xboard.git
9 years agoImplement -monoMouse option (XB)
H.G.Muller [Thu, 13 Nov 2014 17:33:42 +0000]
Implement -monoMouse option (XB)

With the monoMouse option button-3 is no longer needed in Edit-Position
mode, but a button-1 click on an empty square will automatically behave
as if it was button 3. It can only be used with -pieceMenu false,
as it does not communicate the coordinates of the clicked square.

9 years agoFix crash on using Browse buttons in Tournament dialog Xaw
H.G.Muller [Tue, 11 Nov 2014 13:40:43 +0000]
Fix crash on using Browse buttons in Tournament dialog Xaw

The Xaw file browser assumes the text entries it is browsing for are
all in dialogs of the class TransienDlg, but the Tournament Options
dialog has been altered to MasterDlg, to allow it to co-exist with
Time Control and Common-Engine dialog (which can be opened through
buttons in it). Xaw did not like that, and the true DialogClass is
now used when setting the widget text.

9 years agoFix -addMasterOption option
H.G.Muller [Mon, 10 Nov 2014 13:29:25 +0000]
Fix -addMasterOption option

The comparison of the date stamps in master and user settings file
was broken, because the date stamps were declared as unsigned, so that
the difference would never be negative.

9 years agoAllow creation of DarkSquares in EditPosition mode
H.G.Muller [Mon, 3 Nov 2014 20:59:09 +0000]
Allow creation of DarkSquares in EditPosition mode

Dragging an EmptySquare off board will make it a DarkSquare. Dragging
anything else off board (incl. DarkSquares) makes it empty, as before.

9 years agoLet Clear Board respect DarkSquares
H.G.Muller [Mon, 3 Nov 2014 20:56:29 +0000]
Let Clear Board respect DarkSquares

Usually we will clear the board to set up a new position. Not to
redesign the board shape.

9 years agoFix sweep promotions for Lance on deeper zones
H.G.Muller [Mon, 3 Nov 2014 20:51:46 +0000]
Fix sweep promotions for Lance on deeper zones

Unlike Pawns, Lances always assumed a zone depth of 1 in deciding on
activating sweep promotion. (Because they did not naturally occur in
any variant that had a deeper zone.)

9 years agoFix two-sided non-royal castling
H.G.Muller [Mon, 3 Nov 2014 20:49:07 +0000]
Fix two-sided non-royal castling

9 years agoFix e.p. capture
H.G.Muller [Sun, 2 Nov 2014 20:44:48 +0000]
Fix e.p. capture

9 years agoFix premature disappearence of Lion victims
H.G.Muller [Sun, 2 Nov 2014 14:52:25 +0000]
Fix premature disappearence of Lion victims

The check test did not correctly undo a Lion e.p. capture, which
would make the victim already disappear after entry of the first leg,
which potentially could affect the second leg move generation.
(Not in Lions, though, but in Betza castlings it manifested itself.)

9 years agoImplement non-royal castling
H.G.Muller [Sun, 2 Nov 2014 14:31:34 +0000]
Implement non-royal castling

The Betza move generator allows castlings to be specified on non-royal
pieces, and indeed the Omega-Chess 'guarding' castles Q with R. To
prevent ambiguity this is implemented as a two-leg move QxR-s (with 's'
the target square specified in the O atom). This automatically takes care
of removal of the 'Rook', so that in ApplyMove() we only have to put it
back on the proper side of the 'King'.

9 years agoAlso set e.p. rights on move of Lance
H.G.Muller [Sun, 2 Nov 2014 11:24:16 +0000]
Also set e.p. rights on move of Lance

The Lance is intended as Pawn alternative (because of its slim shape),
except in Superchess (where it represents Amazon) and Chu. (In regular
Shogi the Lace is represented by Queen disguised as Lance!) So it would
be logical to also make its double-Pushes set e.p. rights. Except in
Spartan Chess, which has no e.p. capture.

9 years agoAllow e.p. capture on triple-Push
H.G.Muller [Sun, 2 Nov 2014 10:29:31 +0000]
Allow e.p. capture on triple-Push

Some variants (like Omega Chess) have an initial triple-Push on Pawns,
wich can then e.p.-captured on both of the squares they skip. To allow
the Betza move generator to supply such e.p. captures, a bit flag is
kludged into the EP_RANK state indicator on triple pushes, while the
main value there is that of the rank directly behind the pushed Pawn.
The Betza generator then also matches the square behind it with the
e.p.-capture to-square when the falg is set.
 ApplyMove() also had to be adapted, to remove the Pawn two squares
behind the capturing one, rather than straight behind it, when this
flag is set.

