Updated copyright notice to 2012
[xboard.git] / xgamelist.c
1 /*
2  * xgamelist.c -- Game list window, part of X front end for XBoard
3  *
4  * Copyright 1995, 2009, 2010, 2011, 2012 Free Software Foundation, Inc.
5  * ------------------------------------------------------------------------
6  *
7  * GNU XBoard is free software: you can redistribute it and/or modify
8  * it under the terms of the GNU General Public License as published by
9  * the Free Software Foundation, either version 3 of the License, or (at
10  * your option) any later version.
11  *
12  * GNU XBoard is distributed in the hope that it will be useful, but
13  * WITHOUT ANY WARRANTY; without even the implied warranty of
14  * MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE. See the GNU
15  * General Public License for more details.
16  *
17  * You should have received a copy of the GNU General Public License
18  * along with this program. If not, see http://www.gnu.org/licenses/.  *
19  *
20  *------------------------------------------------------------------------
21  ** See the file ChangeLog for a revision history.  */
22
23 #include "config.h"
24
25 #include <stdio.h>
26 #include <ctype.h>
27 #include <errno.h>
28 #include <sys/types.h>
29
30 #if STDC_HEADERS
31 # include <stdlib.h>
32 # include <string.h>
33 #else /* not STDC_HEADERS */
34 extern char *getenv();
35 # if HAVE_STRING_H
36 #  include <string.h>
37 # else /* not HAVE_STRING_H */
38 #  include <strings.h>
39 # endif /* not HAVE_STRING_H */
40 #endif /* not STDC_HEADERS */
41
42 #if HAVE_UNISTD_H
43 # include <unistd.h>
44 #endif
45
46 #include <X11/Intrinsic.h>
47 #include <X11/StringDefs.h>
48 #include <X11/Shell.h>
49 #include <X11/cursorfont.h>
50 #if USE_XAW3D
51 #include <X11/Xaw3d/Dialog.h>
52 #include <X11/Xaw3d/Form.h>
53 #include <X11/Xaw3d/List.h>
54 #include <X11/Xaw3d/Label.h>
55 #include <X11/Xaw3d/SimpleMenu.h>
56 #include <X11/Xaw3d/SmeBSB.h>
57 #include <X11/Xaw3d/SmeLine.h>
58 #include <X11/Xaw3d/Box.h>
59 #include <X11/Xaw3d/MenuButton.h>
60 #include <X11/Xaw3d/Text.h>
61 #include <X11/Xaw3d/AsciiText.h>
62 #include <X11/Xaw3d/Viewport.h>
63 #else
64 #include <X11/Xaw/Dialog.h>
65 #include <X11/Xaw/Form.h>
66 #include <X11/Xaw/List.h>
67 #include <X11/Xaw/Label.h>
68 #include <X11/Xaw/SimpleMenu.h>
69 #include <X11/Xaw/SmeBSB.h>
70 #include <X11/Xaw/SmeLine.h>
71 #include <X11/Xaw/Box.h>
72 #include <X11/Xaw/MenuButton.h>
73 #include <X11/Xaw/Text.h>
74 #include <X11/Xaw/AsciiText.h>
75 #include <X11/Xaw/Viewport.h>
76 #endif
77
78 #include "common.h"
79 #include "frontend.h"
80 #include "backend.h"
81 #include "xboard.h"
82 #include "xgamelist.h"
83 #include "gettext.h"
84
85 #ifdef ENABLE_NLS
86 # define  _(s) gettext (s)
87 # define N_(s) gettext_noop (s)
88 #else
89 # define  _(s) (s)
90 # define N_(s)  s
91 #endif
92
93
94 void SetFocus P((Widget w, XtPointer data, XEvent *event, Boolean *b));
95
96 static Widget filterText;
97 static char filterString[MSG_SIZ];
98 static int listLength, wins, losses, draws, page;
99
100 char gameListTranslations[] =
101   "<Btn1Up>(2): LoadSelectedProc(0) \n \
102    <Key>Home: LoadSelectedProc(-2) \n \
103    <Key>End: LoadSelectedProc(2) \n \
104    Ctrl<Key>Up: LoadSelectedProc(-3) \n \
105    Ctrl<Key>Down: LoadSelectedProc(3) \n \
106    <Key>Up: LoadSelectedProc(-1) \n \
107    <Key>Down: LoadSelectedProc(1) \n \
108    <Key>Left: LoadSelectedProc(-1) \n \
109    <Key>Right: LoadSelectedProc(1) \n \
110    <Key>Return: LoadSelectedProc(0) \n";
111 char filterTranslations[] =
112   "<Key>Return: SetFilterProc() \n";
113
114 char *dummyList[] = { N_("no games matched your request"), NULL };
115
116 typedef struct {
117     Widget shell;
118     Position x, y;
119     Dimension w, h;
120     Boolean up;
121     FILE *fp;
