HGM] Some notes about board sizes:
115    In games that allow piece drops, the holdings are considered part of the
116    board, in the leftmost and rightmost two files. This way they are
117    automatically part of the game-history states, and enjoy all display
118    functions (including drag-drop and click-click moves to the regular part
119    of the board). The drawback of this is that the internal numbering of
120    files starts at 2 for the a-file if holdings are displayed. To ensure
121    consistency, this shifted numbering system is used _everywhere_ in the
122    code, and conversion to the 'normal' system only takes place when the
123    file number is converted to or from ASCII (by redefining the character
124    constant 'a'). This works because Winboard only communicates with the
125    outside world in ASCII. In a similar way, the different rank numbering
126    systems (starting at rank 0 or 1) are implemented by redefining '1'.
127 */
128 #define BOARD_RANKS             11             /* [HGM] for in declarations  */
129 #define BOARD_FILES             16             /* [HGM] for in declarations  */
130 #define BOARD_HEIGHT (gameInfo.boardHeight)    /* [HGM] made user adjustable */
131 #define BOARD_WIDTH  (gameInfo.boardWidth + 2*gameInfo.holdingsWidth)   
132 #define BOARD_LEFT   (gameInfo.holdingsWidth)  /* [HGM] play-board edges     */
133 #define BOARD_RGHT   (gameInfo.boardWidth + gameInfo.holdingsWidth)
134 #define CASTLING     (BOARD_RANKS-1)           /* [HGM] hide in upper rank   */
135 #define EP_STATUS    CASTLING][(BOARD_FILES-2) /* [HGM] in upper rank        */
136 #define HOLDINGS_SET CASTLING][(BOARD_FILES-1) /* [HGM] in upper-right corner*/
137 #define ONE          ('1'-(BOARD_HEIGHT>9))    /* [HGM] foremost board rank  */
138 #define AAA          ('a'-BOARD_LEFT)          /* [HGM] leftmost board file  */
139 #define DROP_RANK               -3
140 #define MAX_MOVES               1000
141 #define MSG_SIZ                 512
142 #define DIALOG_SIZE             256
143 #define STAR_MATCH_N            16
144 #define MOVE_LEN                32
145 #define TIME_CONTROL            "5"     /* in minutes */
146 #define TIME_DELAY_QUOTE        "1.0"   /* seconds between moves */
147 #define TIME_DELAY              ((float) 1.0)
148 #define MOVES_PER_SESSION       40      /* moves per TIME_CONTROL */
149 #define TIME_INCREMENT          -1      /* if >= 0, MOVES_PER_SESSION unused */
150 #define WhiteOnMove(move)       (((move) % 2) == 0)
151 #define ICS_HOST                "chessclub.com"
152 #define ICS_PORT                "5000"
153 #define ICS_COMM_PORT           ""
154 #define FIRST_HOST              "localhost"
155 #define SECOND_HOST             "localhost"
156 #define TELNET_PROGRAM          "telnet"
157 #define DEF_BITMAP_DIR          "/usr/share/games/xboard/bitmaps.xchess" /* AP: shouldn't be hardcoded directory, but better than nothing at the moment */
158 #define MATCH_MODE              "False"
159 #define INIT_STRING             "new\nrandom\n"
160 #define WHITE_STRING            "white\ngo\n"
161 #define BLACK_STRING            "black\ngo\n"
162 #define COMPUTER_STRING         "computer\n"
163 #define REUSE_CHESS_PROGRAMS    1
164 #define WHITE_PIECE_COLOR       "#FFFFCC"
165 #define BLACK_PIECE_COLOR       "#202020"
166 #define LIGHT_SQUARE_COLOR      "#C8C365"
167 #define DARK_SQUARE_COLOR       "#77A26D"
168 #define JAIL_SQUARE_COLOR       "#808080"
169 #define HIGHLIGHT_SQUARE_COLOR  "#FFFF00"
170 #define PREMOVE_HIGHLIGHT_COLOR "#FF0000"
171 #define LOWTIMEWARNING_COLOR    "#FF0000"
172 #define BELLCHAR                '\007'
173 #define NULLCHAR                '\000'
174 #define FEATURE_TIMEOUT         10000 /*ms*/
175
176 /* Default to no flashing (the "usual" XBoard behavior) */
177 #define FLASH_COUNT     0               /* Number of times to flash */
178 #define FLASH_RATE      5               /* Flashes per second */
179