9 years agoMake the promotion zone always 3 deep in Elven Chess
H.G.Muller [Fri, 31 Oct 2014 22:46:13 +0000]
Make the promotion zone always 3 deep in Elven Chess

The promotion zone in Eleven Chess was treated as in Shogi, and set
to the board height divided by 3. It is better to always make it 3.
This only makes a difference when the boardHeight is overruled,
but Elven Chess is a very useful parent variant when a 3-deep promotion
zone is needed. (Makruk would only allow promotion to Ferz, and Grand
Chess would need holdings and allow only promotion to captured pieces.)

9 years agoLocate corner piece in presence of DarkSquares
H.G.Muller [Fri, 31 Oct 2014 21:59:23 +0000]
Locate corner piece in presence of DarkSquares

The 'Rook' move implied by a castling indicated through an obver-sized
King step uses the corner pieces. But the corner isn't necessarily
the edge file if the board is not rectangular, but irregularly shaped
like in Omega Chess. So we have to ignore the DarkSquares, which are
not caounted as belonging to the board.

9 years agoAllow Betza castling with piece next to DarkSquare
H.G.Muller [Fri, 31 Oct 2014 13:26:19 +0000]
Allow Betza castling with piece next to DarkSquare

In variants like Omega Chess the board edges are not really the first
and last file, because of the Wizzard squares. So castling has to be
allowed not only with the piece on those files, but also when the square
beyond them is not part of the board anymore.

9 years agoLet Betza generator respect DarkSquares
H.G.Muller [Fri, 31 Oct 2014 12:54:59 +0000]
Let Betza generator respect DarkSquares

DarkSquares are not pieces, and should not be moved. When landing
on them they should be considered as off-board.

9 years agoConnect OSX Quit menu to ExitEvent
H.G.Muller [Thu, 30 Oct 2014 14:01:59 +0000]
Connect OSX Quit menu to ExitEvent

The Quit menu item provided by OSX was not equivalent to the original
XBoard menu item, as it did not automatically call ExitEvent. (Which
closing the window did.) This meant a hard kill, without saving settings
or the last game, and not properly shutting down the engine(s).
We now catch the OSX 'WillTerminate' event to perform these tasks.

9 years agoAdd USI/UCCI checkbox to Load Engine dialog
H.G.Muller [Tue, 28 Oct 2014 21:37:22 +0000]
Add USI/UCCI checkbox to Load Engine dialog

Assign a default command to the -uxiAdapter when it was not yet defined,
as this will be used after ticking the checkbox, and the compile-time
default for it was an empty string, and will have found its way in
the user settings files of most users (making configuring through
the master settings file pointless).

9 years agomake GTK the default version
Arun Persaud [Sun, 3 May 2015 03:30:08 +0000]
make GTK the default version

9 years agoupdated Dutch translation
Arun Persaud [Sun, 3 May 2015 03:26:48 +0000]
updated Dutch translation

9 years agoupdated German translation
Arun Persaud [Sun, 3 May 2015 03:26:38 +0000]
updated German translation

9 years agofix typo in configure
Arun Persaud [Sun, 26 Apr 2015 20:31:29 +0000]
fix typo in configure

9 years agoupdated French translation
Arun Persaud [Sun, 26 Apr 2015 19:49:09 +0000]
updated French translation

9 years agoupdated German translation
Arun Persaud [Sun, 26 Apr 2015 19:49:01 +0000]
updated German translation

9 years agoadded French translation
Arun Persaud [Mon, 20 Apr 2015 03:26:20 +0000]
added French translation

9 years agoupdated German translation
Arun Persaud [Mon, 20 Apr 2015 03:19:18 +0000]
updated German translation

9 years agoremove OS X theme folder
Arun Persaud [Sat, 25 Oct 2014 05:27:31 +0000]
remove OS X theme folder

9 years agoremoved gtk theme from OSX app
Joshua Pettus [Fri, 24 Oct 2014 07:04:22 +0000]
removed gtk theme from OSX app

9 years agoAdd persistent Boolean option -fixedSize
H.G.Muller [Thu, 23 Oct 2014 21:33:18 +0000]
Add persistent Boolean option -fixedSize

When set, this option suppresses sizing of the board and clocks when
the window is sized by the user. This is achieved by wrapping the entire
dialog in a non-expanding hbox.

