Make Chat Windows pseudo-tabbed
[xboard.git] / common.h
1 /*
2  * common.h -- Common definitions for X and Windows NT versions of XBoard
3  *
4  * Copyright 1991 by Digital Equipment Corporation, Maynard,
5  * Massachusetts. 
6  *
7  * Enhancements Copyright 1992-2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006,
8  * 2007, 2008, 2009, 2010 Free Software Foundation, Inc.
9  *
10  * Enhancements Copyright 2005 Alessandro Scotti
11  *
12  * The following terms apply to Digital Equipment Corporation's copyright
13  * interest in XBoard:
14  * ------------------------------------------------------------------------
15  * All Rights Reserved
16  *
17  * Permission to use, copy, modify, and distribute this software and its
18  * documentation for any purpose and without fee is hereby granted,
19  * provided that the above copyright notice appear in all copies and that
20  * both that copyright notice and this permission notice appear in
21  * supporting documentation, and that the name of Digital not be
22  * used in advertising or publicity pertaining to distribution of the
23  * software without specific, written prior permission.
24  *
25  * DIGITAL DISCLAIMS ALL WARRANTIES WITH REGARD TO THIS SOFTWARE, INCLUDING
26  * ALL IMPLIED WARRANTIES OF MERCHANTABILITY AND FITNESS, IN NO EVENT SHALL
27  * DIGITAL BE LIABLE FOR ANY SPECIAL, INDIRECT OR CONSEQUENTIAL DAMAGES OR
28  * ANY DAMAGES WHATSOEVER RESULTING FROM LOSS OF USE, DATA OR PROFITS,
29  * WHETHER IN AN ACTION OF CONTRACT, NEGLIGENCE OR OTHER TORTIOUS ACTION,
30  * ARISING OUT OF OR IN CONNECTION WITH THE USE OR PERFORMANCE OF THIS
31  * SOFTWARE.
32  * ------------------------------------------------------------------------
33  *
34  * The following terms apply to the enhanced version of XBoard
35  * distributed by the Free Software Foundation:
36  * ------------------------------------------------------------------------
37  *
38  * GNU XBoard is free software: you can redistribute it and/or modify
39  * it under the terms of the GNU General Public License as published by
40  * the Free Software Foundation, either version 3 of the License, or (at
41  * your option) any later version.
42  *
43  * GNU XBoard is distributed in the hope that it will be useful, but
44  * WITHOUT ANY WARRANTY; without even the implied warranty of
45  * MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE. See the GNU
46  * General Public License for more details.
47  *
48  * You should have received a copy of the GNU General Public License
49  * along with this program. If not, see http://www.gnu.org/licenses/.  *
50  *
51  *------------------------------------------------------------------------
52  ** See the file ChangeLog for a revision history.  */
53
54 #ifndef _COMMON
55 #define _COMMON
56
57
58 /* Begin compatibility grunge  */
59
60 #if defined(__STDC__) || defined(WIN32) || defined(_amigados)
61 #define P(args) args
62 typedef void *VOIDSTAR;
63 #else
64 #define P(args)         ()
65 typedef char *VOIDSTAR;
66 #endif
67
68 #ifdef WIN32
69 typedef char Boolean;
70 typedef char *String;
71 #define popen _popen
72 #define pclose _pclose
73
74 #else
75 #ifdef _amigados        /*  It is important, that these types have  */
76 typedef int Boolean;    /*  a length of 4 bytes each, as we are     */
77 typedef char *String;   /*  using ReadArgs() for argument parsing.  */
78 #ifdef _DCC
79 FILE *popen(const char *, const char *);
80 int pclose(FILE *);
81 #endif
82
83 #else
84 #include <X11/Intrinsic.h>
85 #endif
86 #endif
87
88
89 #ifndef TRUE
90 #define TRUE 1
91 #define FALSE 0
92 #endif
93
94 #define UNKNOWN -1 /* [HGM] nps */
