fixed internationalization for winboard
[xboard.git] / common.h
1 /*
2  * common.h -- Common definitions for X and Windows NT versions of XBoard
3  *
4  * Copyright 1991 by Digital Equipment Corporation, Maynard,
5  * Massachusetts. 
6  *
7  * Enhancements Copyright 1992-2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006,
8  * 2007, 2008, 2009, 2010 Free Software Foundation, Inc.
9  *
10  * Enhancements Copyright 2005 Alessandro Scotti
11  *
12  * The following terms apply to Digital Equipment Corporation's copyright
13  * interest in XBoard:
14  * ------------------------------------------------------------------------
15  * All Rights Reserved
16  *
17  * Permission to use, copy, modify, and distribute this software and its
18  * documentation for any purpose and without fee is hereby granted,
19  * provided that the above copyright notice appear in all copies and that
20  * both that copyright notice and this permission notice appear in
21  * supporting documentation, and that the name of Digital not be
22  * used in advertising or publicity pertaining to distribution of the
23  * software without specific, written prior permission.
24  *
25  * DIGITAL DISCLAIMS ALL WARRANTIES WITH REGARD TO THIS SOFTWARE, INCLUDING
26  * ALL IMPLIED WARRANTIES OF MERCHANTABILITY AND FITNESS, IN NO EVENT SHALL
27  * DIGITAL BE LIABLE FOR ANY SPECIAL, INDIRECT OR CONSEQUENTIAL DAMAGES OR
28  * ANY DAMAGES WHATSOEVER RESULTING FROM LOSS OF USE, DATA OR PROFITS,
29  * WHETHER IN AN ACTION OF CONTRACT, NEGLIGENCE OR OTHER TORTIOUS ACTION,
30  * ARISING OUT OF OR IN CONNECTION WITH THE USE OR PERFORMANCE OF THIS
31  * SOFTWARE.
32  * ------------------------------------------------------------------------
33  *
34  * The following terms apply to the enhanced version of XBoard
35  * distributed by the Free Software Foundation:
36  * ------------------------------------------------------------------------
37  *
38  * GNU XBoard is free software: you can redistribute it and/or modify
39  * it under the terms of the GNU General Public License as published by
40  * the Free Software Foundation, either version 3 of the License, or (at
41  * your option) any later version.
42  *
43  * GNU XBoard is distributed in the hope that it will be useful, but
44  * WITHOUT ANY WARRANTY; without even the implied warranty of
45  * MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE. See the GNU
46  * General Public License for more details.
47  *
48  * You should have received a copy of the GNU General Public License
49  * along with this program. If not, see http://www.gnu.org/licenses/.  *
50  *
51  *------------------------------------------------------------------------
52  ** See the file ChangeLog for a revision history.  */
53
54 #ifndef _COMMON
55 #define _COMMON
56
57
58 /* Begin compatibility grunge  */
59
60 #if defined(__STDC__) || defined(WIN32) || defined(_amigados)
61 #define P(args) args
62 typedef void *VOIDSTAR;
63 #else
64 #define P(args)         ()
65 typedef char *VOIDSTAR;
66 #endif
67
68 #ifdef WIN32
69 typedef char Boolean;
70 typedef char *String;
71 #define popen _popen
72 #define pclose _pclose
73
74 #else
75 #ifdef _amigados        /*  It is important, that these types have  */
76 typedef int Boolean;    /*  a length of 4 bytes each, as we are     */
77 typedef char *String;   /*  using ReadArgs() for argument parsing.  */
78 #ifdef _DCC
79 FILE *popen(const char *, const char *);
80 int pclose(FILE *);
81 #endif
82
83 #else
84 #include <X11/Intrinsic.h>
85 #endif
86 #endif
87
88
89 #ifndef TRUE
90 #define TRUE 1
91 #define FALSE 0
92 #endif
93
94 #define UNKNOWN -1 /* [HGM] nps */
95
96 #if !HAVE_RANDOM