9 years agoAlso do dual-royal test in variant shogi
H.G.Muller [Thu, 23 Oct 2014 19:23:14 +0000]
Also do dual-royal test in variant shogi

For the benefit of Sho Shogi we also have to be prepared to find a
Crown Prince in variant shogi, so it can be used as a parent variant
for Sho Shogi with legality testing on.

9 years agoFix promotion in Betza move generator
H.G.Muller [Thu, 23 Oct 2014 14:22:54 +0000]
Fix promotion in Betza move generator

The Betza move generator was geenrating allmoves as NormalMove, but in
that case XBoard would not allow the move to have a promotion suffix.
Now Pawns and Lances reaching last rank will be assumed to promote.

9 years agoAttempt to make GTK sizing work with tiling WM
H.G.Muller [Wed, 22 Oct 2014 11:06:25 +0000]
Attempt to make GTK sizing work with tiling WM

The Rezise routine now takes the size of the entire dialog table
(for me always equal to the outer-window size), and checks if the
actual outer window is smaller. If it is, it shrinks the board to fit,
under the assumption that a tiling window manager offers only a limited
'viewport' to our dialog, and we want everything to be visible inside that.

9 years agoFix -xbuttons window width GTK
H.G.Muller [Wed, 22 Oct 2014 09:04:47 +0000]
Fix -xbuttons window width GTK

Because Label options not followed by a SAME_ROW element were only
packed into the first two columns of the dialog table, the board window
reserved space for a third column behind the message window if there
was no button bar.

9 years agomac: only use gtk compile flag, if osxapp is enabled
Arun Persaud [Wed, 22 Oct 2014 03:37:41 +0000]
mac: only use gtk compile flag, if osxapp is enabled

9 years agoPrevent unknown variant getting button in -ncp mode
H.G.Muller [Tue, 21 Oct 2014 20:40:39 +0000]
Prevent unknown variant getting button in -ncp mode

Normally we fake the engines play the requested variant, for the benefit
of engines that do not send a variants feature (e.g. v1 engines). But this
should not be done if there is no engine, as it would lead XBoard to
believe an unknown variant name is an engine-defined variant supported
by a currently loaded engine, and create a button for it in the New Variant
dialog.

9 years agoFix variant-name recognition
H.G.Muller [Tue, 21 Oct 2014 20:07:09 +0000]
Fix variant-name recognition

StringToVariant did recognize whether the name to recognize had suffuxes
compared to the tabulated name, but not if it had prefixes. So 'shoshogi'
would be recognized as 'shogi'.

9 years agoSuppress duplicat autoInstalls
H.G.Muller [Tue, 21 Oct 2014 19:52:21 +0000]
Suppress duplicat autoInstalls

If the engine line constructed for -autoInstall already occurs in
the engine list, we should not install it again.

9 years agoBase new square size on board widget allocation GTK
H.G.Muller [Tue, 21 Oct 2014 16:41:03 +0000]
Base new square size on board widget allocation GTK

No longer pay attention to the size of the top-level window, but base
everything on the size of the board widget itself.

9 years agoIgnore first configure event
H.G.Muller [Tue, 21 Oct 2014 11:45:51 +0000]
Ignore first configure event

The first configure event will be the one that adds the window decorations
to the board window, and must not be used to calculate a new square size,
but to expand the outer window instead.

9 years agoLet GTK dialogs open with actual-size Graph widgets
H.G.Muller [Tue, 21 Oct 2014 09:35:21 +0000]
Let GTK dialogs open with actual-size Graph widgets

The Graph Option size values are now uses as size_request, to give
proper dialog sizing at popup. But the size_request is then reset
so that free sizing by the user becomes possible.