95
96 #if !HAVE_RANDOM
97 # if HAVE_RAND48
98 #  define srandom srand48
99 #  define random lrand48
100 # else /* not HAVE_RAND48 */
101 #  define srandom srand
102 #  define random rand
103 # endif /* not HAVE_RAND48 */
104 #endif /* !HAVE_RANDOM */
105
106 /* End compatibility grunge */
107
108 #define PROTOVER                2       /* engine protocol version */
109
110 // [HGM] license: Messages that engines must print to satisfy their license requirements for patented variants
111 #define GOTHIC "Gothic Chess (see www.GothicChess.com) is licensed under U.S. Patent #6,481,716 by Ed Trice"
112 #define NOFALCON "Falcon Chess (see www.chessvariants.com) is licensed under U.S. Patent #5,690,334 by George W. Duke"
113
114 /* [HGM] Some notes about board sizes:
115    In games that allow piece drops, the holdings are considered part of the
116    board, in the leftmost and rightmost two files. This way they are
117    automatically part of the game-history states, and enjoy all display
118    functions (including drag-drop and click-click moves to the regular part
119    of the board). The drawback of this is that the internal numbering of
120    files starts at 2 for the a-file if holdings are displayed. To ensure
121    consistency, this shifted numbering system is used _everywhere_ in the
122    code, and conversion to the 'normal' system only takes place when the
123    file number is converted to or from ASCII (by redefining the character
124    constant 'a'). This works because Winboard only communicates with the
125    outside world in ASCII. In a similar way, the different rank numbering
126    systems (starting at rank 0 or 1) are implemented by redefining '1'.
127 */
128 #define BOARD_RANKS             11             /* [HGM] for in declarations  */
129 #define BOARD_FILES             16             /* [HGM] for in declarations  */
130 #define BOARD_HEIGHT (gameInfo.boardHeight)    /* [HGM] made user adjustable */
131 #define BOARD_WIDTH  (gameInfo.boardWidth + 2*gameInfo.holdingsWidth)   
132 #define BOARD_LEFT   (gameInfo.holdingsWidth)  /* [HGM] play-board edges     */
133 #define BOARD_RGHT   (gameInfo.boardWidth + gameInfo.holdingsWidth)
134 #define CASTLING     (BOARD_RANKS-1)           /* [HGM] hide in upper rank   */
135 #define EP_STATUS    CASTLING][(BOARD_FILES-2) /* [HGM] in upper rank        */
136 #define HOLDINGS_SET CASTLING][(BOARD_FILES-1) /* [HGM] in upper-right corner*/
137 #define ONE          ('1'-(BOARD_HEIGHT>9))    /* [HGM] foremost board rank  */
138 #define AAA          ('a'-BOARD_LEFT)          /* [HGM] leftmost board file  */
139 #define DROP_RANK               -3
140 #define MAX_MOVES               1000
141 #define MSG_SIZ                 512
142 #define DIALOG_SIZE             256
143 #define STAR_MATCH_N            16
144 #define MOVE_LEN                32
145 #define TIME_CONTROL            "5"     /* in minutes */
146 #define TIME_DELAY_QUOTE        "1.0"   /* seconds between moves */
147 #define TIME_DELAY              ((float) 1.0)
148 #define MOVES_PER_SESSION       40      /* moves per TIME_CONTROL */
149 #define TIME_INCREMENT          -1      /* if >= 0, MOVES_PER_SESSION unused */
150 #define WhiteOnMove(move)       (((move) % 2) == 0)
151 #define ICS_HOST                "chessclub.com"
152 #define ICS_PORT                "5000"
153 #define ICS_COMM_PORT           ""
154 #define FIRST_HOST              "localhost"
155 #define SECOND_HOST             "localhost"
156 #define TELNET_PROGRAM          "telnet"
157 #define DEF_BITMAP_DIR          "/usr/share/games/xboard/bitmaps.xchess" /* AP: shouldn't be hardcoded directory, but better than nothing at the moment */
