Add variant Spartan Chess
[xboard.git] / common.h
1 /*
2  * common.h -- Common definitions for X and Windows NT versions of XBoard
3  *
4  * Copyright 1991 by Digital Equipment Corporation, Maynard,
5  * Massachusetts. 
6  *
7  * Enhancements Copyright 1992-2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006,
8  * 2007, 2008, 2009, 2010 Free Software Foundation, Inc.
9  *
10  * Enhancements Copyright 2005 Alessandro Scotti
11  *
12  * The following terms apply to Digital Equipment Corporation's copyright
13  * interest in XBoard:
14  * ------------------------------------------------------------------------
15  * All Rights Reserved
16  *
17  * Permission to use, copy, modify, and distribute this software and its
18  * documentation for any purpose and without fee is hereby granted,
19  * provided that the above copyright notice appear in all copies and that
20  * both that copyright notice and this permission notice appear in
21  * supporting documentation, and that the name of Digital not be
22  * used in advertising or publicity pertaining to distribution of the
23  * software without specific, written prior permission.
24  *
25  * DIGITAL DISCLAIMS ALL WARRANTIES WITH REGARD TO THIS SOFTWARE, INCLUDING
26  * ALL IMPLIED WARRANTIES OF MERCHANTABILITY AND FITNESS, IN NO EVENT SHALL
27  * DIGITAL BE LIABLE FOR ANY SPECIAL, INDIRECT OR CONSEQUENTIAL DAMAGES OR
28  * ANY DAMAGES WHATSOEVER RESULTING FROM LOSS OF USE, DATA OR PROFITS,
29  * WHETHER IN AN ACTION OF CONTRACT, NEGLIGENCE OR OTHER TORTIOUS ACTION,
30  * ARISING OUT OF OR IN CONNECTION WITH THE USE OR PERFORMANCE OF THIS
31  * SOFTWARE.
32  * ------------------------------------------------------------------------
33  *
34  * The following terms apply to the enhanced version of XBoard
35  * distributed by the Free Software Foundation:
36  * ------------------------------------------------------------------------
37  *
38  * GNU XBoard is free software: you can redistribute it and/or modify
39  * it under the terms of the GNU General Public License as published by
40  * the Free Software Foundation, either version 3 of the License, or (at
41  * your option) any later version.
42  *
43  * GNU XBoard is distributed in the hope that it will be useful, but
44  * WITHOUT ANY WARRANTY; without even the implied warranty of
45  * MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE. See the GNU
46  * General Public License for more details.
47  *
48  * You should have received a copy of the GNU General Public License
49  * along with this program. If not, see http://www.gnu.org/licenses/.  *
50  *
51  *------------------------------------------------------------------------
52  ** See the file ChangeLog for a revision history.  */
53
54 #ifndef _COMMON
55 #define _COMMON
56
57
58 /* Begin compatibility grunge  */
59
60 #if defined(__STDC__) || defined(WIN32) || defined(_amigados)
61 #define P(args) args
62 typedef void *VOIDSTAR;
63 #else
64 #define P(args)         ()
65 typedef char *VOIDSTAR;
66 #endif
67
68 #ifdef WIN32
69 typedef char Boolean;
70 typedef char *String;
71 #define popen _popen
72 #define pclose _pclose
73
74 #else
75 #ifdef _amigados        /*  It is important, that these types have  */
76 typedef int Boolean;    /*  a length of 4 bytes each, as we are     */
77 typedef char *String;   /*  using ReadArgs() for argument parsing.  */
78 #ifdef _DCC
79 FILE *popen(const char *, const char *);
80 int pclose(FILE *);
81 #endif
82
83 #else
84 #include <X11/Intrinsic.h>
85 #endif
86 #endif
87
88
89 #ifndef TRUE
90 #define TRUE 1
91 #define FALSE 0
92 #endif
93
94 #define UNKNOWN -1 /* [HGM] nps */
95
96 #if !HAVE_RANDOM