9 years agoFix display of Spin Options with negative range
H.G.Muller [Sun, 19 Oct 2014 11:16:43 +0000]
Fix display of Spin Options with negative range

9 years agoline numbers in PO got updated
Arun Persaud [Sat, 18 Oct 2014 04:35:25 +0000]
line numbers in PO got updated

9 years agoupdated ChangeLog, DIFFSTAT and SHORTLOG
Arun Persaud [Sat, 18 Oct 2014 04:23:47 +0000]
updated ChangeLog, DIFFSTAT and SHORTLOG

9 years agoupdated NEWS
Arun Persaud [Sat, 18 Oct 2014 04:17:56 +0000]
updated NEWS

9 years agoforget a few __APPLE__ ifdefs; changed to OSXAPP
Arun Persaud [Sat, 18 Oct 2014 04:17:28 +0000]
forget a few __APPLE__ ifdefs; changed to OSXAPP

9 years agofix typo and prefix
Arun Persaud [Fri, 17 Oct 2014 07:01:44 +0000]
fix typo and prefix

AC_PREFIX_DEFAULT was always set, even if AS_IF didn't get called? Some kind of caching?
Using just prefix=... seems to work though

9 years agoUSE OSXAPP instead of APPLE and fix withval->enableval in AC_ARG_ENABLE
Arun Persaud [Fri, 17 Oct 2014 06:34:22 +0000]
USE OSXAPP instead of APPLE and fix withval->enableval in AC_ARG_ENABLE

9 years agoMerge branch 'master' into v4.8.x
Arun Persaud [Fri, 17 Oct 2014 06:14:42 +0000]
Merge branch 'master' into v4.8.x

9 years agoFix loading of engine-defined PGN games
H.G.Muller [Thu, 16 Oct 2014 19:44:33 +0000]
Fix loading of engine-defined PGN games

Somehow there could be disagreement over what the official opening
position of an engine-defined variant was during loading of the game.
It then refused Betza-defined castling, which tests the corner pieces
based on this initial position. We now assume the FEN tag, which such
a PGN game will always contain, holds the official opening position,
so that castling will always be assumed possible (if there is a corner
piece).

9 years agoPreserve parent variant for PGN of engine-defined game
H.G.Muller [Thu, 16 Oct 2014 18:29:27 +0000]
Preserve parent variant for PGN of engine-defined game

Rather than decoding an unknown variant name, (which will result in
'normal'), we keep the currently set (parent) variant when an
engine-defined variant is currently set that matches the name in
the PGN variant tag of the loaded game.

9 years agoFix some uninitialized variable bugs
H.G.Muller [Thu, 16 Oct 2014 15:54:13 +0000]
Fix some uninitialized variable bugs

The writing of Seirawan castling rights in FEN was still dependent on a
now unused variable, and encountering a VariantMen tag in a PGN file
could have created the misconception the memory was full.

9 years agoUpdate Game List after tag selection changed
H.G.Muller [Thu, 16 Oct 2014 15:41:01 +0000]
Update Game List after tag selection changed

When the Game List Options dialog changes the tags to be displayed in
the Game List lines, we now automatically redo the entire Game List.

9 years agoAlways accept piece commands in variant great
H.G.Muller [Thu, 16 Oct 2014 14:38:00 +0000]
Always accept piece commands in variant great

Great Shatranj belongs to the variants XBoard does not know the rules of,
and should thus always accept engine piece commands.

9 years agomake all tests for strings in configure use the same scheme
Arun Persaud [Thu, 16 Oct 2014 04:28:36 +0000]
make all tests for strings in configure use the same scheme

9 years agoupdated Changelog, DIFFSTAT, and SHORTLOG
Arun Persaud [Thu, 16 Oct 2014 04:23:26 +0000]
updated Changelog, DIFFSTAT, and SHORTLOG

9 years agofix osxapp enable option in configure.ac
Arun Persaud [Thu, 16 Oct 2014 04:06:36 +0000]
fix osxapp enable option in configure.ac

9 years agoremove experimental from gtk build option
Arun Persaud [Thu, 16 Oct 2014 04:06:00 +0000]
remove experimental from gtk build option

9 years agoonly enable osxapp build target on apple systems, clean up configure.ac a tiny bit
Arun Persaud [Thu, 16 Oct 2014 04:02:38 +0000]
only enable osxapp build target on apple systems, clean up configure.ac a tiny bit

9 years agoupdate NEWS file
Arun Persaud [Thu, 16 Oct 2014 03:57:28 +0000]
update NEWS file

9 years agoMerge branch 'master' into v4.8.x
Arun Persaud [Thu, 16 Oct 2014 03:50:51 +0000]
Merge branch 'master' into v4.8.x

9 years agoDon't switch to engine-defined variant on game loading
H.G.Muller [Wed, 15 Oct 2014 21:48:14 +0000]
Don't switch to engine-defined variant on game loading

When loading a game from PGN the variant tag will have been decoded as
'normal' in case of an engine-defined variant, and we certainly would
not want to switch to that. Better stay in the variant the user had
selected before, and hope for the best.