97 # if HAVE_RAND48
98 #  define srandom srand48
99 #  define random lrand48
100 # else /* not HAVE_RAND48 */
101 #  define srandom srand
102 #  define random rand
103 # endif /* not HAVE_RAND48 */
104 #endif /* !HAVE_RANDOM */
105
106 /* End compatibility grunge */
107
108 #define PROTOVER                2       /* engine protocol version */
109
110 // [HGM] license: Messages that engines must print to satisfy their license requirements for patented variants
111 #define GOTHIC "Gothic Chess (see www.GothicChess.com) is licensed under U.S. Patent #6,481,716 by Ed Trice"
112 #define NOFALCON "Falcon Chess (see www.chessvariants.com) is licensed under U.S. Patent #5,690,334 by George W. Duke"
113
114 /* [HGM] Some notes about board sizes:
115    In games that allow piece drops, the holdings are considered part of the
116    board, in the leftmost and rightmost two files. This way they are
117    automatically part of the game-history states, and enjoy all display
118    functions (including drag-drop and click-click moves to the regular part
119    of the board). The drawback of this is that the internal numbering of
120    files starts at 2 for the a-file if holdings are displayed. To ensure
121    consistency, this shifted numbering system is used _everywhere_ in the
122    code, and conversion to the 'normal' system only takes place when the
123    file number is converted to or from ASCII (by redefining the character
124    constant 'a'). This works because Winboard only communicates with the
125    outside world in ASCII. In a similar way, the different rank numbering
126    systems (starting at rank 0 or 1) are implemented by redefining '1'.
127 */
128 #define BOARD_RANKS             11             /* [HGM] for in declarations  */
129 #define BOARD_FILES             16             /* [HGM] for in declarations  */
130 #define BOARD_HEIGHT (gameInfo.boardHeight)    /* [HGM] made user adjustable */
131 #define BOARD_WIDTH  (gameInfo.boardWidth + 2*gameInfo.holdingsWidth)   
132 #define BOARD_LEFT   (gameInfo.holdingsWidth)  /* [HGM] play-board edges     */
133 #define BOARD_RGHT   (gameInfo.boardWidth + gameInfo.holdingsWidth)
134 #define CASTLING     (BOARD_RANKS-1)           /* [HGM] hide in upper rank   */
135 #define EP_STATUS    CASTLING][(BOARD_FILES-2) /* [HGM] in upper rank        */
136 #define HOLDINGS_SET CASTLING][(BOARD_FILES-1) /* [HGM] in upper-right corner*/
137 #define ONE          ('1'-(BOARD_HEIGHT>9))    /* [HGM] foremost board rank  */
138 #define AAA          ('a'-BOARD_LEFT)          /* [HGM] leftmost board file  */
139 #define DROP_RANK               -3
140 #define MAX_MOVES               1000
141 #define MSG_SIZ                 512
142 #define DIALOG_SIZE             256
143 #define STAR_MATCH_N            16
144 #define MOVE_LEN                32
145 #define TIME_CONTROL            "5"     /* in minutes */
146 #define TIME_DELAY_QUOTE        "1.0"   /* seconds between moves */
147 #define TIME_DELAY              ((float) 1.0)
148 #define MOVES_PER_SESSION       40      /* moves per TIME_CONTROL */
149 #define TIME_INCREMENT          -1      /* if >= 0, MOVES_PER_SESSION unused */
150 #define WhiteOnMove(move)       (((move) % 2) == 0)
151 #define ICS_HOST                "chessclub.com"
152 #define ICS_PORT                "5000"
153 #define ICS_COMM_PORT           ""
154 #define FIRST_HOST              "localhost"
155 #define SECOND_HOST             "localhost"
156 #define TELNET_PROGRAM          "telnet"
157 #define DEF_BITMAP_DIR          "/usr/share/games/xboard/bitmaps.xchess" /* AP: shouldn't be hardcoded directory, but better than nothing at the moment */
