Merge branch 'v4.7.x' into master
[xboard.git] / common.h
1 /*
2  * common.h -- Common definitions for X and Windows NT versions of XBoard
3  *
4  * Copyright 1991 by Digital Equipment Corporation, Maynard,
5  * Massachusetts.
6  *
7  * Enhancements Copyright 1992-2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006,
8  * 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014 Free Software Foundation, Inc.
9  *
10  * Enhancements Copyright 2005 Alessandro Scotti
11  *
12  * The following terms apply to Digital Equipment Corporation's copyright
13  * interest in XBoard:
14  * ------------------------------------------------------------------------
15  * All Rights Reserved
16  *
17  * Permission to use, copy, modify, and distribute this software and its
18  * documentation for any purpose and without fee is hereby granted,
19  * provided that the above copyright notice appear in all copies and that
20  * both that copyright notice and this permission notice appear in
21  * supporting documentation, and that the name of Digital not be
22  * used in advertising or publicity pertaining to distribution of the
23  * software without specific, written prior permission.
24  *
25  * DIGITAL DISCLAIMS ALL WARRANTIES WITH REGARD TO THIS SOFTWARE, INCLUDING
26  * ALL IMPLIED WARRANTIES OF MERCHANTABILITY AND FITNESS, IN NO EVENT SHALL
27  * DIGITAL BE LIABLE FOR ANY SPECIAL, INDIRECT OR CONSEQUENTIAL DAMAGES OR
28  * ANY DAMAGES WHATSOEVER RESULTING FROM LOSS OF USE, DATA OR PROFITS,
29  * WHETHER IN AN ACTION OF CONTRACT, NEGLIGENCE OR OTHER TORTIOUS ACTION,
30  * ARISING OUT OF OR IN CONNECTION WITH THE USE OR PERFORMANCE OF THIS
31  * SOFTWARE.
32  * ------------------------------------------------------------------------
33  *
34  * The following terms apply to the enhanced version of XBoard
35  * distributed by the Free Software Foundation:
36  * ------------------------------------------------------------------------
37  *
38  * GNU XBoard is free software: you can redistribute it and/or modify
39  * it under the terms of the GNU General Public License as published by
40  * the Free Software Foundation, either version 3 of the License, or (at
41  * your option) any later version.
42  *
43  * GNU XBoard is distributed in the hope that it will be useful, but
44  * WITHOUT ANY WARRANTY; without even the implied warranty of
45  * MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE. See the GNU
46  * General Public License for more details.
47  *
48  * You should have received a copy of the GNU General Public License
49  * along with this program. If not, see http://www.gnu.org/licenses/.  *
50  *
51  *------------------------------------------------------------------------
52  ** See the file ChangeLog for a revision history.  */
53
54 #ifndef XB_COMMON
55 #define XB_COMMON
56
57
58 /* Begin compatibility grunge  */
59
60 #if defined(__STDC__) || defined(WIN32) || defined(_amigados)
61 #define P(args) args
62 typedef void *VOIDSTAR;
63 #else
64 #define P(args)         ()
65 typedef char *VOIDSTAR;
66 #endif
67
68 #ifdef WIN32
69 typedef char Boolean;
70 typedef char *String;
71 #define popen _popen
72 #define pclose _pclose
73
74 #else
75 #ifdef _amigados        /*  It is important, that these types have  */
76 typedef int Boolean;    /*  a length of 4 bytes each, as we are     */
77 typedef char *String;   /*  using ReadArgs() for argument parsing.  */
78 #ifdef _DCC
79 FILE *popen(const char *, const char *);
80 int pclose(FILE *);
81 #endif
82
83 #else
84 #ifdef X11
85 #include <X11/Intrinsic.h>
86 #else
87 typedef char Boolean;
88 typedef char *String;
89 #define True 1
90 #define False 0
91 #endif
92 #endif
93 #endif
94
95
96 #ifndef TRUE
97 #define TRUE 1
98 #define FALSE 0
99 #endif
100
101 #define UNKNOWN -1 /* [HGM] nps */
102
103 #if !HAVE_RANDOM
104 # if HAVE_RAND48
105 #  define srandom srand48
106 #  define random lrand48
107 # else /* not HAVE_RAND48 */
108 #  define srandom srand
109 #  define random rand
110 # endif /* not HAVE_RAND48 */
111 #endif /* !HAVE_RANDOM */
112
113 /* End compatibility grunge */
114
115 /* unsigned int 64 for engine nodes work and display */
116 #ifdef WIN32
117        /* I don't know the name for this type of other compiler
118         * If it not work, just modify here
119         * This is for MS Visual Studio
120         */
121        #ifdef _MSC_VER
122                #define u64 unsigned __int64
123                #define s64 signed __int64
124                #define u64Display "%I64u"
125                #define s64Display "%I64d"
126                #define u64Const(c) (c ## UI64)
127                #define s64Const(c) (c ## I64)
128        #else
129                /* place holder
130                 * or dummy types for other compiler
131                 * [HGM] seems that -mno-cygwin comple needs %I64?
