95ce188a9a689d45f86aba6a551ba7385cc15c5f
[xboard.git] / xgamelist.c
1 /*
2  * xgamelist.c -- Game list window, part of X front end for XBoard
3  *
4  * Copyright 1995, 2009, 2010, 2011 Free Software Foundation, Inc.
5  * ------------------------------------------------------------------------
6  *
7  * GNU XBoard is free software: you can redistribute it and/or modify
8  * it under the terms of the GNU General Public License as published by
9  * the Free Software Foundation, either version 3 of the License, or (at
10  * your option) any later version.
11  *
12  * GNU XBoard is distributed in the hope that it will be useful, but
13  * WITHOUT ANY WARRANTY; without even the implied warranty of
14  * MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE. See the GNU
15  * General Public License for more details.
16  *
17  * You should have received a copy of the GNU General Public License
18  * along with this program. If not, see http://www.gnu.org/licenses/.  *
19  *
20  *------------------------------------------------------------------------
21  ** See the file ChangeLog for a revision history.  */
22
23 #include "config.h"
24
25 #include <stdio.h>
26 #include <ctype.h>
27 #include <errno.h>
28 #include <sys/types.h>
29
30 #if STDC_HEADERS
31 # include <stdlib.h>
32 # include <string.h>
33 #else /* not STDC_HEADERS */
34 extern char *getenv();
35 # if HAVE_STRING_H
36 #  include <string.h>
37 # else /* not HAVE_STRING_H */
38 #  include <strings.h>
39 # endif /* not HAVE_STRING_H */
40 #endif /* not STDC_HEADERS */
41
42 #if HAVE_UNISTD_H
43 # include <unistd.h>
44 #endif
45
46 #include <X11/Intrinsic.h>
47 #include <X11/StringDefs.h>
48 #include <X11/Shell.h>
49 #include <X11/cursorfont.h>
50 #if USE_XAW3D
51 #include <X11/Xaw3d/Dialog.h>
52 #include <X11/Xaw3d/Form.h>
53 #include <X11/Xaw3d/List.h>
54 #include <X11/Xaw3d/Label.h>
55 #include <X11/Xaw3d/SimpleMenu.h>
56 #include <X11/Xaw3d/SmeBSB.h>
57 #include <X11/Xaw3d/SmeLine.h>
58 #include <X11/Xaw3d/Box.h>
59 #include <X11/Xaw3d/MenuButton.h>
60 #include <X11/Xaw3d/Text.h>
61 #include <X11/Xaw3d/AsciiText.h>
62 #include <X11/Xaw3d/Viewport.h>
63 #else
64 #include <X11/Xaw/Dialog.h>
65 #include <X11/Xaw/Form.h>
66 #include <X11/Xaw/List.h>
67 #include <X11/Xaw/Label.h>
68 #include <X11/Xaw/SimpleMenu.h>
69 #include <X11/Xaw/SmeBSB.h>
70 #include <X11/Xaw/SmeLine.h>
71 #include <X11/Xaw/Box.h>
72 #include <X11/Xaw/MenuButton.h>
73 #include <X11/Xaw/Text.h>
74 #include <X11/Xaw/AsciiText.h>
75 #include <X11/Xaw/Viewport.h>
76 #endif
77
78 #include "common.h"
79 #include "frontend.h"
80 #include "backend.h"
81 #include "xboard.h"
82 #include "xgamelist.h"
83 #include "gettext.h"
84
85 #ifdef ENABLE_NLS
86 # define  _(s) gettext (s)
87 # define N_(s) gettext_noop (s)
88 #else
89 # define  _(s) (s)
90 # define N_(s)  s
91 #endif
92
93
94 void SetFocus P((Widget w, XtPointer data, XEvent *event, Boolean *b));
95
96 static Widget filterText;
97 static char filterString[MSG_SIZ];
98 static int listLength, wins, losses, draws, page;
99
100 char gameListTranslations[] =
101   "<Btn1Up>(2): LoadSelectedProc(0) \n \
102    <Key>Home: LoadSelectedProc(-2) \n \
103    <Key>End: LoadSelectedProc(2) \n \
104    Ctrl<Key>Up: LoadSelectedProc(-3) \n \
105    Ctrl<Key>Down: LoadSelectedProc(3) \n \
106    <Key>Up: LoadSelectedProc(-1) \n \
107    <Key>Down: LoadSelectedProc(1) \n \
108    <Key>Left: LoadSelectedProc(-1) \n \
109    <Key>Right: LoadSelectedProc(1) \n \
110    <Key>Return: LoadSelectedProc(0) \n";
111 char filterTranslations[] =
112   "<Key>Return: SetFilterProc() \n";
113
114 char *dummyList[] = { N_("no games matched your request"), NULL };
115
116 typedef struct {
117     Widget shell;
118     Position x, y;
119     Dimension w, h;
120     Boolean up;
121     FILE *fp;
