Implement searching games in Game List for a position
[xboard.git] / common.h
1 /*
2  * common.h -- Common definitions for X and Windows NT versions of XBoard
3  *
4  * Copyright 1991 by Digital Equipment Corporation, Maynard,
5  * Massachusetts. 
6  *
7  * Enhancements Copyright 1992-2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006,
8  * 2007, 2008, 2009, 2010, 2011 Free Software Foundation, Inc.
9  *
10  * Enhancements Copyright 2005 Alessandro Scotti
11  *
12  * The following terms apply to Digital Equipment Corporation's copyright
13  * interest in XBoard:
14  * ------------------------------------------------------------------------
15  * All Rights Reserved
16  *
17  * Permission to use, copy, modify, and distribute this software and its
18  * documentation for any purpose and without fee is hereby granted,
19  * provided that the above copyright notice appear in all copies and that
20  * both that copyright notice and this permission notice appear in
21  * supporting documentation, and that the name of Digital not be
22  * used in advertising or publicity pertaining to distribution of the
23  * software without specific, written prior permission.
24  *
25  * DIGITAL DISCLAIMS ALL WARRANTIES WITH REGARD TO THIS SOFTWARE, INCLUDING
26  * ALL IMPLIED WARRANTIES OF MERCHANTABILITY AND FITNESS, IN NO EVENT SHALL
27  * DIGITAL BE LIABLE FOR ANY SPECIAL, INDIRECT OR CONSEQUENTIAL DAMAGES OR
28  * ANY DAMAGES WHATSOEVER RESULTING FROM LOSS OF USE, DATA OR PROFITS,
29  * WHETHER IN AN ACTION OF CONTRACT, NEGLIGENCE OR OTHER TORTIOUS ACTION,
30  * ARISING OUT OF OR IN CONNECTION WITH THE USE OR PERFORMANCE OF THIS
31  * SOFTWARE.
32  * ------------------------------------------------------------------------
33  *
34  * The following terms apply to the enhanced version of XBoard
35  * distributed by the Free Software Foundation:
36  * ------------------------------------------------------------------------
37  *
38  * GNU XBoard is free software: you can redistribute it and/or modify
39  * it under the terms of the GNU General Public License as published by
40  * the Free Software Foundation, either version 3 of the License, or (at
41  * your option) any later version.
42  *
43  * GNU XBoard is distributed in the hope that it will be useful, but
44  * WITHOUT ANY WARRANTY; without even the implied warranty of
45  * MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE. See the GNU
46  * General Public License for more details.
47  *
48  * You should have received a copy of the GNU General Public License
49  * along with this program. If not, see http://www.gnu.org/licenses/.  *
50  *
51  *------------------------------------------------------------------------
52  ** See the file ChangeLog for a revision history.  */
53
54 #ifndef _COMMON
55 #define _COMMON
56
57
58 /* Begin compatibility grunge  */
59
60 #if defined(__STDC__) || defined(WIN32) || defined(_amigados)
61 #define P(args) args
62 typedef void *VOIDSTAR;
63 #else
64 #define P(args)         ()
65 typedef char *VOIDSTAR;
66 #endif
67
68 #ifdef WIN32
69 typedef char Boolean;
70 typedef char *String;
71 #define popen _popen
72 #define pclose _pclose
73
74 #else
75 #ifdef _amigados        /*  It is important, that these types have  */
76 typedef int Boolean;    /*  a length of 4 bytes each, as we are     */
77 typedef char *String;   /*  using ReadArgs() for argument parsing.  */
78 #ifdef _DCC
79 FILE *popen(const char *, const char *);
80 int pclose(FILE *);
81 #endif
82
83 #else
84 #include <X11/Intrinsic.h>
85 #endif
86 #endif
87
88
89 #ifndef TRUE
90 #define TRUE 1
91 #define FALSE 0
92 #endif
93
94 #define UNKNOWN -1 /* [HGM] nps */
95
96 #if !HAVE_RANDOM
97 # if HAVE_RAND48
98 #  define srandom srand48
99 #  define random lrand48
100 # else /* not HAVE_RAND48 */
101 #  define srandom srand
102 #  define random rand
103 # endif /* not HAVE_RAND48 */
104 #endif /* !HAVE_RANDOM */
105
106 /* End compatibility grunge */
107
108 #define PROTOVER                2       /* engine protocol version */
109
110 // [HGM] license: Messages that engines must print to satisfy their license requirements for patented variants
111 #define GOTHIC "Gothic Chess (see www.GothicChess.com) is licensed under U.S. Patent #6,481,716 by Ed Trice"
112 #define NOFALCON "Falcon Chess (see www.chessvariants.com) is licensed under U.S. Patent #5,690,334 by George W. Duke"
113
114 /* [HGM] Some notes about board sizes:
115    In games that allow piece drops, the holdings are considered part of the
116    board, in the leftmost and rightmost two files. This way they are
117    automatically part of the game-history states, and enjoy all display
118    functions (including drag-drop and click-click moves to the regular part
119    of the board). The drawback of this is that the internal numbering of
120    files starts at 2 for the a-file if holdings are displayed. To ensure
121    consistency, this shifted numbering system is used _everywhere_ in the
122    code, and conversion to the 'normal' system only takes place when the
123    file number is converted to or from ASCII (by redefining the character
124    constant 'a'). This works because Winboard only communicates with the
125    outside world in ASCII. In a similar way, the different rank numbering
126    systems (starting at rank 0 or 1) are implemented by redefining '1'.