9 years agoImplement displaying of variant tag in Game List
H.G.Muller [Wed, 15 Oct 2014 19:50:44 +0000]
Implement displaying of variant tag in Game List

The variant tag was displayed as an empty string in game-header lines.
Processing it during PGN load was not able to handle engine-defined
variants anyway; they were recognized as 'normal'. A new field in the
GameInfo struct now holds variantName in text form, and this is the
primary place from which it is displayed in the Game List.

9 years agoUpdate Game List when setting new Game List Tags
H.G.Muller [Wed, 15 Oct 2014 19:06:53 +0000]
Update Game List when setting new Game List Tags

Using the Game List Tags dialog to alter the gae header lines now
automatically causes an update of the Game list according to the new
tags specification.

9 years agoReset move entry on Clear Board
H.G.Muller [Wed, 15 Oct 2014 18:26:31 +0000]
Reset move entry on Clear Board

The board markers would stay on when the board was cleared, and a
no-longer-present piece would stay selected, leading to deletion of the
first piece that you tried to select.

9 years agoSplit Tournament dialog in side-by-side panes
H.G.Muller [Tue, 14 Oct 2014 07:38:05 +0000]
Split Tournament dialog in side-by-side panes

This seems to cure a sickness in some Xaw versions, which refused
to display text in the text widgets, or make them sensitive for mouse
clicks if the last three buttons were added. It also helps keeping
the 'OK' button on-screen in the GTK version.

9 years agoRemember position obtained from setup
H.G.Muller [Sun, 12 Oct 2014 17:43:24 +0000]
Remember position obtained from setup

When the engine sends a setup command, it should be remembered as
initialPosition, in order for the castling 'rook' test of the Betza
move generator to work.

9 years agoAdd build script to configure for a XBoard.app for OS X
Joshua Pettus [Sat, 13 Sep 2014 19:35:12 +0000]
Add build script to configure for a XBoard.app for OS X

This relies on the the gtk build and adds some special code in
gtk/xboard.c so that XBoard can be installed inside the app directory
independ on where the app file is located.

9 years agoreplaced hardcoded pngdir with built-in ~~
Arun Persaud [Sun, 12 Oct 2014 17:09:51 +0000]
replaced hardcoded pngdir with built-in ~~

don't need to create xboard.conf from xboard.conf.in anymore

9 years agoSome improvement on new Shogi SVG pieces
H.G.Muller [Sat, 11 Oct 2014 22:18:50 +0000]
Some improvement on new Shogi SVG pieces

9 years agoupdated spanish, ukranian, and dutch translation
Arun Persaud [Sat, 11 Oct 2014 17:55:41 +0000]
updated spanish, ukranian, and dutch translation

9 years agoMerge branch 'master' into v4.8.x
Arun Persaud [Sat, 11 Oct 2014 17:53:46 +0000]
Merge branch 'master' into v4.8.x

9 years agoFix logos Xaw
H.G.Muller [Sat, 11 Oct 2014 17:42:03 +0000]
Fix logos Xaw

The patch for logo standard left a typo and an excess line in the Xaw
version. This is fixed, and also implements the user-logo cascade for
the Xaw version.

9 years agoTry also /home/<user>/.logo.pgn for user logo
H.G.Muller [Sat, 11 Oct 2014 17:26:23 +0000]
Try also /home/<user>/.logo.pgn for user logo

The user logo now also has a cascade, first looking in the user's home
folder for a file .logo.png, and then in the -logoDir for <user>.png.

9 years agoFix ICS logo display
H.G.Muller [Sat, 11 Oct 2014 14:38:03 +0000]
Fix ICS logo display

9 years agoShow current variant on New Variant buttons GTK in bold
H.G.Muller [Fri, 10 Oct 2014 16:14:09 +0000]
Show current variant on New Variant buttons GTK in bold

If an engine-defined variant is selected, we compare its name to the
inscription on the button, otherwise we compare the variant numbers.
(Test to trigger this is a bit awkward, to not inadvertantly apply it
to the ICS Text Menu, which also has colored buttoms.)