97 # if HAVE_RAND48
98 #  define srandom srand48
99 #  define random lrand48
100 # else /* not HAVE_RAND48 */
101 #  define srandom srand
102 #  define random rand
103 # endif /* not HAVE_RAND48 */
104 #endif /* !HAVE_RANDOM */
105
106 /* End compatibility grunge */
107
108 #define PROTOVER                2       /* engine protocol version */
109
110 // [HGM] license: Messages that engines must print to satisfy their license requirements for patented variants
111 #define GOTHIC "Gothic Chess (see www.GothicChess.com) is licensed under U.S. Patent #6,481,716 by Ed Trice"
112 #define NOFALCON "Falcon Chess (see www.chessvariants.com) is licensed under U.S. Patent #5,690,334 by George W. Duke"
113
114 /* [HGM] Some notes about board sizes:
115    In games that allow piece drops, the holdings are considered part of the
116    board, in the leftmost and rightmost two files. This way they are
117    automatically part of the game-history states, and enjoy all display
118    functions (including drag-drop and click-click moves to the regular part
119    of the board). The drawback of this is that the internal numbering of
120    files starts at 2 for the a-file if holdings are displayed. To ensure
121    consistency, this shifted numbering system is used _everywhere_ in the
122    code, and conversion to the 'normal' system only takes place when the
123    file number is converted to or from ASCII (by redefining the character
124    constant 'a'). This works because Winboard only communicates with the
125    outside world in ASCII. In a similar way, the different rank numbering
126    systems (starting at rank 0 or 1) are implemented by redefining '1'.
127 */
128 #define BOARD_RANKS             11             /* [HGM] for in declarations  */
129 #define BOARD_FILES             16             /* [HGM] for in declarations  */
130 #define BOARD_HEIGHT (gameInfo.boardHeight)    /* [HGM] made user adjustable */
131 #define BOARD_WIDTH  (gameInfo.boardWidth + 2*gameInfo.holdingsWidth)   
132 #define BOARD_LEFT   (gameInfo.holdingsWidth)  /* [HGM] play-board edges     */
133 #define BOARD_RGHT   (gameInfo.boardWidth + gameInfo.holdingsWidth)
134 #define CASTLING     (BOARD_RANKS-1)           /* [HGM] hide in upper rank   */
135 #define EP_STATUS    CASTLING][(BOARD_FILES-2) /* [HGM] in upper rank        */
136 #define HOLDINGS_SET CASTLING][(BOARD_FILES-1) /* [HGM] in upper-right corner*/
137 #define ONE          ('1'-(BOARD_HEIGHT>9))    /* [HGM] foremost board rank  */
138 #define AAA          ('a'-BOARD_LEFT)          /* [HGM] leftmost board file  */
139 #define DROP_RANK               -3
140 #define MAX_MOVES               1000
141 #define MSG_SIZ                 512
142 #define DIALOG_SIZE             256
143 #define STAR_MATCH_N            16
144 #define MOVE_LEN                32
145 #define TIME_CONTROL            "5"     /* in minutes */
146 #define TIME_DELAY_QUOTE        "1.0"   /* seconds between moves */
147 #define TIME_DELAY              ((float) 1.0)
148 #define MOVES_PER_SESSION       40      /* moves per TIME_CONTROL */
149 #define TIME_INCREMENT          -1      /* if >= 0, MOVES_PER_SESSION unused */
150 #define WhiteOnMove(move)       (((move) % 2) == 0)
151 #define ICS_HOST                "chessclub.com"
152 #define ICS_PORT                "5000"
153 #define ICS_COMM_PORT           ""
154 #define FIRST_HOST              "localhost"
155 #define SECOND_HOST             "localhost"
156 #define TELNET_PROGRAM          "telnet"
157 #define DEF_BITMAP_DIR          BITMAPDIR
158 #define MATCH_MODE              "False"
159 #define INIT_STRING             "new\nrandom\n"