180 /* Default delay per character (in msec) while sending login script */
181 #define MS_LOGIN_DELAY  0
182
183 /* Zippy defaults */
184 #define ZIPPY_TALK FALSE
185 #define ZIPPY_PLAY FALSE
186 #define ZIPPY_LINES "yow.lines"
187 #define ZIPPY_PINHEAD ""
188 #define ZIPPY_PASSWORD ""
189 #define ZIPPY_PASSWORD2 ""
190 #define ZIPPY_WRONG_PASSWORD ""
191 #define ZIPPY_ACCEPT_ONLY ""
192 #define ZIPPY_USE_I TRUE
193 #define ZIPPY_BUGHOUSE 0
194 #define ZIPPY_NOPLAY_CRAFTY FALSE
195 #define ZIPPY_GAME_END "gameend\n"
196 #define ZIPPY_GAME_START ""
197 #define ZIPPY_ADJOURN FALSE
198 #define ZIPPY_ABORT FALSE
199 #define ZIPPY_VARIANTS "normal,fischerandom,crazyhouse,losers,suicide,3checks,twokings,bughouse,shatranj"
200 #define ZIPPY_MAX_GAMES 0
201 #define ZIPPY_REPLAY_TIMEOUT 120
202
203 typedef enum {
204     BeginningOfGame, MachinePlaysWhite, MachinePlaysBlack,
205     AnalyzeMode, AnalyzeFile, TwoMachinesPlay,
206     EditGame, PlayFromGameFile, EndOfGame, EditPosition, Training,
207     IcsIdle, IcsPlayingWhite, IcsPlayingBlack, IcsObserving,
208     IcsExamining
209   } GameMode;
210
211 typedef enum {
212     /* [HGM] the order here is crucial for Crazyhouse & Shogi: */
213     /* only the first N pieces can go into the holdings, and   */
214     /* promotions in those variants shift P-W to U-S           */
215     WhitePawn, WhiteKnight, WhiteBishop, WhiteRook, WhiteQueen, 
216     WhiteFerz, WhiteAlfil, WhiteAngel, WhiteMarshall, WhiteWazir, WhiteMan, 
217     WhiteCannon, WhiteNightrider, WhiteCardinal, WhiteDragon, WhiteGrasshopper,
218     WhiteSilver, WhiteFalcon, WhiteLance, WhiteCobra, WhiteUnicorn, WhiteKing,
219     BlackPawn, BlackKnight, BlackBishop, BlackRook, BlackQueen,
220     BlackFerz, BlackAlfil, BlackAngel, BlackMarshall, BlackWazir, BlackMan, 
221     BlackCannon, BlackNightrider, BlackCardinal, BlackDragon, BlackGrasshopper,
222     BlackSilver, BlackFalcon, BlackLance, BlackCobra, BlackUnicorn, BlackKing,
223     EmptySquare, 
224     NoRights, // [HGM] gamestate: for castling rights hidden in board[CASTLING]
225     ClearBoard, WhitePlay, BlackPlay, PromotePiece, DemotePiece /*for use on EditPosition menus*/
226   } ChessSquare;
227
228 /* [HGM] some macros that can be used as prefixes to convert piece types */
229 #define WHITE_TO_BLACK (int)BlackPawn - (int)WhitePawn + (int)
230 #define BLACK_TO_WHITE (int)WhitePawn - (int)BlackPawn + (int)
231 #define PROMOTED       (int)WhiteDragon - (int)WhiteRook + (int)
232 #define DEMOTED        (int)WhiteRook - (int)WhiteDragon + (int)
233 #define SHOGI          (int)EmptySquare + (int)
234
235
236 typedef ChessSquare Board[BOARD_RANKS][BOARD_FILES];
237
238 typedef enum {
239     WhiteKingSideCastle = 1, WhiteQueenSideCastle,
240     WhiteKingSideCastleWild, WhiteQueenSideCastleWild,
241     WhiteHSideCastleFR, WhiteASideCastleFR, 
242     BlackKingSideCastle, BlackQueenSideCastle,
243     BlackKingSideCastleWild, BlackQueenSideCastleWild,
244     BlackHSideCastleFR, BlackASideCastleFR, 
245     WhitePromotionKnight, WhitePromotionBishop,
246     WhitePromotionRook, WhitePromotionQueen, WhitePromotionKing,
247     WhitePromotionChancellor, WhitePromotionArchbishop, WhitePromotionCentaur,
248     BlackPromotionKnight, BlackPromotionBishop,
249     BlackPromotionRook, BlackPromotionQueen, BlackPromotionKing,
250     BlackPromotionChancellor, BlackPromotionArchbishop, BlackPromotionCentaur,
251     WhiteCapturesEnPassant, BlackCapturesEnPassant,
252     WhiteDrop, BlackDrop, 
253     NormalMove, AmbiguousMove, IllegalMove, ImpossibleMove,
254     WhiteWins, BlackWins, GameIsDrawn, GameUnfinished,
255     GNUChessGame, XBoardGame, MoveNumberOne, 
256     Comment, PositionDiagram, ElapsedTime, PGNTag, NAG
257   } ChessMove;
258
259 typedef enum {
260     ColorShout, ColorSShout, ColorChannel1, ColorChannel, ColorKibitz,
261     ColorTell, ColorChallenge, ColorRequest, ColorSeek, ColorNormal,