132                 */
133                #define u64 unsigned long long
134                #define s64 signed long long
135                #ifdef USE_I64
136                   #define u64Display "%I64u"
137                   #define s64Display "%I64d"
138                #else
139                   #define u64Display "%llu"
140                   #define s64Display "%lld"
141                #endif
142                #define u64Const(c) (c ## ULL)
143                #define s64Const(c) (c ## LL)
144        #endif
145 #else
146        /* GNU gcc */
147        #define u64 unsigned long long
148        #define s64 signed long long
149        #define u64Display "%llu"
150        #define s64Display "%lld"
151        #define u64Const(c) (c ## ull)
152        #define s64Const(c) (c ## ll)
153 #endif
154
155 #define PROTOVER                2       /* engine protocol version */
156
157 // [HGM] license: Messages that engines must print to satisfy their license requirements for patented variants
158 #define GOTHIC "Gothic Chess (see www.GothicChess.com) is licensed under U.S. Patent #6,481,716 by Ed Trice"
159 #define FALCON "Falcon Chess (see www.chessvariants.com) is licensed under U.S. Patent #5,690,334 by George W. Duke"
160
161 /* [HGM] Some notes about board sizes:
162    In games that allow piece drops, the holdings are considered part of the
163    board, in the leftmost and rightmost two files. This way they are
164    automatically part of the game-history states, and enjoy all display
165    functions (including drag-drop and click-click moves to the regular part
166    of the board). The drawback of this is that the internal numbering of
167    files starts at 2 for the a-file if holdings are displayed. To ensure
168    consistency, this shifted numbering system is used _everywhere_ in the
169    code, and conversion to the 'normal' system only takes place when the
170    file number is converted to or from ASCII (by redefining the character
171    constant 'a'). This works because Winboard only communicates with the
172    outside world in ASCII. In a similar way, the different rank numbering
173    systems (starting at rank 0 or 1) are implemented by redefining '1'.
174 */
175 #define BOARD_RANKS             17            /* [HGM] for in declarations  */
176 #define BOARD_FILES             16             /* [HGM] for in declarations  */
177 #define BOARD_HEIGHT (gameInfo.boardHeight)    /* [HGM] made user adjustable */
178 #define BOARD_WIDTH  (gameInfo.boardWidth + 2*gameInfo.holdingsWidth)
179 #define BOARD_LEFT   (gameInfo.holdingsWidth)  /* [HGM] play-board edges     */
180 #define BOARD_RGHT   (gameInfo.boardWidth + gameInfo.holdingsWidth)
181 #define CASTLING     (BOARD_RANKS-1)           /* [HGM] hide in upper rank   */
182 #define VIRGIN       (BOARD_RANKS-2)           /* [HGM] pieces not moved     */
183 #define EP_STATUS    CASTLING][(BOARD_FILES-2) /* [HGM] in upper rank        */
184 #define HOLDINGS_SET CASTLING][(BOARD_FILES-1) /* [HGM] in upper-right corner*/
185 #define ONE          ('1'-(BOARD_HEIGHT==10))  /* [HGM] foremost board rank  */
186 #define AAA          ('a'-BOARD_LEFT)          /* [HGM] leftmost board file  */
187 #define VIRGIN_W                 1             /* [HGM] flags in Board[VIRGIN][X] */
188 #define VIRGIN_B                 2
189 #define DROP_RANK               -3
190 #define MAX_MOVES               1000
191 #define MSG_SIZ                 512
192 #define DIALOG_SIZE             256
193 #define STAR_MATCH_N            16
194 #define MOVE_LEN                32
195 #define TIME_CONTROL            "5"     /* in minutes */
196 #define TIME_DELAY_QUOTE        "1.0"   /* seconds between moves */
197 #define TIME_DELAY              ((float) 1.0)
198 #define MOVES_PER_SESSION       40      /* moves per TIME_CONTROL */
199 #define TIME_INCREMENT          -1      /* if >= 0, MOVES_PER_SESSION unused */
200 #define WhiteOnMove(move)       (((move) % 2) == 0)
201 #define ICS_HOST                "chessclub.com"
202 #define ICS_PORT                "5000"
203 #define ICS_COMM_PORT           ""
204 #define FIRST_HOST              "localhost"
205 #define SECOND_HOST             "localhost"
206 #define TELNET_PROGRAM          "telnet"
207 #define DEF_BITMAP_DIR          BITMAPDIR
208 #define MATCH_MODE              "False"
209 #define INIT_STRING             "new\nrandom\n"
210 #define WHITE_STRING            "white\ngo\n"