122     char *filename;
123     char **strings;
124 } GameListClosure;
125 static GameListClosure *glc = NULL;
126
127 Widget
128 GameListCreate(name, callback, client_data)
129      char *name;
130      XtCallbackProc callback;
131      XtPointer client_data;
132 {
133     Arg args[16];
134     Widget shell, form, viewport, listwidg, layout, label;
135     Widget b_load, b_loadprev, b_loadnext, b_close, b_filter;
136     Dimension fw_width;
137     int j;
138     GameListClosure *glc = (GameListClosure *) client_data;
139
140     j = 0;
141     XtSetArg(args[j], XtNwidth, &fw_width);  j++;
142     XtGetValues(formWidget, args, j);
143
144     j = 0;
145     XtSetArg(args[j], XtNresizable, True);  j++;
146     XtSetArg(args[j], XtNallowShellResize, True);  j++;
147 #if TOPLEVEL
148     shell = gameListShell =
149       XtCreatePopupShell(name, topLevelShellWidgetClass,
150                          shellWidget, args, j);
151 #else
152     shell = gameListShell =
153       XtCreatePopupShell(name, transientShellWidgetClass,
154                          shellWidget, args, j);
155 #endif
156     layout =
157       XtCreateManagedWidget(layoutName, formWidgetClass, shell,
158                             layoutArgs, XtNumber(layoutArgs));
159     j = 0;
160     XtSetArg(args[j], XtNborderWidth, 0); j++;
161     form =
162       XtCreateManagedWidget("form", formWidgetClass, layout, args, j);
163
164     j = 0;
165     XtSetArg(args[j], XtNtop, XtChainTop);  j++;
166     XtSetArg(args[j], XtNbottom, XtChainBottom);  j++;
167     XtSetArg(args[j], XtNleft, XtChainLeft);  j++;
168     XtSetArg(args[j], XtNright, XtChainRight);  j++;
169     XtSetArg(args[j], XtNresizable, False);  j++;
170     XtSetArg(args[j], XtNwidth, fw_width);  j++;
171     XtSetArg(args[j], XtNallowVert, True); j++;
172     viewport =
173       XtCreateManagedWidget("viewport", viewportWidgetClass, form, args, j);
174
175     j = 0;
176 //    XtSetArg(args[j], XtNlist, glc->strings);  j++;
177     XtSetArg(args[j], XtNdefaultColumns, 1);  j++;
178     XtSetArg(args[j], XtNforceColumns, True);  j++;
179     XtSetArg(args[j], XtNverticalList, True);  j++;
180     listwidg =
181       XtCreateManagedWidget("list", listWidgetClass, viewport, args, j);
182     XawListHighlight(listwidg, 0);
183     XtAugmentTranslations(listwidg,
184                           XtParseTranslationTable(gameListTranslations));
185
186     j = 0;
187     XtSetArg(args[j], XtNfromVert, viewport);  j++;
188     XtSetArg(args[j], XtNtop, XtChainBottom); j++;
189     XtSetArg(args[j], XtNbottom, XtChainBottom); j++;
190     XtSetArg(args[j], XtNleft, XtChainLeft); j++;
191     XtSetArg(args[j], XtNright, XtChainLeft); j++;
192     b_load =
193       XtCreateManagedWidget(_("thresholds"), commandWidgetClass, form, args, j);
194     XtAddCallback(b_load, XtNcallback, callback, client_data);
195
196     j = 0;
197     XtSetArg(args[j], XtNfromVert, viewport);  j++;
198     XtSetArg(args[j], XtNfromHoriz, b_load);  j++;
199     XtSetArg(args[j], XtNtop, XtChainBottom); j++;
200     XtSetArg(args[j], XtNbottom, XtChainBottom); j++;
201     XtSetArg(args[j], XtNleft, XtChainLeft); j++;
202     XtSetArg(args[j], XtNright, XtChainLeft); j++;
203     b_loadprev =
204       XtCreateManagedWidget(_("find position"), commandWidgetClass, form, args, j);
205     XtAddCallback(b_loadprev, XtNcallback, callback, client_data);
206 #if 1
207     j = 0;
208     XtSetArg(args[j], XtNfromVert, viewport);  j++;
209     XtSetArg(args[j], XtNfromHoriz, b_loadprev);  j++;
210     XtSetArg(args[j], XtNtop, XtChainBottom); j++;
211     XtSetArg(args[j], XtNbottom, XtChainBottom); j++;
212     XtSetArg(args[j], XtNleft, XtChainLeft); j++;
213     XtSetArg(args[j], XtNright, XtChainLeft); j++;
214     b_loadnext =