122     char *filename;
123     char **strings;
124 } GameListClosure;
125 static GameListClosure *glc = NULL;
126
127 Widget
128 GameListCreate(name, callback, client_data)
129      char *name;
130      XtCallbackProc callback;
131      XtPointer client_data;
132 {
133     Arg args[16];
134     Widget shell, form, viewport, listwidg, layout, label;
135     Widget b_load, b_loadprev, b_loadnext, b_close, b_filter;
136     Dimension fw_width;
137     int j;
138     GameListClosure *glc = (GameListClosure *) client_data;
139
140     j = 0;
141     XtSetArg(args[j], XtNwidth, &fw_width);  j++;
142     XtGetValues(formWidget, args, j);
143
144     j = 0;
145     XtSetArg(args[j], XtNresizable, True);  j++;
146     XtSetArg(args[j], XtNallowShellResize, True);  j++;
147 #if TOPLEVEL
148     shell = gameListShell =
149       XtCreatePopupShell(name, topLevelShellWidgetClass,
150                          shellWidget, args, j);
151 #else
152     shell = gameListShell =
153       XtCreatePopupShell(name, transientShellWidgetClass,
154                          shellWidget, args, j);
155 #endif
156     layout =
157       XtCreateManagedWidget(layoutName, formWidgetClass, shell,
158                             layoutArgs, XtNumber(layoutArgs));
159     j = 0;
160     XtSetArg(args[j], XtNborderWidth, 0); j++;
161     form =
162       XtCreateManagedWidget("form", formWidgetClass, layout, args, j);
163
164     j = 0;
165     XtSetArg(args[j], XtNtop, XtChainTop);  j++;
166     XtSetArg(args[j], XtNbottom, XtChainBottom);  j++;
167     XtSetArg(args[j], XtNleft, XtChainLeft);  j++;
168     XtSetArg(args[j], XtNright, XtChainRight);  j++;
169     XtSetArg(args[j], XtNresizable, False);  j++;
170     XtSetArg(args[j], XtNwidth, fw_width);  j++;
171     XtSetArg(args[j], XtNallowVert, True); j++;
172     viewport =
173       XtCreateManagedWidget("viewport", viewportWidgetClass, form, args, j);
174
175     j = 0;
176 //    XtSetArg(args[j], XtNlist, glc->strings);  j++;
177     XtSetArg(args[j], XtNdefaultColumns, 1);  j++;
178     XtSetArg(args[j], XtNforceColumns, True);  j++;
179     XtSetArg(args[j], XtNverticalList, True);  j++;
180     listwidg =
181       XtCreateManagedWidget("list", listWidgetClass, viewport, args, j);
182     XawListHighlight(listwidg, 0);
183     XtAugmentTranslations(listwidg,
184                           XtParseTranslationTable(gameListTranslations));
185
186     j = 0;
187     XtSetArg(args[j], XtNfromVert, viewport);  j++;
188     XtSetArg(args[j], XtNtop, XtChainBottom); j++;
189     XtSetArg(args[j], XtNbottom, XtChainBottom); j++;
190     XtSetArg(args[j], XtNleft, XtChainLeft); j++;
191     XtSetArg(args[j], XtNright, XtChainLeft); j++;
192     b_load =
193       XtCreateManagedWidget(_("thresholds"), commandWidgetClass, form, args, j);
194     XtAddCallback(b_load, XtNcallback, callback, client_data);
195
196     j = 0;
197     XtSetArg(args[j], XtNfromVert, viewport);  j++;
198     XtSetArg(args[j], XtNfromHoriz, b_load);  j++;
199     XtSetArg(args[j], XtNtop, XtChainBottom); j++;
200     XtSetArg(args[j], XtNbottom, XtChainBottom); j++;
201     XtSetArg(args[j], XtNleft, XtChainLeft); j++;
202     XtSetArg(args[j], XtNright, XtChainLeft); j++;
203     b_loadprev =
204       XtCreateManagedWidget(_("find position"), commandWidgetClass, form, args, j);
205     XtAddCallback(b_loadprev, XtNcallback, callback, client_data);
206 #if 1
207     j = 0;
208     XtSetArg(args[j], XtNfromVert, viewport);  j++;
209     XtSetArg(args[j], XtNfromHoriz, b_loadprev);  j++;
210     XtSetArg(args[j], XtNtop, XtChainBottom); j++;
211     XtSetArg(args[j], XtNbottom, XtChainBottom); j++;
212     XtSetArg(args[j], XtNleft, XtChainLeft); j++;
213     XtSetArg(args[j], XtNright, XtChainLeft); j++;
214     b_loadnext =