127 */
128 #define BOARD_RANKS             11             /* [HGM] for in declarations  */
129 #define BOARD_FILES             16             /* [HGM] for in declarations  */
130 #define BOARD_HEIGHT (gameInfo.boardHeight)    /* [HGM] made user adjustable */
131 #define BOARD_WIDTH  (gameInfo.boardWidth + 2*gameInfo.holdingsWidth)   
132 #define BOARD_LEFT   (gameInfo.holdingsWidth)  /* [HGM] play-board edges     */
133 #define BOARD_RGHT   (gameInfo.boardWidth + gameInfo.holdingsWidth)
134 #define CASTLING     (BOARD_RANKS-1)           /* [HGM] hide in upper rank   */
135 #define EP_STATUS    CASTLING][(BOARD_FILES-2) /* [HGM] in upper rank        */
136 #define HOLDINGS_SET CASTLING][(BOARD_FILES-1) /* [HGM] in upper-right corner*/
137 #define ONE          ('1'-(BOARD_HEIGHT>9))    /* [HGM] foremost board rank  */
138 #define AAA          ('a'-BOARD_LEFT)          /* [HGM] leftmost board file  */
139 #define DROP_RANK               -3
140 #define MAX_MOVES               1000
141 #define MSG_SIZ                 512
142 #define DIALOG_SIZE             256
143 #define STAR_MATCH_N            16
144 #define MOVE_LEN                32
145 #define TIME_CONTROL            "5"     /* in minutes */
146 #define TIME_DELAY_QUOTE        "1.0"   /* seconds between moves */
147 #define TIME_DELAY              ((float) 1.0)
148 #define MOVES_PER_SESSION       40      /* moves per TIME_CONTROL */
149 #define TIME_INCREMENT          -1      /* if >= 0, MOVES_PER_SESSION unused */
150 #define WhiteOnMove(move)       (((move) % 2) == 0)
151 #define ICS_HOST                "chessclub.com"
152 #define ICS_PORT                "5000"
153 #define ICS_COMM_PORT           ""
154 #define FIRST_HOST              "localhost"
155 #define SECOND_HOST             "localhost"
156 #define TELNET_PROGRAM          "telnet"
157 #define DEF_BITMAP_DIR          BITMAPDIR
158 #define MATCH_MODE              "False"
159 #define INIT_STRING             "new\nrandom\n"
160 #define WHITE_STRING            "white\ngo\n"
161 #define BLACK_STRING            "black\ngo\n"
162 #define COMPUTER_STRING         "computer\n"
163 #define REUSE_CHESS_PROGRAMS    1
164 #define WHITE_PIECE_COLOR       "#FFFFCC"
165 #define BLACK_PIECE_COLOR       "#202020"
166 #define LIGHT_SQUARE_COLOR      "#C8C365"
167 #define DARK_SQUARE_COLOR       "#77A26D"
168 #define JAIL_SQUARE_COLOR       "#808080"
169 #define HIGHLIGHT_SQUARE_COLOR  "#FFFF00"
170 #define PREMOVE_HIGHLIGHT_COLOR "#FF0000"
171 #define LOWTIMEWARNING_COLOR    "#FF0000"
172 #define BELLCHAR                '\007'
173 #define NULLCHAR                '\000'
174 #define FEATURE_TIMEOUT         10000 /*ms*/
175
176 #define CLOCK_FONT 0
177 #define MESSAGE_FONT 1
178 #define COORD_FONT 2
179 #define CONSOLE_FONT 3
180 #define COMMENT_FONT 4
181 #define EDITTAGS_FONT 5
182 #define MOVEHISTORY_FONT 6
183 #define GAMELIST_FONT 7
184 #define NUM_FONTS 8
185
186 /* Default to no flashing (the "usual" XBoard behavior) */
187 #define FLASH_COUNT     0               /* Number of times to flash */
188 #define FLASH_RATE      5               /* Flashes per second */
189
190 /* Default delay per character (in msec) while sending login script */
191 #define MS_LOGIN_DELAY  0
192
193 /* [AS] Support for background textures */
194 #define BACK_TEXTURE_MODE_DISABLED      0
195 #define BACK_TEXTURE_MODE_PLAIN         1
196 #define BACK_TEXTURE_MODE_FULL_RANDOM   2
197
198 /* Zippy defaults */
199 #define ZIPPY_TALK FALSE
200 #define ZIPPY_PLAY FALSE
201 #define ZIPPY_LINES "yow.lines"
202 #define ZIPPY_PINHEAD ""
203 #define ZIPPY_PASSWORD ""
204 #define ZIPPY_PASSWORD2 ""
205 #define ZIPPY_WRONG_PASSWORD ""
206 #define ZIPPY_ACCEPT_ONLY ""
207 #define ZIPPY_USE_I TRUE