262     ColorNone, NColorClasses
263 } ColorClass;
264
265 typedef enum {
266     SoundMove, SoundBell, SoundAlarm, SoundIcsWin, SoundIcsLoss,
267     SoundIcsDraw, SoundIcsUnfinished, NSoundClasses
268 } SoundClass;
269
270 /* Names for chess variants, not necessarily supported */
271 typedef enum {
272     VariantNormal,       /* Normal chess */
273     VariantLoadable,     /* "loadgame" command allowed (not really a variant)*/
274     VariantWildCastle,   /* Shuffle chess where king can castle from d file */
275     VariantNoCastle,     /* Shuffle chess with no castling at all */
276     VariantFischeRandom, /* FischeRandom */
277     VariantBughouse,     /* Bughouse, ICC/FICS rules */
278     VariantCrazyhouse,   /* Crazyhouse, ICC/FICS rules */
279     VariantLosers,       /* Try to lose all pieces or get mated (ICC wild 17)*/
280     VariantSuicide,      /* Try to lose all pieces incl. king (FICS) */
281     VariantGiveaway,     /* Try to have no legal moves left (ICC wild 26) */
282     VariantTwoKings,     /* Weird ICC wild 9 */
283     VariantKriegspiel,   /* Kriegspiel; pawns can capture invisible pieces */
284     VariantAtomic,       /* Capturing piece explodes (ICC wild 27) */
285     Variant3Check,       /* Win by giving check 3 times (ICC wild 25) */
286     VariantShatranj,     /* Unsupported (ICC wild 28) */
287     Variant29,           /* Temporary name for possible future ICC wild 29 */
288     Variant30,           /* Temporary name for possible future ICC wild 30 */
289     Variant31,           /* Temporary name for possible future ICC wild 31 */
290     Variant32,           /* Temporary name for possible future ICC wild 32 */
291     Variant33,           /* Temporary name for possible future ICC wild 33 */
292     Variant34,           /* Temporary name for possible future ICC wild 34 */
293     Variant35,           /* Temporary name for possible future ICC wild 35 */
294     Variant36,           /* Temporary name for possible future ICC wild 36 */
295     VariantShogi,        /* [HGM] added variants */
296     VariantXiangqi,
297     VariantCourier,
298     VariantGothic,
299     VariantCapablanca,
300     VariantKnightmate,
301     VariantFairy,        
302     VariantCylinder,
303     VariantFalcon,
304     VariantCapaRandom,
305     VariantBerolina,
306     VariantJanus,
307     VariantSuper,
308     VariantGreat,
309     VariantTwilight,
310     VariantUnknown       /* Catchall for other unknown variants */
311 } VariantClass;
312
313 #define VARIANT_NAMES { \
314   "normal", \
315   "normal", \
316   "wildcastle", \
317   "nocastle", \
318   "fischerandom", \
319   "bughouse", \
320   "crazyhouse", \
321   "losers", \
322   "suicide", \
323   "giveaway", \
324   "twokings", \
325   "kriegspiel", \
326   "atomic", \
327   "3check", \
328   "shatranj", \
329   "wild29", \
330   "wild30", \
331   "wild31", \
332   "wild32", \
333   "wild33", \
334   "wild34", \
335   "wild35", \
336   "wild36", \
337   "shogi", \
338   "xiangqi", \
339   "courier", \
340   "gothic", \
341   "capablanca", \
342   "knightmate", \
343   "fairy", \
344   "cylinder", \
345   "falcon",\
346   "caparandom",\
347   "berolina",\
348   "janus",\
349   "super",\
350   "great",\
351   "twilight",\
352   "unknown" \
353 }
354
355 typedef struct {
356 #if !defined(_amigados)
357     char *whitePieceColor;
358     char *blackPieceColor;
359     char *lightSquareColor;
360     char *darkSquareColor;
361     char *jailSquareColor;
362     char *highlightSquareColor;
363     char *premoveHighlightColor;
364 #else
365     int whitePieceColor;
366     int blackPieceColor;
367     int lightSquareColor;
368     int darkSquareColor;
369     int jailSquareColor;
370     int highlightSquareColor;
371     int premoveHighlightColor;
372 #endif
373     int movesPerSession;
374     int timeIncrement;
375     char *initString;
376     char *secondInitString;
377     char *firstComputerString;