215       XtCreateManagedWidget(_("next"), commandWidgetClass, form, args, j);
216     XtAddCallback(b_loadnext, XtNcallback, callback, client_data);
217 #else
218     b_loadnext = b_loadprev;
219 #endif
220     j = 0;
221     XtSetArg(args[j], XtNfromVert, viewport);  j++;
222     XtSetArg(args[j], XtNfromHoriz, b_loadnext);  j++;
223     XtSetArg(args[j], XtNtop, XtChainBottom); j++;
224     XtSetArg(args[j], XtNbottom, XtChainBottom); j++;
225     XtSetArg(args[j], XtNleft, XtChainLeft); j++;
226     XtSetArg(args[j], XtNright, XtChainLeft); j++;
227     b_close =
228       XtCreateManagedWidget(_("close"), commandWidgetClass, form, args, j);
229     XtAddCallback(b_close, XtNcallback, callback, client_data);
230
231     j = 0;
232     XtSetArg(args[j], XtNfromVert, viewport);  j++;
233     XtSetArg(args[j], XtNfromHoriz, b_close);  j++;
234     XtSetArg(args[j], XtNtop, XtChainBottom); j++;
235     XtSetArg(args[j], XtNbottom, XtChainBottom); j++;
236     XtSetArg(args[j], XtNleft, XtChainLeft); j++;
237     XtSetArg(args[j], XtNright, XtChainLeft); j++;
238     XtSetArg(args[j], XtNborderWidth, 0); j++;
239     label =
240       XtCreateManagedWidget(_("Filter:"), labelWidgetClass, form, args, j);
241
242     j = 0;
243     XtSetArg(args[j], XtNfromVert, viewport);  j++;
244     XtSetArg(args[j], XtNfromHoriz, label);  j++;
245     XtSetArg(args[j], XtNtop, XtChainBottom); j++;
246     XtSetArg(args[j], XtNbottom, XtChainBottom); j++;
247     XtSetArg(args[j], XtNleft, XtChainLeft); j++;
248     XtSetArg(args[j], XtNright, XtChainRight); j++;
249     XtSetArg(args[j], XtNwidth, fw_width - 275 - squareSize); j++;
250     XtSetArg(args[j], XtNstring, filterString);  j++;
251     XtSetArg(args[j], XtNdisplayCaret, False);  j++;
252     XtSetArg(args[j], XtNresizable, True);  j++;
253 //    XtSetArg(args[j], XtNwidth, bw_width);  j++; /*force wider than buttons*/
254     /* !!Work around an apparent bug in XFree86 4.0.1 (X11R6.4.3) */
255     XtSetArg(args[j], XtNeditType, XawtextEdit);  j++;
256     XtSetArg(args[j], XtNuseStringInPlace, False);  j++;
257     filterText =
258       XtCreateManagedWidget(_("filtertext"), asciiTextWidgetClass, form, args, j);
259     XtAddEventHandler(filterText, ButtonPressMask, False, SetFocus, (XtPointer) shell);
260     XtOverrideTranslations(filterText,
261                           XtParseTranslationTable(filterTranslations));
262
263     j = 0;
264     XtSetArg(args[j], XtNfromVert, viewport);  j++;
265     XtSetArg(args[j], XtNfromHoriz, filterText);  j++;
266     XtSetArg(args[j], XtNtop, XtChainBottom); j++;
267     XtSetArg(args[j], XtNbottom, XtChainBottom); j++;
268     XtSetArg(args[j], XtNleft, XtChainRight); j++;
269     XtSetArg(args[j], XtNright, XtChainRight); j++;
270     b_filter =
271       XtCreateManagedWidget(_("apply"), commandWidgetClass, form, args, j);
272     XtAddCallback(b_filter, XtNcallback, callback, client_data);
273
274
275     if(wpGameList.width > 0) {
276         glc->x = wpGameList.x;
277         glc->y = wpGameList.y;
278         glc->w = wpGameList.width;
279         glc->h = wpGameList.height;
280     }
281
282     if (glc->x == -1) {
283         Position y1;
284         Dimension h1;
285         int xx, yy;
286         Window junk;
287
288         j = 0;
289         XtSetArg(args[j], XtNheight, &h1); j++;
290         XtSetArg(args[j], XtNy, &y1); j++;
291         XtGetValues(boardWidget, args, j);
292         glc->w = fw_width * 3/4;
293         glc->h = squareSize * 3;
294
295         XSync(xDisplay, False);
296 #ifdef NOTDEF
297         /* This code seems to tickle an X bug if it is executed too soon
298            after xboard starts up.  The coordinates get transformed as if
299            the main window was positioned at (0, 0).