208 #define ZIPPY_BUGHOUSE 0
209 #define ZIPPY_NOPLAY_CRAFTY FALSE
210 #define ZIPPY_GAME_END "gameend\n"
211 #define ZIPPY_GAME_START ""
212 #define ZIPPY_ADJOURN FALSE
213 #define ZIPPY_ABORT FALSE
214 #define ZIPPY_VARIANTS "normal,fischerandom,crazyhouse,losers,suicide,3checks,twokings,bughouse,shatranj"
215 #define ZIPPY_MAX_GAMES 0
216 #define ZIPPY_REPLAY_TIMEOUT 120
217
218 typedef enum {
219     BeginningOfGame, MachinePlaysWhite, MachinePlaysBlack,
220     AnalyzeMode, AnalyzeFile, TwoMachinesPlay,
221     EditGame, PlayFromGameFile, EndOfGame, EditPosition, Training,
222     IcsIdle, IcsPlayingWhite, IcsPlayingBlack, IcsObserving,
223     IcsExamining
224   } GameMode;
225
226 typedef enum {
227     /* [HGM] the order here is crucial for Crazyhouse & Shogi: */
228     /* only the first N pieces can go into the holdings, and   */
229     /* promotions in those variants shift P-W to U-S           */
230     WhitePawn, WhiteKnight, WhiteBishop, WhiteRook, WhiteQueen, 
231     WhiteFerz, WhiteAlfil, WhiteAngel, WhiteMarshall, WhiteWazir, WhiteMan, 
232     WhiteCannon, WhiteNightrider, WhiteCardinal, WhiteDragon, WhiteGrasshopper,
233     WhiteSilver, WhiteFalcon, WhiteLance, WhiteCobra, WhiteUnicorn, WhiteKing,
234     BlackPawn, BlackKnight, BlackBishop, BlackRook, BlackQueen,
235     BlackFerz, BlackAlfil, BlackAngel, BlackMarshall, BlackWazir, BlackMan, 
236     BlackCannon, BlackNightrider, BlackCardinal, BlackDragon, BlackGrasshopper,
237     BlackSilver, BlackFalcon, BlackLance, BlackCobra, BlackUnicorn, BlackKing,
238     EmptySquare, 
239     NoRights, // [HGM] gamestate: for castling rights hidden in board[CASTLING]
240     ClearBoard, WhitePlay, BlackPlay, PromotePiece, DemotePiece /*for use on EditPosition menus*/
241   } ChessSquare;
242
243 /* [HGM] some macros that can be used as prefixes to convert piece types */
244 #define WHITE_TO_BLACK (int)BlackPawn - (int)WhitePawn + (int)
245 #define BLACK_TO_WHITE (int)WhitePawn - (int)BlackPawn + (int)
246 #define PROMOTED       (int)WhiteDragon - (int)WhiteRook + (int)
247 #define DEMOTED        (int)WhiteRook - (int)WhiteDragon + (int)
248 #define SHOGI          (int)EmptySquare + (int)
249
250
251 typedef ChessSquare Board[BOARD_RANKS][BOARD_FILES];
252
253 typedef enum {
254     EndOfFile = 0,
255     WhiteKingSideCastle, WhiteQueenSideCastle,
256     WhiteKingSideCastleWild, WhiteQueenSideCastleWild,
257     WhiteHSideCastleFR, WhiteASideCastleFR, 
258     BlackKingSideCastle, BlackQueenSideCastle,
259     BlackKingSideCastleWild, BlackQueenSideCastleWild,
260     BlackHSideCastleFR, BlackASideCastleFR, 
261     WhitePromotion, WhiteNonPromotion,
262     BlackPromotion, BlackNonPromotion,
263     WhiteCapturesEnPassant, BlackCapturesEnPassant,
264     WhiteDrop, BlackDrop, 
265     NormalMove, AmbiguousMove, IllegalMove, ImpossibleMove,
266     WhiteWins, BlackWins, GameIsDrawn, GameUnfinished,
267     GNUChessGame, XBoardGame, MoveNumberOne, Open, Close, Nothing,
268     Comment, PositionDiagram, ElapsedTime, PGNTag, NAG
269   } ChessMove;
270
271 typedef enum {
272     ColorShout, ColorSShout, ColorChannel1, ColorChannel, ColorKibitz,
273     ColorTell, ColorChallenge, ColorRequest, ColorSeek, ColorNormal,
274     ColorNone, NColorClasses
275 } ColorClass;
276
277 typedef enum {
278     SoundMove, SoundBell, SoundAlarm, SoundIcsWin, SoundIcsLoss,
279     SoundIcsDraw, SoundIcsUnfinished, NSoundClasses
280 } SoundClass;
281
282 /* Names for chess variants, not necessarily supported */
283 typedef enum {
284     VariantNormal,       /* Normal chess */
285     VariantLoadable,     /* "loadgame" command allowed (not really a variant)*/
286     VariantWildCastle,   /* Shuffle chess where king can castle from d file */