158 #define MATCH_MODE              "False"
159 #define INIT_STRING             "new\nrandom\n"
160 #define WHITE_STRING            "white\ngo\n"
161 #define BLACK_STRING            "black\ngo\n"
162 #define COMPUTER_STRING         "computer\n"
163 #define REUSE_CHESS_PROGRAMS    1
164 #define WHITE_PIECE_COLOR       "#FFFFCC"
165 #define BLACK_PIECE_COLOR       "#202020"
166 #define LIGHT_SQUARE_COLOR      "#C8C365"
167 #define DARK_SQUARE_COLOR       "#77A26D"
168 #define JAIL_SQUARE_COLOR       "#808080"
169 #define HIGHLIGHT_SQUARE_COLOR  "#FFFF00"
170 #define PREMOVE_HIGHLIGHT_COLOR "#FF0000"
171 #define LOWTIMEWARNING_COLOR    "#FF0000"
172 #define BELLCHAR                '\007'
173 #define NULLCHAR                '\000'
174 #define FEATURE_TIMEOUT         10000 /*ms*/
175
176 #define CLOCK_FONT 0
177 #define MESSAGE_FONT 1
178 #define COORD_FONT 2
179 #define CONSOLE_FONT 3
180 #define COMMENT_FONT 4
181 #define EDITTAGS_FONT 5
182 #define MOVEHISTORY_FONT 6
183 #define NUM_FONTS 7
184
185 /* Default to no flashing (the "usual" XBoard behavior) */
186 #define FLASH_COUNT     0               /* Number of times to flash */
187 #define FLASH_RATE      5               /* Flashes per second */
188
189 /* Default delay per character (in msec) while sending login script */
190 #define MS_LOGIN_DELAY  0
191
192 /* [AS] Support for background textures */
193 #define BACK_TEXTURE_MODE_DISABLED      0
194 #define BACK_TEXTURE_MODE_PLAIN         1
195 #define BACK_TEXTURE_MODE_FULL_RANDOM   2
196
197 /* Zippy defaults */
198 #define ZIPPY_TALK FALSE
199 #define ZIPPY_PLAY FALSE
200 #define ZIPPY_LINES "yow.lines"
201 #define ZIPPY_PINHEAD ""
202 #define ZIPPY_PASSWORD ""
203 #define ZIPPY_PASSWORD2 ""
204 #define ZIPPY_WRONG_PASSWORD ""
205 #define ZIPPY_ACCEPT_ONLY ""
206 #define ZIPPY_USE_I TRUE
207 #define ZIPPY_BUGHOUSE 0
208 #define ZIPPY_NOPLAY_CRAFTY FALSE
209 #define ZIPPY_GAME_END "gameend\n"
210 #define ZIPPY_GAME_START ""
211 #define ZIPPY_ADJOURN FALSE
212 #define ZIPPY_ABORT FALSE
213 #define ZIPPY_VARIANTS "normal,fischerandom,crazyhouse,losers,suicide,3checks,twokings,bughouse,shatranj"
214 #define ZIPPY_MAX_GAMES 0
215 #define ZIPPY_REPLAY_TIMEOUT 120
216
217 typedef enum {
218     BeginningOfGame, MachinePlaysWhite, MachinePlaysBlack,
219     AnalyzeMode, AnalyzeFile, TwoMachinesPlay,
220     EditGame, PlayFromGameFile, EndOfGame, EditPosition, Training,
221     IcsIdle, IcsPlayingWhite, IcsPlayingBlack, IcsObserving,
222     IcsExamining
223   } GameMode;
224
225 typedef enum {
226     /* [HGM] the order here is crucial for Crazyhouse & Shogi: */
227     /* only the first N pieces can go into the holdings, and   */
228     /* promotions in those variants shift P-W to U-S           */
229     WhitePawn, WhiteKnight, WhiteBishop, WhiteRook, WhiteQueen, 
230     WhiteFerz, WhiteAlfil, WhiteAngel, WhiteMarshall, WhiteWazir, WhiteMan, 
231     WhiteCannon, WhiteNightrider, WhiteCardinal, WhiteDragon, WhiteGrasshopper,
232     WhiteSilver, WhiteFalcon, WhiteLance, WhiteCobra, WhiteUnicorn, WhiteKing,
233     BlackPawn, BlackKnight, BlackBishop, BlackRook, BlackQueen,
234     BlackFerz, BlackAlfil, BlackAngel, BlackMarshall, BlackWazir, BlackMan, 
235     BlackCannon, BlackNightrider, BlackCardinal, BlackDragon, BlackGrasshopper,
236     BlackSilver, BlackFalcon, BlackLance, BlackCobra, BlackUnicorn, BlackKing,
237     EmptySquare, 
238     NoRights, // [HGM] gamestate: for castling rights hidden in board[CASTLING]
239     ClearBoard, WhitePlay, BlackPlay, PromotePiece, DemotePiece /*for use on EditPosition menus*/
240   } ChessSquare;