160 #define WHITE_STRING            "white\ngo\n"
161 #define BLACK_STRING            "black\ngo\n"
162 #define COMPUTER_STRING         "computer\n"
163 #define REUSE_CHESS_PROGRAMS    1
164 #define WHITE_PIECE_COLOR       "#FFFFCC"
165 #define BLACK_PIECE_COLOR       "#202020"
166 #define LIGHT_SQUARE_COLOR      "#C8C365"
167 #define DARK_SQUARE_COLOR       "#77A26D"
168 #define JAIL_SQUARE_COLOR       "#808080"
169 #define HIGHLIGHT_SQUARE_COLOR  "#FFFF00"
170 #define PREMOVE_HIGHLIGHT_COLOR "#FF0000"
171 #define LOWTIMEWARNING_COLOR    "#FF0000"
172 #define BELLCHAR                '\007'
173 #define NULLCHAR                '\000'
174 #define FEATURE_TIMEOUT         10000 /*ms*/
175
176 #define CLOCK_FONT 0
177 #define MESSAGE_FONT 1
178 #define COORD_FONT 2
179 #define CONSOLE_FONT 3
180 #define COMMENT_FONT 4
181 #define EDITTAGS_FONT 5
182 #define MOVEHISTORY_FONT 6
183 #define NUM_FONTS 7
184
185 /* Default to no flashing (the "usual" XBoard behavior) */
186 #define FLASH_COUNT     0               /* Number of times to flash */
187 #define FLASH_RATE      5               /* Flashes per second */
188
189 /* Default delay per character (in msec) while sending login script */
190 #define MS_LOGIN_DELAY  0
191
192 /* [AS] Support for background textures */
193 #define BACK_TEXTURE_MODE_DISABLED      0
194 #define BACK_TEXTURE_MODE_PLAIN         1
195 #define BACK_TEXTURE_MODE_FULL_RANDOM   2
196
197 /* Zippy defaults */
198 #define ZIPPY_TALK FALSE
199 #define ZIPPY_PLAY FALSE
200 #define ZIPPY_LINES "yow.lines"
201 #define ZIPPY_PINHEAD ""
202 #define ZIPPY_PASSWORD ""
203 #define ZIPPY_PASSWORD2 ""
204 #define ZIPPY_WRONG_PASSWORD ""
205 #define ZIPPY_ACCEPT_ONLY ""
206 #define ZIPPY_USE_I TRUE
207 #define ZIPPY_BUGHOUSE 0
208 #define ZIPPY_NOPLAY_CRAFTY FALSE
209 #define ZIPPY_GAME_END "gameend\n"
210 #define ZIPPY_GAME_START ""
211 #define ZIPPY_ADJOURN FALSE
212 #define ZIPPY_ABORT FALSE
213 #define ZIPPY_VARIANTS "normal,fischerandom,crazyhouse,losers,suicide,3checks,twokings,bughouse,shatranj"
214 #define ZIPPY_MAX_GAMES 0
215 #define ZIPPY_REPLAY_TIMEOUT 120
216
217 typedef enum {
218     BeginningOfGame, MachinePlaysWhite, MachinePlaysBlack,
219     AnalyzeMode, AnalyzeFile, TwoMachinesPlay,
220     EditGame, PlayFromGameFile, EndOfGame, EditPosition, Training,
221     IcsIdle, IcsPlayingWhite, IcsPlayingBlack, IcsObserving,
222     IcsExamining
223   } GameMode;
224
225 typedef enum {
226     /* [HGM] the order here is crucial for Crazyhouse & Shogi: */
227     /* only the first N pieces can go into the holdings, and   */
228     /* promotions in those variants shift P-W to U-S           */
229     WhitePawn, WhiteKnight, WhiteBishop, WhiteRook, WhiteQueen, 
230     WhiteFerz, WhiteAlfil, WhiteAngel, WhiteMarshall, WhiteWazir, WhiteMan, 
231     WhiteCannon, WhiteNightrider, WhiteCardinal, WhiteDragon, WhiteGrasshopper,
232     WhiteSilver, WhiteFalcon, WhiteLance, WhiteCobra, WhiteUnicorn, WhiteKing,
233     BlackPawn, BlackKnight, BlackBishop, BlackRook, BlackQueen,
234     BlackFerz, BlackAlfil, BlackAngel, BlackMarshall, BlackWazir, BlackMan, 
235     BlackCannon, BlackNightrider, BlackCardinal, BlackDragon, BlackGrasshopper,
236     BlackSilver, BlackFalcon, BlackLance, BlackCobra, BlackUnicorn, BlackKing,
237     EmptySquare, 
238     NoRights, // [HGM] gamestate: for castling rights hidden in board[CASTLING]
239     ClearBoard, WhitePlay, BlackPlay, PromotePiece, DemotePiece /*for use on EditPosition menus*/
240   } ChessSquare;
241
242 /* [HGM] some macros that can be used as prefixes to convert piece types */
243 #define WHITE_TO_BLACK (int)BlackPawn - (int)WhitePawn + (int)