158 #define MATCH_MODE              "False"
159 #define INIT_STRING             "new\nrandom\n"
160 #define WHITE_STRING            "white\ngo\n"
161 #define BLACK_STRING            "black\ngo\n"
162 #define COMPUTER_STRING         "computer\n"
163 #define REUSE_CHESS_PROGRAMS    1
164 #define WHITE_PIECE_COLOR       "#FFFFCC"
165 #define BLACK_PIECE_COLOR       "#202020"
166 #define LIGHT_SQUARE_COLOR      "#C8C365"
167 #define DARK_SQUARE_COLOR       "#77A26D"
168 #define JAIL_SQUARE_COLOR       "#808080"
169 #define HIGHLIGHT_SQUARE_COLOR  "#FFFF00"
170 #define PREMOVE_HIGHLIGHT_COLOR "#FF0000"
171 #define LOWTIMEWARNING_COLOR    "#FF0000"
172 #define BELLCHAR                '\007'
173 #define NULLCHAR                '\000'
174 #define FEATURE_TIMEOUT         10000 /*ms*/
175
176 #define CLOCK_FONT 0
177 #define MESSAGE_FONT 1
178 #define COORD_FONT 2
179 #define CONSOLE_FONT 3
180 #define COMMENT_FONT 4
181 #define EDITTAGS_FONT 5
182 #define MOVEHISTORY_FONT 6
183 #define NUM_FONTS 7
184
185 /* Default to no flashing (the "usual" XBoard behavior) */
186 #define FLASH_COUNT     0               /* Number of times to flash */
187 #define FLASH_RATE      5               /* Flashes per second */
188
189 /* Default delay per character (in msec) while sending login script */
190 #define MS_LOGIN_DELAY  0
191
192 /* [AS] Support for background textures */
193 #define BACK_TEXTURE_MODE_DISABLED      0
194 #define BACK_TEXTURE_MODE_PLAIN         1
195 #define BACK_TEXTURE_MODE_FULL_RANDOM   2
196
197 /* Zippy defaults */
198 #define ZIPPY_TALK FALSE
199 #define ZIPPY_PLAY FALSE
200 #define ZIPPY_LINES "yow.lines"
201 #define ZIPPY_PINHEAD ""
202 #define ZIPPY_PASSWORD ""
203 #define ZIPPY_PASSWORD2 ""
204 #define ZIPPY_WRONG_PASSWORD ""
205 #define ZIPPY_ACCEPT_ONLY ""
206 #define ZIPPY_USE_I TRUE
207 #define ZIPPY_BUGHOUSE 0
208 #define ZIPPY_NOPLAY_CRAFTY FALSE
209 #define ZIPPY_GAME_END "gameend\n"
210 #define ZIPPY_GAME_START ""
211 #define ZIPPY_ADJOURN FALSE
212 #define ZIPPY_ABORT FALSE
213 #define ZIPPY_VARIANTS "normal,fischerandom,crazyhouse,losers,suicide,3checks,twokings,bughouse,shatranj"
214 #define ZIPPY_MAX_GAMES 0
215 #define ZIPPY_REPLAY_TIMEOUT 120
216
217 typedef enum {
218     BeginningOfGame, MachinePlaysWhite, MachinePlaysBlack,
219     AnalyzeMode, AnalyzeFile, TwoMachinesPlay,
220     EditGame, PlayFromGameFile, EndOfGame, EditPosition, Training,
221     IcsIdle, IcsPlayingWhite, IcsPlayingBlack, IcsObserving,
222     IcsExamining
223   } GameMode;
224
225 typedef enum {
226     /* [HGM] the order here is crucial for Crazyhouse & Shogi: */
227     /* only the first N pieces can go into the holdings, and   */
228     /* promotions in those variants shift P-W to U-S           */
229     WhitePawn, WhiteKnight, WhiteBishop, WhiteRook, WhiteQueen, 
230     WhiteFerz, WhiteAlfil, WhiteAngel, WhiteMarshall, WhiteWazir, WhiteMan, 
231     WhiteCannon, WhiteNightrider, WhiteCardinal, WhiteDragon, WhiteGrasshopper,
232     WhiteSilver, WhiteFalcon, WhiteLance, WhiteCobra, WhiteUnicorn, WhiteKing,
233     BlackPawn, BlackKnight, BlackBishop, BlackRook, BlackQueen,
234     BlackFerz, BlackAlfil, BlackAngel, BlackMarshall, BlackWazir, BlackMan, 
235     BlackCannon, BlackNightrider, BlackCardinal, BlackDragon, BlackGrasshopper,
236     BlackSilver, BlackFalcon, BlackLance, BlackCobra, BlackUnicorn, BlackKing,
237     EmptySquare, 
238     NoRights, // [HGM] gamestate: for castling rights hidden in board[CASTLING]
239     ClearBoard, WhitePlay, BlackPlay, PromotePiece, DemotePiece /*for use on EditPosition menus*/
240   } ChessSquare;
241
242 /* [HGM] some macros that can be used as prefixes to convert piece types */