211 #define BLACK_STRING            "black\ngo\n"
212 #define COMPUTER_STRING         "computer\n"
213 #define REUSE_CHESS_PROGRAMS    1
214 #define WHITE_PIECE_COLOR       "#FFFFCC"
215 #define BLACK_PIECE_COLOR       "#202020"
216 #define LIGHT_SQUARE_COLOR      "#C8C365"
217 #define DARK_SQUARE_COLOR       "#77A26D"
218 #define JAIL_SQUARE_COLOR       "#808080"
219 #define HIGHLIGHT_SQUARE_COLOR  "#FFFF00"
220 #define PREMOVE_HIGHLIGHT_COLOR "#FF0000"
221 #define LOWTIMEWARNING_COLOR    "#FF0000"
222 #define BELLCHAR                '\007'
223 #define NULLCHAR                '\000'
224 #define FEATURE_TIMEOUT         10000 /*ms*/
225
226 #define CLOCK_FONT 0
227 #define MESSAGE_FONT 1
228 #define COORD_FONT 2
229 #define CONSOLE_FONT 3
230 #define COMMENT_FONT 4
231 #define EDITTAGS_FONT 5
232 #define MOVEHISTORY_FONT 6
233 #define GAMELIST_FONT 7
234 #define NUM_FONTS 8
235
236 /* Default to no flashing (the "usual" XBoard behavior) */
237 #define FLASH_COUNT     0               /* Number of times to flash */
238 #define FLASH_RATE      5               /* Flashes per second */
239
240 /* Default delay per character (in msec) while sending login script */
241 #define MS_LOGIN_DELAY  0
242
243 /* [AS] Support for background textures */
244 #define BACK_TEXTURE_MODE_DISABLED      0
245 #define BACK_TEXTURE_MODE_PLAIN         1
246 #define BACK_TEXTURE_MODE_FULL_RANDOM   2
247
248 /* Zippy defaults */
249 #define ZIPPY_TALK FALSE
250 #define ZIPPY_PLAY FALSE
251 #define ZIPPY_LINES "yow.lines"
252 #define ZIPPY_PINHEAD ""
253 #define ZIPPY_PASSWORD ""
254 #define ZIPPY_PASSWORD2 ""
255 #define ZIPPY_WRONG_PASSWORD ""
256 #define ZIPPY_ACCEPT_ONLY ""
257 #define ZIPPY_USE_I TRUE
258 #define ZIPPY_BUGHOUSE 0
259 #define ZIPPY_NOPLAY_CRAFTY FALSE
260 #define ZIPPY_GAME_END "gameend\n"
261 #define ZIPPY_GAME_START ""
262 #define ZIPPY_ADJOURN FALSE
263 #define ZIPPY_ABORT FALSE
264 #define ZIPPY_VARIANTS "normal,fischerandom,crazyhouse,losers,suicide,3checks,twokings,bughouse,shatranj"
265 #define ZIPPY_MAX_GAMES 0
266 #define ZIPPY_REPLAY_TIMEOUT 120
267
268 typedef VOIDSTAR ProcRef;
269 #define NoProc ((ProcRef) 0)
270 typedef VOIDSTAR InputSourceRef;
271
272 typedef void (*DelayedEventCallback) P((void));
273
274 typedef enum { Press, Release } ClickType;
275
276 typedef enum {
277     BeginningOfGame, MachinePlaysWhite, MachinePlaysBlack,
278     AnalyzeMode, AnalyzeFile, TwoMachinesPlay,
279     EditGame, PlayFromGameFile, EndOfGame, EditPosition, Training,
280     IcsIdle, IcsPlayingWhite, IcsPlayingBlack, IcsObserving,
281     IcsExamining
282   } GameMode;
283
284 typedef enum {
285     /* [HGM] the order here is crucial for Crazyhouse & Shogi: */
286     /* only the first N pieces can go into the holdings, and   */
287     /* promotions in those variants shift P-W to U-S           */
288     WhitePawn, WhiteKnight, WhiteBishop, WhiteRook, WhiteQueen,
289     WhiteFerz, WhiteAlfil, WhiteAngel, WhiteMarshall, WhiteWazir, WhiteMan,
290     WhiteCannon, WhiteNightrider, WhiteCardinal, WhiteDragon, WhiteGrasshopper,
291     WhiteSilver, WhiteFalcon, WhiteLance, WhiteCobra, WhiteUnicorn, WhiteLion,
292     WhiteTokin, WhiteDagger, WhitePCardinal, WhitePDragon, WhiteCat,
293     WhitePSword, WhiteMonarch, WhiteMother, WhiteNothing, WhitePRook, WhitePDagger,
294     WhiteDolphin, WhiteStag, WhiteHorned, WhiteEagle, WhiteSword,
295     WhiteCrown, WhiteHCrown, WhiteHorse, WhiteDrunk, WhitePBishop, WhiteKing,
296     BlackPawn, BlackKnight, BlackBishop, BlackRook, BlackQueen,
297     BlackFerz, BlackAlfil, BlackAngel, BlackMarshall, BlackWazir, BlackMan,
298     BlackCannon, BlackNightrider, BlackCardinal, BlackDragon, BlackGrasshopper,
299     BlackSilver, BlackFalcon, BlackLance, BlackCobra, BlackUnicorn, BlackLion,
300     BlackTokin, BlackDagger, BlackPCardinal, BlackPDragon, BlackCat,
301     BlackPSword, BlackMonarch, BlackMother, BlackNothing, BlackPRook, BlackPDagger,
302     BlackDolphin, BlackStag, BlackHorned, BlackEagle, BlackSword,
303     BlackCrown, BlackHCrown, BlackHorse, BlackDrunk, BlackPBishop, BlackKing,
304     EmptySquare, DarkSquare,
305     NoRights, // [HGM] gamestate: for castling rights hidden in board[CASTLING]
306     ClearBoard, WhitePlay, BlackPlay, PromotePiece, DemotePiece /*for use on EditPosition menus*/
307   } ChessSquare;
308
309 /* [HGM] some macros that can be used as prefixes to convert piece types */
