added the Action-menu items that allow the user to adjudicate ongoing games in Two...
[xboard.git] / installer / WinBoard-4.2.7 / gnuchess.txt
1 gnuchess(6)                                                        gnuchess(6)
2
3
4
5 NAME
6        gnuchess - Chess
7
8 SYNOPSIS
9        gnuchess  [ [[-|+]a] [-A aging-rate] [-b bookfile] [-B binbookfile] [-C
10        cache-table-size] [-c] [[-|+]D ] [[-|+]E ]  [[-|+]e  ]  [[-|+]F  ]  [-H
11        hash-depth]  [[-|+]h  ]  [-L language] [-l listfile] [[-|+]N] [[-|+]p ]
12        [-P plys] [-r length] [-s savefile] [-S binbooksize] [-t] [-c hashfile-
13        size]  [-T  transition-table-size]  [[-|+]V] [-v] [-x] [-z search-fuzz]
14        arg1 arg2 ]
15
16 DESCRIPTION
17        Gnuchess plays a game of chess against the user  or  it  plays  against
18        itself.
19
20        Gnuchess  is  an  updated version of the GNU chess playing program.  It
21        has a simple alpha-numeric board display, an IBM PC  compatible  inter-
22        face, or it can be compiled for use with the chesstool program on a SUN
23        workstation or with the xboard program under X-windows.  To invoke  the
24        program type:
25
26        gnuchess
27               - simple curses based version
28
29        gnuchessn
30               -  fancy  version using curses and inverse video on UNIX, or IBM
31               PC cursor controls and characters on MSDOS
32
33        gnuchessr
34               - ASCII based version
35
36        gnuchessc
37               - chesstool compatible version
38
39        gnuchessx
40               - xboard compatible version
41
42 TIME CONTROLS
43        If one argument is given, it is the  search  time  per  move  in  [min-
44        utes:]seconds.  So gnuchess 30 will generate one move every 30 seconds,
45        while gnuchess 5:00 will generate one move every 5 minutes.
46
47        If two or more arguments are given, they will be used to set tournament
48        time  controls with the first argument of each pair being the number of
49        moves and the second being the total clock time  in  minutes[:seconds].
50        Thus,  entering  gnuchess  60  5 will set the clocks for 5 minutes (300
51        seconds) for the first 60 moves, and gnuchess 30 3:30 will allow 3 min-
52        utes and 30 seconds for 30 moves.
53
54        gnuchess  30 5 1 :30 will allow 5 minutes for the first 30 moves and 30
55        seconds for each move after that.  Up to 4 pairs  of  controls  may  be
56        specified.
57
58        If  no  argument is given the program will prompt the user for level of
59        play.
60
61        For use with chesstool or xboard, see the documentation on  those  pro-
62        grams.
63
64 BOOK
65        At  startup  Gnuchess  reads the binbook file if it is present. It then
66        looks for a book file. If it is present it adds  its  contents  to  the
67        binbook  data.  If  the binbook file is writable a new combined binbook
68        file is written.
69
70        The book gnuchess.book consists of a sequence of openings.  An  opening
71        begins  with  a  line starting with a !  , the rest of the line is com-
72        ments.  Following this is a  series  of  moves  in  algebraic  notation
73        alternating white and black separated by white space. A move may have a
74        ?  after it indicating this move should never be made in this position.
75        Moves  are  stored  as position:move so transpositions between openings
76        can take place.
77
78 HASHFILE
79        The hashfile if created should be  on  the  order  of  4  megabytes  or
80        gnuchess  -c  22.   This file contains positions and moves learned from
81        previous games.  If a hashfile is used the computer makes  use  of  the
82        experience it gained in past games. Tests run so far show that it plays
83        no worse with the hashfile than  without,  but  it  is  not  clear  yet
84        whether it provides a real advantage.
85
86 LEGAL MOVES
87        Note:  Piece  letters  and legal castling notation is determined by the
88        language file.  What is specified here is the default English.