9 years agoIncrease number of engine-defined-variants Buttons XB
H.G.Muller [Fri, 10 Oct 2014 15:01:51 +0000]
Increase number of engine-defined-variants Buttons XB

An third column is added to the New Variant dialog when necessary.

9 years agoForce GTK logo size to quarter board width
H.G.Muller [Thu, 9 Oct 2014 21:25:26 +0000]
Force GTK logo size to quarter board width

This is what GTK will do anyway, because clocks and logos are in a hbox
that equally divides space, so telling XBoard different just misinforms it.

9 years agoReplace default Shogi pieces
H.G.Muller [Thu, 9 Oct 2014 15:08:45 +0000]
Replace default Shogi pieces

The SVG Shogi pieces are replaced by a new set, made by Joshua Pettus.
This set also contains and Elephant and Crown Prince.

9 years agoImplement new logo standard
H.G.Muller [Thu, 9 Oct 2014 07:35:33 +0000]
Implement new logo standard

XBoard now looks in the system directories for plugin logos,
/usr/(local/)share/games/plugins/logos, according to the cascade
-logoDir, engine dir (-fd,-sd), /usr/local/..., /usr/...

9 years agoRelocate OS X' LOCALEDIR
H.G.Muller [Thu, 9 Oct 2014 06:47:25 +0000]
Relocate OS X' LOCALEDIR

9 years agoFix check test with multi-leg moves
H.G.Muller [Wed, 8 Oct 2014 19:56:28 +0000]
Fix check test with multi-leg moves

The check test after a multi-leg move was still using the same kill
square in the opponent's reply, making it blind to King captures in
a second leg. So far we got away with that because the Shogi multi-leg
pieces also can reach all their potential victims in a single step,
but with engine-defined multi-leg moves there is no guarantee this
will always be the case.

9 years agoFix infinite loop in cylinder moves
H.G.Muller [Wed, 8 Oct 2014 19:55:17 +0000]
Fix infinite loop in cylinder moves

9 years agoLet t on final leg in Betza notation forbid checking
H.G.Muller [Tue, 7 Oct 2014 17:13:54 +0000]
Let t on final leg in Betza notation forbid checking

To allow approximate definition of pieces that are too difficult to
describe exactly, we can revoke their capture rights on Kings,
to prevent imagined moves that happen to threaten a King forces the
opponent to evade this imagined check, making most of his moves illegal.
Then the piece can be safely replaced by an upward-compatible one,
leaving rejection of the extra moves to the engine.

9 years agoImplement Betza hr and hr as chiral move sets
H.G.Muller [Tue, 7 Oct 2014 16:56:59 +0000]
Implement Betza hr and hr as chiral move sets

To easily separate right- and left-handed moves on oblique atoms
(which needs opposite use of l and r in their multi-leg continuations),
the direction sets hr and hl are added.

9 years agoPreserve other Betza mode bits on setting default modality
H.G.Muller [Tue, 7 Oct 2014 06:20:06 +0000]
Preserve other Betza mode bits on setting default modality

9 years agoSwitch to new Betza orth-diag conversion standard
H.G.Muller [Mon, 6 Oct 2014 18:20:00 +0000]
Switch to new Betza orth-diag conversion standard

The interconversion from orthogonal to diagonal atoms is now possible
for any 4-way atom, based on specification of an 'in-between' direction,
irrespective of modality. Also take backward out of default continuation
direction-set.

9 years agoImplement Betza t modifier for hop-own
H.G.Muller [Fri, 3 Oct 2014 08:31:47 +0000]
Implement Betza t modifier for hop-own

The 't' modifier will restrict any form of hopping as specified by
p or g modifiers to friendly pieces. This only works on non-final legs.

9 years agoImplement directional modifiers on KQ, and let y&g upgrade
H.G.Muller [Thu, 2 Oct 2014 17:32:45 +0000]
Implement directional modifiers on KQ, and let y&g upgrade

The Betza y and g modifiers now not only change range, but also upgrade
the directional capabilities of the atom to full non-degenerate 8-fold.
Directional modifiers can now be used in that symmetry too, to maximally
exploit this, and implement 4-fold pieces that make 45-degree turns.
Let oblique continuation legs also use the non-degenerate system.