215       XtCreateManagedWidget(_("next"), commandWidgetClass, form, args, j);
216     XtAddCallback(b_loadnext, XtNcallback, callback, client_data);
217 #else
218     b_loadnext = b_loadprev;
219 #endif
220     j = 0;
221     XtSetArg(args[j], XtNfromVert, viewport);  j++;
222     XtSetArg(args[j], XtNfromHoriz, b_loadnext);  j++;
223     XtSetArg(args[j], XtNtop, XtChainBottom); j++;
224     XtSetArg(args[j], XtNbottom, XtChainBottom); j++;
225     XtSetArg(args[j], XtNleft, XtChainLeft); j++;
226     XtSetArg(args[j], XtNright, XtChainLeft); j++;
227     b_close =
228       XtCreateManagedWidget(_("close"), commandWidgetClass, form, args, j);
229     XtAddCallback(b_close, XtNcallback, callback, client_data);
230
231     j = 0;
232     XtSetArg(args[j], XtNfromVert, viewport);  j++;
233     XtSetArg(args[j], XtNfromHoriz, b_close);  j++;
234     XtSetArg(args[j], XtNtop, XtChainBottom); j++;
235     XtSetArg(args[j], XtNbottom, XtChainBottom); j++;
236     XtSetArg(args[j], XtNleft, XtChainLeft); j++;
237     XtSetArg(args[j], XtNright, XtChainLeft); j++;
238     XtSetArg(args[j], XtNborderWidth, 0); j++;
239     label =
240       XtCreateManagedWidget(_("Filter:"), labelWidgetClass, form, args, j);
241
242     j = 0;
243     XtSetArg(args[j], XtNfromVert, viewport);  j++;
244     XtSetArg(args[j], XtNfromHoriz, label);  j++;
245     XtSetArg(args[j], XtNtop, XtChainBottom); j++;
246     XtSetArg(args[j], XtNbottom, XtChainBottom); j++;
247     XtSetArg(args[j], XtNleft, XtChainLeft); j++;
248     XtSetArg(args[j], XtNright, XtChainRight); j++;
249     XtSetArg(args[j], XtNwidth, fw_width - 275 - squareSize); j++;
250     XtSetArg(args[j], XtNstring, filterString);  j++;
251     XtSetArg(args[j], XtNdisplayCaret, False);  j++;
252     XtSetArg(args[j], XtNresizable, True);  j++;
253 //    XtSetArg(args[j], XtNwidth, bw_width);  j++; /*force wider than buttons*/
254     /* !!Work around an apparent bug in XFree86 4.0.1 (X11R6.4.3) */
255     XtSetArg(args[j], XtNeditType, XawtextEdit);  j++;
256     XtSetArg(args[j], XtNuseStringInPlace, False);  j++;
257     filterText =
258       XtCreateManagedWidget(_("filtertext"), asciiTextWidgetClass, form, args, j);
259     XtAddEventHandler(filterText, ButtonPressMask, False, SetFocus, (XtPointer) shell);
260     XtOverrideTranslations(filterText,
261                           XtParseTranslationTable(filterTranslations));
262
263     j = 0;
264     XtSetArg(args[j], XtNfromVert, viewport);  j++;
265     XtSetArg(args[j], XtNfromHoriz, filterText);  j++;
266     XtSetArg(args[j], XtNtop, XtChainBottom); j++;
267     XtSetArg(args[j], XtNbottom, XtChainBottom); j++;
268     XtSetArg(args[j], XtNleft, XtChainRight); j++;
269     XtSetArg(args[j], XtNright, XtChainRight); j++;
270     b_filter =
271       XtCreateManagedWidget(_("apply"), commandWidgetClass, form, args, j);
272     XtAddCallback(b_filter, XtNcallback, callback, client_data);
273
274
275     if(wpGameList.width > 0) {
276         glc->x = wpGameList.x;
277         glc->y = wpGameList.y;
278         glc->w = wpGameList.width;
279         glc->h = wpGameList.height;
280     }
281
282     if (glc->x == -1) {
283         Position y1;
284         Dimension h1;
285         int xx, yy;
286         Window junk;
287
288         j = 0;
289         XtSetArg(args[j], XtNheight, &h1); j++;
290         XtSetArg(args[j], XtNy, &y1); j++;
291         XtGetValues(boardWidget, args, j);
292         glc->w = fw_width * 3/4;
293         glc->h = squareSize * 3;
294
295         XSync(xDisplay, False);
296 #ifdef NOTDEF
297         /* This code seems to tickle an X bug if it is executed too soon
298            after xboard starts up.  The coordinates get transformed as if
299            the main window was positioned at (0, 0).