378     char *secondComputerString;
379     char *firstChessProgram;
380     char *secondChessProgram;
381     char *firstDirectory;
382     char *secondDirectory;
383     Boolean firstPlaysBlack;
384     Boolean noChessProgram;
385     char *firstHost;
386     char *secondHost;
387     char *bitmapDirectory;
388     char *remoteShell;
389     char *remoteUser;
390     float timeDelay;
391     char *timeControl;
392     Boolean icsActive;
393     char *icsHost;
394     char *icsPort;
395     char *icsCommPort;  /* if set, use serial port instead of tcp host/port */
396     char *icsLogon;     /* Hack to permit variable logon scripts. */
397     char *icsHelper;
398     Boolean icsInputBox;
399     Boolean useTelnet;
400     char *telnetProgram;
401     char *gateway;
402     char *loadGameFile;
403     int loadGameIndex;      /* game # within file */
404     char *saveGameFile;
405     Boolean autoSaveGames;
406     char *loadPositionFile;
407     int loadPositionIndex;  /* position # within file */
408     char *savePositionFile;
409     Boolean matchMode;
410     int matchGames;
411     Boolean monoMode;
412     Boolean debugMode;
413     Boolean clockMode;
414     char *boardSize;
415     Boolean Iconic;
416     char *searchTime;
417     int searchDepth;
418     Boolean showCoords;
419     char *clockFont;
420     char *messageFont; /* WinBoard only */
421     char *coordFont;
422     char *font; /* xboard only: all other fonts */
423     char *tagsFont; /* WinBoard only */
424     char *commentFont; /* WinBoard only */
425     char *icsFont; /* WinBoard only */
426     Boolean ringBellAfterMoves;
427     Boolean autoCallFlag;
428     Boolean flipView;
429     Boolean autoFlipView;
430     char *cmailGameName; /* xboard only */
431     Boolean alwaysPromoteToQueen;
432     Boolean oldSaveStyle;
433     Boolean quietPlay;
434     Boolean showThinking;
435     Boolean ponderNextMove;
436     Boolean periodicUpdates;
437     Boolean autoObserve;
438     Boolean autoComment;
439     Boolean getMoveList;
440     Boolean testLegality;
441     int borderXoffset; /* xboard only */
442     int borderYoffset; /* xboard only */
443     Boolean titleInWindow; /* xboard only */
444     Boolean localLineEditing; /* WinBoard only */
445     Boolean zippyTalk;
446     Boolean zippyPlay;
447     int flashCount; /* Number of times to flash (xboard only) */
448     int flashRate; /* Flashes per second (xboard only)  */
449     char *pixmapDirectory; /* Path to XPM/XIM files to use (xboard only) */
450     int msLoginDelay;  /* Delay per character (in msec) while sending
451                           ICS logon script (xboard only) */
452     Boolean colorize;   /* If True, use the following colors to color text */
453     /* Strings for colors, as "fg, bg, bold" (strings used in xboard only) */
454     char *colorShout;    // [HGM] IMPORTANT: order must conform to ColorClass definition
455     char *colorSShout;
456     char *colorChannel1;
457     char *colorChannel;
458     char *colorKibitz;
459     char *colorTell;
460     char *colorChallenge;
461     char *colorRequest;
462     char *colorSeek;
463     char *colorNormal;
464     char *soundProgram; /* sound-playing program */
465     char *soundShout;     // [HGM] IMPORTANT: order must be as in ColorClass
466     char *soundSShout;
467     char *soundChannel1;
468     char *soundChannel;
469     char *soundKibitz;
470     char *soundTell;
471     char *soundChallenge;
472     char *soundRequest;
473     char *soundSeek;
474     char *soundMove;     // [HGM] IMPORTANT: order must be as in SoundClass
475     char *soundBell;
476     char *soundIcsAlarm;
477     char *soundIcsWin;
478     char *soundIcsLoss;
479     char *soundIcsDraw;
480     char *soundIcsUnfinished;
481     Boolean reuseFirst;
482     Boolean reuseSecond;
483     Boolean animateDragging; /* If True, animate mouse dragging of pieces */
484     Boolean animate;    /* If True, animate non-mouse moves */