243 #define WHITE_TO_BLACK (int)BlackPawn - (int)WhitePawn + (int)
244 #define BLACK_TO_WHITE (int)WhitePawn - (int)BlackPawn + (int)
245 #define PROMOTED       (int)WhiteDragon - (int)WhiteRook + (int)
246 #define DEMOTED        (int)WhiteRook - (int)WhiteDragon + (int)
247 #define SHOGI          (int)EmptySquare + (int)
248
249
250 typedef ChessSquare Board[BOARD_RANKS][BOARD_FILES];
251
252 typedef enum {
253     WhiteKingSideCastle = 1, WhiteQueenSideCastle,
254     WhiteKingSideCastleWild, WhiteQueenSideCastleWild,
255     WhiteHSideCastleFR, WhiteASideCastleFR, 
256     BlackKingSideCastle, BlackQueenSideCastle,
257     BlackKingSideCastleWild, BlackQueenSideCastleWild,
258     BlackHSideCastleFR, BlackASideCastleFR, 
259     WhitePromotionKnight, WhitePromotionBishop,
260     WhitePromotionRook, WhitePromotionQueen, WhitePromotionKing,
261     WhitePromotionChancellor, WhitePromotionArchbishop, WhitePromotionCentaur,
262     BlackPromotionKnight, BlackPromotionBishop,
263     BlackPromotionRook, BlackPromotionQueen, BlackPromotionKing,
264     BlackPromotionChancellor, BlackPromotionArchbishop, BlackPromotionCentaur,
265     WhiteCapturesEnPassant, BlackCapturesEnPassant,
266     WhiteDrop, BlackDrop, 
267     NormalMove, AmbiguousMove, IllegalMove, ImpossibleMove,
268     WhiteWins, BlackWins, GameIsDrawn, GameUnfinished,
269     GNUChessGame, XBoardGame, MoveNumberOne, 
270     Comment, PositionDiagram, ElapsedTime, PGNTag, NAG
271   } ChessMove;
272
273 typedef enum {
274     ColorShout, ColorSShout, ColorChannel1, ColorChannel, ColorKibitz,
275     ColorTell, ColorChallenge, ColorRequest, ColorSeek, ColorNormal,
276     ColorNone, NColorClasses
277 } ColorClass;
278
279 typedef enum {
280     SoundMove, SoundBell, SoundAlarm, SoundIcsWin, SoundIcsLoss,
281     SoundIcsDraw, SoundIcsUnfinished, NSoundClasses
282 } SoundClass;
283
284 /* Names for chess variants, not necessarily supported */
285 typedef enum {
286     VariantNormal,       /* Normal chess */
287     VariantLoadable,     /* "loadgame" command allowed (not really a variant)*/
288     VariantWildCastle,   /* Shuffle chess where king can castle from d file */
289     VariantNoCastle,     /* Shuffle chess with no castling at all */
290     VariantFischeRandom, /* FischeRandom */
291     VariantBughouse,     /* Bughouse, ICC/FICS rules */
292     VariantCrazyhouse,   /* Crazyhouse, ICC/FICS rules */
293     VariantLosers,       /* Try to lose all pieces or get mated (ICC wild 17)*/
294     VariantSuicide,      /* Try to lose all pieces incl. king (FICS) */
295     VariantGiveaway,     /* Try to have no legal moves left (ICC wild 26) */
296     VariantTwoKings,     /* Weird ICC wild 9 */
297     VariantKriegspiel,   /* Kriegspiel; pawns can capture invisible pieces */
298     VariantAtomic,       /* Capturing piece explodes (ICC wild 27) */
299     Variant3Check,       /* Win by giving check 3 times (ICC wild 25) */
300     VariantShatranj,     /* Unsupported (ICC wild 28) */
301     Variant29,           /* Temporary name for possible future ICC wild 29 */
302     Variant30,           /* Temporary name for possible future ICC wild 30 */
303     Variant31,           /* Temporary name for possible future ICC wild 31 */
304     Variant32,           /* Temporary name for possible future ICC wild 32 */
305     Variant33,           /* Temporary name for possible future ICC wild 33 */
306     Variant34,           /* Temporary name for possible future ICC wild 34 */
307     Variant35,           /* Temporary name for possible future ICC wild 35 */
308     Variant36,           /* Temporary name for possible future ICC wild 36 */