89
90        Once gnuchess is invoked, the program will display the board and prompt
91        the  user  for a move. To enter a move, use the notation e2e4 where the
92        first letter-number pair indicates the origination square and the  sec-
93        ond  letter-number  pair indicates the destination square.  An alterna-
94        tive is to use the notation nf3 where the first  letter  indicates  the
95        piece  type  (p,n,b,r,q,k).  To castle, type the origin and destination
96        squares of the king just as you would do for a regular move, or type o-
97        o  or  0-0  for kingside castling and o-o-o or 0-0-0 for queenside.  To
98        promote a pawn append the type of the new piece  to  the  move,  as  in
99        e7e8q or c7c8r.
100
101 FUNCTION LETTERS
102        -L lang
103               Use  language  lang  from  the file gnuchess.lang.  If -L is not
104               specified it defaults to the language used in the first line  in
105               the file.  gnuchessr -L ger will use the german language.
106
107        -A aging-rate
108               Specify aging rate for hash table entries
109
110        [-]a   Do [do not] search on opponents time.
111
112        -b bookfile
113               Use bookfile for opening book.
114
115        -B binbookfile
116               Use binbookfile for binary opening book.
117
118        -C cache-size
119               Specify evaluation cache table size (in entries).
120
121        -D     Toggle DEEPNULL at runtime.
122
123        -E     Toggle flag.threat.
124
125        -e     Toggle flag.neweval to force evaluations instead of estimates
126
127        -F     Toggle flag.noscore
128
129        -H hash-depth
130               pecify depth in plys for hashing.
131
132        -S size
133               Size of binbookfile for memory based and GDX books. For creating
134               a binbookfile.
135
136        -P plylevels
137               Number of plys to include in the binbookfile. For  generating  a
138               binbookfile.
139
140        -p     Toggle flag.pvs
141
142        -c size
143               Create  a  new HASHFILE. File size is 2^size entries of approxi-
144               mately 65 bytes.
145
146        [-]h   Do [do not] use hashfile.
147
148        -l pathname
149               Pathname of the loadfile use with the get or xget.
150
151        -r length
152               Rehash length times in searching  entries for position in trans-
153               position table.
154
155        -s pathname
156               Pathname of the save file to use with the save command.
157
158        -t     Show statistics for HASHFILE
159
160        -T size
161               Set  the  transposition  table size to size entries. (minimum is
162               MINTTABLE)
163
164        -v     Show version and patchlevel.
165
166        -x value
167               Use value as the evaluation window xwndw.
168
169 COMMANDS
170        In addition to legal moves, the following  commands  are  available  as
171        responses.  Note: command names are determined by the language file and
172        may vary with the implementation. This is default English.
173
174        alg -- allow algebraic input (not implemented)
175
176        Awindow -- change Alpha window (default score + 90)
177
178        Bwindow -- change Beta window (default score - 90)
179
180        beep -- causes the program to beep after each move.
181
182        bd -- updates the current board position on the display.
183
184        bk -- Print out all moves for this position  from  the  book  as:  move
185        response value
186
187        book -- turns off use of the opening library.
188
189        both -- causes the computer to play both sides of a chess game.
190
191        black -- causes the computer to take the black pieces.  If the computer
192        is to move first the go command must be given.
193
194        eco -- Print out opening information for this game - lists  ECO  #  and
195        variations
196
197        coords -- show coordinates on the display (visual only)
198
199        contempt -- allows the value of contempt to be modified.
200
201        debug  --   asks for a piece as color piece, as wb or bn, and shows its
202        calculated value on each square.
203
204        debuglevel --  sets level of debugging output if  compiled  with  debug
205        options.
206
207        depth  --  allows  the  user to change the search depth of the program.
208        The maximum depth is 29 ply.  Normally the depth is set to 29  and  the
209        computer terminates its search based on elapsed time rather than depth.
210        If depth is set to (say) 4 ply, the program will search until all moves
211        have  been examined to a depth of 4 ply (with extensions up to 11 addi-
212        tional ply for sequences of checks and captures).  If you set a maximum
213        time  per  move and also use the depth command, the search will stop at
214        the specified time or the specified depth, whichever comes first.
215
216        easy -- toggles easy mode (thinking on opponents time) on and off.  The
217        default  is  easy  mode  ON.  If easy mode is disabled, the keyboard is
218        polled for input every so often and when input is seen  the  search  is
219        terminated. It may also be terminated with a sigint.
220
221        edit -- allows the user to set up a board position.
222
223             # - command will clear the board.