300         */
301         XtTranslateCoords(shellWidget, (fw_width - glc->w) / 2,
302                           y1 + (h1 - glc->h + appData.borderYoffset) / 2,
303                           &glc->x, &glc->y);
304 #else /*!NOTDEF*/
305         XTranslateCoordinates(xDisplay, XtWindow(shellWidget),
306                               RootWindowOfScreen(XtScreen(shellWidget)),
307                               (fw_width - glc->w) / 2,
308                               y1 + (h1 - glc->h + appData.borderYoffset) / 2,
309                               &xx, &yy, &junk);
310         glc->x = xx;
311         glc->y = yy;
312 #endif /*!NOTDEF*/
313         if (glc->y < 0) glc->y = 0; /*avoid positioning top offscreen*/
314     }
315     j = 0;
316     XtSetArg(args[j], XtNheight, glc->h);  j++;
317     XtSetArg(args[j], XtNwidth, glc->w);  j++;
318     XtSetArg(args[j], XtNx, glc->x - appData.borderXoffset);  j++;
319     XtSetArg(args[j], XtNy, glc->y - appData.borderYoffset);  j++;
320     XtSetValues(shell, args, j);
321
322     XtRealizeWidget(shell);
323     CatchDeleteWindow(shell, "GameListPopDown");
324     XtSetKeyboardFocus(shell, listwidg);
325
326     return shell;
327 }
328
329 extern int soughtCounts[];
330 extern Board soughtBoard;
331
332 static int
333 GameListPrepare(int byPos)
334 {   // [HGM] filter: put in separate routine, to make callable from call-back
335     int nstrings;
336     ListGame *lg;
337     char **st, *line;
338     TimeMark t, t2;
339
340     GetTimeMark(&t);
341     if(st = glc->strings) while(*st) free(*st++);
342     nstrings = ((ListGame *) gameList.tailPred)->number;
343     glc->strings = (char **) malloc((nstrings + 1) * sizeof(char *));
344     st = glc->strings;
345     lg = (ListGame *) gameList.head;
346     listLength = wins = losses = draws = 0;
347     if(byPos) InitSearch();
348     while (nstrings--) {
349         int pos = -1;
350         line = GameListLine(lg->number, &lg->gameInfo);
351         if((filterString[0] == NULLCHAR || SearchPattern( line, filterString )) && (!byPos || (pos=GameContainsPosition(glc->fp, lg)) >= 0) ) {
352             *st++ = line; // [HGM] filter: make adding line conditional.
353             listLength++;
354             if( lg->gameInfo.result == WhiteWins ) wins++; else
355             if( lg->gameInfo.result == BlackWins ) losses++; else
356             if( lg->gameInfo.result == GameIsDrawn ) draws++;
357         }
358         if(lg->number % 2000 == 0) {
359             char buf[MSG_SIZ];
360             snprintf(buf, MSG_SIZ, _("Scanning through games (%d)"), lg->number);
361             DisplayTitle(buf);
362         }
363         lg->position = pos;
364         lg = (ListGame *) lg->node.succ;
365      }
366 GetTimeMark(&t2);printf("GameListPrepare %ld msec\n", SubtractTimeMarks(&t2,&t));
367      DisplayTitle("XBoard");
368     *st = NULL;
369     return listLength;
370 }
371
372 static char *list[1003];
373 int listEnd;
374
375 static void
376 GameListReplace(int page)
377 {
378   // filter: put in separate routine, to make callable from call-back
379   Widget listwidg;
380   Arg arg;
381   char buf[MSG_SIZ], *p, **st=list;
382   int i;
383
384   if(page) *st++ = _("previous page"); else if(listLength > 1000) *st++ = "";
385   for(i=0; i<1000; i++) if( !(*st++ = glc->strings[page+i]) ) { st--; break; }
386   listEnd = st - list;
387   if(page + 1000 <= listLength) *st++ = _("next page");
388   *st = NULL;
389
390   listwidg = XtNameToWidget(glc->shell, "*form.viewport.list");
391   XtSetArg(arg, XtNlist, listLength ? list : dummyList); // empty list displays message
392   XawListChange(listwidg, list, 0, 0, True);
393   XtSetValues(listwidg, &arg, 1);
394   XawListHighlight(listwidg, 0);
395   snprintf(buf, MSG_SIZ, _("%s - %d/%d games (%d-%d-%d)"), glc->filename, listLength, ((ListGame *) gameList.tailPred)->number, wins, losses, draws);
396   XtSetArg(arg, XtNtitle, buf);
397   XtSetValues(glc->shell, &arg, 1);
398 }
399
400 void
401 GameListCallback(w, client_data, call_data)
402      Widget w;
403      XtPointer client_data, call_data;