287     VariantNoCastle,     /* Shuffle chess with no castling at all */
288     VariantFischeRandom, /* FischeRandom */
289     VariantBughouse,     /* Bughouse, ICC/FICS rules */
290     VariantCrazyhouse,   /* Crazyhouse, ICC/FICS rules */
291     VariantLosers,       /* Try to lose all pieces or get mated (ICC wild 17)*/
292     VariantSuicide,      /* Try to lose all pieces incl. king (FICS) */
293     VariantGiveaway,     /* Try to have no legal moves left (ICC wild 26) */
294     VariantTwoKings,     /* Weird ICC wild 9 */
295     VariantKriegspiel,   /* Kriegspiel; pawns can capture invisible pieces */
296     VariantAtomic,       /* Capturing piece explodes (ICC wild 27) */
297     Variant3Check,       /* Win by giving check 3 times (ICC wild 25) */
298     VariantShatranj,     /* Unsupported (ICC wild 28) */
299     Variant29,           /* Temporary name for possible future ICC wild 29 */
300     Variant30,           /* Temporary name for possible future ICC wild 30 */
301     Variant31,           /* Temporary name for possible future ICC wild 31 */
302     Variant32,           /* Temporary name for possible future ICC wild 32 */
303     Variant33,           /* Temporary name for possible future ICC wild 33 */
304     Variant34,           /* Temporary name for possible future ICC wild 34 */
305     Variant35,           /* Temporary name for possible future ICC wild 35 */
306     Variant36,           /* Temporary name for possible future ICC wild 36 */
307     VariantShogi,        /* [HGM] added variants */
308     VariantXiangqi,
309     VariantCourier,
310     VariantGothic,
311     VariantCapablanca,
312     VariantKnightmate,
313     VariantFairy,        
314     VariantCylinder,
315     VariantFalcon,
316     VariantCapaRandom,
317     VariantBerolina,
318     VariantJanus,
319     VariantSuper,
320     VariantGreat,
321     VariantTwilight,
322     VariantMakruk,
323     VariantSChess,
324     VariantGrand,
325     VariantSpartan,
326     VariantUnknown       /* Catchall for other unknown variants */
327 } VariantClass;
328
329 #define VARIANT_NAMES { \
330   "normal", \
331   "normal", \
332   "wildcastle", \
333   "nocastle", \
334   "fischerandom", \
335   "bughouse", \
336   "crazyhouse", \
337   "losers", \
338   "suicide", \
339   "giveaway", \
340   "twokings", \
341   "kriegspiel", \
342   "atomic", \
343   "3check", \
344   "shatranj", \
345   "wild29", \
346   "wild30", \
347   "wild31", \
348   "wild32", \
349   "wild33", \
350   "wild34", \
351   "wild35", \
352   "wild36", \
353   "shogi", \
354   "xiangqi", \
355   "courier", \
356   "gothic", \
357   "capablanca", \
358   "knightmate", \
359   "fairy", \
360   "cylinder", \
361   "falcon",\
362   "caparandom",\
363   "berolina",\
364   "janus",\
365   "super",\
366   "great",\
367   "twilight",\
368   "makruk",\
369   "seirawan",\
370   "grand",\
371   "spartan",\
372   "unknown" \
373 }
374
375 #define ENGINES 2
376
377 typedef struct {
378     char *language;
379 #if !defined(_amigados)
380     char *whitePieceColor;
381     char *blackPieceColor;
382     char *lightSquareColor;
383     char *darkSquareColor;
384     char *jailSquareColor;
385     char *highlightSquareColor;
386     char *premoveHighlightColor;
387 #else
388     int whitePieceColor;
389     int blackPieceColor;
390     int lightSquareColor;
391     int darkSquareColor;
392     int jailSquareColor;
393     int highlightSquareColor;
394     int premoveHighlightColor;
395 #endif
396     int movesPerSession;
397     float timeIncrement;
398     char *engInitString[ENGINES];
399     char *computerString[ENGINES];
400     char *chessProgram[ENGINES];
401     char *directory[ENGINES];