309     VariantShogi,        /* [HGM] added variants */
310     VariantXiangqi,
311     VariantCourier,
312     VariantGothic,
313     VariantCapablanca,
314     VariantKnightmate,
315     VariantFairy,        
316     VariantCylinder,
317     VariantFalcon,
318     VariantCapaRandom,
319     VariantBerolina,
320     VariantJanus,
321     VariantSuper,
322     VariantGreat,
323     VariantTwilight,
324     VariantMakruk,
325     VariantUnknown       /* Catchall for other unknown variants */
326 } VariantClass;
327
328 #define VARIANT_NAMES { \
329   "normal", \
330   "normal", \
331   "wildcastle", \
332   "nocastle", \
333   "fischerandom", \
334   "bughouse", \
335   "crazyhouse", \
336   "losers", \
337   "suicide", \
338   "giveaway", \
339   "twokings", \
340   "kriegspiel", \
341   "atomic", \
342   "3check", \
343   "shatranj", \
344   "wild29", \
345   "wild30", \
346   "wild31", \
347   "wild32", \
348   "wild33", \
349   "wild34", \
350   "wild35", \
351   "wild36", \
352   "shogi", \
353   "xiangqi", \
354   "courier", \
355   "gothic", \
356   "capablanca", \
357   "knightmate", \
358   "fairy", \
359   "cylinder", \
360   "falcon",\
361   "caparandom",\
362   "berolina",\
363   "janus",\
364   "super",\
365   "great",\
366   "twilight",\
367   "makruk",\
368   "unknown" \
369 }
370
371 typedef struct {
372     char *language;
373 #if !defined(_amigados)
374     char *whitePieceColor;
375     char *blackPieceColor;
376     char *lightSquareColor;
377     char *darkSquareColor;
378     char *jailSquareColor;
379     char *highlightSquareColor;
380     char *premoveHighlightColor;
381 #else
382     int whitePieceColor;
383     int blackPieceColor;
384     int lightSquareColor;
385     int darkSquareColor;
386     int jailSquareColor;
387     int highlightSquareColor;
388     int premoveHighlightColor;
389 #endif
390     int movesPerSession;
391     int timeIncrement;
392     char *initString;
393     char *secondInitString;
394     char *firstComputerString;
395     char *secondComputerString;
396     char *firstChessProgram;
397     char *secondChessProgram;
398     char *firstDirectory;
399     char *secondDirectory;
400     Boolean firstPlaysBlack;
401     Boolean noChessProgram;
402     char *firstHost;
403     char *secondHost;
404     char *bitmapDirectory;
405     char *remoteShell;
406     char *remoteUser;
407     float timeDelay;
408     char *timeControl;
409     Boolean icsActive;
410     char *icsHost;
411     char *icsPort;
412     char *icsCommPort;  /* if set, use serial port instead of tcp host/port */
413     char *icsLogon;     /* Hack to permit variable logon scripts. */
414     char *icsHelper;
415     Boolean icsInputBox;
416     Boolean useTelnet;
417     Boolean seekGraph;
418     Boolean autoRefresh;
419     char *telnetProgram;
420     char *gateway;
421     char *loadGameFile;
422     int loadGameIndex;      /* game # within file */
423     char *saveGameFile;
424     Boolean autoSaveGames;
425     char *loadPositionFile;
426     int loadPositionIndex;  /* position # within file */
427     char *savePositionFile;
428     Boolean matchMode;
429     int matchGames;
430     Boolean monoMode;
431     Boolean debugMode;
432     Boolean clockMode;
433     char *boardSize;
434     Boolean Iconic;
435     char *searchTime;
436     int searchDepth;
437     Boolean showCoords;
438     char *clockFont;
439     char *messageFont; /* WinBoard only */
440     char *coordFont;
441     char *font; /* xboard only: all other fonts */
442     char *tagsFont; /* WinBoard only */
443     char *commentFont; /* WinBoard only */
444     char *icsFont; /* WinBoard only */
445     Boolean ringBellAfterMoves;