404 {
405     String name;
406     Arg args[16];
407     int j;
408     Widget listwidg;
409     GameListClosure *glc = (GameListClosure *) client_data;
410     XawListReturnStruct *rs;
411     int index;
412
413     j = 0;
414     XtSetArg(args[j], XtNlabel, &name);  j++;
415     XtGetValues(w, args, j);
416
417     if (strcmp(name, _("close")) == 0) {
418         GameListPopDown();
419         return;
420     }
421     if (strcmp(name, _("thresholds")) == 0) {
422         LoadOptionsProc();
423         return;
424     }
425     listwidg = XtNameToWidget(glc->shell, "*form.viewport.list");
426     rs = XawListShowCurrent(listwidg);
427     if (strcmp(name, _("load")) == 0) {
428         index = rs->list_index;
429         if (index < 0) {
430             DisplayError(_("No game selected"), 0);
431             return;
432         }
433     } else if (strcmp(name, _("next")) == 0) {
434         index = rs->list_index + 1;
435         if (index >= listLength || !list[index]) {
436             DisplayError(_("Can't go forward any further"), 0);
437             return;
438         }
439         XawListHighlight(listwidg, index);
440     } else if (strcmp(name, _("prev")) == 0) {
441         index = rs->list_index - 1;
442         if (index < 0) {
443             DisplayError(_("Can't back up any further"), 0);
444             return;
445         }
446         XawListHighlight(listwidg, index);
447     } else if (strcmp(name, _("apply")) == 0 ||
448                strcmp(name, _("find position")) == 0) {
449         String text;
450         j = 0;
451         XtSetArg(args[j], XtNstring, &text);  j++;
452         XtGetValues(filterText, args, j);
453         safeStrCpy(filterString, text, sizeof(filterString)/sizeof(filterString[0]));
454         XawListHighlight(listwidg, 0);
455         GameListPrepare(strcmp(name, _("find position")) == 0); GameListReplace(0);
456         return;
457     }
458 #if 1
459     index = atoi(list[index])-1; // [HGM] filter: read true index from sequence nr of line
460     if (cmailMsgLoaded) {
461         CmailLoadGame(glc->fp, index + 1, glc->filename, True);
462     } else {
463         LoadGame(glc->fp, index + 1, glc->filename, True);
464     }
465 #else
466     printf("This code should have been unreachable. Please report bug!\n");
467 #endif
468 }
469
470 void
471 GameListPopUp(fp, filename)
472      FILE *fp;
473      char *filename;
474 {
475     Arg args[16];
476     int j;
477     char **st;
478
479     if (glc == NULL) {
480         glc = (GameListClosure *) calloc(1, sizeof(GameListClosure));
481         glc->x = glc->y = -1;
482         glc->filename = NULL;
483         glc->shell = NULL;
484     }
485
486     GameListPrepare(False); // [HGM] filter: code put in separate routine
487
488     glc->fp = fp;
489
490     if (glc->filename != NULL) free(glc->filename);
491     glc->filename = StrSave(filename);
492
493     if (glc->shell == NULL) {
494         glc->shell = GameListCreate(filename, GameListCallback, glc);
495     } else {
496         j = 0;
497         XtSetArg(args[j], XtNiconName, (XtArgVal) filename);  j++;
498 //      XtSetArg(args[j], XtNtitle, (XtArgVal) filename);  j++;
499         XtSetValues(glc->shell, args, j);
500     }
501     page = 0;
502     GameListReplace(0); // [HGM] filter: code put in separate routine, and also called to set title
503
504     XtPopup(glc->shell, XtGrabNone);
505     glc->up = True;
506     j = 0;
507     XtSetArg(args[j], XtNleftBitmap, xMarkPixmap); j++;
508     XtSetValues(XtNameToWidget(menuBarWidget, "menuView.Show Game List"),
509                 args, j);
510 }
511
512 void
513 GameListDestroy()
514 {
515     if (glc == NULL) return;
516     GameListPopDown();
517     if (glc->strings != NULL) {
518         char **st;
519         st = glc->strings;
520         while (*st) {
521             free(*st++);
522         }
523         free(glc->strings);
524     }
525     free(glc);
526     glc = NULL;
527 }
528
529 void
530 ShowGameListProc(w, event, prms, nprms)
531      Widget w;
532      XEvent *event;