241
242 /* [HGM] some macros that can be used as prefixes to convert piece types */
243 #define WHITE_TO_BLACK (int)BlackPawn - (int)WhitePawn + (int)
244 #define BLACK_TO_WHITE (int)WhitePawn - (int)BlackPawn + (int)
245 #define PROMOTED       (int)WhiteDragon - (int)WhiteRook + (int)
246 #define DEMOTED        (int)WhiteRook - (int)WhiteDragon + (int)
247 #define SHOGI          (int)EmptySquare + (int)
248
249
250 typedef ChessSquare Board[BOARD_RANKS][BOARD_FILES];
251
252 typedef enum {
253     WhiteKingSideCastle = 1, WhiteQueenSideCastle,
254     WhiteKingSideCastleWild, WhiteQueenSideCastleWild,
255     WhiteHSideCastleFR, WhiteASideCastleFR, 
256     BlackKingSideCastle, BlackQueenSideCastle,
257     BlackKingSideCastleWild, BlackQueenSideCastleWild,
258     BlackHSideCastleFR, BlackASideCastleFR, 
259     WhitePromotionKnight, WhitePromotionBishop,
260     WhitePromotionRook, WhitePromotionQueen, WhitePromotionKing,
261     WhitePromotionChancellor, WhitePromotionArchbishop, WhitePromotionCentaur,
262     BlackPromotionKnight, BlackPromotionBishop,
263     BlackPromotionRook, BlackPromotionQueen, BlackPromotionKing,
264     BlackPromotionChancellor, BlackPromotionArchbishop, BlackPromotionCentaur,
265     WhiteCapturesEnPassant, BlackCapturesEnPassant,
266     WhiteDrop, BlackDrop, 
267     NormalMove, AmbiguousMove, IllegalMove, ImpossibleMove,
268     WhiteWins, BlackWins, GameIsDrawn, GameUnfinished,
269     GNUChessGame, XBoardGame, MoveNumberOne, 
270     Comment, PositionDiagram, ElapsedTime, PGNTag, NAG
271   } ChessMove;
272
273 typedef enum {
274     ColorShout, ColorSShout, ColorChannel1, ColorChannel, ColorKibitz,
275     ColorTell, ColorChallenge, ColorRequest, ColorSeek, ColorNormal,
276     ColorNone, NColorClasses
277 } ColorClass;
278
279 typedef enum {
280     SoundMove, SoundBell, SoundAlarm, SoundIcsWin, SoundIcsLoss,
281     SoundIcsDraw, SoundIcsUnfinished, NSoundClasses
282 } SoundClass;
283
284 /* Names for chess variants, not necessarily supported */
285 typedef enum {
286     VariantNormal,       /* Normal chess */
287     VariantLoadable,     /* "loadgame" command allowed (not really a variant)*/
288     VariantWildCastle,   /* Shuffle chess where king can castle from d file */
289     VariantNoCastle,     /* Shuffle chess with no castling at all */
290     VariantFischeRandom, /* FischeRandom */
291     VariantBughouse,     /* Bughouse, ICC/FICS rules */
292     VariantCrazyhouse,   /* Crazyhouse, ICC/FICS rules */
293     VariantLosers,       /* Try to lose all pieces or get mated (ICC wild 17)*/
294     VariantSuicide,      /* Try to lose all pieces incl. king (FICS) */
295     VariantGiveaway,     /* Try to have no legal moves left (ICC wild 26) */
296     VariantTwoKings,     /* Weird ICC wild 9 */
297     VariantKriegspiel,   /* Kriegspiel; pawns can capture invisible pieces */
298     VariantAtomic,       /* Capturing piece explodes (ICC wild 27) */
299     Variant3Check,       /* Win by giving check 3 times (ICC wild 25) */
300     VariantShatranj,     /* Unsupported (ICC wild 28) */
301     Variant29,           /* Temporary name for possible future ICC wild 29 */
302     Variant30,           /* Temporary name for possible future ICC wild 30 */
303     Variant31,           /* Temporary name for possible future ICC wild 31 */
304     Variant32,           /* Temporary name for possible future ICC wild 32 */
305     Variant33,           /* Temporary name for possible future ICC wild 33 */
306     Variant34,           /* Temporary name for possible future ICC wild 34 */
307     Variant35,           /* Temporary name for possible future ICC wild 35 */