300         */
301         XtTranslateCoords(shellWidget, (fw_width - glc->w) / 2,
302                           y1 + (h1 - glc->h + appData.borderYoffset) / 2,
303                           &glc->x, &glc->y);
304 #else /*!NOTDEF*/
305         XTranslateCoordinates(xDisplay, XtWindow(shellWidget),
306                               RootWindowOfScreen(XtScreen(shellWidget)),
307                               (fw_width - glc->w) / 2,
308                               y1 + (h1 - glc->h + appData.borderYoffset) / 2,
309                               &xx, &yy, &junk);
310         glc->x = xx;
311         glc->y = yy;
312 #endif /*!NOTDEF*/
313         if (glc->y < 0) glc->y = 0; /*avoid positioning top offscreen*/
314     }
315     j = 0;
316     XtSetArg(args[j], XtNheight, glc->h);  j++;
317     XtSetArg(args[j], XtNwidth, glc->w);  j++;
318     XtSetArg(args[j], XtNx, glc->x - appData.borderXoffset);  j++;
319     XtSetArg(args[j], XtNy, glc->y - appData.borderYoffset);  j++;
320     XtSetValues(shell, args, j);
321
322     XtRealizeWidget(shell);
323     CatchDeleteWindow(shell, "GameListPopDown");
324     XtSetKeyboardFocus(shell, listwidg);
325
326     return shell;
327 }
328
329 extern int soughtCounts[];
330 extern Board soughtBoard;
331
332 static int
333 GameListPrepare(int byPos)
334 {   // [HGM] filter: put in separate routine, to make callable from call-back
335     int nstrings;
336     ListGame *lg;
337     char **st, *line;
338     TimeMark t, t2;
339
340     GetTimeMark(&t);
341     if(st = glc->strings) while(*st) free(*st++);
342     nstrings = ((ListGame *) gameList.tailPred)->number;
343     glc->strings = (char **) malloc((nstrings + 1) * sizeof(char *));
344     st = glc->strings;
345     lg = (ListGame *) gameList.head;
346     listLength = wins = losses = draws = 0;
347     if(byPos) InitSearch();
348     while (nstrings--) {
349         int pos = -1;
350         line = GameListLine(lg->number, &lg->gameInfo);
351         if((filterString[0] == NULLCHAR || SearchPattern( line, filterString )) && (!byPos || (pos=GameContainsPosition(glc->fp, lg)) >= 0) ) {
352             *st++ = line; // [HGM] filter: make adding line conditional.
353             listLength++;
354             if( lg->gameInfo.result == WhiteWins ) wins++; else
355             if( lg->gameInfo.result == BlackWins ) losses++; else
356             if( lg->gameInfo.result == GameIsDrawn ) draws++;
357         }
358         if(lg->number % 2000 == 0) {
359             char buf[MSG_SIZ];
360             snprintf(buf, MSG_SIZ, _("Scanning through games (%d)"), lg->number);
361             DisplayTitle(buf);
362         }
363         lg->position = pos;
364         lg = (ListGame *) lg->node.succ;
365      }
366 GetTimeMark(&t2);printf("GameListPrepare %d msec\n", SubtractTimeMarks(&t2,&t));
367      DisplayTitle("XBoard");
368     *st = NULL;
369     return listLength;
370 }
371
372 static char *list[1003];
373 int listEnd;
374
375 static void
376 GameListReplace(int page)
377 {
378   // filter: put in separate routine, to make callable from call-back
379   Widget listwidg;
380   Arg arg;
381   char buf[MSG_SIZ], *p, **st=list;
382   int i;
383
384   if(page) *st++ = _("previous page"); else if(listLength > 1000) *st++ = "";
385   for(i=0; i<1000; i++) if( !(*st++ = glc->strings[page+i]) ) { st--; break; }
386   listEnd = st - list;
387   if(page + 1000 <= listLength) *st++ = _("next page");
388   *st = NULL;
389
390   listwidg = XtNameToWidget(glc->shell, "*form.viewport.list");
391   XtSetArg(arg, XtNlist, listLength ? list : dummyList); // empty list displays message
392   XawListChange(listwidg, list, 0, 0, True);
393   XtSetValues(listwidg, &arg, 1);
394   XawListHighlight(listwidg, 0);
395   snprintf(buf, MSG_SIZ, "%s- %d/%d games (%d-%d-%d)", glc->filename, listLength, ((ListGame *) gameList.tailPred)->number, wins, losses, draws);
396   XtSetArg(arg, XtNtitle, buf);
397   XtSetValues(glc->shell, &arg, 1);
398 }
399
400 void
401 GameListCallback(w, client_data, call_data)
402      Widget w;