224
225             c - toggle piece color.
226
227             .  - command will exit setup mode.
228
229        pb3 - place a pawn on b3
230
231        Pieces  are entered by typing a letter (p,n,b,r,q,k) for the piece fol-
232        lowed by the coordinate.
233
234        The usual warning about the language file applies.
235
236        exit -- exits gnuchess.
237
238        first -- tells the computer to move first.  Computer  begins  searching
239        for a move.  (same as "go").
240
241        force -- allows the user to enter moves for both sides. To get the pro-
242        gram to play after a sequence of moves has been entered use the 'white'
243        or 'black' command followed by 'go'.
244
245        gamein  --  toggles  game mode time control. Assumes the time specified
246        for time control is the time for a complete game. Input with the  level
247        command  should  be the game time and the expected number of moves in a
248        game.
249
250        get -- retrieves a game from disk.  The program will  prompt  the  user
251        for a file name.
252
253        go -- tells the computer to move first. Computer begins searching for a
254        move.  (same as "first").
255
256        hash -- use/don't use hashfile.
257
258        hard -- think on opponents time
259
260        hashdepth -- allows the user to change the minimum depth for using  the
261        hashfile  and  the number of moves from the begining of the game to use
262        it.
263
264        help -- displays a short description of the commands  and  the  current
265        status of options.
266
267        hint  -- causes the program to supply the user with its predicted move.
268
269        level -- allows the user to set time controls such as  60  moves  in  5
270        minutes  etc.   In  tournament  mode, the program will vary the time it
271        takes for each move depending on the situation.  If easy mode  is  dis-
272        abled  (using  the 'easy' command), the program will often respond with
273        its move immediately, saving time on its clock for use later on.
274
275        list -- writes the game moves and  some  statistics  on  search  depth,
276        nodes, and time to the file 'chess.lst'.
277
278        material  --  toggle material flag - draws on no pawns and both sides <
279        rook
280
281        Mwpawn, Mbpawn, Mwknight, Mbknight, Mwbishop,  Mbbishop  --  print  out
282        static position evaluation table
283
284        new -- starts a new game.
285
286        p  -- evaluates the board and shows the point score for each piece. The
287        total score for a position is the sum of these individual piece scores.
288
289        post  --  causes the program to display the principle variation and the
290        score during the search.  A score of 100 is  equivalent  to  a  1  pawn
291        advantage for the computer.
292
293        unpost -- turn off the post display.
294
295        quit -- exits the game.
296
297        random  -- causes the program to randomize its move selection slightly.
298
299        rcptr -- set recapture mode.
300
301        remove -- backout the last level for both sides. Equal to 2 undo's.
302
303        reverse -- causes the board display to be reversed.  That is, the white
304        pieces will now appear at the top of the board.
305
306        rv -- reverse board display.
307
308        setup  --  Compatibility  with  Unix chess and the nchesstool. Set up a
309        board position.  Eight lines of eight characters are used to setup  the
310        board.  a8-h8  is  the  first  line.  Black pieces are  represented  by
311        uppercase characters.
312
313        stars -- (gnuchessn only) add stars (*) to black pieces.
314
315        save -- saves a game to disk.  The program will prompt the user  for  a
316        file name.
317
318        switch  --  causes  the  program to switch places with the opponent and
319        begin searching.
320
321        test -- performs some speed tests for MoveList and CaptureList  genera-
322        tion, and ScorePosition position scoring for the current board.
323
324        time  otim  -- time set computers time remaining, intended for synchro-
325        nizing clocks among multiple  players.   --  otim  set  opponents  time
326        remaining, intended for synchronizing clocks among multiple players.
327
328        undo  --  undoes  the  last  move  whether it was the computer's or the
329        human's. You may also type "remove". This is equivalent to two "undo's"
330        (e.g. retract one move for each side).
331
332        white -- causes the computer to take the white pieces.  If the computer
333        is to move first the go command must be given.
334
335        xget -- read an xboard position file.
336
337        xwndw -- change X window. The window around alpha/beta used  to  deter-
338        mine whether the position should be scored or just estimated.
339
340 BUGS
341 SEE ALSO
342        chesstool(6)
343        xboard(6)
344
345
346
347
348                                                                    gnuchess(6)