308     Variant36,           /* Temporary name for possible future ICC wild 36 */
309     VariantShogi,        /* [HGM] added variants */
310     VariantXiangqi,
311     VariantCourier,
312     VariantGothic,
313     VariantCapablanca,
314     VariantKnightmate,
315     VariantFairy,        
316     VariantCylinder,
317     VariantFalcon,
318     VariantCapaRandom,
319     VariantBerolina,
320     VariantJanus,
321     VariantSuper,
322     VariantGreat,
323     VariantTwilight,
324     VariantMakruk,
325     VariantUnknown       /* Catchall for other unknown variants */
326 } VariantClass;
327
328 #define VARIANT_NAMES { \
329   "normal", \
330   "normal", \
331   "wildcastle", \
332   "nocastle", \
333   "fischerandom", \
334   "bughouse", \
335   "crazyhouse", \
336   "losers", \
337   "suicide", \
338   "giveaway", \
339   "twokings", \
340   "kriegspiel", \
341   "atomic", \
342   "3check", \
343   "shatranj", \
344   "wild29", \
345   "wild30", \
346   "wild31", \
347   "wild32", \
348   "wild33", \
349   "wild34", \
350   "wild35", \
351   "wild36", \
352   "shogi", \
353   "xiangqi", \
354   "courier", \
355   "gothic", \
356   "capablanca", \
357   "knightmate", \
358   "fairy", \
359   "cylinder", \
360   "falcon",\
361   "caparandom",\
362   "berolina",\
363   "janus",\
364   "super",\
365   "great",\
366   "twilight",\
367   "makruk",\
368   "unknown" \
369 }
370
371 typedef struct {
372 #if !defined(_amigados)
373     char *whitePieceColor;
374     char *blackPieceColor;
375     char *lightSquareColor;
376     char *darkSquareColor;
377     char *jailSquareColor;
378     char *highlightSquareColor;
379     char *premoveHighlightColor;
380 #else
381     int whitePieceColor;
382     int blackPieceColor;
383     int lightSquareColor;
384     int darkSquareColor;
385     int jailSquareColor;
386     int highlightSquareColor;
387     int premoveHighlightColor;
388 #endif
389     int movesPerSession;
390     int timeIncrement;
391     char *initString;
392     char *secondInitString;
393     char *firstComputerString;
394     char *secondComputerString;
395     char *firstChessProgram;
396     char *secondChessProgram;
397     char *firstDirectory;
398     char *secondDirectory;
399     Boolean firstPlaysBlack;
400     Boolean noChessProgram;
401     char *firstHost;
402     char *secondHost;
403     char *bitmapDirectory;
404     char *remoteShell;
405     char *remoteUser;
406     float timeDelay;
407     char *timeControl;
408     Boolean icsActive;
409     char *icsHost;
410     char *icsPort;
411     char *icsCommPort;  /* if set, use serial port instead of tcp host/port */
412     char *icsLogon;     /* Hack to permit variable logon scripts. */
413     char *icsHelper;
414     Boolean icsInputBox;
415     Boolean useTelnet;
416     Boolean seekGraph;
417     Boolean autoRefresh;
418     char *telnetProgram;
419     char *gateway;
420     char *loadGameFile;
421     int loadGameIndex;      /* game # within file */
422     char *saveGameFile;
423     Boolean autoSaveGames;
424     char *loadPositionFile;
425     int loadPositionIndex;  /* position # within file */
426     char *savePositionFile;
427     Boolean matchMode;
428     int matchGames;
429     Boolean monoMode;
430     Boolean debugMode;
431     Boolean clockMode;
432     char *boardSize;
433     Boolean Iconic;
434     char *searchTime;
435     int searchDepth;
436     Boolean showCoords;
437     char *clockFont;
438     char *messageFont; /* WinBoard only */
439     char *coordFont;
440     char *font; /* xboard only: all other fonts */
441     char *tagsFont; /* WinBoard only */