244 #define BLACK_TO_WHITE (int)WhitePawn - (int)BlackPawn + (int)
245 #define PROMOTED       (int)WhiteDragon - (int)WhiteRook + (int)
246 #define DEMOTED        (int)WhiteRook - (int)WhiteDragon + (int)
247 #define SHOGI          (int)EmptySquare + (int)
248
249
250 typedef ChessSquare Board[BOARD_RANKS][BOARD_FILES];
251
252 typedef enum {
253     EndOfFile = 0,
254     WhiteKingSideCastle, WhiteQueenSideCastle,
255     WhiteKingSideCastleWild, WhiteQueenSideCastleWild,
256     WhiteHSideCastleFR, WhiteASideCastleFR, 
257     BlackKingSideCastle, BlackQueenSideCastle,
258     BlackKingSideCastleWild, BlackQueenSideCastleWild,
259     BlackHSideCastleFR, BlackASideCastleFR, 
260     WhitePromotion, WhiteNonPromotion,
261     BlackPromotion, BlackNonPromotion,
262     WhiteCapturesEnPassant, BlackCapturesEnPassant,
263     WhiteDrop, BlackDrop, 
264     NormalMove, AmbiguousMove, IllegalMove, ImpossibleMove,
265     WhiteWins, BlackWins, GameIsDrawn, GameUnfinished,
266     GNUChessGame, XBoardGame, MoveNumberOne, Open, Close, Nothing,
267     Comment, PositionDiagram, ElapsedTime, PGNTag, NAG
268   } ChessMove;
269
270 typedef enum {
271     ColorShout, ColorSShout, ColorChannel1, ColorChannel, ColorKibitz,
272     ColorTell, ColorChallenge, ColorRequest, ColorSeek, ColorNormal,
273     ColorNone, NColorClasses
274 } ColorClass;
275
276 typedef enum {
277     SoundMove, SoundBell, SoundAlarm, SoundIcsWin, SoundIcsLoss,
278     SoundIcsDraw, SoundIcsUnfinished, NSoundClasses
279 } SoundClass;
280
281 /* Names for chess variants, not necessarily supported */
282 typedef enum {
283     VariantNormal,       /* Normal chess */
284     VariantLoadable,     /* "loadgame" command allowed (not really a variant)*/
285     VariantWildCastle,   /* Shuffle chess where king can castle from d file */
286     VariantNoCastle,     /* Shuffle chess with no castling at all */
287     VariantFischeRandom, /* FischeRandom */
288     VariantBughouse,     /* Bughouse, ICC/FICS rules */
289     VariantCrazyhouse,   /* Crazyhouse, ICC/FICS rules */
290     VariantLosers,       /* Try to lose all pieces or get mated (ICC wild 17)*/
291     VariantSuicide,      /* Try to lose all pieces incl. king (FICS) */
292     VariantGiveaway,     /* Try to have no legal moves left (ICC wild 26) */
293     VariantTwoKings,     /* Weird ICC wild 9 */
294     VariantKriegspiel,   /* Kriegspiel; pawns can capture invisible pieces */
295     VariantAtomic,       /* Capturing piece explodes (ICC wild 27) */
296     Variant3Check,       /* Win by giving check 3 times (ICC wild 25) */
297     VariantShatranj,     /* Unsupported (ICC wild 28) */
298     Variant29,           /* Temporary name for possible future ICC wild 29 */
299     Variant30,           /* Temporary name for possible future ICC wild 30 */
300     Variant31,           /* Temporary name for possible future ICC wild 31 */
301     Variant32,           /* Temporary name for possible future ICC wild 32 */
302     Variant33,           /* Temporary name for possible future ICC wild 33 */
303     Variant34,           /* Temporary name for possible future ICC wild 34 */
304     Variant35,           /* Temporary name for possible future ICC wild 35 */
305     Variant36,           /* Temporary name for possible future ICC wild 36 */
306     VariantShogi,        /* [HGM] added variants */
307     VariantXiangqi,
308     VariantCourier,
309     VariantGothic,
310     VariantCapablanca,
311     VariantKnightmate,
312     VariantFairy,        
313     VariantCylinder,
314     VariantFalcon,
315     VariantCapaRandom,
316     VariantBerolina,
317     VariantJanus,
318     VariantSuper,