403      XtPointer client_data, call_data;
404 {
405     String name;
406     Arg args[16];
407     int j;
408     Widget listwidg;
409     GameListClosure *glc = (GameListClosure *) client_data;
410     XawListReturnStruct *rs;
411     int index;
412
413     j = 0;
414     XtSetArg(args[j], XtNlabel, &name);  j++;
415     XtGetValues(w, args, j);
416
417     if (strcmp(name, _("close")) == 0) {
418         GameListPopDown();
419         return;
420     }
421     if (strcmp(name, _("thresholds")) == 0) {
422         LoadOptionsProc();
423         return;
424     }
425     listwidg = XtNameToWidget(glc->shell, "*form.viewport.list");
426     rs = XawListShowCurrent(listwidg);
427     if (strcmp(name, _("load")) == 0) {
428         index = rs->list_index;
429         if (index < 0) {
430             DisplayError(_("No game selected"), 0);
431             return;
432         }
433     } else if (strcmp(name, _("next")) == 0) {
434         index = rs->list_index + 1;
435         if (index >= listLength || !list[index]) {
436             DisplayError(_("Can't go forward any further"), 0);
437             return;
438         }
439         XawListHighlight(listwidg, index);
440     } else if (strcmp(name, _("prev")) == 0) {
441         index = rs->list_index - 1;
442         if (index < 0) {
443             DisplayError(_("Can't back up any further"), 0);
444             return;
445         }
446         XawListHighlight(listwidg, index);
447     } else if (strcmp(name, _("apply")) == 0 ||
448                strcmp(name, _("find position")) == 0) {
449         String text;
450         j = 0;
451         XtSetArg(args[j], XtNstring, &text);  j++;
452         XtGetValues(filterText, args, j);
453         safeStrCpy(filterString, text, sizeof(filterString)/sizeof(filterString[0]));
454         XawListHighlight(listwidg, 0);
455         GameListPrepare(strcmp(name, _("find position")) == 0); GameListReplace(0);
456         return;
457     }
458 #if 1
459     index = atoi(list[index])-1; // [HGM] filter: read true index from sequence nr of line
460     if (cmailMsgLoaded) {
461         CmailLoadGame(glc->fp, index + 1, glc->filename, True);
462     } else {
463         LoadGame(glc->fp, index + 1, glc->filename, True);
464     }
465 #else
466     printf("This code should have been unreachable. Please report bug!\n");
467 #endif
468 }
469
470 void
471 GameListPopUp(fp, filename)
472      FILE *fp;
473      char *filename;
474 {
475     Arg args[16];
476     int j;
477     char **st;
478
479     if (glc == NULL) {
480         glc = (GameListClosure *) calloc(1, sizeof(GameListClosure));
481         glc->x = glc->y = -1;
482     }
483
484     GameListPrepare(False); // [HGM] filter: code put in separate routine
485
486     glc->fp = fp;
487
488     if (glc->filename != NULL) free(glc->filename);
489     glc->filename = StrSave(filename);
490
491
492     if (glc->shell == NULL) {
493         glc->shell = GameListCreate(filename, GameListCallback, glc);
494     } else {
495         j = 0;
496         XtSetArg(args[j], XtNiconName, (XtArgVal) filename);  j++;
497 //      XtSetArg(args[j], XtNtitle, (XtArgVal) filename);  j++;
498         XtSetValues(glc->shell, args, j);
499     }
500     page = 0;
501     GameListReplace(0); // [HGM] filter: code put in separate routine, and also called to set title
502
503     XtPopup(glc->shell, XtGrabNone);
504     glc->up = True;
505     j = 0;
506     XtSetArg(args[j], XtNleftBitmap, xMarkPixmap); j++;
507     XtSetValues(XtNameToWidget(menuBarWidget, "menuView.Show Game List"),
508                 args, j);
509 }
510
511 void
512 GameListDestroy()
513 {
514     if (glc == NULL) return;
515     GameListPopDown();
516     if (glc->strings != NULL) {
517         char **st;
518         st = glc->strings;
519         while (*st) {
520             free(*st++);
521         }
522         free(glc->strings);
523     }
524     free(glc);
525     glc = NULL;
526 }
527
528 void
529 ShowGameListProc(w, event, prms, nprms)
530      Widget w;
531      XEvent *event;
532      String *prms;
533      Cardinal *nprms;