446     Boolean autoCallFlag;
447     Boolean flipView;
448     Boolean autoFlipView;
449     char *cmailGameName; /* xboard only */
450     Boolean alwaysPromoteToQueen;
451     Boolean oldSaveStyle;
452     Boolean oneClick;
453     Boolean quietPlay;
454     Boolean showThinking;
455     Boolean ponderNextMove;
456     Boolean periodicUpdates;
457     Boolean autoObserve;
458     Boolean autoComment;
459     Boolean getMoveList;
460     Boolean testLegality;
461     int borderXoffset; /* xboard only */
462     int borderYoffset; /* xboard only */
463     Boolean titleInWindow; /* xboard only */
464     Boolean localLineEditing; /* WinBoard only */
465     Boolean zippyTalk;
466     Boolean zippyPlay;
467     int flashCount; /* Number of times to flash (xboard only) */
468     int flashRate; /* Flashes per second (xboard only)  */
469     char *pixmapDirectory; /* Path to XPM/XIM files to use (xboard only) */
470     int msLoginDelay;  /* Delay per character (in msec) while sending
471                           ICS logon script (xboard only) */
472     Boolean colorize;   /* If True, use the following colors to color text */
473     /* Strings for colors, as "fg, bg, bold" (strings used in xboard only) */
474     char *colorShout;    // [HGM] IMPORTANT: order must conform to ColorClass definition
475     char *colorSShout;
476     char *colorChannel1;
477     char *colorChannel;
478     char *colorKibitz;
479     char *colorTell;
480     char *colorChallenge;
481     char *colorRequest;
482     char *colorSeek;
483     char *colorNormal;
484     char *soundProgram; /* sound-playing program */
485     char *soundShout;     // [HGM] IMPORTANT: order must be as in ColorClass
486     char *soundSShout;
487     char *soundChannel1;
488     char *soundChannel;
489     char *soundKibitz;
490     char *soundTell;
491     char *soundChallenge;
492     char *soundRequest;
493     char *soundSeek;
494     char *soundMove;     // [HGM] IMPORTANT: order must be as in SoundClass
495     char *soundBell;
496     char *soundIcsAlarm;
497     char *soundIcsWin;
498     char *soundIcsLoss;
499     char *soundIcsDraw;
500     char *soundIcsUnfinished;
501     Boolean reuseFirst;
502     Boolean reuseSecond;
503     Boolean animateDragging; /* If True, animate mouse dragging of pieces */
504     Boolean animate;    /* If True, animate non-mouse moves */
505     int animSpeed;      /* Delay in milliseconds between animation frames */
506     Boolean popupMoveErrors;
507     Boolean popupExitMessage;
508     int showJail;
509     Boolean highlightLastMove;
510     Boolean highlightDragging;
511     Boolean blindfold;          /* if true, no pieces are drawn */
512     Boolean premove;            /* true if premove feature enabled */ 
513     Boolean premoveWhite;       /* true if premoving White first move  */ 
514     char *premoveWhiteText;     /* text of White premove 1 */ 
515     Boolean premoveBlack;       /* true if premoving Black first move */ 
516     char *premoveBlackText;     /* text of Black premove 1 */ 
517     Boolean icsAlarm;           /* true if sounding alarm at a certain time */  
518     int icsAlarmTime;           /* time to sound alarm, in milliseconds */
519     Boolean autoRaiseBoard;
520     int fontSizeTolerance; /* xboard only */
521     char *initialMode;
522     char *variant;
523     char *chatBoxes;
524     int firstProtocolVersion;
525     int secondProtocolVersion;
526     Boolean showButtonBar;
527     Boolean icsEngineAnalyze; 
528
529     /* [AS] New properties (down to the "ZIPPY" part) */
530     Boolean firstScoreIsAbsolute;  /* If true, engine score is always from white side */