533      String *prms;
534      Cardinal *nprms;
535 {
536     Arg args[16];
537     int j;
538
539     if (glc == NULL) {
540         DisplayError(_("There is no game list"), 0);
541         return;
542     }
543     if (glc->up) {
544         GameListPopDown();
545         return;
546     }
547     XtPopup(glc->shell, XtGrabNone);
548     glc->up = True;
549     j = 0;
550     XtSetArg(args[j], XtNleftBitmap, xMarkPixmap); j++;
551     XtSetValues(XtNameToWidget(menuBarWidget, "menuView.Show Game List"),
552                 args, j);
553     GameListHighlight(lastLoadGameNumber);
554 }
555
556 void
557 LoadSelectedProc(w, event, prms, nprms)
558      Widget w;
559      XEvent *event;
560      String *prms;
561      Cardinal *nprms;
562 {
563     Widget listwidg;
564     XawListReturnStruct *rs;
565     int index, direction = atoi(prms[0]);
566
567     if (glc == NULL || listLength == 0) return;
568     listwidg = XtNameToWidget(glc->shell, "*form.viewport.list");
569     rs = XawListShowCurrent(listwidg);
570     index = rs->list_index;
571     if (index < 0) return;
572     if(page && index == 0) {
573         page -= 1000;
574         if(page < 0) page = 0; // safety
575         GameListReplace(page);
576         return;
577     }
578     if(index == 1001) {
579         page += 1000;
580         GameListReplace(page);
581         return;
582     }
583
584     if(direction != 0) {
585         int doLoad = abs(direction) > 2;
586         if(doLoad) direction /= 3;
587         index += direction;
588         if(direction == -2) index = 0;
589         if(direction == 2) index = listEnd-1;
590         if(index < 0 || index >= listEnd) return;
591         XawListHighlight(listwidg, index);
592         if(!doLoad) return;
593     }
594     index = atoi(list[index])-1; // [HGM] filter: read true index from sequence nr of line
595     if (cmailMsgLoaded) {
596         CmailLoadGame(glc->fp, index + 1, glc->filename, True);
597     } else {
598         LoadGame(glc->fp, index + 1, glc->filename, True);
599         XSync(xDisplay, False);
600         XSetInputFocus(xDisplay, XtWindow(boardWidget), RevertToPointerRoot, CurrentTime);
601     }
602 }
603
604 void
605 SetFilterProc(w, event, prms, nprms)
606      Widget w;
607      XEvent *event;
608      String *prms;
609      Cardinal *nprms;
610 {
611         Arg args[16];
612         String name;
613         Widget list;
614         int j = 0;
615         XtSetArg(args[j], XtNstring, &name);  j++;
616         XtGetValues(filterText, args, j);
617         safeStrCpy(filterString, name, sizeof(filterString)/sizeof(filterString[0]));
618         GameListPrepare(False); GameListReplace(0);
619         list = XtNameToWidget(glc->shell, "*form.viewport.list");
620         XawListHighlight(list, 0);
621         j = 0;
622         XtSetArg(args[j], XtNdisplayCaret, False); j++;
623         XtSetValues(filterText, args, j);
624         XtSetKeyboardFocus(glc->shell, list);
625 }
626
627 void
628 GameListPopDown()
629 {
630     Arg args[16];
631     int j;
632
633     if (glc == NULL) return;
634     j = 0;
635     XtSetArg(args[j], XtNx, &glc->x); j++;
636     XtSetArg(args[j], XtNy, &glc->y); j++;
637     XtSetArg(args[j], XtNheight, &glc->h); j++;
638     XtSetArg(args[j], XtNwidth, &glc->w); j++;
639     XtGetValues(glc->shell, args, j);
640     wpGameList.x = glc->x - 4;
641     wpGameList.y = glc->y - 23;
642     wpGameList.width = glc->w;
643     wpGameList.height = glc->h;
644     XtPopdown(glc->shell);
645     XtSetKeyboardFocus(shellWidget, formWidget);
646     glc->up = False;
647     j = 0;
648     XtSetArg(args[j], XtNleftBitmap, None); j++;
649     XtSetValues(XtNameToWidget(menuBarWidget, "menuView.Show Game List"),
650                 args, j);
651 }
652
653 void
654 GameListHighlight(index)
655      int index;
656 {
657     Widget listwidg;
658     int i=0; char **st;
659     if (glc == NULL || !glc->up) return;
660     listwidg = XtNameToWidget(glc->shell, "*form.viewport.list");
661     st = list;
662     while(*st && atoi(*st)<index) st++,i++;