442     char *commentFont; /* WinBoard only */
443     char *icsFont; /* WinBoard only */
444     Boolean ringBellAfterMoves;
445     Boolean autoCallFlag;
446     Boolean flipView;
447     Boolean autoFlipView;
448     char *cmailGameName; /* xboard only */
449     Boolean alwaysPromoteToQueen;
450     Boolean oldSaveStyle;
451     Boolean oneClick;
452     Boolean quietPlay;
453     Boolean showThinking;
454     Boolean ponderNextMove;
455     Boolean periodicUpdates;
456     Boolean autoObserve;
457     Boolean autoComment;
458     Boolean getMoveList;
459     Boolean testLegality;
460     int borderXoffset; /* xboard only */
461     int borderYoffset; /* xboard only */
462     Boolean titleInWindow; /* xboard only */
463     Boolean localLineEditing; /* WinBoard only */
464     Boolean zippyTalk;
465     Boolean zippyPlay;
466     int flashCount; /* Number of times to flash (xboard only) */
467     int flashRate; /* Flashes per second (xboard only)  */
468     char *pixmapDirectory; /* Path to XPM/XIM files to use (xboard only) */
469     int msLoginDelay;  /* Delay per character (in msec) while sending
470                           ICS logon script (xboard only) */
471     Boolean colorize;   /* If True, use the following colors to color text */
472     /* Strings for colors, as "fg, bg, bold" (strings used in xboard only) */
473     char *colorShout;    // [HGM] IMPORTANT: order must conform to ColorClass definition
474     char *colorSShout;
475     char *colorChannel1;
476     char *colorChannel;
477     char *colorKibitz;
478     char *colorTell;
479     char *colorChallenge;
480     char *colorRequest;
481     char *colorSeek;
482     char *colorNormal;
483     char *soundProgram; /* sound-playing program */
484     char *soundShout;     // [HGM] IMPORTANT: order must be as in ColorClass
485     char *soundSShout;
486     char *soundChannel1;
487     char *soundChannel;
488     char *soundKibitz;
489     char *soundTell;
490     char *soundChallenge;
491     char *soundRequest;
492     char *soundSeek;
493     char *soundMove;     // [HGM] IMPORTANT: order must be as in SoundClass
494     char *soundBell;
495     char *soundIcsAlarm;
496     char *soundIcsWin;
497     char *soundIcsLoss;
498     char *soundIcsDraw;
499     char *soundIcsUnfinished;
500     Boolean reuseFirst;
501     Boolean reuseSecond;
502     Boolean animateDragging; /* If True, animate mouse dragging of pieces */
503     Boolean animate;    /* If True, animate non-mouse moves */
504     int animSpeed;      /* Delay in milliseconds between animation frames */
505     Boolean popupMoveErrors;
506     Boolean popupExitMessage;
507     int showJail;
508     Boolean highlightLastMove;
509     Boolean highlightDragging;
510     Boolean blindfold;          /* if true, no pieces are drawn */
511     Boolean premove;            /* true if premove feature enabled */ 
512     Boolean premoveWhite;       /* true if premoving White first move  */ 
513     char *premoveWhiteText;     /* text of White premove 1 */ 
514     Boolean premoveBlack;       /* true if premoving Black first move */ 
515     char *premoveBlackText;     /* text of Black premove 1 */ 
516     Boolean icsAlarm;           /* true if sounding alarm at a certain time */  
517     int icsAlarmTime;           /* time to sound alarm, in milliseconds */
518     Boolean autoRaiseBoard;
519     int fontSizeTolerance; /* xboard only */
520     char *initialMode;
521     char *variant;
522     int firstProtocolVersion;
523     int secondProtocolVersion;
524     Boolean showButtonBar;
525     Boolean icsEngineAnalyze; 
526