531     Boolean secondScoreIsAbsolute; /* If true, engine score is always from white side */
532     Boolean saveExtendedInfoInPGN; /* If true, saved PGN games contain extended info */
533     Boolean hideThinkingFromHuman; /* If true, program thinking is generated but not displayed in human/computer matches */
534     char * liteBackTextureFile; /* Name of texture bitmap for lite squares */
535     char * darkBackTextureFile; /* Name of texture bitmap for dark squares */
536     int liteBackTextureMode;
537     int darkBackTextureMode;
538     char * renderPiecesWithFont; /* Name of font for rendering chess pieces */
539     char * fontToPieceTable; /* Map to translate font character to chess pieces */
540     int fontBackColorWhite;
541     int fontForeColorWhite;
542     int fontBackColorBlack;
543     int fontForeColorBlack;
544     int fontPieceSize; /* Size of font relative to square (percentage) */
545     int overrideLineGap; /* If >= 0 overrides the lineGap value of the board size properties */
546     int adjudicateLossThreshold; /* Adjudicate a two-machine game if both engines agree the score is below this for 6 plies */
547     int delayBeforeQuit;
548     int delayAfterQuit;
549     char * nameOfDebugFile;
550     char * pgnEventHeader;
551     int defaultFrcPosition;
552     char * gameListTags;
553     Boolean saveOutOfBookInfo;
554     Boolean showEvalInMoveHistory;
555     int evalHistColorWhite;
556     int evalHistColorBlack;
557     Boolean highlightMoveWithArrow;
558     int highlightArrowColor;
559     Boolean useStickyWindows;
560     Boolean bgObserve;   /* [HGM] bughouse */
561     Boolean dualBoard;   /* [HGM] dual     */
562     int adjudicateDrawMoves;
563     Boolean autoDisplayComment;
564     Boolean autoDisplayTags;
565     Boolean firstIsUCI;
566     Boolean secondIsUCI;
567     Boolean firstHasOwnBookUCI;
568     Boolean secondHasOwnBookUCI;
569     char * adapterCommand;
570     char * polyglotDir;
571     Boolean usePolyglotBook;
572     char * polyglotBook;
573     int bookDepth;
574     int bookStrength;
575     int defaultHashSize;
576     int defaultCacheSizeEGTB;
577     char * defaultPathEGTB;
578     int defaultMatchGames;
579
580     /* [HGM] Board size */
581     int NrFiles;
582     int NrRanks;
583     int holdingsSize;
584     int matchPause;
585     char * pieceToCharTable;
586     char * pieceNickNames;
587     char * colorNickNames;
588     Boolean allWhite;
589     Boolean upsideDown;
590     Boolean alphaRank;
591     Boolean testClaims;
592     Boolean checkMates;
593     Boolean materialDraws;
594     Boolean trivialDraws;
595     int ruleMoves;
596     int drawRepeats;
597
598 #if ZIPPY
599     char *zippyLines;
600     char *zippyPinhead;
601     char *zippyPassword;
602     char *zippyPassword2;
603     char *zippyWrongPassword;
604     char *zippyAcceptOnly;
605     int zippyUseI;
606     int zippyBughouse;
607     int zippyNoplayCrafty;
608     char *zippyGameEnd;
609     char *zippyGameStart;
610     int zippyAdjourn;
611     int zippyAbort;
612     char *zippyVariants;
613     int zippyMaxGames;
614     int zippyReplayTimeout; /*seconds*/
615     int zippyShortGame; /* [HGM] aborter   */
616 #endif
617     Boolean lowTimeWarning; /* [HGM] low time */
618     char *lowTimeWarningColor;
619
620     char *serverMovesName;
621     Boolean suppressLoadMoves;
622     int serverPause;
623     int firstTimeOdds;
624     int secondTimeOdds;
625     int timeOddsMode;
626     int firstAccumulateTC;
627     int secondAccumulateTC;
628     int firstNPS;
629     int secondNPS;
630     Boolean autoKibitz;
631     int engineComments;
632     char *userName;