310 #define WHITE_TO_BLACK (int)BlackPawn - (int)WhitePawn + (int)
311 #define BLACK_TO_WHITE (int)WhitePawn - (int)BlackPawn + (int)
312 #define PROMOTED       (int)WhiteDragon - (int)WhiteRook + (int)
313 #define DEMOTED        (int)WhiteRook - (int)WhiteDragon + (int)
314 #define SHOGI          (int)EmptySquare + (int)
315 #define CHUPROMOTED    ((int)WhitePDragon - (int)WhiteDragon)*(gameInfo.variant == VariantChu) + PROMOTED
316 #define IS_SHOGI(V)    ((V) == VariantShogi || (V) == VariantChu)
317 #define IS_LION(V)     ((V) == WhiteLion || (V) == BlackLion)
318
319
320 typedef ChessSquare Board[BOARD_RANKS][BOARD_FILES];
321
322 typedef enum {
323     EndOfFile = 0,
324     WhiteKingSideCastle, WhiteQueenSideCastle,
325     WhiteKingSideCastleWild, WhiteQueenSideCastleWild,
326     WhiteHSideCastleFR, WhiteASideCastleFR,
327     BlackKingSideCastle, BlackQueenSideCastle,
328     BlackKingSideCastleWild, BlackQueenSideCastleWild,
329     BlackHSideCastleFR, BlackASideCastleFR,
330     WhitePromotion, WhiteNonPromotion,
331     BlackPromotion, BlackNonPromotion,
332     WhiteCapturesEnPassant, BlackCapturesEnPassant,
333     WhiteDrop, BlackDrop, FirstLeg,
334     NormalMove, AmbiguousMove, IllegalMove, ImpossibleMove,
335     WhiteWins, BlackWins, GameIsDrawn, GameUnfinished,
336     GNUChessGame, XBoardGame, MoveNumberOne, Open, Close, Nothing,
337     Comment, PositionDiagram, ElapsedTime, PGNTag, NAG
338   } ChessMove;
339
340 typedef enum {
341     ColorShout, ColorSShout, ColorChannel1, ColorChannel, ColorKibitz,
342     ColorTell, ColorChallenge, ColorRequest, ColorSeek, ColorNormal,
343     ColorNone, NColorClasses
344 } ColorClass;
345
346 typedef enum {
347     SoundMove, SoundBell, SoundRoar, SoundAlarm, SoundIcsWin, SoundIcsLoss,
348     SoundIcsDraw, SoundIcsUnfinished, NSoundClasses
349 } SoundClass;
350
351 /* Names for chess variants, not necessarily supported */
352 typedef enum {
353     VariantNormal,       /* Normal chess */
354     VariantLoadable,     /* "loadgame" command allowed (not really a variant)*/
355     VariantWildCastle,   /* Shuffle chess where king can castle from d file */
356     VariantNoCastle,     /* Shuffle chess with no castling at all */
357     VariantFischeRandom, /* FischeRandom */
358     VariantBughouse,     /* Bughouse, ICC/FICS rules */
359     VariantCrazyhouse,   /* Crazyhouse, ICC/FICS rules */
360     VariantLosers,       /* Try to lose all pieces or get mated (ICC wild 17)*/
361     VariantSuicide,      /* Try to lose all pieces incl. king (FICS) */
362     VariantGiveaway,     /* Try to have no legal moves left (ICC wild 26) */
363     VariantTwoKings,     /* Weird ICC wild 9 */
364     VariantKriegspiel,   /* Kriegspiel; pawns can capture invisible pieces */
365     VariantAtomic,       /* Capturing piece explodes (ICC wild 27) */
366     Variant3Check,       /* Win by giving check 3 times (ICC wild 25) */
367     VariantShatranj,     /* Unsupported (ICC wild 28) */
368     Variant29,           /* Temporary name for possible future ICC wild 29 */
369     Variant30,           /* Temporary name for possible future ICC wild 30 */
370     Variant31,           /* Temporary name for possible future ICC wild 31 */
371     Variant32,           /* Temporary name for possible future ICC wild 32 */
372     Variant33,           /* Temporary name for possible future ICC wild 33 */
373     Variant34,           /* Temporary name for possible future ICC wild 34 */
374     Variant35,           /* Temporary name for possible future ICC wild 35 */
375     Variant36,           /* Temporary name for possible future ICC wild 36 */
376     VariantShogi,        /* [HGM] added variants */
377     VariantChu,
378     VariantXiangqi,
379     VariantCourier,
380     VariantGothic,
381     VariantCapablanca,
382     VariantKnightmate,
383     VariantFairy,
384     VariantCylinder,
385     VariantFalcon,
386     VariantCapaRandom,
387     VariantBerolina,
388     VariantJanus,
389     VariantSuper,
390     VariantGreat,
391     VariantTwilight,
392     VariantMakruk,
393     VariantASEAN,
394     VariantSChess,
395     VariantGrand,
396     VariantSpartan,
397     VariantLion,
398     VariantChuChess,
399     VariantUnknown       /* Catchall for other unknown variants */
400 } VariantClass;
401
402 #define VARIANT_NAMES { \
403   "normal", \
404   "normal", \
405   "wildcastle", \
406   "nocastle", \
407   "fischerandom", \
408   "bughouse", \