534 {
535     Arg args[16];
536     int j;
537
538     if (glc == NULL) {
539         DisplayError(_("There is no game list"), 0);
540         return;
541     }
542     if (glc->up) {
543         GameListPopDown();
544         return;
545     }
546     XtPopup(glc->shell, XtGrabNone);
547     glc->up = True;
548     j = 0;
549     XtSetArg(args[j], XtNleftBitmap, xMarkPixmap); j++;
550     XtSetValues(XtNameToWidget(menuBarWidget, "menuView.Show Game List"),
551                 args, j);
552     GameListHighlight(lastLoadGameNumber);
553 }
554
555 void
556 LoadSelectedProc(w, event, prms, nprms)
557      Widget w;
558      XEvent *event;
559      String *prms;
560      Cardinal *nprms;
561 {
562     Widget listwidg;
563     XawListReturnStruct *rs;
564     int index, direction = atoi(prms[0]);
565
566     if (glc == NULL || listLength == 0) return;
567     listwidg = XtNameToWidget(glc->shell, "*form.viewport.list");
568     rs = XawListShowCurrent(listwidg);
569     index = rs->list_index;
570     if (index < 0) return;
571     if(page && index == 0) {
572         page -= 1000;
573         if(page < 0) page = 0; // safety
574         GameListReplace(page);
575         return;
576     }
577     if(index == 1001) {
578         page += 1000;
579         GameListReplace(page);
580         return;
581     }
582
583     if(direction != 0) {
584         int doLoad = abs(direction) > 2;
585         if(doLoad) direction /= 3;
586         index += direction;
587         if(direction == -2) index = 0;
588         if(direction == 2) index = listEnd-1;
589         if(index < 0 || index >= listEnd) return;
590         XawListHighlight(listwidg, index);
591         if(!doLoad) return;
592     }
593     index = atoi(list[index])-1; // [HGM] filter: read true index from sequence nr of line
594     if (cmailMsgLoaded) {
595         CmailLoadGame(glc->fp, index + 1, glc->filename, True);
596     } else {
597         LoadGame(glc->fp, index + 1, glc->filename, True);
598         XSync(xDisplay, False);
599         XSetInputFocus(xDisplay, XtWindow(boardWidget), RevertToPointerRoot, CurrentTime);
600     }
601 }
602
603 void
604 SetFilterProc(w, event, prms, nprms)
605      Widget w;
606      XEvent *event;
607      String *prms;
608      Cardinal *nprms;
609 {
610         Arg args[16];
611         String name;
612         Widget list;
613         int j = 0;
614         XtSetArg(args[j], XtNstring, &name);  j++;
615         XtGetValues(filterText, args, j);
616         safeStrCpy(filterString, name, sizeof(filterString)/sizeof(filterString[0]));
617         GameListPrepare(False); GameListReplace(0);
618         list = XtNameToWidget(glc->shell, "*form.viewport.list");
619         XawListHighlight(list, 0);
620         j = 0;
621         XtSetArg(args[j], XtNdisplayCaret, False); j++;
622         XtSetValues(filterText, args, j);
623         XtSetKeyboardFocus(glc->shell, list);
624 }
625
626 void
627 GameListPopDown()
628 {
629     Arg args[16];
630     int j;
631
632     if (glc == NULL) return;
633     j = 0;
634     XtSetArg(args[j], XtNx, &glc->x); j++;
635     XtSetArg(args[j], XtNy, &glc->y); j++;
636     XtSetArg(args[j], XtNheight, &glc->h); j++;
637     XtSetArg(args[j], XtNwidth, &glc->w); j++;
638     XtGetValues(glc->shell, args, j);
639     wpGameList.x = glc->x - 4;
640     wpGameList.y = glc->y - 23;
641     wpGameList.width = glc->w;
642     wpGameList.height = glc->h;
643     XtPopdown(glc->shell);
644     XtSetKeyboardFocus(shellWidget, formWidget);
645     glc->up = False;
646     j = 0;
647     XtSetArg(args[j], XtNleftBitmap, None); j++;
648     XtSetValues(XtNameToWidget(menuBarWidget, "menuView.Show Game List"),
649                 args, j);
650 }
651
652 void
653 GameListHighlight(index)
654      int index;
655 {
656     Widget listwidg;
657     int i=0; char **st;
658     if (glc == NULL || !glc->up) return;
659     listwidg = XtNameToWidget(glc->shell, "*form.viewport.list");
660     st = list;
661     while(*st && atoi(*st)<index) st++,i++;
662     XawListHighlight(listwidg, i);
663 }