402     char *pgnName[ENGINES];
403     Boolean firstPlaysBlack;
404     Boolean noChessProgram;
405     char *host[ENGINES];
406     char *bitmapDirectory;
407     char *soundDirectory;
408     char *remoteShell;
409     char *remoteUser;
410     float timeDelay;
411     char *timeControl;
412     Boolean icsActive;
413     char *icsHost;
414     char *icsPort;
415     char *icsCommPort;  /* if set, use serial port instead of tcp host/port */
416     char *icsLogon;     /* Hack to permit variable logon scripts. */
417     char *icsHelper;
418     Boolean icsInputBox;
419     Boolean useTelnet;
420     Boolean seekGraph;
421     Boolean autoRefresh;
422     char *telnetProgram;
423     char *gateway;
424     char *loadGameFile;
425     int loadGameIndex;      /* game # within file */
426     char *saveGameFile;
427     Boolean autoSaveGames;
428     char *loadPositionFile;
429     int loadPositionIndex;  /* position # within file */
430     char *savePositionFile;
431     Boolean matchMode;
432     int matchGames;
433     Boolean monoMode;
434     Boolean debugMode;
435     Boolean clockMode;
436     char *boardSize;
437     Boolean Iconic;
438     char *searchTime;
439     int searchDepth;
440     Boolean showCoords;
441     char *clockFont;
442     char *messageFont; /* WinBoard only */
443     char *coordFont;
444     char *font; /* xboard only: all other fonts */
445     char *tagsFont; /* WinBoard only */
446     char *commentFont; /* WinBoard only */
447     char *icsFont; /* WinBoard only */
448     Boolean ringBellAfterMoves;
449     Boolean autoCallFlag;
450     Boolean flipView;
451     Boolean autoFlipView;
452     char *cmailGameName; /* xboard only */
453     Boolean alwaysPromoteToQueen;
454     Boolean oldSaveStyle;
455     Boolean oneClick;
456     Boolean quietPlay;
457     Boolean showThinking;
458     Boolean ponderNextMove;
459     Boolean periodicUpdates;
460     Boolean autoObserve;
461     Boolean autoComment;
462     Boolean getMoveList;
463     Boolean testLegality;
464     int borderXoffset; /* xboard only */
465     int borderYoffset; /* xboard only */
466     Boolean titleInWindow; /* xboard only */
467     Boolean localLineEditing; /* WinBoard only */
468     Boolean zippyTalk;
469     Boolean zippyPlay;
470     int flashCount; /* Number of times to flash (xboard only) */
471     int flashRate; /* Flashes per second (xboard only)  */
472     char *pixmapDirectory; /* Path to XPM/XIM files to use (xboard only) */
473     int msLoginDelay;  /* Delay per character (in msec) while sending
474                           ICS logon script (xboard only) */
475     Boolean colorize;   /* If True, use the following colors to color text */
476     /* Strings for colors, as "fg, bg, bold" (strings used in xboard only) */
477     char *colorShout;    // [HGM] IMPORTANT: order must conform to ColorClass definition
478     char *colorSShout;
479     char *colorChannel1;
480     char *colorChannel;
481     char *colorKibitz;
482     char *colorTell;
483     char *colorChallenge;
484     char *colorRequest;
485     char *colorSeek;
486     char *colorNormal;
487     char *soundProgram; /* sound-playing program */
488     char *soundShout;     // [HGM] IMPORTANT: order must be as in ColorClass
489     char *soundSShout;
490     char *soundChannel1;
491     char *soundChannel;
492     char *soundKibitz;
493     char *soundTell;
494     char *soundChallenge;
495     char *soundRequest;
496     char *soundSeek;
497     char *soundMove;     // [HGM] IMPORTANT: order must be as in SoundClass
498     char *soundBell;
499     char *soundIcsAlarm;
500     char *soundIcsWin;
501     char *soundIcsLoss;
502     char *soundIcsDraw;
503     char *soundIcsUnfinished;