663     XawListHighlight(listwidg, i);
664 }
665
666 Boolean
667 GameListIsUp()
668 {
669     return glc && glc->up;
670 }
671
672 int SaveGameListAsText(FILE *f)
673 {
674     ListGame * lg = (ListGame *) gameList.head;
675     int nItem;
676
677     if( !glc || ((ListGame *) gameList.tailPred)->number <= 0 ) {
678       DisplayError(_("Game list not loaded or empty"), 0);
679         return False;
680     }
681
682     /* Copy the list into the global memory block */
683     if( f != NULL ) {
684  
685         lg = (ListGame *) gameList.head;
686
687         for (nItem = 0; nItem < ((ListGame *) gameList.tailPred)->number; nItem++){
688             char * st = GameListLineFull(lg->number, &lg->gameInfo);
689             char *line = GameListLine(lg->number, &lg->gameInfo);
690             if(filterString[0] == NULLCHAR || SearchPattern( line, filterString ) )
691                     fprintf( f, "%s\n", st );
692             free(st); free(line);
693             lg = (ListGame *) lg->node.succ;
694         }
695
696         fclose(f);
697         return True;
698     }
699     return False;
700 }
701 //--------------------------------- Game-List options dialog ------------------------------------------
702
703 Widget gameListOptShell, listwidg;
704
705 char *strings[20];
706 int stringPtr;
707
708 void GLT_ClearList()
709 {
710     strings[0] = NULL;
711     stringPtr = 0;
712 }
713
714 void GLT_AddToList(char *name)
715 {
716     strings[stringPtr++] = name;
717     strings[stringPtr] = NULL;
718 }
719
720 Boolean GLT_GetFromList(int index, char *name)
721 {
722   safeStrCpy(name, strings[index], MSG_SIZ);
723   return TRUE;
724 }
725
726 void GLT_DeSelectList()
727 {
728     XawListChange(listwidg, strings, 0, 0, True);
729     XawListHighlight(listwidg, 0);
730 }
731
732 void
733 GameListOptionsPopDown()
734 {
735   if (gameListOptShell == NULL) return;
736
737   XtPopdown(gameListOptShell);
738   XtDestroyWidget(gameListOptShell);
739   gameListOptShell = 0;
740   XtSetKeyboardFocus(shellWidget, formWidget);
741 }
742
743 void
744 GameListOptionsCallback(w, client_data, call_data)
745      Widget w;
746      XtPointer client_data, call_data;
747 {
748     String name;
749     Arg args[16];
750     int j;
751     Widget listwidg;
752     XawListReturnStruct *rs;
753     int index;
754     char *p;
755
756     j = 0;
757     XtSetArg(args[j], XtNlabel, &name);  j++;
758     XtGetValues(w, args, j);
759
760     if (strcmp(name, _("OK")) == 0) {
761         GLT_ParseList();
762         appData.gameListTags = strdup(lpUserGLT);
763         GameListOptionsPopDown();
764         return;
765     } else
766     if (strcmp(name, _("cancel")) == 0) {
767         GameListOptionsPopDown();
768         return;
769     }
770     listwidg = XtNameToWidget(gameListOptShell, "*form.list");
771     rs = XawListShowCurrent(listwidg);
772     index = rs->list_index;
773     if (index < 0) {
774         DisplayError(_("No tag selected"), 0);
775         return;
776     }
777     p = strings[index];
778     if (strcmp(name, _("down")) == 0) {
779         if(index >= strlen(GLT_ALL_TAGS)) return;
780         strings[index] = strings[index+1];
781         strings[++index] = p;
782     } else
783     if (strcmp(name, _("up")) == 0) {
784         if(index == 0) return;
785         strings[index] = strings[index-1];
786         strings[--index] = p;
787     } else
788     if (strcmp(name, _("factory")) == 0) {
789       safeStrCpy(lpUserGLT, GLT_DEFAULT_TAGS, LPUSERGLT_SIZE);
790       GLT_TagsToList(lpUserGLT);
791       index = 0;
792     }
793     XawListHighlight(listwidg, index);
794 }
795
796 Widget
797 GameListOptionsCreate()
798 {
799     Arg args[16];
800     Widget shell, form, viewport, layout;
801     Widget b_load, b_loadprev, b_loadnext, b_close, b_cancel;
802     Dimension fw_width;
803     XtPointer client_data = NULL;
804     int j;
805
806     j = 0;
807     XtSetArg(args[j], XtNwidth, &fw_width);  j++;
808     XtGetValues(formWidget, args, j);
809
810     j = 0;
811     XtSetArg(args[j], XtNresizable, True);  j++;