319     VariantGreat,
320     VariantTwilight,
321     VariantMakruk,
322     VariantSChess,
323     VariantSpartan,
324     VariantUnknown       /* Catchall for other unknown variants */
325 } VariantClass;
326
327 #define VARIANT_NAMES { \
328   "normal", \
329   "normal", \
330   "wildcastle", \
331   "nocastle", \
332   "fischerandom", \
333   "bughouse", \
334   "crazyhouse", \
335   "losers", \
336   "suicide", \
337   "giveaway", \
338   "twokings", \
339   "kriegspiel", \
340   "atomic", \
341   "3check", \
342   "shatranj", \
343   "wild29", \
344   "wild30", \
345   "wild31", \
346   "wild32", \
347   "wild33", \
348   "wild34", \
349   "wild35", \
350   "wild36", \
351   "shogi", \
352   "xiangqi", \
353   "courier", \
354   "gothic", \
355   "capablanca", \
356   "knightmate", \
357   "fairy", \
358   "cylinder", \
359   "falcon",\
360   "caparandom",\
361   "berolina",\
362   "janus",\
363   "super",\
364   "great",\
365   "twilight",\
366   "makruk",\
367   "seirawan",\
368   "spartan",\
369   "unknown" \
370 }
371
372 typedef struct {
373     char *language;
374 #if !defined(_amigados)
375     char *whitePieceColor;
376     char *blackPieceColor;
377     char *lightSquareColor;
378     char *darkSquareColor;
379     char *jailSquareColor;
380     char *highlightSquareColor;
381     char *premoveHighlightColor;
382 #else
383     int whitePieceColor;
384     int blackPieceColor;
385     int lightSquareColor;
386     int darkSquareColor;
387     int jailSquareColor;
388     int highlightSquareColor;
389     int premoveHighlightColor;
390 #endif
391     int movesPerSession;
392     float timeIncrement;
393     char *initString;
394     char *secondInitString;
395     char *firstComputerString;
396     char *secondComputerString;
397     char *firstChessProgram;
398     char *secondChessProgram;
399     char *firstDirectory;
400     char *secondDirectory;
401     Boolean firstPlaysBlack;
402     Boolean noChessProgram;
403     char *firstHost;
404     char *secondHost;
405     char *bitmapDirectory;
406     char *remoteShell;
407     char *remoteUser;
408     float timeDelay;
409     char *timeControl;
410     Boolean icsActive;
411     char *icsHost;
412     char *icsPort;
413     char *icsCommPort;  /* if set, use serial port instead of tcp host/port */
414     char *icsLogon;     /* Hack to permit variable logon scripts. */
415     char *icsHelper;
416     Boolean icsInputBox;
417     Boolean useTelnet;
418     Boolean seekGraph;
419     Boolean autoRefresh;
420     char *telnetProgram;
421     char *gateway;
422     char *loadGameFile;
423     int loadGameIndex;      /* game # within file */
424     char *saveGameFile;
425     Boolean autoSaveGames;
426     char *loadPositionFile;
427     int loadPositionIndex;  /* position # within file */
428     char *savePositionFile;
429     Boolean matchMode;
430     int matchGames;
431     Boolean monoMode;
432     Boolean debugMode;
433     Boolean clockMode;
434     char *boardSize;
435     Boolean Iconic;
436     char *searchTime;
437     int searchDepth;
438     Boolean showCoords;
439     char *clockFont;
440     char *messageFont; /* WinBoard only */
441     char *coordFont;
442     char *font; /* xboard only: all other fonts */
443     char *tagsFont; /* WinBoard only */
444     char *commentFont; /* WinBoard only */
445     char *icsFont; /* WinBoard only */
446     Boolean ringBellAfterMoves;
447     Boolean autoCallFlag;
448     Boolean flipView;
449     Boolean autoFlipView;
450     char *cmailGameName; /* xboard only */
451     Boolean alwaysPromoteToQueen;
452     Boolean oldSaveStyle;
453     Boolean oneClick;
454     Boolean quietPlay;