504     Boolean disguise;        /* [HGM] Promoted Pawns look like pieces in bughouse */
505     Boolean reuse[ENGINES];
506     Boolean animateDragging; /* If True, animate mouse dragging of pieces */
507     Boolean animate;    /* If True, animate non-mouse moves */
508     int animSpeed;      /* Delay in milliseconds between animation frames */
509     Boolean popupMoveErrors;
510     Boolean popupExitMessage;
511     int showJail;
512     Boolean highlightLastMove;
513     Boolean highlightDragging;
514     Boolean blindfold;          /* if true, no pieces are drawn */
515     Boolean premove;            /* true if premove feature enabled */ 
516     Boolean premoveWhite;       /* true if premoving White first move  */ 
517     char *premoveWhiteText;     /* text of White premove 1 */ 
518     Boolean premoveBlack;       /* true if premoving Black first move */ 
519     char *premoveBlackText;     /* text of Black premove 1 */ 
520     Boolean icsAlarm;           /* true if sounding alarm at a certain time */  
521     int icsAlarmTime;           /* time to sound alarm, in milliseconds */
522     Boolean autoRaiseBoard;
523     int fontSizeTolerance; /* xboard only */
524     char *initialMode;
525     char *variant;
526     char *chatBoxes;
527     int protocolVersion[ENGINES];
528     Boolean showButtonBar;
529     Boolean icsEngineAnalyze; 
530     Boolean variations;         /* [HGM] enable variation-tree walking */
531
532     /* [AS] New properties (down to the "ZIPPY" part) */
533     Boolean scoreIsAbsolute[ENGINES];  /* If true, engine score is always from white side */
534     Boolean saveExtendedInfoInPGN; /* If true, saved PGN games contain extended info */
535     Boolean hideThinkingFromHuman; /* If true, program thinking is generated but not displayed in human/computer matches */
536     char * liteBackTextureFile; /* Name of texture bitmap for lite squares */
537     char * darkBackTextureFile; /* Name of texture bitmap for dark squares */
538     int liteBackTextureMode;
539     int darkBackTextureMode;
540     char * renderPiecesWithFont; /* Name of font for rendering chess pieces */
541     char * fontToPieceTable; /* Map to translate font character to chess pieces */
542     int fontBackColorWhite;
543     int fontForeColorWhite;
544     int fontBackColorBlack;
545     int fontForeColorBlack;
546     int fontPieceSize; /* Size of font relative to square (percentage) */
547     int overrideLineGap; /* If >= 0 overrides the lineGap value of the board size properties */
548     int adjudicateLossThreshold; /* Adjudicate a two-machine game if both engines agree the score is below this for 6 plies */
549     int delayBeforeQuit;
550     int delayAfterQuit;
551     char * nameOfDebugFile;
552     char * pgnEventHeader;
553     int defaultFrcPosition;
554     char * gameListTags;
555     Boolean saveOutOfBookInfo;
556     Boolean showEvalInMoveHistory;
557     int evalHistColorWhite;
558     int evalHistColorBlack;
559     Boolean highlightMoveWithArrow;
560     int highlightArrowColor;
561     Boolean useStickyWindows;
562     Boolean bgObserve;   /* [HGM] bughouse */
563     Boolean dualBoard;   /* [HGM] dual     */
564     int adjudicateDrawMoves;
565     Boolean autoDisplayComment;
566     Boolean autoDisplayTags;
567     Boolean isUCI[ENGINES];
568     Boolean hasOwnBookUCI[ENGINES];
569     char * adapterCommand;
570     char * ucciAdapter;
571     char * polyglotDir;
572     Boolean usePolyglotBook;
573     char * polyglotBook;
574     int bookDepth;
575     int bookStrength;
576     int defaultHashSize;
577     int defaultCacheSizeEGTB;
578     char * defaultPathEGTB;
579     int defaultMatchGames;
580
581     /* [HGM] Board size */