409   "crazyhouse", \
410   "losers", \
411   "suicide", \
412   "giveaway", \
413   "twokings", \
414   "kriegspiel", \
415   "atomic", \
416   "3check", \
417   "shatranj", \
418   "wild29", \
419   "wild30", \
420   "wild31", \
421   "wild32", \
422   "wild33", \
423   "wild34", \
424   "wild35", \
425   "wild36", \
426   "shogi", \
427   "chu", \
428   "xiangqi", \
429   "courier", \
430   "gothic", \
431   "capablanca", \
432   "knightmate", \
433   "fairy", \
434   "cylinder", \
435   "falcon",\
436   "caparandom",\
437   "berolina",\
438   "janus",\
439   "super",\
440   "great",\
441   "twilight",\
442   "makruk",\
443   "asean",\
444   "seirawan",\
445   "grand",\
446   "spartan",\
447   "lion",\
448   "chuchess",\
449   "unknown" \
450 }
451
452 #define ENGINES 2
453
454 typedef struct {
455     char *language;
456 #if !defined(_amigados)
457     char *whitePieceColor;
458     char *blackPieceColor;
459     char *lightSquareColor;
460     char *darkSquareColor;
461     char *jailSquareColor;
462     char *highlightSquareColor;
463     char *premoveHighlightColor;
464     char *dialogColor;
465     char *buttonColor;
466 #else
467     int whitePieceColor;
468     int blackPieceColor;
469     int lightSquareColor;
470     int darkSquareColor;
471     int jailSquareColor;
472     int highlightSquareColor;
473     int premoveHighlightColor;
474 #endif
475     int movesPerSession;
476     float timeIncrement;
477     char *engInitString[ENGINES];
478     char *computerString[ENGINES];
479     char *chessProgram[ENGINES];
480     char *directory[ENGINES];
481     char *pgnName[ENGINES];
482     Boolean firstPlaysBlack;
483     Boolean noChessProgram;
484     char *host[ENGINES];
485     char *themeNames;
486     char *pieceDirectory;
487     char *border;
488     char *soundDirectory;
489     char *remoteShell;
490     char *remoteUser;
491     float timeDelay;
492     char *timeControl;
493     Boolean trueColors;
494     Boolean icsActive;
495     Boolean autoBox;
496     char *icsHost;
497     char *icsPort;
498     char *icsCommPort;  /* if set, use serial port instead of tcp host/port */
499     char *icsLogon;     /* Hack to permit variable logon scripts. */
500     char *icsHelper;
501     Boolean icsInputBox;
502     Boolean useTelnet;
503     Boolean seekGraph;
504     Boolean autoRefresh;
505     char *telnetProgram;
506     char *gateway;
507     char *loadGameFile;
508     int loadGameIndex;      /* game # within file */
509     char *saveGameFile;
510     Boolean autoSaveGames;
511     Boolean onlyOwn;        /* [HGM] suppress auto-saving of observed games */
512     char *loadPositionFile;
513     int loadPositionIndex;  /* position # within file */
514     char *savePositionFile;
515     Boolean matchMode;
516     int matchGames;
517     Boolean monoMode;
518     Boolean debugMode;
519     Boolean clockMode;
520     char *boardSize;
521     char *logoDir;
522     int logoSize;
523     Boolean Iconic;
524     char *searchTime;
525     int searchDepth;
526     Boolean showCoords;
527     char *clockFont;
528     char *messageFont; /* WinBoard only */
529     char *coordFont;
530     char *font; /* xboard only: all other fonts */
531     char *tagsFont; /* WinBoard only */
532     char *commentFont; /* WinBoard only */
533     char *icsFont; /* WinBoard only */
534     Boolean ringBellAfterMoves;
535     Boolean autoCallFlag;
536     Boolean flipView;
537     Boolean autoFlipView;
538     char *cmailGameName; /* xboard only */
539     Boolean alwaysPromoteToQueen;
540     Boolean oldSaveStyle;
541     Boolean oneClick;
542     Boolean quietPlay;
543     Boolean showThinking;
544     Boolean ponderNextMove;
545     Boolean periodicUpdates;
546     Boolean autoObserve;
547     Boolean autoCreateLogon;
548     Boolean autoComment;
549     Boolean getMoveList;
550     Boolean testLegality;
551     Boolean topLevel;      /* xboard, top-level auxiliary windows */
552     Boolean titleInWindow; /* xboard only */
553     Boolean localLineEditing; /* WinBoard only */
554     Boolean zippyTalk;
555     Boolean zippyPlay;
556     int flashCount; /* Number of times to flash (xboard only) */
557     int flashRate; /* Flashes per second (xboard only)  */
558     int msLoginDelay;  /* Delay per character (in msec) while sending
559                           ICS logon script (xboard only) */
560     Boolean colorize;   /* If True, use the following colors to color text */