664
665 Boolean
666 GameListIsUp()
667 {
668     return glc && glc->up;
669 }
670
671 int SaveGameListAsText(FILE *f)
672 {
673     ListGame * lg = (ListGame *) gameList.head;
674     int nItem;
675
676     if( !glc || ((ListGame *) gameList.tailPred)->number <= 0 ) {
677       DisplayError(_("Game list not loaded or empty"), 0);
678         return False;
679     }
680
681     /* Copy the list into the global memory block */
682     if( f != NULL ) {
683  
684         lg = (ListGame *) gameList.head;
685
686         for (nItem = 0; nItem < ((ListGame *) gameList.tailPred)->number; nItem++){
687             char * st = GameListLineFull(lg->number, &lg->gameInfo);
688             char *line = GameListLine(lg->number, &lg->gameInfo);
689             if(filterString[0] == NULLCHAR || SearchPattern( line, filterString ) )
690                     fprintf( f, "%s\n", st );
691             free(st); free(line);
692             lg = (ListGame *) lg->node.succ;
693         }
694
695         fclose(f);
696         return True;
697     }
698     return False;
699 }
700 //--------------------------------- Game-List options dialog ------------------------------------------
701
702 Widget gameListOptShell, listwidg;
703
704 char *strings[20];
705 int stringPtr;
706
707 void GLT_ClearList()
708 {
709     strings[0] = NULL;
710     stringPtr = 0;
711 }
712
713 void GLT_AddToList(char *name)
714 {
715     strings[stringPtr++] = name;
716     strings[stringPtr] = NULL;
717 }
718
719 Boolean GLT_GetFromList(int index, char *name)
720 {
721   safeStrCpy(name, strings[index], MSG_SIZ);
722   return TRUE;
723 }
724
725 void GLT_DeSelectList()
726 {
727     XawListChange(listwidg, strings, 0, 0, True);
728     XawListHighlight(listwidg, 0);
729 }
730
731 void
732 GameListOptionsPopDown()
733 {
734   if (gameListOptShell == NULL) return;
735
736   XtPopdown(gameListOptShell);
737   XtDestroyWidget(gameListOptShell);
738   gameListOptShell = 0;
739   XtSetKeyboardFocus(shellWidget, formWidget);
740 }
741
742 void
743 GameListOptionsCallback(w, client_data, call_data)
744      Widget w;
745      XtPointer client_data, call_data;
746 {
747     String name;
748     Arg args[16];
749     int j;
750     Widget listwidg;
751     XawListReturnStruct *rs;
752     int index;
753     char *p;
754
755     j = 0;
756     XtSetArg(args[j], XtNlabel, &name);  j++;
757     XtGetValues(w, args, j);
758
759     if (strcmp(name, _("OK")) == 0) {
760         GLT_ParseList();
761         appData.gameListTags = strdup(lpUserGLT);
762         GameListOptionsPopDown();
763         return;
764     } else
765     if (strcmp(name, _("cancel")) == 0) {
766         GameListOptionsPopDown();
767         return;
768     }
769     listwidg = XtNameToWidget(gameListOptShell, "*form.list");
770     rs = XawListShowCurrent(listwidg);
771     index = rs->list_index;
772     if (index < 0) {
773         DisplayError(_("No tag selected"), 0);
774         return;
775     }
776     p = strings[index];
777     if (strcmp(name, _("down")) == 0) {
778         if(index >= strlen(GLT_ALL_TAGS)) return;
779         strings[index] = strings[index+1];
780         strings[++index] = p;
781     } else
782     if (strcmp(name, _("up")) == 0) {
783         if(index == 0) return;
784         strings[index] = strings[index-1];
785         strings[--index] = p;
786     } else
787     if (strcmp(name, _("factory")) == 0) {
788       safeStrCpy(lpUserGLT, GLT_DEFAULT_TAGS, LPUSERGLT_SIZE);
789       GLT_TagsToList(lpUserGLT);
790       index = 0;
791     }
792     XawListHighlight(listwidg, index);
793 }
794
795 Widget
796 GameListOptionsCreate()
797 {
798     Arg args[16];
799     Widget shell, form, viewport, layout;
800     Widget b_load, b_loadprev, b_loadnext, b_close, b_cancel;
801     Dimension fw_width;
802     XtPointer client_data = NULL;
803     int j;
804
805     j = 0;
806     XtSetArg(args[j], XtNwidth, &fw_width);  j++;
807     XtGetValues(formWidget, args, j);
808
809     j = 0;
810     XtSetArg(args[j], XtNresizable, True);  j++;