582     int NrFiles;
583     int NrRanks;
584     int holdingsSize;
585     int matchPause;
586     char * pieceToCharTable;
587     char * pieceNickNames;
588     char * colorNickNames;
589     Boolean allWhite;
590     Boolean upsideDown;
591     Boolean alphaRank;
592     Boolean testClaims;
593     Boolean checkMates;
594     Boolean materialDraws;
595     Boolean trivialDraws;
596     int ruleMoves;
597     int drawRepeats;
598
599 #if ZIPPY
600     char *zippyLines;
601     char *zippyPinhead;
602     char *zippyPassword;
603     char *zippyPassword2;
604     char *zippyWrongPassword;
605     char *zippyAcceptOnly;
606     int zippyUseI;
607     int zippyBughouse;
608     int zippyNoplayCrafty;
609     char *zippyGameEnd;
610     char *zippyGameStart;
611     int zippyAdjourn;
612     int zippyAbort;
613     char *zippyVariants;
614     int zippyMaxGames;
615     int zippyReplayTimeout; /*seconds*/
616     int zippyShortGame; /* [HGM] aborter   */
617 #endif
618     Boolean lowTimeWarning; /* [HGM] low time */
619     char *lowTimeWarningColor;
620
621     char *serverMovesName;
622     Boolean suppressLoadMoves;
623     int serverPause;
624     int timeOdds[ENGINES];
625     int timeOddsMode;
626     int accumulateTC[ENGINES];
627     int NPS[ENGINES];
628     Boolean autoKibitz;
629     int engineComments;
630     int eloThreshold1;  /* [HGM] select   */
631     int eloThreshold2;
632     int dateThreshold;
633     int searchMode;
634     char *userName;
635     int rewindIndex;    /* [HGM] autoinc   */
636     int sameColorGames; /* [HGM] alternate */
637     int smpCores;       /* [HGM] SMP       */
638     char *egtFormats;
639     int niceEngines;    /* [HGM] nice      */
640     char *logo[ENGINES];/* [HGM] logo      */
641     char *pairingEngine;/* [HGM] pairing   */
642     Boolean autoLogo;
643     Boolean noGUI;      /* [HGM] fast: suppress all display updates */
644     char *engOptions[ENGINES]; /* [HGM] options   */
645     char *fenOverride[ENGINES];
646     Boolean keepAlive;  /* [HGM] alive     */
647     Boolean forceIllegal;/*[HGM] illegal   */
648     Boolean noJoin;     /* [HGM] join      */
649     char *wrapContSeq; /* continuation sequence when xboard wraps text */
650     Boolean useInternalWrap; /* use internal wrapping -- noJoin usurps this if set */
651     Boolean pasteSelection; /* paste X selection instead of clipboard */
652     int nrVariations;   /* [HGM] multivar  */
653     int zoom;           /* [HGM] evalGraph */
654     int evalThreshold;  /* [HGM] evalGraph */
655     Boolean dropMenu;   /* [HGM] pv        */
656     Boolean markers;    /* [HGM] markers   */
657     Boolean pieceMenu;
658     Boolean sweepSelect;
659     Boolean whitePOV;
660     Boolean scoreWhite;
661     Boolean pvSAN[ENGINES];
662
663     char *tourneyFile;
664     char *defName;
665     char *processes;
666     char *results;
667     char *participants;
668     int tourneyType;
669     int tourneyCycles;
670     Boolean roundSync;
671     Boolean cycleSync;
672 } AppData, *AppDataPtr;
673
674 /*  PGN tags (for showing in the game list) */
675 #define LPUSERGLT_SIZE      64
676
677 #define GLT_EVENT           'e'
678 #define GLT_SITE            's'
679 #define GLT_DATE            'd'
680 #define GLT_ROUND           'o'
681 #define GLT_PLAYERS         'p'     /* I.e. white "-" black */
682 #define GLT_RESULT          'r'
683 #define GLT_WHITE_ELO       'w'
684 #define GLT_BLACK_ELO       'b'
685 #define GLT_TIME_CONTROL    't'
686 #define GLT_VARIANT         'v'
687 #define GLT_OUT_OF_BOOK     'a'
688 #define GLT_RESULT_COMMENT  'c'     /* [HGM] rescom */
689
690 #define GLT_DEFAULT_TAGS    "eprd"  /* Event, players, result, date */