561     /* Strings for colors, as "fg, bg, bold" (strings used in xboard only) */
562     char *colorShout;    // [HGM] IMPORTANT: order must conform to ColorClass definition
563     char *colorSShout;
564     char *colorChannel1;
565     char *colorChannel;
566     char *colorKibitz;
567     char *colorTell;
568     char *colorChallenge;
569     char *colorRequest;
570     char *colorSeek;
571     char *colorNormal;
572     char *soundProgram; /* sound-playing program */
573     char *soundShout;     // [HGM] IMPORTANT: order must be as in ColorClass
574     char *soundSShout;
575     char *soundChannel1;
576     char *soundChannel;
577     char *soundKibitz;
578     char *soundTell;
579     char *soundChallenge;
580     char *soundRequest;
581     char *soundSeek;
582     char *soundMove;     // [HGM] IMPORTANT: order must be as in SoundClass
583     char *soundBell;
584     char *soundRoar;
585     char *soundIcsAlarm;
586     char *soundIcsWin;
587     char *soundIcsLoss;
588     char *soundIcsDraw;
589     char *soundIcsUnfinished;
590     Boolean disguise;        /* [HGM] Promoted Pawns look like pieces in bughouse */
591     Boolean reuse[ENGINES];
592     Boolean animateDragging; /* If True, animate mouse dragging of pieces */
593     Boolean animate;    /* If True, animate non-mouse moves */
594     int animSpeed;      /* Delay in milliseconds between animation frames */
595     Boolean popupMoveErrors;
596     Boolean popupExitMessage;
597     int showJail;
598     Boolean highlightLastMove;
599     Boolean highlightDragging;
600     Boolean blindfold;          /* if true, no pieces are drawn */
601     Boolean premove;            /* true if premove feature enabled */
602     Boolean premoveWhite;       /* true if premoving White first move  */
603     char *premoveWhiteText;     /* text of White premove 1 */
604     Boolean premoveBlack;       /* true if premoving Black first move */
605     char *premoveBlackText;     /* text of Black premove 1 */
606     Boolean icsAlarm;           /* true if sounding alarm at a certain time */
607     int icsAlarmTime;           /* time to sound alarm, in milliseconds */
608     Boolean autoRaiseBoard;
609     int fontSizeTolerance; /* xboard only */
610     char *initialMode;
611     char *variant;
612     char *chatBoxes;
613     int protocolVersion[ENGINES];
614     Boolean showButtonBar;
615     Boolean icsEngineAnalyze;
616     Boolean variations;         /* [HGM] enable variation-tree walking */
617     Boolean autoExtend;         /* [HGM] enable playing move(s) of right-clicked PV in analysis mode */
618
619     /* [AS] New properties (down to the "ZIPPY" part) */
620     Boolean scoreIsAbsolute[ENGINES];  /* If true, engine score is always from white side */
621     Boolean saveExtendedInfoInPGN; /* If true, saved PGN games contain extended info */
622     Boolean hideThinkingFromHuman; /* If true, program thinking is generated but not displayed in human/computer matches */
623     Boolean useBitmaps;
624     Boolean useFont;
625     Boolean useBorder;
626     char * liteBackTextureFile; /* Name of texture bitmap for lite squares */
627     char * darkBackTextureFile; /* Name of texture bitmap for dark squares */
628     int liteBackTextureMode;
629     int darkBackTextureMode;
630     char * renderPiecesWithFont; /* Name of font for rendering chess pieces */
631     char * fontToPieceTable; /* Map to translate font character to chess pieces */
632     int fontBackColorWhite;
633     int fontForeColorWhite;
634     int fontBackColorBlack;
635     int fontForeColorBlack;
636     int fontPieceSize; /* Size of font relative to square (percentage) */
637     int overrideLineGap; /* If >= 0 overrides the lineGap value of the board size properties */
638     int adjudicateLossThreshold; /* Adjudicate a two-machine game if both engines agree the score is below this for 6 plies */
639     int delayBeforeQuit;
640     int delayAfterQuit;
641     char * nameOfDebugFile;
642     char * pgnEventHeader;
643     int defaultFrcPosition;
644     char * gameListTags;
645     Boolean saveOutOfBookInfo;
646     Boolean showEvalInMoveHistory;
647     int evalHistColorWhite;
648     int evalHistColorBlack;
649     Boolean highlightMoveWithArrow;
650     Boolean tourney;
651     char * tourneyOptions;
652     int highlightArrowColor;
653     Boolean useStickyWindows;
654     Boolean bgObserve;   /* [HGM] bughouse */