527     /* [AS] New properties (down to the "ZIPPY" part) */
528     Boolean firstScoreIsAbsolute;  /* If true, engine score is always from white side */
529     Boolean secondScoreIsAbsolute; /* If true, engine score is always from white side */
530     Boolean saveExtendedInfoInPGN; /* If true, saved PGN games contain extended info */
531     Boolean hideThinkingFromHuman; /* If true, program thinking is generated but not displayed in human/computer matches */
532     char * liteBackTextureFile; /* Name of texture bitmap for lite squares */
533     char * darkBackTextureFile; /* Name of texture bitmap for dark squares */
534     int liteBackTextureMode;
535     int darkBackTextureMode;
536     char * renderPiecesWithFont; /* Name of font for rendering chess pieces */
537     char * fontToPieceTable; /* Map to translate font character to chess pieces */
538     int fontBackColorWhite;
539     int fontForeColorWhite;
540     int fontBackColorBlack;
541     int fontForeColorBlack;
542     int fontPieceSize; /* Size of font relative to square (percentage) */
543     int overrideLineGap; /* If >= 0 overrides the lineGap value of the board size properties */
544     int adjudicateLossThreshold; /* Adjudicate a two-machine game if both engines agree the score is below this for 6 plies */
545     int delayBeforeQuit;
546     int delayAfterQuit;
547     char * nameOfDebugFile;
548     char * pgnEventHeader;
549     int defaultFrcPosition;
550     char * gameListTags;
551     Boolean saveOutOfBookInfo;
552     Boolean showEvalInMoveHistory;
553     int evalHistColorWhite;
554     int evalHistColorBlack;
555     Boolean highlightMoveWithArrow;
556     int highlightArrowColor;
557     Boolean useStickyWindows;
558     Boolean bgObserve;   /* [HGM] bughouse */
559     int adjudicateDrawMoves;
560     Boolean autoDisplayComment;
561     Boolean autoDisplayTags;
562     Boolean firstIsUCI;
563     Boolean secondIsUCI;
564     Boolean firstHasOwnBookUCI;
565     Boolean secondHasOwnBookUCI;
566     char * adapterCommand;
567     char * polyglotDir;
568     Boolean usePolyglotBook;
569     char * polyglotBook;
570     int defaultHashSize;
571     int defaultCacheSizeEGTB;
572     char * defaultPathEGTB;
573
574     /* [HGM] Board size */
575     int NrFiles;
576     int NrRanks;
577     int holdingsSize;
578     int matchPause;
579     char * pieceToCharTable;
580     Boolean allWhite;
581     Boolean upsideDown;
582     Boolean alphaRank;
583     Boolean testClaims;
584     Boolean checkMates;
585     Boolean materialDraws;
586     Boolean trivialDraws;
587     int ruleMoves;
588     int drawRepeats;
589
590 #if ZIPPY
591     char *zippyLines;
592     char *zippyPinhead;
593     char *zippyPassword;
594     char *zippyPassword2;
595     char *zippyWrongPassword;
596     char *zippyAcceptOnly;
597     int zippyUseI;
598     int zippyBughouse;
599     int zippyNoplayCrafty;
600     char *zippyGameEnd;
601     char *zippyGameStart;
602     int zippyAdjourn;
603     int zippyAbort;
604     char *zippyVariants;
605     int zippyMaxGames;
606     int zippyReplayTimeout; /*seconds*/
607     int zippyShortGame; /* [HGM] aborter   */
608 #endif
609     Boolean lowTimeWarning; /* [HGM] low time */
610     char *lowTimeWarningColor;
611
612     char *serverMovesName;
613     Boolean suppressLoadMoves;
614     int serverPause;
615     int firstTimeOdds;
616     int secondTimeOdds;
617     int timeOddsMode;
618     int firstAccumulateTC;
619     int secondAccumulateTC;
620     int firstNPS;
621     int secondNPS;
622     Boolean autoKibitz;
623     int engineComments;
624     char *userName;
625     int rewindIndex;    /* [HGM] autoinc   */