633     int rewindIndex;    /* [HGM] autoinc   */
634     int sameColorGames; /* [HGM] alternate */
635     int smpCores;       /* [HGM] SMP       */
636     char *egtFormats;
637     int niceEngines;    /* [HGM] nice      */
638     char *firstLogo;    /* [HGM] logo      */
639     char *secondLogo;
640     Boolean autoLogo;
641     Boolean noGUI;      /* [HGM] fast: suppress all display updates */
642     char *firstOptions; /* [HGM] options   */
643     char *secondOptions;
644     char *fenOverride1;
645     char *fenOverride2;
646     Boolean keepAlive;  /* [HGM] alive     */
647     Boolean forceIllegal;/*[HGM] illegal   */
648     Boolean noJoin;     /* [HGM] join      */
649     char *wrapContSeq; /* continuation sequence when xboard wraps text */
650     Boolean useInternalWrap; /* use internal wrapping -- noJoin usurps this if set */
651     Boolean pasteSelection; /* paste X selection instead of clipboard */
652     int nrVariations;   /* [HGM] multivar  */
653     Boolean dropMenu;   /* [HGM] pv        */
654     Boolean markers;    /* [HGM] markers   */
655 } AppData, *AppDataPtr;
656
657 /* [AS] PGN tags (for showing in the game list) */
658 #define GLT_EVENT           'e'
659 #define GLT_SITE            's'
660 #define GLT_DATE            'd'
661 #define GLT_ROUND           'o'
662 #define GLT_PLAYERS         'p'     /* I.e. white "-" black */
663 #define GLT_RESULT          'r'
664 #define GLT_WHITE_ELO       'w'
665 #define GLT_BLACK_ELO       'b'
666 #define GLT_TIME_CONTROL    't'
667 #define GLT_VARIANT         'v'
668 #define GLT_OUT_OF_BOOK     'a'
669 #define GLT_RESULT_COMMENT  'c'     /* [HGM] rescom */
670
671 #define GLT_DEFAULT_TAGS    "eprd"  /* Event, players, result, date */
672
673 #define GLT_ALL_TAGS        "esdoprwbtvac"
674
675 #define PGN_OUT_OF_BOOK     "Annotator"
676
677 extern AppData appData;
678
679 typedef struct {
680     /* PGN 7-tag info */
681     char *event;
682     char *site;
683     char *date;
684     char *round;
685     char *white;
686     char *black;
687     ChessMove result;
688     /* Additional info */
689     char *fen;          /* NULL or FEN for starting position; input only */
690     char *resultDetails;
691     char *timeControl;
692     char *extraTags;    /* NULL or "[Tag \"Value\"]\n", etc. */
693     int whiteRating;    /* -1 if unknown */
694     int blackRating;    /* -1 if unknown */
695     VariantClass variant;
696     char *outOfBook;    /* [AS] Move and score when engine went out of book */
697     int boardWidth;     /* [HGM] adjustable board size */
698     int boardHeight;
699 /* [HGM] For Shogi and Crazyhouse: */
700     int holdingsSize;  /* number of different piece types in holdings       */
701     int holdingsWidth; /* number of files left and right of board, 0 or 2   */
702 } GameInfo;
703
704 /* [AS] Search stats from chessprogram, for the played move */
705 // [HGM] moved here from backend.h because it occurs in declarations of front-end functions
706 typedef struct {
707     int score;  /* Centipawns */
708     int depth;  /* Plies */
709     int time;   /* Milliseconds */
710 } ChessProgramStats_Move;
711
712 /* [AS] Layout management */
713 typedef struct {
714     Boolean visible;
715     int x;
716     int y;
717     int width;
718     int height;
719 } WindowPlacement;
720
721 extern WindowPlacement wpEngineOutput;
722 extern WindowPlacement wpEvalGraph;
723 extern WindowPlacement wpMoveHistory;
724 extern WindowPlacement wpGameList;
725 extern WindowPlacement wpTags;
726
727 // [HGM] chat   
728 #define MAX_CHAT 5
729 extern int chatCount;
730 extern char chatPartner[MAX_CHAT][MSG_SIZ];
731
732
733 #endif
734