655     Boolean dualBoard;   /* [HGM] dual     */
656     Boolean viewer;
657     char * viewerOptions;
658     int adjudicateDrawMoves;
659     Boolean autoDisplayComment;
660     Boolean autoDisplayTags;
661     Boolean isUCI[ENGINES];
662     Boolean hasOwnBookUCI[ENGINES];
663     char * adapterCommand;
664     char * ucciAdapter;
665     char * polyglotDir;
666     Boolean usePolyglotBook;
667     Boolean defNoBook;
668     char * polyglotBook;
669     int bookDepth;
670     int bookStrength;
671     int defaultHashSize;
672     int defaultCacheSizeEGTB;
673     char * defaultPathEGTB;
674     int defaultMatchGames;
675
676     /* [HGM] Board size */
677     int NrFiles;
678     int NrRanks;
679     int holdingsSize;
680     int matchPause;
681     char * pieceToCharTable;
682     char * pieceNickNames;
683     char * colorNickNames;
684     Boolean allWhite;
685     Boolean upsideDown;
686     Boolean alphaRank;
687     Boolean testClaims;
688     Boolean checkMates;
689     Boolean materialDraws;
690     Boolean trivialDraws;
691     int ruleMoves;
692     int drawRepeats;
693
694 #if ZIPPY
695     char *zippyLines;
696     char *zippyPinhead;
697     char *zippyPassword;
698     char *zippyPassword2;
699     char *zippyWrongPassword;
700     char *zippyAcceptOnly;
701     int zippyUseI;
702     int zippyBughouse;
703     int zippyNoplayCrafty;
704     char *zippyGameEnd;
705     char *zippyGameStart;
706     int zippyAdjourn;
707     int zippyAbort;
708     char *zippyVariants;
709     int zippyMaxGames;
710     int zippyReplayTimeout; /*seconds*/
711     int zippyShortGame; /* [HGM] aborter   */
712 #endif
713     Boolean lowTimeWarning; /* [HGM] low time */
714     Boolean quitNext;
715     char *lowTimeWarningColor;
716
717     char *serverFileName;
718     char *serverMovesName;
719     char *finger;
720     Boolean suppressLoadMoves;
721     int serverPause;
722     int timeOdds[ENGINES];
723     int drawDepth[ENGINES];
724     int timeOddsMode;
725     int accumulateTC[ENGINES];
726     int NPS[ENGINES];
727     Boolean autoKibitz;
728     int engineComments;
729     int eloThreshold1;  /* [HGM] select   */
730     int eloThreshold2;
731     int dateThreshold;
732     int searchMode;
733     int stretch;
734     Boolean ignoreColors;
735     Boolean findMirror;
736     char *userName;
737     int rewindIndex;    /* [HGM] autoinc   */
738     int sameColorGames; /* [HGM] alternate */
739     int smpCores;       /* [HGM] SMP       */
740     char *egtFormats;
741     int niceEngines;    /* [HGM] nice      */
742     char *logo[ENGINES];/* [HGM] logo      */
743     char *pairingEngine;/* [HGM] pairing   */
744     Boolean autoLogo;
745     Boolean noGUI;      /* [HGM] fast: suppress all display updates */
746     char *engOptions[ENGINES]; /* [HGM] options   */
747     char *fenOverride[ENGINES];
748     char *features[ENGINES];
749     char *featureDefaults;
750     char *sysOpen;
751     Boolean keepAlive;  /* [HGM] alive     */
752     Boolean forceIllegal;/*[HGM] illegal   */
753     Boolean noJoin;     /* [HGM] join      */
754     char *wrapContSeq; /* continuation sequence when xboard wraps text */
755     Boolean useInternalWrap; /* use internal wrapping -- noJoin usurps this if set */
756     Boolean pasteSelection; /* paste X selection instead of clipboard */
757     int nrVariations;   /* [HGM] multivar  */
758     int zoom;           /* [HGM] evalGraph */
759     int evalThreshold;  /* [HGM] evalGraph */
760     Boolean dropMenu;   /* [HGM] pv        */
761     Boolean markers;    /* [HGM] markers   */
762     Boolean autoCopyPV;
763     Boolean pieceMenu;
764     Boolean sweepSelect;
765     Boolean whitePOV;
766     Boolean scoreWhite;
767     Boolean pvSAN[ENGINES];
768
769     int recentEngines;
770     char *recentEngineList;
771     char *tourneyFile;
772     char *defName;
773     char *processes;
774     char *results;
775     char *participants;
776     char *afterGame;
777     char *afterTourney;
778     int tourneyType;
779     int tourneyCycles;
780     int seedBase;
781     Boolean roundSync;
782     Boolean cycleSync;
783     Boolean numberTag;
784 } AppData, *AppDataPtr;
785
786 /*  PGN tags (for showing in the game list) */
787 #define LPUSERGLT_SIZE      64
788
789 #define GLT_EVENT           'e'
790 #define GLT_SITE            's'
791 #define GLT_DATE            'd'
792 #define GLT_ROUND           'o'