485     int animSpeed;      /* Delay in milliseconds between animation frames */
486     Boolean popupMoveErrors;
487     Boolean popupExitMessage;
488     int showJail;
489     Boolean highlightLastMove;
490     Boolean highlightDragging;
491     Boolean blindfold;          /* if true, no pieces are drawn */
492     Boolean premove;            /* true if premove feature enabled */ 
493     Boolean premoveWhite;       /* true if premoving White first move  */ 
494     char *premoveWhiteText;     /* text of White premove 1 */ 
495     Boolean premoveBlack;       /* true if premoving Black first move */ 
496     char *premoveBlackText;     /* text of Black premove 1 */ 
497     Boolean icsAlarm;           /* true if sounding alarm at a certain time */  
498     int icsAlarmTime;           /* time to sound alarm, in milliseconds */
499     Boolean autoRaiseBoard;
500     int fontSizeTolerance; /* xboard only */
501     char *initialMode;
502     char *variant;
503     int firstProtocolVersion;
504     int secondProtocolVersion;
505     Boolean showButtonBar;
506     Boolean icsEngineAnalyze; 
507
508     /* [AS] New properties (down to the "ZIPPY" part) */
509     Boolean firstScoreIsAbsolute;  /* If true, engine score is always from white side */
510     Boolean secondScoreIsAbsolute; /* If true, engine score is always from white side */
511     Boolean saveExtendedInfoInPGN; /* If true, saved PGN games contain extended info */
512     Boolean hideThinkingFromHuman; /* If true, program thinking is generated but not displayed in human/computer matches */
513     char * liteBackTextureFile; /* Name of texture bitmap for lite squares */
514     char * darkBackTextureFile; /* Name of texture bitmap for dark squares */
515     int liteBackTextureMode;
516     int darkBackTextureMode;
517     char * renderPiecesWithFont; /* Name of font for rendering chess pieces */
518     char * fontToPieceTable; /* Map to translate font character to chess pieces */
519     int fontBackColorWhite;
520     int fontForeColorWhite;
521     int fontBackColorBlack;
522     int fontForeColorBlack;
523     int fontPieceSize; /* Size of font relative to square (percentage) */
524     int overrideLineGap; /* If >= 0 overrides the lineGap value of the board size properties */
525     int adjudicateLossThreshold; /* Adjudicate a two-machine game if both engines agree the score is below this for 6 plies */
526     int delayBeforeQuit;
527     int delayAfterQuit;
528     char * nameOfDebugFile;
529     char * pgnEventHeader;
530     int defaultFrcPosition;
531     char * gameListTags;
532     Boolean saveOutOfBookInfo;
533     Boolean showEvalInMoveHistory;
534     int evalHistColorWhite;
535     int evalHistColorBlack;
536     Boolean highlightMoveWithArrow;
537     int highlightArrowColor;
538     Boolean useStickyWindows;
539     int adjudicateDrawMoves;
540     Boolean autoDisplayComment;
541     Boolean autoDisplayTags;
542     Boolean firstIsUCI;
543     Boolean secondIsUCI;
544     Boolean firstHasOwnBookUCI;
545     Boolean secondHasOwnBookUCI;
546     char * polyglotDir;
547     Boolean usePolyglotBook;
548     char * polyglotBook;
549     int defaultHashSize;
550     int defaultCacheSizeEGTB;
551     char * defaultPathEGTB;
552
553     /* [HGM] Board size */
554     int NrFiles;
555     int NrRanks;
556     int holdingsSize;
557     int matchPause;
558     char * pieceToCharTable;
559     Boolean allWhite;
560     Boolean upsideDown;
561     Boolean alphaRank;
562     Boolean testClaims;
563     Boolean checkMates;
564     Boolean materialDraws;
565     Boolean trivialDraws;
566     int ruleMoves;
567     int drawRepeats;
568
569 #if ZIPPY
570     char *zippyLines;
571     char *zippyPinhead;
572     char *zippyPassword;
573     char *zippyPassword2;
574     char *zippyWrongPassword;
575     char *zippyAcceptOnly;
576     int zippyUseI;
577     int zippyBughouse;