626     int sameColorGames; /* [HGM] alternate */
627     int smpCores;       /* [HGM] SMP       */
628     char *egtFormats;
629     int niceEngines;    /* [HGM] nice      */
630     char *firstLogo;    /* [HGM] logo      */
631     char *secondLogo;
632     Boolean autoLogo;
633     Boolean noGUI;      /* [HGM] fast: suppress all display updates */
634     char *firstOptions; /* [HGM] options   */
635     char *secondOptions;
636     char *fenOverride1;
637     char *fenOverride2;
638     Boolean keepAlive;  /* [HGM] alive     */
639     Boolean forceIllegal;/*[HGM] illegal   */
640     Boolean noJoin;     /* [HGM] join      */
641     char *wrapContSeq; /* continuation sequence when xboard wraps text */
642     Boolean useInternalWrap; /* use internal wrapping -- noJoin usurps this if set */
643     Boolean pasteSelection; /* paste X selection instead of clipboard */
644     int nrVariations;   /* [HGM] multivar  */
645     Boolean dropMenu;   /* [HGM] pv        */
646     Boolean markers;    /* [HGM] markers   */
647 } AppData, *AppDataPtr;
648
649 /* [AS] PGN tags (for showing in the game list) */
650 #define GLT_EVENT           'e'
651 #define GLT_SITE            's'
652 #define GLT_DATE            'd'
653 #define GLT_ROUND           'o'
654 #define GLT_PLAYERS         'p'     /* I.e. white "-" black */
655 #define GLT_RESULT          'r'
656 #define GLT_WHITE_ELO       'w'
657 #define GLT_BLACK_ELO       'b'
658 #define GLT_TIME_CONTROL    't'
659 #define GLT_VARIANT         'v'
660 #define GLT_OUT_OF_BOOK     'a'
661 #define GLT_RESULT_COMMENT  'c'     /* [HGM] rescom */
662
663 #define GLT_DEFAULT_TAGS    "eprd"  /* Event, players, result, date */
664
665 #define GLT_ALL_TAGS        "esdoprwbtvac"
666
667 #define PGN_OUT_OF_BOOK     "Annotator"
668
669 extern AppData appData;
670
671 typedef struct {
672     /* PGN 7-tag info */
673     char *event;
674     char *site;
675     char *date;
676     char *round;
677     char *white;
678     char *black;
679     ChessMove result;
680     /* Additional info */
681     char *fen;          /* NULL or FEN for starting position; input only */
682     char *resultDetails;
683     char *timeControl;
684     char *extraTags;    /* NULL or "[Tag \"Value\"]\n", etc. */
685     int whiteRating;    /* -1 if unknown */
686     int blackRating;    /* -1 if unknown */
687     VariantClass variant;
688     char *outOfBook;    /* [AS] Move and score when engine went out of book */
689     int boardWidth;     /* [HGM] adjustable board size */
690     int boardHeight;
691 /* [HGM] For Shogi and Crazyhouse: */
692     int holdingsSize;  /* number of different piece types in holdings       */
693     int holdingsWidth; /* number of files left and right of board, 0 or 2   */
694 } GameInfo;
695
696 /* [AS] Search stats from chessprogram, for the played move */
697 // [HGM] moved here from backend.h because it occurs in declarations of front-end functions
698 typedef struct {
699     int score;  /* Centipawns */
700     int depth;  /* Plies */
701     int time;   /* Milliseconds */
702 } ChessProgramStats_Move;
703
704 /* [AS] Layout management */
705 typedef struct {
706     Boolean visible;
707     int x;
708     int y;
709     int width;
710     int height;
711 } WindowPlacement;
712
713 extern WindowPlacement wpEngineOutput;
714 extern WindowPlacement wpEvalGraph;
715 extern WindowPlacement wpMoveHistory;
716 extern WindowPlacement wpGameList;
717 extern WindowPlacement wpTags;
718
719 // [HGM] chat   
720 #define MAX_CHAT 5
721 extern int chatCount;
722 extern char chatPartner[MAX_CHAT][MSG_SIZ];
723
724
725 #endif
726