793 #define GLT_PLAYERS         'p'     /* I.e. white "-" black */
794 #define GLT_RESULT          'r'
795 #define GLT_WHITE_ELO       'w'
796 #define GLT_BLACK_ELO       'b'
797 #define GLT_TIME_CONTROL    't'
798 #define GLT_VARIANT         'v'
799 #define GLT_OUT_OF_BOOK     'a'
800 #define GLT_RESULT_COMMENT  'c'     /* [HGM] rescom */
801
802 #define GLT_DEFAULT_TAGS    "eprd"  /* Event, players, result, date */
803
804 #define GLT_ALL_TAGS        "esdoprwbtvac"
805
806 #define PGN_OUT_OF_BOOK     "Annotator"
807
808 extern AppData appData;
809
810 typedef struct {
811     /* PGN 7-tag info */
812     char *event;
813     char *site;
814     char *date;
815     char *round;
816     char *white;
817     char *black;
818     ChessMove result;
819     /* Additional info */
820     char *fen;          /* NULL or FEN for starting position; input only */
821     char *resultDetails;
822     char *timeControl;
823     char *extraTags;    /* NULL or "[Tag \"Value\"]\n", etc. */
824     int whiteRating;    /* -1 if unknown */
825     int blackRating;    /* -1 if unknown */
826     VariantClass variant;
827     char *outOfBook;    /* [AS] Move and score when engine went out of book */
828     int boardWidth;     /* [HGM] adjustable board size */
829     int boardHeight;
830 /* [HGM] For Shogi and Crazyhouse: */
831     int holdingsSize;  /* number of different piece types in holdings       */
832     int holdingsWidth; /* number of files left and right of board, 0 or 2   */
833 } GameInfo;
834
835 /* [AS] Search stats from chessprogram, for the played move */
836 // [HGM] moved here from backend.h because it occurs in declarations of front-end functions
837 typedef struct {
838     int score;  /* Centipawns */
839     int depth;  /* Plies */
840     int time;   /* Milliseconds */
841 } ChessProgramStats_Move;
842
843 /* [AS] Layout management */
844 typedef struct {
845     Boolean visible;
846     int x;
847     int y;
848     int width;
849     int height;
850 } WindowPlacement;
851
852 extern WindowPlacement wpEngineOutput;
853 extern WindowPlacement wpEvalGraph;
854 extern WindowPlacement wpMoveHistory;
855 extern WindowPlacement wpGameList;
856 extern WindowPlacement wpTags;
857
858 #define MAXENGINES 2000
859
860 // [HGM] chat
861 #define MAX_CHAT 5
862 extern int chatCount;
863 extern char chatPartner[MAX_CHAT][MSG_SIZ];
864
865 // Some prototypes of routines so general they should be available everywhere
866 /* If status == 0, we are exiting with a benign message, not an error */
867 void DisplayFatalError P((String message, int error, int status));
868 void DisplayError P((String message, int error));
869
870 // [HGM] generally useful macros; there are way too many memory leaks...
871 #define FREE(x) if(x) free(x)
872 #define ASSIGN(x, y) if(x) free(x); x = strdup(y)
873
874 // [HGM] for now we use the kludge to redefine all the unstructured options by their array counterpart
875 //       in due time we would have to make the actual substitutions all through the source
876
877 #define firstInitString       engInitString[0]
878 #define secondInitString      engInitString[1]
879 #define firstComputerString   computerString[0]
880 #define secondComputerString  computerString[1]
881 #define firstChessProgram     chessProgram[0]
882 #define secondChessProgram    chessProgram[1]
883 #define firstDirectory        directory[0]
884 #define secondDirectory       directory[1]
885 #define firstProtocolVersion  protocolVersion[0]
886 #define secondProtocolVersion protocolVersion[1]
887 #define firstScoreIsAbsolute  scoreIsAbsolute[0]
888 #define secondScoreIsAbsolute scoreIsAbsolute[1]
889 #define firstHasOwnBookUCI    hasOwnBookUCI[0]
890 #define secondHasOwnBookUCI   hasOwnBookUCI[1]
891 #define firstTimeOdds         timeOdds[0]
892 #define secondTimeOdds        timeOdds[1]
893 #define firstAccumulateTC     accumulateTC[0]
894 #define secondAccumulateTC    accumulateTC[1]
895 #define firstHost    host[0]
896 #define secondHost   host[1]
897 #define reuseFirst   reuse[0]
898 #define reuseSecond  reuse[1]
899 #define firstIsUCI   isUCI[0]
900 #define secondIsUCI  isUCI[1]
901 #define firstNPS     NPS[0]
902 #define secondNPS    NPS[1]
903 #define firstLogo    logo[0]
904 #define secondLogo   logo[1]
905 #define fenOverride1 fenOverride[0]
906 #define fenOverride2 fenOverride[1]
907 #define firstOptions      engOptions[0]
908 #define secondOptions     engOptions[1]
909
910 #endif