9 years agoImplement Betza y modifier
H.G.Muller [Thu, 2 Oct 2014 13:19:09 +0000]
Implement Betza y modifier

The non-standard modifier 'y' is the spontaneous counterpart of 'g',
changing the range of the atom, and upgrading its directionality.

9 years agoImplement Betza g modifier for non-final legs
H.G.Muller [Thu, 2 Oct 2014 08:21:43 +0000]
Implement Betza g modifier for non-final legs

The g modifier is implemented as a p that turns a rider into the
corresponding leaper when it hops, and vice versa. This is done by
stripping off any existing range indicator, and making the range
infinite by suffixing '0' when the old range was 1 (whether implied
or explicitly written). Except that for sliders/steppers this is done
by atom-name conversion after stripping off the range. Limited range
thus in general turns into leaper (D -> D0, Dn -> D), but with FWK
W3 -> R and R3 -> W, etc.

9 years agoImplement Betza a modifier
H.G.Muller [Wed, 1 Oct 2014 13:32:14 +0000]
Implement Betza a modifier

This is pretty complex, and might overload the current primitive two-leg
legality testing when pieces are defined that can reach squares only in
two legs.

9 years agoImplement Betza j on W,F as skip first square
H.G.Muller [Wed, 1 Oct 2014 07:28:32 +0000]
Implement Betza j on W,F as skip first square

9 years agoAlways accept piece commands for Falcon and Cobra
H.G.Muller [Sat, 4 Oct 2014 19:56:14 +0000]
Always accept piece commands for Falcon and Cobra

The wild-card pieces Falcon and Cobra do not have any moves assigned to
them, and XBoard would accept any move for them even when legality
checking is on. So for these pieces it is always better to trust the
engine's piece definition.

9 years agoFix pieceToCharTable of Falcon Chess
H.G.Muller [Sat, 4 Oct 2014 19:52:51 +0000]
Fix pieceToCharTable of Falcon Chess

This variant was using the Falcon piece, but defining ID F for the
unused Lance instead.

9 years agoDon't preserve setup position on board-size change
H.G.Muller [Sat, 4 Oct 2014 17:59:13 +0000]
Don't preserve setup position on board-size change

Normally the setup command sent by an engine is ignored if the user
already has set up a position, to not render it impossible to do the
latter. But if the setup command orders a different board size nothing
the user has set up can possibly remain valid.

9 years agoReset move entry on stepping through game
H.G.Muller [Sat, 4 Oct 2014 17:39:06 +0000]
Reset move entry on stepping through game

A forward or backward step through the game after selecting a from-square
did not erase the latter, so that it became impossible to select a
from-square for an opponent move, as it would be interpreted as the
to-square for the patially entered move. This was especially annoying
with legality testing off, as the legality test there, based on the
square markings, does not reset the entry state either, but waits
until you do click a legal to-square, so that you had to attempt
moving with pieces of the side not to move to get out of this state.
Now stepping through another position will reset the move-entry state
completely, always considering the first click a from-square selection.

9 years agoFix engine-defined variant as startup
H.G.Muller [Tue, 7 Oct 2014 18:55:00 +0000]
Fix engine-defined variant as startup

Non-standard names were all recognized as 'normal' in InitBackend1().
Now if the -variant argument was not "normal", it is assumed to be an
engine-defined variant if we run with engine.

9 years agoFix clipping of board GTK
H.G.Muller [Tue, 7 Oct 2014 16:53:50 +0000]
Fix clipping of board GTK

ResizeBoardWindow now measures the with of the window dressing by
brute force, interrogating GTK both for the width of the top-level
window and the board widget, and subtracting the two.

9 years agoFix writing of Seirawan960 virginity in FEN
H.G.Muller [Wed, 8 Oct 2014 16:28:09 +0000]
Fix writing of Seirawan960 virginity in FEN

When variant seirawan was played with Fischer castling, only the
castling rights were written, and not the virginity of other pieces.
Now all virgin files are dumped in Shredder-FEN style.

9 years agoupdate po/pot files
Arun Persaud [Tue, 30 Sep 2014 04:07:17 +0000]
update po/pot files