455     Boolean showThinking;
456     Boolean ponderNextMove;
457     Boolean periodicUpdates;
458     Boolean autoObserve;
459     Boolean autoComment;
460     Boolean getMoveList;
461     Boolean testLegality;
462     int borderXoffset; /* xboard only */
463     int borderYoffset; /* xboard only */
464     Boolean titleInWindow; /* xboard only */
465     Boolean localLineEditing; /* WinBoard only */
466     Boolean zippyTalk;
467     Boolean zippyPlay;
468     int flashCount; /* Number of times to flash (xboard only) */
469     int flashRate; /* Flashes per second (xboard only)  */
470     char *pixmapDirectory; /* Path to XPM/XIM files to use (xboard only) */
471     int msLoginDelay;  /* Delay per character (in msec) while sending
472                           ICS logon script (xboard only) */
473     Boolean colorize;   /* If True, use the following colors to color text */
474     /* Strings for colors, as "fg, bg, bold" (strings used in xboard only) */
475     char *colorShout;    // [HGM] IMPORTANT: order must conform to ColorClass definition
476     char *colorSShout;
477     char *colorChannel1;
478     char *colorChannel;
479     char *colorKibitz;
480     char *colorTell;
481     char *colorChallenge;
482     char *colorRequest;
483     char *colorSeek;
484     char *colorNormal;
485     char *soundProgram; /* sound-playing program */
486     char *soundShout;     // [HGM] IMPORTANT: order must be as in ColorClass
487     char *soundSShout;
488     char *soundChannel1;
489     char *soundChannel;
490     char *soundKibitz;
491     char *soundTell;
492     char *soundChallenge;
493     char *soundRequest;
494     char *soundSeek;
495     char *soundMove;     // [HGM] IMPORTANT: order must be as in SoundClass
496     char *soundBell;
497     char *soundIcsAlarm;
498     char *soundIcsWin;
499     char *soundIcsLoss;
500     char *soundIcsDraw;
501     char *soundIcsUnfinished;
502     Boolean disguise;        /* [HGM] Promoted Pawns look like pieces in bughouse */
503     Boolean reuseFirst;
504     Boolean reuseSecond;
505     Boolean animateDragging; /* If True, animate mouse dragging of pieces */
506     Boolean animate;    /* If True, animate non-mouse moves */
507     int animSpeed;      /* Delay in milliseconds between animation frames */
508     Boolean popupMoveErrors;
509     Boolean popupExitMessage;
510     int showJail;
511     Boolean highlightLastMove;
512     Boolean highlightDragging;
513     Boolean blindfold;          /* if true, no pieces are drawn */
514     Boolean premove;            /* true if premove feature enabled */ 
515     Boolean premoveWhite;       /* true if premoving White first move  */ 
516     char *premoveWhiteText;     /* text of White premove 1 */ 
517     Boolean premoveBlack;       /* true if premoving Black first move */ 
518     char *premoveBlackText;     /* text of Black premove 1 */ 
519     Boolean icsAlarm;           /* true if sounding alarm at a certain time */  
520     int icsAlarmTime;           /* time to sound alarm, in milliseconds */
521     Boolean autoRaiseBoard;
522     int fontSizeTolerance; /* xboard only */
523     char *initialMode;
524     char *variant;
525     char *chatBoxes;
526     int firstProtocolVersion;
527     int secondProtocolVersion;
528     Boolean showButtonBar;
529     Boolean icsEngineAnalyze; 
530     Boolean variations;         /* [HGM] enable variation-tree walking */
531
532     /* [AS] New properties (down to the "ZIPPY" part) */
533     Boolean firstScoreIsAbsolute;  /* If true, engine score is always from white side */
534     Boolean secondScoreIsAbsolute; /* If true, engine score is always from white side */