578     int zippyNoplayCrafty;
579     char *zippyGameEnd;
580     char *zippyGameStart;
581     int zippyAdjourn;
582     int zippyAbort;
583     char *zippyVariants;
584     int zippyMaxGames;
585     int zippyReplayTimeout; /*seconds*/
586     int zippyShortGame; /* [HGM] aborter   */
587 #endif
588     Boolean lowTimeWarning; /* [HGM] low time */
589     char *lowTimeWarningColor;
590
591     char *serverMovesName;
592     Boolean suppressLoadMoves;
593     int serverPause;
594     int firstTimeOdds;
595     int secondTimeOdds;
596     int timeOddsMode;
597     int firstAccumulateTC;
598     int secondAccumulateTC;
599     int firstNPS;
600     int secondNPS;
601     Boolean autoKibitz;
602     int engineComments;
603     char *userName;
604     int rewindIndex;    /* [HGM] autoinc   */
605     int sameColorGames; /* [HGM] alternate */
606     int smpCores;       /* [HGM] SMP       */
607     char *egtFormats;
608     int niceEngines;    /* [HGM] nice      */
609     char *firstLogo;    /* [HGM] logo      */
610     char *secondLogo;
611     Boolean autoLogo;
612     Boolean noGUI;      /* [HGM] fast: suppress all display updates */
613     char *firstOptions; /* [HGM] options   */
614     char *secondOptions;
615     char *fenOverride1;
616     char *fenOverride2;
617     Boolean keepAlive;  /* [HGM] alive     */
618     Boolean forceIllegal;/*[HGM] illegal   */
619     Boolean noJoin;     /* [HGM] join      */
620     char *wrapContSeq; /* continuation sequence when xboard wraps text */
621     Boolean useInternalWrap; /* use internal wrapping -- noJoin usurps this if set */
622     Boolean pasteSelection; /* paste X selection instead of clipboard */
623     int nrVariations;   /* [HGM] multivar  */
624 } AppData, *AppDataPtr;
625
626 /* [AS] PGN tags (for showing in the game list) */
627 #define GLT_EVENT           'e'
628 #define GLT_SITE            's'
629 #define GLT_DATE            'd'
630 #define GLT_ROUND           'o'
631 #define GLT_PLAYERS         'p'     /* I.e. white "-" black */
632 #define GLT_RESULT          'r'
633 #define GLT_WHITE_ELO       'w'
634 #define GLT_BLACK_ELO       'b'
635 #define GLT_TIME_CONTROL    't'
636 #define GLT_VARIANT         'v'
637 #define GLT_OUT_OF_BOOK     'a'
638 #define GLT_RESULT_COMMENT  'c'     /* [HGM] rescom */
639
640 #define GLT_DEFAULT_TAGS    "eprd"  /* Event, players, result, date */
641
642 #define GLT_ALL_TAGS        "esdoprwbtvac"
643
644 #define PGN_OUT_OF_BOOK     "Annotator"
645
646 extern AppData appData;
647
648 typedef struct {
649     /* PGN 7-tag info */
650     char *event;
651     char *site;
652     char *date;
653     char *round;
654     char *white;
655     char *black;
656     ChessMove result;
657     /* Additional info */
658     char *fen;          /* NULL or FEN for starting position; input only */
659     char *resultDetails;
660     char *timeControl;
661     char *extraTags;    /* NULL or "[Tag \"Value\"]\n", etc. */
662     int whiteRating;    /* -1 if unknown */
663     int blackRating;    /* -1 if unknown */
664     VariantClass variant;
665     char *outOfBook;    /* [AS] Move and score when engine went out of book */
666     int boardWidth;     /* [HGM] adjustable board size */
667     int boardHeight;
668 /* [HGM] For Shogi and Crazyhouse: */
669     int holdingsSize;  /* number of different piece types in holdings       */
670     int holdingsWidth; /* number of files left and right of board, 0 or 2   */
671 } GameInfo;
672
673 /* [AS] Search stats from chessprogram, for the played move */
674 // [HGM] moved here from backend.h because it occurs in declarations of front-end functions
675 typedef struct {
676     int score;  /* Centipawns */
677     int depth;  /* Plies */
678     int time;   /* Milliseconds */
679 } ChessProgramStats_Move;
680
681 // [HGM] chat   
682 #define MAX_CHAT 3
683 extern int chatCount;
684 extern char chatPartner[MAX_CHAT][MSG_SIZ];
685
686
687 #endif
688