691
692 #define GLT_ALL_TAGS        "esdoprwbtvac"
693
694 #define PGN_OUT_OF_BOOK     "Annotator"
695
696 extern AppData appData;
697
698 typedef struct {
699     /* PGN 7-tag info */
700     char *event;
701     char *site;
702     char *date;
703     char *round;
704     char *white;
705     char *black;
706     ChessMove result;
707     /* Additional info */
708     char *fen;          /* NULL or FEN for starting position; input only */
709     char *resultDetails;
710     char *timeControl;
711     char *extraTags;    /* NULL or "[Tag \"Value\"]\n", etc. */
712     int whiteRating;    /* -1 if unknown */
713     int blackRating;    /* -1 if unknown */
714     VariantClass variant;
715     char *outOfBook;    /* [AS] Move and score when engine went out of book */
716     int boardWidth;     /* [HGM] adjustable board size */
717     int boardHeight;
718 /* [HGM] For Shogi and Crazyhouse: */
719     int holdingsSize;  /* number of different piece types in holdings       */
720     int holdingsWidth; /* number of files left and right of board, 0 or 2   */
721 } GameInfo;
722
723 /* [AS] Search stats from chessprogram, for the played move */
724 // [HGM] moved here from backend.h because it occurs in declarations of front-end functions
725 typedef struct {
726     int score;  /* Centipawns */
727     int depth;  /* Plies */
728     int time;   /* Milliseconds */
729 } ChessProgramStats_Move;
730
731 /* [AS] Layout management */
732 typedef struct {
733     Boolean visible;
734     int x;
735     int y;
736     int width;
737     int height;
738 } WindowPlacement;
739
740 extern WindowPlacement wpEngineOutput;
741 extern WindowPlacement wpEvalGraph;
742 extern WindowPlacement wpMoveHistory;
743 extern WindowPlacement wpGameList;
744 extern WindowPlacement wpTags;
745
746 // [HGM] chat   
747 #define MAX_CHAT 5
748 extern int chatCount;
749 extern char chatPartner[MAX_CHAT][MSG_SIZ];
750
751 // [HGM] generally useful macros; there are way too many memory leaks...
752 #define FREE(x) if(x) free(x)
753 #define ASSIGN(x, y) if(x) free(x); x = strdup(y)
754
755 // [HGM] for now we use the kludge to redefine all the unstructured options by their array counterpart
756 //       in due time we would have to make the actual substitutions all through the source
757
758 #define firstInitString       engInitString[0]
759 #define secondInitString      engInitString[1]
760 #define firstComputerString   computerString[0]
761 #define secondComputerString  computerString[1]
762 #define firstChessProgram     chessProgram[0]
763 #define secondChessProgram    chessProgram[1]
764 #define firstDirectory        directory[0]
765 #define secondDirectory       directory[1]
766 #define firstProtocolVersion  protocolVersion[0]
767 #define secondProtocolVersion protocolVersion[1]
768 #define firstScoreIsAbsolute  scoreIsAbsolute[0]
769 #define secondScoreIsAbsolute scoreIsAbsolute[1]
770 #define firstHasOwnBookUCI    hasOwnBookUCI[0]
771 #define secondHasOwnBookUCI   hasOwnBookUCI[1]
772 #define firstTimeOdds         timeOdds[0]
773 #define secondTimeOdds        timeOdds[1]
774 #define firstAccumulateTC     accumulateTC[0]
775 #define secondAccumulateTC    accumulateTC[1]
776 #define firstHost    host[0]
777 #define secondHost   host[1]
778 #define reuseFirst   reuse[0]
779 #define reuseSecond  reuse[1]
780 #define firstIsUCI   isUCI[0]
781 #define secondIsUCI  isUCI[1]
782 #define firstNPS     NPS[0]
783 #define secondNPS    NPS[1]
784 #define firstLogo    logo[0]
785 #define secondLogo   logo[1]
786 #define fenOverride1 fenOverride[0]
787 #define fenOverride2 fenOverride[1]
788 #define firstOptions      engOptions[0]
789 #define secondOptions     engOptions[1]
790
791 #endif
792