535     Boolean saveExtendedInfoInPGN; /* If true, saved PGN games contain extended info */
536     Boolean hideThinkingFromHuman; /* If true, program thinking is generated but not displayed in human/computer matches */
537     char * liteBackTextureFile; /* Name of texture bitmap for lite squares */
538     char * darkBackTextureFile; /* Name of texture bitmap for dark squares */
539     int liteBackTextureMode;
540     int darkBackTextureMode;
541     char * renderPiecesWithFont; /* Name of font for rendering chess pieces */
542     char * fontToPieceTable; /* Map to translate font character to chess pieces */
543     int fontBackColorWhite;
544     int fontForeColorWhite;
545     int fontBackColorBlack;
546     int fontForeColorBlack;
547     int fontPieceSize; /* Size of font relative to square (percentage) */
548     int overrideLineGap; /* If >= 0 overrides the lineGap value of the board size properties */
549     int adjudicateLossThreshold; /* Adjudicate a two-machine game if both engines agree the score is below this for 6 plies */
550     int delayBeforeQuit;
551     int delayAfterQuit;
552     char * nameOfDebugFile;
553     char * pgnEventHeader;
554     int defaultFrcPosition;
555     char * gameListTags;
556     Boolean saveOutOfBookInfo;
557     Boolean showEvalInMoveHistory;
558     int evalHistColorWhite;
559     int evalHistColorBlack;
560     Boolean highlightMoveWithArrow;
561     int highlightArrowColor;
562     Boolean useStickyWindows;
563     Boolean bgObserve;   /* [HGM] bughouse */
564     Boolean dualBoard;   /* [HGM] dual     */
565     int adjudicateDrawMoves;
566     Boolean autoDisplayComment;
567     Boolean autoDisplayTags;
568     Boolean firstIsUCI;
569     Boolean secondIsUCI;
570     Boolean firstHasOwnBookUCI;
571     Boolean secondHasOwnBookUCI;
572     char * adapterCommand;
573     char * polyglotDir;
574     Boolean usePolyglotBook;
575     char * polyglotBook;
576     int bookDepth;
577     int bookStrength;
578     int defaultHashSize;
579     int defaultCacheSizeEGTB;
580     char * defaultPathEGTB;
581     int defaultMatchGames;
582
583     /* [HGM] Board size */
584     int NrFiles;
585     int NrRanks;
586     int holdingsSize;
587     int matchPause;
588     char * pieceToCharTable;
589     char * pieceNickNames;
590     char * colorNickNames;
591     Boolean allWhite;
592     Boolean upsideDown;
593     Boolean alphaRank;
594     Boolean testClaims;
595     Boolean checkMates;
596     Boolean materialDraws;
597     Boolean trivialDraws;
598     int ruleMoves;
599     int drawRepeats;
600
601 #if ZIPPY
602     char *zippyLines;
603     char *zippyPinhead;
604     char *zippyPassword;
605     char *zippyPassword2;
606     char *zippyWrongPassword;
607     char *zippyAcceptOnly;
608     int zippyUseI;
609     int zippyBughouse;
610     int zippyNoplayCrafty;
611     char *zippyGameEnd;
612     char *zippyGameStart;
613     int zippyAdjourn;
614     int zippyAbort;
615     char *zippyVariants;
616     int zippyMaxGames;
617     int zippyReplayTimeout; /*seconds*/
618     int zippyShortGame; /* [HGM] aborter   */
619 #endif
620     Boolean lowTimeWarning; /* [HGM] low time */
621     char *lowTimeWarningColor;
622
623     char *serverMovesName;
624     Boolean suppressLoadMoves;
625     int serverPause;
626     int firstTimeOdds;
627     int secondTimeOdds;
628     int timeOddsMode;
629     int firstAccumulateTC;
630     int secondAccumulateTC;
631     int firstNPS;
632     int secondNPS;
633     Boolean autoKibitz;
634     int engineComments;
635     char *userName;
636     int rewindIndex;    /* [HGM] autoinc   */