811     XtSetArg(args[j], XtNallowShellResize, True);  j++;
812     shell = gameListOptShell =
813       XtCreatePopupShell(_("Game-list options"), transientShellWidgetClass,
814                          shellWidget, args, j);
815     layout =
816       XtCreateManagedWidget(layoutName, formWidgetClass, shell,
817                             layoutArgs, XtNumber(layoutArgs));
818     j = 0;
819     XtSetArg(args[j], XtNborderWidth, 0); j++;
820     form =
821       XtCreateManagedWidget("form", formWidgetClass, layout, args, j);
822
823     j = 0;
824     XtSetArg(args[j], XtNdefaultColumns, 1);  j++;
825     XtSetArg(args[j], XtNforceColumns, True);  j++;
826     XtSetArg(args[j], XtNverticalList, True);  j++;
827     listwidg = viewport =
828       XtCreateManagedWidget("list", listWidgetClass, form, args, j);
829     XawListHighlight(listwidg, 0);
830 //    XtAugmentTranslations(listwidg,
831 //                        XtParseTranslationTable(gameListOptTranslations));
832
833     j = 0;
834     XtSetArg(args[j], XtNfromVert, viewport);  j++;
835     XtSetArg(args[j], XtNtop, XtChainBottom); j++;
836     XtSetArg(args[j], XtNbottom, XtChainBottom); j++;
837     XtSetArg(args[j], XtNleft, XtChainLeft); j++;
838     XtSetArg(args[j], XtNright, XtChainLeft); j++;
839     b_load =
840       XtCreateManagedWidget(_("factory"), commandWidgetClass, form, args, j);
841     XtAddCallback(b_load, XtNcallback, GameListOptionsCallback, client_data);
842
843     j = 0;
844     XtSetArg(args[j], XtNfromVert, viewport);  j++;
845     XtSetArg(args[j], XtNfromHoriz, b_load);  j++;
846     XtSetArg(args[j], XtNtop, XtChainBottom); j++;
847     XtSetArg(args[j], XtNbottom, XtChainBottom); j++;
848     XtSetArg(args[j], XtNleft, XtChainLeft); j++;
849     XtSetArg(args[j], XtNright, XtChainLeft); j++;
850     b_loadprev =
851       XtCreateManagedWidget(_("up"), commandWidgetClass, form, args, j);
852     XtAddCallback(b_loadprev, XtNcallback, GameListOptionsCallback, client_data);
853
854     j = 0;
855     XtSetArg(args[j], XtNfromVert, viewport);  j++;
856     XtSetArg(args[j], XtNfromHoriz, b_loadprev);  j++;
857     XtSetArg(args[j], XtNtop, XtChainBottom); j++;
858     XtSetArg(args[j], XtNbottom, XtChainBottom); j++;
859     XtSetArg(args[j], XtNleft, XtChainLeft); j++;
860     XtSetArg(args[j], XtNright, XtChainLeft); j++;
861     b_loadnext =
862       XtCreateManagedWidget(_("down"), commandWidgetClass, form, args, j);
863     XtAddCallback(b_loadnext, XtNcallback, GameListOptionsCallback, client_data);
864
865     j = 0;
866     XtSetArg(args[j], XtNfromVert, viewport);  j++;
867     XtSetArg(args[j], XtNfromHoriz, b_loadnext);  j++;
868     XtSetArg(args[j], XtNtop, XtChainBottom); j++;
869     XtSetArg(args[j], XtNbottom, XtChainBottom); j++;
870     XtSetArg(args[j], XtNleft, XtChainLeft); j++;
871     XtSetArg(args[j], XtNright, XtChainLeft); j++;
872     b_cancel =
873       XtCreateManagedWidget(_("cancel"), commandWidgetClass, form, args, j);
874     XtAddCallback(b_cancel, XtNcallback, GameListOptionsCallback, client_data);
875
876     j = 0;
877     XtSetArg(args[j], XtNfromVert, viewport);  j++;
878     XtSetArg(args[j], XtNfromHoriz, b_cancel);  j++;
879     XtSetArg(args[j], XtNtop, XtChainBottom); j++;
880     XtSetArg(args[j], XtNbottom, XtChainBottom); j++;
881     XtSetArg(args[j], XtNleft, XtChainLeft); j++;
882     XtSetArg(args[j], XtNright, XtChainLeft); j++;
883     b_close =
884       XtCreateManagedWidget(_("OK"), commandWidgetClass, form, args, j);
885     XtAddCallback(b_close, XtNcallback, GameListOptionsCallback, client_data);
886
887     safeStrCpy(lpUserGLT, appData.gameListTags, LPUSERGLT_SIZE);
888     GLT_TagsToList(lpUserGLT);
889
890     XtRealizeWidget(shell);
891     CatchDeleteWindow(shell, "GameListOptionsPopDown");
892
893     return shell;
894 }
895
896 void
897 GameListOptionsPopUp(Widget w, XEvent *event, String *prms, Cardinal *nprms)
898 {
899   if (gameListOptShell == NULL)
900     gameListOptShell = GameListOptionsCreate();
901
902   XtPopup(gameListOptShell, XtGrabNone);
903 }
904
905