812     XtSetArg(args[j], XtNallowShellResize, True);  j++;
813     shell = gameListOptShell =
814       XtCreatePopupShell(_("Game-list options"), transientShellWidgetClass,
815                          shellWidget, args, j);
816     layout =
817       XtCreateManagedWidget(layoutName, formWidgetClass, shell,
818                             layoutArgs, XtNumber(layoutArgs));
819     j = 0;
820     XtSetArg(args[j], XtNborderWidth, 0); j++;
821     form =
822       XtCreateManagedWidget("form", formWidgetClass, layout, args, j);
823
824     j = 0;
825     XtSetArg(args[j], XtNdefaultColumns, 1);  j++;
826     XtSetArg(args[j], XtNforceColumns, True);  j++;
827     XtSetArg(args[j], XtNverticalList, True);  j++;
828     listwidg = viewport =
829       XtCreateManagedWidget("list", listWidgetClass, form, args, j);
830     XawListHighlight(listwidg, 0);
831 //    XtAugmentTranslations(listwidg,
832 //                        XtParseTranslationTable(gameListOptTranslations));
833
834     j = 0;
835     XtSetArg(args[j], XtNfromVert, viewport);  j++;
836     XtSetArg(args[j], XtNtop, XtChainBottom); j++;
837     XtSetArg(args[j], XtNbottom, XtChainBottom); j++;
838     XtSetArg(args[j], XtNleft, XtChainLeft); j++;
839     XtSetArg(args[j], XtNright, XtChainLeft); j++;
840     b_load =
841       XtCreateManagedWidget(_("factory"), commandWidgetClass, form, args, j);
842     XtAddCallback(b_load, XtNcallback, GameListOptionsCallback, client_data);
843
844     j = 0;
845     XtSetArg(args[j], XtNfromVert, viewport);  j++;
846     XtSetArg(args[j], XtNfromHoriz, b_load);  j++;
847     XtSetArg(args[j], XtNtop, XtChainBottom); j++;
848     XtSetArg(args[j], XtNbottom, XtChainBottom); j++;
849     XtSetArg(args[j], XtNleft, XtChainLeft); j++;
850     XtSetArg(args[j], XtNright, XtChainLeft); j++;
851     b_loadprev =
852       XtCreateManagedWidget(_("up"), commandWidgetClass, form, args, j);
853     XtAddCallback(b_loadprev, XtNcallback, GameListOptionsCallback, client_data);
854
855     j = 0;
856     XtSetArg(args[j], XtNfromVert, viewport);  j++;
857     XtSetArg(args[j], XtNfromHoriz, b_loadprev);  j++;
858     XtSetArg(args[j], XtNtop, XtChainBottom); j++;
859     XtSetArg(args[j], XtNbottom, XtChainBottom); j++;
860     XtSetArg(args[j], XtNleft, XtChainLeft); j++;
861     XtSetArg(args[j], XtNright, XtChainLeft); j++;
862     b_loadnext =
863       XtCreateManagedWidget(_("down"), commandWidgetClass, form, args, j);
864     XtAddCallback(b_loadnext, XtNcallback, GameListOptionsCallback, client_data);
865
866     j = 0;
867     XtSetArg(args[j], XtNfromVert, viewport);  j++;
868     XtSetArg(args[j], XtNfromHoriz, b_loadnext);  j++;
869     XtSetArg(args[j], XtNtop, XtChainBottom); j++;
870     XtSetArg(args[j], XtNbottom, XtChainBottom); j++;
871     XtSetArg(args[j], XtNleft, XtChainLeft); j++;
872     XtSetArg(args[j], XtNright, XtChainLeft); j++;
873     b_cancel =
874       XtCreateManagedWidget(_("cancel"), commandWidgetClass, form, args, j);
875     XtAddCallback(b_cancel, XtNcallback, GameListOptionsCallback, client_data);
876
877     j = 0;
878     XtSetArg(args[j], XtNfromVert, viewport);  j++;
879     XtSetArg(args[j], XtNfromHoriz, b_cancel);  j++;
880     XtSetArg(args[j], XtNtop, XtChainBottom); j++;
881     XtSetArg(args[j], XtNbottom, XtChainBottom); j++;
882     XtSetArg(args[j], XtNleft, XtChainLeft); j++;
883     XtSetArg(args[j], XtNright, XtChainLeft); j++;
884     b_close =
885       XtCreateManagedWidget(_("OK"), commandWidgetClass, form, args, j);
886     XtAddCallback(b_close, XtNcallback, GameListOptionsCallback, client_data);
887
888     safeStrCpy(lpUserGLT, appData.gameListTags, LPUSERGLT_SIZE);
889     GLT_TagsToList(lpUserGLT);
890
891     XtRealizeWidget(shell);
892     CatchDeleteWindow(shell, "GameListOptionsPopDown");
893
894     return shell;
895 }
896
897 void
898 GameListOptionsPopUp(Widget w, XEvent *event, String *prms, Cardinal *nprms)
899 {
900   if (gameListOptShell == NULL)
901     gameListOptShell = GameListOptionsCreate();
902
903   XtPopup(gameListOptShell, XtGrabNone);
904 }
905
906