637     int sameColorGames; /* [HGM] alternate */
638     int smpCores;       /* [HGM] SMP       */
639     char *egtFormats;
640     int niceEngines;    /* [HGM] nice      */
641     char *firstLogo;    /* [HGM] logo      */
642     char *secondLogo;
643     Boolean autoLogo;
644     Boolean noGUI;      /* [HGM] fast: suppress all display updates */
645     char *firstOptions; /* [HGM] options   */
646     char *secondOptions;
647     char *fenOverride1;
648     char *fenOverride2;
649     Boolean keepAlive;  /* [HGM] alive     */
650     Boolean forceIllegal;/*[HGM] illegal   */
651     Boolean noJoin;     /* [HGM] join      */
652     char *wrapContSeq; /* continuation sequence when xboard wraps text */
653     Boolean useInternalWrap; /* use internal wrapping -- noJoin usurps this if set */
654     Boolean pasteSelection; /* paste X selection instead of clipboard */
655     int nrVariations;   /* [HGM] multivar  */
656     Boolean dropMenu;   /* [HGM] pv        */
657     Boolean markers;    /* [HGM] markers   */
658 } AppData, *AppDataPtr;
659
660 /*  PGN tags (for showing in the game list) */
661 #define LPUSERGLT_SIZE      64
662
663 #define GLT_EVENT           'e'
664 #define GLT_SITE            's'
665 #define GLT_DATE            'd'
666 #define GLT_ROUND           'o'
667 #define GLT_PLAYERS         'p'     /* I.e. white "-" black */
668 #define GLT_RESULT          'r'
669 #define GLT_WHITE_ELO       'w'
670 #define GLT_BLACK_ELO       'b'
671 #define GLT_TIME_CONTROL    't'
672 #define GLT_VARIANT         'v'
673 #define GLT_OUT_OF_BOOK     'a'
674 #define GLT_RESULT_COMMENT  'c'     /* [HGM] rescom */
675
676 #define GLT_DEFAULT_TAGS    "eprd"  /* Event, players, result, date */
677
678 #define GLT_ALL_TAGS        "esdoprwbtvac"
679
680 #define PGN_OUT_OF_BOOK     "Annotator"
681
682 extern AppData appData;
683
684 typedef struct {
685     /* PGN 7-tag info */
686     char *event;
687     char *site;
688     char *date;
689     char *round;
690     char *white;
691     char *black;
692     ChessMove result;
693     /* Additional info */
694     char *fen;          /* NULL or FEN for starting position; input only */
695     char *resultDetails;
696     char *timeControl;
697     char *extraTags;    /* NULL or "[Tag \"Value\"]\n", etc. */
698     int whiteRating;    /* -1 if unknown */
699     int blackRating;    /* -1 if unknown */
700     VariantClass variant;
701     char *outOfBook;    /* [AS] Move and score when engine went out of book */
702     int boardWidth;     /* [HGM] adjustable board size */
703     int boardHeight;
704 /* [HGM] For Shogi and Crazyhouse: */
705     int holdingsSize;  /* number of different piece types in holdings       */
706     int holdingsWidth; /* number of files left and right of board, 0 or 2   */
707 } GameInfo;
708
709 /* [AS] Search stats from chessprogram, for the played move */
710 // [HGM] moved here from backend.h because it occurs in declarations of front-end functions
711 typedef struct {
712     int score;  /* Centipawns */
713     int depth;  /* Plies */
714     int time;   /* Milliseconds */
715 } ChessProgramStats_Move;
716
717 /* [AS] Layout management */
718 typedef struct {
719     Boolean visible;
720     int x;
721     int y;
722     int width;
723     int height;
724 } WindowPlacement;
725
726 extern WindowPlacement wpEngineOutput;
727 extern WindowPlacement wpEvalGraph;
728 extern WindowPlacement wpMoveHistory;
729 extern WindowPlacement wpGameList;
730 extern WindowPlacement wpTags;
731
732 // [HGM] chat   
733 #define MAX_CHAT 5
734 extern int chatCount;
735 extern char chatPartner[MAX_CHAT][MSG_SIZ];
736
737
738 #endif
739